Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    I eksemplet over så er det snakk om en relativt liten hjullaster.
    IDF opererer også ombygde Caterpillar D9-ere.
    Disse er armert og kan fjernstyres.
    En slik veier 90 tonn, og hvordan en slik kan opereres i tettbebygd strøk med noen som helst grad av sikkerhet er uforståelig.
    Nå er vel heller ikke det meningen.
    Tanken bak kan ikke være annet enn for å skape skrekk, eller terror som vi gjerne kaller det, og for mest mulig effektivt kunne påføre lokalsamfunnet så mye skade som overhodet mulig.
    Ren, skjær ondskap.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.555
    Jeg husker ennå hvor spennende bibelhistorie var da jeg gikk i barneskolen i begynnelsen ab 60-tallet. Når vi kom til historien om Abraham snudde det seg, hvilken drittsekk er det som forlanger at man skal drepe sitt eget barn for å bevise sin hengivenhet ovenfor guden? Etter dette var ikke historiene like fascinerende.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.262
    Sted
    Oslo
    Jeg husker ennå hvor spennende bibelhistorie var da jeg gikk i barneskolen i begynnelsen ab 60-tallet. Når vi kom til historien om Abraham snudde det seg, hvilken drittsekk er det som forlanger at man skal drepe sitt eget barn for å bevise sin hengivenhet ovenfor guden? Etter dette var ikke historiene like fascinerende.
    Eller historien om han som sliter i 7 år for å gifte seg med den vakre datteren, og da han tar av henne sløret så er hun den stygge.
    Så sliter han i nye 7 år før han får den vakre.
    Er det derfor noen kristne er så imot at arabiske kvinner dekker seg til?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    en muslimsk strippeklubb må være noe av det kjedeligste som fins, av med solbrilla så man ser øynene så er strippinga ferdig

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    en muslimsk strippeklubb må være noe av det kjedeligste som fins, av med solbrilla så man ser øynene så er strippinga ferdig
    Personlig så ser jeg ikke helt underholdningsverdien i strippeklubber i det store og hele.
    Men så er jeg ganske kjedelig også da. :LOL:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Personlig så ser jeg ikke helt underholdningsverdien i strippeklubber i det store og hele.
    Men så er jeg ganske kjedelig også da. :LOL:
    du må gi det en sjanse, et godt sted å tilbringe tid med venner hvis man feks skal ut på byen.
    billige drinker, hyggelig atmosfære og koselige jenter.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    417
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor gjelder ikke hele boka som sjefen angivelig har skrevet?
    HÆ? Det har jeg aldri skrevet. Du får lese deg opp på hele bibelen og se alt i sammenheng. Det forutsetter at du har et åpent sinn da.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.555
    HÆ? Det har jeg aldri skrevet. Du får lese deg opp på hele bibelen og se alt i sammenheng. Det forutsetter at du har et åpent sinn da.
    Åpent sinn, du mer å tolke skriftene ut fra hva som passer i øyeblikket?
    Øye for øye i en situasjon, du skal ikke drepe i en annen.....

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Du får lese deg opp på hele bibelen og se alt i sammenheng. Det forutsetter at du har et åpent sinn da.
    Eg vil tilrå dei grunnleggjande hermeneutiske spørsmåla, både for nye og gamle testamentet: Kven skriv dette til kven, når og kvifor?

Eit anna hjelpespørsmål, som for så vidt både er relevant for tråden og for dei som les andre framstillingar av oldtidshistorie (og for den del annan historie): Kva gjorde alle dei andre?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har lest mye av bibelen - om ikke alt.
    Får alltid det inntrykk fra kristne at GT ikke gjelder for å si noget forenklet. Derfor spørsmålet.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    Dette demonstrerer med all tydelighet overgriperen.
    Gaza er allerede trangt, og tiltak Israel mener de trenger for sin egen del
    MÅ ETABLERES PÅ «ISRAELSK» GRUNN.
    Israel er en imperialistisk utbytter for å si det som AKP ville ha sagt det i gamle dager

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    417
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Åpent sinn, du mer å tolke skriftene ut fra hva som passer i øyeblikket?
    Øye for øye i en situasjon, du skal ikke drepe i en annen.....
    Åpent sinn betyr ingen forutinntatte holdninger og fordommer. Forståelse er i denne sammenheng ikke det samme som tolkning.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    272
    For noen år siden satt jeg på en campingstol i sanden helt sør på Gazastripen og drakk kaffe med noen gjestfrie Hamas-soldater.

– Da jeg var elleve år, kom israelske soldater med bulldosere. Og så bare rev de huset vårt, fortalte en av soldatene.

– De hevdet at huset vårt lå for nær grensen, men vi var bare en helt vanlig familie som levde et helt vanlig liv der. De mente at vi utgjorde en sikkerhetsrisiko for Israel.

Da han vokste opp, ble han med i Hamas og grep til våpen.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    417
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal forstå verden ut fra totusenårgamle tekster. Joda - la oldtiden komme tilbake!

- og hvis vi vegrer oss er vi forutinntatte...
    Da tolket du det jeg skrev så det passet inn i din forestilling.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    272
    Troops pulled out of the Jabaliya camp in northern Gaza last Friday after weeks of fighting caused widespread destruction. First responders have recovered the bodies of 360 people, mostly women and children, killed during the battles.(AP)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.864
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nedslaktinga fortsetter i stor stil. Utrolig hvordan enkelte kan holde på uten konsekvenser.
    Kanskje de "kristne" som frekventerer tråden kan rasjonalisere denne nedslaktingen for oss hedninger, som forferdes over dette? Terningen er herved kastet.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    417
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje de "kristne" som frekventerer tråden kan rasjonalisere denne nedslaktingen for oss hedninger, som forferdes over dette? Terningen er herved kastet.
    Det er INGEN, heller ikke kristne som kan g ideg det du spør om. Krig er umenneskelig, tragisk, ødeleggende for ALLE.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.864
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er INGEN, heller ikke kristne som kan g ideg det du spør om. Krig er umenneskelig, tragisk, ødeleggende for ALLE.
    De "kristne" her støtter Israel, og derfor støtter de også denne nedslaktingen av sivilbefolkningen i Gaza. Over 20000 barn er hittil drept. 20000! De barna er så langt fra skyldige i noe som helst som det er mulig å komme!

Det ventes på at den verste av de uspiselige hiver på et latterfjes her.

Sist redigert:

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    417
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    De "kristne" her støtter Israel, og derfor støtter de også denne nedslaktingen av sivilbefolkningen i Gaza. Over 20000 barn er hittil drept. 20000! De barna er så langt fra skyldige i noe som helst som det er mulig å komme!

Det ventes på at den verste av de uspiselige hiver på et latterfjes her.
    Du har svaret på alt, uansett hva andre måtte mene. Du mener at alle kristne, iallefall her på HFS er medskyldige i barnedrap fordi de samme støtter Israel. Det er IKKE sant.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.864
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du har svaret på alt, uansett hva andre måtte mene. Du mener at alle kristne, iallefall her på HFS er medskyldige i barnedrap fordi de samme støtter Israel. Det er IKKE sant.
    Trenger ikke lete i bibelen for å finne svaret på at de 20 000 barna er uskyldig massakrert av landet du støtter i tykt og tynt. På grunn av en eventyrfortelling.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dersom man ikke gir Israel den fordømmelsen de fortjener så er man indirekte medskyldig i barnedrap
    Jeg bruker enhver anledning til å rakke ned på Israel, det landet eksisterer ikke lenger for meg, hvis det noen gang gjorde det.
    Håper verdenssamfunnet tar seg sammen og likviderer styresmaktene i det landet, så får de ha et troverdig valg og stemme frem noen fornuftig
    hvis ikke burde landet bli satt under verdensstyre evt oppløses. Det er jo fullt av folk fra hele verden uansett så de kan jo dra tilbake der de kom fra

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    417
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke lete i bibelen for å finne svaret på at de 20 000 barna er uskyldig massakrert av landet du støtter i tykt og tynt. På grunn av en eventyrfortelling.
    Jeg har ALDRI sagt her at jeg støtter Israel i tykt og tynt, det er din påstand. Jeg hater alle former for krig. men det betyr ikke at jeg samtidig må hate israel. Ser du forskjellen ?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.864
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ALDRI sagt her at jeg støtter Israel i tykt og tynt, det er din påstand. Jeg hater alle former for krig. men det betyr ikke at jeg samtidig må hate israel. Ser du forskjellen ?
    Nei, ikke når det alltid tas forbehold om at det skyldes Hamas. Israel har alltid holdt på slik, fra første dag etter opprettelsen.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    De holdt på slik før staten Israel ble etablert. Les bare historien til "Irgun", den jødiske militsen som terroriserte Palestina på 40-tallet. (Irgun var forløperen til IDF) En av lederne, Menachen Begin ble statsminister i Israel senere. Noe å tenke på for de som misliker terror.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.864
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De holdt på slik før staten Israel ble etablert. Les bare historien til "Irgun", den jødiske militsen som terroriserte Palestina på 40-tallet. (Irgun var forløperen til IDF) En av lederne, Menachen Begin ble statsminister i Israel senere. Noe å tenke på for de som misliker terror.

Menachem Begin, den verste av de alle. Inntil Benjamin Netanyahu. Statsminister under Sabra og Shatila. Fredspris i 1978, en terrorist.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.746
    Dersom man ikke gir Israel den fordømmelsen de fortjener så er man indirekte medskyldig i barnedrap
    Jeg bruker enhver anledning til å rakke ned på Israel, det landet eksisterer ikke lenger for meg, hvis det noen gang gjorde det.
    Håper verdenssamfunnet tar seg sammen og likviderer styresmaktene i det landet, så får de ha et troverdig valg og stemme frem noen fornuftig
    hvis ikke burde landet bli satt under verdensstyre evt oppløses. Det er jo fullt av folk fra hele verden uansett så de kan jo dra tilbake der de kom fra
    Du er vel på samme tynne is som gjorde at noen tidligere innlegg for litt siden blei sletta av høvdingen. Kan ikke se at dette er noe som bringer noe nytt til torgs bortsett fra et umåtelig sinne, Noe som er totalt uinteressant for andre. Synspunket ditt er vel klinkende klart....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn