Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Bergen
    Nå prater vi action, skikkelig action, dette blir greier, god plan:
    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...ls-alternativer-for-gaza-bare-daarlige-planer
    Fra artikkelen:
    "..Israels statsminister Benjamin Netanyahu sier det er uaktuelt å la de palestinske myndighetene på Vestbredden styre Gaza etter krigens slutt.
    ..
    Den israelske hæren er, ifølge Netanyahu, den eneste styrken som kan ta militært ansvar for Gaza og garantere for landets sikkerhet etter krigen.
    Selv sier landets ledelse at målet er å ta over kontrollen i Gaza, som har vært styrt av Hamas siden 2007.

– Vi må se de følgende to tingene: Gaza må demilitariseres og Gaza må avradikaliseres. Og jeg tror at så langt har vi ikke sett noen palestinsk styrke, heller ikke den palestinske myndigheten, som er i stand til å gjøre det, sa Netanyahu.
    ..
    Dersom Netanyahu har noen planer, er det bare dårlige. Israel vil ikke okkupere selv, og vil ikke ha noen palestinsk stat. Det eneste de vet er at de vil ha landet – men de vet ikke hva de skal gjøre med alle menneskene der, sier hun.

– Aller helst vil Israel at palestinerne skal flytte til Egypt, noe egyptiske myndigheter nekter."

Greie meldinger; Gaza må avradikaliseres. Det blir nok lett, tipper det betyr 1. deportering, 2. fengsel, eller 3. et skudd en plass det gjør permanent skade..

Som tidligere antatt Det eneste de vet er at de vil ha landet – men de vet ikke hva de skal gjøre med alle menneskene der, hmm har vi vært borti noe slikt tidligere

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.518
    En ekspert på Midtøsten sa på NRK at Netanyahu var Israels Donald Trump, men hun hentet seg inn tre sekunder senere og sa at Trump kanskje heller var USA’s svar på Netanyahu. Essensen i det hun sa var at det er sterke og radikale krefter i Israel, og stor splittelse … og at det har vært sånn en stund. Svært mange av de som har vandret til Israel har hatt noe helt annet enn et demokratisk sinnelag i bagasjen. Og implisitt at Netanyahu bare er toppen av isberget. Noen av de er forsonlige og kloke, men det er mange som er helt nådeløse.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Som indikert tidligere, de unge i verden utenfor MØ gir vel stor sett f%&$ i israel, nå også i uSA
    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/q1oykm/usas-president-joe-bidens-israel-problem-ingen-vei-ut

Og det er kanskje ikke så rart dersom de følger litt med (vel litt og litt, er de på TikTok blir de vel bomba av informasjon)
    https://www.dagbladet.no/nyheter/varsler-utvidelse-storstilt-fordrivelse/80531491
    https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=150828?post=150828
    Tyngdeloven kommer nok og biter israel etterhvert, ryktet sier at de gambler på 2 uker til før verdenspresset blir for hardt; jeg skal tro det når jeg ser det.
    Blir litt det samme som finlenderne og russere; det viktigste er å se hva russerne gjør, ikke hva russerne sier
    Ved tvang skal USA innse at dei har resten av verda imot seg. Biden blir meir og meir gamal og skral. Det er heller ikkje håp om at Trump på fredeleg vis kjem at.

Dei Unge i USA vert reingjorde i dei akademiske korridorar av betrevitarar:
    "Det finst ingen Gud og heller ingen Israels Gud. Alt er berre eventyr og kan ikkje bevisast. Sjå heller på Young Sheldon og Big Bang Theory du."

Så over til bokmål.
    Hva er en palestiner? Hvor mange palestinere fins det i verden? Hvor skal de bo? Hvis de får sin egen stat, skal alle flytte til Vestbredden når nå Israel ser ut til å ved makt overta hele Gaza?
    Biden sitter vel i situation room og klør seg i hue en del om dagen.

Jeg tror vi får se hva som skjer. Volden må ta slutt. Med dette vet jeg ikke om det er så mye mer å si uten at det sklir helt ut.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Bergen
    Insane bilder fra Gaza, minner meg om Hazels boktittel Døden på larveføtter: israelske tanks "jager" en flokk flyktninger i flip-flops til fots med sine plastposer, babyer, kvinner, barn gamlingser og esler og sykler; sikkert the real hard core Hamas

Du milde, jødene i israel tar han helt ut. Jeg lurer på hvor langt jødene vil gå og hvor verden går etter dette.
    https://www.dagbladet.no/nyheter/varsler-utvidelse-storstilt-fordrivelse/80531491

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.518
    Insane bilder fra Gaza, minner meg om Hazels boktittel Døden på larveføtter: israelske tanks "jager" en flokk flyktninger i flip-flops til fots med sine plastposer, babyer, kvinner, barn gamlingser og esler og sykler; sikkert the real hard core Hamas

Du milde, jødene i israel tar han helt ut. Jeg lurer på hvor langt jødene vil gå og hvor verden går etter dette.
    Hei Tjua, det som Israel gjør er forferdelig og vil være vanskelig å tilgi. Men jeg tror du bør ta inn over deg at de Israelske krigshandlingene ikke er iscenesatt av folket. De er iscenesatt av Netanyahu m/ regjering, og er nok støttet av en del av israelerne. Men det er mange Israelere som er kritisk til det som skjer. Det er en enorm politisk strekk i Israel …. minst like stor som i USA…

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.350
    Sted
    Holmestrand
    Det har ingen hensikt å diskutere Hamas.
    Dette handler ene og alene om Israels grusomme overgrep mot sivile.
    Israel er en bøllestat.
    INGENTING kan eller vil endre seg før Israel tar til vettet og prøver å skape fred.
    Bombing for peace is like fucking for virginity.
    Det hjelper ikke fortsette som en furten 4-åring:
    «Hamas, Hamas, Hamas….»
    Noen ganger må man legge bort «jeg har rett», og i stedet tenke «hva kan jeg gjøre nå».
    70 år burde holde som grunnlag for å forstå at ting ikke går riktig vei.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.518
    Israel og Hamas fortjener å dele en pris som er det motsatte av hva fredsprisen burde være. Hamas visste hvordan Israel ville reagere, og Israel reagerte akkurat så dødelig og apartheidisk som forventet. Delt «seier» på en måte.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.350
    Sted
    Holmestrand
    Israel og Hamas fortjener å dele en pris som er det motsatte av hva fredsprisen burde være. Hamas visste hvordan Israel ville reagere, og Israel reagerte akkurat så dødelig og apartheidisk som forventet. Delt «seier» på en måte.
    Helt enig.
    Begge parter har i alle år svart med akkurat den responsen motparten ønsker.
    Den responsen som sikrer en fortsatt fastlåst konflikt, og gjerne bidra til eskalering.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.297

Netanyahu var intervjuet av amerikanske NBC her forleden hvor NBC stilte ham kritiske og direkte spørsmål om krigen i Gaza. Jeg ble direkte kvalm av å se ham og svarene hans.

Mulig Netanyahu ser på seg selv som en av Guds utvalgte. I mine øyne er han djevelen selv.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Bergen
    Hei Tjua, det som Israel gjør er forferdelig og vil være vanskelig å tilgi. Men jeg tror du bør ta inn over deg at de Israelske krigshandlingene ikke er iscenesatt av folket. De er iscenesatt av Netanyahu m/ regjering, og er nok støttet av en del av israelerne. Men det er mange Israelere som er kritisk til det som skjer. Det er en enorm politisk strekk i Israel …. minst like stor som i USA…
    Det er vel som oftest at konflikter og kriger blir startet politikere/ de som har makta. Og historisk er det vel i all hovedsakelig (godt voksne/eldre) menn.
    Samtidig er makten i demokratier, slik israel hevder og de vel til en hvis grad er for de med "rett" bakgrunn, valgt av folket.
    Ta med at det kan se ut til at et flertall i israel mener de er guds utvalgte folk.

Gitt dette skulle israels befolkning ha gode muligheter for å gjøre ting annerledes. Og spesielt siden de er den sterke part på nesten alle mulige måter. Eneste unntaket er vel forståelsen for naboskap og andre religioner..
    Jeg er også ganske sikker på at det klippet jeg så av en tanks som jaget/fulgte etter en flokk med palestinske flyktninger var bemannet og styrt av israelitter. Disse har også mulighet til å ta valg, selv på slagmarken.
    De flyktende sivile som blir skutt på av israelske militæret mener vel også at de som skyter på de kan ta andre valg en å skyte etter flyktende sivile som Israel selv har bedt flykte.
    I all hovedsak er skytterne israelsk militæret personell.

Det er folk av kjøtt og blod som utfører disse handlingene, jeg antar at de heller ikke har bind for øynene når dette utføres.

Uansett, disse bildene er ikke bra og lover ikke godt for fremtiden. Hverken for israelittene eller palestinerne. Og spesielt siden makten i israel prater om å hevne/eliminere/knuse/tilintetgjøre/jakte ned. Tenk på hvilket hat mot israel, og jødene, som nå vokser opp i hele regionen, fra Tyrkia og ned i landene rund. Tastaturkrigerne norrafør Israel er for intet å sammenligne.

Det blir antagelig en meget vanskelig jobb å få partene til og se fremover mot mer fredlige løsninger, spesielt siden makten i Israel er besatt av knuse/ødelegge/finne/jakte ned, og når dette er oppnådd skal man til alt overmål annektere (man bruker sjølsagt ikke det ordet, men det er det som i realiteten skjer og vil skje videre) Gaza.

Ingen ser ut til å ha noen løsninger, israel har antagelig kun dårlige planer for det palestinske folk, dette har de holdt på med i 75 år. Tydelig at normal prating og medhårs stryking ikke hjelper.
    I tillegg er det ikke akkurat koseprat israel bedriver med ift de andre landene rundt.

Som alltid, man får de politikerne man fortjener (velger)...; jeg oppfatter at det israelsk demokratiet (les folket) har valgt de som styrer, og dette er hva de fikk/får

• Liker
    Reaksjoner: Bx

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.350
    Sted
    Holmestrand
    Da har 2 norske gisler dødd i Gaza-situasjonen:
    «Tidligere i november ble norske Ghada Abudawah fra Oslo drept i et luftangrep i Gaza.

Det var den norske statsborgeren Mohamed Mqayyad (41) som ble drept i et luftangrep i Gaza. Det bekrefter hans søster til NRK.

Mqayyad etterlot seg en kone og en datter på seks måneder, ifølge kanalen.»

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.350
    Sted
    Holmestrand
    Ja, være gisler under Hamas sitt terrorvelde og brukt som levende skjold er ikke risikofritt
    Spørsmålet her er hvem som holder de utenlandske gislene i Gaza; Hamas eller Israel?
    For ikke å snakke om resten av befolkningen.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Ja, være gisler under Hamas sitt terrorvelde og brukt som levende skjold er ikke risikofritt
    Har ingen sympati med Hamas, har stor sympati med gislene de holder fullstendig i strid med alle internasjonale lover og regler.

Legger vi til at Israel holder ca 2 millioner gisler på Gaza-stripen, så begynner hele greia å bli ganske ulevelig, vil jeg si. Og Israel er faktisk også i god gang med å drepe gislene sine i ganske høyt tempo.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859
    Er de gisler fordi Israel forsøke å holde grensen stengt i et forsøk på å demme opp for alle angrepene derfra?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Er de gisler fordi Israel forsøke å holde grensen stengt i et forsøk på å demme opp for alle angrepene derfra?
    Nei.
    De er gisler fordi:
    - Israel kontrollerer tilgang til mat, vann, energi
    - Israel kontrollerer tilgang på alle ressurser
    - Israel kontrollerer alle bevegelser inn og ut av Gaza
    - Israel kontrollerer at de ikke bruker av havets ressurser
    - Israel slipper bomber på dem og dreper mange, samt knuser og ødelegger bosteder og infrastruktur

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859
    Nei.
    De er gisler fordi:
    - Israel slipper bomber på dem og dreper mange, samt knuser og ødelegger bosteder og infrastruktur
    ... og det er ingen ting med angrepene derfra å gjøre?

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.194
    Med Hamas` kyniske taktikk for terror så har vel ikke Israel noen anstendig mulighet til å forsvare seg i.h.t. folkeretten. De bør bare ta i mot og sitte stille, da motangrep vil ramme for mange sivile.
    Ikke helt rett det heller synes jeg. Men alle er i mot å skade og drepe barn, også jeg.Uendelig konflikt dette og ingen har en løsning.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Nå går vel diskusjonen i sirkel før vi vet ordet av det, så jeg foreslår at vi heller diskuterer innholdet fra innlegg #1217

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.350
    Sted
    Holmestrand
    Med Hamas` kyniske taktikk for terror så har vel ikke Israel noen anstendig mulighet til å forsvare seg i.h.t. folkeretten. De bør bare ta i mot og sitte stille, da motangrep vil ramme for mange sivile.
    Ikke helt rett det heller synes jeg. Men alle er i mot å skade og drepe barn, også jeg.Uendelig konflikt dette og ingen har en løsning.
    Med Israels kyniske politikk så har palestinerne ingen mulighet til verken å forsvare seg eller på noe sett og vis leve et normalt liv.
    Dette gjelder ikke bare Gaza, men også Vestbredden.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    NTB:

Israel og Palestina
    FN: Svært kritisk for 32 spedbarn

Blant de 291 pasientene som er igjen på Shifa-sykehuset i Gaza by, er det 32 babyer som er i en ekstremt kritisk tilstand, ifølge et FN-team.
    På sykehuset er det fortsatt sårede pasienter med alvorlig infiserte sår og andre med skader i ryggraden som gjør at de ikke kan bevege seg, opplyser FN-teamet som fikk tillatelse av Israel til å besøke sykehuset i én time lørdag.

Det skjedde etter at cirka 2500 andre – pasienter, ansatte og fordrevne palestinere – forlot sykehuset til fots. Leger og øyenvitner har fortalt at det israelske militæret ga dem en times frist til å evakuere sykehuset, og at det skjedde mens israelske soldater fulgte evakueringen med våpen i hånd. Israel har på sin side hevdet at de kun etterkom en anmodning om å la folk få dra.
    Verdens helseorganisasjon (WHO) bekrefter at militæret ga ordre om en evakuering, slik de også har gjort flere ganger tidligere. ©NTB

Enten må vi akseptere at Israel har et selvstendig ansvar, eller vi må akseptere at de er fullstendig underlagt Hamas' kontroll, og at de dermed handler som de gjør, fordi de ikke har noe valg.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.194
    ^^Hvordan ser du for deg at palestinere noengang kan få leve et "normalt liv? "
    På vest bredden og inne i Israel har de det vel så bra som befolkningen i de omkringliggende muslimske stater. Dette har IL vist til tidligere i tråden.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.083
    Sted
    Liten by
    Du har ikke fått med deg hva Israel har gjort de siste 70 årene? Apartheid? Okkupering? Undertrykkelse?
    Og ingenting av dette forsvarer hva Hamas gjorde. Men Israels "rett til å fosvare seg" har for lenge siden gått over til en hat drevet kollektiv straff.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    På vest bredden og inne i Israel har de det vel så bra som befolkningen i de omkringliggende muslimske stater. Dette har IL vist til tidligere i tråden.
    Ved en tostatsløsning.
    Det finnes andre stater i området der det er krig/borgerkrig. Det er ikke "vår" oppgave å ordne opp i andre nasjoners indre anliggender ved hjelp av mer bomber. Skal "vi" bidra med noe, må det være humane tiltak, forhandlingsløsninger, nødhjelp etc. Verden er tidvis og stedvis for jævelig, men all erfaring viser at det ikke har nevneverdig suksessrate å tvangsinnføre demokrati. Dessverre. I all hovedsak går man fra vondt til verre. Og det er ett fett om det er politisk eller religiøs ekstremisme som råder grunnen i disse nasjonene, de må på en eller annen måte finne ut av det selv. Ja, det er en gordisk knute, men "vi" har vist at vi ikke har verktøyet for å løse den.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Debattinnlegg fra tidligere leder i Amnesty Interntional, Norge:
    Folkemord og ansvar
    Jan Borgen (Tidligere leder av Amnesty International Norge og nestleder av International Commission of Jurists, Genève)

Alle statsparter i folkemordkonvensjonen av 1948 har en rettslig plikt til å hindre og straffe folkemord . I krigen mellom Israel og Hamas gjelder plikten for Israel og den palestinske stat (begge har ratifisert folkemordkonvensjonen), men også for tredjestater. I konvensjonen (og i vedtektene til den internasjonale straffedomstolen, ICC) har definisjonen av folkemord to komponenter. Først gis en generell setning som kontekstualiserer folkemordshandlinger: det skal være «handlinger begått i den hensikt å ødelegge, helt eller delvis, en nasjonal, etnisk, rasemessig, eller religiøs gruppe som sådan». Dernest gis en liste på fem typer handlinger som er straffbare. Til disse hører «drepe medlemmer av gruppen», «forårsake alvorlig legemlig eller psykisk skade på medlemmer av gruppen» og «bevisst å la gruppen utsettes for levevilkår som tar sikte på å bevirke gruppens ødeleggelse helt eller delvis».

Det må være helt ukontroversielt å hevde at IDF i mange uker har begått alle tre typer handlinger som nevnt, forsettlig rettet mot palestinere. Bevisene ligger i dagen. Under IDFs operasjoner er palestinere som sådanne ofre og en gruppe konvensjonen skal beskytte (jeg omtaler ikke her Hamas’ handlinger mot israelere). Men bevis for en eller flere typer handlinger er ikke nok, det må også bevises at handlingene har skjedd med særlig «hensikt» om å ødelegge helt eller delvis den beskyttede gruppen. En Klassekampen-artikkel 17. november ga noen få eksempler på uttalelser som indikerer slik hensikt. Men det er mange flere eksempler; offentlig uttrykte, eksplisitt hatske og dehumaniserende uttalelser gitt av topper i statsapparatet. Hensikt avledes også av konkrete handlinger. Eksempelet som oftest nevnes, er at befolkningen i Gaza effektivt nektes livsnødvendigheter som mat, vann, medisiner og elektrisitet. Kombinert med beleiringen og blokaden av Gaza, som sperrer de sivile inne, ødelegges befolkningen fysisk. Craig Mokhiber, som var direktør for New York-kontoret til FNs høykommissær for menneskerettigheter, skrev i sitt avskjedsbrev 28. oktober at Israels militære handlinger i Gaza er en «lærebok i folkemord». Mange jurister i mange land og i FN-systemet er enige med ham.
    Et oversett poeng er ansvaret til tredjestater. Som nevnt pålegger folkemordkonvensjonen også tredjestater et ansvar for å hindre folkemord. De kan opptre kollektivt: i 1982 fordømte FNs generalforsamling Israels massakre på palestinske sivile i flyktningleirene Sabra og Shatila som «en folkemordshandling». Vil FN gjenta det samme nå? Eller de kan stilles til ansvar individuelt. Spesielt viktig er USAs ansvar i konflikten. Israel er helt avhengig av USAs våpenleveranser, militærteknologi og etterretning. Uten dette samarbeidet ville landet ikke klart å holde okkupasjonen i gang i 56 år. Man kan og bør argumentere for at USA har brutt sine forpliktelser etter folkemordkonvensjonen ved ikke å benytte de muligheter som foreligger til å påvirke Israels regjering: USA har intet gjort for å søke å stanse de folkemordshandlinger som begås.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Er jo et tankekors at de eneste palestinerne som har fått avgitt en stemme siden 2006 er de 1.8 millionene som bor i Israel

• Liker
    Reaksjoner: JE

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.350
    Sted
    Holmestrand
    «Vel så bra»?
    Nå er det palestinerne som kan uttale seg om sine levekår, ikke IL.
    Palestinerne blir dårlig behandlet.
    Det er det overhodet ingen tvil om.
    De blir fordrevet av okupantens nybyggere.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.350
    Sted
    Holmestrand
    Er jo et tankekors at de eneste palestinerne som har fått avgitt en stemme siden 2006 er de 1.8 millionene som bor i Israel
    Så det er greit å ødelegge hus og levebrød, hundse og drepe mennesker som ikke har fått stemme de siste årene?
    Prøv å sett deg inn i situasjonen til menneskene på Gaza.
    Uansett hvordan du snur og vender på dette så er IKKE Israel et uskyldig offer for en isolert terrorhandling utført av et grusomt terroregime.
    Israel har helt bevisst benyttet Hamas for å destabilisere palestinerne.
    At dette møter Israel i døra kan IKKE brukes som argument mot palestinerne.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.194
    ^^vel så bra". han viste tabell for levekår i midtøsten, i Gaza, vestbredden, Syria, Libanon, Jordan og andre muslimske land også i Nord Afrika, Somalia og andre hvor Israel aldri har bedrevet noe påvirkning. Har noe med ideologi å gjøre også, jihad og terror, Boko Haram er vel noe lignende mer sentralt og vest i Afrika som driver sin virksomhet uten at Israel er årsak der også.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Joda, det er STORE demokratiske underskudd i majoriteten av de muslimske stater verden over.

Det burde ikke være til hinder for at en demokratisk stat avstår fra å bryte så å si hver eneste avtale de har inngått, de har i det minste de politiske redskaper til å oppføre seg rasjonelt. Jeg føler at det blir litt "whataboutisme" over å trekke fram alle feil i de muslimske stater, for å vise at de tross alt er verre. Ja, de ER verre enn det meste. Men det bor folk der, og de folka har nok faenskap i det daglige, om de ikke i tillegg skal måtte tåle en nær formålsløs bombing, som ikke utretter særlig annet enn ødeleggelser, drap, lemlesting og skaper en ny generasjon terrorister.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Joda, det er STORE demokratiske underskudd i majoriteten av de muslimske stater verden over.

Det burde ikke være til hinder for at en demokratisk stat avstår fra å bryte så å si hver eneste avtale de har inngått, de har i det minste de politiske redskaper til å oppføre seg rasjonelt. Jeg føler at det blir litt "whataboutisme" over å trekke fram alle feil i de muslimske stater, for å vise at de tross alt er verre. Ja, de ER verre enn det meste. Men det bor folk der, og de folka har nok faenskap i det daglige, om de ikke i tillegg skal måtte tåle en nær formålsløs bombing, som ikke utretter særlig annet enn ødeleggelser, drap, lemlesting og skaper en ny generasjon terrorister.
    Nå var det Hamas som initierte nåværende krig med å begå et av de største terrorangrepene i nyere historie. Det er du som driver med whataboutisme ved å peke på Israels gamle synder i din iver etter å (bort)forklare dette terrorangrepet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Nå var det Hamas som initierte nåværende krig med å begå et av de største terrorangrepene i nyere historie. Det er du som driver med whataboutisme ved å peke på Israels gamle synder i din iver etter å (bort)forklare dette terrorangrepet.
    Det er uten tvil Hamas' som igangsatte dette denne gangen, og det er overhodet ikke oppe til debatt, like lite som om debatten dreier seg om religiøs ekstremisme. Det som debatteres er hvilke typer reaksjoner som er innenfor inngåtte avtaler, og hvilke rett IDF har til å utsette sivilbefolkningen for det de nå gjør. Det er alt annet enn whataboutisme, det er en diskusjon av eksakt det som foregår foran våre øyne. Det er dette som ER debatten. Eller anser du Jan Borgens innlegg for whataboutisme? (Ref. #1386)
    Det er ikke helt tilfeldig at folkerettseksperter er unisone i sin oppfatning av dette.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.350
    Sted
    Holmestrand
    Nei, vi påpeker de syndene Israel står for akkurat nå.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.517
    Nei, vi påpeker de syndene Israel står for akkurat nå.
    Dessuten, om @morbid hadde lest det jeg faktisk skriver, så vil han tydelig se at jeg ikke på noen måte forsøker å (bort)forklare terror mot sivilbefolkning. Handlingene som satte i gang tragediene denne gangen, var forkastelige, irrasjonelle og i strid med en hver form for folkerett. Som sagt et visst antall ganger, fortjener Hamas alt de kan få av ulykker tredd ned over seg.
    Sivilbefolkningen fortjener det ikke.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.350
    Sted
    Holmestrand
    Du er klar over at alt dette har vært på plass i mange, mange år?
    I den grad dette har noe med angrepene å gjøre så er det heller årsaken til terrorangrepet,
    ikke resultatet.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.972
    Årsaken til terrorangrepet er selvsagt at de (Hamas) ønsker en ingenstatsløsning med religiøse bander som kontroller ulike områder av det landarealet de anser for å være palestinske, dvs alle. Hadde de ønsket en tostatsløsning så har jo det blir forsøkt fremforhandlet 6 ganger hvor ulike palestinske utsendte har sagt nei hver gang. De har enda ikke klart å enes om en styresmakt i de landområdene som ikke er kontrollert av Israel. De fleste av oss husker at Hamas likvidert fatah og dere sympatisører over flere omganger i Gaza.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn