Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    1. Jeg er da veldig klar over at det var store folkefordrivelser både da staten Israel ble opprettet og etter krigene i 1948 og 1967. Men hvis man skal åpne opp for å gjøre om på statsdannelser fordi de skjedde etter folkefordrivelser, så er det fryktelig mange grenser i verden som må tegnes opp på nytt. Og man kan ikke bare flytte etniske bosettingsmønster 80 år tilbake i tid. Ja, bosettingspolitikken er et eklatant brudd på folkeretten, men å fjerne Israel fra kartet vil utgjøre et mye større brudd på folkeretten. Og det er dette både Hamas sitt charter og slagordet "from the river to the sea" tar til orde for.

2. Men at Israel trakk seg ut av Gaza i 2005 hjalp absolutt ingenting, folk har bare fått det verre siden, også sammenliknet med Vestbredden som fortsatt er under kvasiokkupasjon. Og at Gazas samfunnsutvikling og dreining mot islamisme kan forklares fullbyrdes med undertrykkelse og hevnlyst faller på sin egen urimelighet, da man ser tilsvarende samfunnsutvikling også mange andre steder som er langt utenfor Israels rekkevidde.

3. Nok en gang: Jeg advokerer ingenting og har aldri sagt at det Israel gjør i Gaza er rett, men prøver å få frem at ting ikke er så svart/hvitt som du fremstiller det. Du setter opp en rekke premisser basert på en veldig énsidig forståelse av konfikten og agentene i den, som nødvendigvis bare kan lede til den konklusjonen du har bestemt deg for på forhånd. Israel og IDF har allerede uttalt at det er helt uaktuelt for dem å reokkupere Gaza, det er en landstripe som de overhodet ikke er interessert i å kontrollere. Så hva tenker du er deres overordnede og strategiske mål med det du kaller kollektiv avstraffelse? Hvordan tror du de tenker at det skal forbedre Israels sikkerhet? Eller tror du at de ikke tenker på det? Jeg tror de gjør en avveining mellom måloppnåelse og sivile tap, og jeg mener også at de godtar alt for høye sivile tap, kanskje til og med på et nivå som grenser mot krigsforbrytelser, men jeg mener fortsatt at premissene du setter opp er feil. Og hvorvidt Israel gjør seg skyldig i krigsforbrytelser er også noe en domstol må finne ut av etter en grundig etterforskning, og ikke noe tilfeldige forumdebattanter fra Norge kan avgjøre etter å ha sett på Dagsrevyen.

4. Når boligblokka brukes til å skyte raketter mot sivile mål i Israel, som den israelske staten i henhold til den sosiale kontrakten med sine borgere plikter å beskytte, så vil det også være et brudd på den sosiale kontrakten å bare la den (boligblokka) være. Det er predikamentet. Mens Hamas på sin side avviser den sosiale kontrakten med borgerne i området de styrer helt, og bruker de som levende skjold heller enn å beskytte dem. Fordi deres samfunnssyn kke hverken er basert på noen sosial kontrakt eller en forståelse av mennesker som selvstendige rettighetshavere, men hvor de er martyrer for en guddom som skal ta over verden. Og bare for å understreke det siden det tydeligvis er veldig vanskelig å få det til å synke inn; jeg sier ikke at det er rett å bombe boligblokka, men det er heller ikke rett å bare la den være.
    Vi har gått noen runder om dette nå, @I_L ; føler at vi går i sirkel her.

I utgangspunktet er vi enige om en hel masse saker og ting, og jeg har akkurat null interesse av å forsvare ekstremister av noe slag, Hamas innbefattet. Det er ett spesifikt punkt der vi er skarpt uenige, og det er akkurat på det punktet der det dreier seg om å slippe bomber på sivile. Der ser jeg ikke noen grunner i hele verden som er gode nok til å rasjonalisere noe slikt som vi ser på Gaza i dag, og jeg har så så si den samlede folkerettskunnskapen fullstendig med meg i disse oppfatningene.

Skal unngå å diskutere person, vil kun bemerke at de senere år har du framstått som en vidtfavnende altruist, og har forsvart enkeltindividets rett på forbilledlig vis. Akkurat i det omdiskuterte problemkomplekset vi diskuterer i denne tråden, må jeg innrømme at jeg detter helt av argumentasjonen din mht. Israels rett til å handle som de gjør, så jeg tenker at vi bare får akseptere at akkurat her finner vi bare ikke ut av det med hverandre.
    Så jeg slipper taket i denne delen av debatten, antar vi begge har fått fremlagt våre standpunkter så godt vi formår. :)

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346

Her deler jeg Støres syn 100%; vi har faen ikke tid til dette røret nå. Alle Putin'er, Hamas'er, IS'er, og diverse gjøkhuer av noen verdensledere får ta seg ei bolle, og fløtte fokus til noe mer fornuftig. Det alt for mange av dem holder på med for tiden, er å bedrive innsamling av navlelo, i den tro at nettopp det er det viktigste en statsleder kan bedrive hverdagen med.
    De bør få tilbake skolepengene, og tvangsinnrulleres på boot camp, hele gjengen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.130
    Sted
    Holmestrand
    Ja, sånn rent bortsett bortsett fra at de har valgt inn denne terrororganisasjonen som har i sitt charter å utslette naboen så er jeg enig i at de er helt uskyldige.
    Denne terrororganisjonen som Israel har hjulpet fram.
    Glem ikke det.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.130
    Sted
    Holmestrand
    Jihadisme og revolusjonær marxisme har jo for så vidt det til felles at de i stor grad defineres av kampen. Å bekjempe de eksisterende samfunnsstrukturene er mye av kjernen i begge ideologiene. Men så skiller de ganske brutalt lag i hva som skal skje etter at kampen er vunnet, hvordan freden skal se ut. Og der marxistene ser for seg noe som egentlig ikke er så rent ulikt kibbutzene i Israel, så mener jihadistene at freden vil komme når alle er underkastet de evige lover som forkynt av profeten.

Men lekeraddiser i rike velferdsstater i Europa tenker nok sjelden så langt frem, det stopper etter "knus makta" og litt punkestetikk. Og for all del, jeg setter pris på dem, vi må ha vaktbikkjer. Og jeg synes fortsatt det er gøy å gå på Blitzhuset (eller Uffa), drite i alle regler, røyke inne, høre på sint musikk og kunne kjøpe øl og tjall og flein for småpenger over en hjemmesnekra disk (selv om eskapadene nå for tiden begrenses av at jeg har blitt så gammel at jeg helst vil rekke siste bussen eller banen hjem). Men hvis samfunnet i sin helhet skulle blitt styrt på den måten så ville det nok blitt fryktelig mye mer trasig for alle menneskene det består av. Og freden ville i beste fall vart til første låt i neste konsert.
    For mange av oss så er målet at folk på Gaza og Vestbredden skal kunne koste på seg den luksusen du og jeg har å kunne gjøre dill og dall, og dagens store spørsmål blir om vi skal ta siste bussen hjem.
    Det kan ikke folk som sitter i skvis mellom ekstremister som Hamas og Netanyahu og hans kumpaner.
    De bekymrer seg for om de har vann for å overleve og hvor lenge det neste huset deres vil stå før Israel skal forsvare seg mot familien din.
    Først bomber de, deretter kjører de bulldozer gjennom nabolaget.
    Da er det ikke mye igjen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.130
    Sted
    Holmestrand

Her deler jeg Støres syn 100%; vi har faen ikke tid til dette røret nå. Alle Putin'er, Hamas'er, IS'er, og diverse gjøkhuer av noen verdensledere får ta seg ei bolle, og fløtte fokus til noe mer fornuftig. Det alt for mange av dem holder på med for tiden, er å bedrive innsamling av navlelo, i den tro at nettopp det er det viktigste en statsleder kan bedrive hverdagen med.
    De bør få tilbake skolepengene, og tvangsinnrulleres på boot camp, hele gjengen.
    Du ser det samme i USA.
    Tullingene krangler om grunnlovstilleggene, mens de forbyr bøker, vifter med flagget, skriker God bless og verden er i ferd med å brenne opp rundt dem.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.161
    For mange av oss så er målet at folk på Gaza og Vestbredden skal kunne koste på seg den luksusen du og jeg har å kunne gjøre dill og dall, og dagens store spørsmål blir om vi skal ta siste bussen hjem.
    Ja det ønsker vel de fleste av oss, men det kan aldri skje før palestinerne så vel som den arabiske verden for øvrig tar et fundamentalt oppgjør med idégrunnlaget bak politisk islam, og forkaster islamismen som politisk ideologi. Hvis det opprettes en islamsk stat i dagens Palestina, eller etter 1967-grensene, eller etter 1948-grensene, så vil det være en garanti for fortsatt lidelse og krig for befolkningen der i all overskuelig fremtid. Så en palestinsk stat under innflytelse av Hamas eller tilsvarende organisasjoner vil aldri kunne være en vei mot det målet du ønsker deg, og som er et mål jeg helt og holdent deler med deg for øvrig.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    Denne terrororganisjonen som Israel har hjulpet fram.
    Glem ikke det.
    Denne terror organisasjonen har stortsett samme formål som alle andre, hellig krig og utbredelse av islam, gjerne med makt. Den har også sitt utspring av det muslimske brorskapet som ble opprettet lenge før 1947.

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    Er trollfabrikkene i gang, eller er det noe som helst hold i disse to nesten urelaterte tingene?
    Vis vedlegget 968631

Det er jo en gammel sak og forsøkt gått tilbake av Netanyahu mange ganger, men ja han sa noe som lett kan tolkes dit hen. Derimot så vet vi jo at Hitler sitt jødehat hadde startet lenge før møtet med Husseini i 41. Så kan man jo gjøre sine egne tanker om hvorfor ledere i Jerusalem møtte med Hitler på det tidspunktet..

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.161
    Du ser det samme i USA.
    Tullingene krangler om grunnlovstilleggene, mens de forbyr bøker, vifter med flagget, skriker God bless og verden er i ferd med å brenne opp rundt dem.
    Det har ikke noe med at de er tullinger å gjøre, folk er folk og vi er alle relativt likt skrudd sammen, men at det amerikanske samfunnet ikke lenger oppfyller de grunnleggende premissene for å bestå som et stabilt og relativt sett fredelig samfunn. Og lengst unna å oppfylle disse premissene av alle samfunn i hele verden, er for tiden de arabiske. Og før det forandrer seg vil det aldri kunne bli fred i Midtøsten.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.130
    Sted
    Holmestrand
    Det har ikke noe med at de er tullinger å gjøre, folk er folk og vi er alle relativt likt skrudd sammen, men at det amerikanske samfunnet ikke lenger oppfyller de grunnleggende premissene for å bestå som et stabilt og relativt sett fredelig samfunn. Og lengst unna å oppfylle disse premissene av alle samfunn i hele verden, er for tiden de arabiske. Og før det forandrer seg vil det aldri kunne bli fred i Midtøsten.
    Når halvparten av landet vurderer Trump som et alternativ for noe som helst så kaller jeg dem for tullinger.
    Men tullinger er også folk.
    Store deler av den samme folkemengden mener jo også at problemene med våpenvold skal løses med mere våpen. En logikk som også anvendes i Midt-Østen.
    Ultravold skal bekjempe vold.
    Så, ja, folk er folk.
    🙂

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    Men de som stemmer på Hamas, de er bare et offer..

• Liker
    Reaksjoner: SAL

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Tråden følger stort alle andre diskusjoner rundt palestina konflikten. Så folk er folk..

Så når Israels fedre opprettet staten Israel i 1948 og slett ikke ønsket å godkjenne de foreslått landegrensene, hva kan det bety?
    Så når Israel, og Vesten, ikke godkjenner det palestinske valget i Gaza som gav Hamas "regjeringsmakt", hva kan det bety?
    Så når Israel støtter Hamas økonomisk, hva kan det bety?
    Så når Israel blir angrepet på høy lys dag (en utvidet definisjon siden Israel har verdens desidert beste overvåkningssystem) den 7 okt, hva kan det bety?
    Så når Israel forsetter med å overta Palestinsk land ved bruk av settlere, hva kan det bety?
    Så nå Israel fortsetter med vold, undertrykking og drap på Vestbredden, hva kan det bety?
    Så når Israel tar på seg den gule jødestjernen i FN, hva kan det betyr?
    Så når Israel skal utslette og eliminere Hamas, eliminere topplederne i Hamas, hva kan det bety?
    Så når Israel skal endre MØ for alltid, hva kan det bety?

Er det kun Israel som har rett til å utvide og "forsvare" seg og bruke kraftige virkemidler?

Hamas forfekter skriftlig i sitt charter at Sionistene skal ut (men forholder seg..). I den grad man kan stole på wikipedia synes jeg det er interessant lesing. "Hamas opprettet i 1987 som en reaksjon på de israelske okkupasjonen". Dersom israel ikke var okkupant ville Hamas eksistert?
    Israel sier vel ikke tilsvarende, men oppførselen ligner fælt på å gradvis overta områdene rundt Israel, dvs utvide sitt territorium. I praksis veldig likt det Hamas sier at de skal gjøre.

Er det da egentlig noen vesentlig forskjell på de to?

65% av befolkningen i Gazaer under 30 år. Snittalderen på de ca 4 500 (?) drepte palestinske barna etter 7. okt er visstnok 5 (?) år. Kynisk sagt, det betyr at Israel har tatt ut mange potensiell terrorister, og det vil de nok fortsette med nå som kampene vel kommer til å havne inn i tettbebygd område.

Post # 1.126
    "Redaktøren i Minerva er vidsynt, og har gode tanker omkring mål og mening."
    Uavhengig av ståpunktene man har så er det virkelig store spørsmålet som redaktøren i Minerva sier; hva er planen etterpå? Skal vi forvente mer av det samme? Israel skal styre Gaza? Det blir nok en rosenrød tid.
    Jeg tror at Israel hadde en plan og håpet å få ut palestinerne fra Gaza, men det skjer nok ikke. Nabolandene vil ikke ha flere flyktninger i evige flyktningeleire, og det kan jeg godt forstå. Ei heller vil palestinerne flytte eller la seg tvangsflytte. Det kan jeg også godt forstå.
    ..
    "Lindis Hurum i leger uten grenser er tydelig og klar, og levner Israel liten ære i dagens situasjon."
    Jeg vil legge til at Israel gjør vel bare det de tror gir de fred i sine sinn etter 7. okt. Men selv de tror vel ikke at dette er en løsning man kan leve lenge med?

De som virkelig har svarteper er oss i vesten som ikke klarer å få ordnet opp i situasjonen vi selv har vært med på å skape (1948). Og det tror jeg for oss er en mye større risiko en vi ønsker å tenke på.
    Vi som ikke klarer å påføre russerne et tap i Ukraina selv om vi har alle styrkefordelene (jeg tenker da ikke bare militært). Tenk å ta på seg aggresjonen fra aggressive muslimer i tillegg. FN kan virkelig bli et mye større supperåd en de allerede er (ift. å få kriger til å slutte).

Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    Qatar transfers the money electronically to Israel. Israeli and United Nations (UN) officials carry the cash over the border to Gaza in suitcases. “Qatari aid to the Gaza Strip is fully coordinated with Israel, the UN and the US,” Reuters quoted a Qatari government official as saying.
    Dette sammen med flere arbeidstillatelser var jo stup dumt sett i etterpåklokskapens lys. Alternativet ville jo vært en større blokkade enn det som var tilfelle, men det ville jo også gitt masse kritikk

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.130
    Sted
    Holmestrand
    Dette sammen med flere arbeidstillatelser var jo stup dumt sett i etterpåklokskapens lys. Alternativet ville jo vært en større blokkade enn det som var tilfelle, men det ville jo også gitt masse kritikk
    Så du tror ikke de har tenkt over dette?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    2 stats løsningen er stein dau.
    1 stats løsningen med like rettigheter vil Israel aldri tillate.
    Å deportere alle palestinere kommer aldri på tale.
    Eneste løsningen som står igjen, er at det som nå skjer vil gjenta seg om og om igjen.

Minner litt om sånne branner i underjordiske kull leier, de er umulige å slokke
    Man får bare takle de når de bryter gjennom overflaten,

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    Så du tror ikke de har tenkt over dette?
    Det tror jeg de har. Derimot så tror jeg ikke på konspirasjonsteorien om at Israel bevisst har ønsket seg en terroraksjon som krevde 1500 liv og 233 liv for politisk vinning.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Det tror jeg de har. Derimot så tror jeg ikke på konspirasjonsteorien om at Israel bevisst har ønsket seg en terroraksjon som krevde 1500 liv og 233 liv for politisk vinning.
    Om ikke det konkrete angrepet nei.
    Men at Israels ledere i all sin stupiditet ikke har kalkulert med at palestinerne vil kjempe voldelig, så stupide er de ikke!

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    Men hvorfor klage på blokaden da hvis det er så åpenbart at palestinerne på Gaza vil bruke det som kommer inn for å angripe Israel?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.226
    Sverre Diesen er klar i sin tale om Israels strategi og politikk; den er destruktiv og selvødeleggende.
    En politikk hvor du ikke ser lengre frem enn til nesetippen.

Sånn blir det når du går rundt i blodtåka.

Sverre Diesen er klartenkt. Og han har de siste 20 månedene hatt forbannet mye riktig i sine spådommer om hvordan krigen i Ukraina utvikler seg.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Sverre Diesen er klar i sin tale om Israels strategi og politikk; den er destruktiv og selvødeleggende.
    En politikk hvor du ikke ser lengre frem enn til nesetippen.

Sånn blir det når du går rundt i blodtåka.

Sverre Diesen er klartenkt. Og han har de siste 20 månedene hatt forbannet mye riktig i sine spådommer om hvordan krigen i Ukraina utvikler seg.
    Ja, så da blir det spennende å følge med Benjamin
    https://www.dagbladet.no/nyheter/netanyahu-vil-ta-full-kontroll/80496018
    Her kan det fort bli veldig "hvem skal ut" etterhvert

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.275
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Selvfølgelig lot Israel dette angrepet skje, med mindre våpenskjold, overvåkning, murer etc bare var propaganda og jug

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.226
    Ja, så da blir det spennende å følge med Benjamin
    https://www.dagbladet.no/nyheter/netanyahu-vil-ta-full-kontroll/80496018
    Her kan det fort bli veldig "hvem skal ut" etterhvert
    Netanyahu er foreløpig bundet til masten. Han må bare gjøre hva de ytterliggående høyrekreftene i regjeringa sier han skal gjøre.
    Det var snakk om på nyhetene i dag at Israel beveger seg farlig nært grensen for at dem i ettertid kan bli stilt for domstolen for krigsforbrytelser.

Men å stille staten Israel for en internasjonal domstol for krigsforbrytelser, det er som å stille paven til veggs for blasfemi. Begge er tilnærmet «urørlig».
    Hadde ikke Biden vært en moderator i forhold til Israels fremferd på Gaza, så hadde dem forlengst vært kvalifisert for domstolen i Haag.

Da konflikten brøt ut for en måneds tid siden, skrev jeg at «nå er det ingen steder å gjemme seg for politikerne». Nå kan dem ikke unngå å måtte stå frem i lyset, posisjonere seg hit og dit etter interessesfærer. Hvor hardt noen tiltales og dømmes for brudd på folkeretten, det avgjøres hva nasjonalflagg du bærer. Dette vil den arabiske verden merke seg. Og regnskapet skal en dag gjøres opp.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.265
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig lot Israel dette angrepet skje, med mindre våpenskjold, overvåkning, murer etc bare var propaganda og jug
    Herregud!kr Hvilke andre forstyrrede konspirasjonsteorier har du å komme med , ? Jorden er flat ? Trump er verdens frelser? ,, Jødene styrer verden, vinyl er bedre enn digital? Covid er laget av CIA? størrelsen teller ikke? Ta fantasien i bruk , du kommer sikkert på noe bedre når du får tenkt deg om.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.275
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Herregud!kr Hvilke andre forstyrrede konspirasjonsteorier har du å komme med , ? Jorden er flat ? Trump er verdens frelser? ,, Jødene styrer verden, vinyl er bedre enn digital? Covid er laget av CIA? størrelsen teller ikke? Ta fantasien i bruk , du kommer sikkert på noe bedre når du får tenkt deg om.
    Hvilken forklaring har du på at dette kunne skje i verdens mest beskyttede og overvåkede land?
    Er vel ikke utenkelig at de syke sionistene ofrer litt av egen befolkning for å kunne rense opp på Gaza. Det handler om å få sympati, litt som de har hatt sympati i 80år for holocaust og kan ture på som de vil. Og sier man noe imot så er man anti semitisk

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    Hvilken forklaring har du på at dette kunne skje i verdens mest beskyttede og overvåkede land?
    Er vel ikke utenkelig at de syke sionistene ofrer litt av egen befolkning for å kunne rense opp på Gaza. Det handler om å få sympati, litt som de har hatt sympati i 80år for holocaust og kan ture på som de vil. Og sier man noe imot så er man anti semitisk
    Er ikke Israel det gåes i tog for...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Er ikke Israel det gåes i tog for...
    Det stemmer, så hvorfor agerer så Israel som de gjør? Vel vitende om at for hver dag som går med bilder av nå snart 5 000 drepte barn, sykehus som bombes i ett, mødre og fedre, besteforeldre, skadde som gråter på tv og forbanner vesten så vil Israel stort sett møte voksende vrede og motstand i verden.
    https://english.elpais.com/opinion/2023-11-10/israels-terrorism.html

Unntaket er USA, spesielt på høyre siden som "go and get them". Brått er erfaringene fra USA omvendelses og hevneventyr i Irak og Afghanistan glemt.

Tror man muslimer over hele verden glemmer det like lett?

Jeg tror Biden gikk inn med basis i egne følelser uten å ta det rolig og bruke litt tid på strategisk tenking ift. USA posisjon i resten av verden som tross alt er mye større en et lite land i MØ.
    Trump milliardær opplegget + Kinas meglingsrolle i MØ hadde tross alt litt for seg, nå er det helt kjørt for mange år. Med mindre herskere i MØ landene vil ha egen befolkning mot seg dersom de forlater sympatien for palestinerne.

Uansett hva man mener om historien bak israel så blir nok det kjørt med det som skjer nå. Israel vil stå igjen med tilnærmet 0 sympati, kun USAs evige støtte, selv der vil det over tid minske fordi befolkningssammensetningen der endres med voksende grupper som antagelig har 0 interesse av israels skjebne.

Og dette visste man utmerket lenge før 7. oktober 2023.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.130
    Sted
    Holmestrand
    Det tror ikke jeg heller, men det er en nokså kynisk politikk som gjelder.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.130
    Sted
    Holmestrand
    «Samtidig har Israels hær IDF, ifølge israelske Ha'aretz, advart direktøren ved sykehuset om at bygningen anses å ligge innenfor en kampsone, og at alle pasienter må evakueres.»
    Hvis ikke tvangsevakuering av sykehus er krigforbrytelse så vet ikke jeg hva som skal til. 🤬

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    Stemmer det. Og det er fordi folk heldigvis ikke er så lettlurte som zionistene skulle ønske de var.

Folk ser hva som faktisk skjer.
    Så de skulle vært smarte nok til å forutse og avverge angrepet kombinert med at de er for dumme til å skjønne at mot angrepet ville slå ut i gatene?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    Det stemmer, så hvorfor agerer så Israel som de gjør? Vel vitende om at for hver dag som går med bilder av nå snart 5 000 drepte barn, sykehus som bombes i ett, mødre og fedre, besteforeldre, skadde som gråter på tv og forbanner vesten så vil Israel stort sett møte voksende vrede og motstand i verden.
    https://english.elpais.com/opinion/2023-11-10/israels-terrorism.html

Unntaket er USA, spesielt på høyre siden som "go and get them". Brått er erfaringene fra USA omvendelses og hevneventyr i Irak og Afghanistan glemt.

Tror man muslimer over hele verden glemmer det like lett?

Jeg tror Biden gikk inn med basis i egne følelser uten å ta det rolig og bruke litt tid på strategisk tenking ift. USA posisjon i resten av verden som tross alt er mye større en et lite land i MØ.
    Trump milliardær opplegget + Kinas meglingsrolle i MØ hadde tross alt litt for seg, nå er det helt kjørt for mange år. Med mindre herskere i MØ landene vil ha egen befolkning mot seg dersom de forlater sympatien for palestinerne.

Uansett hva man mener om historien bak israel så blir nok det kjørt med det som skjer nå. Israel vil stå igjen med tilnærmet 0 sympati, kun USAs evige støtte, selv der vil det over tid minske fordi befolkningssammensetningen der endres med voksende grupper som antagelig har 0 interesse av israels skjebne.

Og dette visste man utmerket lenge før 7. oktober 2023.
    Det er ganske åpenbart at Israel bare har dårlige alternativer å velge mellom, jeg tror derimot ikke å ta ut Hamas er på bunn av den lista.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn