- Ble medlem
- 23.03.2006
- Innlegg
- 20.207
- Antall liker
- 10.764
^^ Dette med å kjøpe for store biler gjelder ikke bare bobiler. Det er mange, både menn og kvinner, som egentlig ikke mestrer større bil enn Fiat 500 som på død og liv skal ha store SUVer.
|
Jeg kan skjønne at man bremser litt ned når man kommer fra dagslys inn i en tunell der det tross alt er mørkere. Øynene bruker litt tid på å juster seg, men når de først har justert seg til lyset i tunellen er det jo ingen steder det er tryggere å kjøre, så hvorfor man da må fortsette å kjøre 20 km/t under fartsgrensen har alltid forundret meg.Hvorfor tenker folk at så snart de kommer inn i en tunell så må farten senkes med 20-30 km/t? Om det er noen plass det burde være kurant å holde fartsgrensen så må det være i en tunell. De er nesten helt bene, er oversiktlige, det er ingen veikryss eller lekende barn som plutselig kommer inn fra siden og ofte er det sperrelinje så det ikke er lov å kjøre forbi.
Lukeparkering (sammen med bakkestart) er vel ikke lenger en del av kravene for å få førerkort?Forrige kandidat var da jeg satt på balkongen og så på noen som ikke klarte å "lukeparkere" utenfor blokken på en plass der det var rom for i alle fall tre biler etter hverandre. Til slutt gav de opp og kjørte et annet sted
Å man trenger ikke senke farten når man kjører inn i en tunell selv om det er litt mørkere. Hvis man ikke ser godt nok i overgangen dagslys - tunell må man få sjekket synet(forbeholdt at det ikke er en tunell uten lys)Jeg kan skjønne at man bremser litt ned når man kommer fra dagslys inn i en tunell der det tross alt er mørkere. Øynene bruker litt tid på å juster seg, men når de først har justert seg til lyset i tunellen er det jo ingen steder det er tryggere å kjøre, så hvorfor man da må fortsette å kjøre 20 km/t under fartsgrensen har alltid forundret meg.
Så har du de som ligger under fartsgrensen, men så fort noen prøver å kjøre forbi gir de gass slik at det blir vanskeligere å kjøre forbi, evt må man kjøre langt raskere enn man hadde behøvd. Jeg har alltid lurt på hvordan slike sjåfører tenker. Når jeg blir forbikjørt er jeg alltid bevisst på å senke farten litt slik at det skal bli lettere for den som kjører forbi.
BTW: I Tsjekkia ar fatrsgrensen 130 km/t på motorveien, men i tuneller er det konsekvent 80 km/t. På motorveien mellom Dresden og Ustí er det noen, til dels svært korte (200-400 m lange) tuneller. Fartsgrensen i dem er 80 km/t, til tross for at de er svært godt opplyste, det er 4-felts vei og det er rett strekning slik at du ser utgangen av tunellen når du kjører inn i den. Hvorfor i all verden har de satt ned fartsgrensen der?
Tja - fra skarpt sollys til mørkt innelys - selv gode øyne trenger litt tid til å justere seg, og på den tiden har man fort rukket å kjøre 70-100 m. Jeg snakker selvfølgelig ikke om situasjoner der man kommer fra normalt dagslys til en godt opplyst tunell.Å man trenger ikke senke farten når man kjører inn i en tunell selv om det er litt mørkere. Hvis man ikke ser godt nok i overgangen dagslys - tunell må man få sjekket synet(forbeholdt at det ikke er en tunell uten lys)
Ja, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor disse, som tydeligvis har god tid, ikke bare kjører til side med jevne mellomrom og slipper folk forbi.Blomstertellerne i bobiler som ligger 20+ km under enhver fartsgrense lager kø overalt....
Hvorfor gidder du å bremse kraftig ned og svinge til siden for slike tullinger? Jeg hadde ventet til jeg hadde passert 90-bilen og tatt en sikker sving inn i høyrefeltet.Motorveien (E18) fra Oslo i går.
Ligger i venstrefeltet i ca 120.
Bakfra, agresivt og med stor fart kjører en stor SUV (Porsche, muligens Lamborghini) opp i rumpa på meg, og jeg rekker akkurat legge meg inn bak en som kjører 90, og må rett tilbake. Dette er straks før Hanekleivtunnelen.
Nå synker farta jevnt gjennom hele tunnelen, og ved utgangen kjører nå Fangio som holdt på å torpedere meg i 120, nå pene 75 km/t…. i venstre felt må vite.
Vel ute er det «pedal to the metal», rett opp i hekken på neste bil som legger seg ut. I neste tunnel skjer det samme. Ute igjen, er det full fart fram til neste tunnel, skrubb, så full fart fram ved Islandkrysset hvor jeg tok av.
Hele problemet er jo at i sånne situasjoner er det også farlig å senke farten enkelte ganger hvis man har biler bak seg, de ser jo muligens ikke noe bedre enn deg men ikke sikker de senker farten. Samme som når folk blir blendet av sola på motorveien å bremser skikkelig opp uten å tenke på at han bak ser like dårlig. Det er en veldig lite gjennomtenkt ide begge delene imo. Er det verdt det å senke farten med 10-20km/t for så å risikere en ulykke? Det er i allefall noe å tenke på, jeg holder alltid god avstand til bilen foran og er ekstra oppmerksom ved tuneller og hvis det er lav sol.Tja - fra skarpt sollys til mørkt innelys - selv gode øyne trenger litt tid til å justere seg, og på den tiden har man fort rukket å kjøre 70-100 m. Jeg snakker selvfølgelig ikke om situasjoner der man kommer fra normalt dagslys til en godt opplyst tunell.
Trengte i dette tilfellet ikke bremse noe større, benyttet eksisterende luke, og smatt tilbake.Hvorfor gidder du å bremse kraftig ned og svinge til siden for slike tullinger? Jeg hadde ventet til jeg hadde passert 90-bilen og tatt en sikker sving inn i høyrefeltet.
Å ligge i 90-100 km/t på motorveien med en tufs liggende 1 m bak deg er i hvert fall ikke en situasjon jeg ville være veldig bekvem med.Trengte i dette tilfellet ikke bremse noe større, benyttet eksisterende luke, og smatt tilbake.
Ellers enig med deg.![]()
Nå er jo Fiat 500 en ganske sjarmerende bil så hvorvidt disse fortjener å kjøre en slik???........Vet ikke?^^ Dette med å kjøpe for store biler gjelder ikke bare bobiler. Det er mange, både menn og kvinner, som egentlig ikke mestrer større bil enn Fiat 500 som på død og liv skal ha store SUVer.
Nei, derfor la jeg meg ut og slapp vedkommende forbi så smertefritt som mulig, og la meg tilbake for ikke å komme opp i hekken på bilen som lå i høyrefeltet.Å ligge i 90-100 km/t på motorveien med en tufs liggende 1 m bak deg er i hvert fall ikke en situasjon jeg ville være veldig bekvem med.
Chicken game mista vel all kred etter at bilene ble så sikre at de kunne trøkkes sammen som et trekkspill, og føreren kunne spasere utFascinerer meg litt at så mange ser ut til å irritere seg over trafikken i Norge. Nå har jeg bodd i og besøkt rimelig mange land utaskjærs. Også som bilist. Det inkluderer å kjøre nok i Kairos gater til å se et rasjonale i å demontere egne sidespeil før de ble «demontert» av andre i rushtrafikken, og at oppmaling av felt framtonte seg som sløsing av offentlige midler. Det inkluderer også mange mil på balkansk landevei i en tid da det meste av møtende trafikk ikke bare var stjålne biler, men hvor det spillteoretiske «Game of Chicken» ble utspilt i praksis, hver dag.
Ja, å få å få ein gamal Zastava forbi Sisuen på utsida før bakketopper var alltid interessantFascinerer meg litt at så mange ser ut til å irritere seg over trafikken i Norge. Nå har jeg bodd i og besøkt rimelig mange land utaskjærs. Også som bilist. Det inkluderer å kjøre nok i Kairos gater til å se et rasjonale i å demontere egne sidespeil før de ble «demontert» av andre i rushtrafikken, og at oppmaling av felt framtonte seg som sløsing av offentlige midler. Det inkluderer også mange mil på balkansk landevei i en tid da det meste av møtende trafikk ikke bare var stjålne biler, men hvor det spillteoretiske «Game of Chicken» ble utspilt i praksis, hver dag.
Tiltredes."Alle våre operatører er opptatte"
Satans gramatikk..
Den gang Dagbladet kunne kalle seg en kulturavisTiltredes.
Darwin P. Erlandsen
(Kontekst her forutsetter både en viss alder og at man i tidligere tider leste Dagbladet.)
Kjetter er hva du er! Å prioritere individuelle valg og individuell smak og behag er jo likeverdig med Luthers postulat på kirkedøren!Enhver velger det man synes gir best resultat.
Joda, grei nok, men da bør det være 595 utgaven. Jeg tenkte mer på at 500 er liten og da kanskje de mestrer den?Nå er jo Fiat 500 en ganske sjarmerende bil så hvorvidt disse fortjener å kjøre en slik???........Vet ikke?
...er merkbart smartere enn de som gjør det samme på toppen av rulletrappa mens plenty av folk står rett bak dem i selvsamme rulletrappFolk som stopper for å prate med hverandre ca 10 cm fra terskelen i inngangen til kjøpesentre...
Godt argument, kjøper den.Joda, grei nok, men da bør det være 595 utgaven. Jeg tenkte mer på at 500 er liten og da kanskje de mestrer den?
Elektrisk Trabant.! Og med en liten dyse til å sende ut litt oljeblanda eksos i ny og ne, for å få den retteGodt argument, kjøper den.
Men?Tror du det er mulig å få satt Trabant i produksjon igjen? Den hadde vel passet veldig godt!
![]()
Velorex.Godt argument, kjøper den.
Men?Tror du det er mulig å få satt Trabant i produksjon igjen? Den hadde vel passet veldig godt!
![]()