Må poengtere noe. Det er ikke selve plagget som bekymrer meg. Det er symbolikken det har.
1. Jeg hadde vært villig til å diskutere om hinduenes turban kunne innføres i politiet. Etter min kunnskap har den aldri vært med på å diskriminere menn som bruker den.
Den har heller ikke blitt brukt til å få mere makt over menn, men den har muligens blitt brukt som et politisk symbol? Det må andre svare på.
Poenget er at jeg ser ikke de samme negative konsekvensene ved turban, som ved hijab. Som i bunn og grunn bare er et motemessig statment og et politisk symbol!
2. Kunne kvinner i 70-tallets Iran være foruten hijab, så kan nok de som kommer til Norge også klare seg uten i poiltiyrket!
1. Det er en ryddig presisering. Det betyr at det er cirka 50% av argumentene som blir presentert her som du, i tillegg til meg, vurderer som mindre relevante.
Så blir da spørsmålet om du har gode argumenter for å skille sikhen fra hijabbæreren.
2. Kvinner i Iran, hverken på 70-tallet eller i dag, har noe de skulle ha sagt mht et integreringstiltak i Norge.
1. Har jeg ikke nettopp presisert hvorfor jeg mener det problematisk? Eller var det den setningen du ikke ville lese?
2. Selvsagt har det alt med dette å gjøre, nemlig selve grunnen for å bære hijab! De ble påtvunget hijab av et prestestyre som ville kontrollere kvinnene.
Vi har i tillegg, med stor sikkerhet, funnet ut at det ikke er et religiøst krav, men at det er lokale skikker.
Vi vet også med stor sikkerhet at veldig mange, både i Norge og ellers, blir tvunget til å bruke hijab.
Så igjen, for ørtende gang, skal vi vektlegge de få (og sikkert sterke) som bruker, eller skal vi ta hensyn til de mange som blir tvunget eller på annen måte føler seg forpliktet til å bruke et plagg fra en foreldet religion som trenger all den hjelp den kan få for å re-vitaliseres. Som kristendommen allerede har vært gjennom.
Dermed står vi igjen med at det er enten politisk grunnet eller bare kjekt-å-ha krav som stat og kommune overhodet ikke bør ta til seg! Vi trenger ikke sterke symboler i en ellers upolitisk uniform. Og ikke kom med de hersens korsene igjen. Det er ingen som hadde reagert om de ble tatt vekk!
3. Og enda en gang, også for ørtende gang, hva med alt det andre? Hvor og når setter vi grensen?
Skal vi tillate bønneteppe eller ikke?