Ja, det skal ikke være Mbare Mbare.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.681
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    Opplevde noe av det samme hos Karma, uten sammenligning forøvrig, at der Totta er en artist som sitter og fremfører sine ting direkte til lytteren, blir det feil i mine ører når han reiser seg opp og blir bredbeint og brautende.
    Bare en liten kommentar:

Har lært at når denne typen musikk skal spilles på et anlegg som mitt, lønner det seg å moderere seg med tanke på volum. Her skal m.a.o. ikke anleggets evne til å flytte luft testes ut. Det kan faktisk også lønne seg å lukke øynene. Det kan så visst hjelpe på intimiteten. Jeg har slik fått Totta til å sette seg på krakken igjen.. ;D
    Hm..Jeg må kanskje ta en tur snart og sjekke om du har rett.

S

Storebror

Gjest
    Karma skrev:
    Storebror:

Jeg hadde ikke den aller minste intensjon om å kritisere hverken din eller andres tilbakemeldinger i denne tråd. Bare generelle betraktninger.
    Slik leste jeg det også, et fint innlegg var det. :)

BR
    R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Hvor skal jeg begynne? Hm.

Hvis jeg forstår deg rett, RoDa, så mener du at høyttalerne er den komponenten i anlegget mitt som i størst grad setter sitt preg på lyden fordi de er såpass spesielle i sin måte å skape lyd på? Det er jeg i så fall helt enig i. Som jeg vel sa i går, jeg tror det ene diskantelementet på disse HT tilsvarer noe sånt som 70 vanlige diskantdomer. Så da blir det jo noe helt annet, på mange måter.

RolfOzzy lurer på om eg strekker meg mot det nøytrale og jeg vil vel si: "Ja, på en måte". Jeg tror nøytral på mange måter er en illusjon, men jeg vil ha anlegget mest mulig ut av veien for meg og musikken - slik sett vil jeg mene at et godt anlegg gjør at du tydelig hører hvordan kvaliteten på innspillingene varierer - både i lydbilde, tonalitet og alle andre parametre. Samtidig tviler jeg på at det vil være mulig fordi at en eller annen farging eller betoning vil et anlegg nesten av nødvendighet måtte sette på lyden.

Anlegget mitt er akkurat nå delvis bygd rundt å få det beste ut av spesielt høyttalerne. Hegel ble delvis valgt fordi den går for å være rask, TVC fordi jeg syns det tilfører veldig lite forvrengning og gir et svært lavt støygulv, RAKK-DAC'en rett og slett fordi det er den beste DAC'en jeg har hørt. Og Magnepan i utgangspunktet fordi jeg var nysgjerrig på hvordan de spilte og hadde mulighet til å drive dem på et vettig vis, etterhvert har jeg satt mer og mer pris på det jeg syns de gjør veldig bra: en slags vektløshet som gjør at musikken bare skjer, skala og størrelse, sammenheng i lyden, hurtighet som få andre høyttalere jeg har hørt. I tillegg syns jeg de er rimelige gode på alle andre parametre også, noe som er et pluss fordi jeg ikke syns totallyden blir for ubalansert. Det jeg er litt undrende til er om det i for stor grad gjør alt like stort - men jeg har plater hvor lydbildet også er tydelig mindre enn det kan være, så det virker ikke sånn.

For min egenn del syns jeg følgende var lærerikt under Horten-messa: jeg og brodern var inne hos Ayra by Radhio folka og spilte bl.a. at kutt av Sade. Det anlegget gjorde 3D som anlegget mitt kan se langt etter. Men selve stemmen, plasseringen i lydbildet, frekvensområdet, størrelsen på utøverne var veldig nært det jeg hører hjemme. Og jeg syns Ayra by Radhio var et rimelig fantastisk anlegg, imho. Men var det fordi de lignet en del på det jeg har hjemme? Hvem vet?

Forøvrig har diskusjonen i ettertid av lytteseansen hos meg blitt noe som forventet: hva er greia med lydbildet??! :) Ja, det er større enn jeg hører på "vanlige" høyttalere eller mer uvanlige HT (f.eks. hos RoDa og RolfOzzy). Men er det unaturlig stort? Jeg syns ikke det, fordi et trommesett i virkeligheta er en ganske svær greie og det er også trompeter, saksofoner og gitarer. Så jeg er tilbøyelig til å helle mot det at mange av oss (og meg inkludert, jeg er også "oppvokst" på stativHT) ikke er vant til at ting skal være stort fordi det ofte er så lite. Akkurat nå står Stuart Staples (vokalisten i Tindersticks) og bandet hans og spiller i stua mi. For meg virker Stuart Staples å være cirka like stor som en voksen mann, hvilket vel han også er (sist jeg så han i hvert fall). Jeg syns det er sånn det skal være, jeg. :)

Det som kvelden i går vel har demonstrert rimelig ettertrykkelig er at Magnepan er noe litt for seg selv, på godt og vondt. Jeg vet at jeg brukte ganske lang tid på å vende meg til lyden de skapte og å "se" lydbildet på en annen måte - morsom ting jeg kom på var at da jeg var hos RoDa måtte jeg justere måten min å "se" musikken på ganske kraftig i forhold til hva jeg var vant til hjemme.

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Hvis jeg forstår deg rett, RoDa, så mener du at høyttalerne er den komponenten i anlegget mitt som i størst grad setter sitt preg på lyden fordi de er såpass spesielle i sin måte å skape lyd på? Det er jeg i så fall helt enig i. Som jeg vel sa i går, jeg tror det ene diskantelementet på disse HT tilsvarer noe sånt som 70 vanlige diskantdomer. Så da blir det jo noe helt annet, på mange måter.
    Ja, det og det at de i så måte (litt ufint) kan kalles additive. For hvordan kan man kalle noe som spiller i begge retninger for nøytralt?
    I forhold til konvensjonelle dynamiske høyttalere og horn så må slike dipoler legge til noe ekstra i lyden? På samme måte som gamle Snell hvor man hadde en bakdiskant med av- og påbryter som kunne piffe opp og lage et større lydbilde. Større men mindre presist og demed litt "krydder"?
    Jeg har hørt litt på MBL sine rundstrålere og likte det meget godt, og jeg oppfattet ikke noe "sært" i lyden ved at dine spilte både foran og både bak.
    Har ikke lest noe teori om MGs, mener produsenten selv at dette er en mer "riktig" reproduksjon av lyd og i så tilfelle hvordan/hvorfor?
    Ref mange diskantdomer, hørte litt på McIntosh sitt hundedyre superanlegg i Gborg. Det spilte stoooort, men også da best på stoooor musikk.

RolfOzzy lurer på om eg strekker meg mot det nøytrale og jeg vil vel si: "Ja, på en måte". Jeg tror nøytral på mange måter er en illusjon, men jeg vil ha anlegget mest mulig ut av veien for meg og musikken - slik sett vil jeg mene at et godt anlegg gjør at du tydelig hører hvordan kvaliteten på innspillingene varierer - både i lydbilde, tonalitet og alle andre parametre. Samtidig tviler jeg på at det vil være mulig fordi at en eller annen farging eller betoning vil et anlegg nesten av nødvendighet måtte sette på lyden.
    Det nærmeste jeg har hørt må være Wilson nå sist på Arken. Rått, ubehøvlet, innsmigrende, berusende +++ you name it! Virkeligheten uten filter. :eek:

Anlegget mitt er akkurat nå delvis bygd rundt å få det beste ut av spesielt høyttalerne. Hegel ble delvis valgt fordi den går for å være rask, TVC fordi jeg syns det tilfører veldig lite forvrengning og gir et svært lavt støygulv, RAKK-DAC'en rett og slett fordi det er den beste DAC'en jeg har hørt. Og Magnepan i utgangspunktet fordi jeg var nysgjerrig på hvordan de spilte og hadde mulighet til å drive dem på et vettig vis, etterhvert har jeg satt mer og mer pris på det jeg syns de gjør veldig bra: en slags vektløshet som gjør at musikken bare skjer, skala og størrelse, sammenheng i lyden, hurtighet som få andre høyttalere jeg har hørt. I tillegg syns jeg de er rimelige gode på alle andre parametre også, noe som er et pluss fordi jeg ikke syns totallyden blir for ubalansert. Det jeg er litt undrende til er om det i for stor grad gjør alt like stort - men jeg har plater hvor lydbildet også er tydelig mindre enn det kan være, så det virker ikke sånn.
    Tror du har elektronikk som matcher høyttalerne og hverandre meget bra. Tror også elektronikken kunne gjort mye utav seg sammen med andre høyttalere.
    Det jeg reagerer kanskje mest på er "skala", dette tror jeg vi har litt forskjellige oppfatninger av.
    Jeg har hatt gleden av å høre på redaktør Vadseths anlegg ved flere anledninger. Skala, da tenker jeg på en anlegg som kan lage en flodbølge av lyd som røsker i parketten og som vokser høyt, bredt, dypt (her snakker vi fotballbaner) med null begrensinger i lydtrykk og som kan stoppe tvert ved neste øyeblikk. Slike anlegg forteller alt for mye om at det vi andre driver med er knappenåler og papirfigurer i forhold. Men ikke det at vi ikke kan være lykkelige likevel. ;)
    Messelyd selv i ypperste klasse ligger laaaangt bak slikt, her må man på hjemmebesøk. Den måten jeg hører ditt anlegg gjør skala på er mer at det fyller denne veggen som er foran deg, det låter bredt grunnet lyttevinkel og ikke like mye grunnet evnen til å ekspandere. Jævli ufint skrevet dette, Mbare. Det er ment som en måte å beskrive skala kontra skala på, og ikke som en nedrakking av anlegget ditt. Legg merke til at mitt tas med i dragsuget, det er også Mikke Mus i forhold til storskala ala Vadseth. :D

For min egenn del syns jeg følgende var lærerikt under Horten-messa: jeg og brodern var inne hos Ayra by Radhio folka og spilte bl.a. at kutt av Sade. Det anlegget gjorde 3D som anlegget mitt kan se langt etter. Men selve stemmen, plasseringen i lydbildet, frekvensområdet, størrelsen på utøverne var veldig nært det jeg hører hjemme. Og jeg syns Ayra by Radhio var et rimelig fantastisk anlegg, imho. Men var det fordi de lignet en del på det jeg har hjemme? Hvem vet?
    Meget spennende, skal prøve å få hørt disse i Trondheim. Mange skryter av disse høytalerne.

Forøvrig har diskusjonen i ettertid av lytteseansen hos meg blitt noe som forventet: hva er greia med lydbildet??! :) Ja, det er større enn jeg hører på "vanlige" høyttalere eller mer uvanlige HT (f.eks. hos RoDa og RolfOzzy). Men er det unaturlig stort? Jeg syns ikke det, fordi et trommesett i virkeligheta er en ganske svær greie og det er også trompeter, saksofoner og gitarer. Så jeg er tilbøyelig til å helle mot det at mange av oss (og meg inkludert, jeg er også "oppvokst" på stativHT) ikke er vant til at ting skal være stort fordi det ofte er så lite. Akkurat nå står Stuart Staples (vokalisten i Tindersticks) og bandet hans og spiller i stua mi. For meg virker Stuart Staples å være cirka like stor som en voksen mann, hvilket vel han også er (sist jeg så han i hvert fall). Jeg syns det er sånn det skal være, jeg. :)
    Jeg er imponert over hvor godt du "ser" slike ting i lydbildet. Dyktig på dette er du! Jeg reagerer mer på det som jeg opplever som en "blås opp" effekt, enn jeg reagerer på selve størrelsen. Det blir liksom litt trangt om plassen i lydbildet, og det at stemmen til vokalisten kommer fra "overalt" på en gang er (her kommer det ordet igjen:) uvant. Jeg blåser også opp disse tingene nå, oppleves ikke så brutalt. ;) Størrelsen på elementene i lydbildet hadde passet bedre i et lydbilde som var noen meter større i alle retninger sammen med en lytteposisjon som var lengre unna. IMH(and twisted)O
    Men selv om det fortsatt er uvant, så må jeg benytte anledningen til å si at jeg nå i større grad forstår din fascinasjon og "elsk" for denne måten å høre musikken på. Kanskje spesielt flyten og størrelse hadde vært moro å kombinere med de aspekter jeg liker så godt fra "vanliglyden" :eek: 8) ;D

Det som kvelden i går vel har demonstrert rimelig ettertrykkelig er at Magnepan er noe litt for seg selv, på godt og vondt. Jeg vet at jeg brukte ganske lang tid på å vende meg til lyden de skapte og å "se" lydbildet på en annen måte - morsom ting jeg kom på var at da jeg var hos RoDa måtte jeg justere måten min å "se" musikken på ganske kraftig i forhold til hva jeg var vant til hjemme.
    Jeg har også forsøkt å henge meg opp i dette igjen, grunnet triggingen fra å høre på ditt anlegg. Egentlig har jeg beveget meg såpass langt vekk at det ikke betyr en pøkk, men nå bruker jeg litt energi på å sanse dette i større grad. En liten tanke så langt er om ikke stativhøyttalere i større grad "slipper" lyden og er mindre hørbare? Er nok ikke utlært i morra heller ;D

Mvh
    Rolf

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.366
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror at maggiens måte å tolke musikk på blir enten "dette var flott, det er jo som å være på konserten jo, jeg står helt i front", eller "dette ble rett og slett for tamt, hvor er egentlig lydbildet her'a?"

Smak og behag..

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Faen meg ikke noe smak og behag her, jeg flytta fra Nord-Norge og til Østlandet for å omvende alle til Magnepan og jeg har ikke tenkt å gi meg før selv RolfOzzy kjøper Magnepan. ;D

RoDa:

Dette er en flott diskusjon! Jeg lærer og tenker så det står etter. Herlig.

I hvert fall, til saken: et litt abstrakt poeng - ved å definere Maggies som additive på bakgrunn av at de gjør ting annerledes enn HT med vanlige elementer, så definerer du de "vanlige" HT som "rett", eller i hvert fall de som definerer om det som legges til ved Magnepaner er additivt eller subtraktivt. Det kan jo være at det er vanlige elementer som er mer feil enn Magnepan? ;) Jeg ville kanskje heller ment at alle elementer må legge til noe fordi de tross alt må bevege seg for å skape lyd på en eller annen måte. Men hvilken måte som er rett?

Maggie-gutta i USA mener selvfølgelig at Magnepan er veien til lyset, konsertsalen og rockefestene. På en mer seriøs tone så er PR'n deres at Magnepan sprer lyd på en mer korrekt måte enn vanlige høyttalere - fordi det er så scwhære elementer som dermed flytter mer luft og også flytter luft i høyde, noe vanlige HT i mindre grad gjør. Derfor får du en mer korrekt presentasjon av lydbildet enn med kasseHT. De er ikke punktkilder i så stor grad (min tolkning).

Videre skriver de i entuasistske baner om at elementet på Maggiesene er så supertynne og lette at de trenger å bevege seg svært lite - og i tillegg beveger de seg vesentlig raskere både i start og stopp-fasen enn vanlige elementer, som bidar til at lyden "slipper" HT i mye større grad samt at du får en større opplevelse av at ting er live. Resultatet er større lydbilde, mer luft og naturlighet og en større følelse av at det er "ekte".

(De to siste avsnitta er oppsummert fra Magnepan sine hjemmesider og får stå for deres regning.)

De Wilson-HT du snakket om hørtes helt rått ut, ja. De skal stille ut Sophia i Trondheim, gleder meg til å høre dem. Kanskje jeg må over på det? Wilson MAXX i stua mi? :eek:

Vadseth sitt anlegg skulle jeg solgt et par skjorter for å ha fått hørt, jeg tror den mannen har en lyd hjemme som er veldig nært mitt ideale, i hvert fall slik han beskriver det selv. Og nei, jeg tror ikke på noen måte at anlegget mitt er i stand til å gjøre skala på den måten, det ville jo vært helt sjukt i så fall. :) Og jeg er også enig med deg i at anlegget mitt, spesielt når det skjer mye samtidig kan høres "trangt" ut, sannsynligvis fordi dybden bakover ikke er helt der jeg skulle ønske at den var. Jeg lurer på om jeg skal hente ei slegge og slå ut veggen bak sofaen, den går jo bare ut i en gang uansett, så husverten kan ikke bli så sint for det, kan han vel? Seriøst, så tror jeg at anlegget mitt hadde tjent på et noe større rom, ja.

Når jeg snakker om skala snakker jeg i sammenligning med det jeg har hørt hos deg, brodern, Andreas, meg sjøl med stativHT. Jeg vet ikke om dere spilte noe klassisk i går når jeg ikke var i området? Da flytter anlegget luft og greit, det er ikke så stort og imponerende som jeg har på andre anlegg, og dybden er ikke alt den kunne vært, men fanden spare: jeg liker det!

Et annet sidespor/poeng: du sier at du ikke er så opptatt av soundstaging og sånt, likevel er det du kicker på mest hos meg? Eller er det størrelsen på utøverne eller mangelen på plassering? Jeg har, for min del, ikke noe problem med å plassere utøverne når jeg sitter å hører på musikk (men helledussen, jeg hører forskjell på kabler, så da kan jeg vel innbille meg et lydbilde også? :) ).

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Mbare skrev:
    Faen meg ikke noe smak og behag her, jeg flytta fra Nord-Norge og til Østlandet for å omvende alle til Magnepan og jeg har ikke tenkt å gi meg før selv RolfOzzy kjøper Magnepan. ;D
    Lykke til ;D

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.681
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:

Du skal vel ikke selge de? :eek: ;D

Vi må huske at det aller viktigste her, det er at du er fornøyd med sakene dine.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Så det at jeg har brukt mesteparten av dagen, gråtende, i fosterstilling med en stor kniv i den ene hånden og et rep i den andre fordi jeg nå er overbevist om at jeg aldri blir tatt inn i varmen i Østfold-hi-fi igjen (anlegget mitt klarte ikke Totta!) betyr ingenting for noen? Bare vær sånn. Så kan dere se hvor mange venner dere får... Det holder at jeg er fornøyd, liksom. Jeg har jo investert hele sjelslivet mitt i dette anlegget! Liker dere ikke anlegget mitt, liker dere ikke meg. Dumminger!

:'( ::) :eek: 8) :D ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.845
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid ment at min kone burde bedrive privatpraksis. En mann og hans stereo går inn under familieterapi, gjør det ikke?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Valentino skrev:
    Jeg har alltid ment at min kone burde bedrive privatpraksis. En mann og hans stereo går inn under familieterapi, gjør det ikke?
    Jeg ville så absolutt ment det. På den annen side: når 4 år med terapi ikke har ført meg lengre enn jeg kom i dag, hvor skal 4 år til ta meg som jeg (ikke) vil være? ::) ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.845
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg nevnte i den betente tråden at jeg så et par Quad ESL-63 i dag. De er terapi. Effektiv sådan; Husk, også de spiller like godt bakover.

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    I hvert fall, til saken: et litt abstrakt poeng - ved å definere Maggies som additive på bakgrunn av at de gjør ting annerledes enn HT med vanlige elementer, så definerer du de "vanlige" HT som "rett", eller i hvert fall de som definerer om det som legges til ved Magnepaner er additivt eller subtraktivt. Det kan jo være at det er vanlige elementer som er mer feil enn Magnepan? ;)
    Godt poeng! :)

Et annet sidespor/poeng: du sier at du ikke er så opptatt av soundstaging og sånt, likevel er det du kicker på mest hos meg? Eller er det størrelsen på utøverne eller mangelen på plassering? Jeg har, for min del, ikke noe problem med å plassere utøverne når jeg sitter å hører på musikk (men helledussen, jeg hører forskjell på kabler, så da kan jeg vel innbille meg et lydbilde også? :) ).
    Hehe, nettopp. Jeg har over tid bevegd meg vekk fra lydbildefascinasjon og til et punkt hvor jeg ikke "bryr meg" så mye om det.
    Jovisst hører jeg bredde, dybde, høyde og plassering. Men klangen og "selve lyden" har blitt viktigere for meg.
    Men så kommer dette anlegget fra nord og gjør noe helt "speisa" annerledes enn det jeg har hørt på leenge. Jeg henger meg opp i det og er undrende til hvorfor det kan være slik......
    Faktisk trivdes jeg svært godt utenfor sweetspot i går, da ble jeg ikke distrahert og kunne nyte musikken uten å la min lille hjerne plages av uvant presentasjon.
    Det er rett og slett komisk at jeg henger meg sånn opp i det nå, glemt er alle ssss-er, stram bass, dynamikk, klangbalanse, oppløsning....... Tilbake står et lydbilde?? ::) :p :eek:

:) R

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    (anlegget mitt klarte ikke Totta!)
    Koste meg stort med "Jungmann Jansson" jeg, kjempelåt!!

Totta 3 var det visst, og så var det smart å kjøpe duetterna hørte jeg. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Jeg spør igjen, hvor ble det av pølsene? :-* :-*

Når det gjelder Quad, så har jeg vært i et av europas mest vellydende ( i mine øre) lydstudios ved noen anledninger. På loftet der stå det sikkert ca 30 par med Quad rørblokker fra 60-tallet, samt quad som monitorer i hovedrommet. På grensen til porno faktisk. :D

PS. forøvrig bra "hjemme"hos tråd, fordi den ikke bare pakker alt inn i "kompissnillisme", men faktisk avdekker forskjellig oppfatning av, kremt "god eller riktig" lyd, i en mer konstruktiv måte. Litt lei av "you scratch my back" tråder

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    På den annen side: når 4 år med terapi ikke har ført meg lengre enn jeg kom i dag, hvor skal 4 år til ta meg som jeg (ikke) vil være? ::) ;)
    Til bokshøyttalerhelvete, stedet med de små lydbilder og miniatyrartister i fleng!
    Stuart Staples på høyde med en Duplo-figur...... ;D ;D ;D

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Vel,

sjøl konsentrerte jeg meg ikke mye på plassering, perspektiv og dybde, tenker at slikt er
    plasserings- og romavhengig (selvfølgelig), dette var første gang med Magnepan, første gang i det rommet, og
    første gang med mye av musikken som ble spilt.

Trenger å bruke tid med musikk jeg kjenner, er vel generelt treg i oppfattelsen.... ;)

Samtidig er det, som andre har nevnt, nødvendig å begynne å høre "på nytt"; i andres hjem, og med helt andre
    komponenter; vi har gjerne vårt eget anlegg i hodet, og alt annet blir "målt" opp i mot det.

Magnepan var en fascinerende musikkformidler, lyden fylte opp rommet på en helt annen måte enn med vanlige bokser (jeg skriver vanlige bokser, fordi jeg selv er glad i uvanlige ditto). Sånt sett overasket det at det var en ganske tydelig sweetspot, men lyden fylte rommet, og den var for meg preget av en umiddelbar levering, god detaljeringsevne og evne til å følge med i travle passasjer/låter.
    For å flåse litt; opplevde jeg lydformidlingen som beliggende et sted mellom elektrostater og konvensjonelle høyttalere.
    Som en av de andre bemerket, gikk det fint an å hygge seg med "mono" også, når man under stolleken befant seg ute på flankene, - men det låt best i stolen til høyre...... ::)
    En del av musikken, og jeg sier meg nok enig med Jan her; singer/songwriter type materiale; opplevdes svært realistisk.
    Ikke at noe annet var dårlig som sådan, men det virket som anlegget virkelig koste seg med dette; Patricia Barber, To Rustne Herrer, Tom Waits, Dronning Mauds Land, Tindersticks....

Men Totta låt ikke bra, det har Rolfozzy rett i, mistenker dog at volumet hadde noe med saken å gjøre akkurat da, tar med litt Totta selv neste gang, må prøve det der igjen...... ;)

Vi opplevde vel noen ganger det Mbare beskriver som "hvit diskant"(?), lyden ble stressa, og slitsom å høre på, - som sagt min første Magnepan-lytt; er jeg helt på jordet om jeg kaller det klipping?
    Det må sies at vi i disse tilfellene hadde volumkontrollen skrudd generøst opp, og lå godt over det jeg vil kalle
    dagligdags lyttenivå.
    Jeg mener å ha fått meg fortalt at Magnepan er strømsultne, og om det er tilfelle, blir det kanskje et spørsmål om hvorvidt det var høyttaler eller sluttrinn som kom med innvendinger? Eier har sikkert noe input om det.

Antar at Mbare har flyttet anlegget rundt i alle mulige og umulige plasseringer før han har fattet valget om nåværende plassering, kjente selv at jeg var nysgjerrig på hvordan det ville spille med lytteposisjon i buen ut til spisestua, men regner som sagt med at det er utprøvd.

Det er ikke vanskelig å se, jeg mener høre, at Mbare tilbringer mye tid med å kose seg med musikk i selskap med anlegget sitt. I tillegg til at det låter bra, ligger det så mye tweaking og selvbygg i anlegget, at det i seg selv skaper et "personlig" forhold mellom eier og musikkformidler.

Kommer svært gjerne tilbake, i en nær fremtid, Mbare!

::)

Morten

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.366
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Først og fremst - Hva i huleste er Totta??

For det andre, noe kjenner jeg igjen - Hos meg fungerer høyttalerne best til "rolig" musikk, kommer en over på hardrock osv. så blir ikke høyttalerne troverdige i det hele tatt. Rett og slett alt for detaljert - og litte mannekropp.. Smal sweetspot kan en ikke gjøre noe med, selv om den før var mye smalere - før jeg snudde anlegget. Nå er det slett ikke kriste å sitte et godt stykke ut på siden.
    Ang.diskanten så forstår jeg det bare ikke - synes aldri - har heller ikke hørt det av andre, at den noen gang kan låte stresset.

Men det kan være p.g.a jeg ikke kan spille så høyt med miitt anlegg??

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Pølsene gjorde nok aldri sin entré, merkelig nok. Ikke var de etterspurt heller. Du får komme på besøk, Eros, og ta med egne pølser så kan jeg lage vafler. :) Jeg er også helt enig i at dette ble en veldig fin tråd, syns det er mye bedre å få ordentlig diskusjoner enn slike "Dæven så bra det spiller!" ting. Jeg er jo fornøyd med det jeg har og har ikke tenkt å bytte ut HT, så det er morsomt å høre hva folk som kommer fra helt andre anlegg (det var folk her med stativHT, Klipsch og rør, Mirage, u name it) tenker om mitt anlegg.

Når vi spilte Totta var volumet vesentlig høyere enn jeg noensinne spiller selv. Hva som skaper denne "hvite" diskanten eller hardheten, vet jeg ikke helt. Jeg har lest i reviews at det er blitt kommentert at Maggies kan oppfattes sånn, samtidig kan det jo også være en interaksjon mellom forsterker og/eller rom? HT er oppgitt til en sensivitet på 86 db, begge dens storebrødre er blitt målt til 83, så 83 db er nok mer realistisk. Så hvis vi skal klare å spille 110 db med en sensitivitet på 83 db, krever HT 512 watt. 107 db vil kreve 256 watt. Lasten er 4 ohm, visstnok ganske flat. Jeg tror forsterkeren min skal klare rundt 350 watt i 4 ohm. Så rundt 105-107 db vil jeg anta at forsterkeren jobber helt på kanten av hva den klarer å gjøre og å levere, noe som kanskje gjør at den kan bli hard? Ikke vet jeg, dette er langt utenfor ting jeg egentlig kan noe om. Og jeg vet heller ikke hvor mye HT "tåler" - Magnepan er ikke i stand til å fungere som PA-anlegg, så vidt jeg har skjønt.

Det jeg også syns er morsomt er at jeg syns ikke anlegget mitt og RoDa spiller forskjellig når det kommer til oppløsning, detaljering, tonalitet - alle disse "primære"tingene - det er først og fremst på soundstaging anleggene skiller kraftig lag. Og når jeg var hos han og hørte på "min" medbrakte musikk, så var lydbildet mye likt hos han som jeg er vant til å se det her hjemme - i forhold til plassering o.a. Det var bare mindre og noe mer pin-pointed. :)

En annen ting: hvis den tanken min om at anlegget mitt har mindre forvrengning enn mange andre anlegg, spesielt de med rør, så vil jeg tro at det også gjør noe oppfattelsen av hva som er høyt - jeg opplever i hvert fall at jeg spiller høyere nå enn jeg har gjort før fordi det er så rent og uforvrengt - men det kan kanskje også gjøre at når noen prøver å "matche" lydnivået de har hjemme på anlegget mitt, så blir det vanskelig fordi høyt hos meg er noe annet enn høyt hos dem?

Lagga: jeg har ikke prøvd å ha anlegget på andre vegger enn det jeg har nå. Jeg har også hatt lyst til å prøve å ha det på veggen med buegangen, men det blir så jævlig mye styr med plassering og slikt (hvor skal racket stå? TV'en? Sofaen?). Men det hadde vært gøy å prøvd, så hvis noen vil hjelpe til engang kan vi godt prøve. Dog burde sannsynligvis cd-rackene også flyttes i så tilfelle fordi Maggies ideelt sett bør spille mot "samme" bakvegg. Og den stående invitasjonen presentert andre steder i tråden gjelder for deg og. Bare å ta med plater å komme, det er utelukkende hyggelig.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.681
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg som er synderen når det gjelder Totta på høyt volum.
    Først, så høyt spiller jeg aldri hjemme. Det er ikke nødvendig.

Hvorfor skrudde jeg så høyt opp ?

Fordi jeg fikk ikke skikkelig sammenheng i lyden med for lavt volum. Jeg syns det ble mangler i sammenhengen i musikken ved lavt volum.

Men jeg merka jo at når volumet ble for høyt så var det andre ting som ikke klaffa helt.
    Det er noen jævla vanskelige høytalere du har, Mbare.

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Hei!

Jeg hadde litt lyst å gjøre min entré i denne tråde på ett eller annet tidspunkt, og nå passet det egentlig bra!

Jeg var jo ikke akkurat tilstedet under denne lyttekvelden, men jeg er vel en av få som regelmessig har hørt broderns anlegg over tid, og over de forskjellige fasene det har gjennomgått.

Det er utrolig gøy å lese denne tråden, alle har bidratt med sin måte å møte ett nytt anlegg på, virker det som, og det er ganske intressant å lese om. Alle har på en måte følt seg litt utfordret? Jeg tenkte å dele mine inntrykk av oppsettet, til tross for at jeg ikke var der :) Jeg antar nemlig at jeg kommer til å få hilse på mange av dere på ett eller annet tidspunkt når jeg er på besøk i Fredrikstad nestegang.

Hver gang jeg setter meg ned forran oppsettet til brodern, så bruker jeg alltid litt tid på å "skjønne" eller "venne meg til" lyden. I det siste har jeg tenkt litt på hva det er jeg skal skjønne, egentlig. Det virker som jeg bruker progressivt mindre tid for hver gang på å bli komfortabel med lyden. Jeg husker spesielt en gang i Tromsø der jeg satte meg ned og var overbevist om at noe var galt, koblet ned det meste av kabler, dobbeltsjekket alle tilkoblinger og så videre. Fant ingenting galt. Gikk en hel dag med skråblikk på annlegget når det spillte :)

Det som gjør meg forvirret hver gang er at jeg setter meg ned, og prøver å bare høre på musikken, prøver å ta inn artisten på en måte. Da reagerer jeg som oftest med at alle de inntrykkene jeg vanligvis får av den gitte artisten eller låta er radikalt endret! "Jøss, er det DETTE de virkelig ville formidle med musikken sin?" og slike ting dukker opp i hodet.

Etter dette er det lett å ramle ned i en fullstendig analyse av anlegget, og høre etter mangler eller detaljer og forskjeller iforhold til den lyden jeg er vant til. Det er som regel denne analyse-perioden som jeg bruker progresivt mindre tid på.

Fordi når jeg da setter på forskjellig musikk, live opptak, studio mikser, enkel visesanger etcetc, så forventer jeg litt å klare å høre en gjennomgående karakter eller signatur (eller farging), men da pleier jeg å innse at alle de parametrene jeg liker, eller lyden jeg liker på ei gitt plate, pleier som regel å være der, mens synergien av hele låta er satt sammen annerledes.

Det er nettopp denne egenskape til annlegget jeg liker best! Jeg synes at det formidler musikken/nerven/uttrykket på en veldig bra måte som tar oppmerksomheten min!

Det er en egenskap som anlegget til brodern har hatt lenge, men er enda mer raffinert nå. Det som er intressant i mine ører er at Maggiene er utrolige kilne for plassering, og også for rommet. Det var veldig intressanne målinger som Storebror hadde tatt synes jeg. Nå er jeg ingen ekspert på å tolke slike målinger, og det var flott at du tok med målinger fra eget anlegg! Hadde vært gøy å brukt måleoppsettet for å finne en beste plassering for både flat frekvensrespons og minimal påvirkning av rom nodene. Jeg tror han har en større utfordring enn noensinne med selve rommet.

Jeg opplever også at enkelte plater ikke fungerer så bra å spille. Er litt usikker på hva som er grunne til dette, men jeg så at noen av dere også opplevde det samme. Det samme med lavt volum, hvor ting mister litt sammenheng.

Jeg er ganske sikker på at mange av de tingene som har vært påpekt i denne tråden, er utfordringer mellom høytalere og rom.

Videre er det en ting jeg vil ta fram som jeg VET er en flaskehals i annlegget, nemlig kontaktene mellom filterboksene og selve elementene (på maggiene). Det var vanskelig å finne riktig type da jeg lagde filteret. Disse pluggene sitter EKSTREMT dårlig. Dårlig kontakt har jeg opplevd mange ganger kan føre til anstrengt lyd i toppen. Det kan forklare denne "hvite diskanten" som flere av dere opplevde. Er litt usikker på hvilken effekt dårlige kontakter har for mellomtone og bass.

Uansett, dette er noe som vi skal fikses neste gang jeg er der :)

Mvh,

Slarssen

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.421
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    HoJ skrev:
    Først og fremst - Hva i huleste er Totta??

For det andre, noe kjenner jeg igjen - Hos meg fungerer høyttalerne best til "rolig" musikk, kommer en over på hardrock osv. så blir ikke høyttalerne troverdige i det hele tatt. Rett og slett alt for detaljert - og litte mannekropp.. Smal sweetspot kan en ikke gjøre noe med, selv om den før var mye smalere - før jeg snudde anlegget. Nå er det slett ikke kriste å sitte et godt stykke ut på siden.
    Ang.diskanten så forstår jeg det bare ikke - synes aldri - har heller ikke hørt det av andre, at den noen gang kan låte stresset.

Men det kan være p.g.a jeg ikke kan spille så høyt med miitt anlegg??
    har du noen gang prøvd å tilføre maggisene dine mere krefter hoj??
    her hos meg er jeg imponert over hvor godt dem takler rock,metall ;)
    men selvføgelig det idelle er jo musikk alla dire straits,nora jones osv

sorry,ikke meningen å kuppe tråden

mvh

S

Storebror

Gjest
    Mbare skrev:
    Jeg er også helt enig i at dette ble en veldig fin tråd, syns det er mye bedre å få ordentlig diskusjoner enn slike "Dæven så bra det spiller!" ting.
    Ja, dette har vært så til de grader interessante etterspill. Selv om man kan savne dette klapp på skulderen og så fin lyd som du har, så er nok dette mer drivende for ytterligere lek og moro med anlegget. Tror vi alle som var der koste oss med godlyd, musikk og hyggelig samvær. Kan hende vi (eller i alle fall jeg) skal bli bedre til å beskrive dette også.

Hva som skaper denne "hvite" diskanten eller hardheten, vet jeg ikke helt. Jeg har lest i reviews at det er blitt kommentert at Maggies kan oppfattes sånn, samtidig kan det jo også være en interaksjon mellom forsterker og/eller rom?
    Leste det samme i en review jeg også. Ja, du leser rett: Du har fått meg til å begynne å undersøke mer om disse høyttalerne.... ;D

Det jeg også syns er morsomt er at jeg syns ikke anlegget mitt og RoDa spiller forskjellig når det kommer til oppløsning, detaljering, tonalitet - alle disse "primære"tingene - det er først og fremst på soundstaging anleggene skiller kraftig lag. Og når jeg var hos han og hørte på "min" medbrakte musikk, så var lydbildet mye likt hos han som jeg er vant til å se det her hjemme - i forhold til plassering o.a. Det var bare mindre og noe mer pin-pointed. :)
    Ja, og dette er kanskje grunnen til at jeg henger meg sånn opp i presentasjonen, siden alt annet er "likt"?
    Mitt er en tanke mer fyldig mellom 100 og 500 Hz, samt at ditt er litt mer markert "bbc" enn mitt.
    Men som du sier, det spiller mye likt totalt sett.
    En tanke spratt frem: Mine er jo ikke så store og tunge, de kunne sikkert vært med en tur til deg og forsøkt seg i samme posisjon som dine?
    Det som broderen nevner er det flere andre som har snakket om, disse høyttalerne trenger tilvenning. Jeg ber derfor ærbødigst om audiens en ettermiddag for å høre litt mer medbrakt og bli innspilt...... ;D

En annen ting: hvis den tanken min om at anlegget mitt har mindre forvrengning enn mange andre anlegg, spesielt de med rør, så vil jeg tro at det også gjør noe oppfattelsen av hva som er høyt - jeg opplever i hvert fall at jeg spiller høyere nå enn jeg har gjort før fordi det er så rent og uforvrengt - men det kan kanskje også gjøre at når noen prøver å "matche" lydnivået de har hjemme på anlegget mitt, så blir det vanskelig fordi høyt hos meg er noe annet enn høyt hos dem?
    Ikke usannsynlig det sikkert. Disse "rørete" anleggene låter jo bare bedre når mildt presset, mens transistorkreftene låter harskt i samme setting.

Lagga: jeg har ikke prøvd å ha anlegget på andre vegger enn det jeg har nå. Jeg har også hatt lyst til å prøve å ha det på veggen med buegangen, men det blir så jævlig mye styr med plassering og slikt (hvor skal racket stå? TV'en? Sofaen?). Men det hadde vært gøy å prøvd, så hvis noen vil hjelpe til engang kan vi godt prøve.
    Husker du jeg nevnte det samme? Hadde vært moro å prøvd! :)

Flott innlegg fra Lagga forresten! 8)

S

Storebror

Gjest
    Slarssen skrev:
    Broderen jo! Hallo!
    Må passe på å skryte av Rakk-dac og tvc + headampen, vanvittig flott bygget laaangt fra "typisk diy". Imponert 8)

Jeg antar nemlig at jeg kommer til å få hilse på mange av dere på ett eller annet tidspunkt når jeg er på besøk i Fredrikstad nestegang.
    Hadde vært hyggelig det :)

Hver gang jeg setter meg ned forran oppsettet til brodern, så bruker jeg alltid litt tid på å "skjønne" eller "venne meg til" lyden. I det siste har jeg tenkt litt på hva det er jeg skal skjønne, egentlig. Det virker som jeg bruker progressivt mindre tid for hver gang på å bli komfortabel med lyden. Jeg husker spesielt en gang i Tromsø der jeg satte meg ned og var overbevist om at noe var galt, koblet ned det meste av kabler, dobbeltsjekket alle tilkoblinger og så videre. Fant ingenting galt. Gikk en hel dag med skråblikk på annlegget når det spillte :)

Det som gjør meg forvirret hver gang er at jeg setter meg ned, og prøver å bare høre på musikken, prøver å ta inn artisten på en måte. Da reagerer jeg som oftest med at alle de inntrykkene jeg vanligvis får av den gitte artisten eller låta er radikalt endret! "Jøss, er det DETTE de virkelig ville formidle med musikken sin?" og slike ting dukker opp i hodet.

Etter dette er det lett å ramle ned i en fullstendig analyse av anlegget, og høre etter mangler eller detaljer og forskjeller iforhold til den lyden jeg er vant til. Det er som regel denne analyse-perioden som jeg bruker progresivt mindre tid på.

Fordi når jeg da setter på forskjellig musikk, live opptak, studio mikser, enkel visesanger etcetc, så forventer jeg litt å klare å høre en gjennomgående karakter eller signatur (eller farging), men da pleier jeg å innse at alle de parametrene jeg liker, eller lyden jeg liker på ei gitt plate, pleier som regel å være der, mens synergien av hele låta er satt sammen annerledes.
    Spennende å høre om! Har også hørt flere som nevner det samme, og selv om jeg ikke tror dette kommer til å bli yndlingshøyttalerne mine på sikt så skylder jeg oppsettet å høre meg mer inn på det. Mangfoldet innen hifi er stort når det kan være såpass forskjellige syn på virkeligheten blant produsenter. Og takk for det! 8)

Det er en egenskap som anlegget til brodern har hatt lenge, men er enda mer raffinert nå. Det som er intressant i mine ører er at Maggiene er utrolige kilne for plassering, og også for rommet. Det var veldig intressanne målinger som Storebror hadde tatt synes jeg. Nå er jeg ingen ekspert på å tolke slike målinger, og det var flott at du tok med målinger fra eget anlegg! Hadde vært gøy å brukt måleoppsettet for å finne en beste plassering for både flat frekvensrespons og minimal påvirkning av rom nodene. Jeg tror han har en større utfordring enn noensinne med selve rommet.
    Vi snakket om å måle litt mer, også med "Andreas sin" plasseringen. Men det er ikke lett å kombinere med "klubbkveld" ;D
    Skal sikkert få til det på sikt tenker jeg.

Jeg opplever også at enkelte plater ikke fungerer så bra å spille. Er litt usikker på hva som er grunne til dette, men jeg så at noen av dere også opplevde det samme. Det samme med lavt volum, hvor ting mister litt sammenheng.

Jeg er ganske sikker på at mange av de tingene som har vært påpekt i denne tråden, er utfordringer mellom høytalere og rom.
    Jeg tror disse høyttalerne fortoner seg som mareritt å plassere kontra vanlige bokshøyttalere.
    men dagsøkter som dere hadde forrige helg er nok meget lærerike og nyttige.

R

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det er bare å invitere seg hit det, Storebror. Og høyttalerne dine er hjertelig velkommen de og, hadde vært et veldig spennende prosjekt - ditto for Marantzen din for å sammenligne den med den innebygde RAKK-Dac'en. :) Målinger og sånt får vi tid til en annen gang, er enig i at det hadde vært gøy å prøvd seg fram til en mest-frekvenskorrekte-kurve-sted, f.eks.

Morro at anlegget mitt får deg til å tenke, det kan umulig være en dårlig ting. :)

Brodern får nok hilse på RoDa i Trondheim, vil jeg tro. Bra innlegg, broder, forøvrig, ditto for Lagga.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.366
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har du hørt disse høyttalerne ett annet sted Mbare? Kan bli artig å få høre dette..

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    HoJ skrev:
    Har du hørt disse høyttalerne ett annet sted Mbare? Kan bli artig å få høre dette..
    Trur ikke eg helt skjønte ka du mente?

S

Storebror

Gjest
    Karma skrev:
    Kan du måle men ikke tolke??
    Har jeg sagt det? Jeg ville bare gjerne har noen betraktninger fra de som bruker målinger mer aktivt enn meg.
    Se min Montana-omtale i Fidelity for målinger kontra lytting.

Vel, jeg kan ingen av delene.. ;)
    Nei vel

B

Back_Door

Gjest
    Storebror skrev:
    Karma skrev:
    Har jeg sagt det? Jeg ville bare gjerne har noen betraktninger fra de som bruker målinger mer aktivt enn meg.

Nei vel
    Det var ment som en fleip, Storebror! ;)

Kan utmerket godt forstå at det vil være interessant med kommentarer fra andre kyndige på slike målinger som du har foretatt.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Storebror skrev:
    Det vokser Andreas, det gjør det. Men det står også klart for meg at slike høyttalere satt opp slik Mbare har dem ikke er innertier for meg. Jeg er likevel nysgjerrig på hvordan det hadde vært å leke med slike i egen stue, hva kunne jeg fått til med justering mot egne preferanser med brødfjølhøyttalere? ::)

Mvh
    Rolf
    For en herlig tråd.
    Først må jeg bare si at det er veldig moro at dere tar dere tid til målinger, bilder og utfyllende rapporter. Blir jo nesten som å ha vært med.
    For oss som i aller størst grad sitter med nesa oppi eget anlegg er erfaringsutvekslingen fra slike kvelder som dette gull verdt bare å høre om. Det at et anleggs prestasjoer settes i perspektiv ved direkte sammenligning med andre anlegg uten at det legges så mye i mellom gjør det jo så jævla lesbart! Dette er kanskje en av de få tråder, reportasjer, omtaler i div magasiner jeg har lest hvor jeg synes jeg lærer noe om lyd. Kanskje kommer det av at jeg kjenner og har hørt endel på anlegget i fokus. Håper ikke dere gir dere her, men får til å bytte litt om på komponenter tilgjengelig i krinsen. Det tror jeg blir lyd-nyttig.

Tror jeg ikke jeg forkaster hypotesen min om at dere blir maggi-addicts riktig enda, selv om det kanskje gikk litt på trynet ved første forsøk. Jeg kjenner meg godt igjen, satt akkurat som Slarssen beskriver de første gangene jeg hørte MG12 og lurte på hva som egentlig foregikk. Må nok legge til at jeg sammen med Mbare og Slarssen har hatt så mye hifi - moro som i stor grad har blitt formidlet gjennom MG12-ene at jeg sikkert har en kraftig bias bare der ;).

Ellers håper det ikke legges for mye tid ned i posisjonen min. Jeg var vel såpass bedugget den kvelden den ble til at...ja, dere skjønner helt sikkert. Slik jeg husker det (..og alle ler...) var det litt bedre fokus på og mer energi i stemmen til Cat Powers i låta "the greatest" med min pos.

S

Storebror

Gjest
    Karma skrev:
    Storebror skrev:
    Karma skrev:

Nei vel
    Det var ment som en fleip, Storebror! ;)

Kan utmerket godt forstå at det vil være interessant med kommentarer fra andre kyndige på slike målinger som du har foretatt.
    Takker, da er vi på linje :)

S

Storebror

Gjest
    Andreas skrev:
    Ellers håper det ikke legges for mye tid ned i posisjonen min.
    Den er teipet på gulvet til Mbare, og jeg har tro på at Maggieheaven åpenbarer seg så snart jeg får hørt høyttalerne i den posisjonen.....
    Hele din hifi-kred i mine øyne står og faller på dette!! ;D

R

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for kaffe/lytt/vafler og en hyggelig kveld Mbare og Lille_Adam :)
    Skal ikke legge ut i hytt og gevær om kvelden men skal gjøre det kort og greit.

Det låt ganske så bra syns jeg :)
    Ikke spilte vi så jæ*** høyt som sist jeg var nedom heller.

Hadde med noen cd's, Procupine Tree (Coma Divine/Fear of a blank planet), Tom Waits (used songs),
    Gåte, The notting hillbillies Neil Young & Crazy Horse (Weld).

Det meste låt bra i mine ører.Tom W og skivene til Lille_Adam låt meget bra.
    Tror ikke anlegget/høytalerne til Mbare er så ille glad i "så der" innspillinger ;) Gåte låt ikke så veldig bra.PT greit nok.
    De andre derimot låt absolutt mye bedre.
    Tar gjerne flere kvelder der nede på "loftet" til Mbare bare så det er sagt.

Ankepunktene må være at de skiller på innspillinger, bra innspillinger og du blir rikt belønnet, dårlige innspillinger og du blir ikke mye belønnet. Brå stopper ved 40hz, litt uvant på basstunge plater 8)
    Også sweetspot, veldig uvant ;)

Lille_Adam hadde med noen bra cd's som svingte skikkelig bra :)
    Regner med at han fyller ut hva som ble spilt.

La igjen en WW dig.kabel der nede, skal bli morro å få høre hva den gjør (om noe)

Takk igjen for hyggelig kveld guttær :)

/jan

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Takker så mye for lytten og ikke minst deilige vafler Mbare; veldig godt og veldig hyggelig!

Jeg hadde med et par gamle schlägers jeg alltid drar med meg og et par andre greier:

Eleanor McEvoy: Early Hours
    The Newberry Consort: A Candle in the Dark
    Holly Cole: Temptation
    Anouar Brahem Trio: Astrakan Café
    Santiago Vasquez m.fl.: Sera Una Noche

Lyden synes jeg var helt fortreffelig på all musikken jeg hadde noe som helst forhold til. Hvordan Rage Against the Machine og Pocupine Tree låt skal jeg avholde meg fra å kommentere, siden det er musikk jeg klarer meg godt uten (Jeg liker ellers godt en del av PT, men ikke det som ble spilt). Neil Young i elektrisk versjon falt jeg heller ikke akkurat for (en ren generell sannhet - Neil Young i akustisk innpakning er toppers), men jeg syntes at alt annet vi spilte (stort sett kun akustisk) fungerte svært bra og låt veldig, veldig bra. Mye likt RoDa (akkurat her) så fant jeg lydbildet veldig bredt og høyt, men med begrenset dybde. Musikerne sto skarpt frem på "scenen" og både instrumenter og stemmer hadde den kropp og fylde de etter min mening bør ha.

"Faseproblematikken" RoDa nevner tidligere hørte jeg ikke snurten av noe sted, idet lydbildet for min del syntes sømløst fra den ene kanten til den andre, uten tegn til tomrom i midten. Ei heller var det noe som helst tegn til "hvithet" i toppen, øyensynlig fordi vi holdt oss rundt kl. 12 på volumhjulet. I det hele tatt leverte anlegget plenty rytme og stemning, samtidig som det spilte luftig, oppløst og engasjerende. Som noen liker å uttrykke så "spilte det musikk".

I negativ retning kan jeg egentlig kun nevne den fryktelig, fryktelig snevre sweetspoten, hvor 10cm til den ene eller andre siden virkelig var alfa og omega. Jeg hater denslags som pesten, så for min del vil Magnepan og alle andre panelhøyttalere jeg vet om for alltid være helt utelukket å dra i hus. Om man derimot ikke affiseres av slikt så burde disse eller tilsvarende ting absolutt være på lyttelisten til enhver som skal handle og ennå ikke har hørt dem.

Ser frem til å gjengjelde gjestfriheten i nær fremtid Mbare.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Takk for en hyggelig kveld, ja.

Lille_Adam: du hører fra meg, må se hva jeg får tid og ork til de nærmeste dagene.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.366
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Det meste låt bra i mine ører.Tom W og skivene til Lille_Adam låt meget bra.
    Tror ikke anlegget/høytalerne til Mbare er så ille glad i "så der" innspillinger ;) Gåte låt ikke så veldig bra.PT greit nok.
    De andre derimot låt absolutt mye bedre.
    Tar gjerne flere kvelder der nede på "loftet" til Mbare bare så det er sagt.

Ankepunktene må være at de skiller på innspillinger, bra innspillinger og du blir rikt belønnet, dårlige innspillinger og du blir ikke mye belønnet. Brå stopper ved 40hz, litt uvant på basstunge plater 8)
    Rart, jeg har fått høre helt andre ting av folk hos meg, magnepanene låter meget bra (bedre hjemme hos mange som har hørt mg'n) på dårlig innspilling. Før når jeg spilte på kortveggen så var lyden litt spinkel og dårlige innspillinger låt virkelig dårlig. Men slik er det ikke her nå. Så uten at jeg skal være for skrå-sikker så kan det ha med andre faktorer en høyttalerne hos Mbare, vi får vente å se. Gleder meg til å besøke deg snart..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn