Politikk, religion og samfunn Israel & Palestina: Hvem har rett?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Israels politikk medfører jo at de nærmer seg nazistenes holdninger under krigen. Palestinerne er i praksis plassert i ghettoer på lik linje med jødene i nazi-tyskland. Det blir ikke fred når palestinere må gå igjennom checkpoints hver dag for å komme på jobben eller dyrke sin egen jord. Og de blir trakassert på det groveste. Sannsynligvis ikke lenge før de må gå med et symbol på jakka som viser at de er palestinere. Hadde Israel akseptert avtalen som ble inngått når staten Israel ble opprettet så hadde dette hatt en mulighet for å gå bra. Men nå er løpet sannsynligvis kjørt. Begge parter ( Alle parter ? ) hater hverandre og ønsker bare at den andre skal dø. Når USA ikke lenger greier/ønsker å støtte Israel som de nå gjør så blir det spennende. Det haster for Israel med å få til en fredsløsning og da må de gi opp okkupasjoner og nybygginger på palestinske områder. Men jeg er pessimist. Alt for mange ekstreme religiøse grupperinger i området. Stakkars Midt Østen, kanskje verdens vugge, men nå et område som ligger an til å kunne bli en parkeringsplass i glass.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hvis jeg var Israel ville jeg sluttet å provosere mine venner, bl.a. ved å tilby jøder tomter i omdiskuterte områder, og ved å skille mellom jøder og andre når det gjelder rettigheter.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Prinsippielt er det svært lite som skiller en dansk og en palestisk religiøs fanatiker. Holdningene og troen er nesten lik. Den store forskjellen ligger i oppvekstvilkår. Den ene får reise fritt, dyrke sin jord og drikke sitt øl i fred. Og han for lov til å tro at det finnes en god gud og en masse onde mennesker som ikke tror på guden hans. Han avskiver disse som uverdige, og ser ikke at de har noen rettigheter, eller fortjener noe som helst.

Den andre får huset sitt rasert og barnet sitt drept, og han fylles av et sinnsykt hat. Han tror på sin gud som en hevner, og handler deretter. Han også tror det finnes en masse onde mennesker som ikke tror på guden hans, og at disse menneskene må utryddes.

Men fanatiske i troen er de begge.

Honkey

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.047
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg virkelig ikke forstår i denne konflikten er evangeliske kristne som er mer Israel-vennlige enn israelittene selv. Ideen ser ut til å være noe i retning av en bibelsk profeti om at alle jøder skal komme tilbake til Palestina før dommedag skal inntreffe og de kristne rettroende skal komme til paradiset. Kristne troende, vel å merke, ikke jødene. I beste fall anses disse kristen-sionistene som nyttige idioter av den israelske høyrefløyen, men oftere som direkte skadelige av jøder og andre som ikke ser noe stort behov for å fremskynde dommedag. I tillegg til at standpunktet fordømmes som kjettersk av de fleste kristne kirker. Ubegripelig.

Christian Zionism - Wikipedia, the free encyclopedia
    Christian Zionism | Jewish Virtual Library
    Christian Zionism: The Heresy that Undermines Middle East Peace
    Challenging Christian Zionism and Apocalyptic Rapture Teachings on Israel and Palestine

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det jeg virkelig ikke forstår i denne konflikten er evangeliske kristne som er mer Israel-vennlige enn israelittene selv. Ideen ser ut til å være noe i retning av en bibelsk profeti om at alle jøder skal komme tilbake til Palestina før dommedag skal inntreffe og de kristne rettroende skal komme til paradiset. Kristne troende, vel å merke, ikke jødene. I beste fall anses disse kristen-sionistene som nyttige idioter av den israelske høyrefløyen, men oftere som direkte skadelige av jøder og andre som ikke ser noe stort behov for å fremskynde dommedag. I tillegg til at standpunktet fordømmes som kjettersk av de fleste kristne kirker. Ubegripelig.

Challenging Christian Zionism and Apocalyptic Rapture Teachings on Israel and Palestine
    Ja det illustrerer tydelig at evangelisk kristendom er en dødskult. Mennesker som bare ønsker seg død, ødeleggelse og endetid slik at de endelig skal få lov til å dø (og helst alle andre mennesker samtidig). Dette er den ultimate lykke for disse sinnsforvirrede menneskene.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.885
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Ja det illustrerer tydelig at evangelisk kristendom er en dødskult. Mennesker som bare ønsker seg død, ødeleggelse og endetid slik at de endelig skal få lov til å dø (og helst alle andre mennesker samtidig). Dette er den ultimate lykke for disse sinnsforvirrede menneskene.
    Det er simpelthen noget vrøvl du skriver. Måtte bare ud med det.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.885
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Israels politikk medfører jo at de nærmer seg nazistenes holdninger under krigen. Palestinerne er i praksis plassert i ghettoer på lik linje med jødene i nazi-tyskland. Det blir ikke fred når palestinere må gå igjennom checkpoints hver dag for å komme på jobben eller dyrke sin egen jord. Og de blir trakassert på det groveste. Sannsynligvis ikke lenge før de må gå med et symbol på jakka som viser at de er palestinere. Hadde Israel akseptert avtalen som ble inngått når staten Israel ble opprettet så hadde dette hatt en mulighet for å gå bra. Men nå er løpet sannsynligvis kjørt. Begge parter ( Alle parter ? ) hater hverandre og ønsker bare at den andre skal dø. Når USA ikke lenger greier/ønsker å støtte Israel som de nå gjør så blir det spennende. Det haster for Israel med å få til en fredsløsning og da må de gi opp okkupasjoner og nybygginger på palestinske områder. Men jeg er pessimist. Alt for mange ekstreme religiøse grupperinger i området. Stakkars Midt Østen, kanskje verdens vugge, men nå et område som ligger an til å kunne bli en parkeringsplass i glass.
    Du har aldrig været i Israel for så ville du ikke skrive sådan!
    Er du slet ikke klar over, hvorfor Israel er nødt til at have check points? Nu kan man jo ikke se forskel på en araber og en terrorist. Det er du vel klar over. Der er utalige arabere, der har været udrustet med selvmordsbombe bælte! Bomber camoufleret som gaver. Skydevåben osv. osv. Derfor er man da nød til at kunne kontrollere
    Underligt er det, at der er så mange der igen og igen kritiserer Israel som er det eneste demokrati i Mellemøsten. Hvad tror man egentlig der sker, hvis Israel skulle falde?
    Blev der mere fred, efter Israel fjernede 9000 jøder i Gaza? Som var en koloni der altid havde været i Gaza. Har der været mere fred med Gaza efter, at Israel forlod området i 2007?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Ikke glem at kristendommen også er en livsfarlig sykdom. Måtte bare ud med det

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Helt greit. Men dette gir ikke mye mening med mindre du er villig til å utdype en smule.
    I grunn enig med Palvig; det er ikke mulig å debattere fornuftig dersom utgangspunktet er at kristendommen per se er en dødskult.
    Du og jeg er selvsagt enige i meningsløsheten med å leve etter en regler basert i en religiøs overbevisning, og deler av en hver religion vil tidvis ta form av mer og mindre bisarr kultvirksomhet. Men majoriteten av den religiøse befolkningen lever helt greit midt i blant oss, selv om de legger sitt liv i hendene på et spøkelse, Gjestemedlem, og jeg synes debattformen din litt for ofte blir (minst) like religiøs som de du argumenterer i mot.

Honkey

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2
    ..... Hadde Israel akseptert avtalen som ble inngått når staten Israel ble opprettet så hadde dette hatt en mulighet for å gå bra. .....
    Ganske utrolig at det går an å komme med en så motsatt påstand av de relle fakta!!. Det var jo NETTOPP Israel som godtok FNs delingsplan, mens Araberne som forkastet den og gikk til direkte angrep for å hive jødene på havet...

At krigene i 67 og 73 medførte dagens politikk om å ikke vende tilbake til 1948,med tap av Jerusalem osv er en annen sak.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    israel godtok fns delingsplan? Hvorfor erklærte de da egen stat utenom delingsplanen? Israel ble opprettet på tross av FN, og FN godtok det i etterkant.

Det blir som disse byggesakene. Man bygger brygga og søker tilgivelse i etterkant. Joda, det var arbeid med reguleringer av bryggen i forkant, som rett til fri allmennferdsel og den slags, noe som forsvant etter at hytteeieren bygde brygga og fikk den godkjent i etterkant.

Dagens politikere i Israel ser ut til å ha glemt krigen i 73 hvor israel tapte slag etter slag og fikk først et overtak da motstanderne ble overmodige (og hadde elendig ledelse og koordinering). Israel lærte da at de ikke kunne vinne militært og de gikk til forhandlingsbordet og fikk gode resultater. Egypt anerkjente Israel som suveren stat ved dette bordet. Et bord Israel nå har forlatt gjennom sin folkerettsstridige nybyggerboligepolitikk.

PS!
    Jerusalem tilhørte aldri israrel. Halve ble okkupert og erobret i 1967 og den resterende halve tar de i disse dager gjennom langsom etnisk renskning gjennom trakassering av palestinere og overtakelse av boliger.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Isolert sett har Balle clorin rett, Isreal ble de facto angrepet dagen etter opprettelsen av staten.
    Ingen med vettet i behold kan vel hevde at dette kom som en overraskelse på Israel; deres okkupasjonsplan var nok allerede lagt. Uten videre parlamentering okkuperte de et betydelig større område enn FN hadde bestemt, og siden har de aldri forholdt seg til de opprinnelige grensene.

Honkey

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.885
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Kanskje en bedre idé å ønske jødiske mennesker velkommen i de landene de bor i i stedet for å ville forvise dem til en småbrutal apartheidstat i ørkenen i midtøsten?

Det er igjen dette religiøse svineriet som skaper problemer.
    Følger du ikke med i den terror der foregår i Israel og lige nu specielt i Jerusalem. Biler der kører ind i ventende buspassager! Ventende passagerer på letbanen! Overfald i Synagoger med bl.a. økser og automatvåben. Bombebælter. Likvideringer af jøder. Stenkastende arabere der bruger slynger.
    Jeg tror man skal passe på med at dømme Israel for noget, man ikke kender til. Man kan ikke se om en araber er en terrorist eller en fredelig person. Israel prøver med det gode igen og gen.
    Jøder i Danmark og i vesten er en berigelse grundet deres dygtighed og deres falden ind i samfundet uden problemer. Israel er nok det land der laver flest nye opfindelser i verden.
    Det kort du viser er bare så forkert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje en bedre idé å ønske jødiske mennesker velkommen i de landene de bor i i stedet for å ville forvise dem til en småbrutal apartheidstat i ørkenen i midtøsten?

Følger du ikke med i den terror der foregår i Israel og lige nu specielt i Jerusalem. Biler der kører ind i ventende buspassager! Ventende passagerer på letbanen! Overfald i Synagoger med bl.a. økser og automatvåben. Bombebælter. Likvideringer af jøder. Stenkastende arabere der bruger slynger.
    Jeg tror man skal passe på med at dømme Israel for noget, man ikke kender til. Man kan ikke se om en araber er en terrorist eller en fredelig person. Israel prøver med det gode igen og gen.
    Jøder i Danmark og i vesten er en berigelse grundet deres dygtighed og deres falden ind i samfundet uden problemer. Israel er nok det land der laver flest nye opfindelser i verden.
    Jeg har et noe ambivalent forhold til Israel. Jeg har stor sans for deres motstand mot islamisme her i verden. Men jeg liker lite deres apartheidtendenser. Det blir et stort tap hvis de religiøse ekstremistene får vinne.

Jeg planlegger faktisk en partyweekend i Tel Aviv til neste år, jeg har lyst til å oppleve den byen om sommeren. Det er en hyllest til menneskeheten, så den delen av Israel liker jeg, men den religiøse sumpen Jerusalem kunne de like gjerne gruset for min del. Bulldosere eller atombomber. Religion forpester verden.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.885
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Jeg har et noe ambivalent forhold til Israel. Jeg har stor sans for deres motstand mot islamisme her i verden. Men jeg liker lite deres apartheidtendenser. Det blir et stort tap hvis de religiøse ekstremistene får vinne.

Jeg planlegger faktisk en partyweekend i Tel Aviv til neste år, jeg har lyst til å oppleve den byen om sommeren. Det er en hyllest til menneskeheten, så den delen av Israel liker jeg, men den religiøse sumpen Jerusalem kunne de like gjerne gruset for min del. Bulldosere eller atombomber. Religion forpester verden.
    Israel har ikke apartheid.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.857
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sjelden blir jeg mer provosert enn av religiøse fanatikere, som denne Palvig f.eks! Er ikke du en erklært kristen? Hvordan det går det an å ha slike skylapper som du har, er umulig å forstå. Alle mennesker er like mye verdt. Det hevder vel din religion også? Om så er tilfelle; hvordan kan du stadig vekk komme med "fakta" om Palestina som du kommer med her, der du så til de grader viser at en død israeler er uendelig mye mer verdt enn en død "terrorist" fra Palestina? Fakta er at palestinerne blir frarøvd mer og mer av sitt land. Fakta er at for hver israeler som blir drept, drepes flere hundre palestinere.

Jeg blir direkte fysisk uvel av slikt som du kommer med!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    og evangeliske sosialister er større Hamas-tilhengere enn palestinerne.

Tror ikke det er meningen at vi skal forstå dette.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.857
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    og evangeliske sosialister er større Hamas-tilhengere enn palestinerne.

Tror ikke det er meningen at vi skal forstå dette.
    Så man kan ikke reagere på Israels folkerettsbrudd uten å bli beskyldt for å støtte Hamas? Makan til tøv! Og som sosialdemokrat og ateist passer ikke resten heller. På tide å se hva som foregår, i stedet for å komme med billige poenger. Israels strategi er å bosette stadig flere på okkupert land, slik at det til slutt blir umulig å reversere okkupasjonen.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Skulle ikke være så vanskelig og se hvem som er Satan i denne konflikten nei. Ordet okkupant klinger bedre enn bosetter.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg hadde bare ett poeng - at kristne og sosialister har tatt parti i hver sin ende i denne konfliten. Ingen av dem evner å se at i virkeligheten er begge sider rimelig ille.

Om poenget er billig så er det i alle fall sånn det er.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.857
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde bare ett poeng - at kristne og sosialister har tatt parti i hver sin ende i denne konfliten. Ingen av dem evner å se at i virkeligheten er begge sider rimelig ille.

Virkeligheten er ille på begge sider, det har du helt rett i. Men det er heller ingen tvil om hvem som er den svake part her. Slik Israel driver på, blir det aldri fred. Man kan ikke forvente at de som er okkupert sitter stille i båten.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Virkeligheten er ille på begge sider, det har du helt rett i. Men det er heller ingen tvil om hvem som er den svake part her. Slik Israel driver på, blir det aldri fred. Man kan ikke forvente at de som er okkupert sitter stille i båten.
    Begge sider har mye å slå ned på, så det blir nok aldri fred.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Begge sider kan snakke ustanselig om de andres grusomheter, og gjør det. Men en halv samnnhet er en hel løgn. To halve sannheter er også en hel løgn.

Hele denne tråden renner over av motbydelighet. Diskusjonen renner over av motbydelighet alle andre steder også. Et og annet innlegg er anstendig, men det drukner i alt det motbydelige.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.740
    Torget vurderinger
    23
    Kill'em all. Let God sort them out. Bare for å rundet av, Zomby. Dette er evigvarende og grunnlegende. Vil aldri ta slutt. Svart blir ikke hvitt og olje blander seg ikke med vann.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn