Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.859
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du er vel på samme tynne is som gjorde at noen tidligere innlegg for litt siden blei sletta av høvdingen. Kan ikke se at dette er noe som bringer noe nytt til torgs bortsett fra et umåtelig sinne, Noe som er totalt uinteressant for andre. Synspunket ditt er vel klinkende klart....
    Nå er jeg langt fra enig med Dr_BASS, men; Israel har selv elliminert politiske motstandere, palestinere, de var i Norge en kjapptur, de står bak massedrap og folkemord... Jeg klarer slett ikke hisse meg opp over hans innlegg. I fortvilelse over massakrene i Gaza nå, Sabra og Shatila tidligere. Pluss, pluss er det faktisk fullt ut forståelig at han sier det han gjør. Dagens Israel har ikke livets rett, der de okkuperer, dreper, stjeler stadig mer land. Netanyahu bak lås og slå for krigsforbrytelser og folkemord. Pelle seg tilbake, presses til de grenser de fikk tildelt. Da, først da, har Israel livets rett!

Israel er langt verre enn Russland, siden de i 80 år har bedrøvet palestinerne stadig mer land, drept og terrorisert de. Da er det faktisk lov å ytre; "få lederene eliminert"!

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bare så det er sagt, jeg hater alle og ingen, bortsett fra morderiske politikere, de bare hater jeg.
    I tillegg så er de feige som ikke tør å ta affære når det virkelig gjelds
    Videre syns jeg det er feigt å gå i krig for å drepe fienden, når fienden er din nabo. Da burde man heller snu seg mot de som beordrer dette og eliminere trusselen.
    Det er politikere som starter kriger, ikke gutta på gulvet, og hvertfall ikke kvinner og barn , allikevel er de som må lide hver eneste gang.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.272
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal vi roe oss litt ned her, oppfordring til vold tolereres ikke her! Innlegg i strid med regel 1 er fjernet.

Bjørn.H, moderator

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.859
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er altså slik å forstå at sarkasme og ironi rundt Espen Lie tolkes som "oppfordring til vold"? Her er det altså snakk om en person, amason, som lenge har kommet med latterfjes på innlegg hvor forferdelighetene i Gaza tas opp. Da bør sarkasme, drivende og dampende neppe være det første å gripe fatt i.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Et lite spørsmål til de som har langt mere informasjon om dette enn jeg har, hva med Jordan og Egypt? Hvorfor har de stengte grenser og hvorfor har ikke de vært mere på ballen, siden det er deres brødre og søstre som blør her?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    Joda, men det er noe naivt å tro at bare Israel skjerper seg så blir alt bare fryd og gammen, og at Hamas og resten av brorskapet bare er heltemodige motstandsfolk. Det er det absolutt ingenting som tyder på
    Nei, og det er det heller INGEN som tror.
    Men hvis Israel begynner å bruke hodet i stedet for ei særdeles stor slegge til å løse problemet, så vil vi kanskje få positiv utvikling i stedet for stadig mere hat på begge sider.
    Dette vil ta lang tid å reparere.
    Antagelig veldig lang tid.
    Men for å få fred så må noen tørre å slutte å krige.
    Israel holder et folk i et jerngrep som dag for dag strammes.
    Ballen ligger hos Israel.
    De må bli smartere.
    Det finnes ingen annen løsning.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har ALDRI sagt her at jeg støtter Israel i tykt og tynt, det er din påstand. Jeg hater alle former for krig. men det betyr ikke at jeg samtidig må hate israel. Ser du forskjellen ?
    Hvem er det som hater Israel mener du?
    Jeg snakker med mange som er rasende over Israels behandling av palestinere og selvsagt overfallet på Gaza.
    Men ingen av de jeg snakker med hater Israel eller har problemer med jøder.
    PS! Er ikke tvil om at anti-semitisme er reelt nok.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Nei, og det er det heller INGEN som tror.
    Men hvis Israel begynner å bruke hodet i stedet for ei særdeles stor slegge til å løse problemet, så vil vi kanskje få positiv utvikling i stedet for stadig mere hat på begge sider.
    Dette vil ta lang tid å reparere.
    Antagelig veldig lang tid.
    Men for å få fred så må noen tørre å slutte å krige.
    Israel holder et folk i et jerngrep som dag for dag strammes.
    Ballen ligger hos Israel.
    De må bli smartere.
    Det finnes ingen annen løsning.
    Nettopp. Dette startet med deporteringen av Palestinere i det som da var en multietnisk nasjon i 1948 og har aldri stoppet. Israel har en hel del å svare for når det gjelder behandlingen av Palestinere og har vel selv skapt Hamas og er i ferd med å skape et enda verre monster. INGEN her inne er fan av hverken Hamas eller terror. Det som skjedde 7. oktober var et helt vanlig angrep i en krig, men som gikk fra å være et angrep til å bli terror. Når det er sagt, bildene Israel bruker om angrepet er hverken bevist eller vil bli bevist aå lenge Israel holder alt og alle unna enhver mulighet til å undersøke og etterforske noe som helst.

Jeg liker hverken kristendommen eller islam, men det som skjer nå er langt langt over grensen!

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    1
    Et lite spørsmål til de som har langt mere informasjon om dette enn jeg har, hva med Jordan og Egypt? Hvorfor har de stengte grenser og hvorfor har ikke de vært mere på ballen, siden det er deres brødre og søstre som blør her?
    Kan det vera at dei ikkje vil fasilitera etnisk rensing?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    Vet ikke om jeg har mer informasjon, men jeg har noen tanker om saken.
    Hvis ser på dette ensidig fra f eks Egypts side:
    • Jeg vil tro de er livredde for å bli en del av konflikten.
    • Hvis de tar inn palestinere, så vil de garantert angripe Israel fra sitt nye "hjemland".
    • Israel VIL svare, og vips så har er det nye "hjemlandet" i krig med en særdeles sterk militærmakt som ofte og gjerne bruker den makta.
    I tillegg så har de antagelig også argumenter sett fra et palestinsk ståsted.
    F eks som @palmaris nevner, at de ikke vil delta i etnisk rensing.

Så jeg har stor forståelse for at nabolandene ikke ønsker dette,

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.859
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I den artikkelen benyttes beskrivelsen "utslettelseskrig" om krigen Israel fører mot palestinerne og Palestina. Et svært beskrivende navn på det Israel bedriver. Det tas også opp prinsippløsheten verden har møtt Israel med, både nå og tidligere;

"Det er vesentlig å huske at det er i denne historiske og kulturelle konteksten palestinske motstandsgrupper har vokst fram. Å anerkjenne palestinernes selvråderett er en prinsipiell sak, som Norge burde gjort for lenge siden. Den største trusselen mot demokratiet er ikke autokrati, men hykleri, sa norsk-palestinske Iyad el-Baghdadi, under Norad-konferansen tidligere i år. Det synes også å være premisset som ligger til grunn for Norges nye linje i Midtøsten-politikken. Hykleri og doble standarder i utenrikspolitikken er destruktivt både for de som rammes direkte, men også for vårt eget demokrati."

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.162
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi ikke diskutere sak, og ikke gå til angrep på hverandre?

Dette er et svært betent tema, og hvis tråden fortsetter slik den har gjort på de siste to sidene, så er jeg usikker på om jeg ønsker at Hifisentralen skal være en arena for denne debatten.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Og dessuten, og her tar mange feil, grensene både til Jordan og Egypt kontrolleres av Israel
    Heilt sant; hugsar då eg stod (dvs “bada”) på jordansk side av Dødehavet og det slo meg at alt vi såg over innsjøen var kontrollert av Israel. Det same gjeld Rafah, det er Israel og Egypt på kvar si side.

Dette kjem ofte dårleg fram på kart.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.859
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Torsdag vedtok styret ved Universitetet i Stavanger (UiS) å avslutte alle institusjonelle avtaler og samarbeid med israelske institusjoner.

I vedtaket skriver UiS at kutter båndene til Israel «på grunn av den folkerettsstridige krigføringen på Gaza. UiS inngår heller ingen nye avtaler så lenge krigshandlingene pågår.»

Og EU kom nettopp med dette;

-
    EUs utenrikssjef Josep Borrell krever uavhengig gransking etter Israels angrep mot en FN-skole som huset tusenvis av internt fordrevne palestinere i Gaza.

FN sier et sted mellom 35 og 45 mennesker ble drept i angrepet mot skolen i flyktningleiren Nuseirat før daggry torsdag morgen, mange av dem skal være barn og kvinner.

– Rapportene fra Gaza viser gang på gang at vold og lidelse fortsatt er den eneste virkeligheten for hundretusener av uskyldige sivile. Disse forferdelige nyhetene krever en uavhengig gransking, skriver Borrell på X.

.....

Ubetinget støtte til Israel er i ferd med å smuldre opp.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.888
    Sted
    Kongsberg
    Feilvurdering JaJa
    Er det israelsk regjerings språk for massakre på sivile?
    Teltleiren i Gaza var jo også bare en feilvurdering
    Nei, på ingen måte en feilvurdering. De besvarte rakettild fra teltleieren mot Tel Aviv.
    En liten detalj Hamaspropagandistene "glemte" å informere deg om. Så dødsfallene
    i teltleiren får Hamas ta på sin kappe. Er du ikke stolt av å støtte en organisasjon som
    til de grader gir faen i sine egne landsmenn!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ja de "bare besvarte"
    Greit å vite at det er slik man skal håndtere ting, da er det bare å gjemme seg blandt folk og skyte så vet man at bombene kommer
    Det er nemlig ingen unnskyldning, Israel har rakettskjold, de har all slags moderne utstyr, og i tillegg muligheten til å trekke seg unna
    de visste veldig godt hvem som var i den leieren
    Og har du noen kilder, bortsett fra jerusalem post?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.684
    Nei, på ingen måte en feilvurdering. De besvarte rakettild fra teltleieren mot Tel Aviv.
    En liten detalj Hamaspropagandistene "glemte" å informere deg om. Så dødsfallene
    i teltleiren får Hamas ta på sin kappe. Er du ikke stolt av å støtte en organisasjon som
    til de grader gir faen i sine egne landsmenn!
    1. Atter en gang: INGEN i denne tråden har uttrykt noe som minner om støtte til Hamas.

2. Rent filosofisk: Dersom en skoleskytter skyter mot politiet fra et klasserom fullt av skoleunger, tenker du da det er rimelig at politiet kaster en granat inn i klasserommet?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kom over denne, noe tilbake i tid men bra info

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Bergen
    Vet ikke om jeg har mer informasjon, men jeg har noen tanker om saken.
    Hvis ser på dette ensidig fra f eks Egypts side:
    • Jeg vil tro de er livredde for å bli en del av konflikten.
    • Hvis de tar inn palestinere, så vil de garantert angripe Israel fra sitt nye "hjemland".
    • Israel VIL svare, og vips så har er det nye "hjemlandet" i krig med en særdeles sterk militærmakt som ofte og gjerne bruker den makta.
    I tillegg så har de antagelig også argumenter sett fra et palestinsk ståsted.
    F eks som @palmaris nevner, at de ikke vil delta i etnisk rensing.

Så jeg har stor forståelse for at nabolandene ikke ønsker dette,
    Kanskje det viktigste, som alltid,
    sjekk økonomien til Egypt, de har sikkert mye ekstra peng på bok, sikkert lite arbeidsløyse
    på samme måte som Jordan (sjekk status på flyktningeleiren som nærmer seg 80 år)
    på samme måte som Libanon (sjekk status på flyktningeforholdene der)

du skal være rimelig teit som Smin i et land som er definert som u-land, eller nært, for å tillate stor influx av krigsflyktninger. det er ikke akkurat 5 000 på sykkel vi prater om her

Egentlig kan alle vestlige land som unisont støtter israel, samme hva, bli pålagt av FN, med tilhørende domstol, om å ta imot alle flyktende palestinere, gi de penger til et godt livsopphold iht lønns/ formue middelnivået i disse landene, gratis utdanning og omskolering til ant-"terror" osv osv siden disse landene indirekte støtter israels ulovlige annektering av land og utsletting av palestinere

Det er vinn vinn,
    - Israel kan endelig ta over hele landet slik vesten ikke ønsket i 1948, men likefullt helhjertet har støttet siden da.
    Dette kan lett finansieres over en egen frivillig skatt for alle verdens MIFF, og alle israels venner over skatteseddelen. De som støtter israel vil støtte det unisont, og registrerer seg umiddelbart hos skattefuten
    - Palestinerne får mulighet til et bedre liv, intet hjemland, men pytt pytt. Vi gjør som med den norske fjellreven, vi redder rasen med litt kunstig hjelp inntil arten er i stand til å ta vare på seg selv og velge sin egen vei. Da kan Palestinerne bygge seg opp, ala det all verdens jøder har gjort gjennom tidene, og om litt lage seg sitt eget ikke fullt så gammelt testamente der alle deres nakba er beskrevet, og de kan starte kampen om et eget land på stranden i Middelhavet

Øye for øye
    Guds utvalgt folk
    MPFF

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.746
    Jeg har tidlig utrykt skepsis på de tapstall som Hamas operer med, allerede fra den første insidenten på det sykehuset i starten av krigen. Som viste seg overveiende sannsynlig å være en villfaren Hizbollahrakett.

Det viser seg at det er noen med kunnskap om temaet som stiller spørsmål. Det er det selvfølgelig all grunn til. Også her. En grundig artikkel. Og med store spørsmålstegn.

1717709603509.png

Gaza, Hamas | Israel anklages for folkemord. Men har Hamas lurt oss alle? (nettavisen.no)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    dette blir nok slettet, men prøv og bruk samme logikk rundt det som skjedde med jødene under 2 verdenskrig
    tallene går ikke opp..
    noe som forteller meg at dette er en del av samme propaganda maskin

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Bergen
    Heldigvis får vi aldri svaret.. det blir uansett for ille å tenke på for oss med normale sjelsevner

Volumet blir sikkert drevet frem av hva/hvem man tror mest på
    Det kommer til å gro godt i Gazas jord
    Kanskje det er det som var den egentlige planen... utvikling av godt jordbruksland med naturlig gjødsel; gjenbruk

For egen del, kunne ikke bry meg mindre om tallet er 9 999 eller 99 999. Ille er det uansett, og det virkelig interessante er at man gidder å diskutere det temaet i det hele tatt.. i 2024
    Hvem lyver i en krig...

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.746
    dette blir nok slettet, men prøv og bruk samme logikk rundt det som skjedde med jødene under 2 verdenskrig
    tallene går ikke opp..
    noe som forteller meg at dette er en del av samme propaganda maskin
    Du svømmer i det samme grumsete vann. Tviler forresten på at du leste hele artikkelen og tenkte igjennom den på 14 minutter. Men ikke overrasket. Artikkelen er god den og fortjener saklige motsvar. Hvilket jeg ikke kan se at du har kommet med. F.eks du fyrte fra hoften uten tegnsetting av noen art. Uklart ha du egentlig sier .

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.262
    Sted
    Oslo
    Du svømmer i det samme grumsete vann. Tviler forresten på at du leste hele artikkelen og tenkte igjennom den på 14 minutter. Men ikke overrasket. Artikkelen er god den og fortjener saklige motsvar. Hvilket jeg ikke kan se at du har kommet med. F.eks du fyrte fra hoften uten tegnsetting av noen art. Uklart ha du egentlig sier .
    Man kan sikkert diskutere antall 10tusener som er massakrert på Gaza.
    Bildene viser at det knapt er igjen bygninger der., som ikke er rasert.
    Verre å diskutere seg unna det.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.746
    Man kan sikkert diskutere antall 10tusener som er massakrert på Gaza.
    Bildene viser at det knapt er igjen bygninger der., som ikke er rasert.
    Verre å diskutere seg unna det.
    Synes korrekte tapstall/skadede er viktig. På lik linje med analyse av områdets bygningsmasse før/etter. En jeg kjenner jobbet med å avdekke massakrene i eks Jugoslavia som serberne stod for. For dem var det uhyre viktig å dokumentere alt og med største nøyaktighet. Av respekt for de drepte og deres familier.

Nei, man kan ikke diskutere antall 10 tusener nettopp av den grunn.!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.684
    Det er vel selvsagt at Hamas ønsker å benytte tapstall som et stort element for å vinne propagandakrigen. Kanskje er tallene bare en tredjedel av hva Hamas påstår, og det blir dermed vanskelig å argumentere for at det vi ser er et folkemord.*
    Men at vi ser noe som ligner på tortur av et helt folk, kan vanskelig bortforklares. Byknusing russian style, utsulting, rasering av sykehus og skoler. Det er fullstendig utålelig, uansett hvor mye Hamas juger.

(*Sammenlign gjerne med Rwanda 1994 eller Darfur 2004, det var utvilsomt folkemord)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    Kanskje det viktigste, som alltid,
    sjekk økonomien til Egypt, de har sikkert mye ekstra peng på bok, sikkert lite arbeidsløyse
    på samme måte som Jordan (sjekk status på flyktningeleiren som nærmer seg 80 år)
    på samme måte som Libanon (sjekk status på flyktningeforholdene der)

du skal være rimelig teit som Smin i et land som er definert som u-land, eller nært, for å tillate stor influx av krigsflyktninger. det er ikke akkurat 5 000 på sykkel vi prater om her

Egentlig kan alle vestlige land som unisont støtter israel, samme hva, bli pålagt av FN, med tilhørende domstol, om å ta imot alle flyktende palestinere, gi de penger til et godt livsopphold iht lønns/ formue middelnivået i disse landene, gratis utdanning og omskolering til ant-"terror" osv osv siden disse landene indirekte støtter israels ulovlige annektering av land og utsletting av palestinere

Det er vinn vinn,
    - Israel kan endelig ta over hele landet slik vesten ikke ønsket i 1948, men likefullt helhjertet har støttet siden da.
    Dette kan lett finansieres over en egen frivillig skatt for alle verdens MIFF, og alle israels venner over skatteseddelen. De som støtter israel vil støtte det unisont, og registrerer seg umiddelbart hos skattefuten
    - Palestinerne får mulighet til et bedre liv, intet hjemland, men pytt pytt. Vi gjør som med den norske fjellreven, vi redder rasen med litt kunstig hjelp inntil arten er i stand til å ta vare på seg selv og velge sin egen vei. Da kan Palestinerne bygge seg opp, ala det all verdens jøder har gjort gjennom tidene, og om litt lage seg sitt eget ikke fullt så gammelt testamente der alle deres nakba er beskrevet, og de kan starte kampen om et eget land på stranden i Middelhavet

Øye for øye
    Guds utvalgt folk
    MPFF
    Ja.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.692
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har tidlig utrykt skepsis på de tapstall som Hamas operer med, allerede fra den første insidenten på det sykehuset i starten av krigen. Som viste seg overveiende sannsynlig å være en villfaren Hizbollahrakett.

Det viser seg at det er noen med kunnskap om temaet som stiller spørsmål. Det er det selvfølgelig all grunn til. Også her. En grundig artikkel. Og med store spørsmålstegn.

Vis vedlegget 1030031

Gaza, Hamas | Israel anklages for folkemord. Men har Hamas lurt oss alle? (nettavisen.no)
    Men du tviler ikke på Israels tall fra 7. oktober?
    Det er et velkjent faktum(!) at i en konflikt (les krig) så utnytter gjerne begge parter fakta, tall og statistikk.

Tall er selvsagt viktige, eksakte tall ikke så veldig, siden vi vet at de er unøyaktige.
    Delvis fordi Israel vanskeligjør innhenting av informasjon.

Det vi vet er at det er veldig(!) mange sårede og døde, at de materielle ødeleggelsene er enorme, og at hele befolkningen på Gaza lider big time.
    De mangler tilgang til helsetjester, skoler, husvære OG mat.
    Det gjør ikke hele Israel.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    272
    Hvorfor gjøres det ikke mer for å hjelpe alle de titusenvis av skada palestinere?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Fordi adgang til Gaza er sperret av IDF. De vil at resten av befolkningen skal dø av sult. Slik sparer de ammo også.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.859
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ganske betegnende at MIFF-erne her henger seg opp i hvorvidt det er nærmere 40000 massakrerte eller noen og 20000. Israel har intet som helst å gjøre i Gaza, Vestbredden eller noe annet sted som ikke er innenfor landets opprinnelige grenser fra 1948. Sivile drepes, brennes, sultes til døde på områder som tilhører Palestina. Israel har ingen som helst rett til "selvforsvar" mot angrep fra de okkuperte og massakrerte. Det er saken her!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn