Moro at vi kan diskutere uten å krangle, setter pris på det.
Får høre litt mer på lydbildet fremover i en periode og se om jeg klarer å observere fenomenet i større grad.
Har blitt litt "lei" slikt de siste årene, hører nå mer på selve lyden enn på lydbildet om du skjønner. Grunnen til at jeg "hører lydbilde" hos deg er nok i størst grad grunnet det uvante.
Er spent på om det er selve høyttalerens fysiske størrelse, og prinsippet (dipol) eller kraftoverføringen i membranene som forsterker høyde-effekten?
Mitt poeng også, få snakker selve lyden. De fleste snakker perspektiv og lydbilde.
Hadde vært interessant å høre fra navnebror hvorfor ikke Totta fungerte.
Forstår hva du mener, selv om jeg ikke "er på samme sted" som deg.
For meg er det motsatt. Mitt gjør at jeg er der det hender, mens ditt gir meg en opplevelse av "mistet overblikk".
Veldig naturlig egentlig, siden vi hører på det vi hører på til daglig.
Kjenner at denne min manglende fokus på lydbilde/størrelse/høyde og perspektiv er et lite handicap.
Normalt legger jeg ikke merke til det i anlegg, men blir "satt ut" når jeg møter noen Leif Juster anlegg (mot normalt).
Tror det er riktig, og at plassering bare vil småjustere selve opplevelsen av lydbildet.
Spill bredt du, det er jo sånn du liker det.
Du skrev:
"RoDa: du skreiv i en post at du syns anlegget mitt var additivt kontra subtraktivt - hva mente du med det? Ble litt nysgjerrig fordi jeg forsto det sånn at du svarte på et spm/utsagn fra meg om at lyden hos meg har lite forvrenging og at det gjør at det kan høres mindre "røft og dynamisk" ut. Tenker du på at anlegget mitt vil avsløre kilden mer enn andre anlegg, eller misforstår jeg?"
Du misforstår litt kanskje.
Jeg mener at anlegget ditt (elektronikken) nok kan være nøytral/forvregningsfattig og av noen derfor kan oppfattes som "missing something". Men jeg oppfatter totalopplevelsen som additiv i det at høyttalerne legger til mer i lyden enn konvensjonelle dynamiske høyttalere.
Det at de stråler bakover, spiller fra en stor flate kontra et mindre punkt og at de kan være litt smått "vinglete" i frekvensgangen målt på tradisjonelt vis gjør i mine ører sitt til at de låter "mer" enn andre høyttalere. Dette kan man sammenligne med 2de harmoniske fra rør hvis man trekker det litt bredt.
Håper det ga litt mening i alle fall?
I tilfellet Femi Kuti mistenker jeg at det er et frekvensområde (i bassen) hvor det skjer masse masse på en gang.
Dersom anlegget har en liten heldig plassert dip i frekvensgangen i det området så kan det gjøre sitt til at anlegget "takler" låta bedre enn andre.
Er du uheldig andre veien og har en liten topp der, så kan lyden virke overloaded og grøtete som en følge av det.
Litt ute på ville tankeveier dette siste avsnittet, men kan det ikke være noe i det?
BR
R