Politikk, religion og samfunn Islamister i Norge, er de noe å bry om da?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Så....der kom det frem. Det er ikke bare fattige og trengende blandt flyktningene (de som faktisk trenger vår hjelp), som flere her inne prøvde å påpeke. Men da fikk stempelet brun, rasist og nazist! En etter en, blir argumentene til venstreekstremistene ødelagt nå...

    "Thorsen sier asylsøkerne kom i flokk til banken og ville veksle pengene sine.
    – Det har vi ikke mulighet til. Vi kan bare gi ut et begrenset beløp til hver kunde. Det handler også om å kunne kontrollere valutaen som kommer inn.
    Han forteller at flere banker i landet har opplevd dette problemet.
    – Dette er et generelt problem. Flyktningene har med seg hele formuen og alt de eier. Det dreier seg ofte om ressurssterke mennesker som har med seg en del penger."


    Asyls?kere: – Ingen vil ta i mot pengene v?re - NRK Tr?ndelag - Lokale nyheter, TV og radio


    På tide å begynne å tenke?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Så....der kom det frem. Det er ikke bare fattige og trengende blandt flyktningene (de som faktisk trenger vår hjelp), som flere her inne prøvde å påpeke. Men da fikk stempelet brun, rasist og nazist! En etter en, blir argumentene til venstreekstremistene ødelagt nå...

    "Thorsen sier asylsøkerne kom i flokk til banken og ville veksle pengene sine.
    – Det har vi ikke mulighet til. Vi kan bare gi ut et begrenset beløp til hver kunde. Det handler også om å kunne kontrollere valutaen som kommer inn.
    Han forteller at flere banker i landet har opplevd dette problemet.
    – Dette er et generelt problem. Flyktningene har med seg hele formuen og alt de eier. Det dreier seg ofte om ressurssterke mennesker som har med seg en del penger."


    Asyls�kere: – Ingen vil ta i mot pengene v�re - NRK Tr�ndelag - Lokale nyheter, TV og radio


    På tide å begynne å tenke?
    Det er da bare positivt at det finnes folk som er i stand til å forsørge seg selv. Mennesker som har klart å opparbeide seg ressurser i hjemlandet og har klart å med midler hit vil nok bli de som utgjør det minste problemet for Norges økonomi. Det er stor sannsynlighet for at de menneskene vil klare å skaffe seg inntekter i Norge også og ikke ende som passive bidragsmottakere.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Så....der kom det frem. Det er ikke bare fattige og trengende blandt flyktningene (de som faktisk trenger vår hjelp), som flere her inne prøvde å påpeke. Men da fikk stempelet brun, rasist og nazist! En etter en, blir argumentene til venstreekstremistene ødelagt nå...

    "Thorsen sier asylsøkerne kom i flokk til banken og ville veksle pengene sine.
    – Det har vi ikke mulighet til. Vi kan bare gi ut et begrenset beløp til hver kunde. Det handler også om å kunne kontrollere valutaen som kommer inn.
    Han forteller at flere banker i landet har opplevd dette problemet.
    – Dette er et generelt problem. Flyktningene har med seg hele formuen og alt de eier. Det dreier seg ofte om ressurssterke mennesker som har med seg en del penger."


    Asyls�kere: – Ingen vil ta i mot pengene v�re - NRK Tr�ndelag - Lokale nyheter, TV og radio


    På tide å begynne å tenke?
    Det er da bare positivt at det finnes folk som er i stand til å forsørge seg selv. Mennesker som har klart å opparbeide seg ressurser i hjemlandet og har klart å med midler hit vil nok bli de som utgjør det minste problemet for Norges økonomi. Det er stor sannsynlighet for at de menneskene vil klare å skaffe seg inntekter i Norge også og ikke ende som passive bidragsmottakere.
    Det kan tenkes du har rett, men per dags dato tar disse altså opp plassene til de som faktisk trenger vår hjelp. Det burde være en tankevekker...
    Vi driver med andre ord et slags reisebyrå for folk som vil ha det litt bedre nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    "Ungjenta fra Bolkesjø har fått stor oppmerksomhet de siste dagene, etter at Aftenposten trykket et leserinnlegg om situasjonen i Bolkesjø. I går var hun på Dagsrevyen. I dag har lokalpressen ringt henne ned.

    Meldingene har strømmet inn fra hele landet. Ikke alle er like positive.

    - Jeg får en del støtte, men spesielt folk fra større byer klarer ikke å sette seg inn i situasjonen. Noen klarer ikke å skille sak og person, og beskylder meg for å ha rasistiske holdninger, sier hun til Dagbladet.
    - Det er såklart ikke noe koselig, for jeg er uenig, og har all respekt for dem, sier hun om asylsøkerne."

    Mina (20) sl�r alarm om massiv asylstr�m: - Vi blir minoritet i egen bygd - nyheter - Dagbladet.no

    Venstreekstremistene er blinde for argumenter...ALLE som mener noe annet enn de er rasister!
    680 flyktninger til en bygd med 40 innbyggere. Forholdstall på 680/40 - 17/1.

    Det ville tilsvare at det kom 3,4 mill flyktninger til Trondheim, eller 10,2 mill flyktninger til Oslo. Ikke rart at de reagerer! Som hun jo sa i Dagsrevyen - det er antallet de reagerer på. Selv om det bare er midlertidig er det helt uforsvarlig.

    Nå leser vi jo også i avisene at flyktningene som kommer til Råde reagerer på at de blir innkvartert sammen med flyktninger fra andre land, at syrere blir innkvartert sammen med afghanere etc..., og at det fort fører til gnisninger fordi de snakker forskjellig språk og har forskjellige kulturer. Det er selvfølgelig ikke noe problem å integrere dem i norsk kultur, for der er det hverken språk- eller kulturforskjeller...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det kan tenkes du har rett, men per dags dato tar disse altså opp plassene til de som faktisk trenger vår hjelp. Det burde være en tankevekker...
    Vi driver med andre ord et slags reisebyrå for folk som vil ha det litt bedre nå.
    Hvis jeg var en rik mann er nok ikke et asylmottak stedet jeg ville valgt å bo. Man bør ikke forarge seg over at mange flyktninger har noen dollar i lommen. Er de ekte flyktninger, dvs. av dem som skal få bli, så er beskyttelsesbehov og ikke økonomi kriteriet.

    De som er velstående nok av syrene har nok forlengst flyttet til sikrere naboland og etablert seg der. De har liten grunn til å hevne på et mottak på Bolkesjø.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Det kan tenkes du har rett, men per dags dato tar disse altså opp plassene til de som faktisk trenger vår hjelp. Det burde være en tankevekker...
    Vi driver med andre ord et slags reisebyrå for folk som vil ha det litt bedre nå.
    Hvis jeg var en rik mann er nok ikke et asylmottak stedet jeg ville valgt å bo. Man bør ikke forarge seg over at mange flyktninger har noen dollar i lommen. Er de ekte flyktninger, dvs. av dem som skal få bli, så er beskyttelsesbehov og ikke økonomi kriteriet.

    De som er velstående nok av syrene har nok forlengst flyttet til sikrere naboland og etablert seg der. De har liten grunn til å hevne på et mottak på Bolkesjø.
    Leste du artikkelen?
    Det står velstående!
    Det er forskjell på det og på å ha noen dollar i lommen.
    Det er mengden penger som er problemet, ikke pengene i seg selv.
    Poenget var også, skal vi hjelpe de som bare vil ha det litt bedre?

    PS: dette betyr selvsagt ikke (og jeg føler jeg må si dette på grunn av noen evneveike her inne som ikke ser ut til å klare å lese alt) at det ikke finnes mange som faktisk trenger hjelp! Men når det blir et problem for kommunene, så er det ikke lenger snakk om bare 1 eller 2 familier...
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ps. og at kalde noget som knytter sig tæt til en hel befolkningsgruppe for en landeplage det er altså rimelig usympatisk, (Ps. for vi for vil den at Islam er ikke Muslimer og omvendt, men teknisk har Muslimer underkastet sig Islam" så de er også Islam").

    Sådanne udtalelser kan ikke gavne noget overhovedet , hverken den etniske befolkning eller dem der er af anden etnisk oprindelse, det er kun med til at grave grøfterne endnu dybere.
    Tittelen er ikke vilkårlig. Siden du er dansk og kanskje ikke kjenner norsk historie så godt så har du kanskje ikke lest denne før:

    Virksomme ord: Tale #387

    Prøv i det minste å se den i sammenheng med denne før du feller en endelig dom over valg av ord i tittelen.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Kristendommen,_den_tiende_landeplage
    Jeg vidste det i forvejen, da jeg naturligvis prøvede at undersøge sammenhængene, og det gør det ikke bedre overhovedet efter min mening uanset hvilken forhåndsinformation man har.
    Og men må formode at mange muslimer ikke har denne information , og for dem gør det som for mig måske heller ingen forskel .
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg vidste det i forvejen, da jeg naturligvis prøvede at undersøge sammenhængene, og det gør det ikke bedre overhovedet efter min mening uanset hvilken forhåndsinformation man har.
    Og men må formode at mange muslimer ikke har denne information , og for dem gør det som for mig måske heller ingen forskel .
    Jeg kan sikkert klare å finne en boktittel jeg også ikke liker eller forstår.

    So fucking what?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg vidste det i forvejen, da jeg naturligvis prøvede at undersøge sammenhængene, og det gør det ikke bedre overhovedet efter min mening uanset hvilken forhåndsinformation man har.
    Og men må formode at mange muslimer ikke har denne information , og for dem gør det som for mig måske heller ingen forskel .
    Jeg kan sikkert klare å finne en boktittel jeg også ikke liker eller forstår.

    So fucking what?
    Nu er det jo ikke bare titlen , jeg har ikke læst borgen så det er muligt jeg tager fejl, men da Den Korte Avis var usædvanligt begejstrede for bogen og sammenholdt med hvad jeg har læst om Hege Storhaug så er jeg ikke ret meget i tvivl om hvad indholdet af bogen er, og hvad den overordnede agenda gå ud på.
    Men uanset hvad er det forkert efter min mening at kalde en hel samlet befolkningsgruppe for en landeplage.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men uanset hvad er det forkert efter min mening at kalde en hel samlet befolkningsgruppe for en landeplage.
    Når ble Islam en folkegruppe? De fleste bruker vel det ordet for å beskrive en religion.

    Religion (frå latin religio, 'age, gudsdyrking') er eit samanhengande trussystem som oftast inkluderer tru på ein eller fleire gudarog/eller overnaturlege fenomen. Religionar inneheld ofte ei spesifikk morallære og spesifikke seremoniar eller ritual for kontakt med det transcendente (overnaturlege). Myter og soger knytt til ein viss religion vert ofte klassifiserte som mytologi.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Men uanset hvad er det forkert efter min mening at kalde en hel samlet befolkningsgruppe for en landeplage.
    Når ble Islam en folkegruppe? De fleste bruker vel det ordet for å beskrive en religion.
    Det har jeg tidligere svaret på og Goggen8 har også udførligt prøvet at forklarer dette, jeg gider ikke svarer mere på dit ordkløveri Gjestemedlem, du er for primitiv i din tju bang sort hvid argumentation holder ikke i en kompliceret verden.
    Du er nødt til at se hvordan sådan en titel kan virker på Muslimerne, og skulle du være i tvivl så kik tilbage på Muhammed-krisen.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men uanset hvad er det forkert efter min mening at kalde en hel samlet befolkningsgruppe for en landeplage.
    Når ble Islam en folkegruppe? De fleste bruker vel det ordet for å beskrive en religion.
    Det har jeg tidligere svaret på og Goggen8 har også udførligt prøvet at forklarer dette, jeg gider ikke svarer mere på dit ordkløveri Gjestemedlem, du er for primitiv i din argumentation.
    Du er nødt til at se hvordan sådan en titel kan virker på Muslimerne, og skulle du være i tvivl så gik tilbage på Muhammed-krisen.
    Før du klarer å se forskjell på mennesker og religioner så vil du ikke fatte stort av hva som foregår.

    Religion skal ikke fredes mot kritikk fordi det er noen mennesker som følger den.

    Så enkelt er det.

    Øverland brukte tittelen Kristendommen Den tiende landeplage på sitt foredrag. De fleste mennesker hadde kapasitet nok til å forstå et det var kristendommen og ikke kristne mennesker han anså som en landeplage.

    Hvorfor skal dette tilsynelatende være så mye mer vanskelig for folk i dag?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    "Ungjenta fra Bolkesjø har fått stor oppmerksomhet de siste dagene, etter at Aftenposten trykket et leserinnlegg om situasjonen i Bolkesjø. I går var hun på Dagsrevyen. I dag har lokalpressen ringt henne ned.

    Meldingene har strømmet inn fra hele landet. Ikke alle er like positive.

    - Jeg får en del støtte, men spesielt folk fra større byer klarer ikke å sette seg inn i situasjonen. Noen klarer ikke å skille sak og person, og beskylder meg for å ha rasistiske holdninger, sier hun til Dagbladet.
    - Det er såklart ikke noe koselig, for jeg er uenig, og har all respekt for dem, sier hun om asylsøkerne."

    Mina (20) sl�r alarm om massiv asylstr�m: - Vi blir minoritet i egen bygd - nyheter - Dagbladet.no

    Venstreekstremistene er blinde for argumenter...ALLE som mener noe annet enn de er rasister!
    680 flyktninger til en bygd med 40 innbyggere. Forholdstall på 680/40 - 17/1.

    Det ville tilsvare at det kom 3,4 mill flyktninger til Trondheim, eller 10,2 mill flyktninger til Oslo. Ikke rart at de reagerer! Som hun jo sa i Dagsrevyen - det er antallet de reagerer på. Selv om det bare er midlertidig er det helt uforsvarlig.

    Nå leser vi jo også i avisene at flyktningene som kommer til Råde reagerer på at de blir innkvartert sammen med flyktninger fra andre land, at syrere blir innkvartert sammen med afghanere etc..., og at det fort fører til gnisninger fordi de snakker forskjellig språk og har forskjellige kulturer. Det er selvfølgelig ikke noe problem å integrere dem i norsk kultur, for der er det hverken språk- eller kulturforskjeller...
    I sitt første innlegg i Aftenposten var hun innom belastningen på de lokale, med flyktningene som allerede var der.

    Ett av eksemplene: Det var dårlig transporttilbud fra Bolkesjø til nærmeste tettsted, så flyktningene gikk dit. En gåtur på 3 timer. Naturligvis haiket de når de lokale kjørte forbi, men de lokale på Bolkesjø driver ikke taxi-service og opplevde det som en personlig belastning om de ikke stanset. Noe de ikke kunne gjøre hver gang med så mange langs veiene. Slikt kan virke som en bagatell, men man har jo ikke lyst til å bli sittende og føle man er hjerteløs pga forhold man ikke har hatt anledning til å påvirke eller mene noe om.
    Lege og ambulansetjenester er langt unna, og politiet kan, pga budsjettinnstramminger, gjerne være på den andre siden av fylket om noe skjer.

    Private eiere av steder som kan innkvartere flyktninger ser selvsagt en mulighet nå, og om de får til en avtale med UDI så skal det mye til å nekte dem å åpne mottak, dersom stedet på forhånd er godkjent for overnatting og servering. (Om ikke, må det kommunestyrevedtak til for å få en omregulering). Det betyr at befolkningen lokalt kan få store mottak som er besluttet av et fåtall personer, uten at de har et ord med i avgjørelsen.

    Dette kommer til å skape enorme konflikter, og problemer.
     
    Sist redigert:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    På grunn av "snille" mennesker her i landet, har vi klart å skape et stort problem. Et problem vi vanskelig klarer å komme ut av, uten at vi tar grep og strammer inn betraktlig. Jeg hverken stemmer eller er enig med FRP, men jeg klarer per i dag ikke å se det positive i dette. Hverken for oss fastboende eller for de som kommer. Som en "slem" person, setter jeg noen spørsmålstegn ved måten dette skjer på! Jeg er da brun, nazi og en rasist. Det får så være...

    Vi kommer til å få masse mennesker, som allerede er på flukt, på flukt i Norge og Skandinavia. Mange av disse er egentlig ikke berettiget et opphold her. Det være seg lykkejegere, mennesker som ikke er i nød, mennesker som lurer seg inn, mennesker vi definitvt ikke vil ha hit og som vi IKKE er forpliktet til å hjelpe. For det er ingen tvil, vi må og skal hjelpe. Men systemene i dag er ikke gode nok. Vi har ingen kontroll.

    Religion, en total forskjellig kultur, krigserfaring og mengden av disse kommer til å skape store problemer ja...
    Med mindre regjeringen tar et skikkelig tak nå og gjør det vanskeligere å bevege seg fritt, gjør at de får gode nok steder å være, gir de god nok opplæring, setter krav til de som skal komme inn og kun godtar de som fortjener å være her, så vil dette skape både det ene og det andre.

    PS: det strammes inn overalt nå, men det er for lite og kanskje for sent. Mest på grunn av venstreekstrmismen i stat og kommune.

    PS2: Dette har aldri handlet om (i motsetning til hva enkelte her inne tror) at vi ikke skal hjelpe, det har alltid handlet om HVORDAN og HVEM vi skal hjelpe. Slik situasjonen er nå, hjelper vi ingen...
    Det handler i svært liten grad om Islam også, det handler mere om kultur og snyltere!
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.042
    Antall liker
    14.608
    Jeg synest det er påfallende hvor billig Gahr-Støre har sluppet unna dette i norsk offentlighet. Han sitter musestille og er nok veldig glad for at han ikke blir nedrent av journalister - som er hva han burde ha blitt.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    "Ungjenta fra Bolkesjø har fått stor oppmerksomhet de siste dagene, etter at Aftenposten trykket et leserinnlegg om situasjonen i Bolkesjø. I går var hun på Dagsrevyen. I dag har lokalpressen ringt henne ned.

    Meldingene har strømmet inn fra hele landet. Ikke alle er like positive.

    - Jeg får en del støtte, men spesielt folk fra større byer klarer ikke å sette seg inn i situasjonen. Noen klarer ikke å skille sak og person, og beskylder meg for å ha rasistiske holdninger, sier hun til Dagbladet.
    - Det er såklart ikke noe koselig, for jeg er uenig, og har all respekt for dem, sier hun om asylsøkerne."

    Mina (20) sl�r alarm om massiv asylstr�m: - Vi blir minoritet i egen bygd - nyheter - Dagbladet.no

    Venstreekstremistene er blinde for argumenter...ALLE som mener noe annet enn de er rasister!
    Jeg så det intervjuet av henne på dagsrevyen, hun var så forsiktig og redd for å si noe som ikke var politisk korrekt,

    De snoker på eiendommene våre var noe hun sa, tipper at det var noe mer enn det fra enkelte.

    Det antallet asylsøkere Bolksjø kanskje skal ha tilsvarer vel at Oslo skulle ta i mot 15 ganger så mange asylsøkere enn fastboende, det blir vel rundt 9 millioner mennesker.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Håber ikke den 11 landeplage betyde det jeg tror det gør, for så er hun sgu syg i hovedet.
    Men jeg så hun fik meget ros for sin bog i Den Korte Avis, noget hun iøvrigt var meget stolt af , jeg ville grave mig ned hvis jeg fik ros af Den Korte Avis , så kan man simpelthen ikke synke dybere , så mine værste antagelse kan måske viser sig at være rigtige.
    Nå jeg kan se hun skriver det jo direkte i llnket, man kan kun ryste opgivende på hovedet.
    Av nysgjerrighet...finnes det noe land i verden som behandler flyktninger på en måte som i dine øyne er enten "veldig bra", "bra", "OK" eller "ikke så ille"....? Eller havner alle land i verden i en lavere kategori..?

    Mvh
    OMF
    Jeg vil vende det om , hvordan ville du selv ønske du blev modtaget hvis du var flygtning. Eller Ny borger i et fremmed land.
    Med had og en klar og tydelig fornemmelse af at du er uønsket i både tale og handling?, handling som i Danmark er et klart udtryk for diskriminering og forskelsbehandling , og talen om flygtningen og indvandre er ikke til at tage fejl af, men må håbe at de nye flygtningene ikke forstår så meget af det som bliver sagt, men de kan sikkert fornemme stemningen.

    Men dem der har været her i længere tid forstår desværre hvad der bliver talt om, teknisk set er det man praktiserer tæt på det man vil kalde racisme. Og balancerer lige på kanten hvis ikke det overskrider menneskerettighederne.

    Ps. og at kalde noget som knytter sig tæt til en hel befolkningsgruppe for en landeplage det er altså rimelig usympatisk, (Ps. for vi for vil den at Islam er ikke Muslimer og omvendt, men teknisk har Muslimer underkastet sig Islam" så de er også Islam").

    Sådanne udtalelser kan ikke gavne noget overhovedet , hverken den etniske befolkning eller dem der er af anden etnisk oprindelse, det er kun med til at grave grøfterne endnu dybere.
    Du vil ikke svare altså....

    Mvh
    OMF
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Men uanset hvad er det forkert efter min mening at kalde en hel samlet befolkningsgruppe for en landeplage.
    Når ble Islam en folkegruppe? De fleste bruker vel det ordet for å beskrive en religion.
    Det har jeg tidligere svaret på og Goggen8 har også udførligt prøvet at forklarer dette, jeg gider ikke svarer mere på dit ordkløveri Gjestemedlem, du er for primitiv i din argumentation.
    Du er nødt til at se hvordan sådan en titel kan virker på Muslimerne, og skulle du være i tvivl så gik tilbage på Muhammed-krisen.
    Før du klarer å se forskjell på mennesker og religioner så vil du ikke fatte stort av hva som foregår.

    Religion skal ikke fredes mot kritikk fordi det er noen mennesker som følger den.

    Så enkelt er det.

    Øverland brukte tittelen Kristendommen Den tiende landeplage på sitt foredrag. De fleste mennesker hadde kapasitet nok til å forstå et det var kristendommen og ikke kristne mennesker han anså som en landeplage.

    Hvorfor skal dette tilsynelatende være så mye mer vanskelig for folk i dag?
    Alle er nok fullstendig klar over forskjellen mellom mennesker og religioner.

    Poenget her er snarere at kritikk av religion, eller alle mulige andre ideer, innebærer samtidig en kritikk av menneskene som har disse ideene. Man kan f.eks. kritisere forestillingen om en tro på et overnaturlig vesen som en følelsesbasert og irrasjonell forestilling. En slik kritikk rammer i en viss forstand alle som har en slik tro.

    En annen måte å kritisere religion på er hvordan religionen får sitt uttrykk på samfunnsnivå. Hva slags institusjoner (skoler, rettsvesen osv.) skapes i et samfunn som er styrt av religiøse ideer. En slik kritikk, hvis den fremsettes negativt, vil ramme de som mener at religion er positivt for samfunnet, og mer indirekte de som er religiøse og bidrar til å opprettholde ideene.

    Religion er ikke en frittflytende platonsk sfære som opprettholder seg selv. Religioner krever mennesker som praktiserer og opprettholder ideer/tradisjoner/institusjoner.

    Når Øverland kritiserer kristendommen så kritiserer han selvsagt de kristne også. Han kritiserer de som sørger for opprettholdelsen av kristendommens status i samfunnet: Han kritiserer makteliten, prester, lærere, han kritiserer barn som blir "«fattige i ånden», de blir feige, søvnige, lydige - de blir kristne!"

    Så kommer spørsmålet, er det noe moralskt galt med Øverlands kritikk? Nei, selvsagt ikke. Men er hans kritikk sammenlignbar med dagens kritikk av islam og muslimer? Det er utvilsomt en del forskjeller her.

    Øverlands kritikk kommer innenfra, han kritiserer sine egne institusjoner og sin egen "barnelærdom". Dagens islamkritikk i Norge kommer primært fra storsamfunnet og mot en liten minoritet. Det er en kritikk som hovedsakelig kommer utenfra (joda, jeg vet at det kommer kritiske røster innenfra også). Det er ikke en kritikk mot et mektig maktsentrum i Norge som Øverlands kritikk var.

    Hva ville vi sagt om noen f.eks. hadde postet "Jødedommens ti landeplager i Norge", spekket med påstander om jødifisering av Norge? (Og nei, dette er ikke ment som en sammenligning mellom islam og jødedommen i seg selv). De fleste ville mene at noe slikt ville være fullstendig urimelig, og et forsvar om at man kun kritiserer jødedommen blir meningsløst.

    De fleste vil nok mene at det over er ukontroversielt. Men det interessante blir da hvordan man bør gå fram for å kunne kritisere på en rimelig og fair måte. For det er jo åpenbart at man både bør og må få lov til å kritisere både islam og muslimer.

    Jeg tenker at det er viktig å huske på rammene her. Muslimer er en minoritet i Norge og vi er alle tjent med et samfunn uten steile konflikter/fronter, kompromissløshet, mistro og fremmedgjøring. Muslimer er også norske borgere. Å indirekte antyde eller mistenkeliggjøre norske muslimer for å være blodtørstige samfunnsundergravere er like urimelig og kontraproduktivt som å påstå at muslimer er historiens mest liberale demokrater. En religiøs praksis og tolkning i Saudi-Arabia er ikke kroneksempelet og modellen for hvordan islam må praktiseres alle andre steder. For det er de facto slik at islam praktiseres på veldig forskjellige måter verden over.

    Vi har utvilsomt ulik inngang til dette. Noen mener at vi står overfor det norske samfunns endelikt, mens andre mener at økt muslimsk innvandring er uproblematisk og berikende. De fleste befinner seg nok mellom disse ytterpunktene. Men debattanter i ytterpunktene kan med fordel unnlates å karakteriseres som venstreekstreme islamisttilhengere eller islamofobe høyreekstremister.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.546
    Antall liker
    110.703
    Torget vurderinger
    23
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg er ikke uenig i at man skal være forsiktig med å generallisere og jeg vil poengtere sterkt at ikke alle muslimer er islamister! Noe jeg og flere har poengtert opptil flere ganger, uten at det virker til å ha gått inn...

    At muslimer er en minoritet i Norge er også sant, men når de tror på en religion man kan si dette om, da er det på tide med en varsko:

    "After the show, Harris, Kristof, Affleck, Maher continued their discussion. The following by Harris is priceless and captures the essence of what the supporters of the “Religion of Peace” do not get:“At one point, Kristof reiterated the claim that Maher and I had failed to acknowledge the existence of all the good Muslims who condemn ISIS, citing the popular hashtag #NotInOurName. In response, I said: ‘Yes, I agree that all condemnation of ISIS is good. But what do you think would happen if we had burned a copy of the Koran on tonight’s show? There would be riots in scores of countries. Embassies would fall. In response to our mistreating a book, millions of Muslims would take to the streets, and we would spend the rest of our lives fending off credible threats of murder. But when ISIS crucifies people, buries children alive, and rapes and tortures women by the thousands—all in the name of Islam—the response is a few small demonstrations in Europe and a hashtag.’ I don’t think I’m being uncharitable when I say that neither Affleck nor Kristof had an intelligent response to this. Nor did they pretend to doubt the truth of what I said...”

    DEPH hadde også denne oppe, men ingen ser ut til å kommentert den.
    Vi må ta ballen, ikke mannen! Om vi ikke kan kritisere Islam og dets innhold, da er det vel slutt...

    Men Islam er hverken ond eller god, den er akkurat slik de som leser/tolker/bruker den vil ha det til! Det er viktig å ha i bakhodet.
    Derfor er det nå opp til våre myndigheter nå å lage et system og finne muligheter som gjør at alle vinner på dette!
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Men uanset hvad er det forkert efter min mening at kalde en hel samlet befolkningsgruppe for en landeplage.
    Når ble Islam en folkegruppe? De fleste bruker vel det ordet for å beskrive en religion.
    Det har jeg tidligere svaret på og Goggen8 har også udførligt prøvet at forklarer dette, jeg gider ikke svarer mere på dit ordkløveri Gjestemedlem, du er for primitiv i din argumentation.
    Du er nødt til at se hvordan sådan en titel kan virker på Muslimerne, og skulle du være i tvivl så gik tilbage på Muhammed-krisen.
    Før du klarer å se forskjell på mennesker og religioner så vil du ikke fatte stort av hva som foregår.

    Religion skal ikke fredes mot kritikk fordi det er noen mennesker som følger den.

    Så enkelt er det.

    Øverland brukte tittelen Kristendommen Den tiende landeplage på sitt foredrag. De fleste mennesker hadde kapasitet nok til å forstå et det var kristendommen og ikke kristne mennesker han anså som en landeplage.

    Hvorfor skal dette tilsynelatende være så mye mer vanskelig for folk i dag?
    Det er overhovedet ikke et spørgsmål om at jeg skal forstår, jeg har ingen problemer med at se tingene i et perspektiv og udefra.
    I mine tidlige indlæg har jeg påpeget flere ting ved Koranen som er endog meget problematisk.

    Som sagt jeg er ikke troende og har ingen problemer med at skille tingene ad i atomer.

    Og her er vi vel inde på det essentielle , hvad er kritik , hvilket formål har kritikken , og ikke mindst hvem henvende kritikken sig til.

    Lad os tage overskriften den 11 landeplage, er det kritik, nej for dem det drejer sig om er det en fornærmelse og derudover er det en grov generalisering.
    Har det noget formål, ja måske for Hege som måske kan sælge nogle flere bøger på den provokerende overskrift.
    En masse mennesker føler at de her kan blive bekræftet i deres egne halvracistiske holdninger, og det kan mange godt lide.
    Men er det kritik, nej, det er kimen til massehysteri ,massebekræftelse, og endnu en lille brik til understøttelse af hadet mod Muslimer.

    Har det noget formål, det har det ikke på anden måde end det jeg har beskrevet ovenfor.
    Og det har det ikke, fordi dem det drejer sig om forstår ikke titlen/budskabet og den opdeling du taler om Gjestemedlem, for dem er det bare endnu en grov fornærmelse i lang række af fornærmelser, l lighed med eksempelvis Muhammed tegningerne.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Poenget her er snarere at kritikk av religion, eller alle mulige andre ideer, innebærer samtidig en kritikk av menneskene som har disse ideene. Man kan f.eks. kritisere forestillingen om en tro på et overnaturlig vesen som en følelsesbasert og irrasjonell forestilling. En slik kritikk rammer i en viss forstand alle som har en slik tro.
    Man kan ikke forlange eller forvente at vanlige mennesker skal måtte forholde seg til den samme irrasjonaliteten som de religiøse. Den eneste måten disse menneskene som har slike forestillinger "blir rammet" er at de får sine irrasjonelle ideer og fantasier utfordret. Det skal de sannelig ikke skånes for.

    En annen måte å kritisere religion på er hvordan religionen får sitt uttrykk på samfunnsnivå. Hva slags institusjoner (skoler, rettsvesen osv.) skapes i et samfunn som er styrt av religiøse ideer. En slik kritikk, hvis den fremsettes negativt, vil ramme de som mener at religion er positivt for samfunnet, og mer indirekte de som er religiøse og bidrar til å opprettholde ideene.
    Det vil ramme ideen om at religion og religiøse institusjoner er positiv. Det er jo hele poenget. Det du sier her er ikke annet enn at man burde avstått fra kritikk av sosialismen fordi det "rammer" SV og SVere som ikke er enige i det. Slike holdninger ville kvele all politisk debatt, og dermed også demokratiet.


    Religion er ikke en frittflytende platonsk sfære som opprettholder seg selv. Religioner krever mennesker som praktiserer og opprettholder ideer/tradisjoner/institusjoner.
    Ja og de må pent finne seg i å bli motarbeidet i deres ønsker om hvordan samfunnet burde være av dem som ikke er enige med dem.

    De må også finne seg i at noen mennesker forholder seg til virkeligheten og ser den vitenskapelige metoder fremfor gamle sagn, eventyr og røverhistorier fra steinalderen.



    Når Øverland kritiserer kristendommen så kritiserer han selvsagt de kristne også. Han kritiserer de som sørger for opprettholdelsen av kristendommens status i samfunnet: Han kritiserer makteliten, prester, lærere, han kritiserer barn som blir "«fattige i ånden», de blir feige, søvnige, lydige - de blir kristne!"

    Så kommer spørsmålet, er det noe moralskt galt med Øverlands kritikk? Nei, selvsagt ikke. Men er hans kritikk sammenlignbar med dagens kritikk av islam og muslimer? Det er utvilsomt en del forskjeller her.

    Øverlands kritikk kommer innenfra, han kritiserer sine egne institusjoner og sin egen "barnelærdom". Dagens islamkritikk i Norge kommer primært fra storsamfunnet og mot en liten minoritet. Det er en kritikk som hovedsakelig kommer utenfra (joda, jeg vet at det kommer kritiske røster innenfra også). Det er ikke en kritikk mot et mektig maktsentrum i Norge som Øverlands kritikk var.
    Så hvis du ikke er sosialist så har du ingen rett til å kritisere sosialismens ideer, grunntanker og hvorvidt implementeringen av disse ideene er et gode for samfunnet?

    Skal kun Nord Koreanere ha lov til å mene noe om Nord Korea og hvordan det landet stryres, fungerer og om det i det hele tatt er en god ide at dette systemet en gang eksisterer?

    Du må gjerne pålegge deg selv slike restriksjoner og avstå fra å debatt omkring alt som ikke berører seg personlig, men du kan frata andre retten til å mene noe om det.

    Hva ville vi sagt om noen f.eks. hadde postet "Jødedommens ti landeplager i Norge", spekket med påstander om jødifisering av Norge? (Og nei, dette er ikke ment som en sammenligning mellom islam og jødedommen i seg selv). De fleste ville mene at noe slikt ville være fullstendig urimelig, og et forsvar om at man kun kritiserer jødedommen blir meningsløst.
    Det vil være meningsløst fordi det ikke er et problem. Jødedommen er ulik Islam og Kristendom ikke en misjonerende religion med spredningsfare. Det finnes ingen agenda om å gjøre flere land enn Israel jødiske, og det forventes absolutt av absolutt ingen jøder at andre enn dem selv skal leve under et styre av jødedommen. Troende jøder, og det er langt i fra alle jøder som er religiøse, vil heller ikke prøve å konvertere noen til jødedommen.

    Derfor ville slike påstander falle på sin egen urimelighet.

    Å skulle avvise en påstand gjennom å bytte et ord med et annet for å se om det fremdels er sant, og så bruke svaret til å si noe om hvorvidt den første påstanden er riktig eller gal er fullstendig logisk havari.

    Lager VW varebiler?

    Hm la oss tenke på goggenvis og snu litt på det hele

    Lager Aston Martin varebiler. nei!

    Så siden de begge er biler så må svaret på spørsmålet bli at VW ikke lager varebiler.




    Jeg tenker at det er viktig å huske på rammene her. Muslimer er en minoritet i Norge og vi er alle tjent med et samfunn uten steile konflikter/fronter, kompromissløshet, mistro og fremmedgjøring. Muslimer er også norske borgere. Å indirekte antyde eller mistenkeliggjøre norske muslimer for å være blodtørstige samfunnsundergravere er like urimelig og kontraproduktivt som å påstå at muslimer er historiens mest liberale demokrater. En religiøs praksis og tolkning i Saudi-Arabia er ikke kroneksempelet og modellen for hvordan islam må praktiseres alle andre steder. For det er de facto slik at islam praktiseres på veldig forskjellige måter verden over.
    Hele poenget er jo at Islam må endres for at den skal kunne finne plass i den vestlige verden. Endringsjobben får man overlate til teologer og gydedyrkere, men vi må si klart i fra hvilke deler av den som er uakseptable i dagens verden.


    Vi har utvilsomt ulik inngang til dette. Noen mener at vi står overfor det norske samfunns endelikt, mens andre mener at økt muslimsk innvandring er uproblematisk og berikende. De fleste befinner seg nok mellom disse ytterpunktene. Men debattanter i ytterpunktene kan med fordel unnlates å karakteriseres som venstreekstreme islamisttilhengere eller islamofobe høyreekstremister.
    Det er ikke vanskelig å finne eksempler på begge deler. Bosniere i Norge har klart seg bra, og de har ikke skapt egne parallellsamfunn som koker av islamisme. Andre steder har det ikke gått like bra Sverige og Belgia, Frankrike og UK er delvis segregerte samfunn, og det er islam som segregerer og skiller. Det er Islam og islamske regler, lover, påbud og forbud som skaper skillet.

    Det viktigste vi kan gjøre som nasjon for ikke å havne i den samme situasjonen i Norge om noen år, er å sørge for at slike islamske parallellsamfunn får utvikle seg. Det betyr at det ikke bør tillates bygging av moskeer, ingen støtte til islamske organisasjoner, regler som begrenser sharia i dagliglivet. Hard nedslåing på islamistiske miljøer, ingen innreisetillatelse i Norge for imamer. Dette vil øke sjansene for en god integrering i Norge av nye mennesker.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det har jeg tidligere svaret på og Goggen8 har også udførligt prøvet at forklarer dette, jeg gider ikke svarer mere på dit ordkløveri Gjestemedlem, du er for primitiv i din argumentation.
    Du er nødt til at se hvordan sådan en titel kan virker på Muslimerne, og skulle du være i tvivl så gik tilbage på Muhammed-krisen.
    Før du klarer å se forskjell på mennesker og religioner så vil du ikke fatte stort av hva som foregår.

    Religion skal ikke fredes mot kritikk fordi det er noen mennesker som følger den.

    Så enkelt er det.

    Øverland brukte tittelen Kristendommen Den tiende landeplage på sitt foredrag. De fleste mennesker hadde kapasitet nok til å forstå et det var kristendommen og ikke kristne mennesker han anså som en landeplage.

    Hvorfor skal dette tilsynelatende være så mye mer vanskelig for folk i dag?
    Det er overhovedet ikke et spørgsmål om at jeg skal forstår, jeg har ingen problemer med at se tingene i et perspektiv og udefra.
    I mine tidlige indlæg har jeg påpeget flere ting ved Koranen som er endog meget problematisk.

    Som sagt jeg er ikke troende og har ingen problemer med at skille tingene ad i atomer.

    Og her er vi vel inde på det essentielle , hvad er kritik , hvilket formål har kritikken , og ikke mindst hvem henvende kritikken sig til.

    Lad os tage overskriften den 11 landeplage, er det kritik, nej for dem det drejer sig om er det en fornærmelse og derudover er det en grov generalisering.
    Har det noget formål, ja måske for Hege som måske kan sælge nogle flere bøger på den provokerende overskrift.
    En masse mennesker føler at de her kan blive bekræftet i deres egne halvracistiske holdninger, og det kan mange godt lide.
    Men er det kritik, nej, det er kimen til massehysteri, og endnu en lille brik til understøttelse af hadet mod Muslimer.

    Har det noget formål, det har det ikke på anden måde end det jeg har beskrevet ovenfor.
    Og det har det ikke, fordi dem det drejer sig om forstår ikke titlen/budskabet og den opdeling du taler om Gjestemedlem, for dem er det bare endnu en grov fornærmelse i lang række af fornærmelser, l lighed med eksempelvis Muhammed tegningerne.
    offended.jpg
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    1. Man kan ikke forlange eller forvente at vanlige mennesker skal måtte forholde seg til den samme irrasjonaliteten som de religiøse. Den eneste måten disse menneskene som har slike forestillinger "blir rammet" er at de får sine irrasjonelle ideer og fantasier utfordret. Det skal de sannelig ikke skånes for.


    2. Det vil ramme ideen om at religion og religiøse institusjoner er positiv. Det er jo hele poenget. Det du sier her er ikke annet enn at man burde avstått fra kritikk av sosialismen fordi det "rammer" SV og SVere som ikke er enige i det. Slike holdninger ville kvele all politisk debatt, og dermed også demokratiet.


    Ja og de må pent finne seg i å bli motarbeidet i deres ønsker om hvordan samfunnet burde være av dem som ikke er enige med dem.

    De må også finne seg i at noen mennesker forholder seg til virkeligheten og ser den vitenskapelige metoder fremfor gamle sagn, eventyr og røverhistorier fra steinalderen.



    Når Øverland kritiserer kristendommen så kritiserer han selvsagt de kristne også. Han kritiserer de som sørger for opprettholdelsen av kristendommens status i samfunnet: Han kritiserer makteliten, prester, lærere, han kritiserer barn som blir "«fattige i ånden», de blir feige, søvnige, lydige - de blir kristne!"

    Så kommer spørsmålet, er det noe moralskt galt med Øverlands kritikk? Nei, selvsagt ikke. Men er hans kritikk sammenlignbar med dagens kritikk av islam og muslimer? Det er utvilsomt en del forskjeller her.

    Øverlands kritikk kommer innenfra, han kritiserer sine egne institusjoner og sin egen "barnelærdom". Dagens islamkritikk i Norge kommer primært fra storsamfunnet og mot en liten minoritet. Det er en kritikk som hovedsakelig kommer utenfra (joda, jeg vet at det kommer kritiske røster innenfra også). Det er ikke en kritikk mot et mektig maktsentrum i Norge som Øverlands kritikk var.
    3. Så hvis du ikke er sosialist så har du ingen rett til å kritisere sosialismens ideer, grunntanker og hvorvidt implementeringen av disse ideene er et gode for samfunnet?

    Skal kun Nord Koreanere ha lov til å mene noe om Nord Korea og hvordan det landet stryres, fungerer og om det i det hele tatt er en god ide at dette systemet en gang eksisterer?

    Du må gjerne pålegge deg selv slike restriksjoner og avstå fra å debatt omkring alt som ikke berører seg personlig, men du kan frata andre retten til å mene noe om det.


    Hva ville vi sagt om noen f.eks. hadde postet "Jødedommens ti landeplager i Norge", spekket med påstander om jødifisering av Norge? (Og nei, dette er ikke ment som en sammenligning mellom islam og jødedommen i seg selv). De fleste ville mene at noe slikt ville være fullstendig urimelig, og et forsvar om at man kun kritiserer jødedommen blir meningsløst.
    4. Det vil være meningsløst fordi det ikke er et problem. Jødedommen er ulik Islam og Kristendom ikke en misjonerende religion med spredningsfare. Det finnes ingen agenda om å gjøre flere land enn Israel jødiske, og det forventes absolutt av absolutt ingen jøder at andre enn dem selv skal leve under et styre av jødedommen. Troende jøder, og det er langt i fra alle jøder som er religiøse, vil heller ikke prøve å konvertere noen til jødedommen.

    Derfor ville slike påstander falle på sin egen urimelighet.

    Å skulle avvise en påstand gjennom å bytte et ord med et annet for å se om det fremdels er sant, og så bruke svaret til å si noe om hvorvidt den første påstanden er riktig eller gal er fullstendig logisk havari.

    Lager VW varebiler?

    Hm la oss tenke på goggenvis og snu litt på det hele

    Lager Aston Martin varebiler. nei!

    Så siden de begge er biler så må svaret på spørsmålet bli at VW ikke lager varebiler.



    Jeg tenker at det er viktig å huske på rammene her. Muslimer er en minoritet i Norge og vi er alle tjent med et samfunn uten steile konflikter/fronter, kompromissløshet, mistro og fremmedgjøring. Muslimer er også norske borgere. Å indirekte antyde eller mistenkeliggjøre norske muslimer for å være blodtørstige samfunnsundergravere er like urimelig og kontraproduktivt som å påstå at muslimer er historiens mest liberale demokrater. En religiøs praksis og tolkning i Saudi-Arabia er ikke kroneksempelet og modellen for hvordan islam må praktiseres alle andre steder. For det er de facto slik at islam praktiseres på veldig forskjellige måter verden over.
    Hele poenget er jo at Islam må endres for at den skal kunne finne plass i den vestlige verden. Endringsjobben får man overlate til teologer og gydedyrkere, men vi må si klart i fra hvilke deler av den som er uakseptable i dagens verden.


    Vi har utvilsomt ulik inngang til dette. Noen mener at vi står overfor det norske samfunns endelikt, mens andre mener at økt muslimsk innvandring er uproblematisk og berikende. De fleste befinner seg nok mellom disse ytterpunktene. Men debattanter i ytterpunktene kan med fordel unnlates å karakteriseres som venstreekstreme islamisttilhengere eller islamofobe høyreekstremister.
    Det er ikke vanskelig å finne eksempler på begge deler. Bosniere i Norge har klart seg bra, og de har ikke skapt egne parallellsamfunn som koker av islamisme. Andre steder har det ikke gått like bra Sverige og Belgia, Frankrike og UK er delvis segregerte samfunn, og det er islam som segregerer og skiller. Det er Islam og islamske regler, lover, påbud og forbud som skaper skillet.

    Det viktigste vi kan gjøre som nasjon for ikke å havne i den samme situasjonen i Norge om noen år, er å sørge for at slike islamske parallellsamfunn får utvikle seg. Det betyr at det ikke bør tillates bygging av moskeer, ingen støtte til islamske organisasjoner, regler som begrenser sharia i dagliglivet. Hard nedslåing på islamistiske miljøer, ingen innreisetillatelse i Norge for imamer. Dette vil øke sjansene for en god integrering i Norge av nye mennesker.
    1. Du misforstår. Det er ikke snakk om at man ikke kan eller skal kritisere. Poenget er at kritikk også rammer de som har ideen og religionen, og at man derfor ikke han opprettholde et strengt skille mellom religion og menneske i så måte.

    2. Igjen, du misforstår. Det at man ved å kritiserer sosialismen også kritiserer sosialister, betyr ikke at man ikke skal kritisere. Poenget er bare å vise sammenhengen.

    3. Poenget her er bare at det er en forskjell og det er rimelig at det bør være enda friere tøyler når man kritiserer en maktelite innenfra. Hvis man ønsker integrering kan det fort virke mot sin hensikt å komme med flammende og dømmende innlegg overfor en minoritet.

    4. He-he! Logikken her går på moralen, ikke om noe faktisk eksisterer. Hvis du tillater kritikk av Per og ikke av Ole, så er det et spørsmål om du driver forskjellsbehandling, ikke om kritikken faktisk eksisterer.
     
    Sist redigert:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Virker som mange misforstår Goggen logikken...
    Jeg er på tilbudssiden. Hva er det du ikke forstår?
    Jeg sa ikke at jeg ikke forsto.
    Jeg er enig i mye av det du sier jeg...ikke alt, men mye. Men jeg har allikevel litt problemer med måten du prøver å si det på og litt av logikken, samt at det noe med "å se sammenhengen" her jeg ikke helt skjønner. Det tar vi på kontoen for "det-er-vi-uenige-om".
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    Øvelsen er vanskelig fordi den forsøker å takle et paradoks: hvordan utøve toleranse overfor en intolerant religion?

    Så blir det mengder av ord og svada og påstander frem og tilbake, blandet med fromme ønsker om at dersom man bare er tolerant nå, vil ting bli bedre.

    Dette ble greit oppsummert her om dagen i en kronikk, som stilte det enkle spørsmålet: hvordan integrerer vi medlemmer av en religion som hver eneste dag praktiserer segregering?

    Noen ganger roter man seg vekk ved å argumentere med hodet i skyene, når det ville vært langt enklere å skille argumentene om man tok utgangspunkt i det konkrete. Så slipper man å diskutere hvem som er voldeligst, hva den eller den boken om en innbilt Storfar sier om ditt og datt, eller om vi har vært værre før.

    Folk som ønsker å bo her bør akseptere de frihetene de som allerede bor her har tilkjempet seg, blant annet i strid mot egne Guds folk. Om de misliker disse frihetene, og enda verre, om de ønsker å fjerne dem, syns jeg de skal reise et sted der deres verdenssyn passer bedre. Det er ikke min jobb å lære dem toleranse, men det er min oppgave å sikre at min datter vokser opp i et fritt og tolerant samfunn.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hardingfela ser ut til å glemme vesentlige deler av våre friheter når han sier at "folk som ønsker å bo her bør akseptere frihetene...". Og det er demokratiet og samfunnet som hele tiden endrer seg. Store deler av befolkningen ønsker å endre disse frihetene, det være seg skatteordninger, arbeidsmiljølov, innvandringsreglement osv. De som ønsker å bo i Norge er i sin fulle rett til å ønske å fjerne og endre elementer i samfunnet. Det er hva vi har et demokrati til. Vi har spilleregler og det heter valg.

    Systemet vårt er ikke rare greiene om det ikke tåler eller ikke makter å håndtere folk som er uenig i hvordan systemet fungerer. Hvis det i Norge er 67% flertall i Stortinget over 3 Stortingsperioder så kan vi fint endre styreform til teokrati. Utfordringen ligger her i å få 67% flertall over tid. Det kommer ikke til å skje. Folk må gjerne få lov til å prøve å få dette til. Det er dette vi har demokrati for. Alle har mulighet til å endre samfunnet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.042
    Antall liker
    14.608
    .

    Folk som ønsker å bo her bør akseptere de frihetene de som allerede bor her har tilkjempet seg, blant annet i strid mot egne Guds folk. Om de misliker disse frihetene, og enda verre, om de ønsker å fjerne dem, syns jeg de skal reise et sted der deres verdenssyn passer bedre. Det er ikke min jobb å lære dem toleranse, men det er min oppgave å sikre at min datter vokser opp i et fritt og tolerant samfunn.
    Jeg finner det lettere paradoksalt at de som ellers er ivrigst på å forsvare fellesskapet og samfunnsgodene er de som ivrer mest for samfunnsendringer med betydelig potensiale for å undergrave de samme tingene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    Hardingfela ser ut til å glemme vesentlige deler av våre friheter når han sier at "folk som ønsker å bo her bør akseptere frihetene...". Og det er demokratiet og samfunnet som hele tiden endrer seg. Store deler av befolkningen ønsker å endre disse frihetene, det være seg skatteordninger, arbeidsmiljølov, innvandringsreglement osv. De som ønsker å bo i Norge er i sin fulle rett til å ønske å fjerne og endre elementer i samfunnet. Det er hva vi har et demokrati til. Vi har spilleregler og det heter valg.

    Systemet vårt er ikke rare greiene om det ikke tåler eller ikke makter å håndtere folk som er uenig i hvordan systemet fungerer. Hvis det i Norge er 67% flertall i Stortinget over 3 Stortingsperioder så kan vi fint endre styreform til teokrati. Utfordringen ligger her i å få 67% flertall over tid. Det kommer ikke til å skje. Folk må gjerne få lov til å prøve å få dette til. Det er dette vi har demokrati for. Alle har mulighet til å endre samfunnet.
    Larson bør sette seg ned og lese Grunnloven. Den sikrer noen rettigheter vi mener er så viktige at det skal mye til å endre en av disse lovene.

    For å hjelpe Larson, som her avslører hvor grunt han tenker og resonnerer, skal jeg sitere Sylo Taraku, som skrev som følger i Aftenposten her om dagen. For ytterligere å bistå Larson med ballast han forlengst burde ha fått innabords, linker jeg til hele kronikken til Taraku. Jeg må tilstå at jeg blir litt trist, på Larsons vegne, når jeg leser noe så dumt som det Larson skriver nå.

    Den 8. november i fjor ble forfatter Amal Aden utsatt for et fysisk angrep på åpen gate. De som angrep henne mente hun var «en skam for Islam». Dette er et klart eksempel på hatkriminalitet. Men hva med denne uttalelsen fra lederen i Profetens Ummah, Ubaydullah Hussain, dagen etter? «Jeg er helt enig. De burde absolutt ikke slå henne. De burde ha steinet henne til døde da praktisering av homofili skal straffes med døden. Måtte Allah SWT ta vare på våre mødre som kjemper for Haq og vekke oss brødre som sover!!!».

    Ikke min gråsone, Åsne Seierstad | Sylo Taraku - Aftenposten

    I den Grunnloven jeg liker, står det lite om steining av vantro og homofile, og sånn syns jeg det skal fortsette å være.

    Men les Taraku, Larson.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.042
    Antall liker
    14.608
    Hardingfela ser ut til å glemme vesentlige deler av våre friheter når han sier at "folk som ønsker å bo her bør akseptere frihetene...". Og det er demokratiet og samfunnet som hele tiden endrer seg. Store deler av befolkningen ønsker å endre disse frihetene, det være seg skatteordninger, arbeidsmiljølov, innvandringsreglement osv. De som ønsker å bo i Norge er i sin fulle rett til å ønske å fjerne og endre elementer i samfunnet. Det er hva vi har et demokrati til. Vi har spilleregler og det heter valg.
    Kanskje greit å se skillet mellom "friheter" og generell lovgiving? Det er ganske stort forskjell på å ville betale mindre skatt og ville begrense ytringsfriheten for eksempel. Det første er et fullt legitimt politisk standpunkt, det andre not so much...

    På generelt grunnlag har "friheter" den egenskap at det ikke krever at noen yter noe for deg, det representerer stort sett ting man har anledning til - som å si hva man vil, mene hva man vil, gå kledd som man vil, ta seg en jobb om man vil/kan/får uten at noen hindrer det, og spesielt ikke med bagrunn i en bok fra 600-tallet. Om man ser stort på det går utviklingen i Norge i retning av større friheter, og når man først har de er det vanskelig å ta de bort.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Øvelsen er vanskelig fordi den forsøker å takle et paradoks: hvordan utøve toleranse overfor en intolerant religion?

    Så blir det mengder av ord og svada og påstander frem og tilbake, blandet med fromme ønsker om at dersom man bare er tolerant nå, vil ting bli bedre.

    Dette ble greit oppsummert her om dagen i en kronikk, som stilte det enkle spørsmålet: hvordan integrerer vi medlemmer av en religion som hver eneste dag praktiserer segregering?

    Noen ganger roter man seg vekk ved å argumentere med hodet i skyene, når det ville vært langt enklere å skille argumentene om man tok utgangspunkt i det konkrete. Så slipper man å diskutere hvem som er voldeligst, hva den eller den boken om en innbilt Storfar sier om ditt og datt, eller om vi har vært værre før.

    Folk som ønsker å bo her bør akseptere de frihetene de som allerede bor her har tilkjempet seg, blant annet i strid mot egne Guds folk. Om de misliker disse frihetene, og enda verre, om de ønsker å fjerne dem, syns jeg de skal reise et sted der deres verdenssyn passer bedre. Det er ikke min jobb å lære dem toleranse, men det er min oppgave å sikre at min datter vokser opp i et fritt og tolerant samfunn.
    Man kommer ikke spesielt langt med å ønske at de intolerante som er her flytter til et annet sted. Hvis du mener å stenge for inntak av intolerante flyktninger, så blir det problematisk å gjøre toleranse til et inntakskriterium.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    Øvelsen er vanskelig fordi den forsøker å takle et paradoks: hvordan utøve toleranse overfor en intolerant religion?

    Så blir det mengder av ord og svada og påstander frem og tilbake, blandet med fromme ønsker om at dersom man bare er tolerant nå, vil ting bli bedre.

    Dette ble greit oppsummert her om dagen i en kronikk, som stilte det enkle spørsmålet: hvordan integrerer vi medlemmer av en religion som hver eneste dag praktiserer segregering?

    Noen ganger roter man seg vekk ved å argumentere med hodet i skyene, når det ville vært langt enklere å skille argumentene om man tok utgangspunkt i det konkrete. Så slipper man å diskutere hvem som er voldeligst, hva den eller den boken om en innbilt Storfar sier om ditt og datt, eller om vi har vært værre før.

    Folk som ønsker å bo her bør akseptere de frihetene de som allerede bor her har tilkjempet seg, blant annet i strid mot egne Guds folk. Om de misliker disse frihetene, og enda verre, om de ønsker å fjerne dem, syns jeg de skal reise et sted der deres verdenssyn passer bedre. Det er ikke min jobb å lære dem toleranse, men det er min oppgave å sikre at min datter vokser opp i et fritt og tolerant samfunn.
    Man kommer ikke spesielt langt med å ønske at de intolerante som er her flytter til et annet sted. Hvis du mener å stenge for inntak av intolerante flyktninger, så blir det problematisk å gjøre toleranse til et inntakskriterium.
    Som sagt i starten, et paradoks. Men kanskje ville vi kommet et sted om vi simpelthen orienterte om hvor stor tro vi har på våre friheter, og hvor mye vi legger i å beskytte dem. Så mye at en patriark som ville sluppet unna med drap på sin datter et annet sted vil få oppleve innsiden av et fengsel her, mens datteren får full beskyttelse, gratis utdanning og etablererstøtte for å klare seg uten sin (i våre øyne) forskrudde far.

    Og merk hvor nøytralt jeg formulerte meg i innlegget du reagerte på. Et av mine største ankepunkt mot FrP er at de ønsker en frihetsberøvende ensretting av samfunnet, selv om de påstår noe annet. Det merker man jo når fråden står dersom de skal omtale politiske fiender, eller får blodtåke over ARK. Og vi har nok av egne religiøse mørkemenn å ta av, men de har sluttet å oppfordre til vold mot ikke-troende og "avvikere". Det syns jeg er et utgangspunkt vi skal holde fast ved og ikke vike på.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hardingfela ser ut til å glemme vesentlige deler av våre friheter når han sier at "folk som ønsker å bo her bør akseptere frihetene...". Og det er demokratiet og samfunnet som hele tiden endrer seg. Store deler av befolkningen ønsker å endre disse frihetene, det være seg skatteordninger, arbeidsmiljølov, innvandringsreglement osv. De som ønsker å bo i Norge er i sin fulle rett til å ønske å fjerne og endre elementer i samfunnet. Det er hva vi har et demokrati til. Vi har spilleregler og det heter valg.

    Systemet vårt er ikke rare greiene om det ikke tåler eller ikke makter å håndtere folk som er uenig i hvordan systemet fungerer. Hvis det i Norge er 67% flertall i Stortinget over 3 Stortingsperioder så kan vi fint endre styreform til teokrati. Utfordringen ligger her i å få 67% flertall over tid. Det kommer ikke til å skje. Folk må gjerne få lov til å prøve å få dette til. Det er dette vi har demokrati for. Alle har mulighet til å endre samfunnet.
    Larson bør sette seg ned og lese Grunnloven. Den sikrer noen rettigheter vi mener er så viktige at det skal mye til å endre en av disse lovene.

    For å hjelpe Larson, som her avslører hvor grunt han tenker og resonnerer, skal jeg sitere Sylo Taraku, som skrev som følger i Aftenposten her om dagen. For ytterligere å bistå Larson med ballast han forlengst burde ha fått innabords, linker jeg til hele kronikken til Taraku. Jeg må tilstå at jeg blir litt trist, på Larsons vegne, når jeg leser noe så dumt som det Larson skriver nå.

    Den 8. november i fjor ble forfatter Amal Aden utsatt for et fysisk angrep på åpen gate. De som angrep henne mente hun var «en skam for Islam». Dette er et klart eksempel på hatkriminalitet. Men hva med denne uttalelsen fra lederen i Profetens Ummah, Ubaydullah Hussain, dagen etter? «Jeg er helt enig. De burde absolutt ikke slå henne. De burde ha steinet henne til døde da praktisering av homofili skal straffes med døden. Måtte Allah SWT ta vare på våre mødre som kjemper for Haq og vekke oss brødre som sover!!!».

    Ikke min gråsone, Åsne Seierstad | Sylo Taraku - Aftenposten

    I den Grunnloven jeg liker, står det lite om steining av vantro og homofile, og sånn syns jeg det skal fortsette å være.

    Men les Taraku, Larson.
    Ja, nettopp. Så hvis en gruppe mennesker ønsker å innføre teokrati i Norge, så må grunnloven endres, noe som krever 67% flertall over 3 stortingsperioder. Totalt usannsynlig. Folk må gjerne få lov til å jobbe for å få dette til gjennom lovlige midler. Vi har jo en hel haug med små kristne partier. Jeg kan ikke se for meg at partiet De Kristne kommer inn på Stortinget. Og i alle fall ikke få 67% flertall over 3 Stortingsperioder. Et hypotetisk parti "De Muslimske" vil i alle fall ikke få det.

    PS!
    Hatkriminalitet er ikke et lovlig middel, så hvorfor du bringer det inn er for meg en gåte.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Øvelsen er vanskelig fordi den forsøker å takle et paradoks: hvordan utøve toleranse overfor en intolerant religion?

    Så blir det mengder av ord og svada og påstander frem og tilbake, blandet med fromme ønsker om at dersom man bare er tolerant nå, vil ting bli bedre.

    Dette ble greit oppsummert her om dagen i en kronikk, som stilte det enkle spørsmålet: hvordan integrerer vi medlemmer av en religion som hver eneste dag praktiserer segregering?

    Noen ganger roter man seg vekk ved å argumentere med hodet i skyene, når det ville vært langt enklere å skille argumentene om man tok utgangspunkt i det konkrete. Så slipper man å diskutere hvem som er voldeligst, hva den eller den boken om en innbilt Storfar sier om ditt og datt, eller om vi har vært værre før.

    Folk som ønsker å bo her bør akseptere de frihetene de som allerede bor her har tilkjempet seg, blant annet i strid mot egne Guds folk. Om de misliker disse frihetene, og enda verre, om de ønsker å fjerne dem, syns jeg de skal reise et sted der deres verdenssyn passer bedre. Det er ikke min jobb å lære dem toleranse, men det er min oppgave å sikre at min datter vokser opp i et fritt og tolerant samfunn.
    Man kommer ikke spesielt langt med å ønske at de intolerante som er her flytter til et annet sted. Hvis du mener å stenge for inntak av intolerante flyktninger, så blir det problematisk å gjøre toleranse til et inntakskriterium.
    1. Som sagt i starten, et paradoks. Men kanskje ville vi kommet et sted om vi simpelthen orienterte om hvor stor tro vi har på våre friheter, og hvor mye vi legger i å beskytte dem. Så mye at en patriark som ville sluppet unna med drap på sin datter et annet sted vil få oppleve innsiden av et fengsel her, mens datteren får full beskyttelse, gratis utdanning og etablererstøtte for å klare seg uten sin (i våre øyne) forskrudde far.

    Og merk hvor nøytralt jeg formulerte meg i innlegget du reagerte på. Et av mine største ankepunkt mot FrP er at de ønsker en frihetsberøvende ensretting av samfunnet, selv om de påstår noe annet. Det merker man jo når fråden står dersom de skal omtale politiske fiender, eller får blodtåke over ARK. Og vi har nok av egne religiøse mørkemenn å ta av, men de har sluttet å oppfordre til vold mot ikke-troende og "avvikere". Det syns jeg er et utgangspunkt vi skal holde fast ved og ikke vike på.
    Noen jeg vet om ville karakterisert dette som "prat og svada". Så vidt jeg vet blir asylsøkere skolert i flere sentrale verdier når de kommer til Norge. Kjønnslemlestelse er i hvert fall et tema som skal tas opp med asylanter fra aktuelle land.

    Jeg ville nok omformulert din tredje setning, for du mener vel ikke det som står der nå? Patriarken slipper jo ikke unna fengsel i Norge nå, selv om vi ikke har en maksimal fronting av frihetsverdier.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Hardingfela ser ut til å glemme vesentlige deler av våre friheter når han sier at "folk som ønsker å bo her bør akseptere frihetene...". Og det er demokratiet og samfunnet som hele tiden endrer seg. Store deler av befolkningen ønsker å endre disse frihetene, det være seg skatteordninger, arbeidsmiljølov, innvandringsreglement osv. De som ønsker å bo i Norge er i sin fulle rett til å ønske å fjerne og endre elementer i samfunnet. Det er hva vi har et demokrati til. Vi har spilleregler og det heter valg.

    Systemet vårt er ikke rare greiene om det ikke tåler eller ikke makter å håndtere folk som er uenig i hvordan systemet fungerer. Hvis det i Norge er 67% flertall i Stortinget over 3 Stortingsperioder så kan vi fint endre styreform til teokrati. Utfordringen ligger her i å få 67% flertall over tid. Det kommer ikke til å skje. Folk må gjerne få lov til å prøve å få dette til. Det er dette vi har demokrati for. Alle har mulighet til å endre samfunnet.
    Larson bør sette seg ned og lese Grunnloven. Den sikrer noen rettigheter vi mener er så viktige at det skal mye til å endre en av disse lovene.

    For å hjelpe Larson, som her avslører hvor grunt han tenker og resonnerer, skal jeg sitere Sylo Taraku, som skrev som følger i Aftenposten her om dagen. For ytterligere å bistå Larson med ballast han forlengst burde ha fått innabords, linker jeg til hele kronikken til Taraku. Jeg må tilstå at jeg blir litt trist, på Larsons vegne, når jeg leser noe så dumt som det Larson skriver nå.

    Den 8. november i fjor ble forfatter Amal Aden utsatt for et fysisk angrep på åpen gate. De som angrep henne mente hun var «en skam for Islam». Dette er et klart eksempel på hatkriminalitet. Men hva med denne uttalelsen fra lederen i Profetens Ummah, Ubaydullah Hussain, dagen etter? «Jeg er helt enig. De burde absolutt ikke slå henne. De burde ha steinet henne til døde da praktisering av homofili skal straffes med døden. Måtte Allah SWT ta vare på våre mødre som kjemper for Haq og vekke oss brødre som sover!!!».

    Ikke min gråsone, Åsne Seierstad | Sylo Taraku - Aftenposten

    I den Grunnloven jeg liker, står det lite om steining av vantro og homofile, og sånn syns jeg det skal fortsette å være.

    Men les Taraku, Larson.
    Ja, nettopp. Så hvis en gruppe mennesker ønsker å innføre teokrati i Norge, så må grunnloven endres, noe som krever 67% flertall over 3 stortingsperioder. Totalt usannsynlig. Folk må gjerne få lov til å jobbe for å få dette til gjennom lovlige midler. Vi har jo en hel haug med små kristne partier. Jeg kan ikke se for meg at partiet De Kristne kommer inn på Stortinget. Og i alle fall ikke få 67% flertall over 3 Stortingsperioder. Et hypotetisk parti "De Muslimske" vil i alle fall ikke få det.

    PS!
    Hatkriminalitet er ikke et lovlig middel, så hvorfor du bringer det inn er for meg en gåte.
    Domstolene har prøvingsrett.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Noen jeg vet om ville karakterisert dette som "prat og svada". Så vidt jeg vet blir asylsøkere skolert i flere sentrale verdier når de kommer til Norge. Kjønnslemlestelse er i hvert fall et tema som skal tas opp med asylanter fra aktuelle land.

    Jeg ville nok omformulert din tredje setning, for du mener vel ikke det som står der nå? Patriarken slipper jo ikke unna fengsel i Norge nå, selv om vi ikke har en maksimal fronting av frihetsverdier.
    De blir skolert OM det finnes tilbud om det. Tilbudene er det ofte frivillige som står for.
    Den lille skoleringen som finnes kommer etter at de har fått statsborgerskap og består stort sett av språk.
    Hvordan tror du dette blir nå, med så mange som kommer? De har ikke en gang plass til de, enda mindre mulighet til å skolere.
    At en del av de er velstående og de kan bevege seg fritt i samfunnet er også noe jeg overhodet ikke skjønner.

    At du er så blind at du ikke ser at kulturen de fleste kommer fra er toalt annerledes og at hverken lover eller regler følges på samme måte som her (også de uskrevne lovene og reglene, som noe så enkelt som kø), er for meg helt fantastisk! At en ellers oppegående person er så blind og/eller indoktrinert er skummelt...
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn