Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kanskje det er derfor så mange motorsyklister ligger på midtstripa på nærmest øde landeveier, - for å være sikker på at de ikke blir forbikjørt??? Jeg skjønner jo at man bruker midtstripa eller delestriper for å kjøre forbi en sille kø, men hvorfor man gjør det samme på landeveien skjønner jeg bare ikke...

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.917
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Varmt og godt i bilkø og en fin dag for hobby-irritasjon ;-)"
    På hekken av bussen foran står det med stor skrift: "Jeg går på EL"
    What the heck.... GRRR...
    Hvem er "jeg"?
    Hvem er det "jeg" skal gå på og hvorfor?
    Hva har EL gjort galt?
    Hvem er så denne EL? EL Zorro i EL Paso?
    Jeg går på EL... kan EL være en medisin denne "jeg" er avhengig av? Et ELixir?
    Ergo er Zorro en narkoman?
    Eller dreier dette seg om noe så tullete som personifisering av en buss?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.856
    Torget vurderinger
    1
    Slike embalasje ting har sin forklaring....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det er derfor så mange motorsyklister ligger på midtstripa på nærmest øde landeveier, - for å være sikker på at de ikke blir forbikjørt??? Jeg skjønner jo at man bruker midtstripa eller delestriper for å kjøre forbi en sille kø, men hvorfor man gjør det samme på landeveien skjønner jeg bare ikke...
    Ganske sikkert for å unngå løsgrus i veibanen. Ikke gøy å møte på det for en tohjuling, særlig i svinger......

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.053
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Løsgrus kan være en ting, manøvreringsrom en annen. Jeg ligger gjerne i det venstre hjulsporet, ulempen er at det spes på våren kan være ganske dype hjulspor der. Og med runde dekk, så merker en at sykkelen beveger seg litt sideveis. Det kan til tider være litt ubehgelig. En kunne ligge midt mellom venstre og høyre hjulspor, men det er der hvor oljedrypp som regel havner. Og siden ingen bilhjul er der, så blir ikke oljesøl slitt bort. Det er også slik at en i høyre svinger legger seg helt til venstre ved inngangen til svingen, da ser en mest mulig gjennom svingen. Og motsatt ved venstre svinger. Så det er ikke så enkelt å vurdere hva den enkelte vurderer som best plassering i en gitt sving...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764
    Fekk rekning etter å ha brukt hotellet sitt område til snuplass – NRK Vestland

Denne fellen gikk jeg også i i sommer. Hotellet virker nedlagt og "bomveien" er en gruslagt parkeringsplass. Skiltingen var mildt sagt tvetydig og lite synbar.
    Irritert? JAAA!!!

Hotelleigar Per Garen seier det må vere slik.

– Hotellet ønskjer ikkje trafikk frå andre enn eigne gjester. Vi har hatt målingar som viser opp til 3-400 bilar om dagen som ikkje skal noko som helst anna enn å køyre forbi og bruke vegen som akselerasjonsfelt for å køyre forbi andre bilar i stor fart.
    Sprøyt, dette er ikke mulig.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Smurfeland
    ^Kan vel ikke være lovlig det der? Hvis en vei er åpen for fri ferdsel og det ikke er tydelig skiltet, kan man vel ikke bare fakturere i vilden sky.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tror de mangler litt på skiltinga for at det skal være lovlig. Bomtaksten skal stå tydelig merket på skilt.
    men du kan sjekke med kommunen om de har gitt samtykke til innkreving av bompenger - det står nemlig i veglova at kummunen må gi samtykke før det kan kreves inn bompenger på privat vei…

Johan-Kr

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764
    Ulovlig, men det kan nok bli vanskelig å få pengene tilbake, eieren er jo ikke å få tak i. Det er ikke så mange som gidder å ta bryet for 200.- Det eneste som man kan gjøre er å advare alle mot stedet. Jeg kommer ikke til å sette beina mine innenfor den bulen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Smurfeland
    Hadde tenkt å linke til den saken jeg også, men hadde glemt hvor jeg hadde sett den omtalt her inne. Den hotelleieren må vel være en slags lokal variant av Basil Fawlty. Man er ikke velkommen om man ikke skal overnatte, og man får derfor en faktura på 200,- som straff for å svinge innom eiendommen hans. Høres ut som et trivelig sted man får lyst til å tilbringe noen netter. :)

1627419142035.png

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.387
    Sted
    Holmestrand
    Hvor oppgis motoreffekt på el-biler i hk?
    Det er ikke en SI-enhet, og burde ikke brukes i det hele tatt.
    W(att)!!! 🤬

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764
    Jeg holder på med litt byggearbeid hjemme og i den anledning må jeg ha litt kledningsbord. Men... kr. 55.- til 60.- pr. løpemeter for 19x148!!! Det er jo ran, utført av mellomleddet. Skogbrukeren får omtrent det samme for tømmer som tidligere og utsalget tjener (visstnok) heller ikke noe mer en i fjor.

Tillegg: Prisene steg 25% 1 Juni og 35% 1 August!!!

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At prisene har gått kraftig opp er jeg klar over, men at prisøkningen stort sett ligger i mellomleddet er jeg vel ikke forbauset over.... er det Norgesgruppen som ligger i mellom?? Like interessant er det også om prisene kommer til å gå ned igjen, når "krisa" er over, eller om ranet blir permanent, som i flere ndre bransjer...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.764
    At prisene har gått kraftig opp er jeg klar over, men at prisøkningen stort sett ligger i mellomleddet er jeg vel ikke forbauset over.... er det Norgesgruppen som ligger i mellom?? Like interessant er det også om prisene kommer til å gå ned igjen, når "krisa" er over, eller om ranet blir permanent, som i flere ndre bransjer...
    Norgesgruppen? Jeg tror det er Orkla som står bak ranet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Jeg holder på med litt byggearbeid hjemme og i den anledning må jeg ha litt kledningsbord. Men... kr. 55.- til 60.- pr. løpemeter for 19x148!!! Det er jo ran, utført av mellomleddet. Skogbrukeren får omtrent det samme for tømmer som tidligere og utsalget tjener (visstnok) heller ikke noe mer en i fjor.

Tillegg: Prisene steg 25% 1 Juni og 35% 1 August!!!
    Har byttet noe liggende skrå 19x148 panel på en vegg. Betalte mellom 35 og 58 for meteren ferdig grunnet (35 var en kampanje eller en feil fra forhandler - usikker). Nå ser jeg de skal ha rundt en hundrings for det samme villedende (jeg har 27% rabatt hos min pusher). Glad jeg ikke skal bygge noe med det første i alle fall.

Jeg aner ikke hva treverk skal eller bør koste men må innrømme at jeg tidligere har stusset på hvor billig det har vært. Det påpekes nå at prisene lenge har vært kunstig lave, om det medfører riktighet vet jeg ingen ting om. I USA er prisene ned rundt 60% fra toppen i mai så det blir vel mindre lukrativt å eksportere etter hvert.

vi får se neste år hva som skjer. Nå er det i alle fall lite tilbud og høy etterspørsel. Da jeg var på Maxbo proff tidligere i år fikk jeg sovjetvibber. De fleste hyllene var tomme og de der var noe i de var det glissent. Tipper større aktører som entreprenører og byggmestere har hamstret i panikk.

Tillegg: Ene gangen jeg handlet så kunne det virke som prisen ble satt opp fra jeg spurte om pris på lageret til jeg skulle betale i kassen. Etter litt frem og tilbake og mange som klødde seg i hodet ble enden på visa at jeg fikk plankene mine til prisen jeg først hadde fått opplyst, det var snakk om rundt 20% forskjell og de hevdet hardnakket at de hadde oppluyst pris inkl mva til meg. Ene av gutta som jobbet der sa "Ekke så nøye, vi tjener masse på det uansett" til kollegaen.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Hvorfor tenker folk at så snart de kommer inn i en tunell så må farten senkes med 20-30 km/t? Om det er noen plass det burde være kurant å holde fartsgrensen så må det være i en tunell. De er nesten helt bene, er oversiktlige, det er ingen veikryss eller lekende barn som plutselig kommer inn fra siden og ofte er det sperrelinje så det ikke er lov å kjøre forbi.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor tenker folk at så snart de kommer inn i en tunell så må farten senkes med 20-30 km/t? Om det er noen plass det burde være kurant å holde fartsgrensen så må det være i en tunell. De er nesten helt bene, er oversiktlige, det er ingen veikryss eller lekende barn som plutselig kommer inn fra siden og ofte er det sperrelinje så det ikke er lov å kjøre forbi.
    Selv på motorveien er dette ett problem. Jeg kjører stort sett med henger men må allikevel kjøre forbi masse biler i tunellene for så å blir forbi kjørt av de samme når tunellen er over.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Selv på motorveien er dette ett problem. Jeg kjører stort sett med henger men må allikevel kjøre forbi masse biler i tunellene for så å blir forbi kjørt av de samme når tunellen er over.
    Ja, jeg kjørte til Oslo fra Sunnmøre tidligere i uken, var mye 60 i 90-sonene i tunellene. Når det er 4 felt kan man i det minste kjøre forbi relativt greit med når det er dobbelt sperrelinjen kan man ikke drive med den slags eskapader.

Du vet selvsagt at med henger så er fartsgrensen 80 eller 60 om den ikke har bremser uansett hva som står på skiltet på motorveien?

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg kjørte til Oslo fra Sunnmøre tidligere i uken, var mye 60 i 90-sonene i tunellene. Når det er 4 felt kan man i det minste kjøre forbi relativt greit med når det er dobbelt sperrelinjen kan man ikke drive med den slags eskapader.

Du vet selvsagt at med henger så er fartsgrensen 80 eller 60 om den ikke har bremser uansett hva som står på skiltet på motorveien?
    Selvfølgelig vet jeg det. Men er alikevell lov å kjøre forbi folk som kjører under 80. Min bil holder forøvrig 80km/t når speedometeret viser rundt 90.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    En brite jeg vagt kjenner ble overrasket over hvor dårlige nordmenn er til å kjøre på flerfletsvei da han flyttet hit. Det er noen år siden og jeg var svært enig da selv om jeg mener det har blitt bedre siden. Nå skjønner de fleste at venstre felt er for å kjøre forbi og ikke et sted hvor man kan daffe litt under fartsgrensen uten tett trafikk. Noen unntak finnes fortsatt, men det har blitt bedre. Så noe har i alle fall staten fått igjen for alle milliardene brukt på flerfeltsveier.

Jeg tilhører den minoritet av menn som mener at jeg selv ikke er spesielt flink til å kjøre bil, men siden jeg har 26 år med lappen uten uhell så er jeg i det minste gjennomsnittelig flink, men konseptet med flerfeltsvei har jeg i alle fall skjønt.

Muligens noe miljøskadet av å ha jobbet i et flyttebyrå i ungdomstiden. Etter å ha sett en dreven tungtransportsjåfør rygge vogntog har jeg ingen illusjoner om egne kvalifikasjoner relativt til de som virkelig kan dette.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.639
    Sted
    Oslo
    Og du har de som lusekjører i 80 sonen, men som alltid speeder opp når det kommer et rett strekke der man kunne ha kjørt forbi
    Campingvogner og bobiler ikke nevnt, ikke glemt

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Selvfølgelig vet jeg det. Men er alikevell lov å kjøre forbi folk som kjører under 80. Min bil holder forøvrig 80km/t når speedometeret viser rundt 90.
    Good shit. Er faktisk litt overrasket over hvor mange som tilsynelatende ikke vet dette. Om man ligger i 110-115 på motorveien med henger så tilsvarer det en fart man ganske straks ville miste lappen i om det var i 80-sonen, tror ikke det er så mange som ville kjøre så fort i 80-sonen om de ikke hadde henger.

Etter at jeg fikk bil med helt nøyaktig speedometer (Tesla S) så har jeg begynt å irritere meg litt over folk som kjører på cc når det er strekningsmåling mens farten åpenbart er for lav. Siden de kjører for sent kan man alltids kjøre forbi, men det er ikke alltid det er forsvarlig heller.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Good shit. Er faktisk litt overrasket over hvor mange som tilsynelatende ikke vet dette. Om man ligger i 110-115 på motorveien med henger så tilsvarer det en fart man ganske straks ville miste lappen i om det var i 80-sonen, tror ikke det er så mange som ville kjøre så fort i 80-sonen om de ikke hadde henger.

Etter at jeg fikk bil med helt nøyaktig speedometer (Tesla S) så har jeg begynt å irritere meg litt over folk som kjører på cc når det er strekningsmåling mens farten åpenbart er for lav. Siden de kjører for sent kan man alltids kjøre forbi, men det er ikke alltid det er forsvarlig heller.
    Ja blir stadig forbikjørt av folk med henger, gjerne en bitte liten en uten bremser i 100++. Di få gangene jeg kjører litt over er kun for å ta en raskere forbi kjøring i venstre felt for ikke å hindre trafikken. Blir litt for dumt å kjøre forbi i 3km/t raskere enn de du kjører forbi, er det nødvendig å kjøre forbi når der skiller så lite? Tja men kjører på cc så liker å holde farta hehe

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.639
    Sted
    Oslo
    Kjører selv MC, en sedat retro modell, om jeg holder fartsgrensa eller ei, får jeg noen på bakskiltet blinker jeg til høyre og får de forbi

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Og du har de som lusekjører i 80 sonen, men som alltid speeder opp når det kommer et rett strekke der man kunne ha kjørt forbi
    Campingvogner og bobiler ikke nevnt, ikke glemt
    Jeg har kommet over den barnslige gleden ved ooompfen i Tesla P85DL men når man skal kjøre forbi bobiler/campingvogner på slep eller vogntog opp fjelloverganger kommer alle de 500++ gampene virkelig til sin rett. Pek og klikk funker, også ved forbikjøringer.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.639
    Sted
    Oslo
    Jeg har kommet over den barnslige gleden ved ooompfen i Tesla P85DL men når man skal kjøre forbi bobiler/campingvogner på slep eller vogntog opp fjelloverganger kommer alle de 500++ gampene virkelig til sin rett. Pek og klikk funker, også ved forbikjøringer.
    Du veit jo det at i en nær framtid, vil skilt og biler være kobla slik at det blir umulig å overskride fartsgrensa.
    Da blir det lett å overhale en som ligger i 72km/t.
    De første ute blir nok Tesla.
    Glad jeg har forgasser!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.811
    Du veit jo det at i en nær framtid, vil skilt og biler være kobla slik at det blir umulig å overskride fartsgrensa.
    Da blir det lett å overhale en som ligger i 72km/t.
    De første ute blir nok Tesla.
    Glad jeg har forgasser!
    For det første tror jeg det er ganske fjern fremtid. For det andre er ikke fartsgrensa problemet når man kjører forbi noen som holder 20-30 km/t i en oppoverbakke med 80-sone. Jeg kjører temmelig pent, men om det er forsvarlig kjører jeg forbi noen som ligger stabilt under grensa eller holder ujevn hastighet. På vei hjem nå i sommer så havnet jeg etter hvert bak en fyr/dame som holdt stabilt fartsgrensen + bittelitt. Ingen av bilene bak viste den minste interesse for å kjøre forbi til tross for at det innimellom var forbikjøringsfelt. Er det behagelig så funker det. Om det er flatt terreng liker jeg forsåvidt godt å ligge bak vogntog, de holder stabil, jevn og fin hastighet og ikke noe tull. Skal man kjøre langt er det lite som er mer behagelig enn å ligge i passe avstand bak en yrkessjåfør.

CC burde være påbudt for den som ligger fremst i en bilkø.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.053
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Var på vei på e18 fra Sandefjord til Tønsberg. Laaangt bak ser jeg noen blålys, kan umulig være meg, cc stod på effektivt 113-114 eller så. Når han nærmer seg, så skrur han av lysa. Da begynner jeg å kikke meg litt rundt. Noen biler foran meg ligger det en Tesla X med henger, og den kjører omlag like fort som meg. Han legger seg på passe avstand bak Tesla'en. Etter 1 km eller så er avkjøringen til Stokke. Da kom lysa på igjen, og Teslan og han svingte av...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Nyss hjemkommet fra sommerferie. 5115km i henhold til Google Maps, for det meste E6 men en runde via Atlanterhavsveien og ferjer på Møre og i Nordland og Troms. Mange "interessante" opplevelser. Helt klart ikke alle som burde hatt førerkort, men det får bli en annen diskusjon.
    Vi kjørte heldigvis "mot" fellesferietrafikken for det meste og var ikke så veldig plaget av bobiler og "sjamopingjonger".
    Det meste av veiarbeid i Nordland som var en plage i fjor var avsluttet og veistandarden var mye bedre i år. Av naturlige årsaker var det færre utlendinger enn "normalt", men et par tyskregistrerte Teslaer og en tysk Seat "imponerte" med forbikjøringer og hastighet som tyder på at de ikke riktig var klar over hvor dyrt slikt kan være i kongleriket. Men stort sett overaskende fornuftig kjøring i det store og hele.
    En ( kvinnelig !! ) sjåfør med STOR bobil imponerte dog da vi dro fra Tromsø. Strekket Tromsø Olderdalen via Lyngen inbefatter 2 stk ferjer. Her er rutetabellen slik at hvis man holder fartsgrensene så har man ca 5 minutter å gå på for å nå ferje nr 2. Da vi skulle av ferje 1 ble personbiler vinket fram, men ved siden av oss sto da denne bobilen og hun presset seg fram på tross av gubben som sto der og dirigerte. For å ikke bli "overkjørt" valgte fruen å stoppe for å unngå bulk. Vi endte da bak denne bobilen som vi regnet med ville kjøre rimelig fort for å nå neste ferje, men nei! Hun lå 15-20kmt under fartsgrensen konsekvent med en lang kø bak seg. Det var ikke mange trygge forbikjøringsstrekker langs veien, og tillot veien forbikjøring var det selvsagt trafikk i mot. Fruen fikk "ordre", ( dere som er gift vet at det er umulig å beordre fruer til noe som helst, men i mangel av et bedre ord!? ) om å kjøre forbi om så på neste ferjekai. For den der bobilen var bare for provoserende. Det ble ikke et tema for et par kilometer før neste ferje kjørte hun av. Skulle ikke lenger. Bodde antakelig i det huset der hun svingte av. Så her var det en lokal "Karen" som nok visste hvordan ferjerutene hang sammen som bare måtte presse seg fram og forsinke hele køen slik at man ( ca 75 biler ) risikerte å måtte vente over en ferjeavgang! Heldigvis var ferje nr 2 litt forsinket slik at når vi kom til ferjekaia var de i ferd med å ta ombord biler og vi og alle bak oss kom med. Men det var ikke takket være "Karen".
    Ærlig talt, det er greit at folk har råd til å legge ut ( låne i banken ) 1-1,5 mill for en bobil, men da burde de også kunne kjøre den slik at de i det minste makter å holde fartsgrensen! Burde det være krav om eget førerkort for slik store isoporkasser med motor? Moderne "hus på hjul" har jo for det meste solide turbodieselmotorer og bør nok ikke være så undermotorisert at de ikke makter å holde hastigheten oppe. Er redd det er mere det at de som kjører disse er skremt av størrelsen på eget kjøretøy. Når tunge kjøretøy med fartssperre på 90kmt evt 80kmt for tankbiler med brann/eksplosjonsfarlig last makter å holde følge med trafikken så burde også disse bobilene uten fartssperre være i stand til det.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Smurfeland
    Har ligget bak bobil selv. Tipper det er opptil flere andre sperrer som er aktive der, utenom de som går på ren fart.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn