Politikk, religion og samfunn Israel & Palestina: Hvem har rett?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Kutt ut gudepreiket. Folk tjener den guden de har oppkonstruert i sitt eget hode, din Gud er ikke annerledes enn andres Gud (jeg ser ikke noen grunn til å poengtere at jeg er ateist med å skrive Gud med liten G forøvrig, jeg skriver også Gandalf med stor G).
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    Skikkelige "baller" er vel et uttrykk man bruker om folk som man mener er "tøffe", jeg mener bestemt at de som er mer opptatt av hans politiske standpunkt og uttalelser oppigjennom årene enn det han gjør for Leger uten grenser i Gaza ikke er i nærheten av hans "tøffhet".
    Sånn for ordens skyld: Gilbert arbeider ikke for Leger Uten Grenser. Han har faktisk hatt en lengre konflikt med Leger Uten Grenser og boikottet dem under TV-aksjonen i 2006. Han boikottet dem fordi Leger Uten Grenser gir medisinsk hjelp til begge/alle parter i konflikter, uten å ta stilling til konfliktene som sådan.

    Boikotter TV-aksjonen - Aftenposten
    Mads Gilbert - Boycott of Médicins Sans Frontières - Wikipedia, the free encyclopedia

    Though profiling himself as a humanitarian aid worker, Gilbert critizised and encouraged people to boycott the humanitarian aid organization Médecins Sans Frontières, for not taking a position in a conflict, and criticized the political line of this statement.[43] He also worked against the training of new Norwegian medical personnel assigned to the ISAF forces in Afghanistan. His activism resulted in the ceasing of training of medical personnel at his medical department, and a following shortfall of qualified doctors in both the Norwegian military force and humanitarian effort in Afghanistan.[44]
    On being a doctor as well as a politician, Gilbert has said the two roles are indistinguishable, and that "there is little in medicine that isn't politics".[45]
    Jeg synes intervjuet i dansk TV kunne blitt betydelig mer interessant, dersom journalisten tok opp disse problemstillingene du her linker til. Jeg antar Gilbert ville hatt litt mindre krutt å fyre av i en sånn setting.

    Honkey
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Honkey;
    Med rene ord,de lever på en løgn og tjener satan.
    Allah betyr Gud på arabisk,men den allah Muhammed fekk sine løgner fra er satan.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Skikkelige "baller" er vel et uttrykk man bruker om folk som man mener er "tøffe", jeg mener bestemt at de som er mer opptatt av hans politiske standpunkt og uttalelser oppigjennom årene enn det han gjør for Leger uten grenser i Gaza ikke er i nærheten av hans "tøffhet".
    Sånn for ordens skyld: Gilbert arbeider ikke for Leger Uten Grenser. Han har faktisk hatt en lengre konflikt med Leger Uten Grenser og boikottet dem under TV-aksjonen i 2006. Han boikottet dem fordi Leger Uten Grenser gir medisinsk hjelp til begge/alle parter i konflikter, uten å ta stilling til konfliktene som sådan.

    Boikotter TV-aksjonen - Aftenposten
    Mads Gilbert - Boycott of Médicins Sans Frontières - Wikipedia, the free encyclopedia

    Though profiling himself as a humanitarian aid worker, Gilbert critizised and encouraged people to boycott the humanitarian aid organization Médecins Sans Frontières, for not taking a position in a conflict, and criticized the political line of this statement.[43] He also worked against the training of new Norwegian medical personnel assigned to the ISAF forces in Afghanistan. His activism resulted in the ceasing of training of medical personnel at his medical department, and a following shortfall of qualified doctors in both the Norwegian military force and humanitarian effort in Afghanistan.[44]
    On being a doctor as well as a politician, Gilbert has said the two roles are indistinguishable, and that "there is little in medicine that isn't politics".[45]
    Da sprer jeg feil info. I et innslag her om dagen ble det sagt at han var der nede denne gang for LUG.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Honkey;
    Med rene ord,de lever på en løgn og tjener satan.
    Allah betyr Gud på arabisk,men den allah Muhammed fekk sine løgner fra er satan.
    Enig i et par små ting i ditt tilsvar. Du kan selv gjette hvilke! :)

    Honkey
    Ser den Honkey:)
    Skulle jo selvsagt ønske jeg var overbevisende nok til å få deg til å revurdere med et åpent sinn å søke videre:)
    Jeg tror du har sett noe uforklarlig som du skrev i en annen tråd her fordi du sier det,og jeg tror på menneskers opplevelser når jeg merker de kommer fra et ekte og ærlig sted.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    ^ Kutt ut gudepreiket. Folk tjener den guden de har oppkonstruert i sitt eget hode, din Gud er ikke annerledes enn andres Gud (jeg ser ikke noen grunn til å poengtere at jeg er ateist med å skrive Gud med liten G forøvrig, jeg skriver også Gandalf med stor G).
    Skal prøve å kutte ut Ivar:)
    Selv om det er der hele konflikten bunner sett fra mitt ståsted,siden jeg tror der finnes en Gud,kun en,og at Hans motstander har en kort tid her på jorden å drive krigføring på og på å forføre og lyve til flest mulig mennesker for å dra de med seg dit han skal til slutt.
     
    S

    Slubbert

    Gjest

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg syns ikke Gilbert er objektiv,men han gjør nok mye bedre gjerninger enn det jeg gjør.Hans arbeid og omsorg for de lidende i Gaza er imponerende!
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.934
    Antall liker
    6.015
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel liten tvil om at relgion spiller en stor rolle i konflikten i midt-østen, men jeg synes vi skal holde personlig tro og spørsmålet om hvem som evnt. er den "riktige" Gud utenfor diskusjonen.

    Både relgiøse og ateister er nok enige i at relgion står bak mye ondskap i verden, og det blir vanskelig å diskutere tema uten å berøre dette faktum, men det er ikke noe behov for å diskutere medlemmenes personlige tro. Jeg skjønner at dette blir en hårfin balansegang, men det vil jeg stille som et krav at dere klarer å håndtere.

    Mvh
    Høvdingen
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Skal prøve å holde meg i skinnet Høvding:)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Da sprer jeg feil info. I et innslag her om dagen ble det sagt at han var der nede denne gang for LUG.
    Såvidt jeg vet er Gilbert engasjert av Palestinakomitéen. Det skal dog sies at jeg ikke har noen tredjepartsinformasjon om hvem (om noen i det hele tatt) han er engasjert av, men i følge Tidsskrift For Den Norske Legeforening er Gilbert utestengt fra Leger Uten Grenser på grunn av politisering av hjelpearbeid.
    Du har helt sikkert rett. Jeg viste til et innslag i nyhetene da han kom til Gardermoen, reporteren sa at han kom hjem etter å ha jobbet på Gaza for LUG. Hun hadde sannsynligvis ikke sjekket noe ang. dette før det ble sendt.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    Honkey;
    Med rene ord,de lever på en løgn og tjener satan.
    Allah betyr Gud på arabisk,men den allah Muhammed fekk sine løgner fra er satan.
    Enig i et par små ting i ditt tilsvar. Du kan selv gjette hvilke! :)

    Honkey
    Ser den Honkey:)
    Skulle jo selvsagt ønske jeg var overbevisende nok til å få deg til å revurdere med et åpent sinn å søke videre:)
    Jeg tror du har sett noe uforklarlig som du skrev i en annen tråd her fordi du sier det,og jeg tror på menneskers opplevelser når jeg merker de kommer fra et ekte og ærlig sted.
    Ærlighet er intet problem. Men husk at en ting er hva jeg selv mener jeg har opplevd, noe annet kan være hva som virkelig foregikk.
    For øvrig, som du kanskje har fått med deg gjennom flere andre debatter, religiøs er noe jeg har vært. Fortid. Ferdig med det. :)

    Honkey
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Honkey;
    Med rene ord,de lever på en løgn og tjener satan.
    Allah betyr Gud på arabisk,men den allah Muhammed fekk sine løgner fra er satan.
    Enig i et par små ting i ditt tilsvar. Du kan selv gjette hvilke! :)

    Honkey
    Ser den Honkey:)
    Skulle jo selvsagt ønske jeg var overbevisende nok til å få deg til å revurdere med et åpent sinn å søke videre:)
    Jeg tror du har sett noe uforklarlig som du skrev i en annen tråd her fordi du sier det,og jeg tror på menneskers opplevelser når jeg merker de kommer fra et ekte og ærlig sted.
    Men husk at en ting er hva jeg selv mener jeg har opplevd, noe annet kan være hva som virkelig foregikk.

    Honkey
    Noe å ta med seg sånn generelt her i livet den der.:)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.267
    Antall liker
    6.945
    Sted
    Holmestrand
    Det skyldes nok at ingen land deler norsk venstresides virkelighetsoppfattelse i denne saken.
    Der vi fremste rekke nevner den kjente venstreradikale terrorvennlige rabulisten Kåre Willoch.
    For ordens skyld: DETTE ER IRONI!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nei... artikkelen er ladet og tendensiøs, men bildene er ekte nok og de fungerer utmerket som en illustrasjon på hva som faktisk skjuler seg bak tallene ... 3,4,5-00 barn drept så langt av israelske bomber.
    Bedre forhåpentligvis. Jeg forventer at NATOstyrker ikke vil bombe privathjem, skoler, sykehus, barnehager og livsnødvendig infrastruktur men vil konsentrere seg om å bekjempe islamistene mer direkte.
    En del av moderne krigføring er jo nettopp at den militært underlegne part vil ha en taktisk og strategisk interesse av å øke den militært overlegnes risiko for å begå kollateral skade, og da særlig kvinner og barn. Dette gjelder særlig i væpnede konflikter der separatister utfordrer et statlig voldsmonopol, det være seg separatistene i Øst-Ukraina eller Hamas på Gaza. Disse operer nettopp ut fra privathjem, skoler, sykehus, barnehager og viktig infrastruktur for å vanskeliggjøre fiendens ønske om "kirurgisk presisjon" i sine angrep. Det er lenge siden krig primært handlet om to parter ute på en slette som ventet på at noen skulle blåse i trompeten som var det en fotballkamp. Å tro at Hamas hadde satt seg til rette i sine kurvstoler ute på Gazas åpne plasser for å vente på mer "direkte" intervensjoner fra NATO er derfor noe av en ønsketenkning.
    Ikke uenig i dette. Men i de tilfeller der militante eller soldater befinner seg på slike områder, så er rett og slett ikke bombefly og raketter riktig eller akseptabelt verktøy for å få has på dem.

    Israel får heller sende soldater til stedet hvor de mistenker våpen, tunneller eller hamasaktivister og uskadeliggjøre dette på en måte som ikke innebærer bombing av sivilbefolkningen.

    Bomber man sykehus i drift så er man å regne som en krigsforbryter eller terrorist, selv om det skulle befinne seg fiender eller tom våpen der.

    Det finnes noen ting man rett og slett ikke gjør, selv i krig eller opprørssituasjoner.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.399
    Antall liker
    6.799
    Hvis det finnes en gud kan vedkommede umulig være riktig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.399
    Antall liker
    6.799
    ^ Legger du i dette, RuneS at:
    a) Allah finnes og er en ond gud?
    eller
    b) Allah ikke finnes, og at ISIL dermed faktisk ikke tjener noen gud, men er onde bare i kraft av sin egen overbevisning?

    Honkey
    Sånn som ISIL oppfører seg må nok svaret være en av de to.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Slik jeg har forstått det, har motbøren de kristne og israels venner har fått i denne tråden ført til reaksjoner fra disse. Ikke bare forsvarer de krigsforbrytelser mot sivile mennesker og bygninger; over 1900 drepte så langt, bombing av skoler, sykehus og FN-bygninger, men de syter og klager til Høvdingen om at deres tro blir trampet på også. Skammelig! Videre har det at Høvdingen ikke har reagert på dette, slik de ønsker, ført til trusler mot ham. Helt fantastisk! Om man ikke er sterkere i sin tro enn at man ikke tåler å bli motsagt, er det kanskje på tide å vurdere om troen er sterk nok. Og forsvarer man Israels framferd mot palestinerne, får man sannelig tåle reaksjoner. Å gjemme seg bak sin religion for å unngå motargumenter, er det bare en ting å si om; blasfemiparagrafen er avskaffet! At man hevder seg kristen gir ingen blankofullmakt til å ha moralsk rett. I denne diskusjonen; tvert i mot. Sjelden har jeg sett så lite nestekjærlighet fra kristne som i denne tråden. De burde bøye hodene i skam!
    Nå har jeg fått mine poster slettet eller forandret flere ganger så det går nok ikke bare en vei, jeg har faktisk aldri laget en egen post for å klage på andres innlegg.

    Ellers er det vel denne du sikter til angående trusler:

    Hifisentralen er først og fremst et samlepunkt for hi-fi interesserte, og den dagen jeg og min familie ble truet fordi folk snakket nedlatende/dritt om Islam så kom særregelen på plass. Jeg tåler mye kritikk, men jeg klarer ikke å se hvorfor jeg skal bli truet for noe som er så langt unna hi-fi relatert tema. Off Topic var i utgangspunktet ment som en kategori for det som ikke passet inn i annen hi-fi kategori, og ikke som en alt-mulig-kategori, men den utviklet seg til å bli det, og jeg godtok det, men jeg må ha lov til å sette visse begrensninger


    Velkommen tilbake BT.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.399
    Antall liker
    6.799
    Takk.

    Men nå kom jeg plutselig på hvorfor jeg ikke er her lenger.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.875
    Antall liker
    10.377
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Honkey;
    Med rene ord,de lever på en løgn og tjener satan.
    Allah betyr Gud på arabisk,men den allah Muhammed fekk sine løgner fra er satan.
    Du er klar over at en naturlig konsekvens av dette ståstedet er at konflikten aldri vil la seg løse (før den siste muslim er drept) da den gir null rom for kompromiss?

    Forøvrig; takk for en innsikt i de tankeprosesser som har gitt grobunn for alle korstog og andre forferdeligheter som religiøse, og særlig kristne, mennesker har stått bak mot annerledes tenkende, enten de er muslimer, jøder eller andre kristne. Takk også for en høyst betimelig bekreftelse på hvor påkrevd det er med en sekularisering og avkristning av samfunnet for å få en bedre verden, og hvor fornuftig det er å være hedning og avsverge kirken og all dens onde vesen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Erato,hvordan du i alle dager klarer å trekke alt det der utifra mitt sitat er mer enn jeg forstår.Der er absolutt ingenting i det der som indikerer at jeg som kristen skal oppføre meg grusomt mot andre mennesker.Og viktigere,der er ingenting i Jesu liv og lære som forsvarer korstog og lignende elendighet.

    Ellers kan vi muligens ta det i religionstråden viss det er lov.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.875
    Antall liker
    10.377
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et ståsted om at motparten tjener satan (hvilket muslimene også utvilsomt synes om deg) åpner unektelig opp for visse innfallsvinkler for en krig. Hvorfor skal man kompromisse med Satan? Hva sier det gamle testamente om dette? Jeg mener å ha lest noe om at alt hans vesen skal utryddes?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.025
    Antall liker
    38.593
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo dette som er essensen i konflikten, både i Palestina, Irak, Syria, og diverse andre steder. Man har selv evig og guddommelig rett, mens motparten tjener satan og har forkastet den rette tro. Det står mye i de forskjellige hellige skriftene om hva man skal gjøre med avgudsdyrkere og frafalne, i stor grad fellesgods for alle de tre monoteistiske vestlige religionene, men tilgivelse er ikke særlig høyt på den listen. Det kan være interessant å lese Dommernes bok i den statsautoriserte norske bibelen med sideblikk til de daglige avisoppslagene. Dagens kampanje i Gaza er bare enda en runde i den uendelige historien.

    I tradisjonell islam regnes forresten jøder og kristne blant "bokens folk" og tilkjennes en viss beskyttelse, men blant dagens fundamentalister er alt annet enn strengeste fortolkning av wahhabi-sektens dogmer å regne som frafall fra islam og straffes med døden. Israel omtales som "den lille satan" og USA som "den store satan" blant fundamentalistene. Og da blir det mange satansdyrkere å straffe med de rettroendes hellige harme.

    Fanden ta begge parter. Han er i det minste derfra.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.875
    Antall liker
    10.377
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En milliard mennesker mener den ene er satan, og en milliard mener den andre er satan. Kanskje de er satan begge to (for ordens skyld; det er ikke meg som tror på satan og har brakt ham inn i diskusjonen). For oss utenforstående kan det i hvert fall se slik ut.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.875
    Antall liker
    10.377
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "An extreme right wing regime, unscrupulously using the Holocaust to justify what they are doing". Just precis,senator, og du er heldigvis ikke alene om å oppdage dette.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    7.855
    Har truffet Norman Finkelstein ved et par anledninger. Det er mange år siden han ga ut "The Holocaust Industry", men den er fortsatt vel verdt å lese. Litt som Chomsky så er det fordi han stiller svært gode og betimelige spørsmål og ikke nødvendigvis like mye på grunn av svarene han forsøker å gi.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Den irske senator David Norris sier ting klart og tydelig
    nå får vi vente og se på israel-vennene diskutere alt annet enn hans argumenter, som hans person, andre kriger, osv.
     
    Sist redigert:

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Den irske senator David Norris sier ting klart og tydelig
    nå får vi vente og se på israel-vennene diskutere alt annet enn hans argumenter, som hans person, andre kriger, osv.
    Jeg er så dum at jeg svarer likevel

    1. Hvordan vet han at det ikke var Hamas som drap de 3 ungene, hvilket bevis har han, Israel gikk ikke bare til krig pga dette men også pga rakettene som har blir skutt fra Gaza til Israel. Dette var dråpen som fikk det til og renne over.

    2. Ja det stemmer at Israel støttet opp om Hamas for at Fatah var veldig korrupte og jobbet i det skjulte for å fortsette sin kamp mot Israel, Hamas var ment som en ikke voldelig organisasjon, men ble senere ekstremistisk organisasjon, les boken sønn av Hamas så får dere vite mer om denne saken. Men jeg lurer også på hvorfor han kritiserer Israel i dette, sier han ikke at Hamas er de snille og da burde vel Israel få skryt for dette, er dere ikke enig?

    3. Han sier at folk skal ha rett til og velge sin egen regjering, det er ingen som har nektet Hamas i å ha valg etter 2006, skulle det ikke ha vært et par valg etter det. Hvorfor nevner han ikke at Hamas drap eller jagde alle Fatah medlemmene i 2007, eller er det det han mener med demokrati?

    4. Han sier at Israel har bombet skoler med vilje for det er han sikker på, senere i talen så sier han at det er funnet raketter på 3 skoler og det var rapportert av UN og ikke Israel, kanskje han ga svaret til sin egen kritikk der. Israel har hele tiden sagt at Hamas lagrer bomber og raketter i skoler, sykehus og i private hjem, ingen tror på de, når UN endelig rapporterer dette kritiserer faktisk denne mannen Israel da også.

    5. Han tar frem at en familie på 20 slaktet i et hus, har han bevis eller kun Hamas sine ord?

    6.Hva enkelte sier i Israel er veldig irrelevant i denne saken så lenge det ikke er de som sitter med hele makten i Israel, Hamas sitter med all makt i Gaza og sier gang på gang at de skal utslette Israel, hvorfor nevner han ikke dette?

    7. Så sier denne mannen at over 90% støtter Israel og det er greit, men det er organisert kampanje sier han, hvor har han bevisene?

    8. Han tar også opp bombingen av den eneste kraftstasjonen i Gaza og hvor mye folk må lide for det, men Hamas bombet kraftstasjonen på Israelsk side som ga strøm til folket i Gaza, igjen så kritiserer han kun den ene siden.

    9. Han snakker om menneskerettigheter hele tiden, er det noen her som faktisk tror på at Hamas ikke bryter menneskerettighetene.

    10. Det dummeste jeg hører eller leser er når folk sier at jeg har ikke noe mot jøder eller staten Israel og så begynner de med å kritisere KUN Israel, det er 2 sider i denne konflikten, selv om Israel er de sterkeste så er det ikke de som har alt av skyld.

    Ellers så synes jeg han har studert kropsspråket til Hitler når han talte, veldig likt faktisk, han manglet bare en noe å dunke fingeren i så hadde det vært som å se en eldre utgave av ham.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    1. Israel har selv innrømmet at personene som bortførte og drepte de 3 ungdommene ikke hadde noe med Hamas å gjøre. Og tro meg, hadde de hatt håndfaste bevis på det motsatte så ville disse vært benyttet i mediastrategien dems. Israel brukte de 3 ungdommene som et påskudd på lik linje som USA brukte WMD forut Irak. Kort tid forut for krigen ble Hamas og Fatah enige. Tilfeldighet at Israel slår til nå? neppe. Splitt og hersk.

    2. Israel dannet Hamas i sin splitt og hersk-strategi. De visste nøyaktig hva de satte i sving av ekstremister. Israels plan slo feil, og Hamas fikk stort fotfeste. Og jeg kan ikke se et sted at han sier at Hamas er snille. Han står som Gilbert på siden til befolkningen, ikke hamas, plo, fatah, israel, you name it. Befolkningen.

    3. sant nok. Selvsagt burde det vært flere valg i etterkant. Dog kan man jo spørre seg vitsen i valg når verdenen rundt ikke godtar valgresultatene. Hadde Fatah vunnet ville omverdenen ha gratulert dem med seieren og samarbeidet. Hamas vant, en strek i rekningen for de frie valgene, og verden svarte med sanksjoner. Det blir litt som om Merkel ikke vinner i Tyskland så innfører verden sanksjoner. Det blir litt patetisk å snakke om demokratisering av midtøsten når verden ikke respekterer valg de er uenige i.

    4. Hvis Hamas bruker skoler og sykehus som lager, hvorfor hører vi ikke flere tilfeller av funn? Det kryr jo av folk på slike områder. Og hvorfor har ikke Israel påpekt et eneste eksempel? FN-arbeidere har funnet 3 tilfeller på _nedlagte_ FN-skoler. Skoler hvor det ikke finnes folk. Selvsagt er det 3 for mye. Burde ikke da Israel bombe nedlagte skoler fremfor skoler og sykehus hvor det er folk?

    5. "– De angrep oss da vi var ferdige med å spise Sohour. Mange ble drept, bare tre av familien på 23 overlevde. Det er tre igjen. Meg, Hussein og min onkel, sier Mohammed al-Najar til nyhetsbyrået Ap." http://www.nrk.no/verden/20-familiemedlemmer-drept-1.11850021 Kilden er ikke Hamas.

    6. Hamas styrer i Gaza, men hvor mye makt har de reelt? Kan sammenliknes med de som blir forfremmet i en fangeleir.
    7. bevisene har han nok. Du får spørre han.
    8. Israel sørger for at leveranser med drivstoff er på det minimale slik at folk kun har sporadisk elektrisitet. Sporadisk elektrisitet var tydeligvis luksus, så Israel bombet det eneste kraftverket. Sanitetsanlegg er dermed uten nødvendig kraft. Israel sørger først for 46% dekning av elektristet (eget anlegg, import fra israel og egypt), noe som var så altfor meget. Derfor ødelegger de 100% av egenprodusert strøm. Å dra inn et skadet kraftanlegg i Israel er ikke annet enn et forsøk på avledning. Israel har 100% dekning og er i stand til å takle at ett anlegg går ned.
    9. At noen bryter menneskerettighetene gir ingen rett til å bryte dem. Patetisk argument er fortsatt patetisk.
    10. Han kritiserer ikke kun Israel.


    11. really? hitler-etterlikning? makan til leting etter halmstrå :rolleyes:
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.870
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hamas ramte med en raket ved en fejl elektricitets forsyningen. Israelske arbejdere reparerede strømen. Da det skete for anden gang, var det for farligt for israelske arbejder at ordne det.
    Hamas har brugt skoler, moskeer, hospitaler osv til deres bomber. De har skudt fra en kirke.

    You Won’t Believe What the Son of Hamas Just Said on CNN! | Israel Video Network

    Musab Hassan Yusef er søn Sheikh Hassan Yusef, som er en af terrororganisationen Hamas’ ledere.
    Han blev født i Ramallah på Vestbredden i 1978.
    Faderen er en af grundlæggerne af Hamas med ansvar for terror og talløse selvmordsbomber og andre dræbende angreb på Israel. Sønnen Yusef var en del af bevægelsens inderkreds. Men da han blev klar over, hvad organisationen står for, vendte han sig imod bevægelsen.
    Nu bekæmper han Hamas og støtter helhjertet Israel som det eneste demokratiske land i Mellemøsten.
    Han kan ikke vise sig i Gaza, da han så vil blive dræbt.
     
    Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn