Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.653
    Sted
    Bergen
    Det er nok ikke blitt bedre
    La oss ta et tanke eksperiment, tenk tilsvarende fra 1968, tipper at mange her på HfS er født omkring den tiden
    Tenk hvor mange barn som er født på Gaza siden da og hvilken virkelighet de er vekst opp i og kjenner.

jasså så Isralittene tenker å utrydde Hamas fra jordens overflate.
    Hvor mange av de ovennevnte barn er medlem av Hamas, før 7 okt 23, hvor mange kommer inn etterpå?
    Hvor mange palestinere vil det være igjen på Gaza etter dette?
    Så er det noen palestinerne som flykter ut fra Gaza, hvordan kan man sikre at det ikker noen Hamaz medlemmer eller sympatisører der?
    Og når de kommer tilbake til sin hjem i Gaza vil de da være pro Israel, Hamaz sympatisør, Hamaz medlem eller bare helt objektiv uten noen mening?
    Hvordan tenker Israel å sjekke dette eller sikre etterlevelse?

Eller planlegger Israel å stenge grensene for retur av palestinere, sette Gaza under israelsk kontroll? Hva med Vestbredden, hva tror man vil skje der i et slikt scenario ?

Tenker Israel nå på sin endelige løsning? Etnisk rensing og deretter overtagelse av områdene?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.653
    Sted
    Bergen
    Det er mange som ikke setter seg inn i hva Hamas virkelig står for, ikke bare venstresiden. Men det jo de som hyller dem som frihetskjempere.

Frihet ?

Vis vedlegget 960437

Israel, Palestina | Uttalelsen fra studentene er den mest ekstreme hittil (nettavisen.no)
    Men hvordan bekjempe Hamas uten forferdelige konsekvenser for et helt folkeslag?
    Skal man godta den suverent sterkeste rett (som ikke har håndtert dette godt fra sitt utgangspunkt) til å gjøre som de vil?

vesten står opp mot russland i ukraina
    Mange land vurderer at dette er dobbeltmoral fra vesten
    Som sagt før
    3-0 putler

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.044
    Men hvordan bekjempe Hamas uten forferdelige konsekvenser for et helt folkeslag?
    Skal man godta den suverent sterkeste rett (som ikke har håndtert dette godt fra sitt utgangspunkt) til å gjøre som de vil?

vesten står opp mot russland i ukraina
    Mange land vurderer at dette er dobbeltmoral fra vesten
    Som sagt før
    3-0 putler
    Hadde Ukraina bomba tilfeldige byer, sivile og festivaler i Russland så hadde nok sympatien forvitra ganske fort.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Men å forsvare seg er jo ikke å plaffe ned tilfeldige folk på festival, eller sende raketter vilkårlig inn i sivilbefolkningen. Hadde man gått mot militære mål eller lignende så hadde nok ingen sagt noe.
    Selvsagt. Har noen ment noe annet?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Ok, så du mener at Israel må gå inn i Gaza med bakkestyrker? Det er jo nettopp det som omtales som skrekkscenariet i disse dager; geriljakrig i et ekstremt tettbefolket område. Men jeg tror nok også at de vil gjøre det, i hvor stort omfang gjenstår å se. Jeg håper som de fleste at det blir noenlunde begrenset, men det kommer selvsagt også an på hvor godt forberedt Hamas er på et bakkeangrep. At Hamas har beregnet for at det kommer tror jeg er hevet over enhver tvil.

Det andre skrekkscenariet er at Israel går til krig mot Iran og/eller andre land som finansierer, trener og utstyrer Hamas med våpen, hvilket jeg heller ikke anser som utelukket. Men da økes jo innsatsen en god del, og risikoen for en regional storkrig. Tiden vil vise.
    I en eller annen form må jo Israel få lov til å finne de ansvarlige og straffe dem for terrorhandlingene. Problemstillingen er mer om det er greit at de i strid med folkeretten forlanger at halve befolkningen kommer seg vekk, eller tar konsekvensen.
    Jeg har eksakt -null- sympati med Hamas generelt og de som utførte terroren spesielt, men det betyr ikke at jeg dermed mener at resten av de palestinske liv er verdiløse, eller at folket ikke skal få noen støtte av folkeretten.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Det er mange som ikke setter seg inn i hva Hamas virkelig står for, ikke bare venstresiden. Men det jo de som hyller dem som frihetskjempere.

Frihet ?
    Hamas vil -aldri- komme til å skape et levelig samfunn, uansett hva de får seg tildelt av land og rettigheter. Men det må ikke komme i veien for rettighetene til den generelle befolkningen i de palestinske områder.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.831
    Hadde Ukraina bomba tilfeldige byer, sivile og festivaler i Russland så hadde nok sympatien forvitra ganske fort.
    Definitivt. Og med unntak av dette med festivaler, er jo dette okkupanten IDF's modus operandi. Men sympati har de åpenbart i bøtter og spann. Forstå det den som kan.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.379
    Nå er det veldig mye «Hvis» det skrives om i media. Hvis det og det skjer, så involveres Iran i krigen, Hvis det og det skjer, så går Hizbollah med i krigen, Hvis det og det skjer, så kommer det krigere fra Jemen og Syria og slutter seg til krigen.

Så på Helgemorgen på Nrk i dag. Der fikk man en grei oppsummering på forholdet USA og Israel. Det er en like stor andel jøder bosatt i USA, som Israel. Og disse sionistene som er ekstreme i sine religiøse tolkninger, er det langt flere av i USA, enn noe annet sted. De er av stor viktighet for enhver som stiller til valg som president, fordi de er mange. Disse sionistene som bare ønsker å maksimere konflikter, de ønsker å sette verden i brann for å skape et ragnarokk og armageddon, for dermed å fremskynde Jesus tilbakekomst.
    Hadde disse tankene ikke vært koblet opp mot religiøsitet, så hadde de samme mennesker vært regnet som mentalt ustabile og en indirekte fare for samfunnet.

Nå kan de få det som de vil.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.436
    Sted
    Oslo
    Du mener like stort antall jøder i USA, og ikke andel?
    Dessuten er flertallet av jøder i USA mere liberale, og i motstrid til Bibi og de ultra/ reaksjonære han deler regjering med.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.379
    Du mener like stort antall jøder i USA, og ikke andel?
    Dessuten er flertallet av jøder i USA mere liberale, og i motstrid til Bibi og de ultra/ reaksjonære han deler regjering med.
    Selvsagt mente jeg like stort antall. Takk for st du så den tabben.

Det er mange sionister i USA som ikke vil definere seg som «jøder», det er disse jeg sikter til.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.379
    Tormod Heier kommenterte konflikten på Helgemorgen i dag. Han snakket litt om hva som kom til å skje ved en bakkeinvasjon, styrkeforholdet til de ulike parter, forventet tap osv.
    Men så avsluttet Heier med å si at hvis Israel tror at ved å nedkjempe Hamas, så vil problemet forsvinne, så må dem nok tro om igjen. Som han sa; for hver Hamas-kriger som blir drept, skapes det to nye.

Det var nettopp det jeg ville frem til i første innlegget mitt i denne tråden. Hvis Israel tror at de nå ved å utrydde Hamas kommer til å skape en tryggere fremtid for israel sin befolkning, så er dette nonsens. Det vi mest sannsynligvis kommer til å se hvis krigen utvikler seg så dystert som det nå ser ut til, er fremtidige terrorangrep på jøder mange steder i verden, ingen vil være trygge.

Mr Stanghelle kommenterte også konflikten. Han kom inn på Netanyahu sin uforsonelige politikk i hele sin regjeringstid og ingen vilje til en to-statsløsning.
    Nå høster Netanyahu av sin politikk.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mon tro hva som er verst av dette; et folk fratas sine landområder og eiendommer, bit for bit. Fratas sine rettigheter, utsettes for daglig trakassering og vold, stues inne, nektes bevegelsesfrihet, okkuperes. Eller at de undertrykkede reagerer, kjemper i mot?

Hvor anser man så problemet ligger?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.436
    Sted
    Oslo
    Det kartet der er i beste fall ekstremt misvisende.
    På hvilken måte?
    Det viser palestinsk område og utviklingen av området Israel kontrollerer.
    Forsåvidt ikke et argument om noe, bare en påpeking av fakta.
    Men som andre du står fritt til å nekte realiteter, og grave deg ned i fake news

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.044
    På hvilken måte?
    Det viser palestinsk område og utviklingen av området Israel kontrollerer.
    Forsåvidt ikke et argument om noe, bare en påpeking av fakta.
    Men som andre du står fritt til å nekte realiteter, og grave deg ned i fake news
    Det var ikke noe "Palestinian land" der I 1946. Palestina pre 1947 var i beste fall en løst definert region i kontant krig og bytte av hender. I tillegg reflekterer ikke disse kartene dine noe om hva som har skjedd imellom, at Gaza var under Egypt, Vestbredden Jordan osv. Men du står jo selvsagt fritt til å grave deg ned i fake news

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.684
    I en eller annen form må jo Israel få lov til å finne de ansvarlige og straffe dem for terrorhandlingene. Problemstillingen er mer om det er greit at de i strid med folkeretten forlanger at halve befolkningen kommer seg vekk, eller tar konsekvensen.
    Jeg har eksakt -null- sympati med Hamas generelt og de som utførte terroren spesielt, men det betyr ikke at jeg dermed mener at resten av de palestinske liv er verdiløse, eller at folket ikke skal få noen støtte av folkeretten.
    Vi kan nok gå ut fra at når Israel går inn i Gaza så vil et ganske stort antall tusen Hamaskrigere sitte klar og vente på dem. Og man kan også regne med at de har bygget opp store våpenlagre siden de visste veldig godt da de iverksette dette angrepet at en bakkeoperasjon kom til å bli responsen. Så ”å finne de ansvarlige og straffe dem“ innebærer en geriljakrig med flere titusen soldater på hver side. Så skal man la være å advare sivilbefolkningen eller hva tenker du? Og hva synes du forresten om Egypt som har hermetisk lukket sin grense mot Gaza for palestinske flyktninger?

Angående folkeretten er jeg prinsipielt helt enig med deg, men igjen, den eneste folkerettslig holdbare løsningen er at jødene pakker sekken og reiser fra Midtøsten for godt. Og jeg ser bare ikke det skje.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.436
    Sted
    Oslo
    Det var ikke noe "Palestinian land" der I 1946. Palestina pre 1947 var i beste fall en løst definert region i kontant krig og bytte av hender. I tillegg reflekterer ikke disse kartene dine noe om hva som har skjedd imellom, at Gaza var under Egypt, Vestbredden Jordan osv. Men du står jo selvsagt fritt til å grave deg ned i fake news
    Sjekk Wikipedia med ordet mandatory Palestine, så får du en grei gjennomgang

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.436
    Sted
    Oslo
    Hehehe, når britene og franskmenna kontrollerte området? Snakk om å være snøblind
    Et område som i hundrevis av år var under det ottomanske riket, og så ble administrert av britene ( franskmenn hadde ingenting med Palestina å gjøre) fra 1920. er for deg et område som i beste fall var løst definert og under konstant bytte av hender?
    Kall meg gjerne snøblind, du er jo ordblind.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Før verdenssamfunnet griper inn, får kastet ut Israel fra okkuperte områder, oppretter to stater, plasserer internasjonale styrker der vil dette ikke løses.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.653
    Sted
    Bergen
    Nå må vel alle husene og bostedene til Hamas være bombet, og kanskje et par krigere ..

Edit; hvor mange hus og bosteder var det Hamaz ødela
    Hvor mange døde er det pp hver side

Vesten kommer til å få slite lenge med ettervirkningene av dette. Hva har de ekstreme palestinerne å tape etter dette?
    Det betyr nok at Israel må drepe uhyrlig mange palestinere

Første respons er nok ift Ukraina krigen.
    Blir slett ikke overrasket dersom stemmegivning i FN over Ukraina blir endret i vestlig disfavør

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Palestinerne har jo smertelig fått erfare at en ukrainer er langt mer verdt enn en palestiner. Det samme gjelder syrerer og de fleste andre som opplever undertrykkelse og krig. Så hvorfor i all verden skal de stemme for støtte til et land, når de selv blir neglisjert....

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.268
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Ser flere og fler artikler klandrer Netanyahu for å ha bygd opp Hamas i et forsøk på splitt og hersk. her fx.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

- Rapportene i morgentimene i dag forteller om et kaos, en frykt og en lidelse uten like på Gazastripen. Mange titusener har desperat prøvd å komme seg ut av Gaza by og de andre nordområdene, hvor Israel har sagt at de kommer til å bombe intensivt og ikke kan garantere for sikkerheten til innbyggerne, sier Egeland på telefon til NTB.

Israel har gitt sivile i Nord-Gaza tidsfrister til å evakuere, den siste til klokka 16 lokal tid lørdag.

Oppfordringen fra israelske myndigheter gjelder for over 1,1 millioner mennesker, ifølge FN.

Egeland fnyser av ordet «evakuering».

– Dette er ingen evakuering. Å fly ut privilegerte nordmenn fra Israel, det er en evakuering. Dette er en tvangsforflytning av mennesker, et klart brudd på folkeretten, sier han til NTB.

Egeland sier omfanget av krisen i Gaza ennå ikke er fullt ut forstått av Vesten.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva var så planen til Hamas? Det skulle vel aldri være å få Israel tildels fascist-styrte regjering til å gå fullstendig fra konseptene, slik at sympatien omsider vendes dit den åpenbart hører hjemme; mot palestinerne...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.653
    Sted
    Bergen
    Mange spekulasjoner
    Dersom dette slår til høres det ut som en utfordring

og EU/Europa/USA får/har noen utfordringer

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.886
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hva var så planen til Hamas? Det skulle vel aldri være å få Israel tildels fascist-styrte regjering til å gå fullstendig fra konseptene, slik at sympatien omsider vendes dit den åpenbart hører hjemme; mot palestinerne...
    Helt skkert. Men til hvilken pris?

Mvh

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.653
    Sted
    Bergen
    Det er bra, nu kjør vi

Fred?

Man får som oftest det man ber om, dette er en farlig greie. På den annen side, det har vel ulmet kontinuerlig siden 1948 så noe måtte bare skje.

Jeg undrer hva slutten blir?

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.653
    Sted
    Bergen
    Det blir værre og værre, og som litt konspirert …
    Hva kan grunnen være?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.886
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Skyhøy. På den andre siden; hva har de egentlig å tape, etter 75 år?
    Jeg er blitt beskydt i en annen tråd for å løpe Israels ærend. Det gjør jeg faktisk ikke. Jeg har ikke et eneste mikrogram sympati med hvordan Netanjahu og hans koalisjonsregjering har husert på Gazastripen og på Vestbredden.

Jeg har heller ikke et eneste mikrogram sympati med hvordan Hamas agerer, hverken med deres gisseltaking av israelske og utenlandske sivilister, eller for den saks skyld med deres klare målsetting med å holde den palestinske befolkningen i Gaza som mennesklige skjold på plass i stedet for å la dem flykte til den søndre delen av Gaza.

Jeg er heller ikke overmåte imponert over den måten de andre arabiske landene konsekvent unnlater å at i mot palestinske flyktninger. I det store og hele ser det ut til at den arabiske verden er mer enn villig til å la dette gnagsåret bestå, og la palestinerne krepere der de er. Og jeg har fremdeles ikke nevnt hverken Iran eller Tyrkia.

Under streken ser det ut til for meg som om palestinerne er fucked, brukt av alle som sjakkbønder for å oppnå innen- og utenpolitiske mål til land i deres omgivelse.

Jeg synes at hele situasjonen er til å gråte over.

Mvh

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.268
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Det blir værre og værre, og som litt konspirert …
    Hva kan grunnen være?
    Kan det være så enkelt som at militær etterretning og den politiske klasse er to helt ulike kulturer? De militære er liksom fra utenfor kretsen? At politikere i dag rett og slett ikke lytter til de? De rådene militæret gir passer liksom ikke inn i kommunikasjonsrådgiverne sitt verdensbilde; de er kjedelige, forsiktige, litt negative og sjelden eller aldri populistiske.
    Jeg har en mistanke om at dette er en (i det minste) delforklaring på de mange etterretningsblunderne vi har sett over hele verden (også her i landet) de senere åra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn