Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Er det bare meg, eller ser det ut til å hardne her inne? Steile fronter og litt vel mye svart hvitt tenking på begge sider...
    Våpenhvile er eneste veien her, men med den siste oppskaleringen, så er vel det strengt tatt ikke mulig?
    Israel har mye blod på sine hender, både før og etter 7. oktober. Men det har jammen meg motstanderene også.
    Dette er ikke svart hvit og langt mere komplisert enn at Israel har skylden for absolutt alt. Men de har nøkkelen og de har en leder som velger å ikke bruke den!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.362
    Sted
    Holmestrand
    Er det bare meg, eller ser det ut til å hardne her inne? Steile fronter og litt vel mye svart hvitt tenking på begge sider...
    Våpenhvile er eneste veien her, men med den siste oppskaleringen, så er vel det strengt tatt ikke mulig?
    Israel har mye blod på sine hender, både før og etter 7. oktober. Men det har jammen meg motstanderene også.
    Dette er ikke svart hvit og langt mere komplisert enn at Israel har skylden for absolutt alt. Men de har nøkkelen og de har en leder som velger å ikke bruke den!
    Nei, Israel har muligens ikke skylden for alt, men som okkupant og med en ledelse som aktivt søker konflikt så sitter de på løsningen sammen med USA.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Når det gjelder hodeplagg brukt i religioner, jeg stiller meg i rekken av de som mener at dette er en uting. Uansett om det finnes de som mener at det i deres tilfelle gir en frihet. Når et plagg kan identifiseres med tvang, så er det noe jeg gjerne vil ha en debatt rundt i det minste. Men dette gjelder ALLE religioner og skulle vi forby hijab, må vi også gå etter turban og kipa? Niqab derimot, det har ingenting i et moderne samfunn å gjøre! Men jeg mener man må få lov til å si nettopp dette uten få karakteristikker som rasist slengt etter seg!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.362
    Sted
    Holmestrand
    Til de som mener at de bedre enn "de 5 musketerer" ser helheten og begge sider av konflikten.

Hvordan ser dere for dere at konflikten skal kunne avsluttes?
    • Avslutning av konflikten forutsetter en løsning på palestinernes situasjon.
    • Israel har styrt fram til den situasjonen som vi ser i dag, med stadig nye opprør.
    • Israel har samme reaksjon hver gang, bare enda mer grusom enn forrige gang.
    All problem-/konfliktløsning forutsetter vilje til kompromisser.
    Å fortsette i samme spor løser ingenting.

Og det er her jeg mener Israel svikter på ABSOLUTT alle nivåer.
    De hamrer unyansert videre med større og større hammere.

Israel har sluppet 75.000 tonn bomber over Gaza.
    Det er vel ingen som tror at problemene blir borte om de slipper 75.000, 750.000 eller 7.500.000 tonn bomber?

Noe må endres.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.709
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder hodeplagg brukt i religioner, jeg stiller meg i rekken av de som mener at dette er en uting. Uansett om det finnes de som mener at det i deres tilfelle gir en frihet. Når et plagg kan identifiseres med tvang, så er det noe jeg gjerne vil ha en debatt rundt i det minste. Men dette gjelder ALLE religioner og skulle vi forby hijab, må vi også gå etter turban og kipa? Niqab derimot, det har ingenting i et moderne samfunn å gjøre! Men jeg mener man må få lov til å si nettopp dette uten få karakteristikker som rasist slengt etter seg!
    Rasismen går på at det brukes vikarierende argumenter, som feks klesplagg. Et klesplagg forsvarer ikke massedrap på palestinere, likevel brukes klesplagg aktivt i argumentasjon mot muslimer. Der ligger rasismen, defacto. Avledning og vikarierende argumentasjon, hvor virkeligheten omgås og forties; at okkupanten dreper de okkuperte for fote og hvor 'klesplagg' er fullstendig irrelevant.

Diskusjon forsøkes aktivt å vris fra massedrap, til 'klesplagg'. Det er helt typisk for rasisme; få diskusjonen over på noe annet enn det som faktisk skjer.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Rasismen går på at det brukes vikarierende argumenter, som feks klesplagg. Et klesplagg forsvarer ikke massedrap på palestinere, likevel brukes klesplagg aktivt i argumentasjon mot muslimer. Der ligger rasismen, defacto. Avledning og vikarierende argumentasjon, hvor virkeligheten omgås og forties; at okkupanten dreper de okkuperte for fote og hvor 'klesplagg' er fullstendig irrelevant.
    Nå er du i ferd meg å gå inn i en svart verden du ikke vil være, Lars Erik!
    Såvidt jeg kunne lese av de foregående sidene, så er det ingen som sier noe i nærheten.
    Islam er kanskje den farligeste religionen av alle, så da må det være mulig å kritisere. Spesielt undertrykkende plagg, som ikke har noe med "krigen" mellom Palestina og Israel å gjøre. Til noen kommer med et godt argument mot, så mener jeg fremdeles at Palestinerene var i sin fulle rett til å angripe 7. oktober. Men det utviklet seg til en orgie i vold og er en krigsforytelse. Israel hadde rett til å forsvare seg og til å angripe Palestina, men den retten stoppet idet de gikk rett mot sivilbefolkningen. Det er ikke svart hvitt dette....

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.709
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå er du i ferd meg å gå inn i en svart verden du ikke vil være, Lars Erik!
    Såvidt jeg kunne lese av de foregående sidene, så er det ingen som sier noe i nærheten.
    Islam er kanskje den farligeste religionen av alle, så da må det være mulig å kritisere. Spesielt undertrykkende plagg, som ikke har noe med "krigen" mellom Palestina og Israel å gjøre. Til noen kommer med et godt argument mot, så mener jeg fremdeles at Palestinerene var i sin fulle rett til å angripe 7. oktober. Men det utviklet seg til en orgie i vold og er en krigsforytelse. Israel hadde rett til å forsvare seg og til å angripe Palestina, men den retten stoppet idet de gikk rett mot sivilbefolkningen. Det er ikke svart hvitt dette....
    Klesplagg har intet i en diskusjon om 42000 drepte i Gaza å gjøre. Det er ikke klesplagg som gjør at Israel dreper for fote. Så at jeg kaller det rasisme, står jeg fjellstøtt på.

Jeg også mener at klesplagg kan være undertrykkende, men når klesplagg her brukes for å ytterligere dehumanisere palestinere og muslimer er det et rasistisk svært velkjent grep; få diskusjonen over på hvor forferdelige muslimer er, i stedet for å ta innover seg uhyrligheten i hva Israel utsetter de for.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Klesplagg har intet i en diskusjon om 42000 drepte i Gaza å gjøre. Det er ikke klesplagg som gjør at Israel dreper for fote. Så at jeg kaller det rasisme, står jeg fjellstøtt på.

Jeg også mener at klesplagg kan være undertrykkende, men når klesplagg her brukes for å ytterligere dehumanisere palestinere og muslimer er det et rasistisk svært velkjent grep; få diskusjonen over på hvor forferdelige muslimer er, i stedet for å ta innover seg uhyrligheten i hva Israel utsetter de for.
    Du stråmanner fælt nå, Lars Erik. Jeg kan ikke snakke for andre, men utifra det jeg har lest og det jeg mener, så har ingen sagt at det KUN er klesplaggene det dreier seg om. Det var for å vise at Islam er en undertrykkende religion, en ekstrem religion i en ekstrem region av verden. Klesplagg er bare en del av det.

INGEN forsvarer vold fra et religiøst perspektiv eller det som skjer i Gaza. Såvidt jeg kan skjønne...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.709
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du stråmanner fælt nå, Lars Erik. Jeg kan ikke snakke for andre, men utifra det jeg har lest og det jeg mener, så har ingen sagt at det KUN er klesplaggene det dreier seg om. Det var for å vise at Islam er en undertrykkende religion, en ekstrem religion i en ekstrem region av verden. Klesplagg er bare en del av det.

INGEN forsvarer vold fra et religiøst perspektiv eller det som skjer i Gaza. Såvidt jeg kan skjønne...
    Tror du bør bla litt bakover i tråden.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.362
    Sted
    Holmestrand

Når religion blir en maktfaktor så er det helt innafor å kritisere.
    Jødedom, islam, kristendom og helt sikkert andre religioner misbrukes på denne måten.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517

2 tanker i huet på en gang.
    Tanke 1. Deler av islamske kulturer undertrykker kvinner enormt. Det er et faktum, ikke en rasistisk ytring. Dette er vi som oppegående og likestillingsorienterte i vår fulle rett til å påpeke uten å bli stemplet som noe som helst.
    Tanke 2. Tanke 1 kan ikke brukes til å rettferdiggjøre Israels abnorme undertrykkelse av et helt folk.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.709
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    2 tanker i huet på en gang.
    Tanke 1. Deler av islamske kulturer undertrykker kvinner enormt. Det er et faktum, ikke en rasistisk ytring. Dette er vi som oppegående og likestillingsorienterte i vår fulle rett til å påpeke uten å bli stemplet som noe som helst.
    Tanke 2. Tanke 1 kan ikke brukes til å rettferdiggjøre Israels abnorme undertrykkelse av et helt folk.
    Ja, men når punkt 1 brukes av de som ikke tar avstand fra massedrapene, er vi inne på det som kalles 'Kulturrasisme'. Det var det som skjedde, forrige uke. Hvor én gruppe mennesker blir gjort til mindre verdt enn en annen, med bakgrunn i religion, utseende, klesplagg.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Når religion blir en maktfaktor så er det helt innafor å kritisere.
    Jødedom, islam, kristendom og helt sikkert andre religioner misbrukes på denne måten.
    Religion ER en maktfaktor! Uansett.
    Og religion kommer jeg til å kritsere til jeg er 6 fot under.
    Men noen religioner er verre enn andre (Jødedommen begynner å nærme seg).

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.709
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette startet med at én her inne betvilte dødstallene fra Gaza, underforstått at muslimer ikke er til å stole på. Deretter kom 'klesplagg', som et videre argument. Det kan ikke kalles annet enn rasisme.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Jeg kjenner ikke til den eksakte debatten, men det må være lov å betvile tall som ikke så enkelt lar seg bekrefte? Det vil vi vel først vite etter krigen? At tallene nok er i nærheten, er jo bare noe jeg og du tror? For meg er det et fett om det er 30K eller 50K, det er like ille det som skjer.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.709
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjenner ikke til den eksakte debatten, men det må være lov å betvile tall som ikke så enkelt lar seg bekrefte? Det vil vi vel først vite etter krigen? At tallene nok er i nærheten, er jo bare noe jeg og du tror? For meg er det et fett om det er 30K eller 50K, det er like ille det som skjer.
    Nettopp, det er ett fett.

Men du tar ikke poenget. Svært mange mener fortsatt at palestinerne er verre enn Israel. Og underkjenner derfor de lidelser palestinerne lever under, de som overlever. Når da disse kommer med 'klesplagg', det er da det hele blir helt feil. For da blir det brukt til underbygge hvorfor palestinerne er verst.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.052
    Torget vurderinger
    23
    Er jeg rasist når jeg ler meg ihjel og rister på hodet av trøndernes kledebon? Type skinnslips, tennissokker og det som sikkert enda verre er.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Jeg skjønner det at det kan virke provoserende, men vi snakker om to fiender som har gjort tildels mye djvelskap. Og da snakker vi israels regjering og Hamas. Befolkningen ser ut til å ende midt mellom disse, med det Palestinke folket som den store taperen. Men igjen, jeg klarte ikke å se det du sier på de forrige 5 sider. Jeg ser bare at flere argumenterer for at det er flere sider ved denne saken og det er det!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.709
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skjønner det at det kan virke provoserende, men vi snakker om to fiender som har gjort tildels mye djvelskap. Og da snakker vi israels regjering og Hamas. Befolkningen ser ut til å ende midt mellom disse, med det Palestinke folket som den store taperen. Men igjen, jeg klarte ikke å se det du sier på de forrige 5 sider. Jeg ser bare at flere argumenterer for at det er flere sider ved denne saken og det er det!
    Er det klesplagg eller 80 år med dehumanisering som er årsaken?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Igjen, stråmann. Du må gi deg med dette.
    Det er ekstremt provserende og skaper bare mere avstand.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.819
    Sted
    Sunnmøre
    Eg trur spørsmålet om islam er ei avsporing for når det gjeld å forstå kvifor Israel gjer som dei gjer, men eg kom over ei bok nyleg som kanskje kan vera av interesse.

Her er oppslutninga om Fatah, 1998-2016 brote ned på kjønn:
    1728385154227.png

Så, Hamas
    1728385204233.png

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.709
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Igjen, stråmann. Du må gi deg med dette.
    Det er ekstremt provserende og skaper bare mere avstand.
    For meg er stråmannen 'klesplagg'. Og å diskutere klesplagg, mens palestinerne drepes for fote, oppleves som ekstremt provoserende.

Men at okkupasjon og drap må opphøre er uansett det viktigste.

Sist redigert:

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    238
    Gazas sivilforsvar: 17 drept i israelsk angrep

Et israelsk angrep mot en flyktningleir i det sentrale Gaza har tatt livet av 17 personer, ifølge sivilforsvaret på Gazastripen.

Det er barn blant de drepte, sier sivilforsvaret i en uttalelse tirsdag.

Angrepet var rettet mot et treetasjes boligbygg i Al-Buereij-flyktningleiren, ifølge sivilforsvaret.

I tillegg til de drepte, ble flere såret i angrepet.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.305
    Sted
    Interiore Simplicitate
    For alle som har lest Anthony Beevor's Berlin er det helt umulig å ikke være sterkt kritisk til den røde arme's herjinger, og det får man
    være til og med uten å bli møtt med "Hallo, 1939, invasjonen av Polen!" eller å bli beskyldt for å være nazi-sympatisører eller rasister
    for den saks skyld.

Spørsmålet er vel hvor bred støtte 07. oktober egentlig har i den Palestinske befolkningen. Eller hadde, nå etter Israels forbrytelser det
    siste året har det vel endret seg. Kanskje ikke hverken Hamas eller Hizbollah egentlig representerer det Palestinske folket eller dets vilje.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.319
    Torget vurderinger
    2
    .

Det er forøvrig ingen her som ser på 7. oktober som en seierrik dag. Hvor tar du slike misforståelser fra, Balle?
    Formuleringen kommer fra de rødeste pro- Palestina aktivistene I Bergen, tror ikke de driver med Hifi .

Forøvrig er det ikke mangel på informasjon og fortellinger om de Palistinske lidelsene , og hvordan den saken står .
    «Helsemyndighetene og sivilforsvaret»; i Gaza har åpen mikrofon til verdens media, spesielt i Norge, det langt vanskeligere å tale Israelske offeres sak, de bare « hevder» å ha vært voldtatt, og bare «hevder» å ha vært fanget i tuneller, tunneller som «Israels krigsmaskin» « hevder « har forbindelse sin humanitær infrastruktur. Dette er er fakta som konsekvent mistenkeliggjøres og underslås i norske media. Det var Liten interesse i norske media å rapportere om de døde gislene som ble tatt ut av tuneller, bla en voksen dame som veide 35 kg etter mishandling og utsulting.

Det er liten tvil om at Palestinerne har forferdelig mange døde og lider verre enn israelere nå, men årsaken til det er ikke Israels blodtørstighet , men den omkringliggende verdens uttalte mål og hensikt, nemlig å utslette Israel. Hamas ,Hisbollah og Iran har konkrete mål og charter som går på dette, 7 oktober skal gjentas 10 000 ganger, inntil «Palastine is free from the river to the sea» . Med slike naboer løser man ikke problemer ved et kafé bord. Det er kun avskrekkende lokal militærmakt og brutal gjengjeldelse som har gjort at Israel fortsatt eksisterer. Hvor lenge er ikke godt å si, Hamas strategi ser ut til å lykkes denne gangen, det er ingen interesse fra den parten å frigi gisler og gi opp og dermed avslutte krigen, slik som da PLO måtte oppgi og forlate Libanon. Kortvarig gevinst. det skapte Hizbollah

Dette blir verre før det blir bedre.
    PS prøv å se Dansk TV eller til og med Svenske nyheter…

PS PS . 2-statsløsning med ledere som ikke vil utslette den andre parten er det eneste farbare veien, men det skjer ikke med nåværende generasjon ledere på begge sider.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.362
    Sted
    Holmestrand
    For alle som har lest Anthony Beevor's Berlin er det helt umulig å ikke være sterkt kritisk til den røde arme's herjinger, og det får man
    være til og med uten å bli møtt med "Hallo, 1939, invasjonen av Polen!" eller å bli beskyldt for å være nazi-sympatisører eller rasister
    for den saks skyld.

Spørsmålet er vel hvor bred støtte 07. oktober egentlig har i den Palestinske befolkningen. Eller hadde, nå etter Israels forbrytelser det
    siste året har det vel endret seg. Kanskje ikke hverken Hamas eller Hizbollah egentlig representerer det Palestinske folket eller dets vilje.
    Jeg har lest Berlin, en utmerket bok.
    Her peker du jo nettopp på poenget.
    Andres ugjerninger gir deg ikke carte blanche til å gjøre det samme mot andre.

Dette viser hvor viktig det er å holde på humanistiske verdier og prinsipper.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.362
    Sted
    Holmestrand
    Formuleringen kommer fra de rødeste pro- Palestina aktivistene I Bergen, tror ikke de driver med Hifi .
    Uansett hvor pro-palestinsk man er så betaler de en fryktelig pris for denne «seieren».
    Noen har korte analyser og ellers lite innsikt, og da kan kommentarene noen ganger bli litt merkelige.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.453
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Hadde en litt "merkelig" opplevelse i i går (altså 07. oktober...), når kona og jeg fikk øye på 4-5 personer som viftet med Palestina flagg mens de ventet på grønn mann i et lyskryss. De hoiet, "jublet" og klappet i hendene når det passerte biler. Rene 17. mai....

"Merkelig" kom det stille fra kona...

• Trist
    Reaksjoner: SAL

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Har en mistanke om at sympatien ikke økes med slike folk...
    Ekstremister er og blir no dritt.
    For så vidt er det lettere å begripe rent intellektuelt at folk som har vært undertrykt i 80 år ender med slike outrerte demonstrasjoner, enn å forstå folk som vokser opp i et land som flyter av melk og honning, men allikevel ender med å kaste bomber i 17.mai-tog eller skyte uskyldige ungdommer på en øy, fordi de er så redde for innvandring.
    Da detter jeg helt av, må jeg innrømme.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.085
    Sted
    Liten by
    Personlig er jeg redd innvandring er et ekspriment gone wrong. Vi er heldige her i landet, men i land som Sverige og Frankrike har dette slått tilbake og er i ferd med å slå sprekker i hele samfunnet.

Ja, vi skal hjelpe, men nei, vi kan ikke hjelpe alle. Et samfunn har begrensinger og vi må være forsiktige med å ta inn for mange for fort. Men å kaste en bombe, bruke vold eller gå i tog for dette, så ekstrem blir jeg nok aldri....

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    For ikke å snakke om UK, som nærmest har selvdestruert

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Det er ikke palestinerne som har dominert info-strømmene etter 1948. Vi har hørt om israels folk siden søndagsskolen, gjennom grunnskolen og videregående i denne tiden. Aviser, TV og radio. Alltid Israels sak. De kritiske stemmene kom først etter 1967 og enda mer etter 1982.

Etter 7. oktober har det blitt mere balansert her i landet, og vi hører om begge sider.

Dessuten synes jeg ikke det beriker debatten å bringe inn hva utskudd i Bergen har sagt. Utskudd finnes hos alle parter og vi får ta de for det de er.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Bergen
    ..
    Vanskelig å vite, man må huske på at disse to organisasjonene er så mye mer for folket en den militante delen. Tar man bort alt annet en det militante er det vel grunn til å tro at for opptil 1 år siden ville nok støtten være mindre en det @Tweedjakke viser i post #6.303.
    I dag kan man bare drømme, hatet spiser opp alt, i generasjoner fremover.

jeg har sagt det før. Dersom vesten tidligere hadde helhjertet støttet opp Palestinerne med like mye økonomiske midler som krigen har kostet til nå tror jeg ikke de 2xH hadde hatt mye støtte hos lokalbefolkningen .

det er bare å tenke etter, hvor mange folk er egentlig på jakt etter å krige hele tiden? Gi palestinerne vettuge levevilkår så blir alt så meget bedre.
    Pr nå er det frykten som driver israeljødene og den blir fyrt opp av ekstreme fascistiske elementer.

(helt likt det store gale landet som støtter israeljødene i alt)

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Bergen
    Det er ikke palestinerne som har dominert info-strømmene etter 1948. Vi har hørt om israels folk siden søndagsskolen, gjennom grunnskolen og videregående i denne tiden. Aviser, TV og radio. Alltid Israels sak. De kritiske stemmene kom først etter 1967 og enda mer etter 1982.

Etter 7. oktober har det blitt mere balansert her i landet, og vi hører om begge sider.

Dessuten synes jeg ikke det beriker debatten å bringe inn hva utskudd i Bergen har sagt. Utskudd finnes hos alle parter og vi får ta de for det de er.
    Det skal israelittene ha, de har gjennomført og gjennomfører verdens beste og lengste PR kampanje og merkevarebygging. Nevn andre på samme nivå? Coca-Cola, Levi’s 501…?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Ser ut som norge høyner terrorberedskapen og innfører bevæpning pga gutta på skauen som bare driver motstandskamp en annen plass på planeten

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Personlig er jeg redd innvandring er et ekspriment gone wrong. Vi er heldige her i landet, men i land som Sverige og Frankrike har dette slått tilbake og er i ferd med å slå sprekker i hele samfunnet.

Ja, vi skal hjelpe, men nei, vi kan ikke hjelpe alle. Et samfunn har begrensinger og vi må være forsiktige med å ta inn for mange for fort. Men å kaste en bombe, bruke vold eller gå i tog for dette, så ekstrem blir jeg nok aldri....
    På et eller annet tidspunkt er jo begeret fullt, og dermed importerer man problemet det i hovedsak flyktes fra, enten det nå er kriminalitet, ufred eller fattigdom. Spørsmålet er selvsagt å finne ut eksakt når det punktet nås. Norge har stort sett hatt synkende trend på kriminalstatistikkene i 30 år, så foreløpig har det gått relativt ok.
    Det kreves situasjonsforståelse for å unngå eskalerende problemer, noe Sverige i stor grad har manglet. Danmark og Norge har vært en del heldigere, og selv om vi ser visse utslag her også i perioder, har det hittil latt seg hente inn. Men med en fremtid der både klima, ufred og fattigdom kan komme til å bli temmelig påtrengende, vil ikke noen nasjon ha et apparat som kan ivareta behovet som vil vokse over hodet på de fleste, og hva gjør man da, for å verne som sin egen tilværelse? Det skal ikke være enkelt, dette her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn