iPad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg var litt upresis. Kjøper ikke innhold fra iTunes. kontorapplikasjoner og "vanlig" SW bruker jeg apples produkter. de er billigere og bedre imo

S

Stereo_Mono

Gjest
    65finger skrev:
    Jeg var litt upresis. Kjøper ikke innhold fra iTunes. kontorapplikasjoner og "vanlig" SW bruker jeg apples produkter. de er billigere og bedre imo
    Ok :) Enig angående SW. Når selv min mor på +-60 klarer å klippe en enkel film fra familiens DV kamera, samt legge på musikk og brenne ut en ferdig DVD med meny og gi den i julegave til sin mor igjen, skjønner man at Apple sitter på folk som skjønner hvordan ting skal skrues riktig sammen for vanlig mennesker. Hun fulgte bare medfølgende «kom i gang» presentasjonen på skjermen i Hjelp menyen.

Kjøper forresten ikke musikk på iTunes selv. Er uansett uaktuellt med lossy formater for meg.
    Har dog kjøpt mye tv-serie og leid mye film via Apple TVen. Det har fungert meget tilfredsstillende.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Apples iWork-pakke er helt ypperlig til de fleste anledninger........

-unntatt når moderskipet kjører alskens dokumenter, info, innkallinger, tidsreservasjoner osv via Exchange.

Da er dessverre ikke iWorks/iCal/Mail noe alternativ, selv om de har en viss exchange-kompabilitet, så kommer ikke ting helt på plass med varsler osv, dermed blir det rimelig ubrukelig.

Så man håper at neste pakke er litt mer utbygd mot Exchange (som er industristandard i større bedrifter, enten man liker det eller ikke) og man slipper å dra rundt hele Office-pakka. Jeg er klar over at man alltids kan fikle ting til på et vis, men det er helt uaktuelt i jobbsammenheng, der må det være stabilt og direkte.

Så kommer det sikkert en diskusjon om det er Exchange eller Apple sin feil at disse snakker bare delvis sammen, uten at det endrer noe som helst eller spiller noe rolle.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    kanskje kommer det en iexchange pakke?
    Skylappene eksisterer ser jeg i denne tråden.

S

Stereo_Mono

Gjest
    trex skrev:

-unntatt når moderskipet kjører alskens dokumenter, info, innkallinger, tidsreservasjoner osv via Exchange.

Da er dessverre ikke iWorks/iCal/Mail noe alternativ, selv om de har en viss exchange-kompabilitet, så kommer ikke ting helt på plass med varsler osv, dermed blir det rimelig ubrukelig.

Så man håper at neste pakke er litt mer utbygd mot Exchange (som er industristandard i større bedrifter, enten man liker det eller ikke) og man slipper å dra rundt hele Office-pakka. Jeg er klar over at man alltids kan fikle ting til på et vis, men det er helt uaktuelt i jobbsammenheng, der må det være stabilt og direkte.

Så kommer det sikkert en diskusjon om det er Exchange eller Apple sin feil at disse snakker bare delvis sammen, uten at det endrer noe som helst eller spiller noe rolle.
    iWork pakken vil nok ikke ha noe Exchange støtte uansett (trenger den det egentlig?)
    Bedriften som jeg jobber i klarer jeg meg helt fint med Apples MS Exchange 2007 støtte som finnes i Mail, iCal, Adresseboken og Active directory uten at jeg føler at jeg går glipp av noe informasjon eller muligheter i forhold til andre Windows/ Office brukere i firma.
    Jeg av-innstallerte MS Office pakken i november i fjor og savner ingenting annet en noen kranglete passord beskyttet Excel ark som ikke vil åpnes. Heldigvis finnes det veier rundt de få filene der også.

Men nå er vi en liten bedrift på 18 ansatte, så vi har nok mindre avanserte behov en større bedrifter kan ha.
    Etter 10.6 så syncer Kalender (iCal) opp og er tilgjengelig for andre Exchange brukere i domenet på lik linje som MS utgaven, samt at jeg kan se deres kalender også. Møte invitasjon/ endringer til andre brukere i domenet fungerer smertefritt begge veier, Exchange støtte er også ok i Mail for vanlig mail bruk. Det samme gjelder forøvrig for iPhone og iPad.

Men alt dette avhenger selvfølgelig hvor avansert Exchange funksjonalitet bedriftene bruker for sin brukere.
    Mail er heller ikke på langt nær så avansert som Entourage (MS sin Mac Outlook) Men for min del leser jeg bare og sender mail.

Skulle jeg kommet med en ønske for 10.7 hadde det vært fint å få alt samlet i et program, som Entourage i Mac Office pakken.

Mere info om Exchange støtten finnes her: http://www.apple.com/no/macosx/exchange/

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Drifter nettverk med ca 1000 og 10000 enheter selv. Fint innlegg over.

Det er ikke disse miljøenene Iapple har gjort sine framstøt.
    Foresten mye snacks som kommer i exchange 2010 når det gjelder unified communication.
    Bruker Cisco telefoni og infrastruktur selv - å kjøre dette sammen kan bli veldig fint.

S

Stereo_Mono

Gjest
    bambadoo skrev:
    Drifter nettverk med ca 1000 og 10000 enheter selv. Fint innlegg over.

Det er ikke disse miljøenene Iapple har gjort sine framstøt.
    Foresten mye snacks som kommer i exchange 2010 når det gjelder unified communication.
    Bruker Cisco telefoni og infrastruktur selv - å kjøre dette sammen kan bli veldig fint.
    Veldig sant! Kommer mye fint i exchange 2010.
    Selv om de heter «Eple», så er de ikke mere eplekjekke en at de har hele tiden presentert dette som en fin løsning for SMB markedet og særlig i miljøer, som er blandet med en eksisterende Exchange miljø.

Om det er en Mac only miljø har jo Apple fin fin løsninger for det i Server 10.6 også, men de er nok ikke stort utbredt her i landet annet en de XSAN og Podcast servere bl.a jeg og bedriften jeg jobber i har vært med å sette opp på mange universiteter og produksjons hus.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har større planer om å skaffe meg en Hackintosh iløpet av året enn iPad, men pytt pytt. Det kommer alltid et nytt tog. Men epleskrottene trenger ikke være så hårsåre for kritikk mot Apple. De som bruker Win har i mange år opplevd daglig hakking, spiting og sjikane fra epleskrotter. De skal liksom fremme sine synspunkter på Apple vs MS til enhver tid, akkurat som en viss mafia. Men jeg digger også OSX til daglig bruk, og skal ha meg en Hackintosh.

Et lite apropos. For 30 år siden var de revolusjonære frigjørere. I dag...

Epleskrottene er en selverklært eplekjekk gruppe, men de takler vel denne, håper jeg. ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
    baluba skrev:
    Jeg har større planer om å skaffe meg en Hackintosh iløpet av året enn iPad, men pytt pytt. Det kommer alltid et nytt tog. Men epleskrottene trenger ikke være så hårsåre for kritikk mot Apple. De som bruker Win har i mange år opplevd daglig hakking, spiting og sjikane fra epleskrotter. De skal liksom fremme sine synspunkter på Apple vs MS til enhver tid, akkurat som en viss mafia. Men jeg digger også OSX til daglig bruk, og skal ha meg en Hackintosh.

Et lite apropos. For 30 år siden var de revolusjonære frigjørere. I dag...

Epleskrottene er en selverklært eplekjekk gruppe, men de takler vel denne, håper jeg. ;)
    Tåler jo den vet u :) Blir bare oppgitt når diskusjoner blir vridd inn i konspirasjon teorier osv, men takk og pris er det ytringsfrihet og man må mene det man mener uansett hvor crazy det høres ut. Men da må man tåle å bli bjeffet tilbake også.

Greit å ta med i deres sammenligningen baluba at Robert Mugabe har ræv-kjørt et helt land og skapt enorm frykt og stor rasisme rundt seg. Kan ikke si jeg kjenner igjen noen av disse egenskapene i Jobs. Men han skal i følge ryktene være ekstrem påståelig på sine meninger og kan nok være en tøff nøtt og samarbeide med. Men jeg kjenner ikke han personlig, så hva vet jeg?

V

vredensgnag

Gjest
    Er vel få som spøker mer med Apple enn applebrukere, baluba, så det er fritt frem.
    Noe helt annet er feilinformasjon og drittslenging på elendig grunnlag, som jevnlig fører til: "Å? Sier du det? Det visste jeg ikke" - fra dem som slenger mest aktivt.

Så etterhvert er man redusert til å tråle internett på jakt etter de merkeligste utsagn, tydeligvis.

Neida - ingen Applebruker (eller epleskrott) innbiller seg at Apple er Det godes stedfortredere på jord, men det er temmelig bra, og sammenlignet med konkurrerende varer er dette et meget ansvarsfullt firma, som har økt forbrukermakt, ikke minsket den.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er selv Apple-bruker, og planlegger å få meg en Hackingtosh.

Og det med Mugabe var jo bare litt tøysing, men spørsmålet er jo åpent for alle å tolke slik de vil. Men om de i Apple har ført til mer forbrukermakt kan jeg ikke si meg enig i sålenge noen markedet tvinges inn i spesifikke løsninger der det kunne ha fantes alternativer.

Og Apple har jo blitt dømt av europeiske forbrukermyndigheter. Det har de ikke gjort fordi de ikke liker Jobbs eller Apple som sådan, men fordi de har brutt med våre forbrukerlover.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    digiman skrev:
    trex skrev:

iWork pakken vil nok ikke ha noe Exchange støtte uansett (trenger den det egentlig?)
    Bedriften som jeg jobber i klarer jeg meg helt fint med Apples MS Exchange 2007 støtte som finnes i Mail, iCal, Adresseboken og Active directory uten at jeg føler at jeg går glipp av noe informasjon eller muligheter i forhold til andre Windows/ Office brukere i firma.
    Jeg av-innstallerte MS Office pakken i november i fjor og savner ingenting annet en noen kranglete passord beskyttet Excel ark som ikke vil åpnes. Heldigvis finnes det veier rundt de få filene der også.

Men nå er vi en liten bedrift på 18 ansatte, så vi har nok mindre avanserte behov en større bedrifter kan ha.
    Etter 10.6 så syncer Kalender (iCal) opp og er tilgjengelig for andre Exchange brukere i domenet på lik linje som MS utgaven, samt at jeg kan se deres kalender også. Møte invitasjon/ endringer til andre brukere i domenet fungerer smertefritt begge veier, Exchange støtte er også ok i Mail for vanlig mail bruk. Det samme gjelder forøvrig for iPhone og iPad.

Men alt dette avhenger selvfølgelig hvor avansert Exchange funksjonalitet bedriftene bruker for sin brukere.
    Mail er heller ikke på langt nær så avansert som Entourage (MS sin Mac Outlook) Men for min del leser jeg bare og sender mail.

Skulle jeg kommet med en ønske for 10.7 hadde det vært fint å få alt samlet i et program, som Entourage i Mac Office pakken.

Mere info om Exchange støtten finnes her: http://www.apple.com/no/macosx/exchange/

Skulle gjerne vært kvitt all Exchange "funksjonaliteten" jeg, men det er ikke meg som bestemmer hvordan, hva og hvor mye dessverre :), ellers hadde det nok vært en enklere løsning, siden de færreste bruker all funksjonaliteten innebygd i systemet. I tillegg er det ingen utpreget eplevennlig organisasjon ;D, så man må mase på å få slått på støtte for alskens små ting. Måtte sågar selv hacke checkpoints VPN-løsning, siden det fortsatt ikke finnes støtte for OSX 10.6x :eek:.

Men det er lov å håpe på litt mer støtte i neste utgave av OSX/iCal/iWorks og er enig i at det hadde vært fint med et samlet program ala Entourage for alt dette.
    Men skal ikke klage, Office-pakka fungerer ypperlig nå, etter litt finjustering.

V

vredensgnag

Gjest
    baluba skrev:

Og det med Mugabe var jo bare litt tøysing, men spørsmålet er jo åpent for alle å tolke slik de vil. Men om de i Apple har ført til mer forbrukermakt kan jeg ikke si meg enig i sålenge noen markedet tvinges inn i spesifikke løsninger der det kunne ha fantes alternativer.

Og Apple har jo blitt dømt av europeiske forbrukermyndigheter. Det har de ikke gjort fordi de ikke liker Jobbs eller Apple som sådan, men fordi de har brutt med våre forbrukerlover.
    Hvilken dom er det, baluba?
    Riktignok ble Apple anklaget av europeiske forbrukermyndigheter (inkl. norske) pga iTunes Store og DRM, men etter hva jeg forstår ble det noen riktig underholdende møter når myndighetene fikk forklart hvordan DRM forholder seg, og hvem det er som insisterer på det.
    Har du mer info? Jeg har ikke fulgt med.

S

Stereo_Mono

Gjest
    trex skrev:
    Måtte sågar selv hacke checkpoints VPN-løsning, siden det fortsatt ikke finnes støtte for OSX 10.6x :eek:.
    Er ikke dette strengt tatt Checkpoint som er trege med og oppdatere sin VPN løsninger da? Trodde de var et selvstendig selskap med egne produkter? Kjenner dog ikke Checkpoint, så veldig godt.

Jeg har ikke tall på hvor mange Cicsoer som jeg har måttet oppdaterer firmware på etter 10.6 kom for at Cisco AnyConnect VPN klienten skal virke igjen. Men sånn er det jo alltid med store OS forandringer. Her gjelder det å bruke leverandører av utstyr som henger med i svingene. Cisco var veldig kjappe denne gang.
    Men det er heller være med trege administratorer rundt omkring.
    Jeg har en eviggående diskusjon med en admin hos en kunde av meg nå som ikke har tegnet noe support-kontrakt med Cisco og nekter å betale de for å få tilgang til de nødvendige oppdateringer. Resultatet er at alle 10.6 brukere ikke kommer inn på via VPN der nå. Sløvt spør du meg.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Jo, checkpoint er ufattelig trege med oppdateringer for OSX. Det er bl.a. dette som får mange til å styre unna OSX i større selskaper, de sitter med kostbare sikkerhetsløsninger hvor oppdateringer mot windows er hyppige, mens OSX dessverre ofte blir ignorert hvis utvikleren har få brukere på denne plattformen.

Slik er det også på endel systemsoftware med spesielle drivere osv. Synd, men det er sånn det fungerer.
    Når det er sagt, starter man fra bunnen, er det uproblematisk å bygge et problemfritt OSX only system hvor slike ting ikke vil oppstå.

Men når man allerede sitter med meget tunge investeringer..........

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    baluba skrev:

Ok, jeg gir meg på den. Det har vel ikke vært noen dom, og når jeg tenker meg om så stemmer sikkert det. Men det har vært en felles avgjørelse mellom flere lands forbrukermyndigheter om at den løsningen Apple hadde valgt brøt med europeiske forbrukerlover, og den avgjørelsen tok Apple til følge etter litt nøling. Alt endte godt uansett, så den saken er fortid nå. Men jeg som hater tvungne løsninger som den opprinnelige iPhone-løsningen synes ikke det var en forbrukervennlig løsning som jeg vil akseptere. For min del synes jeg det var utilbørlig. Noen av mine kolleger stod i kø da iPhone ble introdusert på det norske markedet, og begge de to måtte forlate firmaets felles mobilløsning da. De var ikke altfor fornøyde med det, og heller ikke med de abonnementene Netcom tilbød før de fikk konkurranse.

Hvilken dom er det, baluba?
    Riktignok ble Apple anklaget av europeiske forbrukermyndigheter (inkl. norske) pga iTunes Store og DRM, men etter hva jeg forstår ble det noen riktig underholdende møter når myndighetene fikk forklart hvordan DRM forholder seg, og hvem det er som insisterer på det.
    Har du mer info? Jeg har ikke fulgt med.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Da har Wired lansert sitt magasinkonsept for iPad. Spennede! Får håpe flere kommer etter med stadig bedre løsninger :)

Ellers en kommentar til diskusjonen:
    Det virker som om noen mener at en monopolisering er bra for forbrukere, samtidig som en del andre overdramatiserer problemet. Internett er perfekt til å polarisere diskusjoner... ;)

Personlig synes jeg det merkligste er at ikke andre kommer med konkurrerende systemer til Apples konsepter. Jeg mener en lukket løsning er det klart mest brukervennlige, men slik løsninger bør jo ha litt konkurranse for å bli bedre. At dette skal være en trussel mot demokratiet blir en litt for akademisk problemstilling for min del...

V

vredensgnag

Gjest
    Vanskelig å konkurrere med Apples konsept.

Andre aktører har ikke sett/skjønt/forstått/skapt en tilsvarende plattform. SONY burde hatt de beste forutsetninger, sitter med innhold og produserer hardware, inkl. datamaskiner. De var i tillegg selskapet som oppfant hypermobil musikk, med Walkman.

Microsoft har vært fornøyde med å melke DOS/Windows. Har gjort noen halvhjertede forsøk inn i hardware, men det må være noe galt med firmaet, for de er så langt fra å være innovative som man kan komme. Derivative, ja - innovative, nei.
    (He-he. Windows 7 er ikke i stand til å gjenkjenne wmv filer om du ønsker å legge dem inn i MS Powerpoint.)

Dell, Compaq, HP, IBM, Lenovo --- tilsvarende ute og kjøre, enten fokusert på hardware, eller med krøkkete proprietære løsninger som var forbrukeruvennlige.

Enkelte har sett mulighetene i nettlesere, slik som Hulu. Men disse velger å ikke levere hardware. Andre, som Netflix, leverer en hardwareløsning for å kunne åpne opp innholdet, og sender dette til kunder via nettet. De opererer en serverhub, som så er koblet til innholdsleverandørenes kilemateriale (film). Slik sett overlapper det deler av Apples tilbud.

Når folk kritiserer Apple, eller applauderer -- er det mye rart som sies, som ikke beskriver hva Apple egentlig gjør.

Apple lager ikke eget innhold - de formidler det, eller du (som bruker) skaper det.
    Det Apple har levert er en hardware/software plattform som er enkelt adaptiv til alle som har lyst til å plugge seg til den, enten for å sende innhold gjennom den, for å skape slikt innhold eller for å bruke det.

Med enkelt adaptiv så mener jeg at det er visse spilleregler som programmene må følge, uavhengig av hvor de kommer fra. Disse spillereglene gjør at alle brukere kjenner seg igjen i programmene, selv om de aldri har brukt dem før. Og alt som skal tilkobles må også følge spilleregler, hvilket som regel gjør det til en fryd å koble til noe som helst - "det bare dukket opp på skjermen, og jeg klikket OK, så var jeg i gang."
    Apple tilbyr noen av de grunnleggende enhetene i strukturen - men alt fra printere og kameraer og skriveplater og tastaturer, osv - kan enkelt tilkobles plattformen fordi det bare er en eneste rutine som skal gjennomføres, i stedet for ulike for hver enkelt enhet, som i andre OS.

Mens MicroSoft er fokusert på å skape proprietær programvare, og å beskytte denne, i håp om å finne en ny MicroSoft Office Suite å tjene penger på -- så har Apple overlatt til "verden" å lage programvare for plattformen, og så kan man tjene penger på denne om man vil. Man kan selge programvaren utenom Apple (i alle år har steder som som versiontracker fylt med tusenvis av programmer som løste ulike oppgaver i Mac OS. Mange av disse var gratis, noe var shareware og noe var til salgs. Mange som kritiserte Apple for å ha så få programmer skjønte ikke at det var titusener av programmer tilgjengelige, de stod bare ikke og støvet ned i hylla hos en forhandler. De ble kontinuerlig oppdatert og gjort tilgjengelige over nettet - av dem som hadde skrevet dem.)

Summen av det Apple-plattformen gjør er det meget vanskelig å kopiere, fordi plattformen muliggjør bidrag fra mange tusen utviklere, som ikke har annen assosiasjon med Apple enn at de har satt seg inn i forutsetningene for å skrive programvare. Dermed er det ikke noe sentralkontor som forsøker å legge planer for hva folk vil ha om to-tre-fem år -- i stedet er det en kontinuerlig og ustoppelig Darwinsk jakt etter beste mulige evolusjon innen programvare, der de ulike budene prøver seg ved å nå ut til potensielle brukere gjennom plattformen. Dette gjelder like mye for vanlig programvare som for apps.

Enkelt sagt - der MicroSoft har prøvd å være en lukket pyramide, og verdens største pyramide, har Apple i likhet med isfjellet bare vist toppen av pyramiden, det var alt de behøvde - resten står brukerne for. Og det tror jeg ikke det er noen som har forutsetninger for å kopiere i dag.
    Den ekstreme fleksibiliteten er grunnen til at Apples løsning er i ferd med å bli de facto standard for distribusjon og avspilling av digitalt innhold.
    Nettlesere gir også muligheter på dette området, og vil bli Apples største utfordrer når det gjelder formidling av digitalt innhold.
    En nettleser vil kunne vise og avspille hva det skal være av innhold eller programvare - og kan gjøre dette på tvers av hardwareplattformer/OS - slik sett speiler nettlesere Apples fremgangsmåte, men gjør den tilgjengelig for alle brukere av datamaskiner.

Silotenkning holdt igjen de etablerte firmaene - nå har vi snart ingen siloer. Min iPhone er ikke en telefon, navnet Phone brukes bare fordi det er den kategorien folk tenker i - det er en brukeradaptiv multifunksjonsplattform, slik iPad vil være det samme.
    Om noen år snakker vi ikke lenger om harddisk, server, fjernsyn, radio, telefon, kamera, video, dataskjerm, tastatur, programvare, osv som om de var separate element -- alt vil være samordnet i én enhet, som trekker tjenester du trenger dit du er og som leverer det du skaper dit det trengs.

Og da er kanskje Apple kun en fotnote.

DSP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Vanskelig å konkurrere med Apples konsept.

Andre aktører har ikke sett/skjønt/forstått/skapt en tilsvarende plattform. SONY burde hatt de beste forutsetninger, sitter med innhold og produserer hardware, inkl. datamaskiner. De var i tillegg selskapet som oppfant hypermobil musikk, med Walkman.

Microsoft har vært fornøyde med å melke DOS/Windows. Har gjort noen halvhjertede forsøk inn i hardware, men det må være noe galt med firmaet, for de er så langt fra å være innovative som man kan komme. Derivative, ja - innovative, nei.
    (He-he. Windows 7 er ikke i stand til å gjenkjenne wmv filer om du ønsker å legge dem inn i MS Powerpoint.)

Dell, Compaq, HP, IBM, Lenovo --- tilsvarende ute og kjøre, enten fokusert på hardware, eller med krøkkete proprietære løsninger som var forbrukeruvennlige.

Enkelte har sett mulighetene i nettlesere, slik som Hulu. Men disse velger å ikke levere hardware. Andre, som Netflix, leverer en hardwareløsning for å kunne åpne opp innholdet, og sender dette til kunder via nettet. De opererer en serverhub, som så er koblet til innholdsleverandørenes kilemateriale (film). Slik sett overlapper det deler av Apples tilbud.

Når folk kritiserer Apple, eller applauderer -- er det mye rart som sies, som ikke beskriver hva Apple egentlig gjør.

Apple lager ikke eget innhold - de formidler det, eller du (som bruker) skaper det.
    Det Apple har levert er en hardware/software plattform som er enkelt adaptiv til alle som har lyst til å plugge seg til den, enten for å sende innhold gjennom den, for å skape slikt innhold eller for å bruke det.

Med enkelt adaptiv så mener jeg at det er visse spilleregler som programmene må følge, uavhengig av hvor de kommer fra. Disse spillereglene gjør at alle brukere kjenner seg igjen i programmene, selv om de aldri har brukt dem før. Og alt som skal tilkobles må også følge spilleregler, hvilket som regel gjør det til en fryd å koble til noe som helst - "det bare dukket opp på skjermen, og jeg klikket OK, så var jeg i gang."
    Apple tilbyr noen av de grunnleggende enhetene i strukturen - men alt fra printere og kameraer og skriveplater og tastaturer, osv - kan enkelt tilkobles plattformen fordi det bare er en eneste rutine som skal gjennomføres, i stedet for ulike for hver enkelt enhet, som i andre OS.

Mens MicroSoft er fokusert på å skape proprietær programvare, og å beskytte denne, i håp om å finne en ny MicroSoft Office Suite å tjene penger på -- så har Apple overlatt til "verden" å lage programvare for plattformen, og så kan man tjene penger på denne om man vil. Man kan selge programvaren utenom Apple (i alle år har steder som som versiontracker fylt med tusenvis av programmer som løste ulike oppgaver i Mac OS. Mange av disse var gratis, noe var shareware og noe var til salgs. Mange som kritiserte Apple for å ha så få programmer skjønte ikke at det var titusener av programmer tilgjengelige, de stod bare ikke og støvet ned i hylla hos en forhandler. De ble kontinuerlig oppdatert og gjort tilgjengelige over nettet - av dem som hadde skrevet dem.)

Summen av det Apple-plattformen gjør er det meget vanskelig å kopiere, fordi plattformen muliggjør bidrag fra mange tusen utviklere, som ikke har annen assosiasjon med Apple enn at de har satt seg inn i forutsetningene for å skrive programvare. Dermed er det ikke noe sentralkontor som forsøker å legge planer for hva folk vil ha om to-tre-fem år -- i stedet er det en kontinuerlig og ustoppelig Darwinsk jakt etter beste mulige evolusjon innen programvare, der de ulike budene prøver seg ved å nå ut til potensielle brukere gjennom plattformen. Dette gjelder like mye for vanlig programvare som for apps.

Enkelt sagt - der MicroSoft har prøvd å være en lukket pyramide, og verdens største pyramide, har Apple i likhet med isfjellet bare vist toppen av pyramiden, det var alt de behøvde - resten står brukerne for. Og det tror jeg ikke det er noen som har forutsetninger for å kopiere i dag.
    Den ekstreme fleksibiliteten er grunnen til at Apples løsning er i ferd med å bli de facto standard for distribusjon og avspilling av digitalt innhold.
    Nettlesere gir også muligheter på dette området, og vil bli Apples største utfordrer når det gjelder formidling av digitalt innhold.
    En nettleser vil kunne vise og avspille hva det skal være av innhold eller programvare - og kan gjøre dette på tvers av hardwareplattformer/OS - slik sett speiler nettlesere Apples fremgangsmåte, men gjør den tilgjengelig for alle brukere av datamaskiner.

Silotenkning holdt igjen de etablerte firmaene - nå har vi snart ingen siloer. Min iPhone er ikke en telefon, navnet Phone brukes bare fordi det er den kategorien folk tenker i - det er en brukeradaptiv multifunksjonsplattform, slik iPad vil være det samme.
    Om noen år snakker vi ikke lenger om harddisk, server, fjernsyn, radio, telefon, kamera, video, dataskjerm, tastatur, programvare, osv som om de var separate element -- alt vil være samordnet i én enhet, som trekker tjenester du trenger dit du er og som leverer det du skaper dit det trengs.

Og da er kanskje Apple kun en fotnote.
    Bra formulert.

V

vredensgnag

Gjest
    Snart. ;D

[video]http://www.youtube.com/watch_popup?v=7H0K1k54t6A[/video]

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ikke genialt, men tett opp til. I alle fall et meget god utnyttelse av teknologien.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    The future is bright..!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    it's dark, and I wear sunglasses................

................................it's sunglasses after dark

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Av og til er det greit å ha en diktator på toppen – fra en tidligere Microsoft-ansatt:
    «When we were building the tablet PC in 2001, the vice president in charge of Office at the time decided he didn’t like the concept. The tablet required a stylus, and he much preferred keyboards to pens and thought our efforts doomed. To guarantee they were, he refused to modify the popular Office applications to work properly with the tablet. So if you wanted to enter a number into a spreadsheet or correct a word in an e-mail message, you had to write it in a special pop-up box, which then transferred the information to Office.»
    http://www.nytimes.com/2010/02/04/opinion/04brass.html

Ikke så rart det er vanskelig å drive innovasjon i det selskapet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Det er uansett slik at det finnes en mengde programmere der ute, som er så vant med tastaturet og sine snarveier at de er vanskelige å forholde seg til med sitt "perfekte system". Ta Linux som et eksempel: hvorfor er det så fryktelig vanskelig å få dem til å innse at clik'n-run er veien å gå istedet for terminal for folk flest?

P

Parelius

Gjest
    bjornh skrev:
    Det er uansett slik at det finnes en mengde programmere der ute, som er så vant med tastaturet og sine snarveier at de er vanskelige å forholde seg til med sitt "perfekte system". Ta Linux som et eksempel: hvorfor er det så fryktelig vanskelig å få dem til å innse at clik'n-run er veien å gå istedet for terminal for folk flest?
    Kvasiintellktuell eksklusivitet. Før satt nerder på rommet i ensomhet, nå vil de ha cred. Et lite fremskritt i sosialiseringsprogrammet, i det minste. (På med asbestdrakten…)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.205
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Ta Linux som et eksempel: hvorfor er det så fryktelig vanskelig å få dem til å innse at clik'n-run er veien å gå istedet for terminal for folk flest?
    Tja, med Ubuntu og Gnome og KDE har de vel gjort nettopp det.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Du har Software Center i Ubuntu, men det fungerer ikke på samme måte som i Windows, og kanskje ikke like fritt. Det er et arbeid som pågår for å få fram samme type funksjonalitet så langt jeg har forstått.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Greven skrev:
    Da har Wired lansert sitt magasinkonsept for iPad. Spennede! Får håpe flere kommer etter med stadig bedre løsninger :)

Ellers en kommentar til diskusjonen:
    Det virker som om noen mener at en monopolisering er bra for forbrukere, samtidig som en del andre overdramatiserer problemet. Internett er perfekt til å polarisere diskusjoner... ;)

Personlig synes jeg det merkligste er at ikke andre kommer med konkurrerende systemer til Apples konsepter. Jeg mener en lukket løsning er det klart mest brukervennlige, men slik løsninger bør jo ha litt konkurranse for å bli bedre. At dette skal være en trussel mot demokratiet blir en litt for akademisk problemstilling for min del...
    Rom for store priskutt på iPad: http://www.hegnar.no/it/article410720.ece

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.420
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm - dette er estimater, mao (u?)kvalifisert gjetting. Husk - utviklingen skal også nedbetales, men går det som planlagt, så blir det mange enheter å fordele de kostnadene på...

Johan-Kr

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Jeg referer kun til hva som stod i artikkelen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn