Ja så var det disse muslimene da...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Og du er er butt-plug på dette forumet. Utrolig hva jeg får meg til å skrive etter en overfuktig aften på byen. Betyr vel at jeg melder meg ut av "debatten" her og nå.

Og til Kompo: Hvem er de svakeste av de svake? Hiv røkla ut. Ditt såkalte forsvar av muslimske kvinner stinker. Når jeg leser teksten din, vil du jo egentlig ikke ta inn muslimske innvandrere uansett kjønn. Hvordan har du da tenkt å hjelpe dine muslimske medsøstre? Har du forresten tenkt på at  det er to i tvangsgiftemål. Sikkert ikke alle fettere som er like lykkelige for familiens valg av kjærring heller.  

Dæng!! der gikk det en sikring..........  ::) ::) ::)
    Vi kan snakkes når du er blitt edru og har fått på plass sikringene dine...

De svakeste av de svake er de som undertrykkes av sine egne og ikke har noen å ty til for å få hjelp. Du har rett i en ting, det er også gutter som utsettes for tvangsgiftermål. Selv om det selvsagt er et stort problem også for dem, er de i en litt bedre stilling i det faktum at de er menn, og har mer makt over situasjonen, men det er ingen grunn til å bagatellisere deres problem heller. Det er systemet, storfamilien som er drivkraften her, og det er måten de styrer medlemmene av familien som må slåes hardt ned på.
    Jeg har ikke sagt at vi ikke skal ta inn muslimer. Det er måten de kommer inn på, og det at alt for mange ikke integreres i samfunnet, fordi de ikke vil, og fordi de holdes utenfor av sine menn, som er problemet. Vi må ikke ta inn flere enn vi kan takle.

B

Back_Door

Gjest
    Har du fått sjekket opp med politiet nå Akle, jeg venter spent på resultatet.

Ellers er det jo morsomt at du skal komme her og fortelle oss alle hva HRS står for, etter nettopp å ha blitt oppmerksom på deres eksistens. Du har nok fått satt deg grundig inn i sakene på denne korte tiden. Jeg har derimot fulgt med på deres sider i årevis, og vet hva de står for.
    For det er nettopp de svakeste de jobber for og kjemper for. I typisk Frp-ånd? ? så setter de fokuset på de svakeste av de svake. De jobber for de jentene som sendes tilbake til sitt afrikanske hjemland for å bli omskåret og deretter vokse opp med den riktige kulturelle oppdragelsen, mens deres foreldre koser seg her i Norge. De jobber for at denne lemlestingen av jenter skal oppdages og hindres når den skjer også her. De jobber for de norske barna av Pakistansk herkomst som sendes til sine foreldres hjemland, og vokser opp der som norske statsborger uten å kunne et ord norsk.
    De jobber for de som risikerer å bli tvangsgiftet, de jobber for å hindre og avsløre æresdrap. Og alt dette overser du, fordi du er forblindet og tror at enhver kritikk av muslimer og islam er rasistisk, fremmedfiendtlig, eller hvilke ord du vil sette på det. Et svin er et svin uansett farge og bakgrunn. En overgriper er like grusom om han er brun som om han er hvit, muslim som kristen som ateist. Men verst av alle er kanskje de som med åpne øyne ser at dette skjer midt i blant oss, og nekter å hjelpe. De som er så forstokket at de ikke ser at det  forekommer grusom undertrykkelse og velger å legge lokk over det og på den måten selv være med på undertrykkelsen.
    Og i den gruppen der finner man sånne som deg. Som skal stikke kjepper i hjulene når man prøver å sette i gang tiltak, og bagatellisere problemene. Enten på grunn av naivitet og godtroendehet, eller på grunn av at de faktisk ikke synes at muslimske kvinner er like mye verdt som andre mennesker. Og det er dette som er den verste rasismen i dag. Den jobber jeg imot, hva med deg, hva gjør du for disse kvinnene?
    Det er en fornøyelse å lese dine innlegg!! Stå på!!
    Det tragiske er at denne arena i så stor grad er overlatt til FRP. Vi må alle innrømme at menneskeretter og kvinnefrigjøring har blitt kjempet frem i stor grad av venstresiden. Derfor blir det så utrolig tragisk å bivåne den naivitet som i dag preger den samme venstreside i forhold til problemer rundt innvandring generelt og islam spesielt.
    40% av unge engelske muslimer ønsker sharia i England.
    Kanskje "Akle" kunne tenkt seg å leve i et muslimsk samfunn styrt mer etter sharia??

I misforstått respekt for andres kultur, lar Europa seg kolonialisere til et samfunn på vei tilbake til middelalderen..
    Alle som kaller et hvert forsøk på å kalle en spade for en spade for rasisme, vil en gang møte seg selv i døra med et brak. Men da er det nok allerede for sent å snu..

A

Akle

Gjest
    <<I tillegg påpekte SSB flere svakheter ved HRS-rapporten.>>

<<Andelen innvandrere som henter ektefeller fra sitt opprinnelsesland øker, advarer Human Rights Service.
    Feil bruk av statistikk, sier kritikerne.>>

Etc., hvor mange ganger står ikke dette nevnt? Men dere bruker uansett HRS sin egen motodikk for å avfeie det:
    <<- Vi finner uttalelsene til SOS Rasisme så useriøs at vi ikke prioriterer tid til dette, sier Rita Karlsen til Utrop.
    Hun er daglig leder i HRS.>>

Og hva med dere selv når dere blir bedt om kilder?

den 02/20/07 klokken 22:05:12, skrev Komponenten :
    Til de som lever i den villfarelsen at Frp-politikere er så dumme, så hørte jeg nylig at utdanningsnivået til
    stortingspolitikerne fra Frp er høyere enn det de i Ap har.

den 02/20/07 klokken 22:15:21, skrev Akle :
    Kilde?

den 02/20/07 klokken 09:18:44, skrev BBking :
    Virkeligheten er at palestinaaraberne gjorde alt de kunne for at Hitler skulle vinne over de allierte i nord-Afrika,
    for så å erobre Palestina og sende jødene til Auschwitz. Dette er godt dokumentert, selv om halvsenile Willoch har
    glemt det. Godt at jødene gjorde motstand mot faenskapen, og at FN fulgte opp ved å opprette Israel.

den 02/20/07 klokken 19:18:42, skrev Akle :
    Interessant, vil du vennligst peke meg i retning av denne dokumentasjonen?

Mvh
    Atle K

Og så videre...

Stille blir det.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Det kunne være interessant å høre med Akle, hvordan vil DU løse integreringsproblemene, problemene med tvangsekteskap, omskjæring, mm.
    Hva er DITT alternativ, siden du feier til side alt som blir beskrevet her?

A

Akle

Gjest
    Det kunne være interessant å høre med Akle, hvordan vil DU løse integreringsproblemene, problemene med tvangsekteskap, omskjæring, mm.
    Hva er DITT alternativ, siden du feier til side alt som blir beskrevet her?
    Hentet fra annen tråd:

Det er trist hvordan man låser seg i et prefabrikkert tankesett og blir totalt uimottagelig for divergerende meninger, men heller utelukkende bruker media til å underbygge sine egne vrangforestillinger, uten å utøve kildekritikk så lenge det er presumptivt korrekt ut i fra eget prefabrikkert verdisyn, og dermed distanserer en seg fra den virkelige verden hvor beslutninger blir tatt. Å dementere motparten med billig dialektikk blir viktigere enn en reel diskurs og faktisk menneskelig progresjon. Er det rart vi står fast i denne mistroiske og hatske bakevjen.

Om du lurer på hvor jeg står rent ideologisk?

«Vi er overbevist om at frihet uten sosialisme er privilegier og urett, og at sosialisme uten frihet er slaveri og brutalitet.»

Bakunin.

Jeg er av den formening at samfunnets skadelige elementer blir best tatt hånd om i fellesskap og samhold, ikke segregasjon.

Mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    <<I tillegg påpekte SSB flere svakheter ved HRS-rapporten.>>

<<Andelen innvandrere som henter ektefeller fra sitt opprinnelsesland øker, advarer Human Rights Service.
    Feil bruk av statistikk, sier kritikerne.>>

Etc., hvor mange ganger står ikke dette nevnt? Men dere bruker uansett HRS sin egen motodikk for å avfeie det:
    <<- Vi finner uttalelsene til SOS Rasisme så useriøs at vi ikke prioriterer tid til dette, sier Rita Karlsen til Utrop.
    Hun er daglig leder i HRS.>>

Og hva med dere selv når dere blir bedt om kilder?

den 02/20/07 klokken 22:05:12, skrev Komponenten :
    Til de som lever i den villfarelsen at Frp-politikere er så dumme, så hørte jeg nylig at utdanningsnivået til
    stortingspolitikerne fra Frp er høyere enn det de i Ap har.  

den  02/20/07 klokken 22:15:21, skrev Akle :
    Kilde?

den 02/20/07 klokken 09:18:44, skrev BBking :
    Virkeligheten er at palestinaaraberne gjorde alt de kunne for at Hitler skulle vinne over de allierte i nord-Afrika,
    for så å erobre Palestina og sende jødene til Auschwitz.  Dette er godt dokumentert, selv om halvsenile Willoch har
    glemt det.  Godt at jødene gjorde motstand mot faenskapen, og at FN fulgte opp ved å opprette Israel.

den 02/20/07 klokken 19:18:42, skrev Akle :
    Interessant, vil du vennligst peke meg i retning av denne dokumentasjonen?

Mvh
    Atle K

Og så videre...

Stille blir det.
    Jeg skrev at jeg hørte...jeg kan dessverre ikke legge ut han som sa det her, der stopper min kunnskap om data...

SSB har måttet gå tilbake på beregninger de og, jeg vet ikke hva du har plukket her. Et av temaene det strides om er måten å beregne innvandrere på. I teorien skulle man tro de ble integrert etter ett par generasjoner, dette er i alle fall SSB sin måte å regne på, i praksis ser man noe annet, også 3. generasjon henter ektefeller i utlandet og faller utenfor statistikkene ved at de havner i gruppen sammen med etniske nordmenn.

Når det gjelder SOS-rasisme bør du lese dette Akle:

http://www.antirasistisk-senter.no/media/1529/sos.htm

http://www.antirasistisk-senter.no/infobank/samleside-for-debatten-om-sos-rasisme.aspx

De er kuppet av AKP'ere og gudene vet hva de driver med...

Ellers er jeg helt enig med deg Back-man. Det er synd og skam at det kun er Frp som har fått øynene opp for problemene, det er også dette de i stor grad henter velgere på, det er jeg bombesikker på. SV burde skamme seg langt inn i sjelen for sin oppførsel. Det samme kan man si om de fleste andre partiene, men jo lenger til venstre jo verre er det, tro det eller ei.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    GULAG

Om du lurer på hvor jeg står rent ideologisk?

«Vi er overbevist om at frihet uten sosialisme er privilegier og urett, og at sosialisme uten frihet er slaveri og brutalitet.»

Bakunin.

Jeg er av den formening at samfunnets skadelige elementer blir best tatt hånd om i fellesskap og samhold, ikke segregasjon.

Mvh
    Dette har vært forsøkt. "Fellesskapet" ble så sterkt at man så seg nødsaget til å plassere store deler av befolkningen i spesielle leire (GULAG) i Sibir der det var kaldt og lite mat. Ellers var det selvsagt dødsmarkene i den demokratiske staten Kampuchea. Naiviteten på vår kjære venstreside (New Taliban) er tydeligvis grenseløs.
    Hip- hip...

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Og du er er butt-plug på dette forumet. ::) ::) ::)
    Ja, hvis du har glede av slike remedier, så vær så god. ;)
    Du bør forøvrig lære deg å drikke med stil.

A

Akle

Gjest
    Re: GULAG

Dette har vært forsøkt. "Fellesskapet" ble så sterkt at man så seg nødsaget til å plassere store deler av befolkningen i spesielle leire (GULAG) i Sibir der det var kaldt og lite mat. Ellers var det selvsagt dødsmarkene i den demokratiske staten Kampuchea. Naiviteten på vår kjære venstreside (New Taliban) er tydeligvis grenseløs.
    Hip- hip...
    Du avskriver meg som kommunist og historieløs, hvordan får du det til når jeg siterte Bakunin på: «Vi er overbevist om [...] at sosialisme uten frihet er slaveri og brutalitet.»

Det er nå kanskje du som bør oppfriske historiekunnskapene dine?

Mvh

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20

Du avskriver meg som kommunist og historieløs, hvordan får du det til når jeg siterte Bakunin på: «Vi er overbevist om [...] at sosialisme uten frihet er slaveri og brutalitet.»

Det er nå kanskje du som bør oppfriske historiekunnskapene dine?

Mvh
    Historien viser at slike eksperimenter alltid ender med slaveri og ufrihet.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Beklager at jeg kalte deg for Back-man Back-door, det gikk litt ball i navnene i kampens hete, skal prøve å ikke la det gjenta seg. Og du som skrev så hyggelig og all ting... :)

S

Stipilo

Gjest
    Du tar feil, norge har ingen etablert venstreside.

Bahahahahahahahahahahahahaha. Norge er hundre tusen mil til venstre for alle andre land på planeten unntatt Nord-Korea og Laos. Vi har bare venstreside, det finnes ikke engang tilløp til andre samfunnssyn utover fire-fem skrullinger i DLF. Hahahahahaha, takk for dagens latter, hele den norske "høyresiden", som i proponenter for andre grunnsyn enn det sosialistiske, har vorspiel i leiligheten til Vegard Martinsen i helgene. Hahahahahaha, umulig å slutte å le av slikt ufrivillig klovneri.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ei smule spissformulering, dette her, kanskje? Eller kanskje du aldri nokonsinne fått opplysningar om dei politiske samansetningane i andre land i t.d. Skandinavia og Vesteuropa...?
    Legg også merke til den pussige samanhengen mellom desse dagens-latter-landa sitt styresett og sin gjennomsnittlege levestandard..

S

Stipilo

Gjest
    Er vel unøvendig å minne om at det var den svenske næringsministeren, fra de svenske Sosialdemokratarna, som beskrev Norge som "den siste Sovjet-staten".

A

Akle

Gjest

Historien viser at slike eksperimenter alltid ender med slaveri og ufrihet.
    Vis meg et tilfelle hvor historien viser at Bakunin, Proudhon, Goldman, Chomsky, og deres likes tanker har ført til slaveri og ufrihet, - bortsett fra den ufrihet styresmaktene har belemret dem med på grunn av deres overbevisning. Du må huske at anarkistene var de første til å bli sendt til Sibir. Din sluttning er både ubegrunnet og absurd.

Se Haymarket Square, Sacco og Vanzetti, et cetera om du vil vite mer om vestens - amerikas - behandling av politisk opposisjonelle, - anarkister.

Du spyr ut denne samme retorikken uten å kjenne til temaet du ytrer deg om, det er høyest usakelig.

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Du prøver å diskreditere Hege Storhaug så godt du kan.
    Hvorfor? Fordi hun ikke mener det samme som deg?
    Fordi hennes konklusjoner ikke stemmer med det bildet du har av tingenes tilstand?

Hege Storhaug har bodd i Pakistan i lange perioder, og kjenner landet og kulturen der svært godt.
    Kan du si det samme?
    Hege Storhaug jobber hver dag, og har gjordt det i årevis med disse tingene, og derigjennom blitt godt kjent i innvandrermiljøet i Norge.
    Kan du si det samme?
    Hege Storhaug får støtte av de fleste ledende seriøse forskere på dette feltet, der i blant Unni Wikan.
    Kan du si det samme?

Redaktøren i Klassekampen, støtter Hege Storhaug på lederplass i avisen sin. Kan han ha forstått noe du ikke har?

Så hvorfor er det du som har rett og Hege Storhaug feil?

Stemmer ikke kartet ditt med terrenget, må du endre kartet, ikke prøve å endre terrenget.
    Akle, har du noe, overhodet, å komme med?
    Har du, overhodet noe fornuftig å si.
    Jeg spør igjen.
    Noe? Overhodet?
    Klarer du å svare på spørsmålene mine?

A

Akle

Gjest
    Bahahahahahahahahahahahahaha. Norge er hundre tusen mil til venstre for alle andre land på planeten unntatt Nord-Korea og Laos. Vi har bare venstreside, det finnes ikke engang tilløp til andre samfunnssyn utover fire-fem skrullinger i DLF. Hahahahahaha, takk for dagens latter, hele den norske "høyresiden", som i proponenter for andre grunnsyn enn det sosialistiske, har vorspiel i leiligheten til Vegard Martinsen i helgene. Hahahahahaha, umulig å slutte å le av slikt ufrivillig klovneri.
    Om vi lager en linje, med nihilister og anarkister på venstrefløyen, og markeds-fundamentalister/liberalister og fascister på høyrefløyen, er det da en feilsluttning at ap og sv er sentrumspartier?

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Om vi lager en linje, med nihilister og anarkister på venstrefløyen, og markeds-fundamentalister/liberalister og fascister på høyrefløyen, er det da en feilsluttning at ap og sv er sentrumspartier?

Mvh
    Ta bort anarkistene og facistene, så sitter du igjen med det politiske spekteret i Norge. Disse har ikke noe med politikk å gjøre. Disse er kun ute etter å rive ned, å knuse vårt demokrati på linje med islamistene.

S

Stipilo

Gjest
    Hehe, linjer i periferien kan skape morsomme skiller, alle som bor sør for Alta er som kjent "søringer".

Du som er oppdatert; mener o'store Chomsky fortsatt at de "par tusen" (hans ord, ikke mine) som gikk med i Kambodsja ble drept av dårlige risavlinger og ikke av Røde Khmer? Hans samfunnsforståelse fremstår omtrent på linje med en sjimpanses forståelse av sjakk.

A

Akle

Gjest
    << Ta bort anarkistene og facistene, så sitter du igjen med det politiske spekteret i Norge. Disse har ikke noe med politikk å gjøre. Disse er kun ute etter å rive ned, å knuse vårt demokrati på linje med islamistene. >>

Kjære Oddgeir.

Anarkister bedyrer et samfunn uten autoritative maktstrukturer, men derifra til å si at det fordrer mindre demokrati er en såkalt logisk feilsluttning, eller sofisme om du vil.

Nihilisme ligner mye mer på den oppfattningen de fleste har om anarkisme som ideologi enn anarkismen selv.

Du uttaler deg helt i det blå, gjør du ikke?

Mvh
    Atle K

A

Akle

Gjest
    "par tusen" (hans ord, ikke mine)
    Dette er grovt injurierende faktafeil, du skal få en flaske Johnny Walker Black Label i posten om du finner en Chomsky uttalelse som i det hele tatt ligner.

Den slags billig propaganda gjør meg dårlig.

Mvh
    Atle K

A

Akle

Gjest
    Det han sa var at folkemordene relativt sett, altså i forhold til tallet på den opprinnlige befolkning, ikke overgikk folkemordet i Øst-Timor hvor da Usa forsynte Indonesia med bombene. (Samt at han kritiserte USAs forutgående utbombing av Kambodsja). Men antallet drepte i Kambodsja var høyere. Dette blir da misbrukt og mistolket, overlagt, av opposisjonen (slik du nå gjør), dit hen at han bagateliserer det.

Det han kritiserer er den manglende mediadekningen når ugjerningene blir gjort av en selv og ikke de andre (kommunistene, i dagens samfunn islamistene/terroristene). Se propagandamodellen.

Mvh

A

Akle

Gjest
    Hege Storhaug får støtte av de fleste ledende seriøse forskere på dette feltet, [...].

Redaktøren i Klassekampen, støtter Hege Storhaug på lederplass i avisen sin.
    Disse påstandene har alle den karakter at de er et produkt av alt for mye velvilje og ligger et sted mellom løgn og god fantasi.

Da du fremmet dem ligger bevisbyrden på din side. Og husk hva jeg har sagt om kildekritikk: du kan ikke underbygge stoff hentet fra en propagandaside, med beviser fra samme propagandaside. Du trenger uavhengige kilder.

Lykke til, ta med deg perpetuum mobile om den dukker opp på veien ;)

Forresten, jeg leser klassekampen.

Mvh
    Atle K

A

Akle

Gjest
    Hitler bodde blant jøder i lange perioder, og kjente kulturen svært godt.
    Kan du si det samme?
    Hitler jobbet hver dag, og gjorde det i årevis med disse tingene, og derigjennom blitt godt kjent.
    Kan du si det samme?
    Mvh
    Atle "jeg finner meg morsom, hvor?" K

S

Stipilo

Gjest
    Dette er grovt injurierende faktafeil, du skal få en flaske Johnny Walker Black Label i posten om du finner en Chomsky uttalelse som i det hele tatt ligner.

Den slags billig propaganda gjør meg dårlig.
    Det går ikke an å injuriere Noam Chomsky, hver gang han åpner kjeften eller plukker opp en penn gjør han det selv. At du kan bli fornærmet på vegne av en ekstremist av de proporsjoner er oppsiktsvekkende.

Du må da ha lest hans forvarsmanifest for "frigjørerne" i Røde Khmer og den store helt og humanitære redningsmann, Pol Pot. Uttalelser, vær så god:

Distortions at Fourth Hand
    Noam Chomsky and Edward S. Herman
    The Nation, June 25, 1977
    ....
    ....
    evacuated priests “were not witness to any cruelties” and that there were deaths, but “not thousands, as certain newspapers have written”
    ....
    ....
    such journals as the Far Eastern Economic Review, the London Economist, the Melbourne Journal of Politics, and others elsewhere, have provided analyses by highly qualified specialists who have studied the full range of evidence available, and who concluded that executions have numbered at most in the thousands; that these were localized in areas of limited Khmer Rouge influence and unusual peasant discontent, where brutal revenge killings were aggravated by the threat of starvation
    ....
    ....
    Selvsagt løgn og dubiøs referansebruk fra ende til annen:

http://www.jim.com/chomsdis.htm

Jeg venter på whiskey i posten.

A

Akle

Gjest
    Det går ikke an å injuriere Noam Chomsky, hver gang han åpner kjeften eller plukker opp en penn gjør han det selv. At du kan bli fornærmet på vegne av en ekstremist av de proporsjoner er oppsiktsvekkende.

Du må da ha lest hans forvarsmanifest for "frigjørerne" i Røde Khmer og den store helt og humanitære redningsmann, Pol Pot. Uttalelser, vær så god:

Selvsagt løgn og dubiøs referansebruk fra ende til annen:

http://www.jim.com/chomsdis.htm

Jeg venter på whiskey i posten.
    Helt ute av kontekst, om du leser resten av informasjonen jeg videreformidler til deg i stede for å lete frem flere obskure kilder for desinformasjon, så kanskje du ser det selv.

Du forventer vel ikke at jeg uten videre skal ta dette seriøst? Spesielt da jeg kjenner denne saken og Chomsky godt. Men jeg skal gjøre hva jeg kan for å dementere det ytterligere (hva det er vet jeg ikke, og hva det skal bevise er for meg mer uklart enn tidligere, han konkluderer ingen steder - selv ikke i manipulert form - med at Røde Khmer bare har drept er par tusen).

Det han har sagt er at tallet er i tusener, altså han dementerer tallene på et par millioner som pressen oppererte med og som senere rettmessig har blitt tilbakevist i alt av rapporter. Jeg tror det sannsynlige anslaget ligger et sted mellom 6 og 800 000, om jeg husker rett.

Siden virker dessuten blatant inntil det latterlige. Fra introduksjonen: This is a collection of files related to liberty, the right to bear arms, and the like. http://www.jim.com/

Mvh
    Atle K

A

Akle

Gjest
    "I mean the great act of genocide in the modern period is Pol Pot, 1975 through 1978 - that atrocity - I think it would be hard to find any example of a comparable outrage and outpouring of fury..." -- Noam Chomsky, in the documentary "Manufacturing Consent," 1993

Mvh
    Atle K

P

Parelius

Gjest

Vis meg et tilfelle hvor historien viser at Bakunin, Proudhon, Goldman, Chomsky, og deres likes tanker har ført til slaveri og ufrihet, - bortsett fra den ufrihet styresmaktene har belemret dem med på grunn av deres overbevisning. Du må huske at anarkistene var de første til å bli sendt til Sibir. Din sluttning er både ubegrunnet og absurd.

Mvh
    Deres politiske lyrikk er ubesudlet, siden den vel aldri har inkarnert seg.

«Vi er overbevist om at frihet uten sosialisme er privilegier og urett, og at sosialisme uten frihet er slaveri og brutalitet.» (Bakunin)

"Så lenge det eksisterer en stat, fins det ingen frihet. Når det kommer til å finnes frihet, vil det ikke finnes noen stat" (Lenin)

«Fra enhver etter hans evne, til enhver etter hans behov»!» (Marx)

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    BBKing veit sikkert ikkje kva ein anarkist, eller anarkisme er når det gjeld politisk retning...
    Selvsagt ikke. Hvordan i alle dager skulle lille jeg vite noe som helst om anarkisme. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Halgrim Bergs bok er selsagt betimelig. Han treffer spikeren på hodet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt ikke.  Hvordan i alle dager skulle lille jeg vite noe som helst om anarkisme.  Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.
    Å, det var no så lite....men takk for tilbakemeldinga. Slikt kan inspirere ein audmjuk meddebattant til å sende ytterlegare tilbakemeldingar når eg tykkjer ditt grunnlag for å uttale deg verkar usikkert eller kunnskapslaust.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Å, det var no så lite....men takk for tilbakemeldinga. Slikt kan inspirere ein audmjuk meddebattant til å sende ytterlegare tilbakemeldingar når eg tykkjer ditt grunnlag for å uttale deg verkar usikkert eller kunnskapslaust.
    Litt rart at du ikke like godt gir til beste en kortfattet utredning om begrepet anarkisme. Velger du å skrive på landsmål, er det for en gangs skyld helt greit.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    den 22. Feb 2007 klokken 08:32, skrev oddgeir :

Du prøver å diskreditere Hege Storhaug så godt du kan.
    Hvorfor? Fordi hun ikke mener det samme som deg?
    Fordi hennes konklusjoner ikke stemmer med det bildet du har av tingenes tilstand?

Hege Storhaug har bodd i Pakistan i lange perioder, og kjenner landet og kulturen der svært godt.  
    Kan du si det samme?
    Hege Storhaug jobber hver dag, og har gjordt det i årevis med disse tingene, og derigjennom blitt godt kjent i innvandrermiljøet i Norge.
    Kan du si det samme?
    Hege Storhaug får støtte av de fleste ledende seriøse forskere på dette feltet, der i blant Unni Wikan.
    Kan du si det samme?

Redaktøren i Klassekampen, støtter Hege Storhaug på lederplass i avisen sin. Kan han ha forstått noe du ikke har?

Så hvorfor er det du som har rett og Hege Storhaug feil?

Stemmer ikke kartet ditt med terrenget, må du endre kartet, ikke prøve å endre terrenget.

Vi prøver igjen:

Akle, har du noe, overhodet, å komme med?
    Klarer du å svare på spørsmålene som er stilt ovenfor?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Litt rart at du ikke like godt gir til beste en kortfattet utredning om begrepet anarkisme.  Velger du å skrive på landsmål, er det for en gangs skyld helt greit.
    Nei, det anar meg at dette kan bli for mykje for deg (er lærar, og luktar fort motivasjonsnivået til elevane), men skal sende deg ein link når eg orkar surfe litt.

Skal heller kommentere ditt generelle forbetringspotensiale. Her erkjenner du vel fort eit innlysande stort behov for tilbakemelding?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Ombestemte meg:
    Sitat frå http://home.powertech.no/haraldfa/a_Norge.html. Du får vere snill å omsetje til landsmål sjølv. Eg må innrømme å vere lite fortruleg med aktiv bruk av denne eldre skriftsnormen. Fekk opplæringa mi mellom 65 - 83, så eg håpar forståing for sånt....

"Hva anarkisme ikke er

"Det er ikke bomber, uorden, eller kaos.

Det er ikke ran og mord.

Det er ikke alles krig mot alle.

Det er ikke en tilbakevending til barbari eller menneskets ville tilstand.

Anarkisme er det stikk motsatte av alt dette."

Hva anarkisme er

Anarki er et sammensatt ord som stammer fra gresk. Forstavelsen "an" betyr "ikke-", "u-" eller mer presist "negasjonen av", dvs "motstykke til" eller "alternativ til - og fravær av" det etterfølgende, jevnfør anaerob kontra aerob, anhydrid kontra hydrid, etc. Ordet "arki" har sin opprinnelse i et verb som betyr "lede, komme først". Direkte oversatt tilsvarer "arki" det norske "erke" som i erkefiende, erkesludder, erkebiskop, etc. Anarki betyr således "uten regjering", eller mer presist, alternativ til - og fravær av, - slike former for styring som er basert på over- og underordnede i rang og/eller lønn: En tilstand hvor folk lever i samfunn og styrer seg selv, uten hierarkisk organisasjon, politisk (inklusive administrativt) og økonomisk. Med styring menes samordning av arbeidsoppgaver for å nå et mål. Følgelig er anarki slike former for styring som er basert på horisontal organisasjon - at folk er sideordnet rangs- og lønnsmessig. Økonomisk sideordning kalles gjerne likestilling, mens rangsmessig sideordning kalles sidestilling.

Full side- og likestilling betyr at alle

* er sin egen sjef, har både styrings- og arbeidsoppgaver, myndighet og ansvar i like monn, og ordner opp alene i individuelle saker og på like fot med andre berørte i fellessaker, og

* i samband med dette har like høy samlet godtgjørelse for innsatsen.

Anarkismen har som et mål å fjerne den private eiendomsrett, i hvert fall til de produksjonsmidler som forutsetter at eieren må kjøpe andres arbeidskraft.

Den første som eksplisitt tok opp anarkibegrepet i politisk systemsammenheng var franskmannen Pierre-Joseph Proudhon, "Anarkismens far".

Hva syndikalisme er

Navnet syndikalisme kommer av det franske uttrykket syndikat, som betyr: en sammenslutning med et økonomisk formål. Herav følger at enhver kapitalistisk sammenslutning er et syndikat, slik også med arbeidernes økonomiske sammenslutninger - fagforeningsbevegelsen, som i sin tid var det eneste uttrykk for arbeidernes økonomiske kamp, kaltes derfor i Frankrike for syndikalisme. Senere oppsto en form for revolusjonær økonomisk kampbevegelse blant arbeiderne i Frankrike som kaltes "revolusjonær syndikalisme", i motsetning til "reformistisk syndikalisme" - dvs. alminnelige fagforeninger som bare arbeider for reformer innenfor det kapitalistiske samfunns rammer. Denne, den revolusjonære syndikalisme, er det, som i Skandinavia går under det enkle ord "syndikalisme".

Syndikalistene vil organisere arbeiderne på et økonomisk grunnlag, uten hensyn til filosofiske, politiske eller religiøse meninger, gjennom en felles interesse, sammenslutte dem med hverandre for å skape en organisasjon som bæres oppe av en allmenn interesse og følger opp et mål som er felles for dem alle. Syndikalismen er en handlingsfilosofi for en kjempende klasseorganisasjon, og ikke en filosofisk sekts bekjennelse. I motsetning til sosialdemokrater og marxist-leninister mener syndikalistene at det er den økonomiske basis, og ikke den politiske overbygning, som må erobres, siden overbygningen bestemmes av basis. Det er det praktisk revolusjonerende oppbyggingsarbeidet av de organer som skal prege selve det revolusjonære mål som er syndikalistenes oppgave.

Syndikalistene er tilhenger av en "dobbelt organisering". Arbeidere i samme by eller distrikt organiserer seg i lokale samorganisasjoner. Alle arbeidere, uavhengig av fag, ved samme slags bedrifter organiserer seg i samme industriforbund, istedenfor at de er medlem av hvert sitt fagforbund. Det føderative system, dvs. medlemmenes selvbestemmelsesrett, samt klassesolidariteten er grunnleggende.

Syndikalismen anerkjenner ikke lønnsslaveriets eksistensberettigelse, og som en naturlig konsekvens av det heller ikke det ene menneskes rett til å leve på andre menneskers bekostning, dvs. at den som ikke vil utføre produktivt og samfunnsnyttig arbeide, har heller ingen rett til å spise, drikke osv. på de arbeidende individers bekostning.

Syndikalistene vil ekspropriere produksjonsmidlene, og overta produksjonen ved industrielle organisasjoner. Syndikalistene har forlatt tanken på statens inngrep og parlamentariske aksjoner. Klassekampen skal føres med økonomiske, utenomparlamentariske, direkte midler, til fremme av arbeidernes interesser på en bedre måte enn den parlamentariske døgnpolitikken som anbefales av sosialdemokratene og de opportunistiske sosialistene. Syndikalistene erkjenner ingen kompromiss med kapitalismen. Klassekampen er dens hovedelement. Syndikalistene går inn for "direkte aksjoner" på arbeidsplassene, og mener at man ikke kan nøye seg med "de korslagte armers streik".

Det er fagbevegelsen, og ikke noe parti, som må være redskapet i arbeiderklassens frigjøringskamp, og grunnsteinen i et nytt sosialistisk samfunnssystem. Fagbevegelsen må bli en ren kamporganisasjon, og ikke et forsikringsagentur."

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Hei BBKing, her er noko for deg. Arne Garborg skreiv landsmål, og så var det eit dikt av han inne i det dokumentet eg linka til.
    No vert du sikkert glad:
    Mens Garborg var i Paris reiste franske aviser stadig kravet om å slippe den russiske anarkisten Peter Kropotkin ut av fransk fengsel, hvor han hadde sittet siden 1883, dømt for revolusjonær virksomhet. I januar 1886 ble han løslatt, og reiste til Paris - samtidig som Garborg også var der. Ingenting tyder på at de to traff hverandre. De dramatiske anarkistattentater og prosesser ute i verden gjorde inntrykk på Garborg, og i 1886 skrev han diktet Anarkistsong i Paris. Dette sendte han til Fedraheimen. Mortenson-Egnund var skeptisk til til dette lyriske kampskriftet, men trykket det likevel, 10. februar, sammen med en advarsel: "Anarkistar kallar ein agelause villstyringar som ikkje vil hava nokor styring, anna ganga i sjølvræda og styra seg sjølve." Garborg svarte rasende: "At dei vil "styra seg sjølve" er vel ikkje noko gale. Det er væl det me alle vil - det einaste gode menn no utetter vil få gjera, tenkjarar, diktarar, statsmenn, alle som vil og kann noko, og ikkje er nøgd med å liggja på låven og eta rjomegraut - det dei hev å gjera er: å arbeida på alle måtar for at det store skiftet som eingong kjem må kunna gå for seg utan altfor mykje syrgjespel."

Anarkistsong

Nei, handkvite herrar! De gildt kann prala
    med ordi fagre som klingar.
    Men oss imillom skal kniven tala,
    den dag då verdi ho svingar.
    Og alt som svalt og som grét og døydde,
    og alt som under dykk ned de øydde
    stig fram i lag
    og gjeng til slag
    den dag då verdi ho svingar.

Høgt stiger eit rop som når nykken ropar,
    og drepin mann under tufti;