Enig, Israel er et svært militaristisk samfunn, som jeg også har trukket frem tallrike ganger tidligere i denne tråden. Og det har veldig åpenbare historiske årsaker.
Den største forskjellen er at Koranen i stor detalj inneholder lover og regler for det verdslige liv og beskriver hvordan man skal bygge og styre et samfunn. Og dette ble skrevet før det eksisterte noen Leviathan, før det eksisterte noen sosial kontraktsteori, og før det eksisterte noen konsepter om allmenne menneskerettigheter. Og derfor er dette lover og regler som er helt spektakulært dårlig egnet for å styre et større samfunn. Og dét hadde selvsagt i seg selv ikke vært noe problem, dersom følgerne av Koranen så det for hva det er; teorier om samfunnsstyring fra en fordums tid. Men sånn er det ikke, og Midtøsten og den muslimske verden preges i stadig større grad av en nyislamistisk bevegelse. En bevegelse som mener at dette er gudegitte og derfor uforanderlige regler som skal gjelde til alle tider, og som avviser hele konseptet om at lover skal være menneskeskapte. Og den bevegelsen representeres av bl.a. Hamas. Og implikasjonene av dette i Midtøsten slik jeg ser det, kan du lese i siste avsnitt av mitt innlegg
#939.
Etniske og religiøse konflikter på et avgrenset territorium, har nok historisk sett som oftest løst seg gjennom av én av partene har blitt fordrevet fra territoriet. Men for all del, rams opp eksempler på det motsatte om du vil. Og jeg er ganske overbevist om at denne også vil løse seg på samme måten, men ikke på grunn av våpen, på grunn av demografi. Israel vil på ett eller annet tidspunkt forsvinne, og da vil araberne få enda mer lidelse og enda mer krig. I hvert fall hvis de ikke har skjønt innen da at de er på helt ville veier hva angår samfunnsbygging.