iPad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    419

    vredensgnag skrev:
    Men en ting skal jeg gi deg - iPad er ikke laget for å hjelpe folk å stjele innhold.
    Det store buzzwordet i drmkretser og industrilobbygrupper?

    En ipad er ikke egnet for mye annet enn innhold som du har betalt til Apple for å få lov til å titte på en stund.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Svirre skrev:
    Men jeg er enig i noen av punktene du lister opp, mangel på multitasking f. eks. er og blir en stor mangel på disse produktene. iPad blir dog garantert hacket etter hvert så man ved hjelp av en jailbreak kan bruke produktet slik man selv vil.
    Ja det vil hjelpe på. Rent teknisk er det en artig maskin, men jailbreaker man den, eller enda bedre, legger inn et annet OS som Meamo så kan det godt hende at den blir brukbar den.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Maemo? ;D
    Skulle det et annet OS inn på iPad'en måtte det blitt en lettvektsversjon av Snow Leopard.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    13
    Brasse skrev:
    Maemo? ;D
    Skulle det et annet OS inn på iPad'en måtte det blitt en lettvektsversjon av Snow Leopard.
    Pusekatt?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    En liten søt og hvit en.
    I piratland finnes det jo tonnevis av OS-utgaver som er herjet og mekket med. Jeg har f.eks. en 350 mb Windows Vista installert. Så det går jo an å strippe en SL-installasjon. Problemet blir vel bare å få brukt flaket ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.084
    Antall liker
    8.610
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Sedvanlig appletull. Ubrukelig boks med pen skjem.

    Streame nettradio mens du leser avisen på nett... glemmesak. Dette er 80-talls teknologi i pen innpakning. Selv telefonen min er kraftigere enn denne barneleken.

    Men hvis man formaterer den og legger inn et ordentlig OS, så kan den sikkert brukes til noe annet enn som digital billedramme også etter den første ukens nyhetsverdi har lagt seg og den ellers vil havne i en skuff for å samle støv. Kanskje noen er snille og porter Meamo 5 til denne?

    Klønete av Apple å slippe et så utdatert produkt i 2010. Dette ville vært en stor greie i 1994.


    - Jeg ble veldig skuffet, og mener det er å gå tilbake til steinalderen å lansere en PC uten mulighet for multitasking. Folk forventer å kunne høre på nettradio mens de surfer på nettet og chatter. Det kan du ikke med en iPad, sier Unnersaker, som ikke har troen på iPad som et masseprodukt før multitasking er på plass.
    Jo, men husk i løpet av de neste årene vil neste "versjon" støtte det ene etter det andre slik at man kan selge det samme produktet en gang til.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.974
    Antall liker
    9.764
    Sted
    Trondheim
    Jeg legger merke til at man nevner Maemo og dermed indirekte Nokia N900. Vi husker hvor fryktelig forferdelig det var for noen år siden da Apple slapp sin iPhone at den ikke støttet MMS.

    Vel - Nokia N900 og Maemo støtter heller ikke MMS. Hvor er de store trådene om dette, tro?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    13
    Vidar P skrev:
    Hvorfor får Gjestemedlem lov å spamme alle slags tildragninger til interessante Apple-tråder på denne måten? Folk som kunne ha bidratt med interessante ting skygger jo unna pga slikt. Det er trist.

    Kritisere en tablet for at den ikke er en fullrigga laptop-computer... har du hørt slikt tøv. Skal man ha alt den kritiseres for ikke å ha så får man da vel kjøpe seg en laptop.

    Det er da klin umulig for interesserte å ha noen form for hyggelig og lærerik meningsutveksling om Apple-produkter på HFS, for alle trådene ender jo med Gjestemedlems tirader av usaklig kritikk. Jeg synes det er hyggelig med saklige meninger både pro og kontra, men dette her blir drøyt. Spam vil jeg si.
    Syntes ikke det stemmer, Dep er ett friskt innslag i en ellers kjedelig debatt der alle er enige med alle.
    Kritikken er vel ikke at den er en fullrigga laptop.c men at den er så utrolig avhengig av iTunes og deres tilretteleggelse for å kunne bruke den.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.974
    Antall liker
    9.764
    Sted
    Trondheim
    Men det er jo ikke dens svakhet, det er dens styrke. Les litt artikler om dette - det er jo nettopp synergien mellom iPod og iTunes, og iPhone og AppStore som er det geniale med disse produktene. Det er skrevet mange artikler om dette, og det er analysert opp og i mente. Hvorfor tror dere MS har sin ZuneStore (eller hva det heter) og Nokia jobber med det samme? Alle ser jo nytten i dette og prøver å etterligne Apple.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    otare skrev:
    Jeg legger merke til at man nevner Maemo og dermed indirekte Nokia N900. Vi husker hvor fryktelig forferdelig det var for noen år siden da Apple slapp sin iPhone at den ikke støttet MMS.

    Vel - Nokia N900 og Maemo støtter heller ikke MMS. Hvor er de store trådene om dette, tro?
    Uten iphone hadde vel ikke verden sett Nokia N900
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Kritikken er vel ikke at den er en fullrigga laptop.c men at den er så utrolig avhengig av iTunes og deres tilretteleggelse for å kunne bruke den.
    Om du bruker Mac til daglig så er ikke en iTunes-avhengighet en uting. Faktisk er iTunes ganske jævli bra.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Blir litt som å anklage Aftenposten og VG for å være avhengige av trykkeri osv i Schibstedgruppen.

    Jeg syns Gjestemedlem er farlig nær tullebukkstempelet med sine syterier rundt Apple. Spesielt siden de alltid fører til "Å, sier du det?" Husker hans forbauselse da jeg opplyste om at han uten problemer kunne kjøre Windows på en Mac ...

    Beklager, Deph. Men du skyter fullstendig forbi mål, der du bedriver skiskyting på en håndballbane, mens du forventer å bli karaktersatt som om du holder på med isdans.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    13
    Ser ut som alle kan gli på glattisen...,- hver på sin måte.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.084
    Antall liker
    8.610
    Torget vurderinger
    1
    Men du treffer som regel noe når du skyter...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    13
    Brasse skrev:
    Kritikken er vel ikke at den er en fullrigga laptop.c men at den er så utrolig avhengig av iTunes og deres tilretteleggelse for å kunne bruke den.
    Om du bruker Mac til daglig så er ikke en iTunes-avhengighet en uting. Faktisk er iTunes ganske jævli bra.
    Jeg elsker iTunes, bare jeg for bruke den der jeg vil.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    En lekker sak er det.

    Ja! Dette er bare oppskalert iPhone spill han viser frem. Det ble også vist noen spill i nativ oppløsning. For de som liker slikt var det ganske imponerende i følge et annet amerikansk forum jeg leste i går.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.974
    Antall liker
    9.764
    Sted
    Trondheim
    Helt enig, Vidar. Saklig diskusjon er en ting, men sure oppgulp basert på usannheter og tull lager bare rot. Hvis man bare gjentar en usannhet ofte nok, og ingen motsier en, blir det for oppfattet som sannhet. Dermed får vi disse tullediskusjonene. Troll kalles slike personer.

    Jeg ser godt at iPad sikkert ikke passer for alle, og det er jo helt greit. Apple vet bedre enn de fleste at hvis man skal lykkes med et produkt må man være bevisst hvem målgruppen er, og bygge produktet for dem. Dermed er det noen (fi noen tilfeller mange) som faller utenfor og som produktet ikke passer for. Det gjør ikke produktet mindre godt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    13
    otare skrev:
    Helt enig, Vidar. Saklig diskusjon er en ting, men sure oppgulp basert på usannheter og tull lager bare rot. Hvis man bare gjentar en usannhet ofte nok, og ingen motsier en, blir det for oppfattet som sannhet.
    Av og til når jeg ser presentasjoner fra Apple for jeg assosiasjoner til hva du skriver her...

    Senest igår ettermiddag.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Jeg har rotet litt rundt i SDKet i dag – fremtiden er her, og den er lys. iPhone OS på 3.5" skjerm er en fantastisk plattform som lar brukeren gjøre det de skal ha gjort uten å tenke over hva de gjør, det bare funker. Det beste eksempelet jeg har er farmor – som ikke klarer å sende SMS eller lete i telefonboken på Nokia-telefonen hun hadde før – men hun blar lett rundt i bilder, kontakter, mail og musikk i iPhone OS.

    Imidlertid er det begrenset hvor effektivt det er å jobbe på en så liten skjerm – skal en gjøre særlig kompliserte operasjoner vil en gjerne ha en meny på siden i tillegg til vinduet en redigerer i etc. iPhone OS på en 10" skjerm med nye interface-elementer løser mange av disse problemene – disse popover-menyene er en liten genistrek.

    Folk må gnåle så mye de vil for min del om at den DRM-frie musikken i iTunes og bøker i ePub-format kommer til å være demokratiets undergang – jeg gleder meg både til å få en selv, og ikke minst til å kunne si til besteforeldrene mine «her er en maskin som gjør akkurat det dere vil ha gjort», og vite at den er designet så naturlig at opplæring er overflødig.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Wright skrev:
    Jeg har rotet litt rundt i SDKet i dag – fremtiden er her, og den er lys. iPhone OS på 3.5" skjerm er en fantastisk plattform som lar brukeren gjøre det de skal ha gjort uten å tenke over hva de gjør, det bare funker. Det beste eksempelet jeg har er farmor – som ikke klarer å sende SMS eller lete i telefonboken på Nokia-telefonen hun hadde før – men hun blar lett rundt i bilder, kontakter, mail og musikk i iPhone OS.

    Imidlertid er det begrenset hvor effektivt det er å jobbe på en så liten skjerm – skal en gjøre særlig kompliserte operasjoner vil en gjerne ha en meny på siden i tillegg til vinduet en redigerer i etc. iPhone OS på en 10" skjerm med nye interface-elementer løser mange av disse problemene – disse popover-menyene er en liten genistrek.

    Folk må gnåle så mye de vil for min del om at den DRM-frie musikken i iTunes og bøker i ePub-format kommer til å være demokratiets undergang – jeg gleder meg både til å få en selv, og ikke minst til å kunne si til besteforeldrene mine «her er en maskin som gjør akkurat det dere vil ha gjort», og vite at den er designet så naturlig at opplæring er overflødig.
    Samme erfaring her jeg med 3 kollegaer som akkurat har passert 60 på jobben. Vi skiftet ut til bare iPhone nylig og nå er det slutt på alt gnålet jeg måtte igjennom med oppsett av det ene og det andre hele tiden. Nå har jeg laget ferdige profiler som jeg smeller ut enten via USB eller trådløstnettet når noen skal ha ny telefon med bedriftens diverse oppsett (VPN, Exchange osv) Mye enklere en de andre plattformene vi brukte tidligere.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.084
    Antall liker
    8.610
    Torget vurderinger
    1
    Det hersker vel generell enighet rundt Ipad's begrensninger der ute, det inntrykket tror jeg mange vil sitte igjen med dersom man surfer litt på diverse data/hardware-relaterte sider på nettet. Og det er vel en side av saken. Den andre siden, er hvor mye Apple tar seg betalt for Ipad og det er vel der det begynner å skurre for mange. Man kan jo faktisk gjøre mer med en Netbook til under 2500,- akkurat nå enn Ipad lar deg gjøre samtidig. Men det er vel ikke meningen at Ipad skal fremstå som billig. Men den fungerer helt sikkert ypperlig til det den er ment til. Og så kommer det vel en ny til neste år, med støtte for noe "nytt".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    otare skrev:
    Jeg legger merke til at man nevner Maemo og dermed indirekte Nokia N900. Vi husker hvor fryktelig forferdelig det var for noen år siden da Apple slapp sin iPhone at den ikke støttet MMS.

    Vel - Nokia N900 og Maemo støtter heller ikke MMS. Hvor er de store trådene om dette, tro?
    Det er bare et annet eksempel på et OS som kan brukes til lesebrett. Det er først og fremst tiltenkt dette og ikke telefoner, så det var ikke N900 jeg hadde i tankene. Meamo er et OS med åpne kildekode basert på Debian. Det bør derfor være mulig å installere dette på en ipad hvis man klarer å fjerne eplesystemet fra maskinen.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Maemo

    Maskinvaren er jo god, så hvis man kan frigjøre den fra OSet så kan den sikkert bli bra denne.

    Det er jo noen som ser på all kritikk av appleprodukter og systemer, spesielt hvis man setter tingene litt i perspektiv og prøver å løfte nesetippen over reklamen litt, som uønsket og noe som skal slås ned på. Jeg får litt assosiasjoner til scientologene og deres debatteknikker, uten videre sammenligning forøvrig. ;)

    Her er tilstrekkelig med kunnskapsrike folk som er kjapp til å korrigere hvis de mener jeg bommer i min kritikk. Dette handler på mange måte like mye om hvilken mediehværdag og hvilket Internet vi skal få i årene som kommer, hvordan musikk og bøker skal distribueres, og ikke bare en kosetråd for shopplinglystne dingsesamlere med applefetisher.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.974
    Antall liker
    9.764
    Sted
    Trondheim
    johnnygrandis skrev:
    otare skrev:
    Helt enig, Vidar. Saklig diskusjon er en ting, men sure oppgulp basert på usannheter og tull lager bare rot. Hvis man bare gjentar en usannhet ofte nok, og ingen motsier en, blir det for oppfattet som sannhet.
    Av og til når jeg ser presentasjoner fra Apple for jeg assosiasjoner til hva du skriver her...

    Senest igår ettermiddag.
    Joda, men Steve Jobs skal selge et produkt. Hans setting er gitt, og alle tar det han sier med en klype salt. Selvfølgelig skryter han uhemmet av det han presenterer. Men han farer ikke med usannheter - hvis han gjorde det ville han bli hudflettet i pressen etterpå, og Wall Street ville straffe ham hardt. Det har noe med den situasjonen man sier noe i også.

    Det som er litt morsomt er at i denne situasjonen har han antagelig ikke tatt for hardt i. Jeg har lest flere rapporter fra folk som var der, og som sier at de var litt skuffet etter presentasjonen. Men etter å ha prøvd iPad i 10-15 minutter etterpå er de "helt i hundre" og sier at dette var mye bedre enn de trodde etter presentasjonen.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    bjornh skrev:
    Og så kommer det vel en ny til neste år, med støtte for noe "nytt".
    De fleste selskaper kommer med nye modeller, gjerne mange hvert år.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    bjornh skrev:
    Men det er vel ikke meningen at Ipad skal fremstå som billig. Men den fungerer helt sikkert ypperlig til det den er ment til. Og så kommer det vel en ny til neste år, med støtte for noe "nytt".
    Det kan godt være en helt bevist mediestrategi å lansere et mangelfullt produkt, nettopp for å skape litt blest og diskusjon og dermed oppmerksomhet rundt produktet. Så kan man om en liten stund endre endel av disse tingene når lanseringsstøyen har lagt seg, og brukerne begynner å klage og savne funksjoner.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    otare skrev:
    Jeg legger merke til at man nevner Maemo og dermed indirekte Nokia N900. Vi husker hvor fryktelig forferdelig det var for noen år siden da Apple slapp sin iPhone at den ikke støttet MMS.

    Vel - Nokia N900 og Maemo støtter heller ikke MMS. Hvor er de store trådene om dette, tro?
    Det er bare et annet eksempel på et OS som kan brukes til lesebrett. Det er først og fremst tiltenkt dette og ikke telefoner, så det var ikke N900 jeg hadde i tankene. Meamo er et OS med åpne kildekode basert på Debian. Det bør derfor være mulig å installere dette på en ipad hvis man klarer å fjerne eplesystemet fra maskinen.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Maemo

    Maskinvaren er jo god, så hvis man kan frigjøre den fra OSet så kan den sikkert bli bra denne.

    Det er jo noen som ser på all kritikk av appleprodukter og systemer, spesielt hvis man setter tingene litt i perspektiv og prøver å løfte nesetippen over reklamen litt, som uønsket og noe som skal slås ned på. Jeg får litt assosiasjoner til scientologene og deres debatteknikker, uten videre sammenligning forøvrig. ;)

    Her er tilstrekkelig med kunnskapsrike folk som er kjapp til å korrigere hvis de mener jeg bommer i min kritikk. Dette handler på mange måte like mye om hvilken mediehværdag og hvilket Internet vi skal få i årene som kommer, hvordan musikk og bøker skal distribueres, og ikke bare en kosetråd for shopplinglystne dingsesamlere med applefetisher.
    Hva er alternativet til hvordan Nokia, Google, Microsoft og Apple (for å nevne noen) distribuerer musikk og bøker (med varierende grad av suksess) forretningsmodellen til selskapene som er listet opp er mer eller mindre lik
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tja - her har det skjedd noe interessant, når det gjelder "noe nytt."

    Jeg kjøpte iPhone 3G da den ble lansert i Norge. Det var vel i juli 2008. Den er fortsatt i bruk, og har gått gjennom OS-oppdateringer som har gitt den ny og bedre funksjonalitet. Tror det må være rekord for brukslengde for en mobil i løpet av min mobilhistorie, som er lang.

    En stund hadde jeg en skuff jeg oppbevarte mine gamle mobiler i - der lå det mange telefoner.

    Jeg har riktignok kjøpt mye fra Apple gjennom årene, men mange av disse enhetene er fortsatt i bruk. Har tom noen iMacs fra 1Gen som kjører OS9! Funker helt fint, men er selvsagt både saktekjørende og begrenset i forhold til hva som har skjedd siden.

    En Alubook brukes som "stasjonær" tilkoblet det første Cinema-displayet, som fortsatt ser ut som om det er helt nytt. (Det med plastramme). En Macbook er fortsatt i bruk, med ny harddisk. Jeg skriver dette på en MacBook Pro - alle disse enhetene snakker greit med hverandre, med min gamle iPod Touch og med min nyeste.
    Integreringen er enkel, og jeg har Airport Express enheter i bruk som må være fra 2004? Fungerer uten så mye som et knepp eller lydutfall.

    Sorry, Deph - det blir litt pinlig med denne terpingen din. Det er helt i orden med kritikk, og jeg har selv kritisert Apple i en del tråder her inne, samt også linket til reviews av iPad som tar for seg Pro&Con -- men det er best om kritikken er basert i fakta, eller i det minste i kvalifisert synsing.
    Slik du holder på i alle Apple-tråder blir det noe merkelig manisk over innsatsen.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Jammen underholdene tråd :D,

    De fleste synes vel også at det er litt stas å ha siste kapittel i Jobs evangelium til odel og eie.

    Meg selv intet unntak, har både det ene og det andre med flott lysende eple på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.974
    Antall liker
    9.764
    Sted
    Trondheim
    Nettopp, Gjestemedlem. Det handler om hva slags mediehverdag vi skal få. Derfor forstår jeg ikke hvorfor man skal gå så hardt ut mot et firma som jobber aktivt for å bli kvitt proprietære løsninger som Flash, xvid, WMA, WMV og DivX, og prøver å få dem erstattet med åpne standarder som HTML5, h.264, AAC og andre.
    Og som jobber svært aktivt for å få forlagene til å tilby sine varer på en måte som de fleste forbrukerne kan bruke og forstå. De har etter hvert fått det til med musikk. Vi får håpe de klarer å få det til med video, og nå får vi også tro at de får det til med e-bøker og magasiner.
    Jeg synes det er flott at de prøver noe nytt. Jeg kjøper ikke dette med at iPad er det samme som andre har levert tidligere. En iPad er ikke en Netbook. Den er ikke ment å konkurrere med en Netbook. Apple har konstruert en ny dings som er så lliten og lett (680 g) at man lett får den i en liten håndveske. Den er alltid på og er tilgjengelig for bruk på noen sekunder. Den har et OS som er anderledes enn andre - det er noe som er optimalisert for en spesifikk bruk og ikke bare en flytting av noe som er laget for en annen type enheter.
    Vi får se om Apple lykkes. Selv tror jeg dette kommer til å bli en "run-away" suksess. Den dekker behovet for 90% av alle datamaskinbrukere i dag. Hva bruker de maskinen sin til? Surfe, sende e-post, se på bilder, se på video, spille musikk, skrive på Facebook, se video på YouTube, bruke Google Earth. Alt dette funker strålende på iPad.
    En "vanlig" bruker har overhode ingen ønsker om å drive med filbehandling, eller å drive å fikle med instilllinger i Windows. De vil ha noe som fungerer til de tingene jeg har nevnt. Til dette er iPad perfekt.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    bjornh skrev:
    Den andre siden, er hvor mye Apple tar seg betalt for Ipad og det er vel der det begynner å skurre for mange.
    Huh? Om noe er vel de fleste jeg har snakket med overrasket over hvor billig iPad er. De kunne lett priset seg opp mot billigste MacBook og likevel hatt lange køer utenfor butikkene sine på lanseringsdagen. At en netbook kan utføre flere oppgaver på en kronglete måte er ikke særlig relevant, synes jeg.

    Prisingen tolker jeg som et tegn på at Apple ønsker å dominere dette nye markedet – ellers hadde de tatt ut mer av potensialet for premiumprising, i alle fall i et års tid. Skal du lage en tablet som ikke er grensesprengende god (og, let's face it – interface er alt her, få som slår Apple på dette), må den prises langt lavere enn $500 – jeg tipper under $300. Det skal bli vanskelig!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    13
    otare skrev:
    johnnygrandis skrev:
    otare skrev:
    Helt enig, Vidar. Saklig diskusjon er en ting, men sure oppgulp basert på usannheter og tull lager bare rot. Hvis man bare gjentar en usannhet ofte nok, og ingen motsier en, blir det for oppfattet som sannhet.
    Av og til når jeg ser presentasjoner fra Apple for jeg assosiasjoner til hva du skriver her...

    Senest igår ettermiddag.
    Det som er litt morsomt er at i denne situasjonen har han antagelig ikke tatt for hardt i. Jeg har lest flere rapporter fra folk som var der, og som sier at de var litt skuffet etter presentasjonen. Men etter å ha prøvd iPad i 10-15 minutter etterpå er de "helt i hundre" og sier at dette var mye bedre enn de trodde etter presentasjonen.
    De fleste er slik når de tester nye gadgeter og er litt heit i toppen....Det er først etter langtidsbruk de virkelige kvalitetene/manglene begynner melde seg.
    Uansett ser det ut som en responsive sak hadde bare bruksområde vært noe større er jeg redd jeg hadde ryki på en slik en, ja.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    65finger skrev:
    Hva er alternativet til hvordan Nokia, Google, Microsoft og Apple (for å nevne noen) distribuerer musikk og bøker (med varierende grad av suksess) forretningsmodellen til selskapene som er listet opp er mer eller mindre lik
    Alternativet er å kunne kjøpe innhold på tvers av platformer, OSer og dingser og fritt kunne bruke og flytte det rundt på dette. Å kunne dele og diskutere innholdet med andre, for å berike andre menneskers hverdag og ikke bare sitte å knuge på hver sin lille digitale skuff med hengelås på og væpnede vakter.

    Kjøper jeg en bok eller en CD/DVD i fysisk form i dag, står jeg fritt til å gjøre hva jeg vil med den og spille den av på alle enheter som støtter formatet. Alt fra hifispillere til datamaskiner og annet, innhold man kan flytte fra diskene og over på andre medier uten å måtte konvertere og reformattere.

    Jeg ønsker at skal ha eierett over de maskinene man kjøper, slik at man selv kan legge inn programmer og filer som man ønsker.

    Amazon og Apple truer denne virkeligheten og vil innføre sine egne systemer som de kan kontrollere og skape seg monopoler av.

    Det er hovedårsaken til at jeg er skeptisk mot disse, og det er i mine øyne viktigere enn om dingsene er egnet for kunnskapsløse bestemødre og barn, selv om det er kjekt nok det.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Prisstrategien er helt i tråd med Gillettes. Billig høvel, markedets beste barberblad til en pris som aksepteres. En grunn til at Warren Buffett har hatt Gillette i sin portefølje i alle år ...

    Og ja - iPad er skitbillig. Mener jeg betalte mer for min første iPod Touch!
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Det er utrolig hvor mange som snakker veldig varmt om hva iPad kan uten å ha vært i nærheten av den ihvertfall ;D.


    Apple er gode til å hype dingsene sine. Selv sindige hifi-entusiaster går i taket av begeistring over et produkt som bare noen få journalister i verden har testet.





    God natt og drøm søtt om hver deres iPad!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.974
    Antall liker
    9.764
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser ikke at det du skriver er i konflikt med noe av det Apple gjør her. De gir deg jo nettopp tilgang på materielet i frie formater som kan flyttes mellom enheter. Du trenger en musikkspiller som kan spille ISO-formatet AAC. Du trenger en videospiller som kan spille ISO-formatet h.264 og du trenger en ebokleser som kan lese det åpne, XML-baserte formatet ePub. Apple tilbyr en infrastruktur for å få tak i disse filene, men forlagene som sitter på rettighetene må jo også frigi dem slik at du kan ta dem med deg til andre maskiner og systemer. På musikksiden har man fått til det (i hovedsak takket være Apple, faktisk) - så får vi håpe det samme skjer med video og bøker.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    otare skrev:
    Nettopp, Gjestemedlem. Det handler om hva slags mediehverdag vi skal få. Derfor forstår jeg ikke hvorfor man skal gå så hardt ut mot et firma som jobber aktivt for å bli kvitt proprietære løsninger som Flash, xvid, WMA, WMV og DivX, og prøver å få dem erstattet med åpne standarder som HTML5, h.264, AAC og andre.
    Det er prisverdig å støtte åpne formater og velge å tilby innhold selv i slike formater. Det er langt fra prisverdig å blokkere for bruk av konkurrerende formater. Spesielt all den tid nesten alt innholdet ellers på nettet er i nettopp disse formatene.

    "Xvid is free software distributed under the terms of the GNU General Public License."

    Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du tar med dette sammen med de andre.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Hva er alternativet til hvordan Nokia, Google, Microsoft og Apple (for å nevne noen) distribuerer musikk og bøker (med varierende grad av suksess) forretningsmodellen til selskapene som er listet opp er mer eller mindre lik
    Alternativet er å kunne kjøpe innhold på tvers av platformer, OSer og dingser og fritt kunne bruke og flytte det rundt på dette. Å kunne dele og diskutere innholdet med andre, for å berike andre menneskers hverdag og ikke bare sitte å knuge på hver sin lille digitale skuff med hengelås på og væpnede vakter.

    Kjøper jeg en bok eller en CD/DVD i fysisk form i dag, står jeg fritt til å gjøre hva jeg vil med den og spille den av på alle enheter som støtter formatet. Alt fra hifispillere til datamaskiner og annet, innhold man kan flytte fra diskene og over på andre medier uten å måtte konvertere og reformattere.

    Jeg ønsker at skal ha eierett over de maskinene man kjøper, slik at man selv kan legge inn programmer og filer som man ønsker.

    Amazon og Apple truer denne virkeligheten og vil innføre sine egne systemer som de kan kontrollere og skape seg monopoler av.

    Det er hovedårsaken til at jeg er skeptisk mot disse, og det er i mine øyne viktigere enn om dingsene er egnet for kunnskapsløse bestemødre og barn, selv om det er kjekt nok det.
    Du har gode poenger vedr. eiendomsretten på innhold en har kjøpt. Fremtiden tror jeg blir leie/abo på disse tjenester og da faller en del av disse argumentene bort
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    13
    otare skrev:
    En "vanlig" bruker har overhode ingen ønsker om å drive med filbehandling, eller å drive å fikle med instilllinger i Windows. De vil ha noe som fungerer til de tingene jeg har nevnt. Til dette er iPad perfekt.
    Jeg er redd du kan ha rett i dette og det ødelegger litt for sånne som meg/(oss) som liker litt filbehandling hit og dit.
    For 3 år siden hadde jeg syntes en slik ipad sak hadde vært helt topp,- idag gjør jeg ikke det.

    Mulig jeg må omstille meg fra å være vanlig bruker til å være viderekommen, tror jeg. ;D

    F... ""##$$ ta datahjørnet og hifi sentralen for å ha satt slike griller i hodet mitt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn