Politikk, religion og samfunn Israel & Palestina: Hvem har rett?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Roten til massemordene og konfliktene finnes i denne paragrafen i israelsk lovgivning.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Return

    Det er en lov som gir all verdens mennesker en automatisk rett til å flytte til Israel, så lenge de har en renraset etnoreligiøs bakgrunn, eller er ektefelle av en som oppfyller kravene.

    Selv om disse menneskene har null tilhørighet til landet eller territoriene i midtøsten. Det er svært mange slike innvandrere som ender opp som okkupanter og ulovlige bosettere på vestbredden og i de deler av Jerusalem som ikke tilhører Israel. Dette er ofte religiøse ekstremister som er villige til å gå i konflikt og fordrive dem som allerede bor på de områdene de vil besette.

    Det er rett og slett ikke plass til alle disse galningene inne i Israel, og de fleste som bor der ønsker dem heller ikke der. De har mer enn nok med sine egne ortodokse galinger.

    Øs på med ekstremister fra hele verden, og la deres kolonier og enklaver fungere som brohoder for israelsk territoriell ekspansjon.

    Det er ingen plass til en palestinsk stat med en slik politikk. Kun en 2-3 små gazaer man kan bombe til lydighet hvert 3. år.
    En massiv jødisk immigrasjon til et landområde flertallet av disse menneskene ikke har hatt noen tilhørighet til i århundrer/tusener, er selvsagt kjernen i Israels ekspansjonsbehov som er i det minste en av de viktigste elementene i konflikten. Islamsk fundamentalisme, til dels fyrt opp av dette, er selvsagt et annet. Men å tro på noen slags form for fred så lenge en av partene kjører en okkupasjons- og ekspansjonspolitikk i strid med folkeretten er selvsagt helt illusorisk.
    Nå synes jeg du går litt for mye tilbake i historien, men la oss gå den veien da.

    Har du glemt de 850 000 tusen jødene som ble kastet ut av arabiske land fra 1948-1953, hvor 600 000 av de flyttet til Israel
    Har du glemt alle de jødene som måtte flykte fra Europa fra 1920 årene til 1945, hvor mange flyttet til Israel
    Har du glemt hva jødene må gjennomgå i Europa i dag, mange av de blir nødt til og flytte til Israel eller USA, glemt hendelsene i Belgia allerede?

    Befolkningen i Gaza er Egyptere og Syrere som kom til området etter at Egypt okkuperte stedet fra 1948 til 1967, hvorfor har de mere rett og være der enn f. eks jødene.

    Hadde araber landene godtatt avtalen i 1948 istedenfor å gå til krig så hadde vi ikke hatt denne diskusjonen i dag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke glemt noen ting jeg. Flertallet av de jødiske settlerne som fortsatt kommer kommer fra helt andre områder, og skal man prøve å gjenopprette urettferdighet (?) som går mange hundre år tilbake i historien har alle tapt. Jæmtland og Hærjedalen osv....... Før eller siden må man sette strek og status quo. Som jeg har sagt tidligere, diskusjonen om rettferdighet er en dead end om man vil skape fred.

    Edit: det som trengs er en løsning som dagens mennesker i regionen kan leve i fred med. Da kan man ikke ta høyde for innvandring av mennesker som ikke har bodd i regionen på mangfoldige årtier, og som nå føler det som et religiøst kall å befolke det nye stor-Israel.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For 30 år siden så var den norske befolkningen så godt som 100% på Israels side.
    I dag stiller svært mange fra hele det politiske spekter store spørsmålstegn ved den måten Israel håndterer konflikten.

    Hva skyldes denne endringen?

    Hamas fires rockets for first time since 2012, Israeli officials say | The Times of Israel
    Som også Ariel Sharon var inne på mot slutten av sitt liv (se et sitat i en tidligere post av meg); en videreføring av Israels nåværende politikk vil være en trussel mot Israels eksistens som demokratisk stat på sikt. Man trenger fred, da må det kompromisses. Og det innebærer bla å holde fundamentalistiske jødiske innvandrere under kontroll. Og å undergrave Hamas eksistensgrunnlag ved å behandle palestinere skikkelig. Et slikt Israel støtter jeg gjerne, men ikke dagens Israel.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke glemt noen ting jeg. Flertallet av de jødiske settlerne som fortsatt kommer kommer fra helt andre områder, og skal man prøve å gjenopprette urettferdighet (?) som går mange hundre år tilbake i historien har alle tapt. Jæmtland og Hærjedalen osv....... Før eller siden må man sette strek og status quo. Som jeg har sagt tidligere, diskusjonen om rettferdighet er en dead end om man vil skape fred.

    Edit: det som trengs er en løsning som dagens mennesker i regionen kan leve i fred med. Da kan man ikke ta høyde for innvandring av mennesker som ikke har bodd i regionen på mangfoldige årtier, og som nå føler det som et religiøst kall å befolke det nye stor-Israel.
    Men den andre siden vil ha stor kalif og hører ikke til i Gaza de heller, man kan ikke sitte her i nord og si at engang må urettferdigheten stoppe når den ene siden har lidd i flere hundre år, endelig har de en mulighet til å stå i mot og til og med ta igjen. Hva skjer da, jo europa skriker at staten Israel er onde og hører ikke til hjemme der samtidig som de tillater jødehatet i sine egne land.

    Det er jo ikke rart at jøder vil ha et sterkt land, nå har de begynt å bli forfulgt i europa som de ble i 1920 årene frem til 1945 da over 7 millioner jøder ble drept, Israel og foreløpig USA er de eneste stedene der de kan føle seg nogenlunde sikre, men i Israel kommer det det noen hundre raketter i året over grensen og sannerlig skal de akseptere det også.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    For 30 år siden så var den norske befolkningen så godt som 100% på Israels side.
    I dag stiller svært mange fra hele det politiske spekter store spørsmålstegn ved den måten Israel håndterer konflikten.

    Hva skyldes denne endringen?

    Hamas fires rockets for first time since 2012, Israeli officials say | The Times of Israel
    For 30 år siden hadde vi ikke mange moskeer i Norge heller, det har blitt så riktig politisk å støtte muslimer uansett hva de gjør omkring i verden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke glemt noen ting jeg. Flertallet av de jødiske settlerne som fortsatt kommer kommer fra helt andre områder, og skal man prøve å gjenopprette urettferdighet (?) som går mange hundre år tilbake i historien har alle tapt. Jæmtland og Hærjedalen osv....... Før eller siden må man sette strek og status quo. Som jeg har sagt tidligere, diskusjonen om rettferdighet er en dead end om man vil skape fred.

    Edit: det som trengs er en løsning som dagens mennesker i regionen kan leve i fred med. Da kan man ikke ta høyde for innvandring av mennesker som ikke har bodd i regionen på mangfoldige årtier, og som nå føler det som et religiøst kall å befolke det nye stor-Israel.
    Hva skjer da, jo europa skriker at staten Israel er onde og hører ikke til hjemme der samtidig som de tillater jødehatet i sine egne land.
    Hvis du kjenner til europeiske regjeringer som ikke ønsker en jødisk stat i Palestina (dette er ikke nødvendigvis det samme som dagens Israel med sin ekspansjonistske politikk, men det Israel som ble vedtatt av FN), eller som støtter antijødiske bevegelser i eget land, si gjerne fra om hvilke dette er. Jeg er enig i at det finnes suspekte regjeringer ift jødespørsmål i noen tidligere østblokkland, men disse er neppe særlig representative og er vel heller unntaket som bekrefter regelen. Her er ute og sykler seriøst siden du her omtaler Europa som en enhet.
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    For 30 år siden så var den norske befolkningen så godt som 100% på Israels side.
    I dag stiller svært mange fra hele det politiske spekter store spørsmålstegn ved den måten Israel håndterer konflikten.

    Hva skyldes denne endringen?
    Da Israel ble opprettet var jødene i stor grad organisert i kibbutzer; kollektivistisk eide landbruksenheter som var drevet etter sosialistiske prinsipper. Statsdannelsen av Israel skulle være et sosialistisk eksperiment, visjonen en sosialistisk høyborg, som medførte massiv støtte fra venstresiden. At Israel etterhvert ble et kapitalistisk og USA-vennlig land, noen vil påstå en amerikansk føydalstat, ble ansett som et stort svik mot den sosialistiske revolusjon, og venstresiden har hatet Israel siden. Etter seksdagerskrigen vendte sympatien i favør Fatah, som er et sekulært og nasjonalistisk sosialistparti og medlem av SI. Hamas er ikke nasjonalistisk, men underordnet Det Muslimske Brorskap som jobber for gjenreisingen av et islamsk kalifat i hele midtøsten.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke glemt noen ting jeg. Flertallet av de jødiske settlerne som fortsatt kommer kommer fra helt andre områder, og skal man prøve å gjenopprette urettferdighet (?) som går mange hundre år tilbake i historien har alle tapt. Jæmtland og Hærjedalen osv....... Før eller siden må man sette strek og status quo. Som jeg har sagt tidligere, diskusjonen om rettferdighet er en dead end om man vil skape fred.

    Edit: det som trengs er en løsning som dagens mennesker i regionen kan leve i fred med. Da kan man ikke ta høyde for innvandring av mennesker som ikke har bodd i regionen på mangfoldige årtier, og som nå føler det som et religiøst kall å befolke det nye stor-Israel.
    Hva skjer da, jo europa skriker at staten Israel er onde og hører ikke til hjemme der samtidig som de tillater jødehatet i sine egne land.
    Hvis du kjenner til europeiske regjeringer som ikke ønsker en jødisk stat i Palestina (dette er ikke nødvendigvis det samme som dagens Israel med sin ekspansjonistske politikk, men det Israel som ble vedtatt av FN), eller som støtter antijødiske bevegelser i eget land, si gjerne fra om hvilke dette er. Jeg er enig i at det finnes suspekte regjeringer ift jødespørsmål noen tidligere østblokkland, men disse er neppe særlig representative og og er vel heller unntaklet som bekrefter regelen, og regelen er at du her er ute og sykler seriøst siden du her omtaler Europa som en enhet.
    Med europa så mente jeg for det meste folket, se på bråket og demostrasjoner som foregår, men også i politikken skjer det skremmende ting, National front fyker fremover på målinger i Frankrike samtidig som de sammarbeider med en ekstrem muslimsk organisasjon, nazistiske partier er på stor fremgang i hele europa, jeg skjønner godt at jødene forlater europa og vil sikre seg et sterkt land.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.683
    Antall liker
    6.371
    Sted
    Holmestrand
    For 30 år siden så var den norske befolkningen så godt som 100% på Israels side.
    I dag stiller svært mange fra hele det politiske spekter store spørsmålstegn ved den måten Israel håndterer konflikten.

    Hva skyldes denne endringen?

    Hamas fires rockets for first time since 2012, Israeli officials say | The Times of Israel
    For 30 år siden hadde vi ikke mange moskeer i Norge heller, det har blitt så riktig politisk å støtte muslimer uansett hva de gjør omkring i verden.
    Tror du virkelig at gamle tanter og onkler fra bedehusmiljøet har flyttet sympati fra Israel til palestinerne på grunn av moske på Grønland?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.683
    Antall liker
    6.371
    Sted
    Holmestrand
    For 30 år siden så var den norske befolkningen så godt som 100% på Israels side.
    I dag stiller svært mange fra hele det politiske spekter store spørsmålstegn ved den måten Israel håndterer konflikten.

    Hva skyldes denne endringen?
    Da Israel ble opprettet var jødene i stor grad organisert i kibbutzer; kollektivistisk eide landbruksenheter som var drevet etter sosialistiske prinsipper. Statsdannelsen av Israel skulle være et sosialistisk eksperiment, visjonen en sosialistisk høyborg, som medførte massiv støtte fra venstresiden. At Israel etterhvert ble et kapitalistisk og USA-vennlig land, noen vil påstå en amerikansk føydalstat, ble ansett som et stort svik mot den sosialistiske revolusjon, og venstresiden har hatet Israel siden. Etter seksdagerskrigen vendte sympatien i favør Fatah, som er et sekulært og nasjonalistisk sosialistparti og medlem av SI. Hamas er ikke nasjonalistisk, men underordnet Det Muslimske Brorskap som jobber for gjenreisingen av et islamsk kalifat i hele midtøsten.
    Tror du er på ville veier hvis du mener at det er skuffede sosialister som har sviktet Israel.
    Seksdagerskrigen var i 1967, lenge før denne endringen skjedde. Den gang jublet jeg ved frokostbordet over nyhetene om Israels seire.
    Skiftet for min del begynte for alvor på begynnelsen av 80-tallet når venner og bekjente kom tilbake fra FN-tjeneste i Libanon og fortalte om hvordan Israel opptrådte både mot FN-styrkene og ikke minst mot den palestinske sivilbefolkningen.
    Endringen i blant folk flest er av nyere dato. Jeg vil anta de siste 10 åra.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Jeg snakket primært om SI og arbeiderbevegelsen. Opinionsdreiningen begynte der på 70-tallet og de har i stor grad lagt grunnlaget for at en konflikt med 1000 drepte fullstendig overskygger den i nabolandet hvor 140.000 er drept, når det kommer til mediedekning og engasjement, demonstrasjoner etc. Ellers alluderer du at jeg er en "israelvenn" med det du skriver, hvilket overhodet ikke er tilfellet. Jeg gir faen i Israel og hele konflikten, denne regionen er så ødelagt av religion og religiøs fundamentalisme at det aldri vil bli fred der. En tostatsløsning er det bare å glemme, det kommer aldri til å skje og selv om noen prøver vil det bryte ut krig mellom statene før blekket på papirene de har skrevet under blir tørt.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    For 30 år siden så var den norske befolkningen så godt som 100% på Israels side.
    I dag stiller svært mange fra hele det politiske spekter store spørsmålstegn ved den måten Israel håndterer konflikten.

    Hva skyldes denne endringen?

    Hamas fires rockets for first time since 2012, Israeli officials say | The Times of Israel
    For 30 år siden hadde vi ikke mange moskeer i Norge heller, det har blitt så riktig politisk å støtte muslimer uansett hva de gjør omkring i verden.
    Tror du virkelig at gamle tanter og onkler fra bedehusmiljøet har flyttet sympati fra Israel til palestinerne på grunn av moske på Grønland?
    Nei men pga media sin dekning av saken, i krig går det alltid utover uskyldige, men det er kun i denne krigen du ser så mange bilder.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.353
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser at det snakkes om "vendepunkt" her. For meg er massakrene i flyktningeleirene Sabra og Shatila, 16-18.august 1982 det som gjorde at det ikke lengre var noen som helst tvil. Disse dagene ble over 3000 palestinere kaldblodig drept- uten noen mulighet til å flykte. Mannen bak var daværende forsvarsminister Ariel Sharon.


    Massakrene i Sabra og Shatila - Wikipedia
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke glemt noen ting jeg. Flertallet av de jødiske settlerne som fortsatt kommer kommer fra helt andre områder, og skal man prøve å gjenopprette urettferdighet (?) som går mange hundre år tilbake i historien har alle tapt. Jæmtland og Hærjedalen osv....... Før eller siden må man sette strek og status quo. Som jeg har sagt tidligere, diskusjonen om rettferdighet er en dead end om man vil skape fred.

    Edit: det som trengs er en løsning som dagens mennesker i regionen kan leve i fred med. Da kan man ikke ta høyde for innvandring av mennesker som ikke har bodd i regionen på mangfoldige årtier, og som nå føler det som et religiøst kall å befolke det nye stor-Israel.
    Hva skjer da, jo europa skriker at staten Israel er onde og hører ikke til hjemme der samtidig som de tillater jødehatet i sine egne land.
    Hvis du kjenner til europeiske regjeringer som ikke ønsker en jødisk stat i Palestina (dette er ikke nødvendigvis det samme som dagens Israel med sin ekspansjonistske politikk, men det Israel som ble vedtatt av FN), eller som støtter antijødiske bevegelser i eget land, si gjerne fra om hvilke dette er. Jeg er enig i at det finnes suspekte regjeringer ift jødespørsmål noen tidligere østblokkland, men disse er neppe særlig representative og og er vel heller unntaklet som bekrefter regelen, og regelen er at du her er ute og sykler seriøst siden du her omtaler Europa som en enhet.
    Med europa så mente jeg for det meste folket, se på bråket og demostrasjoner som foregår, men også i politikken skjer det skremmende ting, National front fyker fremover på målinger i Frankrike samtidig som de sammarbeider med en ekstrem muslimsk organisasjon, nazistiske partier er på stor fremgang i hele europa, jeg skjønner godt at jødene forlater europa og vil sikre seg et sterkt land.
    Nazistene er ikke i fremgang i Europa, og nasjonalistiske strømninger retter seg i større grad mot muslimer. Men Israels politikk setter dessverre noen følelser i sving, og det hjelper ikke at Israels venner ikke makter å se forskjell på legitim kritikk av Israel og mer rasistisk propaganda. Dessverre er mange forsvarere av Israel mer enn villige til å trekke jødehatkortet, litt mer edruelighet på den fronten hadde vært fornuftig.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser at det snakkes om "vendepunkt" her. For meg er massakrene i flyktningeleirene Sabra og Shatila, 16-18.august 1982 det som gjorde at det ikke lengre var noen som helst tvil. Disse dagene ble over 3000 palestinere kaldblodig drept- uten noen mulighet til å flykte. Mannen bak var daværende forsvarsminister Ariel Sharon.


    Massakrene i Sabra og Shatila - Wikipedia
    Men i krigen døde det over 100 000 personer, en krig som varte fra 1975(mener jeg) til 1983, Israel ble ikke med i krigen før 1982, så i 7 år så drap arabarne seg selv i store antall og likevel så er det disse 3000 det blir satt fokus på. Jeg har sagt det før sist gang du postet dette at Sharon skulle vært straffet, men hva med de som drap langt flere personer enn det Israel gjorde.

    Israel fikk i hvertfall slutt på krigen og reddet mange arabiske liv, men noe fouks på det er det ikke, det er ikke politisk korrekt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    fjernkontrollen finner hvert bitte lille halmstrå å ta tak i. Israel har ikke gjort noe galt, og har de det så er alle andre så mye verre. Og Israel = jøder.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.683
    Antall liker
    6.371
    Sted
    Holmestrand
    For 30 år siden så var den norske befolkningen så godt som 100% på Israels side.
    I dag stiller svært mange fra hele det politiske spekter store spørsmålstegn ved den måten Israel håndterer konflikten.

    Hva skyldes denne endringen?

    Hamas fires rockets for first time since 2012, Israeli officials say | The Times of Israel
    For 30 år siden hadde vi ikke mange moskeer i Norge heller, det har blitt så riktig politisk å støtte muslimer uansett hva de gjør omkring i verden.
    Tror du virkelig at gamle tanter og onkler fra bedehusmiljøet har flyttet sympati fra Israel til palestinerne på grunn av moske på Grønland?
    Nei men pga media sin dekning av saken, i krig går det alltid utover uskyldige, men det er kun i denne krigen du ser så mange bilder.
    Hvilket motiv skulle media ha for å ensidig forsvare palestinerne?
    Tror du at en erfaren mann som for eksempel Kåre Willoch lett lar seg dupere av ensidig presse?
    Her har du et eksempel på presse som antagelig har hørt for mye på NRK/TV2:
    Hamas fires rockets for first time since 2012, Israeli officials say | The Times of Israel
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.683
    Antall liker
    6.371
    Sted
    Holmestrand
    Jeg ser at det snakkes om "vendepunkt" her. For meg er massakrene i flyktningeleirene Sabra og Shatila, 16-18.august 1982 det som gjorde at det ikke lengre var noen som helst tvil. Disse dagene ble over 3000 palestinere kaldblodig drept- uten noen mulighet til å flykte. Mannen bak var daværende forsvarsminister Ariel Sharon.


    Massakrene i Sabra og Shatila - Wikipedia
    Det var nok det endelige skillet for meg også.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Mon tro hvilken løsning sofasynserne ser for seg? Islamistiske organisasjoner vinner frem i alle borgerkrigene etter den arabiske "våren" og opprettelsen av en dysfunksjonell palestinsk stat vil dekke bordet for dem. Da blir det palestinsk borgerkrig og med Hamas og Hizbollah på laget vil islamistene lett vinne mot et Fatah som er både fraksjonert og uten noen fungerende hær. Og da blir det full krig mot Israel som naturligvis vil gønne på med alt de har av våpen mot en eksistensiell trussel. En alternativ løsning er så klart at staten Israel oppløses og jødene deporteres til USA, men det er neppe gjennomførbart all den tid fundamentalistiske bosettere vil klore seg fast til siste mann faller, og kristne krefter i vest uansett aldri vil godta noen oppløsning av staten Israel. En tredje mulighet er å opprette en palestinsk stat styrt av et militærdiktatur som bevæpnes såpass tungt av vesten at det kan slå ned Hamas og islamistene, men når man ser på hva som skjer i Syria er det ingen tvil om at blodutgytelsen vil få dagens palestinakonflikt til å se ut som en lekestund i parken. Det som skjer i Syria får allerede dagens palestinakonflikt til å se ut som en lekestund i parken, uten at noen av sofasynserne egentlig later til å bry seg.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.993
    Antall liker
    1.807
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    TÆNKT hvor forskelligt området vil have været hvis araberne (for den gang hed alle, også jøder der boede i området palæstinenser) havde sagt ja til FN´s delings plan af 1947? I stedet for sagde de NEJ - og så har der været krig lige siden. Siden er interessant at se på. Det er et historisk atlas... Historiske atlas

    Israel 55.gif
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Staten Israel burde aldri blitt opprettet. Det hadde vært krig og faenskap der da også, og sikkert bare mer enn det er nå, men det hadde ikke angått oss på samme måte og vi kunne latt de religiøse tullingene herje i fred. Siden Israel ble opprettet av vesten har det blitt et VM i religiøs galskap som også involverer vesten. Og siden religiøse tullinger er på begge sider av gjerdet, eller muren om man vil, er det umulig å trykke på noen undo-knapp. Å oppløse staten Israel og evakuere jødene er hverken gjennomførbart eller noen politisk akseptabel løsning.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    2.809
    Sted
    Kongsberg
    Mon tro hvilken løsning sofasynserne ser for seg? Islamistiske organisasjoner vinner frem i alle borgerkrigene etter den arabiske "våren" og opprettelsen av en dysfunksjonell palestinsk stat vil dekke bordet for dem. Da blir det palestinsk borgerkrig og med Hamas og Hizbollah på laget vil islamistene lett vinne mot et Fatah som er både fraksjonert og uten noen fungerende hær. Og da blir det full krig mot Israel som naturligvis vil gønne på med alt de har av våpen mot en eksistensiell trussel. En alternativ løsning er så klart at staten Israel oppløses og jødene deporteres til USA, men det er neppe gjennomførbart all den tid fundamentalistiske bosettere vil klore seg fast til siste mann faller, og kristne krefter i vest uansett aldri vil godta noen oppløsning av staten Israel. En tredje mulighet er å opprette en palestinsk stat styrt av et militærdiktatur som bevæpnes såpass tungt av vesten at det kan slå ned Hamas og islamistene, men når man ser på hva som skjer i Syria er det ingen tvil om at blodutgytelsen vil få dagens palestinakonflikt til å se ut som en lekestund i parken. Det som skjer i Syria får allerede dagens palestinakonflikt til å se ut som en lekestund i parken, uten at noen av sofasynserne egentlig later til å bry seg.
    Hei.

    Det kommer nok aldri til å skje.
    Hamas er; sunnimuslimer - mens (Fatah og) Hizbollah er; shiamuslimer...
    Disse fraksjonene hater hverandre som pesten (sannsynligvis mer enn de hater Israel (!)).

    Hizbollah og Hamas har vært i kamp mot hverandre i Syria, der - Hizbolla støtter Assad-regimet
    - mens Hamas støtter opprørerne. Et slikt samarbeide sitter nok langt inne. Heldigvis...

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvertfall NM i sofaekstremisme i denna tråden, den ene mer gærn enn den andre.. yikes

    edit: Nordisk Mesterskap, bedehusdansken er jo veldig aktiv i tråden.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Stemmer det, burde dobbeltsjekket Hizbollah. Shiaene er ingen sentral maktfaktor, Brorskapet er sunnimuslimsk og det er de som styrer den arabiske våren (og Hamas). Shiaene vil trolig ende opp i Iran, de utgjør kun en liten prosentandel av innbyggerne i midtøsten.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.683
    Antall liker
    6.371
    Sted
    Holmestrand
    TÆNKT hvor forskelligt området vil have været hvis araberne (for den gang hed alle, også jøder der boede i området palæstinenser) havde sagt ja til FN´s delings plan af 1947? I stedet for sagde de NEJ - og så har der været krig lige siden. Siden er interessant at se på. Det er et historisk atlas... Historiske atlas

    Vis vedlegget 271723
    Du henviser til ISRAEL-INFO | Forside som "Israel-info med troværdig information om Israel"

    Hvis noen finner det nødvendig å poengtere at de er troverdige så må jeg si at det vekker den aller største skepsis.
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Hvertfall NM i sofaekstremisme i denna tråden, den ene mer gærn enn den andre.. yikes

    edit: Nordisk Mesterskap, bedehusdansken er jo veldig aktiv i tråden.
    Konflikten er jo som fluepapir på religiøse ekstremister, alt fra jødiske fanatikere til islamister og kristne endetidsgalninger påberoper seg historisk rett. Historien lar seg uansett ikke omskrive, man må forholde seg til at t=0 nå. Og da er det rimelig blåøyd å tro på en demokratisk tostatsløsning, alle andre land i Midtøsten er enten preget av borgerkrigsliknende tilstander eller styrt av sinnssyke diktaturer som Saudi-Arabia etc.

    Religion er herlig.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Tror du virkelig at gamle tanter og onkler fra bedehusmiljøet har flyttet sympati fra Israel til palestinerne på grunn av moske på Grønland?
    Nei men pga media sin dekning av saken, i krig går det alltid utover uskyldige, men det er kun i denne krigen du ser så mange bilder.
    Hvilket motiv skulle media ha for å ensidig forsvare palestinerne?
    Tror du at en erfaren mann som for eksempel Kåre Willoch lett lar seg dupere av ensidig presse?
    Her har du et eksempel på presse som antagelig har hørt for mye på NRK/TV2:
    Hamas fires rockets for first time since 2012, Israeli officials say | The Times of Israel
    Nå viste det seg at dette bare var tull.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    fjernkontrollen finner hvert bitte lille halmstrå å ta tak i. Israel har ikke gjort noe galt, og har de det så er alle andre så mye verre. Og Israel = jøder.
    Nå var det ikke jeg som dro inn Libanon krigen.

    Libanon var det beste landet i midt østen før de muslimske ekstremistene startet og jage de kristne, i krigen døde det over 100 000 personer og Lars Erik drar frem 3000, det var Israel som stoppet krigen og reddet mange kristne liv, men hos mange i denne tråden så er det feil og muslimene skal få gjøre hva de vil.

    Her er en dame som var 10 år da muslimene startet og bombe de kristne sine hjem i 1975, noe muslimene også gjør i Syria og Irak om dagen, etter 7 år fikk Israel nok av slaktingen som muslimene gjorde og gikk inn i Libanon og fikk slutt på den.

    Brigitte Gabriel: Radical Islam: The Plan to Destroy America from Within: Infiltration (2011) - YouTube
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    "Drar frem 3000"? Vi snakker her om måten det ble gjort på. En hær fra et annet land går inn i en flykningeleir og slakter ned 3000 forsvarløse mennesker. Men du evner vel ikke å se grusomhetene i dette?
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Nei, man må jo være jødehater og muslimelsker for å mene at det er feil å drepe sivilister.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.818
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det var altså ikke soldater fra IDF direkte involvert. (Dog kan det hevdes at IDF var medskyldige, og lot det skje, endog sto utenfor og passet på at det ble slik .)

    "Massakrene i Sabra og Shatila - WikipediaOm kvelden den 16. september gikk 150 bevæpnrde falangister under ledelse av Elie Hobeika inn i flyktingeleirene Sabra og Shatila for å finne den bevæpnede PLO-milits som Israel trodde gjemte seg i leiren. Da falangistene forlot leiren 36 timer senere etterlot de seg et høyt antall døde palestinere, menn, kvinner og barn.[5]

    Falangistmilitsen gjennomsøkte leirene systematisk og de drepte var alle sivilister. Ikke bare fra palestinsk side, men også fra falangister som hadde vært med, ble det opplyst at flere av ofrene i tillegg ble lemlestet. Det skal ha forekommet tortur og voldtekter."

    I tillegg er dødstallet varierende :

    "Opplysninger fra libanesisk Røde Halvmåne, libanesisk sivilforsvar og tall fra sivile tyder på at 460 ble drept. I tillegg ble minst 360 meldt savnet. En antar derfor at mer enn 800 ble drept. Ifølge den israelske etterretningen ble mellom 700 og 800 drept. Palestinsk Røde Halvmåne oppgav et betydelig høyere antall drepte, 3.300. Atter andre kilder mente det måtte være 2.000."

    B
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.993
    Antall liker
    1.807
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    I går demonstrerede palæstinensere "FOR FRED og MOD Hamas' krig - i Gaza". Hamas' svar? De linede 20 tilfælde demonstranter op og henrettede dem på klods hold som israelske 'kollaboratører'. Det er ganske rystende, men vi kan vel kun håbe på, at dette er starten på et internt oprør, i takt med at Hamas med Israels kampagne, er stadig mere på hælene.

    Israel 39.jpg

    Man må håbe, at det snart lykkedes at få knust Hamas. Disse onde mennesker.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.993
    Antall liker
    1.807
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Israel 40.jpg
    Så var jeg til fredsdemonstration! Arrangeret af "Frit Iran" og "Dansk Zionist Forening".

    Desværre blev vi angrebet af palæstinenser i Danmark.
    Der var flere talere og der blev lagt ud med en iransk kvinde fra Frit Iran", der igen og igen sagde at vi var modige at møde op. Det skulle snart vise sig, at der var en masse om det.
    Den israelske ambassadør skulle holde en tale, så vi fik den nyeste information dernede fra, men 2 minuter før, blev han kørt væk, fordi politiet ikke kunne yde ham den fornødne sikkerhed. Det var rigtigt ærgerligt.
    Efter knapt 1,5 time, blev politiet nød til at stoppe vores fredelige demonstration, fordi der var flere stenkastende arabere. Sørgeligt, at det er blevet sådan i Danmark.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.993
    Antall liker
    1.807
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tænk at man ikke kan holde en fredelig demonstration i Danmark, som var en freds demo imellem palæstinensere og Israel. Hvad er der dog sket med Danmark.
    Før demonstrationen var færdig med talere, hvor vi skulle have hørt en tale fra Konservativ Folkeparti, blev det stoppet af politiet, og vi måtte trække ind på Christians gårdsplads. Vi blev igen og igen advaret af politiet om ikke at forlade stedet alene, da det var farligt.
    Vi blev kørt fra stedet i en politi bus med udrykning med foran kørende mandskabsvogn medbetjente.
    Hvad har de så politiske korrekte politikere gjort ved vores land, når man ikke kan holde en freds demonstration i Danmark, grundet de arabiske muslimer. Vores politiker har et ansvar for det her!

    Vis vedlegget 271782

    Her for vi at vide, efter vi var trukket ind på gårdspladsen, at vi vil blive fragtet væk i busser, fordi politiet ikke kunne garantere vores sikkerhed. Vi blev på det kraftigste igen og igen advaret om, IKKE at forlade pladsen selv. Så vi blev kørt i politi busser med sirene og blink på, hvor der foran kørte en mandskabs vogn fyldt med kampklare politi folk.
    Det er slående, at der mange steder holdes fredelige demonstrationer for Israel, der forløber i god ro og orden.
    Og der er palæstinensiske demonstrationer med væltede biler, bål i gaderne, hærværk, vold og andet.
    København var spækket med politi hele natten.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    I går demonstrerede palæstinensere "FOR FRED og MOD Hamas' krig - i Gaza". Hamas' svar? De linede 20 tilfælde demonstranter op og henrettede dem på klods hold som israelske 'kollaboratører'. Det er ganske rystende, men vi kan vel kun håbe på, at dette er starten på et internt oprør, i takt med at Hamas med Israels kampagne, er stadig mere på hælene.

    Vis vedlegget 271775

    Man må håbe, at det snart lykkedes at få knust Hamas. Disse onde mennesker.
    Har du en link til denne hendelsen?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn