- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.881
lars_erik skrev:BT skrev:lars_erik skrev:
|
lars_erik skrev:BT skrev:lars_erik skrev:
Bare en litt dum antagelse fra min side angående de store politiske linjene,venstre høyre stat og privat,beklager.Asbjørn skrev:Den må du nesten forklare for oss som er litt langsomme i oppfattelsen.Rune S skrev:Såg ut som her var brukbar aktivitet mellom kl 09 og 15 ,men Stoltis er vel brukbart fornøyd med innsatsen vil jeg tro. Beklager,fekk bare et idiotisk innfall,skjærpings unge mann
![]()
;D ;D ;D Herlig kommentar!Rune S skrev:Bare en litt dum antagelse fra min side angående de store politiske linjene,venstre høyre stat og privat,beklager.Asbjørn skrev:Den må du nesten forklare for oss som er litt langsomme i oppfattelsen.Rune S skrev:Såg ut som her var brukbar aktivitet mellom kl 09 og 15 ,men Stoltis er vel brukbart fornøyd med innsatsen vil jeg tro. Beklager,fekk bare et idiotisk innfall,skjærpings unge mann
![]()
Lars-erik: Har sett litt rundt på nettet angående mentalinstitusjoner,og jeg har vel etterhvert begynnt å sirkle inn favorittene,men inntill innleggelse skal jeg oppføre meg enda mer ravende gal .....
Mediene tørster etter beretninger om hva som skjedde under den israelske militæraksjonen mot nødhjelpskonvoien til Gaza. Men det vil ennå gå lang tid før verden får noenlunde oversikt over hendelsesforløpet, hvis det i det hele tatt blir kjent.
I en viss forstand er det irrelevant om aksjonistene hadde våpen, i tilfelle hva slags, og hvordan de reagerte da soldatene bordet fartøyene. For noen kjensgjerninger ligger tross alt fast.
Aksjonen fant sted i internasjonalt farvann, og ble utført av israelske regjeringssoldater de handlet altså på oppdrag fra den israelske stat. Aksjonen var rettet mot sivile demonstranter. Minst ni aktivister ble drept, ingen soldater. Hundrevis av personer fra en rekke land ble internert.
Jøss, som dette har tatt av på noen få timerbaluba skrev:Det rasedelte regimet Sør-Afrika var den første nasjon som gjennomførte en vellykket hjertetransplantasjon, så uten rasistregimet på sydspissen av Afrika ville vi ikke hatt mulighet for å få en ny tikker installert. Det var likevel riktig å boikotte regimet, noe som ble gjort med suksess. Men jeg er vel ikke tilhenger av boikott av Israel foreløpig. Et sterkere internasjonalt press med USA som deltaker bør først prøves ut. For en boikott blir likevel ikke effektiv uten USA på laget, så da bør det oppfordres til mer moderate midler som også storebror Sam kan være med på.lomt skrev:Hvis boikott betyr å omgjøre til søppel alt som kom fra et regime, f.eks. gamle Sør-Afrika (før og under boikotten mot rasisme) tror jeg du vil finne store mengder edelstener og gull på søpla.... :cybervision_ skrev:BOIKOTT ISRAEL!
Mange venstreorienterte går hardt inn for boikott av Israel og da mener jeg det må gjøres skikkelig. Under finner dere en liste over potensielle områder som dere kan bruke til hjelp.
1. Rammes du av hjertestans, må du ikke få hjelp fra noen hjertestarter. Patentet tilhører blant annet Richard Schatz, en jøde. Så er du imot Israel, er det bedre å dø enn at noen forsøker å få start på hjertet ditt.
...![]()
Jeg merker meg at det hevdes at vi har en nazistisk regjering med kommunistiske tendenser forkledd som sosialister i Norge. Det hevdes altså i denne tråden at omtrent halvparten av Norge er nazi eller kommunist, litt forvirrende for de som ikke er innvidd i dogmatisk religiøs overbevisning om sin egen filosofis fortreffelighet.
Så her har i altså en forsamling som enten er kommunistisk eller nazistisk. Siden jeg og mange av de andre som kritiserer Israels handlinger her er for liberaldemokrater å regne i europeisk sammenheng, så er vi altså ikke kommunister. Da er det kun et alternativ som gjenstår for å beskrive omtrent 75% av deltakerne i HFS' debatter, de er nazister. Eneste logiske konsekvens av det rablende beviset på sinnsforvirring dette resonnementet var er da at jeg er nazist, i likhet med flertallet her i tråden.
Hvis det seriøst hevdes at jeg er nazist så er det bare en ting å si til det: Det er utrolig hvordan folk i glansen av sin skinnhellighet kan utgyte slike utrolig latterlige påstander om nesten alle de har som meningsmotstandere. Her hevdes det rett og slett at de som ikke er enige med Israel her enten er nazister eller kommunister, i verste fall en kombinasjon av alt som er fælt i verden. Slike personer er det ingen poeng å diskutere med folkens, fordi de er rett og slett ikke riktig bevart. Det er noe seriøst galt med dem, rett og slett. En person som hevder at jeg er nazist eller kommunist fortjener ikke å bli kalt idiot, for det står langt verre til med dem. Skulle det være slik at påstandene ble ytret på LSD kan jeg være villig til å overse det. Jeg vil også tilgi en psykotisk episode, for det er jo synd på de syke.
Makan til dogmatiske uttalelser fra personer som hevder at andre er dogmatiske har jeg ikke sett her på HFS, og jeg har sett mye rart her. Dette er den mest hårreisende diskusjonen vi har hatt på lenge, og det er ikke oppfriskende. Vi er tilbake i skyttergravene der de verste politiske "skjellsord" brukes for å stemple meningsmotstanderne. Slike debattanter er ikke i stand til å føre en saklig debatt, og har diskvalifisert seg i det øyeblikket de stempler halvparten av sine landsmenn som enten kommunister eller nazister, helst begge deler i en salig blanding. Pføy!
Det er forøvrig utrolig at hver gang vi har en slik hendelse viser norske supportere av aggressiv israelsk millitærmakt et mer blindt og forstokket forsvar enn det de fleste medier i Israel selv fremfører. Kun regjeringen som skal rettferdiggjøre sine feil, og deres meningsfeller enda lenger ut på høyresiden i Israelsk politikk, kommer med tilsvarende forstokkede uttalelser. Og helt ærlig talt, det er i alle fall helt klart at skal den norske og israelske regjeringen sammenlignes er det uten tvil den israelske som går av seieren som årets "nazi"-regjering. Nazi i anførselstegn fordi ordet egentlig brukes om regimer som er fascistoide, og som undertrykker folkegrupper.
Men for balansens skyld, Israel kan ikke nødvendigvis sammenlignes direkte med Sør-Afrika og de fleste arabiske stater. Det er et demokrati. Et svakt og vaklende demokrati, men likefullt et demokrati. Og de har en toleranse for eksistensen av humanistiske bevegelser i sitt eget land, så undertrykkingen er ikke politisk, og langt fra total. Derfor mener jeg at vi må besinne oss før vi trekker sammenligninger med Israel og andre regimer vi ikke liker, for Israel er strengt tatt ikke et regime i den forstand.
Takk for oppmerksomheten fra en som ikke kan ta personer som mener jeg er enten kommunist eller nazist på alvor i noen av deres meninger. Slike utsagn er nemlig sterke beviser for at de er langtfra det å ha en noenlunde bakkekontakt, og langtfra nok vilje til innsikt til å være verdifulle deltakere i en debatt. Slik retorikk er forbeholdt nazister og kommunister. God bedring, stakkarer. :![]()
Det var samlingsregjeringen Hamas/Fatah som var folkevalgt og anerkjent av bl.a. Norge. I etterkant tok Hamas makten i Gaza alene gjennom et blodig kupp. Israel's økonomiske blokade ble innført like etterpå.lomt skrev:Før jeg leser innleggene imellom dette og sitat og nå, må jeg skyte inn at Palestina, i følge nyhetene, har en folkevalgt regjering, og dermed teoretisk er demokratisk
Jeg har bare moderert kritikken mot at Israel bordet i internasjonalt farvann. Kritikken mot skytingen står nok i høyeste grad ved lag...lars_erik skrev:BT, det er mulig jeg har misforstått helt og totalt, men trodde du ville vise at Norge ikke er bedre enn Israel.
Det er mildest talt ganske søkt. Men, igjen, mulig jeg har misforstått hvor du vil. Lett å gå seg bort i all galskapen her 8)
Tja. Sist jeg så meg i speilet, befant jeg meg et sted på høyrekanten av Høyre rent politisk, ansatt i privat sektor, lønner vel et par lærere bare av inntektsskatten jeg betaler til kommunen, og hadde tilfeldigvis en stille dag på jobben i dag pga en avlyst utenlandsreise. Ting er ikke alltid så enkle som man tror. Når Israel taper opinionskampen om sånne som meg, da har de ikke mange venner igjen.Rune S skrev:Bare en litt dum antagelse fra min side angående de store politiske linjene,venstre høyre stat og privat,beklager.Asbjørn skrev:Den må du nesten forklare for oss som er litt langsomme i oppfattelsen.Rune S skrev:Såg ut som her var brukbar aktivitet mellom kl 09 og 15 ,men Stoltis er vel brukbart fornøyd med innsatsen vil jeg tro. Beklager,fekk bare et idiotisk innfall,skjærpings unge mann
![]()
Kan du være så overbetalt at du lønner to lærere bare med skatten til kommunen (som bare er en liten andel av inntektsskatten), eller er det lærerene som er underbetalt. Antagelig noe imellom.Asbjørn skrev:Tja. Sist jeg så meg i speilet, befant jeg meg et sted på høyrekanten av Høyre rent politisk, ansatt i privat sektor, lønner vel et par lærere bare av inntektsskatten jeg betaler til kommunen, og hadde tilfeldigvis en stille dag på jobben i dag pga en avlyst utenlandsreise. Ting er ikke alltid så enkle som man tror. Når Israel taper opinionskampen om sånne som meg, da har de ikke mange venner igjen.Rune S skrev:Bare en litt dum antagelse fra min side angående de store politiske linjene,venstre høyre stat og privat,beklager.Asbjørn skrev:Den må du nesten forklare for oss som er litt langsomme i oppfattelsen.Rune S skrev:Såg ut som her var brukbar aktivitet mellom kl 09 og 15 ,men Stoltis er vel brukbart fornøyd med innsatsen vil jeg tro. Beklager,fekk bare et idiotisk innfall,skjærpings unge mann
![]()
Det er ikke mange som støtter Hamas, men det er mange som har havnet på samme side som Hamas i akkurat dette spørsmålet. De ivrigste israel-vennene bruker dette som et poeng.BT skrev:At få støtter Israel har jeg stor forståelse for. Det jeg ikke forstår er at så mange støtter Hamas.
Interesant,da tok jeg grundig feil,beklager,men der ser ivertfall ut til å vere en noenlunde trend at de mest aggresive motstandere er på venstresiden politisk.Asbjørn skrev:OK, vaskehjelper, da. Sleivete kommentar, beklager.
Poenget (for det var et poeng) er at dette ikke er en "venstrevridde offentlig ansatte Palestina-sympatisører vs høyrevridde Israelvenner i privat sektor"-greie. Eksempelvis er Kåre Willoch forbilledlig klar i sin tale om problemstillingen. David Cameron, tory og statsminister i UK, har vært minst like tydelig. Israels eneste "venner" er nå langt, langt ute på den kristenkonservative ytterfløyen, og gudene må vite hvor de eventuelt er ansatt.
Her er forresten en interessant kommentarartikkel fra USA:
http://www.nytimes.com/2010/06/03/opinion/03kristof.html
For de som fortsatt måtte mene at Israels blokade handler om å stoppe våpensmugling, les denne listen og forklar meg logikken bak å stoppe fiskestenger, notisbøker, koriander og sjokolade. Hvis det også er "våpen", så trenger jeg et lynkurs i McGyver-teknikker. http://gisha.org/UserFiles/File/HiddenMessages/ItemsGazaStrip060510.pdf
Jeg vil annta Israel hadde gode grunner for å vere usikker på denne "nøytrale" instans.Gjest skrev:Aktivistene fikk skipene sjekket på forhånd - av nøytral instans. Israel kan sjekke skip som kommer innenfor territorialgrensen sin. Noe annet har de ingenting med.
Her tror jeg fortsatt det er vesentlig å se den sammenhengen denne hendelsen inngår i. Blokaden er ulovlig og i strid med vedtak i Sikkerhetsrådet. Det er et poeng å hindre våpenforsyninger til Hamas (selvsagt), men slik denne blokaden er utformet, er det i hovedsak en kollektiv avstraffelse av befolkningen på Gaza. Se bare på den listen jeg nettopp linket til. Hvorfor er skrivesaker, A4-papir, notisbøker og syltetøy på forbudslisten? Hvorfor er materialer til fjøs og hønsehus forbudt? Hvorfor er det nødvendig å hindre fiskegarn og fiskestenger å komme inn i Gaza? Eneste system i denne galskapen er et forsøk på å kvele all mulighet for å skape seg et utkomme for innbyggerne i Gaza. Det er sammenhengen denne aksjonen må forstås i.Rune S skrev:Viss det er slik at de hadde kun sigaretter og palestinaskjerf å forsvare seg med,så er jo resultatet av det hele tragisk.Menneskeliv som går tapt er uansett tragisk.
Men at ingen ser ut til å ha forståelse for Israels innfallsvinkel om å måtte sjekke om skipene inneholder våpen eller ikke,det forstår jeg ikke.Det er selvsagt lett å se i etterkant om skipene inneholdt våpen eller ikke,og vere ekspert.
Det normale slik jeg ser det viss jeg var på vei til Island med en hjelpesending med norske kroner,og Islandsk kystvakt kallte meg opp fordi de var usikker på om jeg med fiskebåten kom for å fiske opp makrellen deres,så hadde jeg jo gitt de det de ville ha av informasjonen.
Jeg hadde nok heller ikke slått de med notringer når første inspektør hoppet over rekken fra gummibåten,viss jeg ikke hadde noe å skjule da :Som islandske bankfolk skjult på en av lugarene....
Israel har ganske nylig stoppet et skip med mengder av våpen som jeg linket til tidligere i tråden.Er det så vanskelig å tenke seg at de er skeptisk ?
Kva om dette med å sjekke lasten til andre statar sine skip i internasjonalt farvatn? Det er då mange som vil sjekke dei skipa som kjem ut Raudehavet.... Dei bør kanskje få lov til å bordre tankarane. Eit spennande, nytt prinsipp som USA tydelegvis støttar.Gjest skrev:Aktivistene fikk skipene sjekket på forhånd - av nøytral instans. Israel kan sjekke skip som kommer innenfor territorialgrensen sin. Noe annet har de ingenting med.
Jeg tror det er en korrekt analyse. En fly forbannet Hillary under et tynt dekke av diplomati må være et skrekkinnjagende syn.vredensgnag skrev:Biden ble brukt for å blidgjøre lobbyene - men etter fornærmelsene han og Clinton ble møtt med da de var i Israel sist har han nå gitt Bibi&Barak litt dekning, før de vrir armene bak ryggen på dem.
Sånn sett er det vel tryggast å gå til åtak på Iran like godt fyrst som sist....?Rune S skrev:Jeg vil annta Israel hadde gode grunner for å vere usikker på denne "nøytrale" instans.Gjest skrev:Aktivistene fikk skipene sjekket på forhånd - av nøytral instans. Israel kan sjekke skip som kommer innenfor territorialgrensen sin. Noe annet har de ingenting med.
Jeg kan kaste en atomrakket for hånd lenger enn 12 nautiske mil,så det må da kunne vere mulig å se en slik form for utrygghet fra Israel sin side?
Jeg mener med tanke på uttalelsene til Irans main man siste årene,og Israel vet nok hvor tette båndene er iferd med å bli mellom Iran og Tyrkia.Mye av pengene til slike aksjoner kommer også fra Iran og tidligere var Irak en storsponsor til terrorist-landslaget.
Noen av oss husker dessuten hvor galt det gikk sist det ble påstått at Irak var "storsponsor av terrorist-landslaget" og at internasjonale inspeksjoner ikke dugde, men bare militær makt på bakken kunne ordne opp med den påståtte terrortrusselen. Vi sliter ennå med konsekvensene av det, bl.a. at Iran har vært eneste vinner i den fordømte hengemyra Bush skapte. Nok et eksempel på religiøs forblindelse koblet til politisk og militær handlekraft. Ikke lurt.Audiophile-Arve skrev:Sånn sett er det vel tryggast å gå til åtak på Iran like godt fyrst som sist....?Rune S skrev:Jeg vil annta Israel hadde gode grunner for å vere usikker på denne "nøytrale" instans.Gjest skrev:Aktivistene fikk skipene sjekket på forhånd - av nøytral instans. Israel kan sjekke skip som kommer innenfor territorialgrensen sin. Noe annet har de ingenting med.
Jeg kan kaste en atomrakket for hånd lenger enn 12 nautiske mil,så det må da kunne vere mulig å se en slik form for utrygghet fra Israel sin side?
Jeg mener med tanke på uttalelsene til Irans main man siste årene,og Israel vet nok hvor tette båndene er iferd med å bli mellom Iran og Tyrkia.Mye av pengene til slike aksjoner kommer også fra Iran og tidligere var Irak en storsponsor til terrorist-landslaget.
Og Tyrkia kan vel også bli eit problem etter kvart, det ser ut som dei er i ferd med å verte uvennleg stemt mot Guds eige folk. Så tett som dei bur på Israel. Dersom no heile Europa vert like lite positive til Israel som arabarane, kan det verte bruk for veldig mange våpen, vil eg tru.
Har du noen gang rørt på avtrekkeren på en Uzi stilt på automat? Prøv det! ;Deldstaal skrev:[
SØRGET: Sammen med tusenvis av andre tok Furkans far, Ahmet, farvel med sønnen og de andre ofrene i Fatih-moskeen i Istanbul. I morgen vil 19-åringen ble begravd på hjemstedet Kayseri
(Dagbladet.no): Den amerikanske statsborgeren Furkan Dogan (19) var en av de ni som ble drept, da israelske kommando-soldater bordet det tyrkiske fartøyet «Mavi Marmara».
Ifølge det tyrkiske nyhetsbyrået Anatolia viser obduksjonsrapporten at unggutten ble drept med fem nærskudd, fire i hodet og ett i brystet.
Det spares ikke på ammunisjonen der i gården. Denne tyrkiske unggutten måtte være utrolig seiglivet siden det var nødvendig med FIRE SKUDD i hodet...Selvforsvar!!!!!???
Ikke det at jeg ser at dette skal være noe å smile av, men ja, det har jeg, og basert på det har jeg vanskelig for å tro at én person med en Uzi på family setter fire skudd i hodet.realist skrev:Har du noen gang rørt på avtrekkeren på en Uzi stilt på automat? Prøv det! ;D
Akkurat det ser jeg ikke vekk fra kommer til å skje,siden ingen andre i verden ser ut til å bry seg om at Iran snart er en atom-makt med en fornuftig kar som styrer avtrekkeren.Audiophile-Arve skrev:Sånn sett er det vel tryggast å gå til åtak på Iran like godt fyrst som sist....?
Enig!cybervision_ skrev:Meget god debatt på NRK1 nå, AP og de som har peiling på regler og politikk fikk frem sannheten. SV fremstår som vanlig som en barnehage og Mads Gilbert er like uspiselig som vanlig. Ganske interessant at han må ut hele tiden og si at nøytrale eksperter har feil.
Hamas nekter Israel å levere nødhjelpen fra skipene til Gaza
Jeg har ingen sympati for Hamas. None whatsoever. Jeg greier sikkert å fylle opp en hel tråd med kritikk av Hamas og blasfemering av religionen deres også, hvis det skulle trengs, men her er det altså Israel som har skutt seg selv i beinet.oddgeir skrev:I all enkelhet vil jeg hevde at det meste av nødhjelp som ankommer Gaza, blir beslaglagt av hamas. Eventuelle lidelser som folket i Gaza måtte lide av er ene og alene hamas' ansvar. Ikke Israels.
Jeg forbauses stadig over den rørende omtaken som hamas er gjenstand for.