Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Siden det nå er full krig, så mener Israel at å omtrent legge et nabolag i grus, og ta livet av 50+ andre.fordi en Hamas kommandant befinner seg der er forsvarlig.
    Er det da like greit at Hamas legger et israelsk nabolag i grus og tar livet av 50+ andre fordi en israelsk offiser bor der?
    Ifølge Israelske kilder (må tas med klype salt) skal sivilbefolkningen være innesperret av Hamas. De som prøver å flykte blir jaget tilbake igjen. Jo flere Palestinske sivilister som blir sprengt i filler jo flere dør i Jihad og plusspoeng til Hamas i harmefotballkampen. Tro det eller ei.
    Når dette er over, så har vi lært at hvis du får inn et par fulltreffere på Israel, Da brekker Israel samtlige knokler i kroppen din etterpå. Og fengselvesenet i Gaza byttes ut.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.393
    Sted
    Holmestrand
    Det vestlige medier omtaler som barneoffer sivilister og barn, har vist seg å være Hamas krigere i 16 års alderen. Skutt og drept i krigshandlinger. At babyer kvinner og barn lider i krig er krigens sanne ansikt og vil alltid være det. Krig er disgusting punktum. Israel er ikke i krig mot noe annet enn en ide. Lykke til.

Men å hinte at Israel gjør dette for moroskyld og vise makt, syns jeg er søkt.

Men det er også noe som skjer med Israelhatere av den sorten som vil ha Israel vekk fra kartet. De får svi. Sånn har det vært siden 48.
    At Israel doktrine er å slå tilbake med overveldende makt er vel ikke diskutabelt?
    Ikke tann for tann, men tann for hele nabolaget.
    Så at de de bevisst søker å vise makt det står jeg på.
    At de gjør det for moro skyld faller på sin egen urimelighet.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.454
    Hva tenker du om at sånne fins?
    At islamistene har erklært barnesoldater som halal. Man ser det samme i IS, Al Shabaab etc. Det snakkes mye om folkerett her, men mindre om at den ene parten, de som startet krigen, ikke forholder seg til til denne overhodet. Eller noen andre i deres øyne menneskeskapte lover, for den del. Den ene parten bryter regelmessig Folkeretten, men for den andre er denne samtidig noe som ikke har noen form for relevans eller autoritet. Hamas og andre islamistbevegelser avviser hele konseptet med menneskeskapte lover, hvilket gjør det langt på vei umulig å føre en folkerettslig krig mot dem. Folkeretten er utformet som et juridisk og moralsk rammeverk for krig mellom regulære, militære styrker.

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Nå husker jeg hvorfor jeg trakk meg ut av denne tråden forrige gang. Takk for meg igjen.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.454
    Nå husker jeg hvorfor jeg trakk meg ut av denne tråden forrige gang. Takk for meg igjen.
    Det er synd. Og hvis du tolker det jeg skriver som en moralsk legitimering av israelske brudd på Folkeretten så tar du feil. Det er mye ved israelsk krigføring som jeg finner dypt amoralsk. Men samtidig så klarer jeg dessverre ikke å se hvordan det er praktisk mulig å føre en folkerettslig krig mot en bevegelse som overhodet ikke forholder seg til noen sider av Folkeretten eller andre menneskeskapte lover. Og som derfor målrettet går etter sivile, mer enn gjerne bruker barnesoldater og bygger kommandosentraler og våpenlagre vegg i vegg med sykehus. For hadde jeg visste det så kunne jeg antakeligvis bare spasert bort til Nobelsenteret og hanket inn fredsprisen i dag.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.973
    De er vel persona non grata i Egypt, så hvordan det der skal gå til er ikke så godt å si

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    @I_L det var dette som fikk meg til å tro at du legger fram en svart-hvit tolkning av konflikten:

den ene parten, de som startet krigen
    for meg framstår dette som en håpløst kompleks, symboltung og ikke minst ufattelig gammel konflikt der ingen er uskyldige. Det gir ikke mening å si at det var én part som startet krigen. Begge parter har arvet den, og ingen husker helt av hvem.

Men samtidig så klarer jeg dessverre ikke å se hvordan det er praktisk mulig å føre en folkerettslig krig mot en bevegelse som overhodet ikke forholder seg til noen sider av Folkeretten eller andre menneskeskapte lover.
    Men trenger du det da? Er det ikke nok for oss lekfolk å si «i alle fall ikke sånn!»?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.973
    Gilbert sitter vel fortsatt i Egypt og venter, så den grenseovergangen er hermetisk lukket.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.454
    @I_L det var dette som fikk meg til å tro at du legger fram en svart-hvit tolkning av konflikten:
    Fair enough, det var dårlig formulert. De som startet siste runde av krigen, eller hendelsene som foregår nå. Det var relativ fred inntil 7.oktober.

for meg framstår dette som en håpløst kompleks, symboltung og ikke minst ufattelig gammel konflikt der ingen er uskyldige. Det gir ikke mening å si at det var én part som startet krigen. Begge parter har arvet den, og ingen husker helt av hvem.
    Er fullstendig enig i alt dette. Samtidig som jeg ikke kan se krigen som fullstendig isolert fra det ideologiske bakteppet, spesielt til den moderne islamismen. Og som spenner mye større enn bare denne lille landflekket mellom Jordanelva og Middelhavet.

Men trenger du det da? Er det ikke nok for oss lekfolk å si «i alle fall ikke sånn!»?
    Jeg synes kanskje ikke det, siden man må erkjenne at for Israel så er dette en overlevelseskrig, og at jøder av historiske årsaker anser Israels overlevelse som en forutsetning for jødenes overlevelse. Og da er det ikke realistisk å forvente at de legger ned våpnene, selv om det er masse som er kritikkverdig med måten de fører krigen på.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Det er synd. Og hvis du tolker det jeg skriver som en moralsk legitimering av israelske brudd på Folkeretten så tar du feil. Det er mye ved israelsk krigføring som jeg finner dypt amoralsk. Men samtidig så klarer jeg dessverre ikke å se hvordan det er praktisk mulig å føre en folkerettslig krig mot en bevegelse som overhodet ikke forholder seg til noen sider av Folkeretten eller andre menneskeskapte lover. Og som derfor målrettet går etter sivile, mer enn gjerne bruker barnesoldater og bygger kommandosentraler og våpenlagre vegg i vegg med sykehus. For hadde jeg visste det så kunne jeg antakeligvis bare spasert bort til Nobelsenteret og hanket inn fredsprisen i dag.
    Ser det problemet du skisserer, samtidig reagerer jeg i mot at dette beskrives som en krig mellom to parter, det er det vel knappest. Dette er en kamp for retten til å være ikke-okkupert fra den ene siden (husk, vi snakker ikke om en nasjon her, vi snakker om en innesperret befolkning), samt en nær grenseløs maktbruk fra okkupanten.
    Det som ser ut til å tåkelegge situasjonen en del, er at Israels motpart blant annet består av en ekstremistisk, udemokratisk gjeng uten grenser for ondskap, verken overfor motstandere eller egen befolkning. Men det er en del på siden av poenget, fordi det i seg selv ikke legitimerer IDF's monumentale overgrep mot et helt folk.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.973
    Ser det problemet du skisserer, samtidig reagerer jeg i mot at dette beskrives som en krig mellom to parter, det er det vel knappest. Dette er en kamp for retten til å være ikke-okkupert fra den ene siden (husk, vi snakker ikke om en nasjon her, vi snakker om en innesperret befolkning), samt en nær grenseløs maktbruk fra okkupanten.
    Det som ser ut til å tåkelegge situasjonen en del, er at Israels motpart blant annet består av en ekstremistisk, udemokratisk gjeng uten grenser for ondskap, verken overfor motstandere eller egen befolkning. Men det er en del på siden av poenget, fordi det i seg selv ikke legitimerer IDF's monumentale overgrep mot et helt folk.
    Skal et område være okkupert må man vel ha en stat og landområder som er annerkjent av omverdenen?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.822
    Sted
    Sunnmøre
    Skal et område være okkupert må man vel ha en stat og landområder som er annerkjent av omverdenen?
    Områda vart okkuperte av Syria, Egypt og Jordan i 1948, før Israel okkuperte i 1967. Dei ansåg dei likevel for å vera palestinske, og overførte sitt krav på dei til PA i samband med Oslo-avtalen (om ikkje før, er litt usikker på tidslinja der).

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.454
    Hvis vi holder Vestbredden utenfor et øyeblikk siden det for øyeblikket ikke er krig der, så er det ingenting jeg tror at Israel heller ville ønsket enn å bli kvitt Gaza. Det er en landflekk med ingenting av verdi, som Israel tok fra Egypt av militærstrategiske grunner etter den arabiske angrepskrigen mot dem i 1967. Å annektere Gaza har gitt Israel massivt hodebry og ingen fordeler hverken av sivil eller militær art. Og derfor fjernet da også Sharonregjeringen bosettingene der i 2006 og overlot Gaza mer til seg selv. Resultatet var at Hamas tok over makten, kastet ut PA og forvandlet Gazastripen til våpendeponi, treningsleir og kommandosentral i ett, med sivilbefolkningen som levende skjold og Israels utslettelse som eneste mål. Og så etter å sakte ha bygget opp sin terrorkapasitet over flere år slo de til med det de hadde den 7.oktober, og dermed er vi der vi er i dag.

På Vestbredden er ting litt annerledes, bl.a. fordi begge parter insisterer på å ha Jerusalem som hovedstad og ortodokse jøder og muslimer begge prøver å befeste sin kontroll over området gjennom å få unger som kaniner. Befolkningsøkningen er som kjent massiv på begge sider av gjerdene. Og Israel bedriver uten en skygge av tvil folkerettsstridig kolonisering av landområder og bosetting av egne sivile på Vestbredden. Men selv om dette pågår og det jevnlig er trefninger der, finner jeg lite grunnlag for å påstå at IDF begår "monumentale overgrep" på Vestbredden. Israel har tvangsflyttet ca 6000 mennesker mellom 2006 og 2018 og dette er utvilsomt både folkerettstridig og moralsk forkastelig, men monumentalt er det ikke. Og palestinere på Vestbredden har en høyere Human Development Index enn i noen andre arabiske land i Midtøsten, selv om dette kanskje sier mer om hvor katastrofal den islamistiske innflytelsen er på samfunnsbygging i resten av MØ, enn hvor fremragende folk har det på Vestbredden.

Som jeg tror at jeg skrev tidligere i tråden og har skrevet i mange andre, så har jeg noen tanker om hva som er nødvendig for å skape et stabilt og fredelig samfunn, idéer som jeg tror at du mer ofte enn ikke er enig i. Og per nå ser jeg ingen form for samfunnsstyring i hele verden som er lenger fra disse grunnleggende premissene enn den moderne islamismen. Og derfor er jeg helt overbevist om at hvis en stat, et territorie eller et landområde kommer under islamistisk kontroll, så kommer livene til å bli mye verre for absolutt alle som bor der, og området vil bli preget av krig og lidelser uten stans til alt ligger i grus og noe nytt gjenoppstår fra asken. Og det er det rett og slett ikke mulig for meg å støtte, da er til og med folkerettsstridig okkupasjon å foretrekke. Men når palestinerne (og for så vidt den arabiske verden forøvrig) kan vise til et realistisk alternativ til noe som vil ende som et islamistisk terrorvelde, så er jeg klar til å se på det med et åpent sinn.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    ^ Vi kan heller ikke se bort fra at en del av ekstremismen de facto baserer seg på det som har hendt fra 1948 og fram til i dag. Saudi og flere andre araberstater har temmelig ekstremistiske holdninger i ledelsen, de også, men til tross for dette har nok befolkningen det betydelig bedre der, enn i de palestinske områdene, og da spesielt mye bedre enn i Gaza.
    Israel er okkupant, de fortsetter og ta seg til rette, og de reagerer med hevn, kollektiv avstraffelse og statsterror på en hver handling fra palestinske grupperinger, enten handlingen er stor eller liten, og enten den skader noen eller ei. Eksemplene er overveldende mange over flere tiår.

Ja, jeg er 100% enig i at grupperinger som f.eks. Hamas aldri kan skape et levelig samfunn for mennesker. Men igjen, det er på siden av poenget, for det gir ikke Israel eller noen andre en blanco flullmakt til å terrorisere en befolkning på drøye 2 millioner mennesker, uansett faen om de blir brukt som menneskelig skjold, blant annet fordi de to millionene befinner seg innestengt på et område på størrelse med en middels norsk kommune. Dermed mener jeg det blir et merkelig argument, ettersom Israel så å si egenhendig har skapt uhyret Hamas.

For at det i det hele tatt skal være mulig å skape noe annet enn et terrorvelde i Palestina, må nok Israel tenke noe annerledes. Det kommer intet godt fra en knyttet neve, og så lenge okkupanten ikke viser noen vilje til å jobbe for å skape levelige kår i de palestinske områder, kommer de til å motta stadig flere hårreisende terrorangrep fra en stadig mer desperat og rasende befolkning.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.454
    Vi kan heller ikke se bort fra at en del av ekstremismen de facto baserer seg på det som har hendt fra 1948 og fram til i dag.
    Det har du nok mye rett i, men fortiden kan ikke gjøres om. Vi er der vi er og hvor vi er i dag er det eneste reelle utgangspunktet for fremtiden. Alt annet blir hypotetisk.

Dermed mener jeg det blir et merkelig argument, ettersom Israel så å si egenhendig har skapt uhyret Hamas.
    Påstanden om at Israel egenhendig har skapt uhyret Hamas faller på sin egen urimelighet, siden tilsvarende uhyrer finnes i Syria, Iran, Irak, Afganistan, Pakistan, Somalia, Sudan, Jemen, Libya og en rekke andre land hvor Israel aldri har satt sin fot. Dette er et ideologisk uhyre, som er globalt av karakter og ikke begrenset til noen enkelt organisasjon.

så lenge okkupanten ikke viser noen vilje til å jobbe for å skape levelige kår i de palestinske områder, kommer de til å motta stadig flere hårreisende terrorangrep fra en stadig mer desperat og rasende befolkning.
    Israel avsluttet sin okkupasjon av Gazastripen og avviklet alle bosettinger der i 2007 2006, mens Vestbredden fortsatt er under formell israelsk militærokkupasjon. Men terrorangrepene kommer fra Gaza og ikke fra Vestbredden. Og som du selv sier er også livet mye verre for folk på Gaza enn på Vestbredden. Og livet for folk er verre i Syria enn på Vestbredden. Og livet for folk er verre i Irak, Iran, Afganistan, Pakistan, Somalia, Sudan, Jemen og Libya, enn det er på Vestbredden. Og hvis Israel avvikler sin okkupasjon av Vestbredden i dag, så er jeg helt sikker på at livet kommer til å bli verre også for alle som bor der. Og dette vil ikke forandre seg før palestinerne (og for så vidt den arabiske verden forøvrig) kan vise til et realistisk alternativ til noe som vil ende som et islamistisk terrorvelde.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Det har du nok mye rett i, men fortiden kan ikke gjøres om. Vi er der vi er og hvor vi er i dag er det eneste reelle utgangspunktet for fremtiden. Alt annet blir hypotetisk.
    Vi er der vi er, og vi kommer enda lenger inn i driten ved å kjøre på med rå statsterrorisme.

Påstanden om at Israel egenhendig har skapt uhyret Hamas faller på sin egen urimelighet, siden tilsvarende uhyrer finnes i Syria, Iran, Irak, Afganistan, Pakistan, Somalia, Sudan, Jemen, Libya og en rekke andre land hvor Israel aldri har satt sin fot. Dette er et ideologisk uhyre, som er globalt av karakter og ikke begrenset til noen enkelt organisasjon.
    Nu vel, heller ikke disse andre ekstremistene har oppstått i et vakuum, selv om hendelsene som delvis skapte dem, ikke var Israels verk.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.323
    Torget vurderinger
    2
    Legg da også merke til at Hamas beordrer alle sivile til å bli i nord og ikke flykte sørover som bedt om fra Israel . Å bruke sivile som buffer og menneskeligeskjold og er hovedpilleren i Hamas militære strategi . Det gir større sympati og sverter Israel inntil USA får nok og setter foten ned og stanser IDFs fremferd pga forstore sivile tap( tipper er forholdstall på 1000 til 1 her for Sivile tap vs Hamas) . Hamas trenger bare å vente i de relativt trygge tunellene sine mens de sivile bombes ihjel over dem. Og det internasjonale samfunnet tilslutt får til en våpenhvile. Så bygges Gaza opp igjen av FN/vesten Hamas styrkes og bygger enda fler og dypere tuneller. Og det smeller til om 5 år igjen. Intet er oppnådd enn bare mer lidelse.
    Så lenge Hamas finnes og styrer Gaza og støttes av land som vil utslette Israel vil det ikke være håp for en tostatsløsning som Vi i Vesten tror på. Kanskje det blir så ille nå at Hamas endrer syn på Israels utslettelse ? Eller at Palestinerne snur ryggen til aHamas? Da kan kanskje moderate krefter i Israel også hive dagens ultra-ortodokse dominerte styre? Og så kan noen snakke sammen ?

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.393
    Sted
    Holmestrand
    Legg da også merke til at Hamas beordrer alle sivile til å bli i nord og ikke flykte sørover som bedt om fra Israel . Å bruke sivile som buffer og menneskeligeskjold og er hovedpilleren i Hamas militære strategi . Det gir større sympati og sverter Israel inntil USA får nok og setter foten ned og stanser IDFs fremferd pga forstore sivile tap( tipper er forholdstall på 1000 til 1 her for Sivile tap vs Hamas) . Hamas trenger bare å vente i de relativt trygge tunellene sine mens de sivile bombes ihjel over dem. Og det internasjonale samfunnet tilslutt får til en våpenhvile. Så bygges Gaza opp igjen av FN/vesten Hamas styrkes og bygger enda fler og dypere tuneller. Og det smeller til om 5 år igjen. Intet er oppnådd enn bare mer lidelse.
    1. At Hamas er noen skruppelløse jævler er klart.
    2. Ledelsen i Hamas sitter ikke og kurer i trange tunneler på Gaza.
    3. De koser seg i luksus i Qatar.
    4. Det gjør Israels kynisk strategi nesten enda verre.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.323
    Torget vurderinger
    2
    Helt sant at sjefene nyter luksusliv i Qatar. Det er bare sersjantene som er på Gaza..
    Hvorfor det skullle gjøre Israels politikk enda være skjønte jeg ikke helt, men er noen gode gamle Mossad attentat mot Hamas Lederne i Q du savner?

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Er vel egentlig tvert om, ettersom jeg ikke unnskylder verken Hamas (eller andre ekstremisters) terrorisme, eller Israels statsterrorisme, slik andre går langt i å gjøre.
    Ekstremisme av en hver sort er pur faenskap.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.299
    Torget vurderinger
    1
    HAMAS TERROR INN I EVIGHETEN
    Ferskt intervju med Hamas sin talsmann, hvor han rett ut sier at massakren 7. oktober vil bli gjentatt i det uendelige, inntil hele Israel er utslettet. "Vi er en nasjon martyrer, villige til å ofre våre liv for å nå målet".

-Da skjønner man kanskje bedre hvorfor Israel agerer som de gjør nå om dagen?

LINK (60 sek video med engelsk teksting):

IMG_0014.jpeg

• Trist
    Reaksjoner: SAL

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Jeg kunne også ønske at flere her ville se den Urix-episoden, om ikke annet tenk litt over det som blir sagt i intervjuet med Nour Odeh, tidlligere Al Jazeera journalist og politisk analytiker.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    HAMAS TERROR INN I EVIGHETEN
    Ferskt intervju med Hamas sin talsmann, hvor han rett ut sier at massakren 7. oktober vil bli gjentatt i det uendelige, inntil hele Israel er utslettet. "Vi er en nasjon martyrer, villige til å ofre våre liv for å nå målet".

-Da skjønner man kanskje bedre hvorfor Israel agerer som de gjør nå om dagen?
    Joda, jeg kan forstå at de tror det er en god idé å utslette et helt folk, men jeg kan også svært lett forstå at det er det samme som solid ris til egen ræv.
    Som Nour Odeh sier i intervjuet jeg linker til i innlegget over; Palestina har ingenting å selge, men de eier Israels sikkerhet.

Og det Israel fortsetter å gjøre på syvende tiåret er å sørge for sin egen usikkerhet. De skaper stadig nye uhyrer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn