Vidar P skrev:
6) de av lytterne som vi vet er uavhengige og upartiske er negative til lydkvaliteten
Jeg hadde egentlig tenkt å holde meg utenfor denne debatten, men akkurat dette punktet synes jeg er å dra det veldig langt.
Hvis man lytter til denne spilleren, men omtrent har omtalt spilleren som ren svindel basert på innmaten, hvor uavhengig og upartisk er man når man lytter da
Det kan vel ikke være sånn at de som i utgangspunktet er kritiske til spilleren før de har hørt den er upartiske og uavhengige, mens de som enten sier de driter i innmaten så lenge lyden er bra, eller avventer å si noe særlig fordi man ikke har hørt den, er partiske eller avhengige når de beskriver sine lytteopplevelser?
At JP med sine forbindelser til Audiofreaks sine uttalelser bør tas med den samme klype salt som når jeg vurderer utseende på kona og døtrene mine, er jo naturlig. Likevel virker det som at f.eks. Rotekroken sine positive meninger blir idiotisert og tillagt vikarierende motiver, mens slakt av spilleren av Espen R. blir akseptert som sannheten.
Parelius sa så klokt at et utseende som behager eleverer lytteopplevelsen. Når man kaller utseende et resultat av dårlig smak og innmaten for svindel, kan man om man følger utsagnet til Parelius anta at det motsatte vil være tilfelle om utseende ikke tiltaler. Ergo at man vurderer et produkt til å låte dårligere fordi man ikke liker det man ser.
Design (utvendig) er en smakssak, og jeg er nok helt på linje med Espen R. i at Edge sin G-serie ikke er det vakreste som er laget. Langt der i fra. Jeg visste også da jeg skrev testen at det sitter et dvd-drivverk i spilleren, så sånn sett var faktisk utgangspunktet til Espen R. og meg selv ganske likt da vi hørte spilleren første gang. Jeg har til og med en Audionet-spiller som Fosse som jeg sammenlignet med.
Vurderingene våre er likevel helt forskjellige. Er det da Espen R. eller jeg som har rett? Eller har begge feil eller riktig? Skal man tro den gjengse oppfatningen så er det Espen R. som har rett etter å ha lyttet til Audionet cd-spiller og Edge G CD for for første gang, avsier dom over begge.
Selv hadde jeg Edge i hus i fem-seks uker og Audionet-spilleren har vært innventar i anlegget mitt siden nyttår. Det hadde ikke kostet meg en femmer å slakte lyden på Edge om jeg hadde vurdert den som dårligere enn Audionet eller like bra som en dvd-spiller til 2500 kroner for den saks skyld. Både fjernkontrollen, den skranglete cd-skuffen og det uleselige displayet, samt et design jeg ikke likte var ikke noe godt utgangspunkt for skryt.
Men etter mange uker med testing (selvfølgelig med nivåjustering mellom de to spillerne), så mente og mener jeg fremdeles at Edge G CD låter kanon. Men det er altså i mitt anlegg og med mine ører. Og de er verken partiske eller uavhengige, men gjør så godt de kan til en hver tid.
Målet mitt som skribent er å rise når jeg kan og rose når jeg må. Ikke motsatt.
Om det fremdeles skulle være tvil, så ser jeg ingen grunn til å gå tilbake på noe av det jeg skrev i testen. MEN jeg skulle faktisk ønske at jeg hadde skrudd opp lokket og tatt bilde av innmaten også. Da ville sannsynligvis tittelen i stedet vært: "Hvordan får de det til?"
PS. Jeg har ingen planer om å delta i noen videre debatt, men det hender jo det er stor forskjell på planer og gjennomføring
Ha en fin hifi-dag.
Roy
Roy