Politikk, religion og samfunn Israel & Palestina: Hvem har rett?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hvordan er det å rive et 12 etasjers bolighus i gaza å forsvare sin egen befolkning?
    Poenget er å ødelegge så mye at motstanderen gir opp, det er bare for Hamas å slutte og sende inn raketter inn I Israel så stopper Israel bombingen, det er ikke slik at du drepte 2 av våre nå dreper vi 2 av dere, Israel gjør det som er nødvendig uten og ofre sine egne soldater eller sin egen befolkning.

Hvorfor gjør ikke Hamas det samme?
    Ja, jøss. Det du beskriver er klare brudd på folkeretten. Kollektiv avstraffelse er ulovlig. Og du kan spørre deg selv hvorfor hamas sender raketter inn i israel. Hva gjør at hamas ikke ser andre virkemidler enn dette? Og ikke tenk i retning islam nå. Tenk i forhold her nede på bakken.

Som krigsmakt har man plikter. Som okkupant har man plikter. Det er spilleregler og Israel bryter svært mange av de og verden bare ser på.

play-boy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.04.2014
    Antall liker
    44
    Sted
    telemark
    vi kan jo se på isils drap av kristne å ikke troende å synes det er fæle greier. hva med irsrael og palestinere? er jo mye av samme greiene det...... ikke at jeg vet noe, men ser jo mye rundt i de muslimske landene at det er krig og ellendighet og lite utvikling gjevnt over... å det får meg til å lure...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    teskje. man er ansvarlig for sine handlinger. hamas vet at her blir det bråk. israel vet at det vil dø tusenvis. det må hver enkelt aktør ta ansvaret for. øye for øye er ikke en fraskrivning av ansvar for handlinger man velger å gjøre. Å jo da man har et valg.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Hvordan er det å rive et 12 etasjers bolighus i gaza å forsvare sin egen befolkning?
    Poenget er å ødelegge så mye at motstanderen gir opp, det er bare for Hamas å slutte og sende inn raketter inn I Israel så stopper Israel bombingen, det er ikke slik at du drepte 2 av våre nå dreper vi 2 av dere, Israel gjør det som er nødvendig uten og ofre sine egne soldater eller sin egen befolkning.

Hvorfor gjør ikke Hamas det samme?
    Ja, jøss. Det du beskriver er klare brudd på folkeretten. Kollektiv avstraffelse er ulovlig. Og du kan spørre deg selv hvorfor hamas sender raketter inn i israel. Hva gjør at hamas ikke ser andre virkemidler enn dette? Og ikke tenk i retning islam nå. Tenk i forhold her nede på bakken.

Som krigsmakt har man plikter. Som okkupant har man plikter. Det er spilleregler og Israel bryter svært mange av de og verden bare ser på.
    Først gikk hamas til krig mot sine egne, kuppet på Gasa for noen år tilbake, så har de indirekte med jevne mellomrom gått til krig mot sine egne igjen med å sende raketter i hytt og pine mot Israel. Tror IKKE at den jevne palestiner i Gasa ønsker at hamas sender raketter mot Israel!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Tror IKKE at den jevne palestiner i Gasa ønsker at hamas sender raketter mot Israel!
    Meget mulig at du har rett i dette. Jeg har ikke forutsetninger til å kunne motsi deg der,men jeg tror du har rett.

Det jeg dog sitter igjen med er en stadig sterkere følelse av at det finnes folk på dette forum ( ikke du ) som har den mening at det nå er på tide at Israelittene gjør det som intelektuelle og motebevisste i Vesten i flere generasjoner har ment at "gode jøder" burde. Nemlig legge seg ned å la seg slakte uten å lage så jævlig mye støy omkring det!!

Våre venner med slike meninger har bare litt vondt for å si det rett ut!

Hvis ikke IS stoppes med makt NÅ vil ettertiden muligens se det som skjer i Midtøsten på en litt annen måte enn det som er "riktig" i toneangivende kretser i dag. Dagbladets leder i dag var så unskyldende overfor de ekstreme muslimistene at det er helt på høyde med Chamberlains "Peace in our time"! Hamas og IS er "brødre i ånden"! Og i en slik kontekst kan man faktisk se det som skjer der nede som at Israel kjemper i første linje i en kamp mellom sivilisert demokrati og religiøst barbari.

For egen del er jeg enig med den pensjonerte oberstløytnanten Raph Peters ( US ) da han forklarte hvordan han mente vi i vesten burde forholde oss til IS & Co. " Kill them, keep on killing them. until you kill the last one - Then kill his pet goat!"

En blodig oppskrift, ja. Men problemet er at slike som IS ikke ønsker dialog, de ønsker kun total underkastelse, og vil du ikke underkaste deg kommer de til å drepe deg.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    så hvis Israel slutter med å rive bebodde boligblokker i gaza med flyangrep så vil Israel bli utslettet?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    så hvis Israel slutter med å rive bebodde boligblokker i gaza med flyangrep så vil Israel bli utslettet?
    Som trønder er jeg "forpliktet" til å besvare et spørsmål med et nytt: Hvis Israel slutter å respondere på Hamas sine raketter vil Hamas slutte å sende raketter mot Israel?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Som eplekjekk og blærete Osloborger er jeg nesten forpliktet til å ha svaret klart. Nei på begge.

Men hvis Hamas slutter å sende bomber og raketter i retning Israel, og Israel slutter å sende bomber og raketter i retning Gaza. Da, skjønner dere. Da kommer det til å skje noe rart. Da kommer det til å skje noe som ikke har skjedd der nede på fryktelig lenge. Da kommer det til å bli fred.

Det hadde vært noe, det. Veldig rart, men helt OK.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Som trønder er jeg "forpliktet" til å besvare et spørsmål med et nytt: Hvis Israel slutter å respondere på Hamas sine raketter vil Hamas slutte å sende raketter mot Israel?
    Da kan jeg jo stille deg et spørsmål til. Hvorfor sender hamas raketter inn mot Israel?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Da kan jeg jo stille deg et spørsmål til. Hvorfor sender hamas raketter inn mot Israel?
    Jeg kan ha et mulig svar på det. Det er ingen i Gaza (les: den jevne palestiner som havner i kryssilden)som har makt til å stoppe det.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Det står I charteret til Hamas at de skal utslette Israel, kanskje det er svaret?

D

Desillusjonert

Gjest
    Det står I charteret til Hamas at de skal utslette Israel, kanskje det er svaret?
    Er Hamas den jevne Palestiner?

HeadMan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    294
    Da er de vel også ansvarlige for rakettene da, sånn demokratisk sett, iallefall flertallet som stemte på hamas? Uansett tror jeg ikke de stemte på hamas for at hamas skulle sende raketter og selvmordsbombere mot Israel.

S

Slubbert

Gjest
    Da er de vel også ansvarlige for rakettene da, sånn demokratisk sett, iallefall flertallet som stemte på hamas? Uansett tror jeg ikke de stemte på hamas for at hamas skulle sende raketter og selvmordsbombere mot Israel.
    Jeg vil anta at stemmegivningen i stor grad var religiøst fundert. Religion styrer absolutt alt i midtøsten, og som jeg skrev i IS-tråden har jeg ikke lengre så mye håp for regionen.

Det gjelder forøvrig Israel også, de ultrakonservative jødiske tilflytterne og bosetterne fra Russland og ellers i verden er omtrent like ille som de arabiske islamistgærningene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil anta at stemmegivningen i stor grad var religiøst fundert. Religion styrer absolutt alt i midtøsten, og som jeg skrev i IS-tråden har jeg ikke lengre så mye håp for regionen.

Det gjelder forøvrig Israel også, de ultrakonservative jødiske tilflytterne og bosetterne fra Russland og ellers i verden er omtrent like ille som de arabiske islamistgærningene.
    Dette!

Å Kvitte seg med religiøse vrangforestillinger er en forutsetning for fred. Vanligvis forsvinner slike vrangforestillinger med økonomisk fremgang og utdannelse. Økonomisk fremgang får man når det er fred og utdannelse. Og det er der det blir umulig (rykk tilbake til start .... du får IKKE 2000 kr) og som gjør at de største tullingene ser seg tjent med krig. Og at religiøse fundamentalister alltid har sett med skepsis på utdannelse, man trenger ikke gå til Midt-Østen for å se det, det holder å gå til Midt-Vesten.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Så det har ingenting å gjøre med trakasseringen Israel utøver på palestinerne? Blokkaden av gaza, frarøving av arbeidsplasser og -muligheter, vilkårlig fengsling og drap, riving av hus og hjem og Israelsk terror?

Fjernkontrollen sier at et lite stykke skrevet for ca 30 år siden er hva som får Hamas til å sende raketter. Du tror ikke at det er en noe lettvint forklaring, gjør du?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Fjernkontrollen sier at et lite stykke skrevet for ca 30 år siden er hva som får Hamas til å sende raketter. Du tror ikke at det er en noe lettvint forklaring, gjør du?
    Hatet er stort så det kan være en av grunnene, folk lever I dag etter eventyrbøker skrevet for mange år siden så hvorfor ikke etter noe som ble skrevet for 30 år siden.

Så det har ingenting å gjøre med trakasseringen Israel utøver på palestinerne? Blokkaden av gaza, frarøving av arbeidsplasser og -muligheter, vilkårlig fengsling og drap, riving av hus og hjem og Israelsk terror?
    Det var ingen blokkade av Gaza før befolkningen valgte Hamas som gikk til valg at Israel skulle utslettes, jeg tror ikke naïve norske politikere hadde satt opp en blokkade, men israelske politikere som tenker på sin egen befolkningen gjorde det, hvis det er denne blokaden som har skylden hvorfor skyter de da ikke raketter inn I Egypt?

Etter det jeg husker så startet Israel angrepet etter at 3 av deres unge innbyggere ble drept av araber palastinerne. Resten du kommer med er jo de ikke alene om, Hamas gjør det mot sin egen befolkning omtrent daglig. sist leste jeg at de drap 18 personer i Gaza.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.883
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvorfor er jødehadet så stort i vesten? Det Israel gør, er ikke i nærheden af, hvad Hamas, Is, Al Queda, og andre Islamister gør, rundt omkring og de bliver ved, de tager et lille stykke i ny og næ, har grupper alle vegne. Vesten er ualmindelig naive i tilgangen til hvem der lukkes ind over grænserne, kan blot konstatere at den amerikanske journalist der blev halshugget, af formentlig en Engelsk rapper, hvis far var/er en egyptisk terrorist, han skulle aldrig have adgang til vesten. Tilbage til mit spørgsmål: Hvad er det der gør, at verden er så uvenlige i forhold til Israel og ikke af islamatiseringen??
    https://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10152391614471317&set=vb.101995411316&type=2&theater

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Muligens fordi forventningene til et demokrati er en smule høyere enn forventningene til en brokete gruppe ekstremreligiøse terrorister?

D

Desillusjonert

Gjest
    Hvorfor er jødehadet så stort i vesten? Det Israel gør, er ikke i nærheden af, hvad Hamas, Is, Al Queda, og andre Islamister gør, rundt omkring og de bliver ved, de tager et lille stykke i ny og næ, har grupper alle vegne. Vesten er ualmindelig naive i tilgangen til hvem der lukkes ind over grænserne, kan blot konstatere at den amerikanske journalist der blev halshugget, af formentlig en Engelsk rapper, hvis far var/er en egyptisk terrorist, han skulle aldrig have adgang til vesten. Tilbage til mit spørgsmål: Hvad er det der gør, at verden er så uvenlige i forhold til Israel og ikke af islamatiseringen??
    https://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10152391614471317&set=vb.101995411316&type=2&theater
    Hvor får alle som elsker Israel og deres religion det fra at alle andre hater de fordi de er jøder?
    Bottom line; jeg liker ikke mennesker og stater som bruker sin overlegne makt til å få sin vilje! Uansett folkeslag, stat og religion!
    Dermed er det mye ved USA jeg ikke liker.
    Og Russland!
    Og Israel!
    Og Hamas...fordi jeg tror ikke det palestinske folket vil ha denne krigen, om de hadde hatt et valg.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Samstundes kjem det meldingar frå Israel om at luftvernsirenene som varslar rakettangrep har gått av i det sørlege Israel etter kl. 18.
    Den israelske hæren undersøkjer no om palestinske rakettar har slått ned i Israel etter at våpenkvila skulle ha vore effektiv.

Israel stadfestar våpenkvile - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no

Og Hamas...fordi jeg tror ikke det palestinske folket vil ha denne krigen, om de hadde hatt et valg.
    Men hvis Hamas var sterkere enn Israel hva tror du da folket I Gaza ville ha gjort?

G

Gjestemedlem

Gjest
    http://www.hifisentralen.no/forumet...l-palestina-hvem-har-rett-23.html#post1862702

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Men hvis Hamas var sterkere enn Israel hva tror du da folket I Gaza ville ha gjort?
    Det vet du like lite om som jeg gjør!
    Spørsmålet er jo uansett totalt irrelevant. Hva med å forholde seg til virheligheten, Fjernkontrollen?
    Men du forventer mer av Israel enn styretsmaktene I Gaza, selv om Israel er de sterkeste så skal ikke de bare godta at noen prøver å skade eller drepe deres befolkningen.

Selv om spørsmålet er irrelevant så vet både du og jeg at det hadde ikke vært noe Israel I dag hvis Hamas var sterkere enn Israel.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hvorfor er jødehadet så stort i vesten?
    Å være motstander av Israels politikk er ikke det samme som å være jødehater!!!! Er det så fordømt vanskelig å få inn i hodet?
    Men det er bevist at det er stor jødehat I Europa pga det som skjer I midtøsten, kanskje du bør spre budskapet til de.
    hvorfor i all verdens navn og rike skal man spre budskapet til de. jeg foretrekker Israelere. det bor ikke bare jøder der. Gidder du ikke å spre budskapet sjæl. faen så frekt å lempe arbeidet over på alle andre

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det vet du like lite om som jeg gjør!
    Spørsmålet er jo uansett totalt irrelevant. Hva med å forholde seg til virheligheten, Fjernkontrollen?
    Men du forventer mer av Israel enn styretsmaktene I Gaza, selv om Israel er de sterkeste så skal ikke de bare godta at noen prøver å skade eller drepe deres befolkningen.

Selv om spørsmålet er irrelevant så vet både du og jeg at det hadde ikke vært noe Israel I dag hvis Hamas var sterkere enn Israel.
    Hamas er ikke sterkere enn Israel. Og de kommer heller aldri til å bli det, selv om Israel drar huet ut av ræva og slutter å myrde sivile.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Hamas er ikke sterkere enn Israel. Og de kommer heller aldri til å bli det, selv om Israel drar huet ut av ræva og slutter å myrde sivile.
    Men det var da Hamas som drap 3 sivile israelere først, så hvis Hamas slutter med å sende raketter og drepe sivile så blir det fred, er du ikke enig?

D

Desillusjonert

Gjest
    Å være motstander av Israels politikk er ikke det samme som å være jødehater!!!! Er det så fordømt vanskelig å få inn i hodet?
    Men det er bevist at det er stor jødehat I Europa pga det som skjer I midtøsten, kanskje du bør spre budskapet til de.
    Bevist? Hvor?
    Tall?
    Eller er det jøder som er litt hårsåre....som vanlig, skulle jeg nesten ha sagt....
    Jeg tror ikke de fleste en gang tenker på at Israel består av jøder, men jeg tror mange ikke liker den politikken Israel fører! Det er en stor forskjell på det!

D

Desillusjonert

Gjest
    Men det var da Hamas som drap 3 sivile israelere først, så hvis Hamas slutter med å sende raketter og drepe sivile så blir det fred, er du ikke enig?
    Så i dine øyne startet det da? :)
    Om det er tilfellet, hva med å utvide din horisont litt?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Bevist? Hvor?
    Tall?
    Eller er det jøder som er litt hårsåre....som vanlig, skulle jeg nesten ha sagt....
    Jeg tror ikke de fleste en gang tenker på at Israel består av jøder, men jeg tror mange ikke liker den politikken Israel fører! Det er en stor forskjell på det!
    Så du har faktisk ikke lest noe som helst, fint da vet jeg at jeg diskuterer med en som ikke har satt deg inn I saken men poster etter sitt eget hat.

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Så i dine øyne startet det da? :)
    Om det er tilfellet, hva med å utvide din horisont litt?
    Det som førte til den siste konflikten var drapet på de 3 sivile israelene, eller mener du vi skal gå tilbake til år 627 da Muhammed drap 800 jøder I Medina?

Sjokkerende m?te med Muhammed - kultur - Dagbladet.no

D

Desillusjonert

Gjest
    Bevist? Hvor?
    Tall?
    Så du har faktisk ikke lest noe som helst, fint da vet jeg at jeg diskuterer med enn som ikke har satt deg inn I saken men poster etter sitt eget hat.
    Du klarte ikke det nei?
    Kom vel ikke som et sjokk det heller...

D

Desillusjonert

Gjest
    Så du har faktisk ikke lest noe som helst, fint da vet jeg at jeg diskuterer med enn som ikke har satt deg inn I saken men poster etter sitt eget hat.
    Hat? HAT?
    Hva hater jeg? Ikke isralitter og ikke palestinere! Men jeg liker ikke maktbruk, drap og forvrengning av fakta!
    At du i det hele tatt klarer å skive noe så dumt burde diskvalifisere deg fra det meste og det sier igrunnen mere om ditt syn på dette enn mitt!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn