Tja... Dette er et svært tettbefolket område, som har vært under jernhælen i godt over 50 år. I løpet av denne perioden har den palestinske befolkningen blitt holdt innesperret, blitt utsatt for gjentatte overgrep og eklatante brudd på folkeretten, mens Israels maktapparat får lov til å ture fram eksakt som de selv finner det for godt.
Jeg forsvarer ikke på noen måte handlingene overfor de sivile israelerne,
det er terror, og fullstendig utillatelig, til tross for at de har vært utsatt for det samme selv, om og om igjen gjennom mange tiår. Ikke akseptabelt, som sagt, men intellektuelt forståelig. Det er selvsagt slik at det de er utsatt for i de palistinske områdene nødvendigvis
må skape ekstremister, det burde ikke komme som en overraskelse på noen. Israel har gjennom sin flere tiår lange handlemåte, skapt dette monsteret egenhendig. Og nå ser det ut til at nasjonen Israel skal senke seg enda et hakk, ned til det punktet der de knuser byer, hjem, barn, sivile i et ukjent antall, i strid med alle moralske, juridiske og folkerettslige prinsipper. Det spiller ingen som helst rolle om Hamas er en gjeng møkkamenn som ikke er i stand til å skape et fornuftig samfunn, uansett hvor mye frihet og plass de hadde fått tildelt;
det er uansett uhørt å gå til en brutal, skruppelløs nedslaktning av en hel befolkning, for deretter å begynne å bable om "menneskelig skjold", så lenge virkeligheten består av et fengsel der det bor 2 millioner mennesker!!!
USA har aldri vist seg nevneverdig moralske eller opptatt av folkeretten, så jeg er dessverre ikke overrasket over at de lar Israel ture fram, mens de selv forer oppunder med både skulderklapp, penger og våpen, intet nytt under solen der, heller. Men jeg håper det er noen voksne hjemme om det verste skulle skje, og vi faktisk får se et reelt folkemord i sanntid. Jeg håper alt jeg kan at noen besinner seg, det er verken human eller rasjonell framferd, om Israel gjør noe i retning av det som ligger i kortene akkurat nå.