Vet ikke om jeg har mer informasjon, men jeg har noen tanker om saken.
Hvis ser på dette ensidig fra f eks Egypts side:
- Jeg vil tro de er livredde for å bli en del av konflikten.
- Hvis de tar inn palestinere, så vil de garantert angripe Israel fra sitt nye "hjemland".
- Israel VIL svare, og vips så har er det nye "hjemlandet" i krig med en særdeles sterk militærmakt som ofte og gjerne bruker den makta.
I tillegg så har de antagelig også argumenter sett fra et palestinsk ståsted.
F eks som
@palmaris nevner, at de ikke vil delta i etnisk rensing.
Så jeg har stor forståelse for at nabolandene ikke ønsker dette,
Kanskje det viktigste, som alltid,
sjekk økonomien til Egypt, de har sikkert mye ekstra peng på bok, sikkert lite arbeidsløyse
på samme måte som Jordan (sjekk status på flyktningeleiren som nærmer seg 80 år)
på samme måte som Libanon (sjekk status på flyktningeforholdene der)
du skal være rimelig teit som Smin i et land som er definert som u-land, eller nært, for å tillate stor influx av krigsflyktninger. det er ikke akkurat 5 000 på sykkel vi prater om her
Egentlig kan alle vestlige land som unisont støtter israel, samme hva, bli pålagt av FN, med tilhørende domstol, om å ta imot alle flyktende palestinere, gi de penger til et godt livsopphold iht lønns/ formue middelnivået i disse landene, gratis utdanning og omskolering til ant-"terror" osv osv siden disse landene indirekte støtter israels ulovlige annektering av land og utsletting av palestinere
Det er vinn vinn,
- Israel kan endelig ta over hele landet slik vesten ikke ønsket i 1948, men likefullt helhjertet har støttet siden da.
Dette kan lett finansieres over en egen frivillig skatt for alle verdens MIFF, og alle israels venner over skatteseddelen. De som støtter israel vil støtte det unisont, og registrerer seg umiddelbart hos skattefuten
- Palestinerne får mulighet til et bedre liv, intet hjemland, men pytt pytt. Vi gjør som med den norske fjellreven, vi redder rasen med litt kunstig hjelp inntil arten er i stand til å ta vare på seg selv og velge sin egen vei. Da kan Palestinerne bygge seg opp, ala det all verdens jøder har gjort gjennom tidene, og om litt lage seg sitt eget ikke fullt så gammelt testamente der alle deres nakba er beskrevet, og de kan starte kampen om et eget land på stranden i Middelhavet
Øye for øye
Guds utvalgt folk
MPFF