Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Fair enough, det var dårlig formulert. De som startet siste runde av krigen, eller hendelsene som foregår nå. Det var relativ fred inntil 7.oktober.
    Det har vært en ganske kraftig høyredreining i israelsk politikk, og en ganske heftig tilstramming i den militære aktiviteten til Israel også. De har behandlet palestinerne dårligere og dårligere de siste årene. Så ja, det var relativt fredelig, i forhold til nå, men også relativt brutalt i forhold til tidligere.

Er fullstendig enig i alt dette. Samtidig som jeg ikke kan se krigen som fullstendig isolert fra det ideologiske bakteppet, spesielt til den moderne islamismen. Og som spenner mye større enn bare denne lille landflekket mellom Jordanelva og Middelhavet.
    Hva er egentlig forskjellen mellomdet muslimske og det jødekristne ideologiske bakteppet?

Jeg synes kanskje ikke det, siden man må erkjenne at for Israel så er dette en overlevelseskrig, og at jøder av historiske årsaker anser Israels overlevelse som en forutsetning for jødenes overlevelse. Og da er det ikke realistisk å forvente at de legger ned våpnene, selv om det er masse som er kritikkverdig med måten de fører krigen på.
    Det fins flere løsninger enn at de legger ned våpnene, og det er ikke sikkert det hadde vært så dumt om de gjorde det heller. Konflikter kan løses, og det skjer stort sett ikke ved at kriger vinnes ved at fienden utslettes. Heldigvis.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.171
    Sted
    Holmestrand
    Helt sant at sjefene nyter luksusliv i Qatar. Det er bare sersjantene som er på Gaza..
    Hvorfor det skullle gjøre Israels politikk enda være skjønte jeg ikke helt, men er noen gode gamle Mossad attentat mot Hamas Lederne i Q du savner?
    Nå sa jeg "nesten verre".
    Verre fordi de dreper "bøndene", og ikke minst deres uskyldige barn og slektninger, for å bruke sjakkterminologi.
    De store kanonene som faktisk ER ansvarlige sitter trygt et helt annet sted.
    Attentat? Kanskje det, ja.
    Israel har gjort slikt før.
    Til og med drept feil mann.
    I Norge.
    Så igjen er det lett å tenke at Israel ikke er fremmed for terrorismens virkemidler.

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.833
    Det har vært en ganske kraftig høyredreining i israelsk politikk, og en ganske heftig tilstramming i den militære aktiviteten til Israel også.
    Enig, Israel er et svært militaristisk samfunn, som jeg også har trukket frem tallrike ganger tidligere i denne tråden. Og det har veldig åpenbare historiske årsaker.

Hva er egentlig forskjellen mellom det muslimske og det jødekristne ideologiske bakteppet?
    Den største forskjellen er at Koranen i stor detalj inneholder lover og regler for det verdslige liv og beskriver hvordan man skal bygge og styre et samfunn. Og dette ble skrevet før det eksisterte noen Leviathan, før det eksisterte noen sosial kontraktsteori, og før det eksisterte noen konsepter om allmenne menneskerettigheter. Og derfor er dette lover og regler som er helt spektakulært dårlig egnet for å styre et større samfunn. Og dét hadde selvsagt i seg selv ikke vært noe problem, dersom følgerne av Koranen så det for hva det er; teorier om samfunnsstyring fra en fordums tid. Men sånn er det ikke, og Midtøsten og den muslimske verden preges i stadig større grad av en nyislamistisk bevegelse. En bevegelse som mener at dette er gudegitte og derfor uforanderlige regler som skal gjelde til alle tider, og som avviser hele konseptet om at lover skal være menneskeskapte. Og den bevegelsen representeres av bl.a. Hamas. Og implikasjonene av dette i Midtøsten slik jeg ser det, kan du lese i siste avsnitt av mitt innlegg #939.

Det fins flere løsninger enn at de legger ned våpnene, og det er ikke sikkert det hadde vært så dumt om de gjorde det heller. Konflikter kan løses, og det skjer stort sett ikke ved at kriger vinnes ved at fienden utslettes. Heldigvis.
    Etniske og religiøse konflikter på et avgrenset territorium, har nok historisk sett som oftest løst seg gjennom av én av partene har blitt fordrevet fra territoriet. Men for all del, rams opp eksempler på det motsatte om du vil. Og jeg er ganske overbevist om at denne også vil løse seg på samme måten, men ikke på grunn av våpen, på grunn av demografi. Israel vil på ett eller annet tidspunkt forsvinne, og da vil araberne få enda mer lidelse og enda mer krig. I hvert fall hvis de ikke har skjønt innen da at de er på helt ville veier hva angår samfunnsbygging.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.833
    Ferskt intervju med Hamas sin talsmann, hvor han rett ut sier at massakren 7. oktober vil bli gjentatt i det uendelige, inntil hele Israel er utslettet. "Vi er en nasjon martyrer, villige til å ofre våre liv for å nå målet".
    Jeg har tidligere kalt Hamas (og IS, Al Qaida og andre nyislamistiske grupper) en selvmordskult, og dette viser hvorfor de er så ulike alle andre væpnede fraksjoner og hærstyrker. Islamister ser ikke bare på døden som et nødvendig offer, de ser på den som et mål i seg selv.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.953
    Enig, Israel er et svært militaristisk samfunn, som jeg også har trukket frem tallrike ganger tidligere i denne tråden. Og det har veldig åpenbare historiske årsaker.

Den største forskjellen er at Koranen i stor detalj inneholder lover og regler for det verdslige liv og beskriver hvordan man skal bygge og styre et samfunn. Og dette ble skrevet før det eksisterte noen Leviathan, før det eksisterte noen sosial kontraktsteori, og før det eksisterte noen konsepter om allmenne menneskerettigheter. Og derfor er dette lover og regler som er helt spektakulært dårlig egnet for å styre et større samfunn. Og dét hadde selvsagt i seg selv ikke vært noe problem, dersom følgerne av Koranen så det for hva det er; teorier om samfunnsstyring fra en fordums tid. Men sånn er det ikke, og Midtøsten og den muslimske verden preges i stadig større grad av en nyislamistisk bevegelse. En bevegelse som mener at dette er gudegitte og derfor uforanderlige regler som skal gjelde til alle tider, og som avviser hele konseptet om at lover skal være menneskeskapte. Og den bevegelsen representeres av bl.a. Hamas. Og implikasjonene av dette i Midtøsten slik jeg ser det, kan du lese i siste avsnitt av mitt innlegg #939.

Etniske og religiøse konflikter på et avgrenset territorium, har nok historisk sett som oftest løst seg gjennom av én av partene har blitt fordrevet fra territoriet. Men for all del, rams opp eksempler på det motsatte om du vil. Og jeg er ganske overbevist om at denne også vil løse seg på samme måten, men ikke på grunn av våpen, på grunn av demografi. Israel vil på ett eller annet tidspunkt forsvinne, og da vil araberne få enda mer lidelse og enda mer krig. I hvert fall hvis de ikke har skjønt innen da at de er på helt ville veier hva angår samfunnsbygging.
    ^ Godt innlegg I_L.

Verken du eller jeg er kulturrelativister, åpenbart, jeg tror oppriktig at det finnes betydelig bedre måter å bygge samfunn og strukturelle anordninger, enn å basere det i urgammel ondskap og underkastelse. Det sagt, har de penger nok, fungerer det jo på sitt bisarre vis, til tross for stygg undertrykkelse av majoriteten av befolkningen (Saudi et al).

Det sagt, det er i prinsippet ingen andre som kan gis retten til å bombe sønder og sammen et helt folk, uansett hvor dårlig vi tror det kommer til å gå med dem. En god kultur vil søke fredelige løsninger også med dem vi avskyr. Hvorfor? Fordi ingen tjener på en evig gjensidig ødeleggelse. Israel greier seg fordi de er så himla overlegne teknisk og militært, og kan selvsagt holde på med undertrykkelsen helt til et eller annet virkelig jævelig skjer, så de mister sitt overtak. Da er det over med dem, som du påpeker.

Spørsmålet er om det i det hele tatt er mulig å komme til noen form for fredelig løsning med såpass mye hat som finnes i deler av den muslimske verden. Det er ikke godt å si. Men det er antakelig mulig å komme til en god del bedre sikkerhetssituasjon enn den Israel strir med i dag, en håpløs situasjon som delvis er deres egen skyld.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.129
    Sted
    Sunnmøre
    Og den bevegelsen representeres av bl.a. Hamas.
    Eg trur nok du vil finna ganske varierande grad av pragmatisme når det gjeld dei føreskrivne lovene i Islam blant ulike islamistar. Akkurat som du vert ganske sveiseblind dersom du set likskapsteikn mellom IS/al-Qa'ida, Hamas, Saudi-Arabia og Iran.

Heilt sant, frå eit vestleg liberal-demokratisk perspektiv er lovreligionar i utgangspunktet problematisk (her speler tradisjonell jødedom minst i same liga som islam). Den einaste måten å løysa dette er ei form for gruppedeling i samfunnet som framstår som veldig framand for oss i eit vestleg-europeisk perspektiv.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.953
    Jeg har tidligere kalt Hamas (og IS, Al Qaida og andre nyislamistiske grupper) en selvmordskult, og dette viser hvorfor de er så ulike alle andre væpnede fraksjoner og hærstyrker. Islamister ser ikke bare på døden som et nødvendig offer, de ser på den som et mål i seg selv.
    Dette deles jo dessverre også med andre religiøse avarter.

Ikke på langt nær så utbredt og hatefullt som vi ser fra IS-variantene der ute, men dog. Det er noe jævla rart med kombinasjonen av gudetro og menneskehjerner.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.202

Jeg leser grundig hva du skriver og er enig i alle dine betraktninger og gode beskrivelser.
    Hvordan ser du for deg at Israel vil opphøre/ forsvinne.? Hvis jøder vil overleve må de ha et eget land er sagt. Vil de pakke og flytte et annet sted eller er det tilstrekkelig militær kapasitet hos omkring-liggende araberland til å utslette de.? Tidsramme 20-100 år.? Nysgjerrig på dette, hva du tror.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    23
    USA er det perfekte sted for å opprette et nytt jødisk land! De har grisgrendte strøk som er tempererte, USA er jo rimelig godt forspent med jøder i bank, film, musikk og andre store industrier/bransjer så de vil sikkert kunne fikse jobber til de nyankomne. Krigskåtheten sin kunne de leie ut til å gjøre kål på narkobransjen..
    Den der Jesusgreia har jo også bra grobunn der borte så rekruttering til menigheten burde være sikret.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.171
    Sted
    Holmestrand
    Vi skulle hatt religionsfrihet her på kloden.

Altså frihet fra religion.
    Problemet er når noen blir veldig opptatt av en «retning»:
    Religion av et eller annet slag, islam, jødedom, kristendom etc etc.
    Politikk: Sosialisme, kommunisme, nazisme, MAGA etc etc
    Fotball …
    Hifi …
    For noen tilter det helt, og da går det gjerne litt over styr. Eller mye.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.953
    USA er det perfekte sted for å opprette et nytt jødisk land! De har grisgrendte strøk som er tempererte, USA er jo rimelig godt forspent med jøder i bank, film, musikk og andre store industrier/bransjer så de vil sikkert kunne fikse jobber til de nyankomne. Krigskåtheten sin kunne de leie ut til å gjøre kål på narkobransjen..
    Den der Jesusgreia har jo også bra grobunn der borte så rekruttering til menigheten burde være sikret.
    Sonora desert er ledig. Men bygg et gjerde mot Mexico med en gang, så de føler seg hjemme fra første dag.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.460
    8 palestinere drept i ulike hendelser på vestbredden i natt. Dette er veldig alvorlig. Den høyreekstreme regjeringen til Netanyahu har jo stille akseptert at de palestinske innbyggerne på vestbredden blir fordrevet av israelske nybyggere, får oliventrærne brent opp, blir banket opp og sågar drept.

Det som skjer i midt-østen nå er oppskriften på fullstendig katastrofe. Her ligger det an til at flere aktører snart involverer seg i krigen.

Som vår forsvarssjef i dag sa, så skjønner han ikke logikken bak handlingene til Israel, hvor dem vil hen, hva målsetningen er, hva betydningen av å utrydde hamas er.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.485
    Torget vurderinger
    2
    Nybyggerne er fullstendig rabiate, desverre er gærningene med i regjeringen , får håpe Netanyahus tid er ute snart så det kan bli et vettugt styre. Men desverre klamrer han seg til makten med alle midler, og krigen mot Hamas gjør det enda være å bli kvitt ham. Så lenge N. og kumpanene hans er på den ene siden og Hamas er på den andre blir det aldri noen fred eller tostatsløsning, og en reell tostatsløsning er heller ikke nok for Hamas, Hizbolla, Iran, etc..Fred blir det ikke uansett Denne generasjonen ledere på begge sider må dø ut, kanskje det vil hjelpe men jeg tviler.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.953
    Nybyggerne er fullstendig rabiate, desverre er gærningene med i regjeringen , får håpe Netanyahus tid er ute snart så det kan bli et vettugt styre. Men desverre klamrer han seg til makten med alle midler, og krigen mot Hamas gjør det enda være å bli kvitt ham. Så lenge N. og kumpanene hans er på den ene siden og Hamas er på den andre blir det aldri noen fred eller tostatsløsning, og en reell tostatsløsning er heller ikke nok for Hamas, Hizbolla, Iran, etc..Fred blir det ikke uansett Denne generasjonen ledere på begge sider må dø ut, kanskje det vil hjelpe men jeg tviler.
    Nei, det vil neppe hjelpe nevneverdig. Det Israel nå gjør, er å produsere nye terrorister for fremtiden, og de gjør det i stor stil. Skaden som nå påføres det Palestinske folk, vil backfire i minst en generasjon. Snakker om å skyte seg selv i balla.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Nei, det vil neppe hjelpe nevneverdig. Det Israel nå gjør, er å produsere nye terrorister for fremtiden, og de gjør det i stor stil. Skaden som nå påføres det Palestinske folk, vil backfire i minst en generasjon. Snakker om å skyte seg selv i balla.
    Det går begge veier kan det nesten virke som.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.833
    Spørsmålet er om det i det hele tatt er mulig å komme til noen form for fredelig løsning med såpass mye hat som finnes i deler av den muslimske verden.
    Hva legger du i "fredelig løsning"? En avslutning av pågående krigshandlinger eller stabile og fredelige samfunn? Skal noe som ligner det siste oppnås så må de (altså samfunnene i det vi kaller den muslimske verden) ta et gjennomgående oppgjør med hele idégrunnlaget og den politiske ideologien sin. Det var det som måtte til før Tyskland kunne bygge seg opp igjen etter å ha startet ikke bare én, men to gigantiske verdensomspennende blodutgytelser og ha blitt lagt ettertrykkelig i grus etter begge. Og det samme gjelder ultraortodokse jøder i sine samfunn.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.833
    Så jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er "hat" som ligger bak det vi kaller politisk eller religiøs ekstremisme. For folk som har et annet idégrunnlag og en annen forståelse av moral og liv og samfunn, så kan det som for oss virker ekstremistisk for dem virke helt rasjonelt. For en konservativ islamist så kan det å kaste homofile mennesker ut fra hustak fremstå som helt rasjonelt, fordi idégrunnlaget han bygger sitt verdenssyn på tilsier at det er den moralsk riktige tingen å gjøre.

Så det er idégrunnlaget like mye som hat og lidelse og ødeleggelse, kanskje enda mer, som først og fremst er årsaken til at noen samfunn synes ute av stand til å finne velstand og fred. Og som eksempler på det motsatte kan vi trekke frem feks Tyskland etter ww2 eller Japan etter Hiroshima og Nagasaki. Total ødeleggelse og enormt grobunn for hat, men de tok grunnleggende oppgjør med selve idégrunnlaget sitt og utviklet seg da på relativt kort tid til fredelige og fremgangsrike samfunn allikevel.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.722
    Sted
    Bergen
    Sånn er det å være i MØ eneste demokrati selvdeklarert av israelittene/jødene. Blir fred av sånt når jødene har fordrevet og drept palestinerne. Tar nok litt tid, men det går sikkert helt bra med god hjelp fra de vestlige landene med berøringsangst for alt som har med jødene å gjøre. Holocaust; game set match

Som sagt tidligere, jødene har, gjennom snart 80 år, klart å gjennomføre en enorm suksessfullt markedsføringskampanje som har skapt et monster av en merkevare

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.460
    75% av israelere mener Netanyahu bør gå av ifølge fersk meningsmåling. Store demonstrasjoner utenfor privatboligen hans med plakater «sperr ham inne».

Israelerne har seg selv å takke. De har vernet om denne kriminelle mannen altfor lenge.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.722
    Sted
    Bergen
    Det fortsetter med dårlige nyheter, bortsett fra fremgangen i jakten på reinsdyra inne i reingjerdet, for Israel sett fra et demokratisk ståsted. Interessant ift. at isreal omtaler seg som MØs eneste demokrati. Som alt annet der nede har de nok sin egen definisjon av demokrati også. Står vel i det gamle testamentet, eller en annen bok fra den tida
    https://www.dagbladet.no/meninger/israels-skjulte-krig/80458746

Jeg lurer på om, etter dette slaktet, verden har tenkt å tøyle dette monsteret i MØ? Verden kan vel ikke mene at dette skal fortsette videre?
    På tide at verdenssamfunnet, istedenfor å forsøke og atter bygge opp Gaza heller
    1. bruker pengene på å bygge opp en mur rundt hele israel
    2. deretter gir økonomisk og militær støtte til Gaza og vestbredden på samme nivå som til israel slik at palestinerne kan beskytte seg mot de israelske overgrepene

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.460
    Jeg lurer på om, etter dette slaktet, verden har tenkt å tøyle dette monsteret i MØ? Verden kan vel ikke mene at dette skal fortsette videre?
    Det er helt og holdent USA som bestemmer veien videre i krigen. Uten Bidens støtte er Israel ingenting.

Stakkars Biden og administrasjonen hans. Han forsøker å balansere på en stram line i det på den ene siden å støtte Israel og dermed sikre jødiske stemmer i presidentvalget i november. På den annen side skal Biden forsvarere folkeretten og fordømme overgrep mot sivilbefolkningen. Begrepet «forholdsmessighet» i gjengjeldelse kan ikke bare legges i skuffen som det passer seg og håpe på resten av verden har glemt begrepet.

Og hvilken troverdighet vil USA ha ved å kritisere en annen krigførende part for urettmessige overgrep mot sivilbefolkningen, f eks Putins krigsmaskin?
    Dette vet Biden godt, derfor står han i en umulig posisjon nå ved å prøve å balansere på denne linen. Fallhøyden er stor.

For 80-åringen Biden som har all verdens problemer opp til halsen, skal ha energi og styrke til å drive en intensiv valgkamp og samtidig stå i alle disse konfliktene, det virker jo som nærmest uoverkommelig.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.833
    Jeg leser grundig hva du skriver og er enig i alle dine betraktninger og gode beskrivelser.
    Hvordan ser du for deg at Israel vil opphøre/ forsvinne.? Hvis jøder vil overleve må de ha et eget land er sagt. Vil de pakke og flytte et annet sted eller er det tilstrekkelig militær kapasitet hos omkring-liggende araberland til å utslette de.? Tidsramme 20-100 år.? Nysgjerrig på dette, hva du tror.
    Hyggelig at noen synes det jeg skriver gir mening.:) Jeg er langt fra noen midtøstenekspert, men tenker at den samme grunnleggende logikken egentlig burde kunne anvendes på alle samfunn og konflikter. For mennesker har tross alt har mye mer til felles enn det er ting som gjør oss forskjellige.

Jeg har ikke noen spåkule, men kombinasjonen av enorm arabisk befolkningsvekst, klimaforandringer og stadig mer aggressive naboer vil gjøre Israel ganske ulevelig om noen generasjoner, tror jeg. Så jeg spår uten spåkule, at moderate/sekulære og vestligorienterte israelere med god utdanning i økende grad vil begynne å flytte vekk, mens de ortodokse jødene og bosetterne vil bite seg fast så lenge det lar seg gjøre, og stemme frem et stadig mer autoritært politisk styre når de liberale stemmene forsvinner. Litt som man ser på Balkan i dag.

Edit: Ellers er det jo ikke tilfelle at det jødiske folk, eller noe folkeslag i den grad det egentlig er noe meningsfylt begrep i utgangspunktet, trenger en egen stat for å overleve. Men historien til jødene gjør at de fleste av dem selv er veldig overbeviste om dette. Det folk trenger for å overleve er et stabilt samfunn og en stabil stat som oppfyller de grunnleggende forutsetningene som er nødvendige for at samfunnet ikke skal få eskalerende konflikter og til slutt borgerkrig. Pluss litt flaks med naboene sine.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.722
    Sted
    Bergen
    ^Spennende analyse, og en meget sannsynlig utvikling.

Det finnes vel en grense for israelittene også mht. å alltid ligge krigsklar og vente på at noen skal komme og ta de.
    Matematikken mht befolkningsutviklingen er vel ganske klar

Selv i andre land føler de et sterkt hat hvergang den israelske krigsmaskinen starter opp

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker du om at sånne fins?
    Det er resultat av en kultur du ikke har nok kjennskap til unntatt det som serveres i Arbeiderpartiet, SVs rikskringkasting. Hvorfor mener jeg det? Jo fordi Nrk er et såpass lite mediehus. Det er de samme som bestemmer hva nrk skal mene om midtøsten som er programledere i kulturopperatørene. Det mangler spesialkompetanse i utenriks og når den er der så er den påfallende ensidig skeptisk til absolutt alt Israelske myndigheter sier og
    man sluker alt Hamas kilder sier uten å vise noe som er i nærheten av den samme skeptisismen til de kildene der. Dermed blir en hel befolkning totalt missinformert.
    Det som er Lættis er når millitær eksperter med erfaring og spisskompetanse i forhold til bakkeoperasjoner i bystrøk uttaler seg. Da blir det ofte kleint i studio fordi de sier stikk imot det nyhetsankeret og utenriksankeret melder.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg spurte: hvis det du sier stemmer, hva tror du er grunnen til at det er sånn?

Dine ideer om media interesserer meg mindre.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spurte: hvis det du sier stemmer, hva tror du er grunnen til at det er sånn?

Dine ideer om media interesserer meg mindre.
    16 år gamle Hamas krigere fins fordi Staten Israel eksisterer og at det fins Jøder på planeten.

Hamas handlinger er ikke resultat av en okkupasjon eller apartheid eller undertrykkelse eller mangel på mat, strøm og vann

men eksisterer med kun et mål for øye og det er å ta liv av så mange arabere, amerikanere og jøder som over hodet mulig så sant de står i veien for total utslettelse av staten Israel. De gutta (kvinner også....og eks idf soldater) der gir blaffen i tostatsløsning. De vil helst se russiske, Tyrkiske og norske kampfly som angriper idf. De skal ha Kalifat.

Det fins også ex idf soldater som støtter frihet for Palestinere. De vet ikke hva de gjør. Men folk er så naive at de skjønner ikke hva Fritt Palestina egentlig betyr. Jøde FRITT Palestina.

Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Han mener sikkert at hjemmefronten, Osvald gruppa og andre ikke var et resultat av tyskernes okkupasjon
    men nordmenns motvilje mot å underkaste seg et herrefolk.
    Hamas er ikke i nærheten i å være frihetsforkjempere som Gutta på skauen eller Osvald Gruppa.
    Hadde Hamas systematisk prøvd å ramme Idf ved hjelp av droner. Prøvd å sprenge krigsfly og anti luftvernsystemer, da hadde de fått min respekt. Sprenge flest mulig idf våpenlagre, tanks osv. Men vi er ikke i nærheten av noe sånt i det hele tatt. Jeg har Ikke engang hørt om selvmordsbombere som stormer idf millitærleir eller millitære flyplasser for så å ødelegge masse utstyr. Nope. Det er kun jødeblod som teller.

Nå utelukker jeg ikke at idf i kampens hete og inne i krigskomabobla er på jakt etter Hamas kriger blod. Det er jo tross alt en revenge operasjon vi snakker om.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn