Israel dreper fortsatt på Gazastripen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Smorte24 skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Plutselig diskuteres lovligheten av Israels handling. Nå ble jeg rent paff!
    Hvorfor diskuterer vi bordingen i det hele tatt i denne posten, den handler jo egentlig om drap på Gazastripen, dette skjedde i internasjonalt farvann.

    Fører du Pass Labs 350.5, de nye dp forsterkerne fra Electrocompaniet eller Jeff Rowland 625 Zomby_Woof?

    Jeg skal bytte forsterkeren og det står mellom disse tre, men er du forhandler på noen av de så blir valget litt enklere.
    Det er vel naturlig å sette tingene i sammenheng. Konvoien var et forsøk på å trosse en blokade som sulter befolkningen på Gaza. Av sult dør man, som kjent. Relevant del av diskusjonen, med andre ord.

    OT: Ellers kan vi vel skaffe alt fra Pass, vil jeg tro. Det er et Neby-produkt. EC/DP kan vi skaffe, når det kommer. Vi har det ikke for demo eller på lager. Jeg har fått inntrykk av at ny DP lar vente på seg. Skjønner forresten godt at EC prioriterer markedsmessig reetablering foreløpig, men det drar ut synes jeg. Jeff Rowland er det Tor på Lyric som har. Aner ikke hva han mener om Israel denne uka, du får spørre.

    Forøvrig lurer jeg fortsatt på om jeg skal lese det siste innlegget ditt som en trussel om boikott. Skal jeg det?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:
    Fører du Pass Labs 350.5, de nye dp forsterkerne fra Electrocompaniet eller Jeff Rowland 625 Zomby_Woof?

    Jeg skal bytte forsterkeren og det står mellom disse tre, men er du forhandler på noen av de så blir valget litt enklere.
    Du Smorte, du Smorte :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    totte skrev:
    Smorte24 skrev:
    Fører du Pass Labs 350.5, de nye dp forsterkerne fra Electrocompaniet eller Jeff Rowland 625 Zomby_Woof?

    Jeg skal bytte forsterkeren og det står mellom disse tre, men er du forhandler på noen av de så blir valget litt enklere.
    Du Smorte, du Smorte :)
    hysterisk!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    4
    Smorte24 skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Plutselig diskuteres lovligheten av Israels handling. Nå ble jeg rent paff!
    Hvorfor diskuterer vi bordingen i det hele tatt i denne posten, den handler jo egentlig om drap på Gazastripen, dette skjedde i internasjonalt farvann.

    Fører du Pass Labs 350.5, de nye dp forsterkerne fra Electrocompaniet eller Jeff Rowland 625 Zomby_Woof?

    Jeg skal bytte forsterkeren og det står mellom disse tre, men er du forhandler på noen av de så blir valget litt enklere.
    Smorte24: Kan du ikke skrive under fullt navn når du har så gode og velfunderte innlegg?
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Jeg ser at mange er sinte og lei seg fordi Israel aksjonerte i internasjonalt farvann.
    Ja, noen er til og med så rasende at de kaller det sjørøveri.

    For et halvt år siden stoppet Israel et skip utenfor Kypros. Det var på vei til Libanon og Hezbollah med mengder av våpen. Våpen som Israelerne senere skulle få i hodet.

    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3356752.ece



    Nå har jeg sett igjennom HFS for denne perioden, men kan ikke finne den samme indignasjonen som den vi ser nå.

    Var det det faktum at de fant våpen som virker dempende på blodtrykket, og hadde det i så fall vært en ikkesak om de hadde funnet våpen denne gangen også.

    Eller er det slik at det er drapene som opprører? Islamister blir drept i selvforsvar hver dag i Irak, Pakistan, Afghanistan, og takk for det. Hva er det med islamister som reiser sjøveien? Er de verneverdige?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    772
    Nå er det jo slik at Israel er en av verdens største militærmakter, og alle ser at de bruker våpnene sine både ofte og grundig. Hvor mange skipslaster med våpen som går inn i Israel i løpet av et år kan vi jo spekulere i. Litt merkelig da at Israel ikke kan tillate andre å ha våpen, men det skal vel være en fordel for guds utvalgte folk.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.368
    Antall liker
    6.766
    Oddgeir da! Du vet da at vi forventer ikke bedre av Israels naboland, og alle er enige om at de ikke er helt gode! Det er derfor ingen grunn til å diskutere hva de gjør.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Skip som anløper Gaza må gjerne kontrolleres for å sikre at lasten ikke inneholder våpen. Det er en jobb som FN, EU eller Nato for den saks skyld kan organisere. Men dette motsetter Israel seg. For det er ikke bare våpen dette handler om. På listen over forbudte varer finnes helt alminnelige matvarer, bygningsmateriell, dagligvarer, skolemateriell og andre ting som ikke har det fjerneste med våpen eller strid å gjøre. Men som utelukkende står på listen for å plage og undertrykke, for å sørge for at befolkningen som helhet blir straffet ved at de får en dårligere livskvalitet. Alt i håp om at de skal legge skylden på dette på islamistene og ikke på Israel som står bak.

    Man kan jo se til Cuba for å se hvor godt slikt virker.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Skip som anløper Gaza må gjerne kontrolleres for å sikre at lasten ikke inneholder våpen. Det er en jobb som FN, EU eller Nato for den saks skyld kan organisere. Men dette motsetter Israel seg. For det er ikke bare våpen dette handler om. På listen over forbudte varer finnes helt alminnelige matvarer, bygningsmateriell, dagligvarer, skolemateriell og andre ting som ikke har det fjerneste med våpen eller strid å gjøre. Men som utelukkende står på listen for å plage og undertrykke, for å sørge for at befolkningen som helhet blir straffet ved at de får en dårligere livskvalitet. Alt i håp om at de skal legge skylden på dette på islamistene og ikke på Israel som står bak.

    Man kan jo se til Cuba for å se hvor godt slikt virker.
    Det er kanskje en grunn til at Israel motsetter seg dette.

    Her er et lite utdrag av et innslag i Aftenposten i dag som gjelder Iran.

    FN har i lengre tid pålagt Iran strenge restriksjoner for skipsfarten inn og ut av landet, hovedsakelig for å unngå ukontrollert handel med våpen. New York Times skriver imidlertid at iranske myndigheter driver eksport og import i stor skala, uten at FN klarer å gjøre noe med det.

    Skipene til det statlige selskapet Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) blir kontrollert av FN, som har bevist at flåten blir brukt til våpensmugling. Med en rekke triks, deriblant å gi skipene nye navn, samt skifte eiere og operatører, klarer imidlertid IRISL å holde seg minst ett skritt foran kontrollørene.


    Her er hele reportasjen

    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3683923.ece
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Smorte24 skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Plutselig diskuteres lovligheten av Israels handling. Nå ble jeg rent paff!
    Hvorfor diskuterer vi bordingen i det hele tatt i denne posten, den handler jo egentlig om drap på Gazastripen, dette skjedde i internasjonalt farvann.

    Fører du Pass Labs 350.5, de nye dp forsterkerne fra Electrocompaniet eller Jeff Rowland 625 Zomby_Woof?

    Jeg skal bytte forsterkeren og det står mellom disse tre, men er du forhandler på noen av de så blir valget litt enklere.
    Det er vel naturlig å sette tingene i sammenheng. Konvoien var et forsøk på å trosse en blokade som sulter befolkningen på Gaza. Av sult dør man, som kjent. Relevant del av diskusjonen, med andre ord.

    OT: Ellers kan vi vel skaffe alt fra Pass, vil jeg tro. Det er et Neby-produkt. EC/DP kan vi skaffe, når det kommer. Vi har det ikke for demo eller på lager. Jeg har fått inntrykk av at ny DP lar vente på seg. Skjønner forresten godt at EC prioriterer markedsmessig reetablering foreløpig, men det drar ut synes jeg. Jeff Rowland er det Tor på Lyric som har. Aner ikke hva han mener om Israel denne uka, du får spørre.

    Forøvrig lurer jeg fortsatt på om jeg skal lese det siste innlegget ditt som en trussel om boikott. Skal jeg det?
    Denne konvoien hadde forsyninger som tilsvarte det Israel sender inn til Gaza ukentlig, nå nekter Hamas og ta i mot denne hjelpen før Israel slipper fra alle aktivisten på båten.
    Men som sagt, hvis det viser seg at det var 600 personer på den ene båten så lurer jeg på hvilken måte dette hadde hjulpet mot sulten i Gaza.

    Tolk det som du vil når det gjelder boikott, du var i utgangspunktet ikke 1 av de 3 jeg hadde tenkt å kjøpe hos, men jeg blir heller ikke en ny kunde hos deg.



    http://www.youtube.com/watch?v=QPWaQKuqENU
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:
    Tolk det som du vil når det gjelder boikott, du var i utgangspunktet ikke 1 av de 3 jeg hadde tenkt å kjøpe hos, men jeg blir heller ikke en ny kunde hos deg.
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    BT skrev:
    - Israel kan begynne nedtellingen for sin eksistens.

    Kanskje det blir fred på hfs etterhvert også. Den djevelske sioniststaten er snart historie.



    http://www.dagbladet.no/2010/06/09/nyheter/mahmoud_ahmadinejad/iran/utenriks/politikk/12050768/
    Sjeldent man ser fordømmelse av slikt her inne fra inntelligenseliten,men trøste å bære om man blir kontrolert 60 sjømil fra land.Jeg har da selv blitt bordet mange ganger enda lenger ifra andre lands 12mils grense.
    Men slike gutter liker vi :
     

    Vedlegg

    S

    Slubbert

    Gjest
    Denne tråden må omtrent markere toppen av barnslighet. Kan ikke folk bare gi beng i Israel og hele jævla midtøsten? Det er ingen der som bryr seg om hva noen tullinger i en steinrøys på kanten av polarisen mener uansett.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Baugskudd ...

    Nå er fæle busemannen Iran blitt blandet inn i debatten, så da kan Israel gjøre som de vil, tydeligvis.

    Ingen benekter at Israel kan stanse skip på vei inn i deres territorium.
    Israel har selv demonstrert at de er fint i stand til å gjøre dette på høylys dag og på fredelig vis, med Rachel Corrie.

    Det folk reagerer på er at Israel overfalt en konvoi midt på natten, fyrte løs på aksjonister og til slutt endte med hva som kun kan karakteriseres som nedslakting - og alt dette skjedde i internasjonalt farvann.

    I tillegg bør det påpekes at dette var en konvoi som seilte under åpent flagg, der lasten var forhåndsinspisert, der man gjennomførte tiltak for å sikre at ingen smuglet skytevåpen ombord. Da de tre norske aksjonistene ble overflyttet til hovedskipet måtte de gjennom grundig kontroll, for eksempel.

    Men nå skal et lasteskip med en last som israelsk etterretning garantert hadde opplysninger om fra før første sluttstykke var ferdigprodusert brukes for å forsvare det brutalt disproporsjonale angrepet på Nødhjelpskonvoien.

    Det finnes helt klare, og anerkjente måter å oppbringe skip på - disse ignorerte Israel, og landet gikk til angrep, midt på natten.

    Det er skammelig.
    I tillegg er det trist. Det er gode krefter i Israel, som er blitt føyset til side av disse tullingene som sitter med makten nå -og det de gjør gir galninger som Irans prestestyre ny legitimitet, når den faktisk var på hell.

    Legg ellers merke til en merkelig forskjell på de to aksjonene.

    Når israelske myndigheter er skråsikre på at det er farlige våpen ombord i et skip, på grunnlag av etterretning; når de vet at det er geværer, rakettvåpen o.a. - ombord i et skip, så er man i stand til å borde dette uten skuddveksling.

    Mens man altså må plaffe løs ombord i et skip der "våpnene" var å finne i byssa og brannvernskapet.

    Er det så vanskelig å simpelthen puste dypt inn, slippe luften ut og innrømme at her har Israel begått en kapitalfeil av typen man sjelden ser. Selv skulle jeg ønske at Israels ledelse var langt klokere, for nå er de på retrett så det holder - og har vært det i lang tid. Og det jeg vet med sikkerhet er at Israels eventuelle fall på grunn av hodeløs politikk vil ha farlige konsekvenser for oss alle.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Baugskudd ...

    vredensgnag skrev:
    Nå er fæle busemannen Iran blitt blandet inn i debatten, så da kan Israel gjøre som de vil, tydeligvis.
    Interessant betegnelse på den største trusselen mot freden i regionen.

    vredensgnag skrev:
    Det folk reagerer på er at Israel overfalt en konvoi midt på natten, fyrte løs på aksjonister og til slutt endte med hva som kun kan karakteriseres som nedslakting - og alt dette skjedde i internasjonalt farvann.
    Du kan gå ut fra at de visste hva som ventet dem. Et forsøk midt på dag hadde kanskje ført til langvarige trefninger og enda større tap. Slikt kan man ikke vite.

    vredensgnag skrev:
    ..., der lasten var forhåndsinspisert, ........
    Etter utallige episoder der UN har sviktet i sine kontroller, er det ikke rart at Israel er skeptiske til såkallte forhåndskontroller.

    vredensgnag skrev:
    Men nå skal et lasteskip med en last som israelsk etterretning garantert hadde opplysninger om fra før første sluttstykke var ferdigprodusert brukes for å forsvare det brutalt disproporsjonale angrepet på Nødhjelpskonvoien.
    Ja, Israel har god etterretning. Det har reddet dem flere ganger.


    vredensgnag skrev:
    Det finnes helt klare, og anerkjente måter å oppbringe skip på - disse ignorerte Israel, og landet gikk til angrep, midt på natten.
    Som sagt, Israel har god etterretning. De visste antageligvis hva slags mennesker som var ombord, og hvilken mottagelse de ville få. Denne gangen kan det se ut som om de undervurderte islamistenes kampvilje.
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    2
    Tolk det som du vil når det gjelder boikott, du var i utgangspunktet ikke 1 av de 3 jeg hadde tenkt å kjøpe hos, men jeg blir heller ikke en ny kunde hos deg.

    [/quote]

    Tuller du Smorte!!??!!
    Tar du en diskusjon så høytidelig og reagerer på at noen argumenterer mot deg med en kjøpsboikott?????
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Merrily, merrily, merrily - gently down the stream

    Parelius skrev:
    Meget. Selv er jeg av den oppfatning at israelske hardliners nå ønsker en alvorlig eskalering av konflikten i området.

    Til Oddgeirs punkt om Iran som den farlige i området. En av flere, Oddgeir.
    Men iranerne er unektelig langt dyktigere strateger enn både Israel og USA. De fikk amerikanerne (Cheney) til å tro at Chalabi var "the George Washington of Iraq" - og lurte amerikanerne til å kaste Saddam fra makten i en krig som hittil har kostet USA over 1 billion dollar (etter norske billionmål). Dermed var Sunni-styret i Irak historie, og de undertrykte shiaene, som fikk sin støtte fra Iran, kom til makten.
    Det passet Iran 100%, og kostet dem ikke en rial eller en soldat.

    Samtidig har Iran mot øst kunnet se at NATO kjører seg fast i Afghanistan, der man nå er i gang med en krig som har vart lenger enn Vietnam-krigen. Så man skal langt fra undervurdere Iran her. Befolkningen på Saudi Arabias gulfkyst er shia-muslimer, ikke sunnier, og man aner hvilke perspektiver som trekkes opp.

    Men hvorfor skal man da gå så innbitt inn for å hjelpe Iran som Israel har gjort med denne aksjonen?


    Mannen til høyre hjalp Iran med å bli kvitt Saddam, på amerikanernes regning. Det er Ahmed Chalabi, som er Shi'a-muslim. Det styrende skiktet i Irak bestod av Sunnier - og det var disse som hadde startet de årelange krigene mot Iran da Reagan var ved makten (med støtte fra Washington, må vite.)
    Etter kort tid ble Chalabi og Rumsfeld fiender, selv sistnevnte måtte akseptere at han var blitt lurt. Men Rumsfeld var selv ikke fremmed for å lure folk. Her er han mens han håndhilser på Saddam.
    Den som innbiller seg at Vesten vil komme godt ut av sitt aktive militære engasjement i denne regionen er meget naiv.



    Litt om hvordan Chalabi grunnlurte Cheney, Rumsfeld, Wolfowitz og andre - bl.a. ved å love dem en oljeledning fra Irak til Israel. (At de kunne være så lettlurte hadde han nok aldri trodd.)
    http://www.salon.com/news/feature/2004/05/04/chalabi

    Sun Tzu ville vært full av beundring over hva Chalabi og iranerne fikk til.

    Zell, a Jerusalem attorney, continues to be a partner in the firm that Feith left in 2001 to take the Pentagon job. He also helped Ahmed Chalabi's nephew Salem set up a new law office in Baghdad in late 2003. Chalabi met with Zell and other neoconservatives many times from the mid-1990s on in London, Turkey, and the U.S. Zell outlines what Chalabi was promising the neocons before the Iraq war: "He said he would end Iraq's boycott of trade with Israel, and would allow Israeli companies to do business there. He said [the new Iraqi government] would agree to rebuild the pipeline from Mosul [in the northern Iraqi oil fields] to Haifa [the Israeli port, and the location of a major refinery]." But Chalabi, Zell says, has delivered on none of them. The bitter ex-Chalabi backer believes his former friend's moves were a deliberate bait and switch designed to win support for his designs to return to Iraq and run the country.
     

    Vedlegg

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Jeg er langt på vei enig i det du skriver her. Jeg tror det er en ganske korrekt analyse av situasjonen, men jeg tviler på at selv israelske "hardliners" ønsker å ekskalere denne konflikten. Her er det kun snakk om å hindre tilgang av våpen til Hamas. De ønsker nok ikke å måtte intervenere i Gaza flere ganger, noe de må om Hamas får ruste opp på nytt.

    De er nok mer opptatt av Irans atomvåpenkappløp, og sitter med fingeren på avtrekkeren for å hindre at de blir en atommakt. Det målet deler de med resten av den frie verden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    oddgeir skrev:
    Jeg er langt på vei enig i det du skriver her. Jeg tror det er en ganske korrekt analyse av situasjonen, men jeg tviler på at selv israelske "hardliners" ønsker å ekskalere denne konflikten. Her er det kun snakk om å hindre tilgang av våpen til Hamas. De ønsker nok ikke å måtte intervenere i Gaza flere ganger, noe de må om Hamas får ruste opp på nytt.
    Ønsket om at ikke Hamas skal rustes opp er genuint. De har ingen interesse av møte reell militær slagkraft når de aksjonerer. Men hardlinerne har intet ønske om å fjerne Hamas. De er en nyttig fiende som det er svært lett å mislike. Det er vel bare å lese gjennom denne tråden en gang til så ser man hvor effektive de er som lynavledere for brutale aksjoner.

    Men man må også ha i tankene hva som er det langsiktige målet for hardlinerne. Det er vel ingen hemmelighet at det er å sikre seg mest mulig av Vestbredden og hele Jerusalem. En løsning vil tvinge seg frem før eller siden, men da er det viktig å utsette freden så lenge som overhodet mulig, mens man utvider koloniene og assimilerer Jerusalem. Så lenge man har en tilsynelatende reell konflikt så kan man holde på slik, så da er det ønskelig å ha en slik konflikt... stor nok til at ikke verdenssamfunnet kan gripe inn, stor nok til at den kan brukes til å holde ved like mytene i den amerikanske opinionen, men ikke stor nok til at den på noe tidspunkt vil utgjøre noen reell fare for Israel og dens innbyggere.



    De er nok mer opptatt av Irans atomvåpenkappløp, og sitter med fingeren på avtrekkeren for å hindre at de blir en atommakt. Det målet deler de med resten av den frie verden.
    Det er en annen og svært alvorlig situasjon, og Tyrkia spiller en viktig rolle her. Lightislamistene i Ankara har sin egen agenda, og de nærmer seg Iran mer og mer, og samtidig kjølner forholdet til Israel tilsvarende. Og det er alvorlig, for Tyrkia har vært Israels viktigste allierte i regionen. Det er vel ikke usannsynlig at usunne krefter har hatt en finger med i spillet med denne hjelpesendingen. For det er jo ingen som betviler at det er det politiske presset den utgjør mot blokaden som er hovedpoenget, og ikke lasten i seg selv.

    Slik sett er utfallet av aksjonen særdeles uheldig, for den gir vann på mølla til de islamistiske kreftene i Tyrkia og dem som vil ha et nærmere forhold til Iran i stedet, og det gjør det vanskeligere å få til effektive sanksjoner mot Iran og deres atomvåpenprogram. Og det er en reell fare for hele regionen, i motsetning til hobbyaktivistene i Hamas.

    Det foregår noe i Tyrkia som jeg overhodet ikke liker for tiden. Atatürk ligger nok å vrir seg i sin grav, og fortidens ottmanske stormaktsambisjoner vekkes til live igjen.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    292
    Deph, du må kanksje velge, Israel eller Tyrkia? Livet er ikke lett! ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det samme problemet

    realist skrev:
    Deph, du må kanksje velge, Israel eller Tyrkia? Livet er ikke lett! ;)
    Jeg tror nok du overvurderer min innflytelse i midtøsten en smule.

    Problemet som plager Israel, Tyrkia og Iran er forøvrig svært nært beslektet:

    De sekulære liberale kreftene taper terreng, og de religiøse konservative udemokratiske kreftene får mer og mer makt.

    Når vi nå har identifisert hovedproblemet så er det lettere å jobbe mot det, hjemme og ute.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Smorte24 skrev:
    Tolk det som du vil når det gjelder boikott, du var i utgangspunktet ikke 1 av de 3 jeg hadde tenkt å kjøpe hos, men jeg blir heller ikke en ny kunde hos deg.
    Nåja. Hadde jeg eid butikken ville jeg kanskje skrevet det jeg egentlig mener. Nå skal jeg bare nøye meg med å konstatere et par-tre andre ting:

    #1 Big Dipper har, meg bekjent, ingen offisiell midtøstenpolitikk. Jeg skriver det jeg selv mener, og aner ikke hva andre ansatte eller eierne av Big Dipper mener om saken.

    #2 Hvis du planlegger å boikotte alle varer som Big Dipper kan skaffe, går du en musikalsk fattig fremtid i møte.

    #3 Streng tatt har du nok (personlig) mest igjen for å boikotte hovedarbeidsgiveren min. Der har vi forresten heller ingen offisiell midtøstenpolitikk.

    Slik snakker man når man er tom for argumenter. Guds fred i stua.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I farlig farvann

    Juan Cole, kjent MØ-ekspert, skriver om Israels gave til Irans hardliners. Vel verdt å lese.

    http://www.tomdispatch.com/post/175259/tomgram:_juan_cole,_israel's_gift_to_iran's_hardliners/

    Israels uvettige aksjon gir de reaksjonære i Iran det de trenger av påskudd for å slå ned på den grønne kontrarevolusjonen i landet.

    The Mavi Marmara assault was more splendid news for Iran’s hardliners at the very moment when the Green movement was gearing up for demonstrations to mark the one-year anniversary of the contested presidential election. Around the Israeli assault on the aid flotilla and that country’s blockade of Gaza they were able to rally the public in solidarity with the theocratic government, long a trenchant critic of Israeli oppression of the stateless Palestinians. Green leaders, in turn, were forced to put out a statement condemning Israel, and Khamenei was then able to fill the streets of the capital with two million demonstrators commemorating the death of Imam Ruhollah Khomeini, the founder of the Islamic Republic.
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Smorte24 skrev:
    Tolk det som du vil når det gjelder boikott, du var i utgangspunktet ikke 1 av de 3 jeg hadde tenkt å kjøpe hos, men jeg blir heller ikke en ny kunde hos deg.
    Nåja. Hadde jeg eid butikken ville jeg kanskje skrevet det jeg egentlig mener. Nå skal jeg bare nøye meg med å konstatere et par-tre andre ting:

    #1 Big Dipper har, meg bekjent, ingen offisiell midtøstenpolitikk. Jeg skriver det jeg selv mener, og aner ikke hva andre ansatte eller eierne av Big Dipper mener om saken.

    #2 Hvis du planlegger å boikotte alle varer som Big Dipper kan skaffe, går du en musikalsk fattig fremtid i møte.

    #3 Streng tatt har du nok (personlig) mest igjen for å boikotte hovedarbeidsgiveren min. Der har vi forresten heller ingen offisiell midtøstenpolitikk.

    Slik snakker man når man er tom for argumenter. Guds fred i stua.
    1. Du representerer en bransjeaktør og burde ta hensyn til det ,kanskje du skal bruke et annet nick når du diskuterer slike betente saker som dette.

    2. Så lenge produktene er tilgjengelig hos andre bransjeaktører så klarer jeg meg fint.

    3. Hadde jeg gått inn i en butikk og selgeren hadde sagt til meg at jeg ikke er helt god ville jeg ikke handlet i den butikken heller.

    Men jeg har ikke gått tom for argumenter men jeg skjønner at det ikke hjelper å komme med mot argumenter med folk som hater Israel.

    Ellers synes jeg Vredensgang har kommet med noen gode innlegg i det siste, Iran har lurt USA og Israel og er på full fart fremover i regionen.

    Jeg har sinnsykt vondt i hue(til mange så nå kommer det mye feil fordi jeg ikke orker å lete på nettet, men det jeg mener er mest kritikkverdig av Israel er vel fra 2005.

    Det var rett etter valget i 2005 i Israel, det var vel mye bedre mellom Israel og Gaza da, men idioten av en presidentt måtte gå på Golan høyden som gjorde at palastinerne ble forbannet og som kanskje førte til at Hamas vant valget like etterpå.

    Ellers så er palastinere det arabare kalte jødene i området frem til 1974, vestbredden tilhører Jordan og Gaza hører vel til Egypt og derfor mener jeg at disse landene bør hjelpe befolkningen i området, noe jeg skrev i en tidligere post.

    Ellers har Gjestemedlem en del gode poeng, jeg har veldig respekt for Gjestemedlem og Vredensgang, jeg synes bare de er litt for snille og naive.
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.383
    Smorte24 skrev:
    1. Du representerer en bransjeaktør og burde ta hensyn til det ,kanskje du skal bruke et annet nick når du diskuterer slike betente saker som dette.
    Det øvrige får andre kommentere, men ovenstående får meg til å tekke smilerynkene, om enn høyst ufrivillig: Er du så sart at du vil fremholde at enhver med en-eller-annen "posisjon" her på HFS skal ambulere mellom nickene, ut i fra en norm eller standard som diktererer varsomhet ovenfor ømme tær? Så vidt meg bekjent er det kun moderatorene som bør flagge personlig eller moderatoreffekt når det kommenteres i følsomme saker. Enhver bør ha gangsyn nok til å skille ikke bare mellom schnørr og bart, men også mellom genuin ærlighet og det mest bizzarre tøv.

    JackX
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Israelske sjørøvere

    Og da har vi sammenhengende video fra Israels overfall på Mavi Marmara.

    Denne viser hendelsene fra første anslag, og burde gi en og annen som lot seg lure av israelsk propaganda litt å tenke på.
    To journalister fra Sydney Morning Herald var med og klarte å smugle ut videoen, til tross for at IDF forsøkte å konfiskere absolutt alt som kunne brukes til opptak.

    http://www.democracynow.org/blog/20...nd_photographs_from_on_board_the_mavi_marmara

    Legg merke til den norske deltakeren (med kamera) tidlig i videoen, som reagerer på at israelerne bruker lasersikter mot dekket.

    Her er en versjon der journalisten intervjues i detalj. Et godt stykke ut i denne (33:30) går hun gjennom selve angrepet. Det virker som om Israel brukte paintball-geværer ombord i de andre båtene, mens de brukte skarp ammunisjon ombord i Mavi Marmara fra begynnelsen av.

    http://www.democracynow.org/2010/6/10/exclusive_journalist_smuggles_out_video_of

    Det er liten grunn til å undre over hvorfor Israel kjemper mot en uavhengig undersøkelse av dette. Her er det begått grove forbrytelser.
    Som man kan se er mange ombord opptatt med å filme og fotografere israelerne - alt dette materialet er blitt konfiskert. Men heldigvis slapp dette opptaket ut.

    Ved 41.00 kommenterer intervjueren at verden ble lurt til å tro at Israels opptak var sort/hvitt fra en dagslysaksjon, men at man her tydelig kan se at første anslag skjer i beksvart natt.

    Haaretz leder i dag beskriver hvordan panikkslagne ministre kjemper for å unngå en uavhengig undersøkelse av hva som hendte under aksjonen:
    http://www.haaretz.com/print-edition/opinion/investigations-in-the-air-1.295526
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det råder litt forvirring blant de antisemittiske kommunistene og islamistene som utgjør flertallet i den vestlige verden. Tilsynelatende kan listen over hva som er ulovlig å innføre til den islamistterroristiske gazabefolkningen virke underlig. Men det er før man ser på hvordan disse tingene kan brukes til å ramme uskyldige israelske barn.

    Krydder:

    Koriander, spisskumen, ingefær, kardemommen og kanel. Det man ikke tenker på er at dette er kjente ingredienser i det tradisjonelle siste måltidet man gir til selvmordsbombere, ??? ??? ????????. Ingen selvmordsbomer med respekt for sitt liv vil sette i gang aksjoner uten slike forberedelser. Antallet selvmordsbomberer i Israel har sunket drastisk siden blokaden ble innført og er et klart bevis på hvor effektiv den er.'

    Om ingefær kan vi tilføye fra wikipedia:

    "The medical form of ginger historically was called Jamaica ginger; it was classified as a stimulant and carminative, and used frequently for dyspepsia and colic. It was also frequently employed to disguise the taste of medicines. Ginger is on the FDA's "generally recognized as safe" list, though it does interact with some medications, including warfarin."

    Warfarin, eller krigssukker som det heter på norsk, er har en oppildnende virkning som fremmer hatefulle jihadske følelser og vil virke som en sosial oppviglerfaktor hos befolkningen. Viktigheten av rikig kosthold for fanger er godt dokumentert, og vi gjør det samme i norske fengsler ved å gi de innsatte makrell i tomat fordi Omega 3 blir sett på som veldig gunstig for å dempe konfliktnivået blant fangene.


    Sjokolade er også på listen - det er et velkjent triks blandt pedofile lokkemenn å bruke sjokolade til å innynde seg med og lokke til seg barn. Vil man virkelig tillate å risikere at slikt skjer med uskyldige israelske barn? Er ikke deres rettigheter mer verdt enn hatefulle skjeggete gazamenn i blotterdrakt?

    Kjeks og søtsaker generelt er noe som brukes til belønning når noen har vært snille? Synest de lokale kommunistene at Hamas har vært snille i det siste? Er det snilt å sende raketter mot israelske skoler og barnehjem. Fortjener dette belønning i form av sukkertøy, kjeks og hermetiserte fiken?

    Fiskestenger - Dette kan være et farlig våpen i hendene på en jihadist. Er det slik som dette man vil usette uskyldige israelske soldater for:

     

    Vedlegg

    S

    Smorte24

    Gjest
    Kan du ikke bare la denne debatten dø ut?

    Jeg hadde veldig lyst til å svare på Vredensgang siste innlegg men lot være fordi denne saken har egentlig blitt diskutert ferdig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Smorte24 skrev:
    Kan du ikke bare la denne debatten dø ut?

    Jeg hadde veldig lyst til å svare på Vredensgang siste innlegg men lot være fordi denne saken har egentlig blitt diskutert ferdig.
    Det er ikke så vanskelig å se hvorfor du måtte føle trange til å finne til stort sort hull å falle ned i, for å glemme denne saken for all ettertid. Men du vil nok bli dypt skuffet, hvis du tror at denne saken ikke får alvorlige og omfattende etterspill.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Vi klarer vel noen sider til. Jeg vet du har mer på lager Deff. ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Smorte 24,

    Ikke aner jeg hva nicket ditt egentlig betyr eller hvorfor du har valgt det. Jeg kjenner deg ikke og vet ærlig talt ikke hvem du er eller hvor lenge du har romstert her inne på HFS OT.

    I denne saken er vi uenige, det er ikke så veldig vanskelig å konstatere, men jeg ville da aldri finne på å bli sur på deg av den grunn. Hvis du ønsker skal du få lov til å boikotte min arbeidsgiver i protest. ;) Det er hvis du føler deg bedre av den grunn. Når du skal dra på ferie må du bare huske på å bruke bil, tog eller båt. Jeg jobber i luftfart og hvis du reiser på ferie med fly fra Norge vil du støtte min arbeidsgivers virksomhet. Sett deg i bilen og kjør til Danmark eller Sverige og fly til syden derfra! Da er du trygg! Vet at det er upraktisk men en boikott som ikke koster deg noe er ganske så verdiløs, ikke?? Jeg gjør det samme selv, kjører bil fra Finnmark til syd i Tyskland for å slippe å fly. Ikke at jeg har noe imot min arbeidsgiver men som en protest mot dette skuspillet på flyplassene som kalles security! Det tar noen dager, men som sagt en protest som ikke "føles" er bortkastet!

    Nei jeg skal slutte å tøve med deg. Men å boikotte et firma fordi en ansatt utrykker meninger her på HFS er forsiktig sagt barnslig. Det vitner forøvrig om et syn på ytringsfriheten som er en jihadist verdig. Skjerp deg kamerat! Du finner ikke mange jødehatere eller antisemitter her på HFS, men en del av oss som faktisk unner Israel eksistens og et liv innefor trygge grenser er dypt skyffet over at den "siviliserte" parten i denne konflikten kunne oppføre seg på denne måten. Vi ventet faktisk noe mer fra den kanten. Det er det saken dreier seg om!

    Da jeg bor såvidt "ute i periferien" er det ikke mange av dere jeg har møtt, men jeg må jo si at det ikke kunne falle meg inn å nekte å ta en øl med noen av de jeg krangler med her inne om muligheten bød seg. Så primitiv er man jo dog ikke. I mange saker er jeg dypt uenig med "trollet" vårt Deph, som markedfører interessante meninger om det meste. Men jeg blir jo ikke sint på mannen for det om vi er uenige. Deph kan mangt og meget om mat, og hagestell. Det ville jo være tåpelig om jeg ikke skulle høre på ham bare fordi vi er uenige om landbrukspolitikk og div annet!

    Det er de du er uenig med du lærer noe av! Et veldig greit motto å bære med seg i livet.

    Smorte du må ikke ta livet så alvorlig, det er alt for kort til det. Gjør som meg, neste gang du ramler innom Bergen, send en PM til Deph og avtale en øl! Kan sikkert være givende for begge parter.

    Med ønske om at du finner roen og godlåten i anlegget ditt. Vi er jo HiFi gærninger alle sammen her, ikke?? Om du selv ikke ser på det som galskap så kan jeg love deg at resten av A/S Norge ser på oss som totalt sprø, og det er før de har lest krangelen on Gaza og Israel!

    Livet er alt for kort til å ta det alvorlig!!
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    292
    Til tross for insidenten i Middelhavet har visst SA gitt Israel fritt leide over SA territorium til evt.(hvis et akutt behov oppstår) å bombe Irans nuc-fremstøt tilbake til steinalderen, på samme måte som Iraks.....

    Israel har nok mere venner i området enn man vil innrømme. Når dirty-worket skal gjøres, da må man ha noen man kan stole på!

    Når det gjelder denne mye omtalte båten sammenlignet med de andre båtene i "velferdsseilasen" til støtte for de på Gasa, så var vel etteretningsinformasjonen av en slik art at man hadde samlet det som var av tvilsomme elementer med alternative agendaer på akkurat denne, og tok derfor alternative forholdsregler.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert mye riktig der Realist, men tillat meg en digresjon og komentar på din signatur.

    RyanAir driver ikke med passasjerbefordring.

    De driver fraktflyging, innen kategorien: "Self loading cargo!"
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    292
    "RyanAir driver ikke med passasjerbefordring.

    De driver fraktflyging, innen kategorien: "Self loading cargo!"

    Kanksje derfor... ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Abbas støtter sjøblokkaden av Gaza

    Palestinernes president støtter Israels sjøblokade av Gaza, men mener det bør åpnes opp mer landveien - der man har kontroll.

    http://www.dagbladet.no/2010/06/13/nyheter/gaza/utenriks/israel/fatah/12115424/

    - Vi er imot å lette sjøblokaden av Gaza, det kan styrke Hamas, sa Abbas til Obama.

    Europeiske diplomater som deltok i samtalene sa at Egypt har gjort det klart overfor Israel, USA og EU at de også støtter sjøblokaden, på grunn av vanskelighetene med å kontrollere lasten inn til Gaza.

    Abbas mener man må gå sakte fram med å lette blokaden inn til Gaza, for ikke å gi Hamas en seier. Samtidig er han klar på at det må tillates mer humanitær hjelp inn til befolkningen. Men altså ikke sjøveien.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    292
    De tar visst ingen hensyn til hva Støre mener, opprørende! :eek:


    http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/pressesenter/pressemeldinger/2010/gaza_innsats.html?id=605980


    Utenriksminister Støre: - Stengningen av Gaza undergraver De palestinske selvstyremyndigheteneEn flåte bestående av passasjer- og fraktbåter er på vei til Gaza for å bringe innsatsvarer til gjenoppbyggingen av Gaza etter krigen i 2008/2009. En lang rekke europeiske frivillige organisasjoner og parlamentarikere fra europeiske land er ombord i båtene, som har med seg medisiner, byggvarer og sement ombord. De er forventet å anløpe området fredag eller lørdag denne uken.

    - Båtene som nå er på vei til Gaza er et kraftfullt uttrykk for den frustrasjonen det internasjonale samfunn føler over mangelen på fremgang i gjenoppbyggingen av Gaza. Initiativet bidrar til å holde oppe fokus på behovet for en politisk løsning på det stengningsregimet Gaza er underlagt, sier utenriksminister Jonas Gahr Støre.

    Gaza har vært under israelsk blokade siden sommeren 2008. Blokaden omfatter også sjøveien.

    - Jeg har ved gjentatte anledninger gjort det klart overfor israelske myndigheter at det israelske stengningsregimet ikke tjener Israels interesser og kun bidrar til å undergrave De palestinske selvstyremyndigheter (PA) og styrke Hamas-regimet på Gaza. Det er Gazas sivilbefolkning som til syvende og sist må betale prisen for denne politikken, sier Støre.

    - Dette er et politisk spørsmål som må løses med politiske virkemidler. Det er kun forhandlinger mellom PA og Israel, og forsoning på palestinsk side, som kan legge grunnlaget for en varig løsning på situasjonen i Det palestinske området, sier utenriksministeren.

    Israelske myndigheter har signalisert at flåtens anløp til Gaza vil bli blokkert, men at båtene vil tilbys anløp i havnebyen Ashdod der byggvarene kan lastes om og transporteres inn til Gaza av Israel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn