Ivaols hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Du sitter ganske midt i rommet. Det kan være utfordrende.
    Synes det jeg hørte hos deg var på riktig vei.
    Den siste målingen du la ut med begge hornene i front er noe å bygge videre på. Nesten innenfor +/- 5 db.
    Er det brukt mye eq der?
    Jeg kan sitte hvorsomhelst. Da flytter jeg subben tilbake i front og eksperimenterer litt med sitteposisjonen i lengderetning. Har målt mye tidligere og havnet på slik det står nå, men ikke testet etter hornsubbene.

    Ingen eq boost, har kun dratt ned en topp på 83hz 6db.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bør helt klart jobbe med sitteplassen først før man går videre.
    Ellers så ser man på målingene at det fortsatt er ganske mye å hente på reduksjon av resonanser og korte ned tidsvinduet i det viktige mellombassområdet. Det gir annen følelse av kontanthet og knytteneve i maven. Skikkelig start og stopp uten etterslep. Utover det, tror jeg trøkket handler om riktig tuning av frekvensresponsen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Synes vel vannfallet vise god kontroll i middbass området tatt i betraktning av hvor kort vinduet du viser det i.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Bør helt klart jobbe med sitteplassen først før man går videre.
    Ellers så ser man på målingene at det fortsatt er ganske mye å hente på reduksjon av resonanser og korte ned tidsvinduet i det viktige mellombassområdet. Det gir annen følelse av kontanthet og knytteneve i maven. Skikkelig start og stopp uten etterslep. Utover det, tror jeg trøkket handler om riktig tuning av frekvensresponsen.
    Hvor i mellombassområdet mener du det fremdeles er mye resonanser?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bør helt klart jobbe med sitteplassen først før man går videre.
    Ellers så ser man på målingene at det fortsatt er ganske mye å hente på reduksjon av resonanser og korte ned tidsvinduet i det viktige mellombassområdet. Det gir annen følelse av kontanthet og knytteneve i maven. Skikkelig start og stopp uten etterslep. Utover det, tror jeg trøkket handler om riktig tuning av frekvensresponsen.
    Hvor i mellombassområdet mener du det fremdeles er mye resonanser?
    Alt er relativt som det heter. Dette er jo langt over gjennomsnittet og absolutt bra. Men det er en god del å hente i området over 80 Hz slik jeg ser det.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Ok, tror jeg er med på hva du mener. Ut fra hver frekvenstopp går det en liten rygg ut i tid, perfekt vil være en "glatt" vegg.

    Planen er en siste runde med basstiltak etter at jeg er i mål med plassering av bass-systemet. Vet at det er en del å hente på bassdemping langs sideveggene.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Det er tredje rommet jeg har skikkelig oppsett i. Har ikke klart til nå å få trøkket i brystkassa som jeg er ute etter. Fronter og subber jeg har nå skal ikke være problemet så må bare jobbe videre i rommet, men går ut over motivasjonen når en aldri lykkes helt mens andre får det til med langt mindre kapasitet.
    Har du sett noen måling fra disse oppsettene som leverer det trøkket du ønsker? Jeg tror du må se hva som skjer høyere opp i frekvens og om du ikke spiller over middels høyt tror jeg det krever en viss tilpasning av frekvensrespons.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det er tredje rommet jeg har skikkelig oppsett i. Har ikke klart til nå å få trøkket i brystkassa som jeg er ute etter. Fronter og subber jeg har nå skal ikke være problemet så må bare jobbe videre i rommet, men går ut over motivasjonen når en aldri lykkes helt mens andre får det til med langt mindre kapasitet.
    Har du sett noen måling fra disse oppsettene som leverer det trøkket du ønsker? Jeg tror du må se hva som skjer høyere opp i frekvens og om du ikke spiller over middels høyt tror jeg det krever en viss tilpasning av frekvensrespons.
    Har ikke hørt noe system annet en utendørs PA som trøkker slik jeg ønsker. Kanskje jeg trenger nye preferanser? ;)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det skal være tight, raskt og kjennes i brystet. Mulighet for lett pustebesvær er velkomment. Men jeg misliker sterkt blaut bass, eller entone bass som har kraftig topp i et frekvensområde. Det fungerer kun på enkelte sanger.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Den litt tunge slagkraftige bassen som oppleves på utedørskonserter er vanskelig å gjenskape inne i et lite rom.
    Kom gjerne hit, har fått til litt av det.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Klarer du å justere den bølgen i tid ikke frekvens med EQ har du flaks. :) men synes det ser bra ut..
    Mente kun frekvenstoppen med eq, bølgen vet jeg ikke om jeg vil bry meg om så lavt i frekvens.
    Akkurat som jeg mener. Du får lytte litt. På film er den nok mye morsom. Men jeg personlig irriterer meg når jeg får den dype bassen 0.5sek i sofaen etter selve bass pulsen. Så jeg har satt sofa vaskemaskin vibrasjon dempere. Noe som hjelper en del. Blir spennende å følge med her.
    Får kjøpe deg 3 seters hengekøye;)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Det er tredje rommet jeg har skikkelig oppsett i. Har ikke klart til nå å få trøkket i brystkassa som jeg er ute etter. Fronter og subber jeg har nå skal ikke være problemet så må bare jobbe videre i rommet, men går ut over motivasjonen når en aldri lykkes helt mens andre får det til med langt mindre kapasitet.
    Har du sett noen måling fra disse oppsettene som leverer det trøkket du ønsker? Jeg tror du må se hva som skjer høyere opp i frekvens og om du ikke spiller over middels høyt tror jeg det krever en viss tilpasning av frekvensrespons.
    Har ikke hørt noe system annet en utendørs PA som trøkker slik jeg ønsker. Kanskje jeg trenger nye preferanser? ;)
    Utendørs er utendørs og det vil oppleves annerledes, i tillegg om det er live og teknikeren ikke er på bærtur vil du ha et større dynamikkspenn som smekker mer.

    En konsekvens av at et system spiller dypere er gjerne at bassen kan virker rundere/blautere og PA starter gjerne å rulle av fra 35-40hz

    Om ikke nye preferanser så nye input på eksisterende
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Sofa endte 30cm lenger frem. Reduserte dippen i dypbassen og litt i 60-70hz området. Har endret HP filteret til 24db/oktav og 15hz i stedet for 13hz så nivået i 20hz området gikk litt ned. Tenkte å være på den sikre siden i bunn.

    Group delay og spectrogram ser bedre ut, rundt 8ms delay men det starter ikke før nede ved 35hz. Dippen i frekvensresponsen sentrert rundt 65hz ses igjen som en minus delay i GD grafen. Interessant.

    Ikke brukt noe EQ.
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er systemet passivt delt?
    Ja, originalt treveis delefilter.
    Ok. Har ikke oversikt over hele systemet, men passiv deling skaper i alle fall diverse problemer. Burde IMO vært aktivt delefilter til alt, og så ville jeg ha fjernet topphornet helt og byttet til en driver i K402 hornet som måler bra helt opp.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har tenkt på toveis aktiv deling. Har effekt og kan teste med Minidsp 2X4HD. Ser at mange flytter driveren K-69-A fra toppen og ned til mellomtonehornet. Finnes sikkert bedre drivere, men det er en gratisløsning siden jeg har alt som trengs. Har fått aktive delefilter settinger fra det amerikanske Klipsch forumet som utgangspunkt for dette.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Se om du fimner Jan Einar Johansen på FB. Karman på avforum.
    Uten at jeg skal si dette med hundre prosent sikkerhet så tror jeg ikke ivaols er ute etter slik bass jeg hørte hos deg sist og det jeg hørte hos Jan Einar.
    Nå har du vel hørt anlegget til Einar Johansen. Ikke Jan Einar... :) men så har du jo vert litt over alt. Den ene bor i Asker området. Den andre utenfor Kristiansand..
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Ikke lett å holde styr på alt, og heller ikke lett å skjønne helt hvilken bass andre ønsker. Ser du annonserer mavepunch fra Ø noe ivaols ble nysgjerrig på. Sikkert lurt av han og ta seg tid til en slik tur for å bli klokere i sin leten etter det finurlige "trøkket". Sikkert lurt å sneie innom Langesund også.
    Vil kanskje gjøre han ennå klokere.
    Nå snakker jeg kunn om kvalitet ikke kvantitet
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Også verdt å nevne at det er mer smekk i hornladet mellombass enn to 15". Dessuten vil det matche følsomheten til hornet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke lett å holde styr på alt, og heller ikke lett å skjønne helt hvilken bass andre ønsker. Ser du annonserer mavepunch fra Ø noe ivaols ble nysgjerrig på. Sikkert lurt av han og ta seg tid til en slik tur for å bli klokere i sin leten etter det finurlige "trøkket". Sikkert lurt å sneie innom Langesund også.
    Vil kanskje gjøre han ennå klokere.
    Nå snakker jeg kunn om kvalitet ikke kvantitet
    Har nok ikke i nærheten av magatrøkket du har, men har en god del mer nå enn tidligere. Har også noe mer db i bassen nå en da du var her sist.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det er smekk i hornladet mellombass enn i andre løsninger? Direktivitet?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Ikke lett å holde styr på alt, og heller ikke lett å skjønne helt hvilken bass andre ønsker. Ser du annonserer mavepunch fra Ø noe ivaols ble nysgjerrig på. Sikkert lurt av han og ta seg tid til en slik tur for å bli klokere i sin leten etter det finurlige "trøkket". Sikkert lurt å sneie innom Langesund også.
    Vil kanskje gjøre han ennå klokere.
    Nå snakker jeg kunn om kvalitet ikke kvantitet
    Har nok ikke i nærheten av magatrøkket du har, men har en god del mer nå enn tidligere. Har også noe mer db i bassen nå en da du var her sist.
    Du tok ikke helt det jeg ville fram til. Ja når jeg drar på maks så vil vel ø komme til kort, det trodde jeg ingen var i tvil om. Men jeg tenker på opplevd mavetrykk ved f.eks 90 db. Der er ikke mitt helt der jeg ønsker.
    Skrur jeg inn mer bass blir det signatur eller litt mer entonebass. Da vil jeg heller ha det slik det er nå
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det er smekk i hornladet mellombass enn i andre løsninger? Direktivitet?
    Hornlading gir betydelig lavere forvrengning og følsomheten/kapasiteten er høyere. Dersom hornet er stort nok og dermed har direktivitet langt ned i frekvens, så er sjansen for å få jevnere frekvensrespons dessuten mye større og det hjelper selvsagt også. Ellers er det vesentlig med aktiv deling og løpetidskorrigering.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke lett å holde styr på alt, og heller ikke lett å skjønne helt hvilken bass andre ønsker. Ser du annonserer mavepunch fra Ø noe ivaols ble nysgjerrig på. Sikkert lurt av han og ta seg tid til en slik tur for å bli klokere i sin leten etter det finurlige "trøkket". Sikkert lurt å sneie innom Langesund også.
    Vil kanskje gjøre han ennå klokere.
    Nå snakker jeg kunn om kvalitet ikke kvantitet
    Har nok ikke i nærheten av magatrøkket du har, men har en god del mer nå enn tidligere. Har også noe mer db i bassen nå en da du var her sist.
    Du tok ikke helt det jeg ville fram til. Ja når jeg drar på maks så vil vel ø komme til kort, det trodde jeg ingen var i tvil om. Men jeg tenker på opplevd mavetrykk ved f.eks 90 db. Der er ikke mitt helt der jeg ønsker.
    Skrur jeg inn mer bass blir det signatur eller litt mer entonebass. Da vil jeg heller ha det slik det er nå
    Er litt treg av meg.. :)
    Nei mage brysttrøkk ved 90db er ikke lett. Har mer nå enn før, og er helt enig med deg om at legger man til noen db ekstra så får man farging av lyden. Noen vil nok synes det er topp andre ikke. Jeg er nok en av de som ikke vil legge til ekstra. Synes også det er stor forskjell på innspillinger. Har en plate fra Brian Bromberg hvor han spiller på kun elbass. På den kjenne til jeg det i kroppen.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hvorfor er det er smekk i hornladet mellombass enn i andre løsninger? Direktivitet?
    Hornlading gir betydelig lavere forvrengning og følsomheten/kapasiteten er høyere. Dersom hornet er stort nok og dermed har direktivitet langt ned i frekvens, så er sjansen for å få jevnere frekvensrespons dessuten mye større og det hjelper selvsagt også. Ellers er det vesentlig med aktiv deling og løpetidskorrigering.
    Jeg har fått med meg at mange bruker mellomtonehornet jeg har kombinert med hornbass. Jubilee er et alternativ.
    https://www.klipsch.com/products/kpt-jubilee
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det er smekk i hornladet mellombass enn i andre løsninger? Direktivitet?
    Hornlading gir betydelig lavere forvrengning og følsomheten/kapasiteten er høyere. Dersom hornet er stort nok og dermed har direktivitet langt ned i frekvens, så er sjansen for å få jevnere frekvensrespons dessuten mye større og det hjelper selvsagt også. Ellers er det vesentlig med aktiv deling og løpetidskorrigering.
    Jeg har fått med meg at mange bruker mellomtonehornet jeg har kombinert med hornbass. Jubilee er et alternativ.
    https://www.klipsch.com/products/kpt-jubilee
    Den bruker et V foldet horn med to stk 12". Fordelen med V foldet horn er det går dypt. Ellers er tanken egentlig at den skal plasseres helt i hjørnet og bruke veggene som er forlenget horn. Ut på gulvet får man ikke konstant spredning spesielt langt ned i frekvens. Ulempen med V foldet horn er ellers at det måler relativt ulinært over ca. 120 Hz. Der blir det litt berg og dalbane som man kan se på målingen under.
    Klipsch Jubilee SPL vs Freq.jpg


    Mulig EQ kan fungerer bra til å rette det opp. Alt i alt vil jeg dog si det er bedre med et stort mellombasshorn når det plasseres utifra hjørnet samt man har plass og samtidig ikke trenger dypbass.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har du tips til bedre løsninger? Skal virke fra 100hz til rundt 500hz. Blir stående ute i rommet.
     

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke hørt noe system annet en utendørs PA som trøkker slik jeg ønsker. Kanskje jeg trenger nye preferanser? ;)
    Har samme erfaring og lengsel.
    Jeg har til gode å opplevd punch og taktil trøkk i et hjemme anlegg (bland annet, et par av versting horn riggene her på sentralen) som er i nærheten av dette. Selv med et par hundre personer mellom undertegnede og konsert rigg trykker det på med punch og attack.

    Må det være slik?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    En vesentlig forskjell fra live-PA til hjemmeanlegg er at alle instrumentene har sine egne kanaler og kan mixes og EQes separat. Lydteknikeren har også vesentlig mye mer å gå på mht. dynamikk på signal kontra hva vi spiller av (ferdigmixede låter/innspillinger) på våre anlegg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Det distinkte mavepumpene trøkket som oppleves i den litt dypere bassen på konserter har også mye å gjøre med at bassen ikke blør ut i tid som i et innestengt rom.
    Få ned etterklangen så langt ned i frekvens som mulig i rommet, og rett opp det siste lille med Audiolense, da nærmer vi oss noe:).
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det må være mulig å komme i havn med det jeg har så her er det bare å teste videre. Litt finpussing av vinkel på mellomtonehornet i kveld for å høre hvor bra det kan bli oppover med sitteplassen 30cm lengre frem. Teste litt forskjellig musikk.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det distinkte mavepumpene trøkket som oppleves i den litt dypere bassen på konserter har også mye å gjøre med at bassen ikke blør ut i tid som i et innestengt rom.
    Få ned etterklangen så langt ned i frekvens som mulig i rommet, og rett opp det siste lille med Audiolense, da nærmer vi oss noe:).
    For å ta etterklangen så langt nede i frekvens blir vel Helmholtz svaret! Har brukt opp hjørnene.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.514
    Sted
    Langesund
    Det må være mulig å komme i havn med det jeg har så her er det bare å teste videre. Litt finpussing av vinkel på mellomtonehornet i kveld for å høre hvor bra det kan bli oppover med sitteplassen 30cm lengre frem. Teste litt forskjellig musikk.
    Det står verken på kapasitet eller kvalitet, så jobb videre og det vil bli bra.

    Og ja, spill litt musikk innimellom også
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    For å ta etterklangen så langt nede i frekvens blir vel Helmholtz svaret! Har brukt opp hjørnene.
    Dette er vell ett av poenga med SBA som jeg linket til overfor :) Veldig konserttrøkk aktig i oppsett overfor, selv på ikke konsert lydnivå.

    Men regner med SBA ikke er aktuelt når du allerede har hornsuber, men en bakvegg alla SBA er kanskje noe å prøve evt, hjalp endel hos meg.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Tar veldig smalt som regel. Kanskje membranabsorbenter er noe. Tråden til JoHoo har noe spennende å by på derom. https://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/94650-diy-vpr-erfaringer.html
    Har to Modex Plate fra før i tillegg til Modex Edge, sett bort i fra problemet i 20hz området har dette hatt en enormt god effekt. Jeg fjernet hjørneabsorbent i hvert hjørne foran så det var forventet at det måtte skje noe negativt.

    Så i tråden til JoHoo. Imponerende effekt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn