Politikk, religion og samfunn Israels eksistens i fred med naboene, er det mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Oslo
    Jeg får tåle kallenavn når jeg provoserer. Jeg innrømmer at jeg ikke direkte har grått for ofre hverken i Gaza, på Utøya, i Paris, i Tel Aviv, i New York eller i Kyiv. Men medlidenhet og hoderisting over grufullheter, ja. Selvsagt. Jeg har en evne til å distansere meg noe. Du klarte ikke oppfordringen da, men kjører på med politikk. Palestinske barn kan du snakke om, men en mor som blir skutt med sitt barn på armen klarer du ikke å si noe uforbeholdent om. Fordi hun var fra Israel.
    Hvor faen tar du det fra,

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hallo! Skal nå moralpolitiet her arrestere folk for ikke å reagere på drepte israelere? Seriøst? Når det knapt har vært reagert på 42000 drepte palestinere?

Gå å ta deg en bolle, mens du tenker over egen total mangel på empati for det enorme antall drepte.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Hvorfor så forundret over det som skjer, her er benji fra 10. oktober 2023;
    Fra artikkelen
    «Det vi vil gjøre med våre fiender i dagene som kommer vil gi gjenklang i generasjoner»

På samme vis tenker jeg israeljødenes fiender vil gi tilbake til israeljødene i generasjoner fremover

Med mindre de kopierer sin nemesis 85 år tilbake, noe man kan si allerede delvis har skjedd i Gaza. Ikke helt i Libanon, men på god vei.
    Litt verre i Iran. De er et stolt folkeslag så dersom israeljødene angriper der er det grunn til å tro at dette kan samle folket til tross for styresettet-den som lever får se. Det bor bare 87 millioner der så litt å ta tak i sel for israeljødene.
    Kanskje USA blir med og går på en ny Irak blemme. Med ungdommen fra bøgda i 1. linje, høres ut som et veldig kjent og kjekt konsept…

Israel; en morder stat. Og nå kan man faktisk ikke, helt likt russland, tilgi folket for at de har en krigsherre , som kriger med jernhånd, ved makten. Folket har valgt ham, og han har bred støtte i folket.
    Så israeljødene vil nok få smake returhevnen de også.
    Det vil ta litt lengre tid, men det kommer.

Interresant nok, ingen har en plan, man bare vandrer rett inn i krigståka vel vitende om at morgendagen kommer

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.586
    Sted
    Holmestrand
    Igjen:
    Det er bare å si «men drepte israelere», «men gisler», «men hamas», «men hizbollah», «men Iran», etc, etc.

Krig avler krig, vold avler vold, hat avler hat.

Israel MÅ finne en annen løsning hvis dette NOEN GANG SKAL TA SLUTT.

De har 100 millioner fiender. MINST!
    De mister støtte og venner hver eneste dag. Også i USA.
    De fører en umenneskelig krig som setter fred og stabiltet i globalt perspektiv i fare.
    De har ABSOLUTT ingen respekt for internasjonal lov og orden. Noe som river ned respekt for disse instittuene.

Og ikke minst: Israel underkuer, fengsler og dreper mennesker de faktisk har påtatt seg ansvar for å beskytte.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Tror Netanyahu mener han har funnet en løsning.
    Dessverre er det helt feil løsning.

Men som sagt mange ganger, det er flere deltakere i denne konflikten, og skal det bli en fornuftig løsning må alle bli enig om den, og sannsynligheten for at det skjer er dessverre knapt eksisterende.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.586
    Sted
    Holmestrand

Men som sagt mange ganger, det er flere deltakere i denne konflikten, og skal det bli en fornuftig løsning må alle bli enig om den, og sannsynligheten for at det skjer er dessverre knapt eksisterende.
    Israel og USA evner ikke å se andre løsninger enn mer og mer vold.
    Israel er okkupanten og den sterke part, og vil ensidig diktere løsningen.
    Det kan og ikke, og vil ikke fungere.
    Det gjør det aldri.

Israel underkuer systematisk og konstant den palestinske sivilbefolkningen, noe som fører til at Hamas aksjonerer. Hver gang det skjer noe så svarer Israel nøyaktig som ekstremistene ønsker.

Den umenneskelige behandlingen av palestinerne er en viktig nøkkel.
    Dette må ta slutt.

Hvor mange kriger har ikke det urmektige USA vært nødt til å gi opp på grunn av sin arrogante holdning til alle andre?
    Det MÅ FORHANDLES.
    Og det MÅ gjøres med reell vilje og ærlighet.
    Hvilket i klartekst betyr at Israel må gi seg på mange punkter.

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    268
    Torsdag avgjør Fifa om Israel skal suspenderes fra internasjonal fotball

En avgjørelse om hvorvidt Israel skal suspenderes fra internasjonal fotball skal tas av Fifa-styret torsdag.

Et forslag om å suspendere det israelske forbundet ble først foreslått av det palestinske fotballforbundet (PFA) i april og ble så reist på Fifa-kongressen måneden etter.

PFA siterte brudd på det globale fotballstyringsorganets regler. Israel avviste påstandene i forslaget.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.448
    Sted
    Interiore Simplicitate

Endlösung der Palästinensischen frage?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

- Tallene omfatter ikke tusenvis av palestinere som er savnet, hvorav mange antas å ligge begravd under ruinene av bombede bygninger. De omfatter heller ikke personer som er døde som følge av andre konsekvenser av krigen enn direkte angrep.

Hvor mange isralitter drept? Beklager, men jeg har enormt store vansker med å skulle forholde meg til denne "flere sider"-vinklingen. Her er én side; palestinerne drepes for fote, av sin okkupant. Ingen andre sider! Alt annet er avledning fra det faktum at Israels okkupasjon er roten, årsaken til alt.

"Alt begynte da han slo tilbake". Det er å stille seg på overgriperens side. Israel har selv valgt sine ledere.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.646

Hvor mange isralitter drept? Beklager, men jeg har enormt store vansker med å skulle forholde meg til denne "flere sider"-vinklingen. Her er én side; palestinerne drepes for fote, av sin okkupant. Ingen andre sider! Alt annet er avledning fra det faktum at Israels okkupasjon er roten, årsaken til alt.
    Det skal sies at Israel begrenser informasjon om tap av egne soldater, men det er uansett ikke samme sak. Soldater er Israels maktapparat, og er sendt ut for å drepe eller dø.
    8 israelske soldater mistet livet i kamp med Hizbollah i Libanon i går, for øvrig. Dersom (og la meg håpe det ikke skjer) Iran går all in, er det nok mye mer tap av både militære og sivile også inne i Israel. Jeg tror det er smartest av Israel å roe seg en del hakk nå, før de erter på seg en av de mest bøse bøllene i skolegården. Det fører intet godt med seg.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.538
    ^
    Tipper at de har et mål om 50k før jul.

41.788 skal ha blitt drept i Gaza

Ifølge helsedepartementet på Gazastripen har 41.788 mennesker blitt drept på Gazastripen siden krigsutbruddet mellom Israel og Hamas 7. oktober i fjor. 96.794 mennesker skal ha blitt såret.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det skal sies at Israel begrenser informasjon om tap av egne soldater, men det er uansett ikke samme sak. Soldater er Israels maktapparat, og er sendt ut for å drepe eller dø.
    8 israelske soldater mistet livet i kamp med Hizbollah i Libanon i går, for øvrig. Dersom (og la meg håpe det ikke skjer) Iran går all in, er det nok mye mer tap av både militære og sivile også inne i Israel. Jeg tror det er smartest av Israel å roe seg en del hakk nå, før de erter på seg en av de mest bøse bøllene i skolegården. Det fører intet godt med seg.
    Når USA ikke er tøff nok til å strupe militær og økonomisk støtte, får vi håpe Iran er mektig nok til å stoppe israelske massedrap. Der er jeg; Israel må stoppes. Sivile tap er desverre en følge av det. Uansett er sivile tap blant palestinerne langt større, og israelske tap skyldes Israel selv- støttet av USA.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo fullstendig åpenbart at målet med å dra Iran inn i krigen, er å ta fokus vekk fra massedrap og okkupasjon. Da bør et hvert tenkende menneske unngå å gå i fella Israel har satt opp. "På den og andre siden" er å nettopp spise rottegiften Netanyahu har lagt ut. La han spise den selv, ved og fortsatt sette fokuset der det hører hjemme; okkupasjon, massedrap, annektering.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.646
    Når USA ikke er tøff nok til å strupe militær og økonomisk støtte, får vi håpe Iran er mektig nok til å stoppe israelske massedrap. Der er jeg; Israel må stoppes. Sivile tap er desverre en følge av det. Uansett er sivile tap blant palestinerne langt større, og israelske tap skyldes Israel selv- støttet av USA.
    Det er en tragedie at USA er som de er, og lar seg styre av dogmer fremfor fornuft. Israel skulle vært vingeklippet for lengst, ettersom de såpass skruppelløst velger å misbruke makten de har blitt tildelt. Nå finnes Israel, og de har dermed et rettmessig krav på beskyttelse og evne til selvforsvar, men de har ikke dermed noen rett til angrepskrig overalt de måtte føle for det.
    Mitt ståsted er at USA må gjerne fore dem med forsvarsevne, men så snart de viser aggresjon utad, skal våpenstrømmen stoppes umiddelbart. De har jo ti fulle vist at de driter konsekvent i alt verdenssamfunnet påpeker av lovbrudd og overtramp.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.646
    Bare dette her sier jo sitt om det israelske regimets holdninger til internasjonal rett:

Men får de noen sanksjoner som svar på dette her? Jeg mener de burde fratas møterett i alle internasjonale fora inntil dette idiotiske innreiseforbudet oppheves. Og dessuten burde det utstedes samme type arrestordre på Netanyahu som på Putin. Han har ingenting ute i det fri å gjøre.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.741
    Det er jo fullstendig åpenbart at målet med å dra Iran inn i krigen, er å ta fokus vekk fra massedrap og okkupasjon. Da bør et hvert tenkende menneske unngå å gå i fella Israel har satt opp. "På den og andre siden" er å nettopp spise rottegiften Netanyahu har lagt ut.
    Du er ganske alene i ditt eget storpolitiske univers når du finner ut at Israel ønsker å dra inn Iran i krigen. Og begrunnelsen err å ta vekk fokus fra Krigen mot Hamas, den er du også ganske alene om. Iran har sin forlengede arm okkupanten i Libanon - Hizbollah, som de selvfølgelig ønsker å bruke mest mulig. Israel har neppe noe ønske om å åpne en tredje front.

Det siste angrepet fra Iran med ballistiske missiler viste seg å ha svært begrenset effekt militært sett. De aller fleste ble skutt ned enten over rødehavet (US Navy) eller av Israel selv. Men det hadde en effekt som et svar mot Israel, ikke minst innenriks i Iran, de måtte vise styrke.

Spiralen vil dreie, og Israel vil antakelig svare. Men i en begrenset og målrettet form, tror jeg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du er ganske alene i ditt eget storpolitiske univers når du finner ut at Israel ønsker å dra inn Iran i krigen. Og begrunnelsen err å ta vekk fokus fra Krigen mot Hamas, den er du også ganske alene om. Iran har sin forlengede arm okkupanten i Libanon - Hizbollah, som de selvfølgelig ønsker å bruke mest mulig. Israel har neppe noe ønske om å åpne en tredje front.

Det siste angrepet fra Iran med ballistiske missiler viste seg å ha svært begrenset effekt militært sett. De aller fleste ble skutt ned enten over rødehavet (US Navy) eller av Israel selv. Men det hadde en effekt som et svar mot Israel, ikke minst innenriks i Iran, de måtte vise styrke.

Spiralen vil dreie, og Israel vil antakelig svare. Men i en begrenset og målrettet form, tror jeg.
    Jeg er nok langt fra alene, ser du. Israel er svært lett å gjennomskue.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Hallo! Skal nå moralpolitiet her arrestere folk for ikke å reagere på drepte israelere? Seriøst? Når det knapt har vært reagert på 42000 drepte palestinere?

Gå å ta deg en bolle, mens du tenker over egen total mangel på empati for det enorme antall drepte.
    At det ikke har vært reagert på palestinernes situasjon og tap av sivile liv er helt feil, noe du vet godt. Det snakkes jo ikke om noe annet i denne konflikten, særlig i Norge. Og det var nettopp det jeg til fulle fikk poengtert. Kanskje det er mulig å ha empati med sivile tap uansett hvor de kommer fra eller hva tallet er? Du har vist en total mangel på evne til det. Når du sier at raketter i hodet på Netanyahu er noe du ønsker sterkt, så vet du jo at det vil gå med sivile. Som du er helt likegyldig til.

Skjønner at jeg snakker til veggen, og du svarer nok på repeat. "Okkupasjon, 42000".

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    At det ikke har vært reagert på palestinernes situasjon og tap av sivile liv er helt feil, noe du vet godt. Det snakkes jo ikke om noe annet i denne konflikten, særlig i Norge. Og det var nettopp det jeg til fulle fikk poengtert. Kanskje det er mulig å ha empati med sivile tap uansett hvor de kommer fra eller hva tallet er? Du har vist en total mangel på evne til det. Når du sier at raketter i hodet på Netanyahu er noe du ønsker sterkt, så vet du jo at det vil gå med sivile. Som du er helt likegyldig til.

Skjønner at jeg snakker til veggen, og du svarer nok på repeat. "Okkupasjon, 42000".
    Har du virkelig den frekkhet å sidestille massedrap med noen ytterst få drepte på israelsk side, og samtidig heve din moralske fane?

Smakte bollene godt?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.586
    Sted
    Holmestrand
    Bare dette her sier jo sitt om det israelske regimets holdninger til internasjonal rett:

Men får de noen sanksjoner som svar på dette her? Jeg mener de burde fratas møterett i alle internasjonale fora inntil dette idiotiske innreiseforbudet oppheves. Og dessuten burde det utstedes samme type arrestordre på Netanyahu som på Putin. Han har ingenting ute i det fri å gjøre.

Det er jo litt spesielt for å si det pent at «et vestlig demokrati» skal nekte diplomater fra verdens viktigste humanitære organisasjon adgang.
    Men de skyter jo på andre representanter for FN, så hva skal man forvente?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.586
    Sted
    Holmestrand

Du skjønner ikke at Israels brutale framferd fullstendig overskygger egne tap?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.646

Begrenset og målrettet, ja. Det er jo typisk Israel.
    /IRONIMODUS OFF

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Liten by
    At noen fremdeles bruker ordene terror om det Hamas gjorde, forbauser meg. Det var en krigshandling gone wrong. Men vi vet fremdeles ikke hva som faktisk skjedde, da Israel ikke vil at andre enn dem selv skal etterforske det. Det skjedde antaglivis en del krigforytelser fra Hamas sin side, som det i dag gjøres i langt større monn fra Israels side! Begge er krigsforbrytere, men bare en av de gjør det med USA's velsignelse.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Minst 26 personer har omkommet av å ha drukket alkohol forurenset med metanol de siste dagene i Iran, ifølge statlige nyhetsbyrået IRNA.

Tilfellene av alkoholforgiftning er registrert i flere byer i landet, og flere hundre mennesker skal ha blitt innlagt på sykehus, ifølge det statlige nyhetsbyrået IRNA.

Mossad er kreative.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Oslo
    At noen fremdeles bruker ordene terror om det Hamas gjorde, forbauser meg. Det var en krigshandling gone wrong. Men vi vet fremdeles ikke hva som faktisk skjedde, da Israel ikke vil at andre enn dem selv skal etterforske det. Det skjedde antaglivis en del krigforytelser fra Hams sin side, som det i dag gjøres i langt større monn fra Israels side! Begge er krigsforbrytere, men bare en av de gjør det med USA's velsignelse.
    Å angripe ungdommer på en musikk festival er ikke annet enn terror,
    På samme måte som å bombe sykehus, flyktningleire eller nødhjelp kolonner
    For 2 dager siden ble folk i syd Libanon oppfordret til å evakuere, og så ble eneste veien ut av området bombet.
    Hamas er jo oppført som terror organisasjon, på tide å oppføre IDF som det også?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.646

Minst 26 personer har omkommet av å ha drukket alkohol forurenset med metanol de siste dagene i Iran, ifølge statlige nyhetsbyrået IRNA.

Tilfellene av alkoholforgiftning er registrert i flere byer i landet, og flere hundre mennesker skal ha blitt innlagt på sykehus, ifølge det statlige nyhetsbyrået IRNA.

Mossad er kreative.
    Og sånn ellers peker det på hvor smart forbudslinja er. Det blir en ligning med flere ukjente. Do the math.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og sånn ellers peker det på hvor smart forbudslinja er. Det blir en ligning med flere ukjente. Do the math.
    I dette tilfellet peker det vel mest på at sivile tap i Israel neppe er den største grunn til bekymring...

Men palestinere, libanesere og iranere er jo selvsagt ikke viktige, muslimer som de jo er...

@Polka har muligens noen bilder å dele?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    96
    Har du virkelig den frekkhet å sidestille massedrap med noen ytterst få drepte på israelsk side, og samtidig heve din moralske fane?

Smakte bollene godt?
    Nei, det har jeg jo ikke. Som du hadde skjønt om du ikke hadde hatt så store problemer med å lese.
    Skal jeg bruke store bokstaver og forsøke en gang til?

Jeg stilte spørsmål ved om du har evne til vise empati når en israelsk mor blir skutt med sitt barn på armen. Det klarer du ikke. Det handler ikke om å sammenligne, sidestille, politisere eller noe som helst annet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.816
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det har jeg jo ikke. Som du hadde skjønt om du ikke hadde hatt så store problemer med å lese.
    Skal jeg bruke store bokstaver og forsøke en gang til?
    Jeg trodde du var svært opptatt av sivile tap, og enkeltmenneskenes skjebner. Det var ikke slik da. Så feil kan man jo ta...

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Liten by
    Å angripe ungdommer på en musikk festival er ikke annet enn terror,
    På samme måte som å bombe sykehus, flyktningleire eller nødhjelp kolonner
    For 2 dager siden ble folk i syd Libanon oppfordret til å evakuere, og så ble eneste veien ut av området bombet.
    Hamas er jo oppført som terror organisasjon, på tide å oppføre IDF som det også?
    Det er vel ikke terror når to land er i krig? Det var en krigsforbrytelse.
    Er det terror det som skjer i Ukraina? Eller er det krigsforbrytelser? Russland har gjort seg skyldig i så mange krigsforytelser at det snart ikke er mulig å begå flere.
    Og ja, det er på tide å oppføre begge som terror organisjoner, dersom det andre var terror.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Polka er opptatt av Israelske liv og ikke palestinske. Rasist.

Rettet. Beklager, Elmer.

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.741
    Jeg er nok langt fra alene, ser du. Israel er svært lett å gjennomskue.
    Du er ikke alene ? Din påstand. Kanskje de fire andre ?

Men jeg ser ikke den samme slutningen blant internasjonale og norske eksperter. Fantastisk innblikk du har i Israelsk strategi og taktikk.
    De samme ekspertene har tydeligvis ikke det, det er svært usikre på forløpet videre. Enlighten them !

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Oslo
    Du er ikke alene ? Din påstand. Kanskje de fire andre ?

Men jeg ser ikke den samme slutningen blant internasjonale og norske eksperter. Fantastisk innblikk du har i Israelsk strategi og taktikk.
    De samme ekspertene har tydeligvis ikke det, det er svært usikre på forløpet videre. Enlighten them !
    Du mener "eksperter" som disse økonomi folka, som vanligvis er all over the chart når de uttaler seg om renter og kronekurs?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Det er mange tolkninger her, og tiden vil vise. Og forum er jo til for å hevde sine argumenter også møte andre argumenter som gjør at, kanskje, alle lærer litt mer.

Ad israeljødenes videre fremdrift
    - jeg finner det ganske overbevisende sannsynlig at israeljødene vil angripe Iran i en eller annen form. Det hevder en rekke "topper" hos makten hos israeljødene
    - når israels FN representant hevder at han forventer at USA gir de offensive støtte, etter at samme har uttalt at israeljødene vil svare, så kan vi vel være enig om at noe vil skje. Mer offensiv støtte er nok ikke bare større bomber, det er vel noe som flyr mer, bedre og større sprengkraft...?
    - tror det var finansministeren som uttalte at en bedre tid for å ta ut irans atomprogram ikke har vært de siste 50 år- Det samme hevdes av enkelte politikere i USA
    -- litt rart det der, hva mener man med ta ut? Som kjent, hverken israeljødene eller USA har så langt vist makten til å ta ut kunnskap. Tar man ut irans atomanlegg nå tror man at det vil ligge øde til evig tid? Da er man i beste fall naiv super.. Som tidligere sagt, svaret kommer og vil bare ta litt lengre tid. Og presteskapet i Iran har lengre tidshorisont en benji, Biden, Kamala et al.
    Det er det som er fordelen med skikkelige diktatorer, de blir ofte sittende lenge og har gjerne lange og langsomme planer, ref putler. Det tok ca 20 år før angrepet kom og som man kunne se spor av tilbake til 2000 tallet
    - ser endel diskusjoner hvordan israeljødene kan sette sammen ulike strike packs for å nå iran og spesifikt atom anleggene. Så det er nok endel eksperter som også regner det som meget sannsynlig at noe vil skje mht. Iran, og da ikke ift. Irans samarbeidspartnere

Dersom israeljødene angriper atomanleggene til Iran så er det vel en stor spredningsfare mht
    1. atom avfall og det kan ramme mange, feks 80 millioner iranere eller så. Et nytt Nagasaki eller Hiroshima er akkurat det amerikanerne trenger nå
    2. unødig å minne om 1. gangs effekten ved bruk av denne type angrep, det holder vel å tenke på et land litt nord for iran dersom USA deltar i et slikt opplegg samtidig som USA driver på i ukraina og russerne som nettopp har omregulert sin atomdoktrine

Så mye i spill
    Og europa hiver seg med med militære styrker.. får vel være glad egen tida er gjennomført og vel så det

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn