Juss og økonomi IS Kvinne i retten

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tror ikke det er mange som er uenige i det prinsipielle i ditt innlegg her.
Men akkurat det med at IQ, forståelse og alder hyppig benyttes, og tas til følge, som formildende omstendighet i straffesaker, er udiskutabelt.

Her er en dom fra Høyesterett:
Inneholdende følgende:

Poenget er at man blir holdt ansvarlig. Men ansvar betinger også at man forstår hva man har gjort, også graden av forstand omkring konsekvens. Som nevnt straffes heldigvis ikke barn i retten i Norge, og det er av nøyaktig denne årsaken. Og som nevnt, det finnes mange eksempler på frikjennelse, også for drap, grunnet "utilregnelighet". Da medfører det behandling fremfor straff.

Til den konkrete saken, det vil overraske meg mye om hun frikjennes, og jeg ser ikke noen umiddelbar årsak til hvorfor hun skulle bli det, heller.
Tror vi er enig her :) Jeg er også enig i at utilregnelighet og andre forhold kan redusere straffen eller føre til frikjennelse (veldig populært tema i Hollywood også), men at det er svært unntaksvis og ikke relevant i denne saken.

Personlig, og ut fra det jeg vet, tenker jeg også at rettspsykiaterne hadde rett i første runde mht ABB, men at opplevelsen av rettssikkerhet for folket var et behov som gikk over rettssikkerheten til gjerningsmannen. Om ikke annet er det prevantivt, og gir et sterkt signal, og det bør det også være i denne saken. I mitt hodet kan det ikke være OK å støtte og medvirke i en terrororganiasjonen, som savner sidestykke, med en mild straff i etterkant. Folk fikk dødsstraff for mindre etter krigen til sammenlikning. Hennes ugjerninger er et direkte angrep på demokratiet og alt det vi står for. Det er ikke 4-5 år i fengsel i mitt hodet.

Når det er sagt, er jeg opptatt av at det ikke går hat i dette. Etter krigen mistet mange såkalte tyskertøser statsborgerskapet sitt. Deres forbrytelse var å forelske seg i tyske soldater - mange som var tvunget ut i krigen. Hatet tok overhånd og vi har mye å skamme oss over fra den gang.

Sist redigert:

Disqutabel

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
2.913
Hmmm, så hverken du er Disq har tillagt meg meninger jeg ikke har. Notert.
Nja, det er det som nevnt mulig jeg har gjort, men altså ikke med vilje; jeg har forstøkt å forstå hva du mener, men kan ha mistolket.

Disqutabel

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
2.913
Allikevel må man kunne være veldig uenig i dommene og kunne diskutere de.
Eksempelvis den over: Mannen får 75 timer sammfunnsstraff for å muligens ha ødelagt livet til en ung jente. Han har tidligere sonet en straff i fengsel uten å skjønne hvorfor han var i fengsel. Og i nå er han fri til gjøre hva pokker han vil når han ikke soner sammfunnsstraffen. Er dette et velfungerende system? I min verden burde han få oppfølging og restriksjoner, helt til han klarer å oppføre seg i vårt samfunn. Er du enig i det?
Jeg utgår fra at han får en form av tilbud. Det er som oftest sånn samfunnet fungerer, det er tett samarbeide mellom etatene, slik at de som faller mellom alle stoler også får en eller annen form av oppfølging. Det finnes dessverre ingen perfekte systemer, og noen ganger går det galt. Kall det gjerne "vaksinens bivirkninger", de må være så få som mulig, samtidig som vaksinen skal være effektiv. Det er en hårfin balansegang.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
1.068
Sted
Liten by
Nja, det er det som nevnt mulig jeg har gjort, men altså ikke med vilje; jeg har forstøkt å forstå hva du mener, men kan ha mistolket.
Nå oppfatter jeg både du og Valentino som såpass edrulige i debatter at ingen av dere gjør det med vilje, men allikevel gjøres det.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
1.068
Sted
Liten by
Jeg utgår fra at han får en form av tilbud. Det er som oftest sånn samfunnet fungerer, det er tett samarbeide mellom etatene, slik at de som faller mellom alle stoler også får en eller annen form av oppfølging. Det finnes dessverre ingen perfekte systemer, og noen ganger går det galt. Kall det gjerne "vaksinens bivirkninger", de må være så få som mulig, samtidig som vaksinen skal være effektiv. Det er en hårfin balansegang.
Det er ingenting i artikkelen som tilsier det, men jeg er tilbøylig til å være enig med deg. Det burde være veldig klart at en som han trenger hjelp!
På samme måte som de som kommer fra ekstreme religiøse bevegelser også burde ha oppfølging og restriksjoner. Uavhengig av straffen de får eller ikke får. Om det er implesitt, aner jeg lite om. Men det er altså dette jeg etterlyser og spørsmålsstiller. Jeg tror hverken straff eller frinnelse vil være med på å gjøre store forskjellen på hva hun og andre i samme situasjon måtte ha av meninger rundt vårt samfunn og er skeptisk til at disse klarer å komme seg ut av dette uten hjelp!

Disqutabel

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
2.913
Det er ingenting i artikkelen som tilsier det, men jeg er tilbøylig til å være enig med deg. Det burde være veldig klart at en som han trenger hjelp!
På samme måte som de som kommer fra ekstreme religiøse bevegelser også burde ha oppfølging og restriksjoner. Uavhengig av straffen de får eller ikke får. Om det er implesitt, aner jeg lite om. Men det er altså dette jeg etterlyser og spørsmålsstiller. Jeg tror hverken straff eller frinnelse vil være med på å gjøre store forskjellen på hva hun og andre i samme situasjon måtte ha av meninger rundt vårt samfunn og er skeptisk til at disse klarer å komme seg ut av dette uten hjelp!
Her ser du problemet i praksis:

Jeg ser igjen at du tar til orde for restriksjoner, og dette er det springende punkt. Kan man gi folk restriksjoner uten a) lov og dom, eller b) umyndiggjøring?
Skulle ønske du kunne utgreie standpunktet litt på det punktet, for jeg ser ikke hvordan og med hvilket redskap du tenker å gjennomføre noe i den retning.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
1.068
Sted
Liten by
Jeg skjønner ikke dette. I forrige innlegg sier du at mannen bør/skal få hjelp (sansyneligvis i form av restriksjoner, pålegg og tvungen terapi), men så skal det være problematisk at andre får det samme for å komme seg ut av ekstrem religiøs tenking? Hvordan dette løses rent lovmessig aner jeg ikke, jeg er ikke advokat. Jeg bare sier at en straff ELLER ikke noe straff, antagligvis ikke vil løse noenting! Men tvungen terapi, hjelp til selvhjelp, gruppemøter og også restriksjoner (selvpålagte?) er eneste måten å komme seg ut av det. Uten det har jeg lite tro på at disse klarer å bli "normale" borgere igjen!

Hva disse restriksjonene er og bør være er jeg ikke sikker på, men jeg ser for meg at religiøse møter og kontakt med visse organisasjoner ikke bør forekomme. Om dette må være selvpålagte eller ufrivillige restriksjoner, det er jeg usikker på, men jeg har lite tro på at man kommer seg unna problemet ved å oppsøke det!

Dersom man dreper eller voldtar, stjeler eller truer, bør man få strafferabatt for å være "dum", godtroende, manipulert eller på andre måter mindre opplyste enn de fleste andre? Mulig loven per dags dato ikke klarer å gjøre noe med dette, men er det riktig? Skal jeg, som far til en datter, være redd for at naboen (som ikke er den skarpeste kniven i skuffen) skal voldta henne og slippe unna med det bare fordi han ikke helt skjønte alvoret i det og samfunnet ikke klarer å ta stilling til det?

Mulig vi mener forskjellige ting med ordet restriksjon.

Disqutabel

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
2.913
Jeg skjønner ikke dette. I forrige innlegg sier du at mannen bør/skal få hjelp (sansyneligvis i form av restriksjoner, pålegg og tvungen terapi), men så skal det være problematisk at andre får det samme for å komme seg ut av ekstrem religiøs tenking? Hvordan dette løses rent lovmessig aner jeg ikke, jeg er ikke advokat. Jeg bare sier at en straff ELLER ikke noe straff, antagligvis ikke vil løse noenting! Men tvungen terapi, hjelp til selvhjelp, gruppemøter og også restriksjoner (selvpålagte?) er eneste måten å komme seg ut av det. Uten det har jeg lite tro på at disse klarer å bli "normale" borgere igjen!

Hva disse restriksjonene er og bør være er jeg ikke sikker på, men jeg ser for meg at religiøse møter og kontakt med visse organisasjoner ikke bør forekomme. Om dette må være selvpålagte eller ufrivillige restriksjoner, det er jeg usikker på, men jeg har lite tro på at man kommer seg unna problemet ved å oppsøke det!

Dersom man dreper eller voldtar, stjeler eller truer, bør man få strafferabatt for å være "dum", godtroende, manipulert eller på andre måter mindre opplyste enn de fleste andre? Mulig loven per dags dato ikke klarer å gjøre noe med dette, men er det riktig? Skal jeg, som far til en datter, være redd for at naboen (som ikke er den skarpeste kniven i skuffen) skal voldta henne og slippe unna med det bare fordi han ikke helt skjønte alvoret i det og samfunnet ikke klarer å ta stilling til det?

Mulig vi mener forskjellige ting med ordet restriksjon.
Jeg tenker bare at dersom man argumenterer for et eller annet som ikke benyttes i dag (i dette tilfellet restriksjoner), så bør man ha andre argumenter enn hva man selv føler om temaet, for akkurat dette med å ta avgjørelser i affekt, kjennetegner både forbrytelser og elendige valg.

Det er faktisk slik at man får redusert straff dersom man er litt for dum til å fullt ut begripe hva man begir seg ut på, eller om man ikke fullt ut forstår konsekvens, men det er ikke basert på enkle IQ-målinger, så det har liten hensikt å gå rundt å være redd for naboen. Statistikkene taler for seg; ingen samfunn er perfekte, noen begår kriminelle handlinger, men heldigvis har den norske samfunnsmodellen vist seg veldig effektiv for å holde krimratene lave, så noe må vi ha gjort rett. Nettopp derfor er det litt vanskelig for meg å helt forstå hva du argumenterer for, i og med at vi ikke har noe påviselig samfunnsproblem, derimot har vi en enkelt kvinne som er tiltalt for å ha tilsluttet seg en terrororganisasjon. Og det blir forhåpentligvis ivaretatt på behørig vis i systemet.
Og når hun er ferdigsonet, er hun fri. Noe annet ville være uhørt.

Jeg anbefaler sterkt å lese bøkene som ble skrevet av vår eminente høyesterettsadvokat Olav Hestenes:
Strålende skrevet, sterke skildringer, mange tankekors.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
1.068
Sted
Liten by
Nja...njo.....du har et lite poeng her. Skal gi deg den! :)
Da får vi bare håpe hun blir dømt OG at hun får den hjelpen hun antaglivis trenger i fengsel!

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nja...njo.....du har et lite poeng her. Skal gi deg den! :)
Da får vi bare håpe hun blir dømt OG at hun får den hjelpen hun antaglivis trenger i fengsel!
Jeg håper også at Norge som nasjon lærer noe på dette. Hun er oppvokst her, og vi som samfunn har feilet i å intregrere enkeltgrupperinger av våre nye landsmenn. Hun er jo i stor grad rekruttert på universitetet. Sett i lys av dette håper jeg at dette får følger for en naivitet og unnlatelse, der det er lettere å se bort vs. å faktisk være med å ta ansvar.

Disqutabel

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
2.913
Jeg håper også at Norge som nasjon lærer noe på dette. Hun er oppvokst her, og vi som samfunn har feilet i å intregrere enkeltgrupperinger av våre nye landsmenn. Hun er jo i stor grad rekruttert på universitetet. Sett i lys av dette håper jeg at dette får følger for en naivitet og unnlatelse, der det er lettere å se bort vs. å faktisk være med å ta ansvar.
Det gode, er tross alt at Norge har lykkedes bedre enn så å si alle andre nasjoner mht. integrering, så det å kalle det en gruppering, er nokså upresist.
Dette med radikalisering er det mange studier på, etterhvert, og egentlig ser det ut til at omgangskrets avgjør hvilken radikal retning enkeltpersonen tar, dersom man har denne typen anlegg. Årsakene er mange og komplekse, det er ikke gjort i en håndvending å fjerne problemet. I gitte situasjoner finnes det alltid noen som ønsker å forholde seg til løgn og galskap, fremfor virkeligheten.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det gode, er tross alt at Norge har lykkedes bedre enn så å si alle andre nasjoner mht. integrering, så det å kalle det en gruppering, er nokså upresist.
Dette med radikalisering er det mange studier på, etterhvert, og egentlig ser det ut til at omgangskrets avgjør hvilken radikal retning enkeltpersonen tar, dersom man har denne typen anlegg. Årsakene er mange og komplekse, det er ikke gjort i en håndvending å fjerne problemet. I gitte situasjoner finnes det alltid noen som ønsker å forholde seg til løgn og galskap, fremfor virkeligheten.
Sier meg enig i dette. Vedrørende gruppering så kall det gjerne noe annet, men i mitt hodet kan det være alt fra 2 personer til flere.

Når rekruttering foregår systematisk på universiteter så virker det som at mer kunne ha blitt gjort, selv om det alltids vil være noen man aldri klarer å fange opp.

Topp Bunn