I denne tråden er det jo lov å være sint på syklister. For en god uke siden reddet jeg livet til en "nabo"/sambygding. Hun, selvsagt en hun!!, nei vanligvis er det faktisk mannfolk i lycra, men dette var en hun. Hun syklet på gang og sykkelveien ved siden av E105. Der jeg tar av fra E105 slutter også denne gang/sykkelveien. Vi når krysset samtidig og jeg forventer jo at fruen svinger inn på sideveien da det forbudt for syklende/gående videre bortover E105. Og joda hun svinger, men med airpods eller noe moderne svineri av tilsvarende art er hun ganske uvitende om at jeg kommer kjørende. Jeg legger meg godt ut til venstre for å gi damen plass. Men hun har andre planer, hun krysser rett foran meg og begynner å sykle på veiens venstre side!! Bilen har gode bremser så jeg rakk å bremse uten å treffe henne. Så kjører vi gjennom en venstresving, jeg er noe avventende med å kjøre forbi henne på høyre side for det har jeg lært en gang for lenge siden på en kjøreskole at man skal være, heldigvis! Hvorfor heldigvis? Jo hun får det brått for seg at hun nå skal sykle på høyre side av veien og krysser nok en gang foran bilen min. Krysser veien uten å se seg for to ganger på mindre enn et minutt! Mindre enn en halvmeter fra bilens støtfanger uten å være klar over det, i en 80sone. Jeg er imponert!
Noen meter senere er det mulig å kjøre forbi, og for sikkerhet skyld tuuuuuuter jeg på henne før jeg kjører forbi for at hun forhåpentligvis skal få med seg at hum ikke er alene på veien. Hva skjer da! Sint blikk og en meget vulgær finger fra tante!
Det var veldig fristende å hugge i bremsene og legge inn reversen, men slikt gjør man selvsagt ikke. Men du salte hvor fristet jeg var.
Jeg kom kjørende langs veien i et boligfelt, fart rundt 30 km/t.
På venstre side av veien med nesen samme vei som meg står det en drosje.
I det jeg er på høyde med ham begynner han å kjøre. Etter å ha kjørt noen meter på siden av meg, så blir det en hindring på hans side, mao på venstre side av veien. Han skrur på blinklyset, og når jeg ikke stopper for å slippe ham fram tuter han vilt og uhemmet, noe som ikke gjør spesielt inntrykk.
Jeg kjører like etter inn på en bensinstasjon for å fylle.
Da viser det seg at han har fulgt etter for å skjelle meg ut.
Skjeller meg ut for ikke å overholdt vikeplikten, samt for å ha satt ham i en farlig situasjon da jeg ikke stoppet for å slippe ham fram.
Jeg blir tildelt hederstittelen "Den største tulling bak rattet han har sett i løpet av sin 10-talls år som drosjesjåfør".
Ja, han hadde passasjerer i drosjen.
Så tullinger i trafikken mangler det ikke på.