Ivaols hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg ville også prøvd å vippe subben rundt. Ut på gulvet, vipp den rundt oppå noen filtfliser dytt den inn i hjørne opp ned. Bare for å ha prøvd
    Hehe, det eksperimentet hadde jeg ikke tenkt på. Skal teste det før jeg flytter den bak i rommet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Jeg ville også prøvd å vippe subben rundt. Ut på gulvet, vipp den rundt oppå noen filtfliser dytt den inn i hjørne opp ned. Bare for å ha prøvd
    Hehe, det eksperimentet hadde jeg ikke tenkt på. Skal teste det før jeg flytter den bak i rommet.
    Gjør nok ikke noe med de problemene nederste, men kanskje det rundt 60 til 90 Hz
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Høres det bra ut er det vel greit.
    Det er nå jeg burde hatt målefilen. Må se på litt mer enn bare frekvensrespons.
    Er ikke hjemme før på onsdag, så jeg får i alle fall ikke sett på det før da likevel.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Skal begge brukes opp til 45hz som de forrige subbene og som tenkt i utgangspunktet måler det best bak i høyre side kontra i midten. Fikk testet den liggende i midten bak.


    Nå skal jeg jobbe isolert med midbasshornene før jeg prøver å sy basspakken sammen og til slutt mot frontene.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    1. ShyHorn+midbasshorn
    2. ShyHorn+Midbasshorn+fronter
    3. Filtered IR
    4.GD
    5.Waterfall
    6. Spectogram

    Deler ShyHorn på 45hz, midbasshornene til Kvålsvoll tar over opp til 150hz så tar frontene over. Akkurat som med forrige system.
    Bruker nå et 24db/oktav HP filter på 13hz på ShyHornene. Er det ok? Høyere, lavere?

    Har ikke fått hørt noe for nå sover alle...
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Ingen EQ på målingene over. Når jeg kobler inn frontene øker nivået litt oppover i frekvens mot 150hz. Jeg kommer til å teste med filter generert i REW for å få tilt riktig vei.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bortsett fra den bølgen din på rundt 20hz. Så ser da dette svært bra ut. Den noden kan vere jekla kul på film, da den nok vil sette rom og seter i bevegelse. Om den da ikke maskerer det som skjer oppover. Tenkt eksplosjoner og maskin gevær i samme scene.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Takk for det Retep. Begynner å ligne noe, men har ikke fått gjort det viktigste enda, lyttet... Kulen på 20hz er lett å fjerne med eq men før det skal det inn litt flere akustikktiltak. Blir subben stående bak setter jeg tilbake noen diy hjørneabsorbenter.

    Mitt evige prosjekt som jeg aldri har kommet i mål med er skikkelig trøkk i brystkassa. Blir veldig spennende å få trødd på litt med dette i morgen!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Klarer du å justere den bølgen i tid ikke frekvens med EQ har du flaks. :) men synes det ser bra ut..
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det mer info om Shyhorna noe sted?
    Hva tenker du på
    Jeg sitter på alle mål og hemmeliheter;)
    Hvilken driver det er, utvendige mål, og ikke minst om det virkelig kan kjøre HP på 13hz, det er LAVT på et horn iallefall når det samtidig kan spille opp til 100hz.

    Mine tapped horn klarer ingenting utover 17-80hz til sammenligning.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Klarer du å justere den bølgen i tid ikke frekvens med EQ har du flaks. :) men synes det ser bra ut..
    Mente kun frekvenstoppen med eq, bølgen vet jeg ikke om jeg vil bry meg om så lavt i frekvens.
    Akkurat som jeg mener. Du får lytte litt. På film er den nok mye morsom. Men jeg personlig irriterer meg når jeg får den dype bassen 0.5sek i sofaen etter selve bass pulsen. Så jeg har satt sofa vaskemaskin vibrasjon dempere. Noe som hjelper en del. Blir spennende å følge med her.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    På spectrogrammet kan det se ut som bassen under 80 hz ligger ca 10 ms for sent. Kan man bruke spectrogrammet slik det er vist til å fastslå at dette stemmer?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Blir interessant om det vil oppleves som et problem i mitt rom. Tre av rommets fire vegger er yttervegger og gulvet er betong. Lite som rister der inne.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Finnes det mer info om Shyhorna noe sted?
    Hva tenker du på
    Jeg sitter på alle mål og hemmeliheter;)
    Hvilken driver det er, utvendige mål, og ikke minst om det virkelig kan kjøre HP på 13hz, det er LAVT på et horn iallefall når det samtidig kan spille opp til 100hz.

    Mine tapped horn klarer ingenting utover 17-80hz til sammenligning.
    Tar det kort. Er på mobil.
    Driver er Precision Devices 2450.
    Kassemål er: B - 75 cm, D - 85 cm, H - 142 cm( med hjul)
    Kan leses noe i min anleggstråd <8x12_TOM's anlegg> fra innlegg 4731 og utover et stykke, og litt sammenligningsmålinger i forhold til en annen monstersubb i innlegg 5847
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    På spectrogrammet kan det se ut som bassen under 80 hz ligger ca 10 ms for sent. Kan man bruke spectrogrammet slik det er vist til å fastslå at dette stemmer?
    Det stemmer. Har satt delay på 10ms på fremre ShyHorn for å få jevn frekvensrespons opp til 45hz og så er det en forsinkelse i 60-90hz området (se GD) for mellombasshornene. Vet ikke hva som utløser den forsinkelsen i mellombasshornene, de måler ikke slik ute så det er noe med rommet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Det spørs om du ikke vil få en opplevelse av en mer spenstig og lettflytende bass ved å treffe bedre på det tidsmessige, selv om det skulle gå på bekostning av frekvensresponsen. Kvålsvoll er også opptatt av tidsdomenet i bassen, noe han deler med større navn som feks Bob Hodas.

    *Tenker nå på integrering av forskjellige lydkilder i tid og ikke på decay. Begge deler er ifølge mange viktigere enn snorrett frekvensrespons i bassen.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det mer info om Shyhorna noe sted?
    Hva tenker du på
    Jeg sitter på alle mål og hemmeliheter;)
    Hvilken driver det er, utvendige mål, og ikke minst om det virkelig kan kjøre HP på 13hz, det er LAVT på et horn iallefall når det samtidig kan spille opp til 100hz.

    Mine tapped horn klarer ingenting utover 17-80hz til sammenligning.
    Tar det kort. Er på mobil.
    Driver er Precision Devices 2450.
    Kassemål er: B - 75 cm, D - 85 cm, H - 142 cm( med hjul)
    Kan leses noe i min anleggstråd <8x12_TOM's anlegg> fra innlegg 4731 og utover et stykke, og litt sammenligningsmålinger i forhold til en annen monstersubb i innlegg 5847
    Takker.

    24" ja 8)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Om det har så stor betydnig tror jeg ikke, men jeg er også en av de som mener tidsrommet er veldig viktig for god bass. Skal ikke se seg blind på den frekvens- streken.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Personlig har jeg begrenset erfaring med hvor mye dette har å si i praksis, men jeg fant at frekvensrespons ofte ble mye bedre ved å forsinke subbene en del, men lyden ble samtidig noe tung/treg.
    Med bedre sammenheng i tid kom også mer punch og snert frem, til tross for noe dårligere målinger på frekvensresponsen og decay.

    Med andre ord fant jeg at Bob Hodas sine foredrag om integrering av sub stemmer bra med egne subjektive funn. Verdt et forsøk iallefall, selv om det ikke nødvendigvis stemmer i alle tilfeller.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Bruker jeg Shyhornene alene opp til 100hz og deler mot frontene unngår jeg stort sett hele delay problematikken, men får to store daler i frekvensresponsen, se måling for noen poster siden. Jeg har lyttet med Shyhornene fremme, har ikke fått lyttet skikkelig til siste forsøk med sub bak og mellombasshornene med. Håper å få lyttet og teste videre i kveld.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Helt enig med tid først, så frekvensrespons. :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Helt enig med tid først, så frekvensrespons. :)
    Hva er hørbart, og hvor går grensen? Er 10 millisekund viktigere å fikse enn en 10db, bred dipp? Forventer ikke at du svarer ;) Dette håper jeg å kunne finne ut av med lytting i kveld.

    Generelt, er det noen som vet hvor mange ms delay som er hørbart?
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er vilt forskjellige oppfatninger her. Earl Geddes sier det tar over 100 ms eller så før vi i det hele tatt registrerer lyd i bassen, så ifølge ham spiller det absolutt ingen rolle om man treffer eller bommer med noen titalls millisekunder.
    Han bryr seg utelukkende om decay og frekvensrespons og hevder dette er de eneste faktorene som betyr noe for vår opplevelse av bass.
    Et av argumentene går ut på at man aldri kan tidsjustere for noe annet enn et lite område, si feks rett rundt delefrekvensen, og at tiden vil være feil både over og under der.
    Samtidig mener han at lokalisering av kildene er helt uvesentlig siden lyden har lekt sprettball en 10-12 ganger i rommet før vi i det hele tatt registrerer lyd i bassen.

    Andre, som John Watkinson, mener at det er viktig at bassen kommer både i fase og fra samme sted som lyden fra frontene fordi vi registrerer lyd med mer enn bare hørsel. Kvålsvoll prater om en opplevd korrelasjon mellom taktil opplevelse og partikkelhastighet, noe som kanskje kan være en faktor bak synspunktene til mr. Watkinson.

    Selv tenker jeg at det er verdt å prøve seg frem i forhold til kompromisser mellom tid, frekvensrespons og decay, men ville nok sagt at decay/vannfall bør være første prioritet.
    Mener også å huske en fagartikkel som beskrev at bassvræng under ca 10% var ikke mulig å oppfatte under 80 hz, men den er jeg mer usikker på.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Sakset fra tidligere innlegg av Asbjørn:

    "tommelfingerregel er at group delay må være mindre enn ca en periode ved den aktuelle frekvensen. Ved 50 Hz blir det 1/50 s = 20 ms, og ved 25 Hz 1/25 s = 40 ms"

    Link: https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/58689-delay.html

    PS: Jeg jobber med samme scenario om dagen og finner derfor stor interesse av denne diskusjonen, er på ingen måte utlært og plukker opp litt ny info her og der.

    Erfaring så langt er at dette er av vesentlig betydning. Det kan låte bra ut ifra fin FR alene, men når man får delay til å sitte skjer det noe som ikke lett lar seg beskrive, det låter bare veldig veldig mye bedre.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Helt enig med tid først, så frekvensrespons. :)
    Hva er hørbart, og hvor går grensen? Er 10 millisekund viktigere å fikse enn en 10db, bred dipp? Forventer ikke at du svarer ;) Dette håper jeg å kunne finne ut av med lytting i kveld.

    Generelt, er det noen som vet hvor mange ms delay som er hørbart?
    Du får lytte litt.. Mulig jeg er ekstra var for slikt. Prøv å lytte samtidig som at du forandrer på delay. Prøv å legg merke til om bassen går fra å vere fet/tykk til å bli lettere, mer kontant. Nedover mot 20-30hz er det nok mye som kan tillates. Ved 70-100hz så tillates ting i mindre grad. En 10db bred dipp er ikke sikkert er hørbar engang. Om ikke det akkurat er en frekvens dra feks en el bass som treffer. Da vil den tonen bli borte. Men bruk ørene, og stol på hva du hører. Ikke om hva vi synser om. Jeg pers hadde vert mer "bekymret" for den hengende bølgen din nedi bunnen der, enn at subben slår 10ms "feil"
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Sakset fra tidligere innlegg av Asbjørn:

    "tommelfingerregel er at group delay må være mindre enn ca en periode ved den aktuelle frekvensen. Ved 50 Hz blir det 1/50 s = 20 ms, og ved 25 Hz 1/25 s = 40 ms"

    Link: https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/58689-delay.html

    PS: Jeg jobber med samme scenario om dagen og finner derfor stor interesse av denne diskusjonen, er på ingen måte utlært og plukker opp litt ny info her og der.

    Erfaring så langt er at dette er av vesentlig betydning. Det kan låte bra ut ifra fin FR alene, men når man får delay til å sitte skjer det noe som ikke lett lar seg beskrive, det låter bare veldig veldig mye bedre.
    I følge den tommelfingerregelen klarer jeg meg akkurat :)

    1/80=12.5ms

    Hvordan går innstillingene hos deg?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Bassinstrumentere har alltid overtoner som bør stemme i tid og styrke. Så at alt er perfekt i både tidsdomenet og frekvens er fint. Liker også at alt kommer i fra front
    Da setter vi det som minstekrav ;)
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Blir interessant om det vil oppleves som et problem i mitt rom. Tre av rommets fire vegger er yttervegger og gulvet er betong. Lite som rister der inne.
    Leser dette både på AVS forumet og generelt rundt omkring at betong en festbrems på den taktile følelsen i stoler/kropp, selv sitter jeg på betong og i noen scener er stolene på vei ut døren. I scener med trykk oppover sitter skudd og endel eksplosjoner med skikkelig punch i brystkassen. Du burde jo ha kapasitet langt over det jeg har i mitt rom så litt forunderlig at dette ikke sitter nærmest på 1 forsøk. Dog har jeg hørt lignende der naboen hadde nærmest null trykk fra subbene før han begynte å flytte rundt på de, jeg tror eneste plassen han ikke har hatt dem i rommet er i alle sitteplassene. Når han nå har gjort små endringer hele veien har det vist seg at det havnet bare noen titalls cm fra der han begynte dog vridd 90". Fra og ha ingen bass til å ha ett sinnsykt trykk i rommet i tar jeg meg selv i og undre på at så lite kan gi så mye. Bass er en merkelig greie når vi bygger den inn med litt vegger rundt.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det er tredje rommet jeg har skikkelig oppsett i. Har ikke klart til nå å få trøkket i brystkassa som jeg er ute etter. Fronter og subber jeg har nå skal ikke være problemet så må bare jobbe videre i rommet, men går ut over motivasjonen når en aldri lykkes helt mens andre får det til med langt mindre kapasitet.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har noen lyst på en kalibreringstur til Kristiansand er de med andre ord hjertelig velkommen :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Du sitter ganske midt i rommet. Det kan være utfordrende.
    Synes det jeg hørte hos deg var på riktig vei.
    Den siste målingen du la ut med begge hornene i front er noe å bygge videre på. Nesten innenfor +/- 5 db.
    Er det brukt mye eq der?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Se om du fimner Jan Einar Johansen på FB. Karman på avforum.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.593
    Antall liker
    14.499
    Sted
    Langesund
    Se om du fimner Jan Einar Johansen på FB. Karman på avforum.
    Uten at jeg skal si dette med hundre prosent sikkerhet så tror jeg ikke ivaols er ute etter slik bass jeg hørte hos deg sist og det jeg hørte hos Jan Einar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn