Ixos`s sin lyttestue.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.355
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    ssm skrev:
    Gago skrev:
    er wlm "just the right thing", ssm?
    TJa ,bra på enkelte ting , dårligere på andre , jeg må jobbe litt med stemmegjengivelsen i for av noe voodoo-kabling...men kanskje ?

vi får se , jeg holder alle mulighetene åpne , jeg er utrolig imponert hvordan oppøsning disse høyttalerne får seg til å spille , med OTO SE . ikke mye mangler ift AG horna , akkuratt på oppløsningen....

Men somsagt , jeg skal vurdere litt til....an/e er en sterk kandidat også.
    Ville vel kanskje sett på rørene i OTO før du starter med kabel vodoo???
    Slik jeg kjenner WLM så er stemmer en av deres sterkeste sider, men nå kjører jo jeg hovedsaklig med SET da... selvom jeg har PP pentoder også. Jeg føler at SET gir en bedre gjengivelse av stemmer i særdeleshet. Pentoder synes jeg mangler litt der, mens de har sin force i mellombass og bass området.

Mvh

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja mulig det , men skal jeg begynne med rørene syntes jg dette blir litt feil kanskje ?

Rør kan tune lyd er det ingen tvil om , så absolutt , skal sjekke hva som sitter i , høyttalerne imponerer stort på oppløsning rett og slett.

Jeg kjører nå og singelended , pentode el84 ,låter fint det rett og slett , men det må være lov å være litt i det kritiske hjørnet når jeg nå skal anskaffe igjen , jeg har jo vingla mye før , uten å komme helt i mål , da vil jeg være sikker denne gangen.

OTO er en utrolig fi integrert forsterker , i forhold til Leben som jeg lånte , spiller denne mere musikalsk , sånn AN s greier bruker å gjøre , Leben var god , denne oppleves mere sånn jeg vil ha det , altså litt på rett vei , Jeg er står nå overfor 3 valg når det gjelder høyttalere , WWLM La scala , Klipsch Cornwall III & Audionote an/e

Ellers skal jeg denne gangen , se om jeg kan få noe bra Messetilbud Horten kanskje....Espen

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.355
    Sted
    ssm skrev:
    Ja mulig det , men skal jeg begynne med rørene syntes jg dette blir litt feil kanskje ?

Rør kan tune lyd er det ingen tvil om , så absolutt , skal sjekke hva som sitter i , høyttalerne imponerer stort på oppløsning rett og slett.

Jeg kjører nå og singelended , pentode el84 ,låter fint det rett og slett , men det må være lov å være litt i det kritiske hjørnet når jeg nå skal anskaffe igjen , jeg har jo vingla mye før , uten å komme helt i mål , da vil jeg være sikker denne gangen.

OTO er en utrolig fi integrert forsterker , i forhold til Leben som jeg lånte , spiller denne mere musikalsk , sånn AN s greier bruker å gjøre , Leben var god , denne oppleves mere sånn jeg vil ha det , altså litt på rett vei , Jeg er står nå overfor 3 valg når det gjelder høyttalere , WWLM La scala , Klipsch Cornwall III & Audionote an/e

Ellers skal jeg denne gangen , se om jeg kan få noe bra Messetilbud Horten kanskje....Espen
    Jeg ville startet litt i andre enden enn deg, men det vet du jo... for du kjenner jo til min holdning til kabler :) Den forskjellen de utgjør er minimal i forhold til rør, og for meg så er de logisk å tune et oppsett med rør om det er småting som ikke er helt der du vil ha de.

Prøv den på de andre ht du nevner, og se om du føler stemmene blir bedre der med de rørene som sitter i. Hvis du ønsker kan du ta med deg OTO til meg til uka så får du hørt hva den gjør på Cornwall III. Riktignok ikke i ditt rom, men du kan få noen timers lytte inntrykk og en kopp kaffe vettu ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg synes kabler kan utgjøre like store forskjeller som rør, sånn sett er det hipp som happ hvor ssm vil begynne å tune.

når det er sagt, man kan aldri tune seg frem til 100% tilfredstillelse dersom man ikke faller pladask for høyttalerne "in the first place". høyttalere er intuitive greier; du hører umiddelbart om de passer dine ører og ditt rom. hvis de har en eller annen klar svakhet som irriterer deg, så er det bare å slenge dem på ræva ut igjen. da kan du spare deg for alt som heter kabel- og rørsjonglering.

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.355
    Sted
    Gago skrev:
    når det er sagt, man kan aldri tune seg frem til 100% tilfredstillelse dersom man ikke faller pladask for høyttalerne "in the first place". høyttalere er intuitive greier; du hører umiddelbart om de passer dine ører og ditt rom. hvis de har en eller annen klar svakhet som irriterer deg, så er det bare å slenge dem på ræva ut igjen. da kan du spare deg for alt som heter kabel- og rørsjonglering.
    Der er vi enige..., men hvis ssm mener at han er så nære at han tror det vil hjelpe å sjonglere med kabler, så misliker han dem ikke...

For her...

Gago skrev:
    jeg synes kabler kan utgjøre like store forskjeller som rør, sånn sett er det hipp som happ hvor ssm vil begynne å tune.
    Er vi ikke det...

Men la oss ikke gjøre denne tråden til en kabeldebatt! La oss heller gi velmente råd og muligheter til å prøve utstyr til ssm så han slipper å vingle seg ut på viddene igjen i denne runden. ;)

Mvh

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har du falt pladask for noen spennende høyttalere da Espen?
    Venter spent på hva du ender opp med vettu.....

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    FallenA skrev:
    Har du falt pladask for noen spennende høyttalere da Espen?
    Venter spent på hva du ender opp med vettu.....
    Flere som lurer på det ;)

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    status:
    det blir ikke wlm, og janr stjal khønna rett foran nesa på'n...

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Gago skrev:
    status:
    det blir ikke wlm, og janr stjal khønna rett foran nesa på'n...
    Nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet.....NOT ;D

/jan
    Neri sånn gammal dritt vil jeg ikke ha-........ ;D ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ..........fra spøk til revolver...
    Har selvsagt lyst på k-horn , ogh de du fikk has på er jo flotte Jan....men jeg bor en del meter over bakken , ergo er innlasting ett problem.

dessuten har jeg lyst på en høyttaler som kan spille musikk i ett vrient rom , jeg hasr hatt det innom , men hører med til skjeldenhetene,

Vi får se....jeg sitter i allefall på gryna,.

Helgen er innvilget til bil-greier....skal t/r Sandnes og hente meg en ny Engelskmann , anno 1952 modell , reiser i kveld , spennede tur... ;D

Espen

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    ssm skrev:
    Helgen er innvilget til bil-greier....skal t/r Sandnes og hente meg en ny Engelskmann , anno 1952 modell , reiser i kveld , spennede tur... ;D

Espen
    Alt i sin tid :)

Kjør pent, vil ha deg hel hjem vettu.

/jan

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Spennede!

T/R Sandnes kan gi deg en liten lytt på LV og Audion om du svinger innom Egersund på veien ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , takker for den , men sjåføren er antipop , og jeg skal reise bort på jobb søndag kveld , må legge inn en real hvilepause v ankomst hjemme og kjører derfor t/r med 3 timer søvn i Sandnes.

:p :p

tidligere har jeg vært i Mandal og hentet bil , så det meste går , men det er maaaange mil , og med bilhenger på slep med max 80km så tar det tid.

men det er få slike biler igjen , og enda færre som er kjørbare som denne , for denne modell finnes det trolig under 5 stk i Norge igjen, :D

Jeg er nå eier av den ene.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    flott Audion blokker på Børsen......men nå er preampen solgt og jeg bruker integrert , men disse fikk jeg lyst på---- :D :D men men.....sånn er livet....

Håper på høyttalere snart. ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    moro.
    hva slags veteran har du kjøpt deg, ssm?
    bilder?

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    ssm skrev:
    Hei , takker for den , men sjåføren er antipop , og jeg skal reise bort på jobb søndag kveld , må legge inn en real hvilepause v ankomst hjemme og kjører derfor t/r med 3 timer søvn i Sandnes.

:p :p

tidligere har jeg vært i Mandal og hentet bil , så det meste går , men det er maaaange mil , og med bilhenger på slep med max 80km så tar det tid.

men det er få slike biler igjen , og enda færre som er kjørbare som denne , for denne modell finnes det trolig under 5 stk i Norge igjen, :D

Mvh Espen
    Gratulerer med bil Espen!
    Men noen bilder av den skader vel ikke?! :)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    ssm skrev:

Mvh Espen
    Kjøper du av en Enoksen e.lign. ?
    I så fall, har en kompis av meg eid den før.
    Han har serie I nå også. ;) 8)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Vi lar ikke dette skli ut til en bil-tråd men ett bilde kan vel gå.....118mil ble det , sigen enda.... 8) NY og gammel , tatt bare noen kjappe bilder i går , skal komme opp med bedre v en senere anledning,.

Kjøpte den ikke av en som heter Enoksen , men kjenner ikke historikken , men den stopper her , for denne bilen får neppe flere eiere.... :D

Espen

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Landrover? Jeg har krasja en sånn, ettertrykkelig! (Jeg kan underholde med historien på neste OVK-tilstelning.)

Jaja. Du har hørt ordtaket, Espen? Har du gammel bil eller ny dame, har du alltid nok å gjøre.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja så sannelig Thomas... ::)

Jeg venter fortsatt på ett mulig høyttalerkjøp , men først , åpningen av ny sesong med hifi messe i Horten kommende Lørdag....Blir moro.

Mvh Espen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg skal prøve å få fri på søndagen, det virker ikke helt umulig. Det hadde jo vært fint å treffe gjengen igjen.

Har du forresten ventehøyttalere Espen?

Hvis ikke kan jeg låne deg noen knøtt fra Dynaudio. Trenger dem plutselig ikke lenger... ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Har snell settet til Jan Erik stående her , så hvis jeg gidder å kople til har jeg musikk.

gleder meg veldig til nye høyttalere , og musikk , forsterker , ett par riaatrinn og resten er på plass.

når anlegget er oppe å går skal riaaene testes skikkelig , kanskje selger jeg det ene trinnet , vi får se.

Herron mot cary blir spennende.

Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja så står ett eller to høyttalersett på lyttelisten , med mulig handel....

Det paret jeg har mest lyst på er ett par strøkene an-e med HE elementer.

Er disse så fine og låter slik eiern sier , skal det nok mye til før jeg ikke tar med de hjem....men må både se-og høre før kjøp.

DE passer rommet veldig bra det vet jeg , for jeg har hatt slike før her.

Den store forskellen på disse og forrige paret er følsomheten....det er 98 db mot 93 db tidligere , en annen faktor i dynamikkens tjeneste er at effekten økes fra 3watt på de forrige 93db , opp til 10 watt på nåværende 98db , det han bli veldig bra.

Stativer konstrueres selv , men kopierer de originale stativene , men jeg ønsker meg en helsveiset konstruksjon med hull i topplaten slik at beina kan sandfylles , i tillegg ønsker jeg å bruke soundcarespikes , da blir det såpass mye4 endringer på de originale at jeg lager de like raskt selv fra bunnen av....rør og plater finnes på jobb , så det blir en kveld på verkstedet om ht bringes i hus...

Dersom dette nå ikke skulle bli noe av , har jeg ett sett med rf fra klipsch på hånden....MEN...jeg likte nå engang de an-e som jeg hadde , så kan dere spørre hvorfor i alle dager selge de ? Tja , det var en sak mellom meg og selger som var veltemperert , jeg kjøpte en vare som skulle være iorden , det var skade på opphenget på den ene woofern , når jeg da måtte bytte woofere og ta kostnaden selv , samt det værste av alt , innspillingstiden , så valgte jeg på det tidspungtet å selge.....de lever i beste velgående hos shaunv....mn jeg opplyste selvsagt om skaden , FØR jeg solgte de.... 8)

Dette blir valgets kval....men jeg MÅ ha høyttalere før høstmørket inntreffer , kanskje safer jeg med an-e som jeg vet leverer....kanskje ikke....kommer an på om de er i så fin stand som eiern påstår.....i morra finner jeg det ut....skal bli gøy....

hi-fi hilsen fra Dvale-Espen

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg vet hvilke du snakker om, Espen. Selger er en av mine aller beste venner. De funker, for å si det sånn.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg vet det , og han virker til å være en skikkelig kar , med OTO SE siste versjon er det også begrenset hvor galt dette kan gå match-messig.

Klangmessig mener jeg til mitt rom , at an-e danset rundt mine ag horn,...jeg hadde de jo likt , aberet var forlite power.....nå med he membraner på 98db og 10 w kl A istedenfor 3watt kl A bør det kunne virke helt ok... ;D

Jeg gleder meg til å titte og lytte....svarer det hele til forventningene så blir det handel...

Mvh Espen

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    (...)Og kjøper er fremdeles veldig veldig fornøyd! ;) Vel, det eneste som er litt dumt er at jeg ikke fikk brukt ht-kablene mine med spader, og har fremdeles ikke fått skaffet meg noen. ::)

Gå for AN-E Espen, du VET de kan spille! 8) Og så må du skaffe deg PB psu så jeg får hørt hvordan det fungerer!

mvh J-V

Jeg koblet til AN-E igjen nå etter to uker med Scala. Blir like overasket hver gang over hvor mye bedre oppløsning og detaljer de formidler!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er noe i dam...Jon V .

Jeg har vært å vurdert ett par i dag , jeg er somsagt håpløs kresten til finish og utseende , spesiellt når det er snakk om noen kroner , selv om ht er verdt pengene lydmessig.

Men jeg dro hjem uten høyttalere og pengene i lomma , ikke fordi jeg ikke vil ha an/e men fordi ht hadde noen små skavanker i kassa her og der , jeg vil gjerne ha an/e , men for å ikke angre på ett kjøp i 20k klassen velger jeg noen dager betenkningstid ,

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ........Klipsch er også ett alt . dersom jeg velger å avstå fra kjøpet på an/e . Alternativt er å bla opp for ett par nyere an/e fra Audiokompaniet en det koster og kan fort bli mine dyreste høyttalere hittil.

Men , jeg lener meg tilbake , penga er i safen , og ligger godt der , jeg forhaster meg ikke , tenker nøye , om jeg klarer å leve med de små skjønnhetsfeil tross prisen , blir jeg nok fornøyd lydmessig...Nye diskanter , kabling , innv dempematriale og nytt delefilter gir uansett en ht som er i toppform , til tross for de små utseendesmessige skavankene , grilltrekk i baffel dekker uansett det "værste" , men jeg kjenner meg selv SÅ godt når det gjelder sånt , at jeg føler meg bedre etterpå om jeg ikke tar en snar en....

Akkurat nå spiller jeg med snell B Minor & OTO SE , tro det eller ei men det spiller langt bedre enn ARS Sonum 30 watter som jeg prøvde , til tross effekten ( jeg spiller ikke høyt.)

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , da står reise til Horten for tr , i og med at jeg ikke har høyttalere , er jeg selvsagt åpen for en handel der om det skulle bli noe interessant og til en hyggelig Søndagspris som passer meg.

Men jeg har fortsatt jævlig løst på de an-e høyttalerne , mulig jeg tar de med skavankene på om det ikke blir noe annet spennede som dukker opp snart.

Es

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , da håper jeg på nye høyttalere snart ,. Jeg ble trollbundet av Harbeth sist helg , hørte også at LV var noe med potensiale , og at Spendor kan lage musikktoner fikk jeg trua på.

Jeg skal avgårde å se på ett par høyttalere i dag , så får vi se , kanskje blir de med hjem , det vil lyden vise , for jeg tar med min forsterker for test.

Ellers venter jeg på noen tilbakemeldinger fra Acoustisk bureau på 2 par høyttalere der , men gutta er ON TOUR denne uka , og returnerer til kontorene kommende uke , så vi får se.

Ellers er det litt andre ting som foregår , med forberedelser til bytte av bolig , i tillegg til hi-fi en om dagen. Lån til hus er innvilget så letingen er godt i gang.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så jobbes det videre på riaasiden her , cary ph 302 har spillt en stund , den er veldig god rett og slett. Jeg skal prøve å skifte rør i denne for å høre hva som da skjer. ;)

Jeg har nå koblet opp min Herron VTPH-1 Plus,,,, den har nok litt mere musikalitet men ikke det råe bånndraget som caryen varter opp med , jeg var redd for å finne ut av dette , altså to superb riaaer som utfyller hverandre veldig godt. Jeg får se om jeg kanskje beholder begge to , eller om noen er interessert i en knallbra riaa så ta kontakt på PM....Jeg har i allefall begge til noen enten får lyst på en eller jerg legger en ut på Børsen.

Det er spennede å teste to såpass gode riaaer opp mot hverandre over tid..Jeg har bare hatt en riaa hjemme som er oppe blandt disse to...( høyt oppe også) ASR Exclusive siste versjon....Den er utrolig bra !

Skulle gjerne hatt ARC ph7 vsa de to jeg nå har her...en av de riaaene jeg har stor tro på...Igjen Riaaens betydning for lyd i vinylriggen er sterkt undervurdert desverre,.,, Jeg syntes riaaer er så stor del av lyden at jeg vil bruke litt penger på det.

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    he he m M teinum.....fant det på nett , litt morsomt var det jo....

Jeg har en litt større gutt , men avbildet med hønn har jeg da fått til , her med la scala 1 i vinter....

8år og Klipsch både hos mor og far.....på hver sin kant.

en replikk sitter godt når gjestene kommer , " vær forsiktig med høyttalera..." ;D

Legger til at dette gjentok seg å si ofte når jeg hadde Avantgarde vsa inngangen til stua.....Jeg nevnte det HVER gang han gikk forbi den første mnd.....så begynte han å si fra når gjestene skulle forbi..... :)

I morra kommer det kanskje nye høyttalere i hus , skal avgårde å titte på ett par jeg kunne tenke meg.

så får vi se....

Mvh Espen

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn