Det må skapes gode levelige og oppbyggende samfunn for den vanlige palestiner. Når det skjer, vil den vanlige palestiner i større grad ta avstand fra militante grupperinger som Hamas. Når Hamas ikke lenger har grobunn for rekruttering blant de sivile, vil organisasjonen gradvis svekkes.Tror du Hamas er representant for noe av dette? Vanskelig å inngå fred med noen som har uttalt mål om å utrydde deg og utslette ditt samfunn. Kan ikke se noen tegn til at Hamas eller muhammedanerne der borte vil anerkjenne Israels rett til å eksistere. Er litt i tvil om en del av opinionen her hjemme faktisk syns Israel er et konsept verdt å ha.
AbsoluttDet må skapes gode levelige og oppbyggende samfunn for den vanlige palestiner. Når det skjer, vil den vanlige palestiner i større grad ta avstand fra militante grupperinger som Hamas. Når Hamas ikke lenger har grobunn for rekruttering blant de sivile, vil organisasjonen gradvis svekkes.
Som det har vært opp til nå har ikke Israel hatt noen interesse om gode levekår for palestinerne.
Det er virkelig urovekkende det som skjer nå. Hele den muslimske verden vender seg mot Israel og USA. Tyrkia blir stadig mer krass i kritikken.
Jeg ser ingen farbare veier til «varig» fred i mellom Israel og Palestina. Jeg sluttet vel å tro på tostatsløsningen som et reelt alternativ et sted rundt da Hamas vant det palestinske valget i 2006.Ser du andre alternativ?
Hugs på at Saudi-Iran også driv ein proxykrig i Jemen, og for den del i Irak (båe ganske kalde nett no); Tyrkia ein proxy-proxy i Syria mot Iran (også ganske kjølig).Saudi advarer Israel, det gjør vel også Tyrkia; begge har litt anstrengt forhold til USA
Så lenge åljå flyter fritt gjennom Hormuz og Suez, og petrodollars brukes til å kjøpe vestlige våpen, gir vi vel egentlig faen.Hugs på at Saudi-Iran også driv ein proxykrig i Jemen, og for den del i Irak (båe ganske kalde nett no); Tyrkia ein proxy-proxy i Syria mot Iran (også ganske kjølig).
Det er nærast umogleg å sjå korleis alt dette vil enda opp når vi løyser opp alle parentesar.
Eg er framleis usikker på kor direkte Iran er involvert i angrepet 7. oktober, og kva dei i så fall har lova og om Syria og Hizbollah er villige til å gjera det Iran evt har bede dei om. Det vesle vi har sett til no, verkar mest symbolsk.blir ikke veldig forbauset om det viser seg hamaz <-> iran <-> putler
Forskjellen er teknisk; Israel er en stat, det er ikke Palestina.Så Hamas driver med terror (det gjør de),
mens Israel driver krig.
Krig er greit.
Terror er det ikke.
Er det riktig oppfattet?
"IDF ba tidlig sivile om å forlate den nordlige Gazastripen, der bombingen har vært særlig intens. Israelerne har i etterkant fortsatt å angripe områder i sør, der mange har søkt tilflukt."
Ja, vi kan ikke vite så alt blir bare spekuleringer fra tastaturet innimellom lyting til musikkens melankolske verden en kald høstdag opp i den nordlige og fredelige delen av verden.Eg er framleis usikker på kor direkte Iran er involvert i angrepet 7. oktober, og kva dei i så fall har lova og om Syria og Hizbollah er villige til å gjera det Iran evt har bede dei om. Det vesle vi har sett til no, verkar mest symbolsk.
Halshugging av spedbarn er ikke dreping av barn. Neivel OK.Hallo???
Du dreper ikke barn om de hamas eller hva de nå enn er..
er ikke så vanskelig
"The Israeli government has not confirmed the specific claim that Hamas attackers cut off the heads of babies during their shock attack on Saturday, an Israeli official told CNN, contradicting a previous public statement by the Prime Minister's office."Halshugging av spedbarn er ikke dreping av barn. Neivel OK.
Det er det som foregår as we speak. Jeg er heeelt overbevist om at de som sympatiserer med Hamas kommer til å bli rimelig frustrert framover. Jeg tror det blir frustrert ungdom som tar til gatene i større Europeiske byer framover. Det blir sammenstøt i Oslos gater garantert. Hvis det da ikke skjer et under.Nei, vi får gi Hamas adekvate våpen så får de ta en skikkelig shoot out; the winner takes it all
Og det er langt på vei et resultat av Israels strategi.Det er det som foregår as we speak. Jeg er heeelt overbevist om at de som sympatiserer med Hamas kommer til å bli rimelig frustrert framover. Jeg tror det blir frustrert ungdom som tar til gatene i større Europeiske byer framover. Det blir sammenstøt i Oslos gater garantert. Hvis det da ikke skjer et under.
Hvis du var Netanyahu hva ville du gjort?Og det er langt på vei et resultat av Israels strategi.
Brukt alle de ressursene de bruker på kuler og krutt mot ubevæpna mennesker på å bygge opp demokratiet.Hvis du var Netanyahu hva ville du gjort?
Du misforstårHalshugging av spedbarn er ikke dreping av barn. Neivel OK.
Besinna meg først og fremst.Hvis du var Netanyahu hva ville du gjort?
Han er neppe helt objektiv men om det ikke er helt sant så jobber Israel for at det skal bli det.Fikk den i feeden. Håper ikke det han sier stemmer
![]()
931 reaksjoner · 234 delinger | Se hela Hotspots avsnitt med Aron Flam på Världen idag play (länk i bio) | Hotspot
Se hela Hotspots avsnitt med Aron Flam på Världen idag play (länk i bio).www.facebook.com
Det er vi alle enige om. Men i følge Israelske kilder er det hovedsaklig Hamaz stillinger som rammes.Besinna meg først og fremst.
Selvforsvar betyr å avverge angrep.
Å slå tilbake med å drepe 2-10 gangen med tilfeldige mennesker er hevn og terror.
I tillegg til massive ødeleggelser av livsgrunnlag, noe som bare forsterker inntrykket av terror..
Når man har prøvd i 70 år og mislyktes må man søke andre løsninger.
Det er overveldende dokumentasjon på byknusing Putler style. Nye terrorister skapes daglig i den nådeløse produksjonsprosessen Israel bedriver i disse dager. Det heter "å lage ris til egen ræv".Det er vi alle enige om. Men i følge Israelske kilder er det hovedsaklig Hamaz stillinger som rammes.
Hamaz vil ha det til at Israel driver en brutal nådeløs etnisk utrenskingskrig og sper på med Bodybaggs for å bevise det for naive vestlige medier.
"Naive vestlige medier" inkluderer FN, Leger uten grenser, journalister, Amnesty og andre som er bekymret?Det er vi alle enige om. Men i følge Israelske kilder er det hovedsaklig Hamaz stillinger som rammes.
Hamaz vil ha det til at Israel driver en brutal nådeløs etnisk utrenskingskrig og sper på med Bodybaggs for å bevise det for naive vestlige medier.
Nei, men det går kanskje an å ha agendaen "in mind" også.Er det naivt å ha empati for mennesker; babyer, barn, ungdommer og voksne av begge kjønn som lider år ut og år inn og nå blir presset til det absolutt ytterste av en overveldende militærmakt?
Nei, eg ser eigentleg berre to gode svar for kvifor dei gjorde det, særleg når vi tek gisseltakinga med i betraktning.Da Hamas startet dette scenariet, kunne de jo ikke være helt uvitende om, hva som kom å skje
Selvsagt så visste Hamas hva de gjorde.Nei, men det går kanskje an å ha agendaen "in mind" også.
Om du hopper ut foran lastebil på motorveien, blir du med nesten 100% sikkerhet kjørt over.
Om du overlever, er det vel ikke mange, som synes så veldig synn på deg??
Da Hamas startet dette scenariet, kunne de jo ikke være helt uvitende om, hva som kom å skje,
og agendaen var vel den, at de etterpå kunne vise verden, hvilke forferdelige redsler, de nå blir utsatt for.
Men empati for uskyldige, som uforvarent har blitt kastet inn i dette...... helt klart.
Jeg tror ikke Hamas har gitt opp håpet om en større, regional krig, og det tror jeg strengt tatt ikke de bør gjøre heller. De visste at angrepet 7.oktober var et selvmordsangrep, ikke bare for de 1500 som deltok, men også for Hamaslederene som planla det. Og de har garantert gått ut i fra at Israel vil gå inn i Gaza med bakkestyrker, som nok også er grunnen til at de tok så mange gisler. Hvis de kan maksimere sivile tap i noen måneder til uten at ledelsen som sitter bak gislene blir eliminert (og mye av den sitter vel også relativt trygt i Qatar), så kan det bygge seg opp såpass høyt trykk i MØ at krigen utvider seg.Uansett ser det ut til at Hamas har vore forferdeleg dårleg til å spå om framtida.