Politikk, religion og samfunn Israel & Palestina: Hvem har rett?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Hvis folket her inne er/var voksne fornuftige mennesker ville denne tråden ha stoppet for lenge siden. Vi ser veldig godt hvem som er pro Israel og hvem som er pro Hamas. Og det vil vel ikke endre seg uansett hva som skjer og uansett hvilke argumenter motparten bruker. Så videre diskusjon er slik jeg ser det ganske lite fruktbar. Dessverre!

    Jeg er rimelig lei hele konflikten og ærlig talt ville det for meg være greit om man satte opp et reingjerde rundt hele området, la igjen en mobiltelefon og gav dem beskjed om at siste mann i live kunne slå av lyset og ringe oss for å fortelle at det var fred!

    Israel er ikke på noen måte feilfrie, så langt derifra, men av ymse grunner tror jeg personlig at det kan være gunstig for oss i Europa at Israel overlever som stat. Jeg har gått på skole som en av veldig få vestlige elever sammen med arabere av ulike avskyggninger og persere. Det var for min del en brutal "eye opener". På bakgrunn av mine personlige erfaringer vil jeg si at det er en tragedie at Iran er undertrykket av et fanatisk prestestyre, de er faktisk ganske så oppegående folk. Jeg er ikke like ekstrem som iranerne i synet på "arabere", men jeg kan jo tildels forstå deres holdninger. Hadde det ikke vært for at Israel sammen med USA er "Store Satan" for det iranske prestestyret (forøvrig er Putins Russland "Lille Satan") ville de som styrer i Teheran ha applaudert for hver en palestiner som blir drept på Gaza. Problemet sett fra Teheran er ikke at palestinere drepes, men hvem som utfører jobben!

    Det som er vanskelig for nordmenn å forstå er det hatet som finnes mellom ulike grupper og som går ikke bare noen generasjoner bakover, det går faktisk årtusner tilbake! At man i det "Tidligere Jugoslavia" bærer hat gjennom 15 - 20 generasjoner er vanskelig nok å forstå, men her går hatet tilbake tildels til tider før vår tidsregning! Fornuft har ikke noe med saken å gjøre! Jeg har vanskelig for å forholde meg til slik galskap!

    Jeg ville blitt veldig glad ( og overasket ) om folk her inne kunne vise seg voksne nok til å akseptere at man er uenige og så la det være med det, slik at tråden kunne "dø en naturlig død" før ""Gamle Ugh" finner det nødvendig å grave fram stridsøksen for å kappe den av!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    så lenge jeg støtter meg til kolleger som er inne i området titt og ofte, konsumerer oppmot tusen bilder fra området hver dag, "diskusjonen" dør, det er faktisk ekte menneker, og alt for ofte barn det raljeres om.

    Trist? ja. Nestekjærlighet? for meg ja, direkte patetisk når såkalte velmenende religiøse, i hovedsak kristne i denne tråden, løfter sin lovbok som forklaring til sin egen "godhet" :p
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Endløsung heter det fjernis. Det funket ikke da, og vil ikke funke nå.
    Så du sammenligner at Israel fjerner Hamas med tyskernes plan om å utrydde jødene, sier du at alle i Gaza er medlemmer i Hamas, Ereksjon?
    Ser du virkelig ikke at med Israels politikk vil det fortsette å strømme arabere til Hamas i all evighet og at drømen om å utslette Hamas bare er en fiksjon?
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    For å bruke fotballspråket; jeg holder med ungene på Gaza. En seksåring som bor der har allerede opplevd 3 kriger, mange av dem mangler vitale kroppsdeler fra de foregående bombingene. I Norge er vi mest opptatt av hvor mange alkoholenheter mor og far drikker i ferien med seksåringen tilstede. Den kommer forøvrig på dagsorden igjen til jul.

    Jeg gir en lang f...i gamle kart, gamle avtaler, bøker med masse fjas, og alt som er googlet og Youtubet av diverse historier etc. Dette skjer nå i 2014 og det er de som trykker på knappen i dag som kan stoppe dette, ikke de som levde før en gang. Hvem som har skylda er et fett, dette må uansett stoppe! En militær supermakt skyter som galne inn i verdens mest folketette område og de andre skyter tilbake med de primitive våpnene de har men til syvende og sist så er det barna som får faenskapet i hodet. I mens så diskuterer vi fortsatt høna og egget.

    At folk blir engasjert er for meg en bra ting, motsatt er mye verre. Selv om jeg sliter når folk sier det er synd på de barna, men....

    Hvis noen mener at jeg med dette forsvarer Hamas og dyrker min motbydelige selvrettferdighet så skal jeg leve godt med det. Det er details.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Kvelertak på Gaza - Bergens Tidende

    en grei artikkel. Fiskeri, vann og kloakk, eksport... Lurer på hvor mange hamas-medlemmer Israel fant i vannverket, og de bare måtte ødelegge hele greia. Nei... dette handler om å gjøre livet mest mulig surt for den jevne palestiner.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    For å bruke fotballspråket; jeg holder med ungene på Gaza. En seksåring som bor der har allerede opplevd 3 kriger, mange av dem mangler vitale kroppsdeler fra de foregående bombingene. I Norge er vi mest opptatt av hvor mange alkoholenheter mor og far drikker i ferien med seksåringen tilstede. Den kommer forøvrig på dagsorden igjen til jul.

    Jeg gir en lang f...i gamle kart, gamle avtaler, bøker med masse fjas, og alt som er googlet og Youtubet av diverse historier etc. Dette skjer nå i 2014 og det er de som trykker på knappen i dag som kan stoppe dette, ikke de som levde før en gang. Hvem som har skylda er et fett, dette må uansett stoppe! En militær supermakt skyter som galne inn i verdens mest folketette område og de andre skyter tilbake med de primitive våpnene de har men til syvende og sist så er det barna som får faenskapet i hodet. I mens så diskuterer vi fortsatt høna og egget.

    At folk blir engasjert er for meg en bra ting, motsatt er mye verre. Selv om jeg sliter når folk sier det er synd på de barna, men....

    Hvis noen mener at jeg med dette forsvarer Hamas og dyrker min motbydelige selvrettferdighet så skal jeg leve godt med det. Det er details.
    Men det som skjedde i går er også historie, hvor langt tilbake i historien mener du vi skal gå tilbake til, kun til da Israel og jødene ble den sterkeste part regner jeg med?
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Du regner med mye du. Jeg sa vel ingenting om å gå bakover, kanskje snarere tvert imot....Man kan ikke stoppe dagens bombing i går.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.036
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tja. Det er ikke første prioritet i alle fall. Mange ønsker seg et gigantisk Stor Israel... som lever i fred med sine naboer. Men disse to ønskene er ikke kompatible.




    Det finnes endel mennesker i Israel som innser at dette er den eneste veien til fred i regionen. Men det finne også dem som trenerer ethvert forsøk på en tostatsløsning og som ikke er interessert i noe annet enn et Storisrael over det hele Palestiske området og mere til. Og så lenge det er krig, ufred, konflikt og så spiser det litt og litt og litt inntil det har nådd sitt mål. men blir det fred og enighet er ikek denne muligheten lenger tilstede så derfor er er fred og fordragelighet det absolutt siste her i verden de ønsker seg. For det er døden for deres ambisjoner. Disse menneskenes aller herligste allierte er ... Hamas.






    Ja. Det er riktig og heldigvis har Egypt fått et militærkupp som har avsatt islamistene og sendt dem i galgen der de hører hjemme.


    Israel vil selvfølgelig ikke finde sig, at der til stadighed bliver sendt raketter ind i Israel. Det burde være logik for alle.
    Forståelig. Men likevel har de et ansvar som okkupant å håndtere denne situasjonen på en annen måte. Massemord på sivile, barn og uskyldige er fullstendig uakseptabelt. Vi snakker allerede om 10 x utøya i barnedrap og massemord på sivile.


    Israel vil leve i fred og harmoni med sine naboer.
    Israel er ikke én stemme. De finnes saklige mennesker i Israel som ønsker dette. Og det finnes religiøse galinger og høyreekstremister som ser fred og harmoni som en stopper for deres fantasi om et Storisrael. Dessverre ser det ut til at akkurat nå er sistnevnte ved makten.


    Israel ønsker det godt for de civile i Gaza og sender mange ting over grænsen til dem. I denne uge har Gaza modtaget 6 tons korn. De levere benzin, medicin, lægehjælp og andet.
    Ja det er sikkert riktig. Det er den aller minste plikt de har som okkupant og undertrykker om de vil beholde et minimum av menneskelighet. De harr en total og fullstendig beleiring av Gaza og det å holde befolkningen i live ved å tillate dem mat, mann og de nødvendigste medisiner er deres plikt. Den dagen de svikter dem plikten opphører Israels rett til å eksistere.


    Så ville de have det godt. Arabere i Israel går ind i militæret, fordi de vil kæmpe for deres land Israel.
    Fatt nå en gang for alle at Israel ikke er en stat før jøder alene men for alle som bor der. Det spiller null rolle om soldatene som bomber sivilbefolkningen på Gaza er jøder, arabere eller hottentotter.
    Jeg har lige i fredags været til en fredsdemostration, arrangeret af "Frit Iran" OG "Islamisk Trossamfund". Der var mange gode talere, hvor der igen og igen blev talt om en to-stats løsning. Israel ønsker ikke Gaza. Faktisk prøvede de under fredsaftalen at lade Ægypten overtage Gaza. Men det var ægypterne for kloge til. De ville bestemt ikke have Gaza. De havde haft Gaza i næsten 20 år og nej, ikke en gang til.
    Hvorfor tror man altid det værste om Israel. De levere mængder af medicin, fødevarer, brændstof og gas til Gaza. De levere gratis elektricitet.
    Det er rigtigt, at de ekstreme jøder ikke ønsker en to-stats løsning, men de fleste gør.
    De civile tab er triste, men det er noget Hamas benytter sig af og har en meget stor skyld i. En stor del af de civile tab er terrorister, men det lykkedes også Hamas at få dem medregnet som civile ofre... Den arabiske pige på 12 år fra Gaza, der blev skudt. Hun gik hen til israelske soldater med et bombebælte om sig. Det har ikek været sjovt, at måtte skyde hende. Men ellers var de selv sprunget i luften. Men hvor er det ondt, at overtale en pige på 12 år, til at gøre sådan noget. Men Hamas regner ikke menneskeliv for noget. Man kan jo også se, at de mennesker i Gaza, der vil drage sydpå, fordi Israel har opfordret dem til det, så de ikke led overlast, de blev banket med knipler af Hamas. Nej de skulle blive og agere bombeskjold. Hamas er syge i hovedet og jeg forstår ikke dem, der på nogen måde kan forsvare dem.
    Det er forkert at sige, at Israel er en okkupant! Israel holder landområder under kontrol, indtil der er en fredsaftale på plads.
    Som Hamas igen og igen får stoppet. Fordi Hamas ønsker ikke fred med Israel. De ønsker Israel fjernet fra landkortet.

    Israel 36.jpg

    Virkelighedens dødstal er meget anderledes end den vi ser i medierne. Set i betragtning af hvor mange børn, der er i Gaza, er det faktisk utroligt at langt de fleste dræbt, er mænd i den våbenføre alder! Og dette til trods for Hamas kyniske brug af kvinder og børn, som levende skjold!
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.036
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Israel har opdaget et voldsomt planlagt angreb ind i Israel, der skulle ske om 2 måneder. Heldigvis kom Israel dem i forkøbet.
    Hamas har brugt utroligt mængder penge, beton og andet på at bygge tunneler ind i Israel. Tunneler der skulle bruges til terror.
    Tænk hvis de penge i stedet for, var brugt til at renovere slumkvartererne i hele Gaza. Og brugt til at renovere kloaksystemet til gavn for befolkningen.
    Tænk hvis Hamas havde valgt freden!
    Israel ønsker en to-stats løsning og de ønsker fred med Gaza. Israel har i den uge alene leveret 6 ton korn til Gazas befolkning. Samt medicin og andet.

    Hamas Prepared Attack That Would Bring Israel to Its Knees, Israeli Defense Officials Say | Jewish & Israel News Algemeiner.com

    Det angreb har været planlagt i 10 år på Israel og skulle få angrebet 11. september til at blegne ved siden af. Israel har talt med tilfangetagne tagene terrorister. Der er arbejdet på 3 holdsskift for at få tunnelerne færdige. Kun 2 måneder før tid, fik Israel det stoppet. Hvis Israel ikke var havde gået ind i Gaza, var det ikke nået at blive opdaget. Hamas troede ikke, at Israel ville vælge at gå ind i Gaza.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Virkelighedens dødstal er meget anderledes end den vi ser i medierne. Set i betragtning af hvor mange børn, der er i Gaza, er det faktisk utroligt at langt de fleste dræbt, er mænd i den våbenføre alder! Og dette til trods for Hamas kyniske brug af kvinder og børn, som levende skjold!
    Du har en helt fascinerende evne til å spinne din egen virkelighet.

    "Mediene" er noen konspiratoriske og uvitende fjols, og den eneste sannhet får man fra israelsk militærpropaganda og religiøse hardlinere...

    Det mest skremmende er den dehumanisering av palestinske mennesker du bedriver. Jeg vet ikke om du er i stand til å se det selv. Det er et svært alvorlig faretegn.
     

    tomolt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.05.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    17
    Sted
    Heim
    Hvorfor dra inn dette her for alle som følger lover enten det er land eller havet vet ISRAEL bryter alle så at jeg så dette på det som er mitt viktigste mål å få best lyd på musikksamlingen har debatter om en krig der Goliat dreper barn i FN plasser har ikke noe med tro,rase eller de rørene de kaller missiler for her hjemme å i Kina kalles det fyrverki.Så mitt råd er å slette den tråden da det skaper splittelse og sikkert mange som føler seg angrepet da flertallet i Norge har valgt side unntatt Tybring Gjedde sopm helst vil jevne Palestina med jorda da Israel var det før 1945.Så noen har ikke lært historien og England burde aldri gått med på truslene fra USA om å gi jødene det landet de styrte å da var fredelig mellom begge trosretningene.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.075
    Antall liker
    2.100
    Hvorfor dra inn dette her for alle som følger lover enten det er land eller havet vet ISRAEL bryter alle så at jeg så dette på det som er mitt viktigste mål å få best lyd på musikksamlingen har debatter om en krig der Goliat dreper barn i FN plasser har ikke noe med tro,rase eller de rørene de kaller missiler for her hjemme å i Kina kalles det fyrverki.Så mitt råd er å slette den tråden da det skaper splittelse og sikkert mange som føler seg angrepet da flertallet i Norge har valgt side unntatt Tybring Gjedde sopm helst vil jevne Palestina med jorda da Israel var det før 1945.Så noen har ikke lært historien og England burde aldri gått med på truslene fra USA om å gi jødene det landet de styrte å da var fredelig mellom begge trosretningene.
    :confused:
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.036
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Virkelighedens dødstal er meget anderledes end den vi ser i medierne. Set i betragtning af hvor mange børn, der er i Gaza, er det faktisk utroligt at langt de fleste dræbt, er mænd i den våbenføre alder! Og dette til trods for Hamas kyniske brug af kvinder og børn, som levende skjold!
    Du har en helt fascinerende evne til å spinne din egen virkelighet.

    "Mediene" er noen konspiratoriske og uvitende fjols, og den eneste sannhet får man fra israelsk militærpropaganda og religiøse hardlinere...

    Det mest skremmende er den dehumanisering av palestinske mennesker du bedriver. Jeg vet ikke om du er i stand til å se det selv. Det er et svært alvorlig faretegn.
    Jeg har mere tiltro til de informationer jeg får, end de mange billeder med børn der bløder voldsomt, som giver det ud for at være fra Gaza, men er fra Syrien. Billederne bruges igen og igen.
    Jeg vil gerne slå fast, at jeg syntes det er synd for de uskyldige mennesker det rammer. Specielt hårdt er det, når det rammer børn. Men jeg vil ikke fare i den grøft, der fordømmer Israel, fordi børn bliver ramt. Det er lige præcist det Hamas ønsker skal ske.
    Der er ingen tvivl om, at Hamas er skyld i den nuværende krig i Gaza. Tusindvis af raketter er faldet ned over Israel fra Gaza, siden Hamas overtog området i 2007. I den nuværende krise er fire våbenhviler brudt af Hamas, og de indrømmer selv åbenlyst i tv-interviews, at civile opfordres til at stå frem som menneskeskjolde.
    Der uddeles håndgranater til unge drenge og mænd. Våbenlager gemmes i skoler, Hospitaler, private hjem og moskéer, alt imens tunneler bruges som gemmesteder for Hamas.

    Freden kan ikke komme, hvis den ene part fortsætter med at dæmonisere den anden med eksempelvis at undervise børn i, at Israel er fjenden, og at selvmordsbombere er martyrer, som man hylder og opkalder sportshaller efter.

    At terrorist lignende aktiviteter belønnes med livslange pensioner, også til hele familier, og at man offentligt udtaler, at ingen jødiske israelere nogensinde skal have lov til at bo i en palæstinensisk stat. Hvorfor egentlig det, når der nu bor 1,8 millioner arabere i Israel?

    Hamas står i vejen for fred. Hamas skal væk fra området. Det har Egypten forstået og bakker 100 procent op om, men Danmark og Europa har ikke forstået det.

    Israel 12.jpg
     
    Sist redigert:

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg lurer på er at de høyeste dødtallene som har vært i denne krigen var under den siste våpenhvilen, da økte antallet drepte med over 200 mennesker.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Endløsung heter det fjernis. Det funket ikke da, og vil ikke funke nå.
    Så du sammenligner at Israel fjerner Hamas med tyskernes plan om å utrydde jødene, sier du at alle i Gaza er medlemmer i Hamas, Ereksjon?
    Ser du virkelig ikke at med Israels politikk vil det fortsette å strømme arabere til Hamas i all evighet og at drømen om å utslette Hamas bare er en fiksjon?
    Jeg er faktisk ikke enig med deg, nå har Muslimske Brorskap blitt svekket og snart av ingen betydning i Egypt, Hamas er betydlig svekket i Gaza, dette kan føre til at bebyggerne i Gaza kan bli kvitt terrorregimet Hamas en gang for alle.

    Hvor skal alle disse araberne komme strømmende i fra, er ikke Gaza totalt lukket og isolert som dere har fortalt oss?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.522
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg lurer på er at de høyeste dødtallene som har vært i denne krigen var under den siste våpenhvilen, da økte antallet drepte med over 200 mennesker.
    Det er fordi at da fikk man endelig mulighet til å grave fram de døde fra ruiner av bygningene israelerne hadde sett seg nødt til å ødelegge. Som skoler og sykehus...


    Så konspirasjonsteorien du sikkert hadde rundt dette, holder ikke vann.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "Det er no gått med 19 dagar og 218 palestinske barneliv sidan Israel lanserte sin militæroffensiv mot Hamas, syner nye tal frå UNICEF, FN sin hjelpeorganisasjon for born."

    UNICEF: Borna i Gaza treng hjelp - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no

    Så langt

    Hvor mange som bare er hard skadet, men overlever eller bare sterk traumatiserte, livredde og forskremte er vanskeligere å sette eksakt tall på.

    Ingen bryr seg nok til å våge å gripe inn mot Israel.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Det kan bli værre og det kan bli bedre, Fatah må få makten i Gaza så fort som mulig samtidig som Israel og Egypt letter på blokadene, og gradvis lette mer og mer på blokadene slik at folket i Gaza får det enklere.

    Men hvis det da fortsatt kommer en værre organisasjon enn Hamas så bør folk i verden innse at folket i Gaza er en tapt sak for menneskeheten.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.522
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Langt i fra godt skrevet, da premissene som vanlig er helt feil. Dette er ikke en konflikt hvor man skal lete etter feil på begge sider, forstå begge og ende opp med en våpenhvile som fører til at alt fortsetter som før. Det essensielle her, er at et land i årtier har okkupert et annet. Man kan aldri, noensinne, forvente at de okkuperte vil godta dette. Så lenge okkupasjonen fortsetter, vil de okkuperte forsvare seg og kjempe mot okkupanten. Det skulle da selvsagt også bare mangle.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.036
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Nu har Hamas 4 gange brudt våbenhvile. Våbenhvile var godt, så Gazas beboer kunne hente vand og mad.
    På trods af Hamas havde brudt våbenlinen, valgte Israel at vende ca. et halvt døgn med modangreb.
    Desværre har Hamas åbenbart brugt den seneste våbenhvile for at omgruppere og planlægge. Der har været raket-regn, der har kostet fire civilister livet samt mange sårede på israelske side samt et endnu ukendt antal arabiske ofre i det hospital, som deres egen raket ramte. Der landede også raketter i en flygtninge lejrer.
    Derudover er der lige nu et forsøg af infiltration af Israel via en af deres mange tunneler i syd Israel. Hvor må man håbe, at det snart lykkedes at få de tunneler uskadeligt gjort.
    Israel havde proklameret, at de ville indstille beskydningen, og kun gå efter at uskadeliggøre tunneler, så længe Hamas ikke skød raketter ind i Israel.

    Israel 30.jpg
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.522
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Det heter pa-le-sti-ne-re, Sven. Ergo er det pa-le-sti-ske ofre. Ikke så vanskelig; pa-le-sti-ne-re. Om du øver, får du det nok til.

    Når det gjelder denne raketten, strides vel begge sider fortsatt om hvem som har ansvaret. At fire israelere er drept, er ille. Det er også ille at over 1000 pa-le-sti-ne-re er drept....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.522
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er godt mulig, men blant Israels venner brukes "arabere" helt bevisst. Dette for å benekte at det fins en palestinsk stat. Finnes der ingen palestinere, fins det intet grunnlag for en egen stat heller. Da kan man rettferdiggjøre okkupasjon, stadige folkerettsbrudd ved bygging på okkupert jord og påstå at man kjemper mot "arabere" og "muslimer" som vil tilintetgjøre Israel. Sven, og hans meningsfeller, har brukt dette poenget gjentatte ganger i denne tråden. De dehumaniserer palestinerne helt bevisst.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Roten til massemordene og konfliktene finnes i denne paragrafen i israelsk lovgivning.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Return

    Det er en lov som gir all verdens mennesker en automatisk rett til å flytte til Israel, så lenge de har en renraset etnoreligiøs bakgrunn, eller er ektefelle av en som oppfyller kravene.

    Selv om disse menneskene har null tilhørighet til landet eller territoriene i midtøsten. Det er svært mange slike innvandrere som ender opp som okkupanter og ulovlige bosettere på vestbredden og i de deler av Jerusalem som ikke tilhører Israel. Dette er ofte religiøse ekstremister som er villige til å gå i konflikt og fordrive dem som allerede bor på de områdene de vil besette.

    Det er rett og slett ikke plass til alle disse galningene inne i Israel, og de fleste som bor der ønsker dem heller ikke der. De har mer enn nok med sine egne ortodokse galinger.

    Øs på med ekstremister fra hele verden, og la deres kolonier og enklaver fungere som brohoder for israelsk territoriell ekspansjon.

    Det er ingen plass til en palestinsk stat med en slik politikk. Kun en 2-3 små gazaer man kan bombe til lydighet hvert 3. år.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er godt mulig, men blant Israels venner brukes "arabere" helt bevisst. Dette for å benekte at det fins en palestinsk stat. Finnes der ingen palestinere, fins det intet grunnlag for en egen stat heller. Da kan man rettferdiggjøre okkupasjon, stadige folkerettsbrudd ved bygging på okkupert jord og påstå at man kjemper mot "arabere" og "muslimer" som vil tilintetgjøre Israel. Sven, og hans meningsfeller, har brukt dette poenget gjentatte ganger i denne tråden. De dehumaniserer palestinerne helt bevisst.
    Hvor bevisst det er får de svare på selv, men det øvrige av det du skriver er korrekt. Ved bevisst å bruke begrepet arabere, kan man lettere skylde på at araberne i Palestina har plenty andre steder å dra. Hvilket de ikke har, og heller ikke har noen grunn til. De har like stor rett til landet som jødene.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Roten til massemordene og konfliktene finnes i denne paragrafen i israelsk lovgivning.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Return

    Det er en lov som gir all verdens mennesker en automatisk rett til å flytte til Israel, så lenge de har en renraset etnoreligiøs bakgrunn, eller er ektefelle av en som oppfyller kravene.

    Selv om disse menneskene har null tilhørighet til landet eller territoriene i midtøsten. Det er svært mange slike innvandrere som ender opp som okkupanter og ulovlige bosettere på vestbredden og i de deler av Jerusalem som ikke tilhører Israel. Dette er ofte religiøse ekstremister som er villige til å gå i konflikt og fordrive dem som allerede bor på de områdene de vil besette.

    Det er rett og slett ikke plass til alle disse galningene inne i Israel, og de fleste som bor der ønsker dem heller ikke der. De har mer enn nok med sine egne ortodokse galinger.

    Øs på med ekstremister fra hele verden, og la deres kolonier og enklaver fungere som brohoder for israelsk territoriell ekspansjon.

    Det er ingen plass til en palestinsk stat med en slik politikk. Kun en 2-3 små gazaer man kan bombe til lydighet hvert 3. år.
    Litt synd at de jødiske ekstremistene I Europa flytter til Israel og blir erstattet av 10 ganger så mange arabiske ekstremister.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roten til massemordene og konfliktene finnes i denne paragrafen i israelsk lovgivning.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Return

    Det er en lov som gir all verdens mennesker en automatisk rett til å flytte til Israel, så lenge de har en renraset etnoreligiøs bakgrunn, eller er ektefelle av en som oppfyller kravene.

    Selv om disse menneskene har null tilhørighet til landet eller territoriene i midtøsten. Det er svært mange slike innvandrere som ender opp som okkupanter og ulovlige bosettere på vestbredden og i de deler av Jerusalem som ikke tilhører Israel. Dette er ofte religiøse ekstremister som er villige til å gå i konflikt og fordrive dem som allerede bor på de områdene de vil besette.

    Det er rett og slett ikke plass til alle disse galningene inne i Israel, og de fleste som bor der ønsker dem heller ikke der. De har mer enn nok med sine egne ortodokse galinger.

    Øs på med ekstremister fra hele verden, og la deres kolonier og enklaver fungere som brohoder for israelsk territoriell ekspansjon.

    Det er ingen plass til en palestinsk stat med en slik politikk. Kun en 2-3 små gazaer man kan bombe til lydighet hvert 3. år.
    En massiv jødisk immigrasjon til et landområde flertallet av disse menneskene ikke har hatt noen tilhørighet til i århundrer/tusener, er selvsagt kjernen i Israels ekspansjonsbehov som er i det minste en av de viktigste elementene i konflikten. Islamsk fundamentalisme, til dels fyrt opp av dette, er selvsagt et annet. Men å tro på noen slags form for fred så lenge en av partene kjører en okkupasjons- og ekspansjonspolitikk i strid med folkeretten er selvsagt helt illusorisk.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn