Nyss hjemkommet fra sommerferie. 5115km i henhold til Google Maps, for det meste E6 men en runde via Atlanterhavsveien og ferjer på Møre og i Nordland og Troms. Mange "interessante" opplevelser. Helt klart ikke alle som burde hatt førerkort, men det får bli en annen diskusjon.
Vi kjørte heldigvis "mot" fellesferietrafikken for det meste og var ikke så veldig plaget av bobiler og "sjamopingjonger".
Det meste av veiarbeid i Nordland som var en plage i fjor var avsluttet og veistandarden var mye bedre i år. Av naturlige årsaker var det færre utlendinger enn "normalt", men et par tyskregistrerte Teslaer og en tysk Seat "imponerte" med forbikjøringer og hastighet som tyder på at de ikke riktig var klar over hvor dyrt slikt kan være i kongleriket. Men stort sett overaskende fornuftig kjøring i det store og hele.
En ( kvinnelig !! ) sjåfør med STOR bobil imponerte dog da vi dro fra Tromsø. Strekket Tromsø Olderdalen via Lyngen inbefatter 2 stk ferjer. Her er rutetabellen slik at hvis man holder fartsgrensene så har man ca 5 minutter å gå på for å nå ferje nr 2. Da vi skulle av ferje 1 ble personbiler vinket fram, men ved siden av oss sto da denne bobilen og hun presset seg fram på tross av gubben som sto der og dirigerte. For å ikke bli "overkjørt" valgte fruen å stoppe for å unngå bulk. Vi endte da bak denne bobilen som vi regnet med ville kjøre rimelig fort for å nå neste ferje, men nei! Hun lå 15-20kmt under fartsgrensen konsekvent med en lang kø bak seg. Det var ikke mange trygge forbikjøringsstrekker langs veien, og tillot veien forbikjøring var det selvsagt trafikk i mot. Fruen fikk "ordre", ( dere som er gift vet at det er umulig å beordre fruer til noe som helst, men i mangel av et bedre ord!? ) om å kjøre forbi om så på neste ferjekai. For den der bobilen var bare for provoserende. Det ble ikke et tema for et par kilometer før neste ferje kjørte hun av. Skulle ikke lenger. Bodde antakelig i det huset der hun svingte av. Så her var det en lokal "Karen" som nok visste hvordan ferjerutene hang sammen som bare måtte presse seg fram og forsinke hele køen slik at man ( ca 75 biler ) risikerte å måtte vente over en ferjeavgang! Heldigvis var ferje nr 2 litt forsinket slik at når vi kom til ferjekaia var de i ferd med å ta ombord biler og vi og alle bak oss kom med. Men det var ikke takket være "Karen".
Ærlig talt, det er greit at folk har råd til å legge ut ( låne i banken ) 1-1,5 mill for en bobil, men da burde de også kunne kjøre den slik at de i det minste makter å holde fartsgrensen! Burde det være krav om eget førerkort for slik store isoporkasser med motor? Moderne "hus på hjul" har jo for det meste solide turbodieselmotorer og bør nok ikke være så undermotorisert at de ikke makter å holde hastigheten oppe. Er redd det er mere det at de som kjører disse er skremt av størrelsen på eget kjøretøy. Når tunge kjøretøy med fartssperre på 90kmt evt 80kmt for tankbiler med brann/eksplosjonsfarlig last makter å holde følge med trafikken så burde også disse bobilene uten fartssperre være i stand til det.