Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.333
    Tror du Hamas er representant for noe av dette? Vanskelig å inngå fred med noen som har uttalt mål om å utrydde deg og utslette ditt samfunn. Kan ikke se noen tegn til at Hamas eller muhammedanerne der borte vil anerkjenne Israels rett til å eksistere. Er litt i tvil om en del av opinionen her hjemme faktisk syns Israel er et konsept verdt å ha.
    Det må skapes gode levelige og oppbyggende samfunn for den vanlige palestiner. Når det skjer, vil den vanlige palestiner i større grad ta avstand fra militante grupperinger som Hamas. Når Hamas ikke lenger har grobunn for rekruttering blant de sivile, vil organisasjonen gradvis svekkes.

Som det har vært opp til nå har ikke Israel hatt noen interesse om gode levekår for palestinerne.

Det er virkelig urovekkende det som skjer nå. Hele den muslimske verden vender seg mot Israel og USA. Tyrkia blir stadig mer krass i kritikken.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Bergen
    Det må skapes gode levelige og oppbyggende samfunn for den vanlige palestiner. Når det skjer, vil den vanlige palestiner i større grad ta avstand fra militante grupperinger som Hamas. Når Hamas ikke lenger har grobunn for rekruttering blant de sivile, vil organisasjonen gradvis svekkes.

Som det har vært opp til nå har ikke Israel hatt noen interesse om gode levekår for palestinerne.

Det er virkelig urovekkende det som skjer nå. Hele den muslimske verden vender seg mot Israel og USA. Tyrkia blir stadig mer krass i kritikken.
    Absolutt

Og Tyrkias kritikk kan også spille over i, fohåpentligvis, siste akt i sagaen om Sveriges NATO medlemsskap. Blir Erdogang for oppgitt kan det vel være at siste akt blir utsatt ytterligere

Verdenspolitikken er de grader blitt global på alle detaljnivå, og Brundtlands ord er sannelig virkeliggjort

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    Ser du andre alternativ?
    Jeg ser ingen farbare veier til «varig» fred i mellom Israel og Palestina. Jeg sluttet vel å tro på tostatsløsningen som et reelt alternativ et sted rundt da Hamas vant det palestinske valget i 2006.

På begge sider trengs det noen busslaster med nelsonmandelaer og desmondtutuer. Jeg mener Israel og Palestina bør forenes i en felles stat. Med en forfatning, lov, styre og stell som reelt likebehandler alle innbyggerne uavhengig av etnisitet og religion. En stat med statsymboler som likebehandler religionene. Derutover er det også 120 år med ondt blod, og det må settes strek for bosetterproblemet og flyktningeproblemet. Poltisk sett ser det ut som utopi i n'te potens.

mvh
    KJ

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Bergen
    Dette kan bli en riktig superskivs
    https://www.dagbladet.no/nyheter/sterke-reaksjoner-pa-israels-opptrapping/80422198

1. USA støtter Israel med våpen
    2. Saudi har kjøpt masse våpen fra USA, usikker på om det skal regnes som støtte fra USA
    3. Saudi advarer Israel, det gjør vel også Tyrkia; begge har litt anstrengt forhold til USA
    Kan våpnene fra USA nå møttes over himmelen til Jerusalem? Det ypperste av super ironi som sikkert ikke super-ironi dome kan hamle opp med...

Du milde, mykje å følge med på

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.159
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Et par gode refleksjoner i Weekendavisen. Den første er om den store demonstrasjonen for palestinerne i København, men passer nok godt på lignende arrangement i Norge.

Den neste er en beskrivelse av hvordan livet på Gaza stripen har endret seg under Hamas. (Jeg har tenkt at forholdene på Gaza stripen har gått fra vondt til værre, men denne artikkelen opplever det som det gikk fra godt til værre.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Bergen
    Tragisk tragisk, det viser at for å fred må det en balanse til ift.
    1. ikke få inn ekstremister av noen slag; politikk eller religion, inn på noen sider; ekstremister som kun ønsker å ta livet av "de andre"
    2. få inn vanlige folk og dekk deres behov så vil det meste ordne seg

Folk flest, også her, vil jo kun ha et godt liv, med gode muligheter for deres etterkommere. Det er jo di vi vil, men hvordan komme dit i heksegryta MØ er et helt annet problem.

Det er vel komet så langt at bombene kanskje må falle skikkelig før det kan startes noe nytt?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Sunnmøre
    Saudi advarer Israel, det gjør vel også Tyrkia; begge har litt anstrengt forhold til USA
    Hugs på at Saudi-Iran også driv ein proxykrig i Jemen, og for den del i Irak (båe ganske kalde nett no); Tyrkia ein proxy-proxy i Syria mot Iran (også ganske kjølig).

Det er nærast umogleg å sjå korleis alt dette vil enda opp når vi løyser opp alle parentesar.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.230
    Sted
    Oslo
    Hugs på at Saudi-Iran også driv ein proxykrig i Jemen, og for den del i Irak (båe ganske kalde nett no); Tyrkia ein proxy-proxy i Syria mot Iran (også ganske kjølig).

Det er nærast umogleg å sjå korleis alt dette vil enda opp når vi løyser opp alle parentesar.
    Så lenge åljå flyter fritt gjennom Hormuz og Suez, og petrodollars brukes til å kjøpe vestlige våpen, gir vi vel egentlig faen.
    Hvem bryr seg om Jemen, Eritrea og Somalia idag?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Bergen
    Dette kan bli skikkelig tråkigt for europa, som fryktet, men at vi allerede er der er ikke godt nytt
    https://www.dagbladet.no/nyheter/usa-kan-matte-velge/80395963

4-0 putler, som jeg har skrevet tidligere; blir ikke veldig forbauset om det viser seg hamaz <-> iran <-> putler
    legg til at erdogan er sint på vesten grunnet den pågående palestinamassakeren så kan vi ha et farlig dilemma på gang:
    - israel eller
    - ukraina; og deretter oss sjøl i neste omgang
    = enda større europeisk jøde kompleks

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Sunnmøre
    blir ikke veldig forbauset om det viser seg hamaz <-> iran <-> putler
    Eg er framleis usikker på kor direkte Iran er involvert i angrepet 7. oktober, og kva dei i så fall har lova og om Syria og Hizbollah er villige til å gjera det Iran evt har bede dei om. Det vesle vi har sett til no, verkar mest symbolsk.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.556
    Så Hamas driver med terror (det gjør de),
    mens Israel driver krig.
    Krig er greit.
    Terror er det ikke.
    Er det riktig oppfattet?

"IDF ba tidlig sivile om å forlate den nordlige Gazastripen, der bombingen har vært særlig intens. Israelerne har i etterkant fortsatt å angripe områder i sør, der mange har søkt tilflukt."
    Forskjellen er teknisk; Israel er en stat, det er ikke Palestina.

Men med modifikasjoner. Staten Israel er sanksjonert med et mye mindre landareal enn det de nå disponerer.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Bergen
    Eg er framleis usikker på kor direkte Iran er involvert i angrepet 7. oktober, og kva dei i så fall har lova og om Syria og Hizbollah er villige til å gjera det Iran evt har bede dei om. Det vesle vi har sett til no, verkar mest symbolsk.
    Ja, vi kan ikke vite så alt blir bare spekuleringer fra tastaturet innimellom lyting til musikkens melankolske verden en kald høstdag opp i den nordlige og fredelige delen av verden.

Det koster så mye unødige ressurser på så idiotiske ting; mannfolk på krigsstien; gærninger av værste sort enten det gjelder religion, hybris og fandens oldemor

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.588
    Sted
    Holmestrand
    Halshugging av spedbarn er ikke dreping av barn. Neivel OK.
    "The Israeli government has not confirmed the specific claim that Hamas attackers cut off the heads of babies during their shock attack on Saturday, an Israeli official told CNN, contradicting a previous public statement by the Prime Minister's office."

Hamas angrep var et grusomt overgrep.
    Alle er enige i det, men diskusjonen må komme videre.
    Spesielt fra spekulasjon rundt ikke verifiserte påstander fra den ene av partene.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Bergen
    Tror nok det fort kan bli flere halshuggede (israelske) barn
    Ren matematikk og statistikk

Hva er verst, halshugging eller en boligblokk i hodet...

Nei, vi får gi Hamas adekvate våpen så får de ta en skikkelig shoot out; the winner takes it all

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nei, vi får gi Hamas adekvate våpen så får de ta en skikkelig shoot out; the winner takes it all
    Det er det som foregår as we speak. Jeg er heeelt overbevist om at de som sympatiserer med Hamas kommer til å bli rimelig frustrert framover. Jeg tror det blir frustrert ungdom som tar til gatene i større Europeiske byer framover. Det blir sammenstøt i Oslos gater garantert. Hvis det da ikke skjer et under.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.588
    Sted
    Holmestrand
    Det er det som foregår as we speak. Jeg er heeelt overbevist om at de som sympatiserer med Hamas kommer til å bli rimelig frustrert framover. Jeg tror det blir frustrert ungdom som tar til gatene i større Europeiske byer framover. Det blir sammenstøt i Oslos gater garantert. Hvis det da ikke skjer et under.
    Og det er langt på vei et resultat av Israels strategi.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Bergen
    Hvis du var Netanyahu hva ville du gjort?
    Brukt alle de ressursene de bruker på kuler og krutt mot ubevæpna mennesker på å bygge opp demokratiet.
    Outta ut Hamas ved å konkurrere med de om å tilby de samme sosiale tjenestene som Hamas, men uten religiøs binding
    Bygd skoler, veier, vann og kloakkannlegg, sykehus; ja alt det Gaza mangler av infrastruktur som er vanlig i den moderne verden som israel skryter av
    latt palestinerne få fiske og dyrke jorda, bygge bedrifter
    Jagd ut settlerne og stoppet overtagelse av palestineres land (dvs der palestinerne har bodd lenge i den moderne tid, men ikke nødvendigvis iht. det gamle testamentet)
    sluttet å utnytte palestinerne til slavearbeid i israel
    Tatt ned muren
    Flytta hovedstaden fra Jerusalem
    Bygd demokrati med like rettighet på alle områder
    Slutte å skrike opp om jødenes ulykkelige historie fra WW2 (alle oss som ikke levde da er ikke nazister selv om vi synes at akkurat nå er israelittene/jødene litt ut å kjøre med sin blodhevn)
    Snakke ordentlig med sine venner og fiender; langt over 100 land synes det er nok nå. Det litt slik at selv om du skulle ha helt rett, rett idealistisk, så vil du slite deg ut dersom mesteparten av verden mener du hele tiden har helt feil (vel ihvertfall siden 1948). Det nytter ikke å få venner når de eneste ordene du kjenner er Hevn, fjerne fra jordens overflate, knuse dere, angripe dere slik som verden eller jorda aldri har sett eller opplevd, skrive om historien, endre landskapet, ++++
    Kanskje ikke tro at man er verdens utvalgte folk, that is a tøff ask

Lista kan sikkert gjøres enda lengre, men det er søndag og man skal holde hviledagen hellig (ja jeg innrømmer, jeg gikk i fella, for ikke å snakke om Falla)

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.588
    Sted
    Holmestrand
    Hvis du var Netanyahu hva ville du gjort?
    Besinna meg først og fremst.
    Selvforsvar betyr å avverge angrep.
    Å slå tilbake med å drepe 2-10 gangen med tilfeldige mennesker er hevn og terror.
    I tillegg til massive ødeleggelser av livsgrunnlag, noe som bare forsterker inntrykket av terror..
    Når man har prøvd i 70 år og mislyktes må man søke andre løsninger.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.588
    Sted
    Holmestrand
    Jeg ville ikke ha gjort dette:
    «Angrepene kommer ifølge FN-kontoret OCHA etter at Israel tidligere søndag ba alle de ti sykehusene nord på Gazastripen om å evakuere.

– Tusener av pasienter og ansatte, og også rundt 117.000 internt fordrevne, oppholder seg på disse sykehusene, skriver de i oppdateringen natt til mandag.»

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.588
    Sted
    Holmestrand
    Fikk den i feeden. Håper ikke det han sier stemmer

Han er neppe helt objektiv men om det ikke er helt sant så jobber Israel for at det skal bli det.
    Israels strategi avler hat og vold.

Les den med et skeptisk blikk:

Nei, Israel har ikke alt ansvar, men de er en vesentlig bidragsyter til gjennom mange år å eskalere en konflikt som er tuftet på et overgrep.
    Da kan man ikke til evig fortsette å slå med en stadig større slegge.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.663
    ^ Og med dagens strategi (- bomb dem tilbake til steinalderen!), skaper de en lang rekke nye, ødelagte liv, med påfølgende vekst i terroranslag mot sakesløse. Dette er ondskap og idioti, hånd i hånd.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Besinna meg først og fremst.
    Selvforsvar betyr å avverge angrep.
    Å slå tilbake med å drepe 2-10 gangen med tilfeldige mennesker er hevn og terror.
    I tillegg til massive ødeleggelser av livsgrunnlag, noe som bare forsterker inntrykket av terror..
    Når man har prøvd i 70 år og mislyktes må man søke andre løsninger.
    Det er vi alle enige om. Men i følge Israelske kilder er det hovedsaklig Hamaz stillinger som rammes.
    Hamaz vil ha det til at Israel driver en brutal nådeløs etnisk utrenskingskrig og sper på med Bodybaggs for å bevise det for naive vestlige medier.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.663
    Det er vi alle enige om. Men i følge Israelske kilder er det hovedsaklig Hamaz stillinger som rammes.
    Hamaz vil ha det til at Israel driver en brutal nådeløs etnisk utrenskingskrig og sper på med Bodybaggs for å bevise det for naive vestlige medier.
    Det er overveldende dokumentasjon på byknusing Putler style. Nye terrorister skapes daglig i den nådeløse produksjonsprosessen Israel bedriver i disse dager. Det heter "å lage ris til egen ræv".

Selv om jeg er sterk motstander av vold, kan jeg faktisk forstå at man kan dyttes over kanten til terrorisme, når man er tvunget til å leve på en brutal herskers nåde, samt ta straffen for hva andre gjør, om og om igjen. Når så dine nærmeste, og dine barn drepes med et skuldertrekk, da forstår jeg at noen snapper, og bestemmer seg for å gjøre gjengjeld på andre uskyldige.
    Nei, jeg forvarer det ikke. Jeg bare sier at jeg kan forstå at noen mennesker kan reagere på den måten. Og det er vel bevist såpass mange ganger, at det er liten vits i å fortsette denne typen grunnforskning på det åpenbare, som det Israel nå gjør enda en gang. Ondsinnet idioti.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.588
    Sted
    Holmestrand
    "Naive vestlige medier" inkluderer FN, Leger uten grenser, journalister, Amnesty og andre som er bekymret?
    Sannheten forvaltes med andre ord av Israel ved IDF.
    IDF burde vel hete IAF ...

Er det naivt å ha empati for mennesker; babyer, barn, ungdommer og voksne av begge kjønn som lider år ut og år inn og nå blir presset til det absolutt ytterste av en overveldende militærmakt?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.510
    Sted
    Bergen
    Alle kriger har en Bucha
    Så gjelder det å finne ut det som skal legitimere Buchaen
    Deretter stemple de som er vantro som..
    Også er vi igang.. igjen.. og igjen.. og igjen
    Mens seierherren lurer på hvorfor ikke folket strømmer ut i gata og jubler til redningsmennene, og kvinnene

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.606
    Hvis jeg søker på "barn" i tråden om Ukrainakrigen får jeg 200 treff på 39.693 innlegg og hvis jeg søker på "barn" i denne tråden får jeg 76 treff på 872 innlegg, altså blir det nevnt 18 ganger oftere her. "Kjøttkverna" har derimot ikke blitt nevnt i denne tråden. Selvsagt er narrativet styrt, uansett ståsted må man være ganske blåst for ikke å se det. Dette er også i høyeste grad en PR-krig, go for the feels.

Ellers er det påfallende hvor mange av de ivrigste OT-debattantene som ikke poster i denne tråden overhodet, hvilket jeg antar er fordi de har trådstarter på ignore og derfor ikke ser den. Kuriost nok finnes ikke denne tråden for halve forumet.

Nuvel, carry on.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.351
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er det naivt å ha empati for mennesker; babyer, barn, ungdommer og voksne av begge kjønn som lider år ut og år inn og nå blir presset til det absolutt ytterste av en overveldende militærmakt?
    Nei, men det går kanskje an å ha agendaen "in mind" også.
    Om du hopper ut foran lastebil på motorveien, blir du med nesten 100% sikkerhet kjørt over.
    Om du overlever, er det vel ikke mange, som synes så veldig synn på deg??
    Da Hamas startet dette scenariet, kunne de jo ikke være helt uvitende om, hva som kom å skje,
    og agendaen var vel den, at de etterpå kunne vise verden, hvilke forferdelige redsler, de nå blir utsatt for.
    Men empati for uskyldige, som uforvarent har blitt kastet inn i dette...... helt klart.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Sunnmøre
    Da Hamas startet dette scenariet, kunne de jo ikke være helt uvitende om, hva som kom å skje
    Nei, eg ser eigentleg berre to gode svar for kvifor dei gjorde det, særleg når vi tek gisseltakinga med i betraktning.

1. at Hamas lurte seg sjølv (eller vart lurt av Iran) til å tru at ein så stor aksjon ville mobilisera til eit felles angrep på Israel frå alle kantar (Syria, Hizbollah, Vestbreidda, Jordan)

2. at dei trudde gislane ville forhindra massebombing og opna for ei forhandla løysing.

Uansett ser det ut til at Hamas har vore forferdeleg dårleg til å spå om framtida.

Så kan vi gjerne seia at Hamas har eit delansvar for denne krigen mot Gaza. Det er ganske openbert. Det er derimot litt vanskeleg å sjå kva konsekvensane av eit slikt ansvar skal vera no, altså: kva krav det internasjonale samfunnet skal retta til Hamas, eller for den del, kva som helst aktør blant palestinarane no.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et tredje svar kan være at forholdene for palestinerne bare har blitt verre, stadig mer land blir frarøvet de, verdenssamfunnet er tause. Desperasjon, med andre ord. For å få en reaksjon. Israels svar er jo høyst forutsigbart, med massive folkerettsbrudd. Nå er Israel og Palestina satt på dagsorden igjen, og Israel vil bli stadig mer fordømt. Om det fører til noen forandring, gjenstår å se.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.588
    Sted
    Holmestrand
    Nei, men det går kanskje an å ha agendaen "in mind" også.
    Om du hopper ut foran lastebil på motorveien, blir du med nesten 100% sikkerhet kjørt over.
    Om du overlever, er det vel ikke mange, som synes så veldig synn på deg??
    Da Hamas startet dette scenariet, kunne de jo ikke være helt uvitende om, hva som kom å skje,
    og agendaen var vel den, at de etterpå kunne vise verden, hvilke forferdelige redsler, de nå blir utsatt for.
    Men empati for uskyldige, som uforvarent har blitt kastet inn i dette...... helt klart.
    Selvsagt så visste Hamas hva de gjorde.
    Men det gjorde antageligvis Israel da de brukte Hamas til å destabilisere palestinerne også.
    Hamas bruker eget folk. Akkurat som Putin og andre despoter.
    Men det gjør det ikke greit for Israel å storme rundt som en okse i en glassbutikk.
    De har prøvd denne strategien fra starten.
    Den virker ikke, de lager bare mere hat og vold.
    De må prøve noe annet. Det de gjør fungerer ikke.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Verdenssamfunnets forskjellsbehandling av okkuperte land er bortimot kvalmende. Både Ukraina og Palestina er utsatt for massive overgrep fra en inntrenger. Ukraina får støtte, Palestina opplever at okkupanten får støtten. Til og med i denne tråden opplever vi at noen av de mest moralsk opphissede hva gjelder Ukrainas situasjon, støtter Israel- okkupanten, folkerettsbryteren, avskyelighetene landet i tiår har begått mot palestinerne. Det er mildt sagt forkastelig. Og medfører selvsagt at de som støtter både Israel òg Ukraina er fullstendig avkledd.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.606
    Uansett ser det ut til at Hamas har vore forferdeleg dårleg til å spå om framtida.
    Jeg tror ikke Hamas har gitt opp håpet om en større, regional krig, og det tror jeg strengt tatt ikke de bør gjøre heller. De visste at angrepet 7.oktober var et selvmordsangrep, ikke bare for de 1500 som deltok, men også for Hamaslederene som planla det. Og de har garantert gått ut i fra at Israel vil gå inn i Gaza med bakkestyrker, som nok også er grunnen til at de tok så mange gisler. Hvis de kan maksimere sivile tap i noen måneder til uten at ledelsen som sitter bak gislene blir eliminert (og mye av den sitter vel også relativt trygt i Qatar), så kan det bygge seg opp såpass høyt trykk i MØ at krigen utvider seg.

Jeg tror du undervurderer Hamas' operasjonelle intelligens ganske kraftig. En stor andel av de 1500 angriperne som visste at de ikke ville overleve dagen, brukte body cams som tok opp hvordan de drepte, brant, torturerte og voldtok sivile israelere for fote. Dette har ingen annen strategisk hensikt enn å fremprovosere en så kraftig motreaksjon som mulig. De bombet også sitt eget sykehus, og kanskje det var et uhell som de påstår, men det var definitivt ikke ubeleilig. Hamas spiller the long game med egen befolkning som offerlam, og jeg tror at de kan komme mer fordelaktig ut av det her til slutt, enn de fleste ser for seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn