Diverse Irritasjonstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Heldigvis ikke, men ville mye heller krasje front mot front i en moderne bil enn i en fra 60tallet uten belter
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Heldigvis ikke, men ville mye heller krasje front mot front i en moderne bil enn i en fra 60tallet uten belter
    Prøv det. Jeg har. I 30 km/t. Bilen ble en halvmeter kortere, og jeg dro på meg en whiplash jeg slet med i årevis. I ditt forslag om å kjøre i 150 ville en frontkrasj utløse 25 ganger så mye energi.....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja. Hadde begge biler kjørt i riktig hastighet hadde vi klart å stoppe.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    kjenner jeg blir veldig nysgjerrig, kjørte en av dere i en enveiskjørt gate og ingen nektet å stoppe?
    Du trenger ikke mange meterne å stoppe på i 30kmt med mindre det er sykt glatt og i så fall bør man kjøre i det hele tatt?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.482
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Det er enorme krefter i sving i en kollisjon. Hvis man kolliderer front-mot front der begge kjører 80 km/t tilsvarer det at du kjører inn i en fjellvegg i 160 km/t. Sjansen for å komme fra det med livet i behold er forsvinnende liten. Uansett om det er en moderne bil med alt mulige sikkerhetsutstyr på plass. 150 km/t er ikke forsvarlig selv om du er alene på veien.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis målet er at man skal overleve alt bør vi revurdere alt vi gjør i samfunnet.
    Alt innebærer risiko
    Risikoen er større ved høyere hastigheter, men kom ikke her å fortell meg at ikke 150kmt er forsvarlig på en moderne vei med moderne maskineri, i allefall hvis man er alene på veien.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.441
    Antall liker
    12.470
    Sted
    Smurfeland
    Grunnen til at det er 70 km/t fartsgrense på mange veier i Norge er at det er en slags "magisk" grense der for hvor fort man kan kollidere front mot front og forventes å overleve. Ved høyere hastighet blir det så store indre skader i kroppen at sjansene minker drastisk. Det er også derfor det er en fordel med midtdelere på landeveiene,sånn det er mange steder i Sverige og hvor fartsgrensen også er 90 km/t.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Grunnen til at det er 70 km/t fartsgrense på mange veier i Norge er at det er en slags "magisk" grense der for hvor fort man kan kollidere front mot front og forventes å overleve. Ved høyere hastighet blir det så store indre skader i kroppen at sjansene minker drastisk. Det er også derfor det er en fordel med midtdelere på landeveiene,sånn det er mange steder i Sverige og hvor fartsgrensen også er 90 km/t.
    Det er jo veldig relativt og avhenger av mange faktorer, deriblant masse, et vogntog i 70kmt mot en småbil i 70kmt er veldig forskjellig fra feks to biler med noenlunde samme masse.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.482
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Jo, jeg forteller deg hermed at 150 km/t ikke er forsvarlig, selv om du er alene på veien. Kjører du av veien i en slik hastighet skal du ha englevakt for å ikke omkomme.
    Som det nevnes er faren for interne skader enorm. Selv om sikkerhets beltet holder deg fast og airbag blåses opp. Hvis du f.eks. holder rattet litt feil kan fort armen din komme mellom airbagen og hodet ditt. Da får du hånda i ansiktet i 400 km/t. Derfor skal du i moderne biler med airbag ikke holde rattet ti-på-to, men heller kvart-på-tre. Da minsker sjansen for en slik hendelse. Hvor mange vet eller tenker på det? Det er slike ting man ikke tenker på, men som kan være avgjørende.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jo, jeg forteller deg hermed at 150 km/t ikke er forsvarlig, selv om du er alene på veien. Kjører du av veien i en slik hastighet skal du ha englevakt for å ikke omkomme.
    Som det nevnes er faren for interne skader enorm. Selv om sikkerhets beltet holder deg fast og airbag blåses opp. Hvis du f.eks. holder rattet litt feil kan fort armen din komme mellom airbagen og hodet ditt. Da får du hånda i ansiktet i 400 km/t. Derfor skal du i moderne biler med airbag ikke holde rattet ti-på-to, men heller kvart-på-tre. Da minsker sjansen for en slik hendelse. Hvor mange vet eller tenker på det? Det er slike ting man ikke tenker på, men som kan være avgjørende.
    Jeg skjønner at du aldri har kjørt på en motorvei med høy hastighet, men la meg forsikre deg om at sjansen for å dø er minimal
    Tar du forresten tog? De kjører ofte over 200kmt og der har du ikke setebelte en gang, men regner med at det er trygt siden det går på skinner.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jorda beveger seg også flere millioner km/t utover i universet.... bra vi ikke treffer noe som kommer motsatt vei her da.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.482
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Jeg har kjørt mye på motorvei. På siste tur (i fjor sommer) passerte jeg 2 dødsulykker (regner med at det var dødsulykker - bilene var helt knust) på en strekning på 30 mil. Det raskeste jeg har kjørt er 210 km/t. Det var ikke forsvarlig, og var kun en hastighetstest.
    Sammenligningen med tog er ganske usaklig. Ingen møtende trafikk. Farten justeres i forhold til sporets beskaffenhet. Sjansen for en ulykke er minimal.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kjørt mye på motorvei. På siste tur (i fjor sommer) passerte jeg 2 dødsulykker (regner med at det var dødsulykker - bilene var helt knust) på en strekning på 30 mil. Det raskeste jeg har kjørt er 210 km/t. Det var ikke forsvarlig, og var kun en hastighetstest.
    Sammenligningen med tog er ganske usaklig. Ingen møtende trafikk. Farten justeres i forhold til sporets beskaffenhet. Sjansen for en ulykke er minimal.
    Du vet du akkurat beskrev en moderne motorvei nå?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Antallet personer som har blitt drept i jernbaneulykker her til lands siden man startet med tog er færre enn antall drepte i veitrafikken antagelig blir i 2022 .......
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Antallet personer som har blitt drept i jernbaneulykker her til lands siden man startet med tog er færre enn antall drepte i veitrafikken antagelig blir i 2022 .......
    Hvor mange har dødd på en moderne flerfeltsvei med midtdeler? Spesielt når vi snakker om å være alene på veien og ellers gode forhold
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.482
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Du vet du akkurat beskrev en moderne motorvei nå?
    Så du mener med alvor at alle som kjører på en moderne motorvei automatisk reduserer hastigheten i forhold til veiens beskaffenhet? At man aldri kjører for fort i en sving? At det aldri kommer biler bakfra? At alle sjåførene følger alle regler hele tiden? Og at det aldri forviller seg folk inn som kjører i feil retning?

    Ellers:
    "Hvor mange har dødd på en moderne flerfeltsvei med midtdeler? Spesielt når vi snakker om å være alene på veien og ellers gode forhold"

    Det aner jeg ikke, men i løpet av 30 mil i løpet av en helg på en moderne motorvei i Tyskland døde det i beste fall 2 stykker i fjor sommer. Hvis de ikke var alene i bilen var det fler.

    Så veldig mange vil jeg tro. Det er vel ikke helt ukjent med ulykker på E6 mellom Oslo og Svinesund, eller på E18.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så du mener med alvor at alle som kjører på en moderne motorvei automatisk reduserer hastigheten i forhold til veiens beskaffenhet? At man aldri kjører for fort i en sving? At det aldri kommer biler bakfra? At alle sjåførene følger alle regler hele tiden? Og at det aldri forviller seg folk inn som kjører i feil retning?

    Ellers:
    "Hvor mange har dødd på en moderne flerfeltsvei med midtdeler? Spesielt når vi snakker om å være alene på veien og ellers gode forhold"

    Det aner jeg ikke, men i løpet av 30 mil i løpet av en helg på en moderne motorvei i Tyskland døde det i beste fall 2 stykker i fjor sommer. Hvis de ikke var alene i bilen var det fler.
    Det som ble diskutert er hvorvidt det er forsvarlig å kjøre i 150kmt på en motorvei når man er alene på veien, gode forhold og god bil.
    Da blir det vanskelig å bli truffet bakfra, og det er jo hele poenget med argumentet. Man tilpasser etter forholdene, og hvis forholdene tilsier 150kmt så er det vel ikke en farlig sving man kjører for fort i feks

    Når det kommer til Tyskland og ulykker så regner jeg ikke med at du ved å passere ulykkene etter de har skjedd på magisk vis klarer å se hvordan disse skjedde.

    Er ikke noe mer å diskutere, det finnes situasjoner der 150kmt er forsvarlig og risikoen mindre enn tusenvis av andre ting man kan gjøre
    Er ikke noe å diskutere, det er like sikkert som at det er en ny dag i morgen
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    2.963
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Så du mener med alvor at alle som kjører på en moderne motorvei automatisk reduserer hastigheten i forhold til veiens beskaffenhet? At man aldri kjører for fort i en sving? At det aldri kommer biler bakfra? At alle sjåførene følger alle regler hele tiden? Og at det aldri forviller seg folk inn som kjører i feil retning?

    Ellers:
    "Hvor mange har dødd på en moderne flerfeltsvei med midtdeler? Spesielt når vi snakker om å være alene på veien og ellers gode forhold"

    Det aner jeg ikke, men i løpet av 30 mil i løpet av en helg på en moderne motorvei i Tyskland døde det i beste fall 2 stykker i fjor sommer. Hvis de ikke var alene i bilen var det fler.

    Så veldig mange vil jeg tro. Det er vel ikke helt ukjent med ulykker på E6 mellom Oslo og Svinesund, eller på E18.
    Det er vistnok ingen av dødsulykkene hittil i år som har skjedd på 4-felts motorvei...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    2.963
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vil du se statistikken på alvorlige og dødsulykker før / etter E18 ble lagt om til 4 felts motorvei (?)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.931
    Antall liker
    10.445
    Man kan ikke bygge 4-felt til den fjerneste avkrok i hele landet. Det er tross alt sjåføren av bilen som forårsaker ulykken, ikke veien.
    Det er ikke slik at det plutselig kommer en krapp sving som tvinger bilen ut i geografien.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    2.963
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det der er faktisk helt feil.
    Det er etterhvert mange tilfeller hvor veien har vært en direkte eller sterkt medvirkende årsak til ulykker.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.956
    Antall liker
    4.168
    Torget vurderinger
    96
    Så du mener med alvor at alle som kjører på en moderne motorvei automatisk reduserer hastigheten i forhold til veiens beskaffenhet? At man aldri kjører for fort i en sving? At det aldri kommer biler bakfra? At alle sjåførene følger alle regler hele tiden? Og at det aldri forviller seg folk inn som kjører i feil retning?

    Ellers:
    "Hvor mange har dødd på en moderne flerfeltsvei med midtdeler? Spesielt når vi snakker om å være alene på veien og ellers gode forhold"

    Det aner jeg ikke, men i løpet av 30 mil i løpet av en helg på en moderne motorvei i Tyskland døde det i beste fall 2 stykker i fjor sommer. Hvis de ikke var alene i bilen var det fler.

    Så veldig mange vil jeg tro. Det er vel ikke helt ukjent med ulykker på E6 mellom Oslo og Svinesund, eller på E18.
    Om vi snakker om Norge nå, så skjer så godt som ingen dødsulykker på 4 felts motorvei med midtdeler (ingen i år). Nesten alle dødsulykker skjer på fylkes og riksveier. Fart på gode motorveier har absolutt ingenting å gjøre med de dystre tallene for i år.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.956
    Antall liker
    4.168
    Torget vurderinger
    96
    Man kan ikke bygge 4-felt til den fjerneste avkrok i hele landet. Det er tross alt sjåføren av bilen som forårsaker ulykken, ikke veien.
    Det er ikke slik at det plutselig kommer en krapp sving som tvinger bilen ut i geografien.
    Ett eksempel jeg leste om, var der en stakkar ble drept på motorsykkel og det var gjentatte ganger klaget på veien på stedet uten at noe skjedde. Kort tid etter ulykken ble veien utbedret. Har ikke link, men det var fra en nettavis med bilder, intervjuer etc. Ikke "hørt av en venn av en venn". Ikke alle skavanker på veien er like lette å se for en trafikant. Man må kunne forvente at veien holder en standard til å takle trafikken og ved de hastighetene som er tillatt og over det (utrykning). Det er faktisk ikke alltid tilfelle.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.956
    Antall liker
    4.168
    Torget vurderinger
    96
    Det som ble diskutert er hvorvidt det er forsvarlig å kjøre i 150kmt på en motorvei når man er alene på veien, gode forhold og god bil.
    Da blir det vanskelig å bli truffet bakfra, og det er jo hele poenget med argumentet. Man tilpasser etter forholdene, og hvis forholdene tilsier 150kmt så er det vel ikke en farlig sving man kjører for fort i feks

    Når det kommer til Tyskland og ulykker så regner jeg ikke med at du ved å passere ulykkene etter de har skjedd på magisk vis klarer å se hvordan disse skjedde.

    Er ikke noe mer å diskutere, det finnes situasjoner der 150kmt er forsvarlig og risikoen mindre enn tusenvis av andre ting man kan gjøre
    Er ikke noe å diskutere, det er like sikkert som at det er en ny dag i morgen
    Her er jeg enig med deg. God motorvei, tørt føre, viltgjerde og lite trafikk: Veldig liten risiko ved å kjøre i 150. Men kjempesmart å gjøre er vel å ta i....
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.440
    Antall liker
    110.183
    Torget vurderinger
    23
    Det irriterer meg at denne tråden så til de grader har blitt dominert av bilisme... det er da mer enn nok andre ting å irritere seg over!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noen som kastet bensin på bålet her trur eg. Evt om det var diesel.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.956
    Antall liker
    4.168
    Torget vurderinger
    96
    Nord Pool.
    Myter som nekter å dø. F.eks. "Ta på deg lue ellers får du øreverk". NEI NEI NEI det får du ikke av å ha kalde ører.
    Knekkebrødpakka som er vanskelig å dele og åpne.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.440
    Antall liker
    110.183
    Torget vurderinger
    23
    Ja, åpnet en ny Husmans i går, merkelig knotete :mad:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ah... sånn åpne/lukke emballasje. Går fint å åpne ... men lukke? Ikke søren.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er enorme krefter i sving i en kollisjon. Hvis man kolliderer front-mot front der begge kjører 80 km/t tilsvarer det at du kjører inn i en fjellvegg i 160 km/t. Sjansen for å komme fra det med livet i behold er forsvinnende liten. Uansett om det er en moderne bil med alt mulige sikkerhetsutstyr på plass. 150 km/t er ikke forsvarlig selv om du er alene på veien.
    Derfor vil jeg heller dø momentant skikkelig, ja, så slipper jeg å sitte som en salat i stol til jeg vandrer av andre årsaker...men jeg kjører såpass vettugt at jeg satser på at ingen av delene skjer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn