JA/ Stereophile - Edge GCD - bevisførsel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    6) de av lytterne som vi vet er uavhengige og upartiske er negative til lydkvaliteten
    Om jeg er uavhengig og upartisk får andre dømme, men per i dag har jeg hørt Edge G CD ved fire anledninger via tre forskjellige spillere - og etter mitt syn er det svakheter ved spilleren (to ganger i eget anlegg, men to forskjellige spillere). Jeg håper å få lånt en spiller over tid slik at det blir mulig å konkretisere mine inntrykk. Mvh.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    JP skrev:
    Hadde det blitt denne (vanvittige) debatten HVIS Edge hadde " fylt opp" chassiet" på G CD med ett eller to billige printkort eller andre billige deler?
    Jeg trodde årsaken til diskusjonen var at det var nettopp det de hadde gjort?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Har vi ikke vært igjennom dette før? Er det noe poeng med denne krangligen ut over det å få også denne tråden stengt?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Vidar P skrev:
    nb skrev:
    JP sa at bildene som ble lagt ut "ikke stemte med det han vet om denne spilleren". Say no more.
    Da må jeg nok engang spørre; hvorfor kommer ikke Edge-folk som f.eks JP ut med "det de vet" da, istedet for enten
    1) total tystnad, eller 2) idioterklære og slenge skjellsord etter folk som spør?

Unnskyld at jeg sier det; jeg pleier sjelden å ha noe imot hifiprodusenter, ei heller Edge i prinsipp; de fleste av de lar meg nyte min hobby ved å bringe produkter til markedet; men dette med Edge er virkelig enestående.

Kan dette være en oppsummering så langt?

1) selvoppnevnt talsrør (?) JP slenger ukvemheter etter folk som etterspør redegjørelse, og ber de "holde kjeft" fordi de vet ingenting og har følgelig ikke rett til å spørre
    2) importør er knyst stille i det åpne forum, men kontakter folk privat istedet
    3) Edge selv svarer ikke engang på mail
    4) mail besvares heller ikke av Edge-promotør HP i TAS til KoB
    5) bilder av innmaten som vi vet er reelle blir av alle 3 første punkter avvist som fake initialt, pkt 4) stiller seg uvitende
    6) de av lytterne som vi vet er uavhengige og upartiske er negative til lydkvaliteten

Om jeg ikke tar mye feil, så er dette nokså nær fakta så langt?

Mvh Vidar P
    Takk til Vidar for en glitrende oppsummering. Kanskje dette kan bringe oss tilbake til trådens intensjon; Få frem fakta. Begynner å likne mistenkelig på den over 60 siders nå stengte tråden dette. Få flere sammenligninger med spillere i samme klasse. Om noen mangler noe å sammenligne med, stiller jeg både anlegg, ører og lytterom til disposisjon. Noen Edge CD eiere i Rogaland som tar utfordringen?

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    JP skrev:
    Ingen bitterhet her i gården, overhodet. Jeg dr.... i hva andre mener om Edge, lyd og ulyd. MEN, jeg dr..... ikke i at så mange sier så mye om noe de ikke har filla greia på, rett og slett.
    Mannen holder i hvert fall underholdningsverdien opp i denne tråden ;D
    Det er bare å se på antall visninger denne tråden har.
    Blir spennende å se hvor lenge han klarer og holde seg borte.
    Jeg må inrømme at jeg har trukket på smilebåndet mer enn en gang av å lese her ;D ;D

Godt oppsumert litt tidligere her Vidar P !!

mvh
    Lars

K

KindOfBlue

Gjest
    JP startet jo tråden, om enn med det mål å avkle meg som en løgner ...

Greit oppsummert av Vidar.
    Skal vi være helt presise, så fikk jeg et første svar fra TAS/Pearson/Rochlin - men siden de påstod de ikke hadde mottatt alle bildene, så sendte jeg dem igjen, samt en utførlig beskrivelse av mitt svar på "So what is the point?"
    Ganske underholdende at Pearson spør meg om hvor jeg tror Edge har spart noen kroner her.
    Det første svaret fikk jeg den 19.08 bare timer etter at jeg sendte avsted min e-post. Deretter har det vært tyst - også fra Edge og fra et utvalg internasjonale forhandlere av Edge som jeg også sendte e-post til.

Min egen teori om Edge er visstnok slik at Bergen Tingrett blir neste stoppested om jeg går i detaljer.

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.372
    Torget vurderinger
    34
    Vidar P skrev:
    Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg utenfor denne debatten, men akkurat dette punktet synes jeg er å dra det veldig langt.

Hvis man lytter til denne spilleren, men omtrent har omtalt spilleren som ren svindel basert på innmaten, hvor uavhengig og upartisk er man når man lytter da ;)

Det kan vel ikke være sånn at de som i utgangspunktet er kritiske til spilleren før de har hørt den er upartiske og uavhengige, mens de som enten sier de driter i innmaten så lenge lyden er bra, eller avventer å si noe særlig fordi man ikke har hørt den, er partiske eller avhengige når de beskriver sine lytteopplevelser?

At JP med sine forbindelser til Audiofreaks sine uttalelser bør tas med den samme klype salt som når jeg vurderer utseende på kona og døtrene mine, er jo naturlig. Likevel virker det som at f.eks. Rotekroken sine positive meninger blir idiotisert og tillagt vikarierende motiver, mens slakt av spilleren av Espen R. blir akseptert som sannheten.

Parelius sa så klokt at et utseende som behager eleverer lytteopplevelsen. Når man kaller utseende et resultat av dårlig smak og innmaten for svindel, kan man om man følger utsagnet til Parelius anta at det motsatte vil være tilfelle om utseende ikke tiltaler. Ergo at man vurderer et produkt til å låte dårligere fordi man ikke liker det man ser.

Design (utvendig) er en smakssak, og jeg er nok helt på linje med Espen R. i at Edge sin G-serie ikke er det vakreste som er laget. Langt der i fra. Jeg visste også da jeg skrev testen at det sitter et dvd-drivverk i spilleren, så sånn sett var faktisk utgangspunktet til Espen R. og meg selv ganske likt da vi hørte spilleren første gang. Jeg har til og med en Audionet-spiller som Fosse som jeg sammenlignet med.

Vurderingene våre er likevel helt forskjellige. Er det da Espen R. eller jeg som har rett? Eller har begge feil eller riktig? Skal man tro den gjengse oppfatningen så er det Espen R. som har rett etter å ha lyttet til Audionet cd-spiller og Edge G CD for for første gang, avsier dom over begge.

Selv hadde jeg Edge i hus i fem-seks uker og Audionet-spilleren har vært innventar i anlegget mitt siden nyttår. Det hadde ikke kostet meg en femmer å slakte lyden på Edge om jeg hadde vurdert den som dårligere enn Audionet eller like bra som en dvd-spiller til 2500 kroner for den saks skyld. Både fjernkontrollen, den skranglete cd-skuffen og det uleselige displayet, samt et design jeg ikke likte var ikke noe godt utgangspunkt for skryt.

Men etter mange uker med testing (selvfølgelig med nivåjustering mellom de to spillerne), så mente og mener jeg fremdeles at Edge G CD låter kanon. Men det er altså i mitt anlegg og med mine ører. Og de er verken partiske eller uavhengige, men gjør så godt de kan til en hver tid.

Målet mitt som skribent er å rise når jeg kan og rose når jeg må. Ikke motsatt.

Om det fremdeles skulle være tvil, så ser jeg ingen grunn til å gå tilbake på noe av det jeg skrev i testen. MEN jeg skulle faktisk ønske at jeg hadde skrudd opp lokket og tatt bilde av innmaten også. Da ville sannsynligvis tittelen i stedet vært: "Hvordan får de det til?"

PS. Jeg har ingen planer om å delta i noen videre debatt, men det hender jo det er stor forskjell på planer og gjennomføring :)

Ha en fin hifi-dag.

Roy

Roy

S

slowmotion4

Gjest
    Så vidt jeg vet er vel et DVD drev bedre rent teknisk enn et CD drev?

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hei, et par kommentarer til innlegget ditt:

R.E.S. skrev:
    Det kan vel ikke være sånn at de som i utgangspunktet er kritiske til spilleren før de har hørt den er upartiske og uavhengige, ... ?
    Personlig hadde jeg minimal viten om kontroversene før jeg hørte den hjemme og var derfor ikke kritisk til den.

R.E.S. skrev:
    Selv hadde jeg Edge i hus i fem-seks uker og Audionet-spilleren har vært innventar i anlegget mitt siden nyttår.
    Jeg forstår ikke at noen er i stand til å felle en dom over spilleren etter to sekunder. Mvh.

M

musicus

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg utenfor denne debatten, men akkurat dette punktet synes jeg er å dra det veldig langt.

Hvis man lytter til denne spilleren, men omtrent har omtalt spilleren som ren svindel basert på innmaten, hvor uavhengig og upartisk er man når man lytter da ;)

Det kan vel ikke være sånn at de som i utgangspunktet er kritiske til spilleren før de har hørt den er upartiske og uavhengige, mens de som enten sier de driter i innmaten så lenge lyden er bra, eller avventer å si noe særlig fordi man ikke har hørt den, er partiske eller avhengige når de beskriver sine lytteopplevelser?

At JP med sine forbindelser til Audiofreaks sine uttalelser bør tas med den samme klype salt som når jeg vurderer utseende på kona og døtrene mine, er jo naturlig. Likevel virker det som at f.eks. Rotekroken sine positive meninger blir idiotisert og tillagt vikarierende motiver, mens slakt av spilleren av Espen R. blir akseptert som sannheten.

Parelius sa så klokt at et utseende som behager eleverer lytteopplevelsen. Når man kaller utseende et resultat av dårlig smak og innmaten for svindel, kan man om man følger utsagnet til Parelius anta at det motsatte vil være tilfelle om utseende ikke tiltaler. Ergo at man vurderer et produkt til å låte dårligere fordi man ikke liker det man ser.

Design (utvendig) er en smakssak, og jeg er nok helt på linje med Espen R. i at Edge sin G-serie ikke er det vakreste som er laget. Langt der i fra. Jeg visste også da jeg skrev testen at det sitter et dvd-drivverk i spilleren, så sånn sett var faktisk utgangspunktet til Espen R. og meg selv ganske likt da vi hørte spilleren første gang. Jeg har til og med en Audionet-spiller som Fosse som jeg sammenlignet med.

Vurderingene våre er likevel helt forskjellige. Er det da Espen R. eller jeg som har rett? Eller har begge feil eller riktig? Skal man tro den gjengse oppfatningen så er det Espen R. som har rett etter å ha lyttet til Audionet cd-spiller og Edge G CD for for første gang, avsier dom over begge.

Selv hadde jeg Edge i hus i fem-seks uker og Audionet-spilleren har vært innventar i anlegget mitt siden nyttår. Det hadde ikke kostet meg en femmer å slakte lyden på Edge om jeg hadde vurdert den som dårligere enn Audionet eller like bra som en dvd-spiller til 2500 kroner for den saks skyld. Både fjernkontrollen, den skranglete cd-skuffen og det uleselige displayet, samt et design jeg ikke likte var ikke noe godt utgangspunkt for skryt.

Men etter mange uker med testing (selvfølgelig med nivåjustering mellom de to spillerne), så mente og mener jeg fremdeles at Edge G CD låter kanon. Men det er altså i mitt anlegg og med mine ører. Og de er verken partiske eller uavhengige, men gjør så godt de kan til en hver tid.

Om det fremdeles skulle være tvil, så ser jeg ingen grunn til å gå tilbake på noe av det jeg skrev i testen. MEN jeg skulle faktisk ønske at jeg hadde skrudd opp lokket og tatt bilde av innmaten også. Da ville sannsynligvis tittelen i stedet vært: "Hvordan får de det til?"

PS. Jeg har ingen planer om å delta i noen videre debatt, men det hender jo det er stor forskjell på planer og gjennomføring :)

Ha en fin hifi-dag.

Roy
    Bra innlegg R.E.S!, (men det sier jeg sikkert for jeg vet du og liker Audionet ;))......

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.230
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Denne Edge GCD saken er egentlig oppsiktsvekkende på mange måter!

Jeg har et forslag:

"Vi" går til innkjøp av en brukt GCD. Jeg vet at denne spilleren selges ny via Sverige til ca 29.000,- Nkr. Etter avsløringene i den senere tid er det vel mulig å anskaffe en brukt slik til, ja la oss si 15.000 - 20.000,- kr. "Vi" er da 15 - 20 pesoner her inne på sentralen som satser 1.000 - 1.500,- kr hver.

.....og så dissekerer vi spilleren ned til minste detals! ;D

Vi tar bilder, sjekker komponenter, prøver å finne OEM opprinnelse, sammenligner osv, kort sagt finner alle mulige opplysninger.

Så settes den sammen igjen og selges, og salgssummen fordeles etter innsats. Det kan ikke bli mye tap...og det tåler vi!

Dette hadde vært morro! Noen som tenner på ideen? :)

Kabeldragern

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    R.E.S. skrev:
    Vidar P skrev:
    Er det det? Punktet var laget før du trådte frem i lyset. På det tidspunktet hadde vi tre lyttere vi så godt som visste ikke hadde noen befatning med spilleren eller importør/forhandler, ei heller eierskap av sammenliknede spillere; men som har sammenliknet den med andre spillere i prisklassen. Det var Achri-D, Parelius og Espen R. Alle de tre hadde reservasjoner og fremsto negative til lyden.

Derfor synes jeg ikke at det var å dra det langt. Nå derimot må vi moderere; tre en reserverte/negative og en er positiv.

Merk at jeg selv ikke påstår noe som helst om lyden, men det var altså et forsøk ¨på oppsummering av andres funn; og en oppfordring til å få brakt mer fakta på bordet, flere relevante brukererfaringer etc, istedet for en endeløs rekke av gjettinger. Alle, inkl Edge og importør vil være tjent med det, dersom spilleren er så god som de hevder.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.534
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes også godt om R.E.S. sitt innlegg.

Det er ganske mange gode argumenter for blindlytting i det, synes jeg.

M

musicus

Gjest
    Valentino skrev:

Jeg tror det nesten ikke, men jeg er faktisk enig!

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.534
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så fint!

Jeg tenker såher:
    Ethvert hifiprodukt har minst tre aspekter som betyr noe for sluttbrukeren, og som jeg mener man bør forsøke som best man kan å skille fra hverandre når man vurderer det:

1) Kvaliteten på de elektroniske komponentene, heri hvor sunn konstruksjonen er og hvordan den er loddet sammen. Det har med levetid å gjøre.
    2) Utseende/betjening/tilkoblinger. Surface is interface, nuff said.
    3) Lyden (ikke nødvenigvis sist på listen!)

Måleresultater betyr intet. Man kan ikke måle med ørene. (Men man kan bruke målinger for å velge bort kandidater om man er i kjøpemodus.)

Anekdotisk:
    Jeg har i sommer fått meg SD Transporter. Den ser bra ut utenpå (når man fjerner bøylene) og oppi, den har et brukergrensesnitt som er så elegant at man kan få tårer i øynene og den låter så gjennomsiktig at jeg ikke har hørt bedre i heimen. Jeg lyttet ikke blindt da jeg valgte den. Det som er så glupt er at om jeg trenger å oppgradere den lydmessig er det bare å henge på en dCS (og vips blir stereoanlegget mitt dobbelt så dyrt).

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Viss man vil gå litt dypere i hvordan Edgen er oppbygget så kan kanskje noen opplyse hva som står på noen av de større chipene med mange bein på det grønne printet? Eller om noen klarer å ta veldig nærbilder ?
    Enten her eller på DIY avdelingen er der nok folk som forstår noenlunde gangen i det viss man vet vilke chiper som er brukt.

Krigs

Medlem
    Ble medlem
    12.06.2005
    Antall liker
    0
    R.E.S. skrev:

Roy
    Vel, det er vel det de fleste lurer på vil jeg tro? Kanskje du til og med hadde tatt en tlf til importør/produsent og forhørt deg også?
    Det er ikke mening å kverulere eller dra dette ut noe mer, for det første blir det dårlig stemning, for det andre får vi antageligvis aldri vite hva Edge har gjort i detalj. Men jeg lurer jo fremdeles på hvorfor Edge har valgt denne løsningen.
    At folk ikke synes den låter bra etter å ha lest trådene her i HFS gjør de ikke mer inhabile, og mer biased enn at man får servert en spiller for test i X antall uker og den koster X antall kroner i utsalg, samt at samme produsent har en forsterker til 1.4m,- etc etc, man er uansett påvirket på en eller annen måte, ser at du valgte å overse at den ikke tiltalte deg designmessig, synes det var professionelt.

Problemstillingen slik jeg ser den er at Edge ikke har fulgt "kjøreregelen" her, og har brukt tilsynelatende billig elektronikk, og det er ikke så vanskelig å forstå at folk vil reagere når de serverer et produkt som dette. Ingen liker å bli lurt, greit at man blir noe lurt i high end verdenen, skulle bare mangle egentlig, men alle vet jo at oppgradering per krone blir vesentlig dyrere jo lenger opp i tieren du kommer.

Mvh

M

musicus

Gjest
    Valentino skrev:
    Så fint!

Jeg tenker såher:
    Ethvert hifiprodukt har minst tre aspekter som betyr noe for sluttbrukeren, og som jeg mener man bør forsøke som best man kan å skille fra hverandre når man vurderer det:

1) Kvaliteten på de elektroniske komponentene, heri hvor sunn konstruksjonen er og hvordan den er loddet sammen. Det har med levetid å gjøre.
    2) Utseende/betjening/tilkoblinger. Surface is interface, nuff said.
    3) Lyden (ikke nødvenigvis sist på listen!)

Måleresultater betyr intet. Man kan ikke måle med ørene. (Men man kan bruke målinger for å velge bort kandidater om man er i kjøpemodus.)

Anekdotisk:
    Jeg har i sommer fått meg SD Transporter. Den ser bra ut utenpå (når man fjerner bøylene) og oppi, den har et brukergrensesnitt som er så elegant at man kan få tårer i øynene og den låter så gjennomsiktig at jeg ikke har hørt bedre i heimen. Jeg lyttet ikke blindt da jeg valgte den. Det som er så glupt er at om jeg trenger å oppgradere den lydmessig er det bare å henge på en dCS (og vips blir stereoanlegget mitt dobbelt så dyrt).
    Detaljene overlater jeg til deg, da det sannsynligvis ikke forekommer meg å gjennomføre en slik blindtest, men det er jo hyggelig å være enig i tanken om ett faktisk eksempel der det kan synes fornuftig med en slik test ;) ...

Selv har jeg bare to stk cdp på min wish list for tiden så den her nevnte spilleren skal få fred for meg :D

mvh

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:

Blindlytting/test av Edge G CD vs "noe som passer" er av interesse for meg og jeg stiller om noen arrangerer.

Valentino skrev:
    Anekdotisk:
    Dobbelt så dyrt skriver du - jeg vet ikke hvilken dCS du tenker på, men Delius fungerer utmerket med Transporter og den kjøper man brukt for ~20kNOK. Per i dag bruker jeg dCS Paganini DAC sammen med Transporter og er du interessert i å høre den kombinasjonen kan du jo ta kontakt.

Mvh.

B

brand-x

Gjest
    R.E.S !

med all respekt å melde, hvis du hadde vist att denne spilleren var en dvd til 2.500,- hadde du anmeldt denne som ett produkt i denne prisklassen og ikke som ett highend produkt til 50.000,- punktum finale..
    Hvilke reservasjoner har du når du tester slike produkter ? Hvis det er noe de aller fleste lesere av fagblad vet så er det den stadige påminnelsen om att dyrt er best og att du får hva du betaler for...

jeg synes svaret Kob fikk forteller det meste om fagmedia og dets innfallsvinkel til slike produkter... Det handler om produktrespekt der prisen legger premissene og ikke innholdet og ikke minst hva den menige hop har lært gjennom mange år...

Vidar og kob har presentert og belyst det øyene ser og ikke det subjektive øret...

Og til slutt hvor mange omtaler blir ikke henvist til den eller den skribenten fra de store tas, sterophile med flere for å verifisere egne inntrykk ... De som har omtalt denne spilleren er bokstavelig tatt med buksene nede og det uten å ta lydgjengivelsen i betraktning... hvis det nå viser seg å være slik som det ser ut til....

jeg håper att det kan finnes litt lærdom å hente fra denne saken og det er ikke minst bransjens og fagbladenes evige henvisning til att dyrt alltid er det beste.... ;)

mvh
    Kjell P..

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.478
    R.E.S. skrev:
    Vidar P skrev:

Ha en fin hifi-dag.

Roy

Roy
    Det er ikke til å legge skjul på at jeg er negativ til lydkvaliteten på denne Edge spilleren. Men for å utelukke at det er en dårlig match mot resten av elektronikken, kunne jeg gjerne tenkt meg å lytte til spilleren i et annet godt oppsett.
    Men selve kjennetegnene ved lyden, altså denne "kompaktheta", svakt harde og mekaniske lyden, mangel på luft i toppen og "farvekulører" i musikken (som Lp ofte har i rikt monn) og denne typiske "gråheta" i lyden, er noe jeg kjenner igjen fra min Sony DVD spiller til 1.695,-. Men Edge Cd har klart bedre dynamikk enn min Sony DVD.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.372
    Torget vurderinger
    34
    brand-x skrev:
    R.E.S !

med all respekt å melde, hvis du hadde vist att denne spilleren var en dvd til 2.500,- hadde du anmeldt denne som ett produkt i denne prisklassen og ikke som ett highend produkt til 50.000,- punktum finale..
    Det var den planen ;D

Nei, selvfølgelig ikke. For da hadde jeg nok overlatt den testen til de som tester dvd-spillere. Det har ikke jeg kompetanse på. MEN nå vet verken du eller jeg om Edge G CD er en dvd-spiller til 2500. Det eneste vi faktisk vet er at det er en cd-spiller med dvd-drivverk til 55.000 kroner. Resten er mer elller mindre udokumenterte påstander.

Så kommer spørsmålet om det er positivt for Edge at jeg tester den som en high-end-spiller mot andre dyre spillere dersom den ikke er på tilsvarende nivå. Jeg har nemlig testet billige dvd-spillere som lydgjengivere i hifi-anlegget tidligere (Denon DVD-1930, Pioneer DV-656A, Philips 9000S for å nevne tre), og ingen av dem har vært i nærheten lydmessig av de cd-spillerne jeg har hatt i eget anlegg på disse tidspunktene.

Hva ville da skjedd om jeg fikk tilsvarende lyd fra en cd-spiller til 55k? Det ville selvfølgelig blitt slakt. Akkurat som jeg slaktet cd-gjengivelsen til en meget renommert produsent for en spiller til over 30.000 kroner i en test jeg har skrevet tidligere. I motsatt ende skryter jeg uhemmet av f.eks. en cd-spiller til 6000 kroner som bare er litt dårligere enn min egen Audionet. Den testen kommer på trykk snart.

Det virker som du tror at en hver hifijournalist vurderer lyden etter prisen etter testen om prisen er høy, så låter det bra. Min erfaring tilsier at prisen er en indikator, men heller ikke mer. Det prisen først og fremst indikerer er med hvilke produkter det er naturlig å sammenligne dem med. Noen ganger yter et produkt bedre enn tilsvarende prisede produkter, da får man mye for pengene. Andre ganger kan det lønne seg å bruke pengene andre steder.

Som jeg skrev i Edge-testen, så er det min mening at Edge låter mer enn godt nok til å forsvare prisen. At andre er av en annen oppfatning endrer ikke det.

Tilbake til planen om å holde meg unna debatten. ;D

K

KindOfBlue

Gjest
    Jeg kjøpte bladet da jeg skjønte den var anmeldt der. Du skrev et par interessante ting:

Du kommenterte plast fjernkontrollen for en DVD-spiller, det dårlige displayet som passer bedre på en DVD-spiller, støyen fra transporten.
    Du nevner til og med at det ovenforstående får deg i tanker om en dvd-spiller til 1500 kroner.
    Det står i anmeldelsen.

Jeg går ut ifra at det ringte en klokke, siden du nevnte disse tingene.

L

lark

Gjest
    brand-x skrev:
    De som har omtalt denne spilleren er bokstavelig tatt med buksene nede og det uten å ta lydgjengivelsen i betraktning... hvis det nå viser seg å være slik som det ser ut til....
    mvh
    Kjell P..
    Slik jeg ser det er vi alle tatt med buksene nede i denne saken. Dersom denne spilleren virkelig låter så godt som det hevdes fra enkelte, så er det jo bare tull det som andre fabrikanter driver med når det gjelder avanserte strømforsyninger, drivverk, kretsløp, kabling osv. Hvis det i en blindtest viser seg at den derimot slettes ikke kan konkurrere med andre spillere i samme prisklasse, så viser de positive anmeldelsene at prisen har alt å si for hvordan man oppfatter lyden fra produktet. Og produktet er interessant helt til man åpner panseret og ser hvor skral innmaten er. Man kan lure noen få hele tiden. Man kan også lure alle en liten stund. Men man kan ikke lure alle hele tiden ;D Syk "hobby" dette her!!

U

utgatt60135

Gjest
    R.E.S. skrev:
    MEN nå vet verken du eller jeg om Edge G CD er en dvd-spiller til 2500. Det eneste vi faktisk vet er at det er en cd-spiller med dvd-drivverk til 55.000 kroner. Resten er mer elller mindre udokumenterte påstander.
    All current cd players- no matter who's it is, are based on a phillips/sony or toshiba transport and all are dvd players now. So yes you could actually run video outputs, But we are going to use it for video display interface via the front panel for future models, I.E. song title/lyrics etc.
    Best regards

Tom Maker
    Edge Electronics

At innmaten er billig er lett å se :). Det jeg også lurer på er hva de har gjort av modifisering eller om noen har kommet over en genial kretsløsning.

P

Parelius

Gjest
    Spørsmål til JP: Sitter du inne med opplysninger om den omtalte spiller som du mener bekrefter uriktigheten i noe av det som er fremført i denne tråden? Hvis ja, kan du legge disse frem?

@Rotekroken: Var din sammenlikning av Edgen i forhold til andre spillere (som du ikke nevner navn på - hvorfor ikke?) gjort under én og samme lytteseanse, eller baserte du deg på hukommelsen fra tidligere lytteinntrykk i samme/forskjellige anlegg? (Jeg blir ikke helt klok på hvordan dette foregikk. Muligens bare jeg som ikke helt greier å lese det ut av det du sier, event. overser visse ting.)

flinkjente

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Antall liker
    1
    All PR, er god PR sies det. Da har vel denne spilleren fått ufortjent mye omtale?

Har selv lest Hjemmekino, og har stusset litt over skribentens utaleser?

Men overskriften da, er dette verdens beste CD spiller?

B

Back_Door

Gjest
    Kabeldragern skrev:

Jeg har et forslag:

"Vi" går til innkjøp av en brukt GCD. Jeg vet at denne spilleren selges ny via Sverige til ca 29.000,- Nkr. Etter avsløringene i den senere tid er det vel mulig å anskaffe en brukt slik til, ja la oss si 15.000 - 20.000,- kr. "Vi" er da 15 - 20 pesoner her inne på sentralen som satser 1.000 - 1.500,- kr hver.

Vi tar bilder, sjekker komponenter, prøver å finne OEM opprinnelse, sammenligner osv, kort sagt finner alle mulige opplysninger.

Så settes den sammen igjen og selges, og salgssummen fordeles etter innsats. Det kan ikke bli mye tap...og det tåler vi!

Kabeldragern
    Synes fokus på lydkvalitet er en avsporing i denne saken. Ulike erfaringer og meninger om lyd, trenger jo ikke ha annen årsak enn personlig smak og behag.
    Derfor støtter jeg dette forslag. Det er antagelig eneste vei å gå for å komme til en konklusjon.

T

Tølper

Gjest
    Karma skrev:
    Kabeldragern skrev:

Jeg har et forslag:

Kabeldragern
    Synes fokus på lydkvalitet er en avsporing i denne saken. Ulike erfaringer og meninger om lyd, trenger jo ikke ha annen årsak enn personlig smak og behag.
    Derfor støtter jeg dette forslag. Det er antagelig eneste vei å gå for å komme til en konklusjon.
    Jeg kunne vært med på en tusenlapp, men der ligger taket for min del.

Mvh

B

brand-x

Gjest
    R.E.S !

Selv om du holder deg unna denne tråden kan jeg likevel ikke unngå å spørre deg om du ikke føler deg litt lurt i forhold til beskrevne forsvaring av prisen i forhold til "din" oppfatning av lydprestasjonen, når det med en viss grad av sannsynlighet kan vise seg å være en type spiller du normalt ikke tester fordi du etter eget sigende ikke har peiling på "dvd" spillere ????

En annen ting RES er att slike avsløringer normalt medfører en liten porsjon ydmykhet ... som muligens kan være greit når man tross alt flagger med fagstemplet, noe du gjør i form som anmelder i "fagblad".

mvh
    Kjell P..

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jøss...dette var litt av en tråd ;D

Gikk desverre glipp av den som ble stengt(uten at jeg skjønner hvorfor slike tråder stenges, de er jo svært underholdende).

Jeg har aldri vært i målgruppen for Edge, mye pga et helt jævlig formspråk i produktdesignet(jada, smaken er som baken, men gud bedre!), men har jo trodd det var skikkelige saker, tung amerikansk hifi med kvalitet i alle ledd. Men det er tilsynelatende feil det også - hvis dette med OEM-innmat stemmer er det intet mindre enn fantastisk.

Men Edge kan tjene penger - det skal de ha!

O.

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Skeptisk.... ;)menneidaså...

Trodde som Dog at dette var "saker" tvers igjennom. Men for ordens skyld, det forundrer meg overhodet ikke at de spiller godt! Mye som har gjort det, så man skal ikke skue... osv. Hva man betaler for er vel også en sak, feelgood og eierglede en ting, lyd en annen. Eller var det begge dele, ja takk!?

-Y

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tror de Edge produkter på bruktbørsen er tungsolgte nå......

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    Nei, selvfølgelig ikke. For da hadde jeg nok overlatt den testen til de som tester dvd-spillere. Det har ikke jeg kompetanse på. MEN nå vet verken du eller jeg om Edge G CD er en dvd-spiller til 2500. Det eneste vi faktisk vet er at det er en cd-spiller med dvd-drivverk til 55.000 kroner. Resten er mer elller mindre udokumenterte påstander.

Sludder! Hvis du har noe greie på elektronikk, og det bør du ha i din stilling, vil du se at innholdet er billig og masseprodusert og identisk i kostnader til spillere som selges for noen få hundre kroner. Det er dette saken dreier seg om.
    Det som er interesant er å teste denne opp mot andre spillere i prisklassen under 2000kr (for å være generøs!).

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    1
    motoren skrev:
    tungsolgte er vel et mildt begrep,umulige å få solgt er vel mere passende

Selvfølgelig. Dette beviser jo bare at INGEN vil kjøpe en billigspiller til 55.000kr. Uansett hvordan den låter. Faktum er at billige CD har alltid lått forbausende bra uansett seigliva hi-fi myter; intet Hi-Fi produkt gir vel mer valuta for penga enn rimelige CD-spillere (bortsett fra Edge da ;))

B

Back_Door

Gjest
    Anonym skrev:
    Jeg håper virkelig ikke at ditt innlegg kom som følge av skadefryd?

Er det noen jeg virkelig synes synd på i denne sammenhengen, er det de som eier dette produkt. Ikke fordi jeg tviler på at lydkvaliteten er god, men fordi annenhåndsverdien mest sannsynlig blir svært lav som følge av disse avsløringer.
    Debatten er generelt meget interessant. Det som er synd, er det ensidige fokus på et merke. Jeg er nemlig overbevist at det finnes flere fabrikanter som utnytter dette kundesegmentet på samme måte som Edge.
    Så kan det jo samtidig hevdes at ingen av påstandene i denne tråd er dokumentert.
    Personlig legger jeg stor vekt på at OM Edge hadde vært i stand til å motbevise de påstander og insinuasjoner som har fremkommet i denne tråd, hadde selskapet selvfølgelig gjort nettopp det. Både for å renvaske seg, forsvare prisen samt å beskytte sine kunder.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.841
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Anonym skrev:
    Jeg håper virkelig ikke at ditt innlegg kom som følge av skadefryd?

Er det noen jeg virkelig synes synd på i denne sammenhengen, er det de som eier dette produkt. Ikke fordi jeg tviler på at lydkvaliteten er god, men fordi annenhåndsverdien mest sannsynlig blir svært lav som følge av disse avsløringer.
    Debatten er generelt meget interessant. Det som er synd, er det ensidige fokus på et merke. Jeg er nemlig overbevist at det finnes flere fabrikanter som utnytter dette kundesegmentet på samme måte som Edge.

Flott; da bør vi få dem også luka ut 8). Det positive re jo at nysalget forhåpentlig vil stupe enda mer, noe som slår tilbake på produsenten. Dette vil gjøre det vanskeligere for andre og følge samme resepten i framtiden. Lenge leve internett og forbrukermakt! :D
    Det er nok av seriøse high-end produsenter der ute. Mye av dette er dyrt fordi det er egenkonstruert av dyre komponenter og håndlaget i små serier.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.979
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Å karakterisere firma/personer som svindlere kun basert på indisier godtas ikke her.
    Svindel er kunsten å lure til seg noe som ikke er sitt eller man ikke har rett til, gjennom kriminelle måter.

Dette gjøres enten gjennom en ekstremt god evne til smiger eller overtalelse, og/eller med skriftlige avtaler med "liten skrift" nederst i hjørnet som gjør at avtalen innebærer noen helt annet enn hva man kunne forvente.

Aktiviteten er straffbar etter norsk lov, herunder bestemmelsene om blant annet bedrageri.
    Så om du/dere/oss ikke ønsker å anmelde importør eller produsent foreslår jeg at slike direkte krenkende uttalelser kan ligge. Om noen føler seg lurt er en helt annen sak. Det føler jeg ikke gjenspeiler seg i denne tråden.
    Synes egentlig tråden er lang nok og absolutt kjent for de fleste. Kan vi ikke la den i fred dersom ingenting nytt dukker opp?
    2 innlegg er fjernet.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn