Issues i DSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Det representerer jo en målgruppe vi sjelden ser her på forumet og i bransjen forøvrig. Har du noen følelse av hvilken type korreksjon og hvor hard korreksjon folk i det miljøet foretrekker?

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
     

    Bidland

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    83
    Antall liker
    34
    De fleste kjører med default settings. Hvis jeg husker riktig er det FDW vindu på 3 perioder. Maks +6dB gain og min -10dB frekvenskorreksjon.
    Så gjør noen et eller flere presets hvor de gjør måling i flere punkter for å få en noe mildere korreksjon.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Og da snakker vi fir med impulsresponskorreksjon?

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
     

    Bidland

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    83
    Antall liker
    34
    IIR i bassområdet og FIR med IR-korreksjon over 150Hz. 1024 taps hvis jeg husker riktig.

    De fleste vil ha flat target. Har prøvd å få folk til å teste litt alternative targetkurver, men det sitter langt inne...
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg la ut denne i tråden min, men det er relevant her også for diskusjonen om romkorreksjon blant probrukere:

    Kom akkurat over en interessant studie, der tre unge forskere fra Skottland sammenlikner tre romkorreksjons-systemer - Trinnov, ARC og og KRK sine systemer (som ser ut til å være mer rettet mot proffmarkedet). I denne studien viser testsubjektene (probrukere) en veldig klar preferanse for Trinnov, både i forhold til den ukorrigerte originalen og i forhold til de andre korreksjonssystemene.
    https://www.researchgate.net/profile...3f28000000.pdf

    Jeg blir imidlertid litt skeptisk, når jeg ser at Trinnov er det systemet som deres universitet bruker... og at deres utgangshypotese var at Trinnov ville være best. Minner meg litt om studien til Sean Olive, som - surprise surprise! - konkluderte med at romkorreksjonssystemet til Harman funket best. Audio Musings by Sean Olive: The Subjective and Objective Evaluation of Room Correction Products
    (på samme måte som en del de klassiske høyttalerpreferanse-studiene til Olive og Toole også viser at Harman sine høyttalere alltid kommer ut på topp. Mens da Toole holdt på med uavhengig forskning i Kanada, tror jeg det var en kvasi-rundstrålende fra Mirage som scorte høyest)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.391
    Antall liker
    4.051
    Torget vurderinger
    0
    IIR i bassområdet og FIR med IR-korreksjon over 150Hz. 1024 taps hvis jeg husker riktig.

    De fleste vil ha flat target. Har prøvd å få folk til å teste litt alternative targetkurver, men det sitter langt inne...
    Takk for interessante innlegg.

    Hva mener du med "alternative targetkurver"?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Jeg mente kurver som ikke er flate hele veien.

    Mitchba nevner noen av de mest aktuelle kandidatene her:
    Smooth (Flat) vs. Accurate (Hi-Fidelity) - Page 4 - diyAudio

    Hadde vært interessant å høre om deres erfaringer her. Evt. en link til en tråd hvis dette har vært diskutert før.
    I mitt hode ville det vært logisk om studioene valgte det som spiller av flest mulig eksisterende plater best mulig, fremfor å innbille seg at bransjen har en etablert standard for flat frekvensrespons.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    894
    Sted
    Sandnessjøen
    Jeg mente kurver som ikke er flate hele veien.

    Mitchba nevner noen av de mest aktuelle kandidatene her:
    Smooth (Flat) vs. Accurate (Hi-Fidelity) - Page 4 - diyAudio

    Hadde vært interessant å høre om deres erfaringer her. Evt. en link til en tråd hvis dette har vært diskutert før.
    I mitt hode ville det vært logisk om studioene valgte det som spiller av flest mulig eksisterende plater best mulig, fremfor å innbille seg at bransjen har en etablert standard for flat frekvensrespons.
    Studioene bruker vell flat frekvensrespons for å få mest "gjennomsnittlig" grei lyd på alle anlegg. Har selv prøvd det du nevner og flatest mulig respons. Gjør jeg som du nevner vil det ofte låte veldig rart på mindre gode anlegg/headsett/rett av telefon kontra å bruke mest mulig flat respons. Mer sikkert uten at jeg skal prøve å uttale om hvorfor. Min erfaring ivertfall å kjøre så flat respons som overhode mulig, mens kanskje andre har en annen erfaring :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Nettopp, det der er så sentralt og viktig. Så mye latterlig markedsføring som avslører at ikke en gang tanken har streifet mange såkalte high-end utstyrsprodusenter.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.391
    Antall liker
    4.051
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mente kurver som ikke er flate hele veien.

    Mitchba nevner noen av de mest aktuelle kandidatene her:
    Smooth (Flat) vs. Accurate (Hi-Fidelity) - Page 4 - diyAudio

    Hadde vært interessant å høre om deres erfaringer her. Evt. en link til en tråd hvis dette har vært diskutert før.
    Takk for lenke!

    Mitt system har mulighet for å trekke kurven ned slik det skisseres i artikkelen; at denne muligheten finnes som standardalternativ i et brukervennlig system indikerer kanskje at slik kurvemanipulering har blitt vanligere i studiosammenheng?

    For øvrig skjedde noe interessant med min kurve etter at jeg hevet høyttalerne opp fra en benk. Hevingen førte til en mer naturlig fallende kurve enn før. Pussig. Men jeg liker lyden godt nå, men den blir kanskje litt ullen på noen innspillinger, som Kate Bush' "50 words for snow". Kanskje den innspillingen allerede er manipulert etter en fallende targetkurve? Dermed blir det dobbelt opp med kurvefall?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg mente kurver som ikke er flate hele veien.

    Mitchba nevner noen av de mest aktuelle kandidatene her:
    Smooth (Flat) vs. Accurate (Hi-Fidelity) - Page 4 - diyAudio

    Hadde vært interessant å høre om deres erfaringer her. Evt. en link til en tråd hvis dette har vært diskutert før.
    Takk for lenke!

    Mitt system har mulighet for å trekke kurven ned slik det skisseres i artikkelen; at denne muligheten finnes som standardalternativ i et brukervennlig system indikerer kanskje at slik kurvemanipulering har blitt vanligere i studiosammenheng?

    For øvrig skjedde noe interessant med min kurve etter at jeg hevet høyttalerne opp fra en benk. Hevingen førte til en mer naturlig fallende kurve enn før. Pussig. Men jeg liker lyden godt nå, men den blir kanskje litt ullen på noen innspillinger, som Kate Bush' "50 words for snow". Kanskje den innspillingen allerede er manipulert etter en fallende targetkurve? Dermed blir det dobbelt opp med kurvefall?
    Er det i bassen du snakker om nå? I såfall er det jo antagelig det at du har fjernet koblingen mot gulvet(benken) som gir gain.
    Interessant :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Jeg har selv vært i tråder hvor argumentasjonen nærmest har blitt en besettelse å forsvare fra skyttergraven.
    Det tok masse tid og skapte igrunnen bare bedrøvelse.
    Men det er mulig jeg (i underbevissheten) lærte et par ting underveis under avfyringen av skuddsalvene, men det var relativt underordnet i kampen om å vinne argumentasjonen den gang :rolleyes:

    Kommentaren over er i retrospekt mine egne erfaringer, men jeg antar at mange debattanter er i stand til å gi faen mer enn jeg gjør. Når det er sagt, hvis jeg filtrerer de 20% jeg muligens forstår, så er dette interessant og lærerik lesning.
    Takk og god kveld fra Dr. Phil :cool:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.391
    Antall liker
    4.051
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mente kurver som ikke er flate hele veien.

    Mitchba nevner noen av de mest aktuelle kandidatene her:
    Smooth (Flat) vs. Accurate (Hi-Fidelity) - Page 4 - diyAudio

    Hadde vært interessant å høre om deres erfaringer her. Evt. en link til en tråd hvis dette har vært diskutert før.
    Takk for lenke!

    Mitt system har mulighet for å trekke kurven ned slik det skisseres i artikkelen; at denne muligheten finnes som standardalternativ i et brukervennlig system indikerer kanskje at slik kurvemanipulering har blitt vanligere i studiosammenheng?

    For øvrig skjedde noe interessant med min kurve etter at jeg hevet høyttalerne opp fra en benk. Hevingen førte til en mer naturlig fallende kurve enn før. Pussig. Men jeg liker lyden godt nå, men den blir kanskje litt ullen på noen innspillinger, som Kate Bush' "50 words for snow". Kanskje den innspillingen allerede er manipulert etter en fallende targetkurve? Dermed blir det dobbelt opp med kurvefall?
    Er det i bassen du snakker om nå? I såfall er det jo antagelig det at du har fjernet koblingen mot gulvet(benken) som gir gain.
    Interessant :)
    Om det er i bassen eller i diskantområdet er vel egentlig ett fett???

    For kurven lever vel sitt eget liv uavhengig av hvor gain eller cancellation inntreffer??!

    Bare min 2 cents worth...

    Men du har kanskje rett i at forhøyningen opp fra benken faktisk gir bassgain!?

    Mitt lille eksperiment med heving opp fra benk viste uansett at slike ting kan ha store utslag.

    En annen faktor er at elementene nå er mer rett i ørehøyde.

    Men fasiten for utslagene i frekvensrespons har jeg ikke...
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg mente kurver som ikke er flate hele veien.

    Mitchba nevner noen av de mest aktuelle kandidatene her:
    Smooth (Flat) vs. Accurate (Hi-Fidelity) - Page 4 - diyAudio

    Hadde vært interessant å høre om deres erfaringer her. Evt. en link til en tråd hvis dette har vært diskutert før.
    Takk for lenke!

    Mitt system har mulighet for å trekke kurven ned slik det skisseres i artikkelen; at denne muligheten finnes som standardalternativ i et brukervennlig system indikerer kanskje at slik kurvemanipulering har blitt vanligere i studiosammenheng?

    For øvrig skjedde noe interessant med min kurve etter at jeg hevet høyttalerne opp fra en benk. Hevingen førte til en mer naturlig fallende kurve enn før. Pussig. Men jeg liker lyden godt nå, men den blir kanskje litt ullen på noen innspillinger, som Kate Bush' "50 words for snow". Kanskje den innspillingen allerede er manipulert etter en fallende targetkurve? Dermed blir det dobbelt opp med kurvefall?
    Er det i bassen du snakker om nå? I såfall er det jo antagelig det at du har fjernet koblingen mot gulvet(benken) som gir gain.
    Interessant :)
    Om det er i bassen eller i diskantområdet er vel egentlig ett fett???

    For kurven lever vel sitt eget liv uavhengig av hvor gain eller cancellation inntreffer??!

    Bare min 2 cents worth...

    Men du har kanskje rett i at forhøyningen opp fra benken faktisk gir bassgain!?

    Mitt lille eksperiment med heving opp fra benk viste uansett at slike ting kan ha store utslag.

    En annen faktor er at elementene nå er mer rett i ørehøyde.

    Men fasiten for utslagene i frekvensrespons har jeg ikke...
    Om det er i bass eller diskant er vel ikke et fett om du hensyntar Fletcher munson f.eks. Siden om du synes 1000 og 10k låter likt, og 100 og 20 låter ulikt ved sveip, så hjelper det jo ikke å senke området 1000-10k. Ubalansen ved 100 og 20 er det fortsatt, og i tillegg vil du ha skapt en ubalanse i toppen. :)

    Jeg snakket forøvrig ikke om kanselleringer eller hevninger, men der det kobler med flaten og gir 6db gain.
    Akkurat som ground plane mot free air måling f.eks :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.950
    Antall liker
    4.629
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Bidland!
    Nå er jo du bransjeaktør og selger et produkt som er svært likt det jeg har hos meg. Du har også demonstrert Trinnov for meg sammen med jbl M2. Jeg ønsker å høre hva din subjektive erfaring er med produktet basert på den erfaringen du har. Best med eller uten? Og hvilken holdning har du til et produkt a la Audiolense når man bruker det i et miljø som de fleste av oss har hjemme, altså vanlig møblert med lite fokus på akustikkprodukter? Jeg er litt glad du kom på banen her, da jeg tror du besitter kompetanse som er verdt og dele her.
    Vel, personlig er jeg teknologioptimist og har sansen for denne typen løsninger, men jeg vil ikke gå så bastant til verks og si at det ene eller det andre er best i ethvert oppsett. Erfaringsmessig er mange av de jeg treffer i jobben i utgangspunktet skeptiske og jeg legger ikke så mye energi i å prøve å overtale kunder til å kjøpe. Man må ut og la folk få høre og gjøre erfaringen selv. Resultatet etter demo er ofte at folk liker det de hører, og etter kort tid ikke klarer seg uten korreksjonen.
    Det jeg husker godt fra den demoen du holdt, var hvor enorm forskjell det var med dsp on, og i bypass.
    Rommet var også svært med ht. langt unna reflekterende flater med enorm takhøyde om jeg husker rett. Jeg nevnte vel også for deg at det du presenterte lydmessig var noe av det beste jeg har hørt. Du kjørte vel også en rimelig straight forward standard korreksjon med 6db heving (eller noe sånt) fra ca 100hz. Jeg har mye av samme lyden hjemme nå, men skrudd til mine preferanser og jeg liker det jeg hører svært godt. Jeg har nevnt tidligere i tråden at dsp,en har så mye for seg at jeg vanskelig kan forestille meg et liv uten. Og riktig som du sier om å prøve og overtale til kjøp. Det ble brukt mest tid på diskusjon rundt Jbl m2,s atributter samt forsterkeri:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.950
    Antall liker
    4.629
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg mente kurver som ikke er flate hele veien.

    Mitchba nevner noen av de mest aktuelle kandidatene her:
    Smooth (Flat) vs. Accurate (Hi-Fidelity) - Page 4 - diyAudio

    Hadde vært interessant å høre om deres erfaringer her. Evt. en link til en tråd hvis dette har vært diskutert før.
    itu.2.0.jpg

    smpte.jpg


    Disse to bildene mener jeg at jeg la ut i targetcurves tråden også for en tid tilbake siden.
    Det øverste viser en kurve som ligger inne i min dsp som ITU 2.0 standaren for mix i to kanaler, mens den nederste er SMTPE standaren for mixing av kinolyd. Det er hvertfall hva produsenten oppgir.
    Om det er rett eller galt har ikke jeg noe grunnlag for å mene noe om, men i manualen min er de hvertfall klokkeklar på det.
    Jeg har en funksjon som heter positions som forteller hvordan ht.skal stå optimalt plassert, og hvorpå det settes inn ikoner som forteller hvordan ståa er etter kalibrering i forhold. Altså! Hvordan ht er plassert i forhold til standaren. Det er her remapping funksjonenen kommer til sin rett, og plasserer lydkilden "rett" virtuelt. dette gjør den i både det horisontale og vertikale planet for å skape et så nøyaktig fantombilde som mulig. Min kan gjøre dette i åtte kanaler.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.391
    Antall liker
    4.051
    Torget vurderinger
    0
    Er det i bassen du snakker om nå? I såfall er det jo antagelig det at du har fjernet koblingen mot gulvet(benken) som gir gain.
    Interessant :)
    Om det er i bassen eller i diskantområdet er vel egentlig ett fett???

    For kurven lever vel sitt eget liv uavhengig av hvor gain eller cancellation inntreffer??!

    Bare min 2 cents worth...

    Men du har kanskje rett i at forhøyningen opp fra benken faktisk gir bassgain!?

    Mitt lille eksperiment med heving opp fra benk viste uansett at slike ting kan ha store utslag.

    En annen faktor er at elementene nå er mer rett i ørehøyde.

    Men fasiten for utslagene i frekvensrespons har jeg ikke...
    Om det er i bass eller diskant er vel ikke et fett om du hensyntar Fletcher munson f.eks. Siden om du synes 1000 og 10k låter likt, og 100 og 20 låter ulikt ved sveip, så hjelper det jo ikke å senke området 1000-10k. Ubalansen ved 100 og 20 er det fortsatt, og i tillegg vil du ha skapt en ubalanse i toppen. :)

    Jeg snakket forøvrig ikke om kanselleringer eller hevninger, men der det kobler med flaten og gir 6db gain.
    Akkurat som ground plane mot free air måling f.eks :)
    Da jeg skrev at "kurven lever vel sitt eget liv", så mente jeg at det å trekke ned kurven 3-6 dB mot de høyeste frekvensene kan sammenliknes med å booste bassen noen dB. Eventuelt kan man få samme kurve ved å booste bass og redusere de høyfrekvente på samme tid. Deretter er det bare å bruke volumknotten for å få det SPL man ønsker sett i lys av kurvemanipulasjonen.

    Enig?

    Det er kanskje å anbefale å trekke ned den høyfrekvente delen, og ikke trekke opp den lavfrekvente, for å ikke risikere å blåse bassen?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Er det i bassen du snakker om nå? I såfall er det jo antagelig det at du har fjernet koblingen mot gulvet(benken) som gir gain.
    Interessant :)
    Om det er i bassen eller i diskantområdet er vel egentlig ett fett???

    For kurven lever vel sitt eget liv uavhengig av hvor gain eller cancellation inntreffer??!

    Bare min 2 cents worth...

    Men du har kanskje rett i at forhøyningen opp fra benken faktisk gir bassgain!?

    Mitt lille eksperiment med heving opp fra benk viste uansett at slike ting kan ha store utslag.

    En annen faktor er at elementene nå er mer rett i ørehøyde.

    Men fasiten for utslagene i frekvensrespons har jeg ikke...
    Om det er i bass eller diskant er vel ikke et fett om du hensyntar Fletcher munson f.eks. Siden om du synes 1000 og 10k låter likt, og 100 og 20 låter ulikt ved sveip, så hjelper det jo ikke å senke området 1000-10k. Ubalansen ved 100 og 20 er det fortsatt, og i tillegg vil du ha skapt en ubalanse i toppen. :)

    Jeg snakket forøvrig ikke om kanselleringer eller hevninger, men der det kobler med flaten og gir 6db gain.
    Akkurat som ground plane mot free air måling f.eks :)
    Da jeg skrev at "kurven lever vel sitt eget liv", så mente jeg at det å trekke ned kurven 3-6 dB mot de høyeste frekvensene kan sammenliknes med å booste bassen noen dB. Eventuelt kan man få samme kurve ved å booste bass og redusere de høyfrekvente på samme tid. Deretter er det bare å bruke volumknotten for å få det SPL man ønsker sett i lys av kurvemanipulasjonen.

    Enig?

    Det er kanskje å anbefale å trekke ned den høyfrekvente delen, og ikke trekke opp den lavfrekvente, for å ikke risikere å blåse bassen?
    Sånn sett ja. Sålenge du drar hele frekvensområdet lineært er det ett fett. Skal du ha en jevn tilt i bassen f.eks og flatt oppover blir det verre, siden kurven vil fortsette å tilte videre oppover :p alt etter behov :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.648
    Antall liker
    10.037
    Torget vurderinger
    2
    Jeg la ut denne i tråden min, men det er relevant her også for diskusjonen om romkorreksjon blant probrukere:

    Kom akkurat over en interessant studie, der tre unge forskere fra Skottland sammenlikner tre romkorreksjons-systemer - Trinnov, ARC og og KRK sine systemer (som ser ut til å være mer rettet mot proffmarkedet). I denne studien viser testsubjektene (probrukere) en veldig klar preferanse for Trinnov, både i forhold til den ukorrigerte originalen og i forhold til de andre korreksjonssystemene.
    https://www.researchgate.net/profile...3f28000000.pdf

    Jeg blir imidlertid litt skeptisk, når jeg ser at Trinnov er det systemet som deres universitet bruker... og at deres utgangshypotese var at Trinnov ville være best. Minner meg litt om studien til Sean Olive, som - surprise surprise! - konkluderte med at romkorreksjonssystemet til Harman funket best. Audio Musings by Sean Olive: The Subjective and Objective Evaluation of Room Correction Products
    (på samme måte som en del de klassiske høyttalerpreferanse-studiene til Olive og Toole også viser at Harman sine høyttalere alltid kommer ut på topp. Mens da Toole holdt på med uavhengig forskning i Kanada, tror jeg det var en kvasi-rundstrålende fra Mirage som scorte høyest)
    Har alltid lurt på Hvem som var hvem i den testen har fu noe mer info om det ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.827
    Antall liker
    11.376
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dem forbanna passive filtrene!!

    Vekker til liv igjen denne tråden!
    Ser det har vert god stemning og alle er gode venner :D Det vanlig med andre ord.

    Tenkte det kunne være en fin oppgave der en kunne se på bakdelene en har med passive filtre i forhold til benytte seg av DSP.
    Oppgaven trenger litt utfordring!
    Velger benytte eget DIY oppsett og historie i utfordringen.
    For en tid tilbake ville jeg egentlig benytte DSP til mitt oppsett.
    Det stod mellom Audiolenese og miniDSP 4x10 som aktuelle.
    Ingen av dem to ville jeg da ha. AL med sine pc utfordringer. MiniDSP med sine specs.
    I ettertid har jeg vel funnet ut ved høre på oppsett at miniDSP er helt ålreit, men den var noe omstridt den gang.
    Audiolense er fortsatt pc basert med dem utfordringene dette innbærer.

    I stedenfor DSP valgte jeg gå den harde veien, jeg satte hele greiene opp med passive filtre. Jeg slipper unna med 1stk effektforsterker.
    Og det virker hver eneste gang jeg vil spille musikk.

    Oppgaven får videre utfordringer.
    Oppsettet er målt og voicet med samme metoder som en ville benyttet med miniDSP. I stedet for at en ratter i miniDSP så bytter en på kondiser, motstander og spoler.
    En har ikke muligheter for delay, så deleflanker har en måtte treffe med det en får til av filtersteilhet og på frekvens som treffer.
    En får kamfiltereffekter siden en ikke kan kjøre delay. Så også har jeg en dip ved deling mot diskant der jeg ikke er god nok lage filter, og får ikke 100% til deling.

    Likevel, jeg er fornøyd med lyden :)
    Ikke på grunn av passive filtre, men på tross av dem.
    En måler i bassområdet stående bølger og det ser ut som berg og dalbane.
    Likevel ikke noe som stikker seg voldsomt ut i tid, ergo ikke noen spesielle romutfordringer.

    Jeg har testet med AL 2.0. Voicet inn så det låt likt med utgangspunktet.
    Den største hørbare effekten av AL var at det på fantastisk vis klarte korrigere feil med hornet som da var delt 600hz.
    Jeg var forbauset over dette og hva en kan gjøre med FIR. Ble rett og slett imponert.
    Ellers klarte jeg ikke høre noen spesielle forskjeller. Ikke noen spesielle korrigeringer på bass osv som ga gevinster.
    Etter tatt vekk AL endte jeg opp med endre delefrekvens på hornet til 900hz. Da deler en over hornets svakheter.
    Problem egentlig løst.

    Hva evt gevinster vil en sitte med om en velger til mitt oppsett å gå fult aktivt med DSP?
    Kan en se på svakheter der en har passive komponenter i serie med drivere?
    Er det evt store gevinster å få dem fjernet?
    Ja jeg har hørt flere DSP oppsett og har veid dette opp mot eget og forutsetningene.

    Her er et lite bilde av høyttalerne så en veit litt hva det er snakk om.
    JBLOKOB.jpg



    Jeg er interressert i så teknisk og pragmatisk på fordeler og ulemper. FIR, IIR, Delay osv osv.
    Kvalitet på passive komponenter er ikke interressant.
    Å fremme egne valg fordi ens egne valg er best er ikke interressant.
    Personlig synsing og merkevalg er ikke interressant.
    Diskusjoner som beveger seg vekk fra sak og over på person er særdeles ikke interressant!
    Akustikk tiltak er ikke interressant.

    Brudd på dette blir straffet med tortur i form av to dagers sammenknytta skolisser og 5 minutters gaffel i tallerken gnissing! :D


    Jeg hadde ikke beste karakterene i norsk på skolen, så om noe er uklart så må en selvfølgelig bare spørre! :)
    Håper oppgaven kan være interresant, kanskje vi alle kan lære noe?
    Jeg har faktisk blottlagt og satt hele mitt system til teoretisk disposisjon.
    Finner en opplagte store feil jeg har gjort så tåler jeg det helt fint. Har ikke mål om å være best. Målet er læring!

    Mvh
    oks
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.827
    Antall liker
    11.376
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Innlegget ble langt, og tema er nok for stort.
    Hva med å se på en enkelt ting?

    Hornet, JBL2360, sine utfordringer ble løst passivt med å øke deling til 900.
    FIR filtre klarte løse oppgaven slik at det låt bra med deling 600.
    Orso har nevnt dette tidligere, jeg må bare innrømme at det funker.
    En fordel med deling 600 vil nok være direktivitet litt lenger ned.
    Således har DSP en fordel.

    Jeg er ikke noen Kolbræk som klarer tolke hva som foregår.
    Det eneste jeg trur, er at dette er pga hornets utforming for dem større lydbølgene.
    Det er ikke i halsen eller entry etter det jeg klarer finne ut.
    Det er ikke kompresjonsdriveren.

    Audiolense klarer tolke dette og korrigere.

    Klarer en på noen måte måle og identifisere utfordringene?
    En datamaskin klarer det.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Har du noe hipass helt nederst i bassen? Det hjalp meg mye å sette inn bratt hipass ved 26hz, meget bedre oppløsning i bass.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.827
    Antall liker
    11.376
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har prøvd med litt avlastning på dypeste bass om det var det du tenkte på, men det hadde ingenting for seg.
    På grunn av impedanskurven på bassdriverne og at dem står i OB ruller dem ganske bratt av seg selv.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Ellers synes jeg en av de store fordeler med full aktiv dsp var PEQ romkorrigering, GEQ og ikke minst RTA og deling. Å kjapt kunne endre deling delay ol, for så å skjekke med RTA frem og tilbake gjør feilsøkingsprossen enklere. IOM at jeg ikke er proff i dette faget teknisk sett har det hjulpet meg mye.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.827
    Antall liker
    11.376
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Innlegget ble langt, og tema er nok for stort.
    Hva med å se på en enkelt ting?

    Hornet, JBL2360, sine utfordringer ble løst passivt med å øke deling til 900.
    FIR filtre klarte løse oppgaven slik at det låt bra med deling 600.
    Orso har nevnt dette tidligere, jeg må bare innrømme at det funker.
    En fordel med deling 600 vil nok være direktivitet litt lenger ned.
    Således har DSP en fordel.

    Jeg er ikke noen Kolbræk som klarer tolke hva som foregår.
    Det eneste jeg trur, er at dette er pga hornets utforming for dem større lydbølgene.
    Det er ikke i halsen eller entry etter det jeg klarer finne ut.
    Det er ikke kompresjonsdriveren.

    Audiolense klarer tolke dette og korrigere.

    Klarer en på noen måte måle og identifisere utfordringene?
    En datamaskin klarer det.
    Jeg ser at kompleksiteten i utfordringen blir nok for stor, og at hfs som arena ikke egner seg til å løse oppgaven.

    Fortsett med dem vanlige tingene :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Vi må til bunns i hvorfor du mister ompf i bunnen på hornet. Jeg heller mot at det er resonant nederst og at frekvensresponsen ser riktig ut på vanlige målinger, men at det muligens mangler litt når du gater kort. Det vil i såfall drepe dynamikken og er en effekt som kan korrigeres et godt stykke med FIR.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.827
    Antall liker
    11.376
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil mener miste ompf blir litt feil uttrykk. På hornspråket så kan vi enkelt forklare det med "growl".
    I det en begynner legge på deling følger ikke frekvensresponsen jevnt med delingen.
    Så er også impedansforløpet under 1khz med voldsomme bølger.

    Jeg synest det bare er interressant at noe korrigeres faktisk med FIR, men vi skjønner ikke helt hva :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    oks, det du har prøvd korrigerer frekvensresponsen. Og det er kanskje mer å hente enn det du har opplevd også. Skal ikke overspille betydningen av tidskorreksjon, men kanskje 10-30 prosent mer lydforbedring enn du opplevde med ren frekvenskorreksjon.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.827
    Antall liker
    11.376
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok :)
    For aktuell situasjon er det som skjer 600-1000hz.
    Prøver tyde det som var gjort den gangen nå med se på AL, men jeg sliter med forstå en del ting selvsagt.
    Kjørte bare default correction den gang i AL 2.0.
    Når en ser på "Correction Filter" og bare det, så ser en vel direkte på det som er AL korrigerer? Frekvens respons, Group Delay og Impulsrespons henholdsvis?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Er vi sikre på at problemet skyldes 2360 ?

    Jeg hadde T200 i ca samme posisjon, fikk dip på 4-500 og voldsom topp på 800 - stygt var det.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Uten dsp hadde valget kun vært å flytte deling opp - som hos deg .
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.827
    Antall liker
    11.376
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    God morgen! :)
    Sier du det ja! Det er med 2447? Men det er vel i prinsippet samme som 2446 når kobler på hornet.
    Titter gjennom gamle målinger.
    Har en peak ved 800 som går igjen. Denne er nok med innhold av problemet.
    Ser på vrengmålinger så ser det ut som 3.harmoniske stiger litt der.
    Impedansmåling er det en peak ved 800.

    Så tenker har med en slags resonans å gjøre.

    Jeg trur ikke driveren er skyldig, mulig litt, men ikke hele. I tilfelle kan være kombinasjon.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.594
    Antall liker
    106.813
    Torget vurderinger
    23
    Jeg vil mener miste ompf blir litt feil uttrykk. På hornspråket så kan vi enkelt forklare det med "growl".
    I det en begynner legge på deling følger ikke frekvensresponsen jevnt med delingen.
    Så er også impedansforløpet under 1khz med voldsomme bølger.

    Jeg synest det bare er interressant at noe korrigeres faktisk med FIR, men vi skjønner ikke helt hva :)
    Det hornet har innebygget issues i det frekvensområdet, veldig vanskelig å få bukt med dette. Mest sansynlig resonansproblemer i utformingen av den lange "slit'en"
    Lett å høre forsåvidt - men DSP kan ta mesteparten. Uvisst hvilke negative sider det kan ha dog. Har hørt 2360 i fire anlegg, og med DIRAC / Groundsound etc.
    Hornet er jo ellers stort nok til å brumme godt ned til under 1k. For the Ultimate in growl; 288 / 200T delt steilt på 300 Hz. Bøseste jeg har prøvd ut.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.827
    Antall liker
    11.376
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Slemmeste gutten med verste hornet og badest deling :D

    Jeg er usikker, og ingen veit vel riktig helt hva som foregår i 2360.
    Teorien så har en vel nok med å forstå helt enkle profiler.
    Om det er hals eller videre ut tørr jeg faktisk ikke spå. Mulig begge deler spiller inn? På toppen av dette driveren?
    Halsen er på sett og vis egentlig ikke verre utformet enn at man ser for seg et radialhorn stående.
    Jeg ser i hornboka til Kolbræk, så har det stor betydning i det en drar seg nedover i frekvens, hvordan munningen til hornet er utformet og hvordan impedanser former seg. Deriblandt ser en JMLC med rollback gir beregninger når en drar på med lave delinger et vesentlig teoretisk finere impedansforløp enn f.eks Tractrix og Exponential.
    2360 er jo sånn sett langt fra smooth utformet i munning i forhold til JMLC.

    Når Bx sier det er en rein frekvenskorreksjon som kjøres ved dem frekvensene, så er det gjerne ikke verre enn at en undertrykker resonansen og det gjør det bedre.
    Jeg har ikke sjangs å se annet i AL enn at når ser på frekvenskorreksjon så drar en nivået ned ved 800hz.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.465
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Du bør ha DBX Venu 360 på dsp listen din om det klarer deg med 6kanaler. Opplever den som lang bedre en miniDSp 4x10hd ivertfall. Beste lyden jeg har hatt her hjemme nå etter den kom i hus.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn