Politikk, religion og samfunn Israel & Palestina: Hvem har rett?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.662
    Antall liker
    9.958
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ingen agnostisk pyse. Jeg er hedning.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    EDIT: De mest fanatisk "religiøse" jeg har møtt har faktisk vært ateister. Tygg litt på det.
    Teister avviser alle andre guder enn den de tror på. Ateister er ganske så nære dette. De avviser alle guder. Så kan du tygge litt på den.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.227
    Antall liker
    20.096
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Israel hater ikke palestinerne....

    Jerusalem anno 1815 bestod av ca 15000 mennesker...
    8000 jøder og resten arabere. De levde i fred.

    Hamas er en krigshisser gjeng. De ønsker ikke å anerkjene at Israel finnes.
    De vil gå opp i røyk, bli tilintetgjordt.

    Men mange, mange av dere vil feilaktig stå på deres side uansett.

    Gjengen, tro ikke at tweakern/Imperial er gal. Jeg er fullkomment lærd i disse ting.

    Vi (kristne) Hater ike Mads Gilbert eller andre som står på Palestinernes side.
    Vi hater ikke palestinerne.

    Men dette er en åndskrig. Gud finnes (Jesus, hans sønn vant over satan på korset!!!), det er en frelse, og satan finnes, det er ett helvete!

    Det er krigen i midtøsten. Satan vet han har kort tid igjen.

    Disse ord er dårskap(galskap) for dem som ikke tror...

    Vi kristne vet dette!!!

    De av dere som er agnostikere. Ser dere virkelig ikke djevelens ondskap i HAMAS???

    Ser dere virkelig ikke hvordan satan tar livet av muslimene???

    Men vit dette:

    Satan tapte, han har ingen makt lenger, bare løgn, bare løgn, bare løgn.
    De som derimot tror på denne løgnen, de er hans makt.. det er all den makt han har...

    Frykten er hans våpen (For å sitere alistair Maclean (fear is the key) ...


    Men frykt ikke, for "the key of David"
    Jesus har i sitt navn gitt dem som tror på han og påkaller hans navn ALL MAKT OVER SATAN
    Og han kan på¨ingen måte skade dem eller nå dem... "
    Såfremt de holder seg til ham (Jesus) ...



    Mvh
    Du store tid! Makan til tøv!
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    EDIT: De mest fanatisk "religiøse" jeg har møtt har faktisk vært ateister. Tygg litt på det.
    Teister avviser alle andre guder enn den de tror på. Ateister er ganske så nære dette. De avviser alle guder. Så kan du tygge litt på den.
    Skulle det være ett forsøk på å være morsom?

    Dersom ikke, skal jeg gi ett skikkelig svar. Første setning er for øvrig feil.
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    ^ Ja, det har jeg jo allerede skrevet. Om Israel forsvant så ville det brutt ut borgerkrig mellom islamistene og de sekulære innen kort tid, som det har gjort i Syria i en konflikt mye, mye blodigere enn den i Gaza, og islamistene har sterkere folkelig støtte i Palestina enn i Syria. Fatah ville neppe hatt noen sjanse. Dette er et "vestlig" problem fordi vesten opprettet Israel, og vestlige opinionsdannere ser konflikten i lys av sitt syn på vestlig imperialisme (samt at jesusdyrkerne også har sin egen agenda). Hvis Israel aldri ble opprettet hadde det vært mye enklere, da hadde området i dag sett ut som Syria og hverken Gilbert eller andre hadde brydd seg om blodutgytelsene. Syria-tråden er tre sider lang etter 140.000 drepte og Gaza-tråden er 40 sider lang etter 1.000 drepte, det illustrerer godt den "vestlige komponenten" i sistnevnte konflikt.
    Utrolig bra skrevet og helt riktig i mine øyne.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    EDIT: De mest fanatisk "religiøse" jeg har møtt har faktisk vært ateister. Tygg litt på det.
    Da har du ikke møtt mange religiøse. Selvsagt finnes mange svært engasjerte ateister (med god grunn), men si meg gjerne litt om hvor mange terrorhandlinger, grisebanking av annerledes tenkende, kvinneunderrykkende regler og selvmordsbomber som har blitt utført de senere år i ingen guds navn, så skal jeg være med deg på din påstand.

    Honkey
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Det er ike jeg som omtaler dem, Honkey. Dette er hva Jesus sier.

    Men uansett.

    Palestinerne er (Egyptere Jordanere og Syrere og andre)....
    Palestiner = Filister = Fra øya Kypros... Not Israel... (De bodde i Canaan, og var gjerne 3 -4 meter høye ifølge sagnene, helt opp til 36 meter høye ifølge de mest "loonie" historiene" )
    Og (kongen av Bashan, hadde en seng som målte rett over 4 meter, var av jern og veide rett nord for 400kg... Dette står nedskrevet...)
    De real palestinians (canaanites) were not small dudes at all...
    De ha rett til området Som tilhørte Salomon?

    You must be smoking stuff dude...

    Mvh

    Men de har satt opp sykehus for å hjelpe befolkningen i Gaza

    IDF Sets Up Hospital for Gazans - YouTube
    Ja, Israel hjelper enkelte palestinere. Skulle bare mangle etter de har drept over 1000 av dem og lemleste mange ganger flere. Og som vanlig har de bombet kraftverket på gaza også, med den følge at det skadeskutte vann og kloakkanlegget nå er totalt nede. kloakken renner i gatene ut i havet. Ikke at kloakkanlegget har vært unngått. De har bomba det helt fra starten.

    Videre så bomber Israel sykehus og deretter prøver å legge skylden på palestinerne. Tanks skyter en rekke granater på FN-skoler. Hvilke Hamas-medlemmer befant seg der? IDF anklager selvsagt Hamas for å gjemme raketter og skyte dem ut fra FN-skoler. Noe som ikke er sant. Det meldes nå i media at FN har funnet noen raketter på FN-skole. Det er nedlagte FN-skoler det er snakk om. Og FN tar straks tak i det. De går offentlig ut og fordømmer. Israel? De frikjenner sine soldater som begår regelrette drap av sivile. Og skulle noen være så grufulle at det er umulig å frikjenne, så er det snakk om minimale straffer og business as usual.

    Israel ødelegger sivil infrastruktur for å ramme sivilbefolkningen. Hvor mange mennesker har dødd grunnet sykdom? Hvor mange mennesker har dødd grunnet manglende helsevesen? Hvor mange har dødd grunnet kø? Hvor mange har dødd grunnet grenseposter?

    Å ødelegge infrastrukturen tar livet av mange flere enn de som blir drept i bombenedslaget. Bare spør tidligere amerikansk utenriksminister Albright.
    Men nå la jeg ut en link for en uke hvor Hamas bombet kraftanlegg inne i Israel som ble brukt til Gaza, ingen respons fra deg da, for Israelske soldater som kan fungere i mørket er det viktig at motstanderen ikke har lys, det gjør jobben litt lettere og minsker tapet på israelske soldater når de jakter på Hamas medlemer, smart taktikk kaller man det.

    Hvordan kan du være så sikker på at det ikke var Hamas som bombet sykehuset, jeg synes det er litt rart at det ikke har vært 2152 artikler og 15063 bilder i norsk media av bombingen av sykehuset hvis det hadde vært Israel som bombet sykehuset.

    Så du mener igjen at Israel ljuger om at Hamas lagrer raketter i skoler på Gaza, dette er hentet ut av UNWRA(FN) sine egne sider, den ene er fra 17 juli og den andre er 22 juli.

    UNRWA Strongly Condemns Placement of Rockets in School | UNRWA

    UNRWA Condemns Placement of Rockets, for a Second Time, in One of Its Schools | UNRWA

    FN har alltid kritisert Israel, FN er ikke noe annet enn et talerør for de muslimske landene, organisasjonen bør legges ned slik den er i dag.

    UN Ran 21 Anti-Israel Resolutions in 2012, Only 4 Against Rest of the World


    UN Ran 21 Anti-Israel Resolutions in 2012, Only 4 Against Rest of the World | FrontPage Magazine

    Israel ødelegger infrastrukturen for å svekke Hamas, svekker man motstanderen så blir det enklere for seg selv, en taktikk som ble brukt både i Irak, Libya og i tidligere Jugolslavia.

    At de sivile blir lidene er dessverre trist men slik er det i krig, dette kan bety 3 ting, at moralen til Hamas blir borte og de gir opp, at folket i Gaza selv blir så desperate at de selv kvitter seg med Hamas eller det siste som du sier at mange sivile vil dø når israleske soldater går inn og kvitter seg med Hamas.
     
    Sist redigert:

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    EDIT: De mest fanatisk "religiøse" jeg har møtt har faktisk vært ateister. Tygg litt på det.
    Da har du ikke møtt mange religiøse. Selvsagt finnes mange svært engasjerte ateister (med god grunn), men si meg gjerne litt om hvor mange terrorhandlinger, grisebanking av annerledes tenkende, kvinneunderrykkende regler og selvmordsbomber som har blitt utført de senere år i ingen guds navn, så skal jeg være med deg på din påstand.

    Honkey
    Ditt eget innlegg illustrerer det jo ganske godt. Ingen er mer absolutte i sine uttalelser enn ateister. Selv følte du behovet for å sette inn en parrantes med sarkastisk innhold for liksom å hamre inn at du har rett.

    Ellers er det bare å se på de andre debattantene her. Argumentene er så sort/hvit polariserte, og så bombastiske. Meningen så ufravikelige og ufeilbarlige (fra begge sider), at de kan konkurrere med hvilken som helst ekstremreligiøs.

    Jeg er personlig kristen (eller det vil variere litt etter hvem du spør) så at jeg ikke har møtt mange religiøse bommer du kraftig på. Jeg har hatt mine diskusjoner med både pinsevenner, muslimer og katolikker. De eneste det ikke går an å diskutere med er hardbarkede ateister. De er for opptatt med å sole seg i glansen av sin egen fortreffelighet, og ufeilbarlighet. Religiøse (uavhengig av trosretning) er åpne for tvil og diskusjon. Ateisten (veldig generalisert nå) er helt blind for alt annet enn sin egen virkelighetsoppfatning.


    Når det kommer til dette med krig og bombing osv, tror jeg som sagt det ikke har så mye med religion å gjøre. Det er maktsyke mennesker som konstruerer en tolkning av en eller annen religion for å fremme sin egen agenda, som i de aller fleste tilfeller er makt. Dette mener jeg var tilfellet med de kristne korstogene, og det mener jeg er tilfellet med borgerkrigene i Syria og Gaza. Det må huskes på at store deler av de som rekrutteres til ekstremorganisasjoner som ISIL er analfabeter, og har levd i områder der det er vanlig å være redd i hverdagen (her kan det diskuteres hvor mye skyld vesten må ta på seg i senere tid). I slike situasjoner trenger man ikke love folk alt for mye for at det skal følge deg. Jeg tviler sterkt på at religiøs overbevisning i de fleste tilfeller er den egentlige grunnen. Jeg holder en knapp på desperasjon.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.662
    Antall liker
    9.958
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De to siste setningene dine er korrekt. For øvrig oppfatter jeg verden 100% motsatt av deg basert på egne erfaringer.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    EDIT: De mest fanatisk "religiøse" jeg har møtt har faktisk vært ateister. Tygg litt på det.
    Da har du ikke møtt mange religiøse. Selvsagt finnes mange svært engasjerte ateister (med god grunn), men si meg gjerne litt om hvor mange terrorhandlinger, grisebanking av annerledes tenkende, kvinneunderrykkende regler og selvmordsbomber som har blitt utført de senere år i ingen guds navn, så skal jeg være med deg på din påstand.

    Honkey
    Ditt eget innlegg illustrerer det jo ganske godt. Ingen er mer absolutte i sine uttalelser enn ateister. Selv følte du behovet for å sette inn en parrantes med sarkastisk innhold for liksom å hamre inn at du har rett.

    Ellers er det bare å se på de andre debattantene her. Argumentene er så sort/hvit polariserte, og så bombastiske. Meningen så ufravikelige og ufeilbarlige (fra begge sider), at de kan konkurrere med hvilken som helst ekstremreligiøs.

    Jeg er personlig kristen (eller det vil variere litt etter hvem du spør) så at jeg ikke har møtt mange religiøse bommer du kraftig på. Jeg har hatt mine diskusjoner med både pinsevenner, muslimer og katolikker. De eneste det ikke går an å diskutere med er hardbarkede ateister. De er for opptatt med å sole seg i glansen av sin egen fortreffelighet, og ufeilbarlighet. Religiøse (uavhengig av trosretning) er åpne for tvil og diskusjon. Ateisten (veldig generalisert nå) er helt blind for alt annet enn sin egen virkelighetsoppfatning.


    Når det kommer til dette med krig og bombing osv, tror jeg som sagt det ikke har så mye med religion å gjøre. Det er maktsyke mennesker som konstruerer en tolkning av en eller annen religion for å fremme sin egen agenda, som i de aller fleste tilfeller er makt. Dette mener jeg var tilfellet med de kristne korstogene, og det mener jeg er tilfellet med borgerkrigene i Syria og Gaza. Det må huskes på at store deler av de som rekrutteres til ekstremorganisasjoner som ISIL er analfabeter, og har levd i områder der det er vanlig å være redd i hverdagen (her kan det diskuteres hvor mye skyld vesten må ta på seg i senere tid). I slike situasjoner trenger man ikke love folk alt for mye for at det skal følge deg. Jeg tviler sterkt på at religiøs overbevisning i de fleste tilfeller er den egentlige grunnen. Jeg holder en knapp på desperasjon.
    Enig i flere av dine utsagn her, og kan med det dermed indikere at også ateister kan man debattere med.
    Det forhindrer ikke at mange har fortsått/misforstått sin oppgave som troende dithen at de er sin guds utsendte medarbeider som dermed kan tillate seg det mest utrolige i sin guds navn. Alt fra presten som formante foreldrene i kirken før jul om at de ikke skulle fortelle ungene om julenissen, via de som fordømmer andres holdninger til ditt og datt, sjikanerer og/eller utestenger homofile, til de som utfører ren vold og terror i sin guds navn, gott mit uns og in god we trust.
    Jeg har aldri sett noe lignende fra noen ateist. Gjestemedlem, som vi har i vår midte, er en klart "religiøs" ateist, men heller ikke han fordømmer eller utestenger andre basert på deres tro.
    For øvrig hører denne avsporingen inn under religionstråden, ettersom vi vel er rimelig enige om at midtøsten-konfliktene ikke er rene religionskriger, det er mange andre aspekter der som er vel så viktige.

    Honkey
    (ex-religiøs)
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Å underkaste seg en religion eller ett annet system er vel egentlig bare to sider av samme sak. I Norge er vi alle slaver av kapitalismen.
    Kapitalisme eller privat eiendomsrett er bare en måte å organisere økonomien på, det har ikke noe med religion å gjøre. Hvis du mener at lønnsarbeid er slaveri kan påstanden gi mening, men kommunisme er mer likt et trossystem enn kapitalisme. Der har profetene Marx og Engels evig rett, selv om det de skrev ble skrevet i en tid med helt andre samfunnsforhold enn i dag. Jeg føler at min økonomiske såvel som åndelige frihet er ganske god, selv om jeg er en "slave" i henhold til Marx sin definisjon.

    Kunnskap er en flyktig enhet. Det som er sant i dag, er ikke nødvendigvis sant i morgen. Da mener jeg etablerte sannheter, og ikke absolutter som at 2+2=4

    EDIT: De mest fanatisk "religiøse" jeg har møtt har faktisk vært ateister. Tygg litt på det.
    Viten og tro er to fundamentalt forskjellige ting. Vitenskap er evidensbasert, og vil hele tiden tilpasse seg nye observasjoner og ny kunnskap. Troen er låst fast i aksiomer uten noen vitenskapelig sannhetsgehalt. Og ateisme er like lite en religion som viten er en tro, ateister er ikkereligiøse.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Ateister liker å si at de ikke er religiøse. De har likevel ett religiøst forhold til sin egen "tro" på at det ikke finnes noen gud. Ja det er en tro. Religion kan jo av natur ikke bevises. Det gjør at den heller ikke kan falsifiseres.

    Siden vitenskapen er flyktig og følger bevisene så kan man ikke utelukke at den til slutt ender på helt andre konklusjoner enn man skulle tro.

    Og ja jeg mener vi alle er slaver av det systemet vi er født inn i. Være deg seg religiøst eller sekulært. Sikkert mange som kunne tenkt seg frihet fra plikter i en eller annen form. Du sier at du føler at du har åndelig og økonomisk frihet, men du er uansett fange av dine egne begrensninger i så måte. Både åndelig og materielt (det er vi alle).

    En vitenskapelig nøtt før jeg trekker meg fra videre diskusjon. Hva er den statistiske sannsynligheten for at mer eller mindre tilfeldige hendelser gjennom x milliarder år har ført til at DU, i dag kan sitte å jabbe religion på HFS? Før du svarer så tenk over at om vi går langt nok tilbake så eksiterte ikke naturlovene.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    ^ Bemerk at troen med rot i gamle skrifter konsekvent må velge bortforklaringer og "guds veier er uransakelige" hver gang vitenskapen kommer opp med sterkere og sterkere, etterprøvbare og repeterbare forklaringsmodeller på spørsmål vi tidligere har fundert over.
    Videre kan man ikke sidestille tro med ikketro, da det ikke gir noen mening. Det er ikke behov for å bevise en ikke-eksistens, da det ikke er en påstand om noe som helst. Påstår du at Spaghetiimosteret finnes, og er allmektig, kunne det på et tidspunkt være en ide å underbygge en såvidt radikal påstand. Påstår du derimot at Spaghettimonsteret ikke finnes, har du heller ingen bevisbyrde. Derimot bør verden fortsette å styre mot økt kunnskap om realiteter og natur, slik at vi unngår å gå i tottene på hverandre med basis i vår mer eller mindre velfunderte fikse ideer.

    Ateisme er ikke en fiks idé, det er derimot en åpenhet for mer kunnskap om virkeligheten.

    Honkey
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ateister liker å si at de ikke er religiøse. De har likevel ett religiøst forhold til sin egen "tro" på at det ikke finnes noen gud.
    Det finnes ikke noe vitenskapelig holdepunkt for å si at det finnes en gud. Noen har skrevet det i en bok, uten noen form for bevisførsel, og siden har det blitt hamret inn i huet på folk med makt og trusler om evig fortapelse. Det er ingen rasjonell grunn til å hevde at innholdet i disse bøkene er sant. Om vitenskapen en gang finner ut at det eksisterer en form for allmektig entitet so be it, men per i dag eksisterer det overhodet ikke noe bevis for at så er tilfellet. Derfor gir det heller ingen mening å tro at det er tilfelle, og langt mindre å innrette hele livet sitt etter noen skriblerier hvor det påstås.

    Siden vitenskapen er flyktig og følger bevisene så kan man ikke utelukke at den til slutt ender på helt andre konklusjoner enn man skulle tro.
    Og nettopp derfor er vitenskapen fundamentalt annerledes enn tro. Viten endres i henhold til kunnskap og observasjoner, mens religionens aksiomer er fastlåste.

    Og ja jeg mener vi alle er slaver av det systemet vi er født inn i. Være deg seg religiøst eller sekulært. Sikkert mange som kunne tenkt seg frihet fra plikter i en eller annen form. Du sier at du føler at du har åndelig og økonomisk frihet, men du er uansett fange av dine egne begrensninger i så måte. Både åndelig og materielt (det er vi alle).
    I henhold til den definisjonen er det ikke mulig å være noe annet enn en slave, så det er vel egentlig ikke noen veldig matnyttig definisjon.

    En vitenskapelig nøtt før jeg trekker meg fra videre diskusjon. Hva er den statistiske sannsynligheten for at mer eller mindre tilfeldige hendelser gjennom x milliarder år har ført til at DU, i dag kan sitte å jabbe religion på HFS? Før du svarer så tenk over at om vi går langt nok tilbake så eksiterte ikke naturlovene.
    Den statistiske sannsynligheten er ekstremt lav, og nettopp derfor eksisterer det ikke vesener som jabber religion på HFS i 99.999...(masse nitall)...99% av universet. Det er bare "the law of great numbers"; siden sannsynligheten for å evolvere intelligent liv er så liten, så er et overveldende flertall av planetene uten intelligent liv. Men siden det er så ufattelig mange planeter i universet så eksisterer det nødvendigvis også noen med intelligent liv.

    Det er bare samme mekanismen som i Lotto det der; sannsynligheten for å vinne i Lotto er veldig liten, men siden jævlig mange tipper så er det én eller annen som vinner omtrent hver uke. Og sannsynligheten for at det utvikler seg intelligent liv på en planet er enda mindre, men siden det finnes så ufattelig mange planeter så er det nødvendigvis noen som har intelligent liv. Det er ikke mye av en "nøtt", statistikken er i grunn ganske enkel og det handler bare om å sette inn riktige tall.
     
    Sist redigert:

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    En vitenskapelig nøtt før jeg trekker meg fra videre diskusjon. Hva er den statistiske sannsynligheten for at mer eller mindre tilfeldige hendelser gjennom x milliarder år har ført til at DU, i dag kan sitte å jabbe religion på HFS? Før du svarer så tenk over at om vi går langt nok tilbake så eksiterte ikke naturlovene.
    Dette er en komplett omvendt problemstilling. En fabrikk lager en 10 millioner skruer i Kina. Hva er den statistiske sannsynligheten for at akkurat den skruen som sitter i fiskesnella fra ABU havnet hjemme hos meg...?
    Det hele er resultat av en evigvarende ekstremt langsom prosess. At jeg er meg er et blindspor i diskusjonen, all den tid jeg beviselig endte der jeg gjorde. Det er irrelevant. Kloden er fylt med ubesvarte spørsmål, i stedet for spekulasjoner, er det klart mer interessant å forsøke å skaffe seg kunnskap om alt vi lurer på.

    Honkey
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Hvis det hadde vært 50% sannsynlighet for at evolusjonen skapte intelligent liv på en planet, så hadde halvparten av alle planeter hatt intelligent liv. Det vet vi ikke er tilfellet. Vi har observert mange planeter og bare funnet én med intelligent liv så langt (vår egen), så sannsynligheten er åpenbart mye lavere. Vi vet ikke hvor mange planeter det finnes i universet, men et (konservativt) anslag er 10^24 eller 1.000.000.000.000.000.000.000.000. Siden det finnes minst én med intelligent liv (vår egen), så er sannsynligheten høyere enn 10^-24, eller 1/1.000.000.000.000.000.000.000.000. Hvor mye høyere vet vi ikke; hvis den er 2*10^-24 finnes det to planeter med intelligent liv, men jeg vil anta at den er endel høyere enn som så. Selv om nok er mye lavere enn 1/5.000.000 som er sannsynligheten for en gitt tallrekke i Lotto (den som blir trukket).
     
    Sist redigert:

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Israel dager unna å fullføre ødeleggelse av tunneler, - Mengden sement Hamas har brukt til å bygge disse tunnelene, kunne vært brukt til å bygge to sykehus, 20 klinikker og 100 barnehager, legger han til.

    Om det er sant at de kunne ha bygd så mye er kanskje litt tvilsomt, men at det har gått med mye betong det har det.



    Israel dager unna ? fullf?re ?deleggelse av tunneler - nyheter - Dagbladet.no
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    EDIT: De mest fanatisk "religiøse" jeg har møtt har faktisk vært ateister. Tygg litt på det.
    Teister avviser alle andre guder enn den de tror på. Ateister er ganske så nære dette. De avviser alle guder. Så kan du tygge litt på den.
    Skulle det være ett forsøk på å være morsom?

    Dersom ikke, skal jeg gi ett skikkelig svar. Første setning er for øvrig feil.
    Den er nok ikke feil. La oss ta kristendommen. Kristne tror ikke noe på gudene til hinduistene, vikingene, romerne, grekerne. De tror ikke på den jødiske og muslimske guden da de ikke betrakter Jesus som en del av den. De avviser alle disse gudene. Ateistene gjør det samme.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    En vitenskapelig nøtt før jeg trekker meg fra videre diskusjon. Hva er den statistiske sannsynligheten for at mer eller mindre tilfeldige hendelser gjennom x milliarder år har ført til at DU, i dag kan sitte å jabbe religion på HFS? Før du svarer så tenk over at om vi går langt nok tilbake så eksiterte ikke naturlovene.
    Den sannsynligheten er uendelig mye større enn at det skal oppstå eller eksistere en Gud.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    EDIT: De mest fanatisk "religiøse" jeg har møtt har faktisk vært ateister. Tygg litt på det.
    Ser at dette gjentas, og gjentas. Ikke mindre sprøyt av den grunn. Ateisme er å tro at det ikke finnes en gud. Det innebærer å frigjøre sitt livssyn fra overleverte og ubegrunnede tradisjoner og myter. Det er å stille seg åpen for vurdering av et synspunkt, og akseptere eller avvise det på bakgrunn av egne observasjoner og tanker.

    Å argumentere mot eksistensen av en gud med iver og lyst er ikke religiøs aktivitet.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    En vitenskapelig nøtt før jeg trekker meg fra videre diskusjon. Hva er den statistiske sannsynligheten for at mer eller mindre tilfeldige hendelser gjennom x milliarder år har ført til at DU, i dag kan sitte å jabbe religion på HFS? Før du svarer så tenk over at om vi går langt nok tilbake så eksiterte ikke naturlovene.
    Den sannsynligheten er uendelig mye større enn at det skal oppstå eller eksistere en Gud.
    Gud oppstod ikke tilfeldig, han ble skapt av SuperGud, som igjen ble skapt av MegaGud, som igjen ble skapt av...

    Det er så klart mindre sannsynlig at en Gud oppstod av intet og så skapte universet, enn at universet oppstod av intet. Av den enkle grunn at førstnevnte er en mer kompleks prosess.
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Mon tro hvilken løsning sofasynserne ser for seg? Islamistiske organisasjoner vinner frem i alle borgerkrigene etter den arabiske "våren" og opprettelsen av en dysfunksjonell palestinsk stat vil dekke bordet for dem. Da blir det palestinsk borgerkrig og med Hamas og Hizbollah på laget vil islamistene lett vinne .......
    Det er nok ikke så enkelt. Glem ikke at Hamas er fundamentalistiske sunni-muslimer (som også ISIL i Irak og Syria er), mens Hizbollah er shia-muslimer (som Iran). Det er mer sansynlig at Hamas og Hizbollah ville bekjempe hverandre. Sunni mot Shia er den klassiske konflikten i midt-østen.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Jepp, feilsitatet om Hizbollah er allerede påpekt. Shiaene er ikke mange nok til å være noen vesentlig maktfaktor i midtøsten, det er kun i Libanon de er noe særlig representert. Men Hamas er som ISIL en avlegning av brorskapet, så det ville blitt plenty influx av islamister fra Syria og over alt til en eventuell palestinsk stat, og Fatah ville nok relativt fort blitt nedkjempet. Og da ville bordet vært dekket for en mye bredere krig mot Israel.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.363
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Shia/sunni-koflikten har ikke vært til hinder for at Iran (shia) har vært en av de viktigste støttespillerne for Hamas (sunni), både når det gjelder finansiering, våpen og millitær opplæring. Irans bruk av Hamas som brikke i sin konflikt med Israel for forresten vært underlig lite omtalt i denne tråden.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.662
    Antall liker
    9.958
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De store talls lov ja. Og hadde det ikke vært for den, hadde det ikke vært noen skapninger til å fabulere opp guds eksistens. Tenk over den dere alle religiøse!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    evilawesome comments on De facto Israel today [1900x2226]

    Et ganske bra innlegg i en diskusjonstråd på Reddit.

    Gjengir det her, for det er en svært god beskrivelse av situasjonen.


    I think the international community doesn't really realize how awful the settlers are. They're some of the most unabashedly racist people I've met anywhere in the world. They believe that Jews are the chosen people of god, as told to them in the torah, and that Arabs are subhuman leeches defiling the land given to the Jews direct from Yahweh. It is literally their duty from god to clear non Jews from the land.

    If the settlers decide that they want your land, they have several options available. Due to the abandoned property law[1] any parcel of land which has been "deserted" for a largely arbitrary period of time automatically becomes property of the Israeli government. This means as a settler that all you have to do to legally steal a Palestinian's land is get them to temporarily "desert" it.

    This is most often done by harassment, fire bombs, beatings of the men and boys, and destruction of property and land. And what can the Palestinians do in response? Nothing. If you harm a settler you are either executed on the spot in "self defense" (which is similarly ridiculous to someone breaking into your house and then claiming self defense when they shoot you) or taken by the IDF for years of imprisonment, torture, and possible death.
    This is of course if the IDF isn't on the scene directly overseeing the operation providing "security" for the settlers. It's basically like if the KKK had the National Guard to defend them every time they went into black neighborhoods to sew torment and terror.

    If you try to take the legal, non violent route, good luck. The Israeli courts will not hear you, and the Palestinian courts are completely impotent. You have almost no protection under the law if you are brown and your attacker is white.

    The peace process is a farce perpetuated by Israel to facilitate continuous settler expansion and ethnic cleansing of the land. As others in this thread have mentioned, in a one state solution Palestinians would have to be granted the same legal and human rights as Israelis, including the right to buy and rent property in the settlements, and this is clearly intolerable, and in a two state solution Palestine would have discreet international borders which would prohibit further settler expansion, and this is clearly unacceptable as well.

    A two state solution is also impossible because, look at the map. There ain't much of a non Jewish state left. Just hundreds of thousands of people, many crammed into horrid ghettos built for the refugees created by the Israeli government after their previous mass purgings of non-Jews from the land.

    If you ever hear an Israeli or Jewish person tell you Palestinians have equal rights, ask them if they've been to Nablus. Ask them if they've been to Balata, or Askar. Seen the endless rows of windowless concrete apartment blocs which freeze in the winter and bake under the summer sun. Seen the children that live their entire lives surrounded by garbage and ruin. Palestinians have rights in modern day Israel like African Americans had rights in the 1890's: completely on paper, with a few notable and much hearalded exceptions.

    If you are American, you're paying for this. We give over three BILLION dollars a year to Israel, and have given over 220 billion total. We have largely paid for their nice separation wall which prevents Palestinians from entering Israel but does not prevent settlers from their unending encroachment into Palestine. We significantly subsidize the roads and buildings that the settlements are made of, as well as the shiny multi million dollar military equipment that saturates the entire region and discourages the indigenous population from doing anything but docilely staying in the small cramped and heavily guarded metropolitan regions that they have left.

    The solution will not come from within, any more than we could expect an abusive husband and captive wife to spontaneously resolve their differences and create a mutually respectful relationship. The husband has no motivation to change the situation as he has complete control (outside of a few angry and easily suppressible flair ups), and the wife has no real power in the relationship to effect change. The answer has to come from outside, which in this case is the international community.

    If you care anything about human rights or the rights of oppressed populations, get involved. It is up to us to stop the Israeli Apartheid. Or at the very least stop paying for it.

     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    evilawesome comments on De facto Israel today [1900x2226]

    Et ganske bra innlegg i en diskusjonstråd på Reddit.

    Gjengir det her, for det er en svært god beskrivelse av situasjonen.


    I think the international community doesn't really realize how awful the settlers are. They're some of the most unabashedly racist people I've met anywhere in the world. They believe that Jews are the chosen people of god, as told to them in the torah, and that Arabs are subhuman leeches defiling the land given to the Jews direct from Yahweh. It is literally their duty from god to clear non Jews from the land.

    If the settlers decide that they want your land, they have several options available. Due to the abandoned property law[1] any parcel of land which has been "deserted" for a largely arbitrary period of time automatically becomes property of the Israeli government. This means as a settler that all you have to do to legally steal a Palestinian's land is get them to temporarily "desert" it.

    This is most often done by harassment, fire bombs, beatings of the men and boys, and destruction of property and land. And what can the Palestinians do in response? Nothing. If you harm a settler you are either executed on the spot in "self defense" (which is similarly ridiculous to someone breaking into your house and then claiming self defense when they shoot you) or taken by the IDF for years of imprisonment, torture, and possible death.
    This is of course if the IDF isn't on the scene directly overseeing the operation providing "security" for the settlers. It's basically like if the KKK had the National Guard to defend them every time they went into black neighborhoods to sew torment and terror.

    If you try to take the legal, non violent route, good luck. The Israeli courts will not hear you, and the Palestinian courts are completely impotent. You have almost no protection under the law if you are brown and your attacker is white.

    The peace process is a farce perpetuated by Israel to facilitate continuous settler expansion and ethnic cleansing of the land. As others in this thread have mentioned, in a one state solution Palestinians would have to be granted the same legal and human rights as Israelis, including the right to buy and rent property in the settlements, and this is clearly intolerable, and in a two state solution Palestine would have discreet international borders which would prohibit further settler expansion, and this is clearly unacceptable as well.

    A two state solution is also impossible because, look at the map. There ain't much of a non Jewish state left. Just hundreds of thousands of people, many crammed into horrid ghettos built for the refugees created by the Israeli government after their previous mass purgings of non-Jews from the land.

    If you ever hear an Israeli or Jewish person tell you Palestinians have equal rights, ask them if they've been to Nablus. Ask them if they've been to Balata, or Askar. Seen the endless rows of windowless concrete apartment blocs which freeze in the winter and bake under the summer sun. Seen the children that live their entire lives surrounded by garbage and ruin. Palestinians have rights in modern day Israel like African Americans had rights in the 1890's: completely on paper, with a few notable and much hearalded exceptions.

    If you are American, you're paying for this. We give over three BILLION dollars a year to Israel, and have given over 220 billion total. We have largely paid for their nice separation wall which prevents Palestinians from entering Israel but does not prevent settlers from their unending encroachment into Palestine. We significantly subsidize the roads and buildings that the settlements are made of, as well as the shiny multi million dollar military equipment that saturates the entire region and discourages the indigenous population from doing anything but docilely staying in the small cramped and heavily guarded metropolitan regions that they have left.

    The solution will not come from within, any more than we could expect an abusive husband and captive wife to spontaneously resolve their differences and create a mutually respectful relationship. The husband has no motivation to change the situation as he has complete control (outside of a few angry and easily suppressible flair ups), and the wife has no real power in the relationship to effect change. The answer has to come from outside, which in this case is the international community.

    If you care anything about human rights or the rights of oppressed populations, get involved. It is up to us to stop the Israeli Apartheid. Or at the very least stop paying for it.

    Rumble in the (internet) jungle. Get real!
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Shia/sunni-koflikten har ikke vært til hinder for at Iran (shia) har vært en av de viktigste støttespillerne for Hamas (sunni), både når det gjelder finansiering, våpen og millitær opplæring. Irans bruk av Hamas som brikke i sin konflikt med Israel for forresten vært underlig lite omtalt i denne tråden.
    Vel, nå er det slik at Iran har trappet ned støten til Hamas. Oljestaten Quatar er nå muligens Hamas' eneste støttespiller.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.363
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Quatar er neppe de eneste, men Hamas holder kortene tett til brystet når det gjelder finansieringen. I flg. Wikipedia, utgjøres 90% av ikke-navngitte kilder. For 2012 riktignok.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.363
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Apropos støttespillere og samtalepartnere. Her er et klipp til glede for nye seere.



    pinocchio38.gif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Quatar er neppe de eneste, men Hamas holder kortene tett til brystet når det gjelder finansieringen. I flg. Wikipedia, utgjøres 90% av ikke-navngitte kilder. For 2012 riktignok.
    Noe av den kommer nok desverre fra deg og meg via vår salige regjering.
    Grunnleggeren av de hyllede sannhetslysene i Al Jazeera har visst personlig sponset Hamas med noe sånt som ca 500 millioner dollar. Selv om de sikkert har litt uenigheter så har de lille satan som en felles samlende fiende.Hamas leverer bloddryppende videoer som deler av betalingen til Al Jazeera,og dette skaper igjen stor sympati fra resten av den muslimske verden,og resten av verden for den del,og da drypper det mer penger på de i form av diverse donasjoner.

    Mens de ofrer sine uskyldige palestinske sønner,døtre,brødre,søstre,fedre og mødre,så sitter ledelsen i Hamas tryggt i Qatar eller en annen friplass og mesker seg i luksus.

    Dr. Michael D. Evans: Hamastan
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.662
    Antall liker
    9.958
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og dette beviser at krigsforbrytelser mot barn er ok?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.662
    Antall liker
    9.958
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forsvarere av tapt sak har bare et virkemiddel - å dreie diskusjonen over på at motparten er drittsekker. Det er de sikkert; men det hjelper ikke ofrene. For en hedning som meg er det unaturlig å bruke ordet ukristelig, men jeg fristes ikke akkurat til å bli religiøs....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.662
    Antall liker
    9.958
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, dette har i vært fall vært rapportert i NRK.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn