JA/ Stereophile - Edge GCD - bevisførsel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.722
    Torget vurderinger
    27
    Jeg kjørte i tidligere omtalte tester Edge og Audionet parallellt. De spilte idendiske cd-er, så aldri noen differanse på displayet, selv når cd-ene løp over flere låter.

M

musicus

Gjest
    Er det ingen som gidder feste seg ved at han faktisk likte lyden? (jada jada jeg vet det ikke er temaet osv...) men, ett meget klokt menneske fortalte meg engang at det alltid er enklere å være negativ til noe enn positiv, og det reflekterer denne tråden meget vel, noen har jo nesten gjort det til sitt varemerke å være negativ, det er så sjelden man leser noe positivt fra visse at man skvetter til i stolen om så skulle være tilfelle. Tenkbart!!

mvh

K

KindOfBlue

Gjest
    Musicus - lyden er da ikke under diskusjon?

Vi er nysgjerrige på hva Edge har gjort med et drivverk som er fullstendig standard lavpris, for å få god lyd ut av det.
    En lyd som er så god at den forsvarer en pris som vanligvis hører hjemme i helt andre konstruksjoner, der OEM ikke er et nøkkelelement.

Og om Rotekroken er på sporet av løsningen her - med en tidsmanipulasjon a la hva man gjør med platespillere, så burde det være meget interessant, eller?

M

musicus

Gjest
    KindOfBlue skrev:

Vi er nysgjerrige på hva Edge har gjort med et drivverk som er fullstendig standard lavpris, for å få god lyd ut av det.
    En lyd som er så god at den forsvarer en pris som vanligvis hører hjemme i helt andre konstruksjoner, der OEM ikke er et nøkkelelement.

Og om Rotekroken er på sporet av løsningen her - med en tidsmanipulasjon a la hva man gjør med platespillere, så burde det være meget interessant, eller?
    Sitat meg selv i forrige posten;
    "Er det ingen som gidder feste seg ved at han faktisk likte lyden? (jada jada jeg vet det ikke er temaet osv...)"

så joda jeg vet at ikke den var under diskusjon, derav min lille siterte kommentar, ha meg unnskyldt min lille andre refleksjon i samme svar.....

mvh

K

knutinh

Gjest
    musicus skrev:
    ...ett meget klokt menneske fortalte meg engang at det alltid er enklere å være negativ til noe enn positiv, og det reflekterer denne tråden meget vel, noen har jo nesten gjort det til sitt varemerke å være negativ, det er så sjelden man leser noe positivt fra visse at man skvetter til i stolen om så skulle være tilfelle. Tenkbart!!
    Jeg er helt enig med deg, det er virkelig synd med disse som driver og poster negative poster.

-k

K

KindOfBlue

Gjest
    musicus skrev:
    KindOfBlue skrev:

"Er det ingen som gidder feste seg ved at han faktisk likte lyden? (jada jada jeg vet det ikke er temaet osv...)"

så joda jeg vet at ikke den var under diskusjon, derav min lille siterte kommentar, ha meg unnskyldt min lille andre refleksjon i samme svar.....

mvh
    Joda, men Harry Pearson, JP o.a. sverger til lyden, den er formidabel, sies det. Og Rotekroken likte også det han hørte. Et medlem her inne solgte sin fire ganger dyrere cd-spiller og gikk over til Edge, så god er lyden.

Formel-1 performance, og Yaris-motor under panseret. Nå er vi nysgjerrige på hva Edge har gjort med Yaris-motoren for å få til disse kjøreegenskapene.
    Edge kan selv oppklare dette lynkjapt, selvsagt, i tråd med Goldmund her:
    http://www.goldmund.com/news/2008/01/
    http://www.goldmund.com/news/2008/02/

Vedlegg

M

musicus

Gjest
    knutinh skrev:
    musicus skrev:
    ...ett meget klokt menneske fortalte meg engang at det alltid er enklere å være negativ til noe enn positiv, og det reflekterer denne tråden meget vel, noen har jo nesten gjort det til sitt varemerke å være negativ, det er så sjelden man leser noe positivt fra visse at man skvetter til i stolen om så skulle være tilfelle. Tenkbart!!
    Jepp, det er virkelig synd med disse som driver og poster negative poster :)

-k

Vel, jeg ser hvor du vil og jeg byr på den, men jeg byr egentlig på noen opplevelser og inntrykk innimellom også, slik Kroken her gjør med denne spilleren....

mvh

M

musicus

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    musicus skrev:
    KindOfBlue skrev:

mvh
    Joda, men Harry Pearson, JP o.a. sverger til lyden, den er formidabel, sies det. Og Rotekroken likte også det han hørte. Et medlem her inne solgte sin fire ganger dyrere cd-spiller og gikk over til Edge, så god er lyden.

Formel-1 performance, og Yaris-motor under panseret. Nå er vi nysgjerrige på hva Edge har gjort med Yaris-motoren for å få til disse kjøreegenskapene.
    Edge kan selv oppklare dette lynkjapt, selvsagt, i tråd med Goldmund her:
    http://www.goldmund.com/news/2008/01/
    http://www.goldmund.com/news/2008/02/
    Vel det kan synes som ett uklokt drag og ikke please massene her inne, men jeg undrer om ikke det også kan være ett drag av klokskap i det hele med, "løgnen er rundt hjørnet før sannheten får på seg skoene" sier ett gammelt ordspråk, og jeg undrer om ikke det kan passe litt på denne saken...

mvh

K

knutinh

Gjest
    musicus skrev:
    Vel, jeg ser hvor du vil og jeg byr på den, men jeg byr egentlig på noen opplevelser og inntrykk innimellom også, slik Kroken her gjør med denne spilleren....
    Slik jeg forstår det er formålet med denne tråden å finne ut av hva forskjellen er mellom to CD-spillere, og om kundene har blitt "lurt" til å kjøpe en CD-spiller som innholdsmessig er basert på en billigere CD-spiller?

Med unntak av personangrep og den vanlige kjeftinga noen sider tilbake, hvilke poster er det du helst ville ha vært foruten? Har du bidratt med noen poster i denne tråden som du helst ville ha slettet?

Det er fint at du byr på opplevelser og inntrykk i tråder hvor det er relevant, jeg er sikker på at mange setter pris på det. Men må man følge din modell for å være en verdig medlem?

-k

M

musicus

Gjest
    knutinh skrev:
    musicus skrev:
    Slik jeg forstår det er formålet med denne tråden å finne ut av hva forskjellen er mellom to CD-spillere, og om kundene har blitt "lurt" til å kjøpe en CD-spiller som innholdsmessig er basert på en billigere CD-spiller?

Med unntak av personangrep og den vanlige kjeftinga noen sider tilbake, hvilke poster er det du helst ville ha vært foruten? Har du bidratt med noen poster i denne tråden som du helst ville ha slettet?

Det er fint at du byr på opplevelser og inntrykk i tråder hvor det er relevant, jeg er sikker på at mange setter pris på det. Men må man følge din modell for å være en verdig medlem?

-k
    Som nevnt noen ganger nu, har vel jeg som de fleste andre her gjort meg mine tanker om denne spilleren, det seg være, designet, prisen og ytelsen (som jeg ikke har hørt), dessverre kan jeg nesten si, har jeg falt for fristelsen å kommentere mere måten hele har vært "diskutert" på, enn hva som sies, det har i mange tilfeller lignet alt annet enn noe positivt. Og det er med glede jeg melder at jeg ikke regner deg som en del av de som tilsynelatende har latt sin skadefryd skinne gjennom.
    Min modell? jeg visste ikke jeg hadde noen! men du får gjerne dele av med deg med dine praktiske hifi erfaringer, det savnes iblandt.

mvh

B

Back_Door

Gjest
    Rotekroken skrev:
    Karma skrev:
    Rotekroken:

Jeg leste i din egen tråd at det var Peter D som tok kontakt med deg.. Jeg vil fortsatt påstå at min mulige tolkning ikke var helt på viddene.
    Lurte uansett på hvorfor du ikke kommenterte mitt innlegg. Er det så at du har vært "påseilet", ønsker jeg deg god bedring.
    Er enig at vi bør være snille mot hverandre. :D Tar din redegjørelse til etterretning.
    Disse tråder har ellers handlet om redelighet, ærlighet og prispolitikk fra Edge. Det har du vel i mindre grad tatt stilling til? At du menet at denne spørsmålsstilling hadde noe med barnehage og /eller fjortiz å gjøre, må jeg si undret meg.
    Hei Karma..
    Stemmer at det var Peter som tok kontakt med meg via mail, der fikk jeg blant annet en link til hva han har skrevet på sin side..
    Peter på sin side påstår at det er musikken/musikkgjengivelsen som er viktig, der støtter jeg han 100%
    Litt nysgjerrig på hva som egentlig bodde i denne spilleren som har så til de grader blitt halshugget her på HFS, så spurte jeg Peter om det var mulig å låne den på vegne av lauget og meg selv, slik at de som ønsket det kunne høre hva som bodde i denne spilleren..
    Foreløpig så er det ingen i lauget som har meldt sin interesse..

Litt vel påseilet pga forandring i en del planer, ting som jeg personlig ikke visste kom til å skje, så jeg ble litt "lurt" til å tro at jeg hadde litt mer fritid enn jeg faktisk fikk..
    Men har hatt noen frie minutter innimellom og kost meg med musikk, det gir hvertfall meg en ro i kropp og sjel som ikke noe annet kan..

Nå tror jeg du er litt forvirret av min "utblåsning" tidlig i tråden for å slippe useriøse ting som jeg ser på som masse tomme ord, det var det litt vel mye av i den forrige tråden syns jeg..
    Vi skal selvfølgelig ikke ha munnkurv på noen måte, men vi kan oppføre oss som voksne personer selv om vi er uenige.?
    La oss heller holde oss saklige og ha fakta på bordet i denne tråden ;)

Om noe er overpriset så mener jeg det seriøst at det skal frem i lyset.!
    Ingen av oss tjener på å handle utstyr som låter vesentlig mindre enn summen vi legger igjen hos pusheren, jeg håper også at prisene kan bli litt mer normalisert på en del ting, men er redd for at det meste av priser bare fyker i været :-[
    Eneste måten vi kan styre dette på, er å snakke om det som ikke er verdt pengene sine og finne alternativer som gir oss bedre valuta for pengene våres..

La meg si det slik, med min viten så er det ganske mange her på HFS som sitter med "PA-kopier" og tror det er Hi-Fi, en del som jeg vet er feil konstruert med hensikt også, mye av dette får uhemmet god omtale her.!
    Litt vel mye inside info fra mitt hold så jeg vil ikke sitte her å slakte noe, men vit at det er mangt som vi blir bedratt med, selv om det ser flott ut innvendig og utvendig, og koster skjorta.!
    Vi blir garantert lurt selv om vi ser på innmat, uansett hva det gjelder..
    Sikkert veldig mange som er uenige med meg her, men det får stå sin prøve 8)

Mine inntrykk av spilleren er som følger:
    Display er noe som jeg ikke liker, hadde ikke likt det på en spiller til 300,- en gang..
    Remote er heller ikke en slik spiller verdig..
    Slark i skuff som gir meg plastfeeling, heller ikke et godt tegn..

Litt mer positive ting er at det spiller meget bra, ikke helvete om denne Edge spilleren er lik noen rimelige CD spillere eller dyre DVD spillere, her er det alt for mye musikk til at det finnes noe likeheter, hørt med mine ører..
    Om dette er en rimelig DVD spiller i forkledning, så vil jeg gjerne ha oppskriften.! ;D
    Cello låter aldeles sykt bra, du får med deg de minste detaljer som er svært vanskelig å få frem med noen spillere..
    Trommer som er så vanskelig å få til å låte noen lunde riktig, her er jeg meget kravstor og det er ikke ofte jeg kan høre trommer gjengitt noen lunde bra, på denne spilleren så låter trommer meget bra..
    Detaljnivå er ganske høyt opp mot toppen, vil nå jeg påstå..

Lydmessig så har jeg bare en ting å utsette, det håper jeg de som har denne spilleren i hus kan få sjekket opp også, for jeg satt å ble litt "stresset" for det fløt ikke i samma tempo som jeg er vant med..
    Frem med stoppeklokke og sjekke, joda den er 1,5 sekunder raskere på 2 minutter og det er hørbart..
    Kan være at min klokke ikke er helt perfekt, men det tilsvarer 45 sekunder i timen, 1080 sekunder eller 18 minutter på et døgn, så feil kan vel ikke klokka mi gå :eek:
    La oss gi spilleren litt kred og si 1 sekund på 3 minutter, da har jeg vært litt raus..

Hadde de ovenstående bakdelene blitt rettet opp, så hadde ikke jeg vært i tvil om at spilleren er verdt 55k, basert på det jeg hører..

Jeg har noen plater på CD og vinyl som er helt like, hvertfall så like som man kan komme tror jeg.?
    Bare jeg får RIAA i hus så skal jeg teste følgende plater opp mot hverandre:
    Harry Belafonte - Live At Carnagie Hall..
    Ry Cooder - Jazz..
    Dire Straits - flere plater fra Vertigo..
    Pink Floyd - flere plater..
    Sikkert noen til som jeg ikke kommer på akkurat nå, men dette vil gi meg en del svar som jeg ikke kan gi i dag..
    Kjell
    Takker for grundig svar.

Tror du ikke at Peter D hadde positive forventninger om at du skulle hjelpe til med å få fokus over fra selve oppbyggingen av spilleren til lydkvaliteten?
    Han hadde neppe hatt samme forventning til KOB?
    Vel, nok om det. Jeg skal uansett ikke blande dette sammen med dine egne motiver.
    Jeg tror det er nødvendig, atter en gang, å få mer fokus på hva denne tråden EGENTLIG handler om. Problemet er at det innebærer noen "hvis" og "dersom". Det som er rimelig avklart allerede, er at det mekaniske drivverk er for dårlig i forhold til prisklassen. Hvorfor?
    DERSOM det kan avklares at Edge har "lånt" billige kort og øvrig innmat fra rimelige spillere, betyr det at spilleren er grovt overpriset. Samtidig indikerer det at man kan få så god lyd som dette ut fra slike billige løsninger. Hovedpoenget er at Edge kanskje lurer sine kunder til å tro at lydkvaliteten i denne spiller skyldes en spesiell bedriftshemmelighet, når sannheten kanskje er så enkel og ubehagelig som at den kommer fra utstyr som hører hjemme i en annen prisklasse. Dette kan enten avklares fra Edge selv, eller at noen foretar en mer grundig sjekk av spillerens innmat. Engasjementet i tråden må sees i sammenheng med at det påstås at en spiller til 55000 kr er oppbygd av lånte fjær til noen få tusen kr. Om dette fokus blir ubehagelig for produsent og importør, kan men vel bare gi oss de faktaopplysninger som vi etterspør. Med mindre......

Jeg tillater meg samtidig å kommentere din stil:

For meg virker det som om du har en tendens til å fremsette egne subjektive meninger og erfaringer som almenne objektive sannheter. Det er en mer generell betraktning fra min side fra flere sammenhenger , som jeg håper du tåler. ;)

N

nb

Gjest
    Siden det spørres om motiver her: Mitt engasjement kommer av at <i>dersom</i> noe som bortsett fra kosmetikken er likt noe man kan kjøpe til en meget billig penge i en elektrosjappe nær deg - så har noen blitt lurt. Og samtidig <i>dersom</i> så mange - presumtivt flinke lyttere med lang erfaring - har latt seg lure, så sier det om at det <i>sannsynligvis</i> er lett det er for andre å la seg lure i andre sammenhenger, til tross for iherdige påstander om at man er immum mot prislapp, estetikk, merkenavn osv. Og det setter ymse "HiFi-sannheter" fremsatt i et noget underlig lys.

Det finnes sikkert mange eksempler på det samme - men det var nå en gang Edge som ble temaet for diskusjon denne gangen - det er sikkert nok av lignende eksempler å ta av om man ser nærmere på en del andre produkter i høyere prisklasse. Hr. Reperatør som var innom i den forrige tråden hadde jo etter sigende sett nok av eksempler på komponenter i hundretusenkronersklassen med innmat som burde sjokkeren enhver som tok av topplokket. I følge samme Hr. Reperatør så fikk man stort sett hva man betalte for om man holdt seg til de store japanske merkene med begrenset HiFi-cred.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.209
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ok, statistikere.
    Det er vel mer sannsynlig at

Krokens Sony er langsommere enn normen

enn at

det er så store eksemplaravvik mellom Krokens og Fosses Edgespillere

eller enn at

både Fosses Audionet og Edge går fortere enn normen?

Sannsynlighetsberegning med sviktende signifikansnivå. Who, me?

N

nb

Gjest
    Valentino skrev:
    Ok, statistikere.
    Det er vel mer sannsynlig at

Krokens Sony er langsommere enn normen

enn at

det er så store eksemplaravvik mellom Krokens og Fosses Edgespillere

eller enn at

både Fosses Audionet og Edge går fortere enn normen?

Sannsynlighetsberegning med sviktende signifikansnivå. Who, me?
    Enig - jeg har aldri hørt om CD-spillere som går med feil tempo, men med platespillere er det ikke så vanskelig å tenke seg at så kan være tilfelle.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    HC skrev:
    Rotekroken skrev:
    Lydmessig så har jeg bare en ting å utsette, det håper jeg de som har denne spilleren i hus kan få sjekket opp også, for jeg satt å ble litt "stresset" for det fløt ikke i samma tempo som jeg er vant med..
    Frem med stoppeklokke og sjekke, joda den er 1,5 sekunder raskere på 2 minutter og det er hørbart..
    Kan være at min klokke ikke er helt perfekt, men det tilsvarer 45 sekunder i timen, 1080 sekunder eller 18 minutter på et døgn, så feil kan vel ikke klokka mi gå :eek:
    La oss gi spilleren litt kred og si 1 sekund på 3 minutter, da har jeg vært litt raus..

Hadde de ovenstående bakdelene blitt rettet opp, så hadde ikke jeg vært i tvil om at spilleren er verdt 55k, basert på det jeg hører..
    Har jeg forstått riktig:
    Spiller Edge spilleren en 2 minutters låt på 1.58,5 minutter ?

Hvis dette er riktig så er det jo et stort avvik, er dette vanlig ? Her fokuserer vi på minimale forvrengningstall og så er hastigheten off med 1% ??
    Dette kan da ikke være normen ?
    Jepp, et spor på 4 minutter testet over 120 sekunder var det unnagjort på 118,5 sekunder..
    Det kan også være at display viser litt galt, at det ikke er så mye som 1,5 sekunder på 2 minutter, men dette er den eneste gangen jeg har funnet frem stoppeklokka for å sjekke..
    Dette er også første gangen som jeg syns musikken var litt "stresset" eller stresset meg opp, for det gikk for fort kontra alle andre spillere jeg har hatt i hus..
    Du legger merke til at musikken har et for høyt tempo..
    Jeg som sitter og virkelig nyter musikken la merke til dette med en gang, spesielt på sanger som jeg har hørt noen hundre ganger og som er en slags referanse for meg..
    Men dette er jo noe som forhandler/importør/produsent er pliktet til å rette opp, så ikke heng dere for mye opp i det der..

Litt OT, men jeg vet jo at en del platespillere har høyere hastighet for å imponere mest mulig, det kan være at vi blir lurt på CD spillere også.?
    Kanskje starte en egen tråd om hvem hastighet vi har på våre spillere.? ;D
    Kjell

K

knutinh

Gjest
    (jeg har klippet litt i innlegget ditt)
    Rotekroken skrev:
    Jepp, et spor på 4 minutter testet over 120 sekunder var det unnagjort på 118,5 sekunder..
    Det kan også være at display viser litt galt, at det ikke er så mye som 1,5 sekunder på 2 minutter, men dette er den eneste gangen jeg har funnet frem stoppeklokka for å sjekke..
    ...
    Litt OT, men jeg vet jo at en del platespillere har høyere hastighet for å imponere mest mulig, det kan være at vi blir lurt på CD spillere også.?
    Så for å gjøre det klart:
    Du har startet en CD på CD-spilleren, og samtidig startet stoppeklokka.

Når displayet på CD-spilleren viste 120 sekunder, så viste stoppeklokka viste 118.5 sekunder?

Spørsmålet som melder seg er:
    1. Blir dette reflektert også i lyden ut, eller bare på displayet?
    2. Dersom dette også gjelder lyden, gjelder det både analog og spdif?
    3. Dersom det gjelder spdif, fungerer den med eksterne DAC?
    4. Dersom det gjelder analog ut og ikke spdif, hvordan greier spilleren å lese en og samme plate men presentere den i to forskjellige tidsdomener samtidig?
    Dette er også første gangen som jeg syns musikken var litt "stresset" eller stresset meg opp, for det gikk for fort kontra alle andre spillere jeg har hatt i hus..
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_(music)
    ...
    The just noticeable difference (the threshold at which a change in pitch is perceived) is about five cents (hundredths of a semitone), or about 0.3% in frequency, but varies over the range of hearing and is more precise when the two pitches are played simultaneously.
    ...

-k

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    KindOfBlue skrev:
    knutinh skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Skal det fungere, må konverteringen skje i Edgen, eller?

DAC-konvertering, så speede opp, justere pitch, og så konvertere til en ny S/PDIF strøm?

Men jeg har ennå til gode å få svar på mitt spørsmål om digi-UT lyder likt med analog-UT på Edge -- den unike lyden kommer vel via analog-UT, og da er løsningen ev. å gjøre opp-speeding i forb. med intern DAC-modifikasjon.
    Mener du at dette produktet bevisst gjør pitch-endring som en subjektiv "enhancement"?

Poenget mitt var at dersom spilleren leser samples fra CD og uten endring presser disse synkront ut på DAC og spdif, så vil en målt tidsfeil på analog utgang bety at spdif også kjører på "feil" tidsbase.

Dersom spilleren aktivt endrer sampleverdiene, eller dersom den leser data fra CD i en annen takt når det er plugget inn en spdif-plugg enn når det er plugget inn analog rca så blir det selvsagt en annen sak.

Dersom "referansen" er en platespiller så er det kanskje nærliggende å se nærmere på den først?

-k
    Jeg vet ikke om Rotekroken sammenlignet med platespiller eller CD. Men siden han er rørmann på sin hals kan jeg tenke meg at referansene hans (lydminnet) kommer fra avspilling av plater, hvilket er grunnen til at min første tanke var at spilleren hans kanskje går for sakte. (Nå blir han sint på meg.)

Som du påpeker blir det et styr for en ekstern DAC om man har økt "farten" på bitstrømmen -- men mest sannsynlig, dersom denne hastighetsøkningen er reell, er at man gjør en intern konvertering: Avlesing>DAC - JUSTERING - ADC etter justeringen, slik at datastrømmen ut følger standard.
    Mens analogt signal etter justering portes rett ut? På denne måten blir også lyden lik i coax/analog.

Interessant. Nå sitter Rotekroken og holder fire ess her. Hva var det han sammenlignet mot?
    Jeg sitter ikke med noen fasiter, det er hvertfall klinkende klart ;D
    Jeg har ikke sammenlignet Edge mot noe, ikke foreløpig..
    Har det siste året hatt minst 10 CD spillere på besøk her, ingen annen CD spiller har gitt meg den følelsen av at musikken "går for fort" foruten Edge..
    Men dette er jo en bagatell som evt kjøper får rettet opp, så ikke la dette være et hett tema..
    Spilleren er helvetes bra den, garantert verdt de 55k som den koster, sett opp mot andre konkurrenter i samma prisklasse..
    Så de som eier Edge GCD sitter nok med et lurt flir rundt munnen og "hånler" av de som ikke har hatt sjansen til å høre på den ;)

Min ref er CD plater..
    Har mange forskjellige spillere i bruk på flere anlegg, Edge er den eneste med "feil" hastighet som jeg har opplevd..

På platespiller så er det sånn hastighetskontroll-viser på utsiden av tallerken, det er også pitch som jeg kan justere riktig hastighet med..
    Er noe luxus på en spiller fra 1968 serru ;D

Og, KoB.. Jeg blir aldri sint på noen.. Hvorfor i all verden skulle jeg det.? Tror nok du har oppfattet meg LITT galt ;D

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    rolfozzy skrev:
    Jeg har forstått kroken slik, at han har sammenligna Edgen lydmessig med Sonyen, og tidsmessig med ei stoppeklokke. Sammenligning med vinyl har han ikke gjort enda. Mangler visst riia. Etter hva jeg kan forstå ut fra skriveriet hans.

For et pes.
    La meg si det slik at jeg ikke stresser ;D
    Edge har ikke blitt sammenlignet mot noe, ikke lydmessig og ikke hastighet..
    Eller hastighet på display kontra stoppeklokke for jeg følte at musikken hadde for høyt tempo..

RIAA har dessverre tatt seg en tur på hytta, eller eieren da, så jeg sitter her uten mulighet for å spille av vinyl, ikke har jeg rør heller..
    Rolfozzy, HJELP MEG.!!! :'(

K

KindOfBlue

Gjest
    Rotekroken skrev:
    På platespiller så er det sånn hastighetskontroll-viser på utsiden av tallerken, det er også pitch som jeg kan justere riktig hastighet med..
    Er noe luxus på en spiller fra 1968 serru ;D

Og, KoB.. Jeg blir aldri sint på noen.. Hvorfor i all verden skulle jeg det.? Tror nok du har oppfattet meg LITT galt ;D
    Det var spøkefullt ment - tror ikke du er typen som har platespiller som går med feil rpm.
    Jeg har også en platespiller fra 1968 - med et internt stroboskop, og et inspeksjonsvindu og mulighet for justering i tilfelle drifting. Nyttig!

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Hvorfor er Edge med sin beskjedne innmat så esktremt god.?
    Hva slags oppskrift har de brukt for å få frem musikken på denne måten.?
    DET kunne jeg tenkt meg å fått svar på ;D

Pris på spiller står ikke i stil til innmat, den er grei..
    Men når innmat er "100 ganger bedre" og lyden er en katastrofe på andre spillere, hva skal vi konkludere med da.?

I told you so..
    Jeg har sagt det mange ganger før, du kan ikke dømme noe etter målinger eller det du ser, du er nødt til å bruke ørene dine..
    Å diskutere målinger, grafer, bilder, osv er helt bortkastet, i told you so..
    Så mange ganger som jeg har fått pepper av de som er uenige med meg, men prøv denne spilleren da, så skal du se at jeg faktisk hadde rett, om ikke rett i alt, så hvertfall ikke SÅÅÅÅ langt unna sannheten..
    Jeg har ingen fasit, men har prøvd å fortelle dere at vi ikke kan basere oss på "fakta på papir" for vi må bruke ørene våres, ikke hate eller elske noe pga alt annet enn det som er hørbart..

Det er så godt å få tømt seg ;D
    Jada, jeg sitter her å smiler fra øre til øre ;)

K

knutinh

Gjest
    Rotekroken skrev:
    du er nødt til å bruke ørene dine..
    Jeg er enig. Ørene er et essensielt redskap for å finne ut hva vi kan høre (og ikke høre).

Å diskutere målinger, grafer, bilder, osv er helt bortkastet, i told you so..
    Jeg er ikke enig. Målinger, grafer og bilder kan si oss noe om hva som "egentlig" skjer, om mekanismene som indirekte har betydning for det vi hører, og ofte kan de også gi oss en brukbar indikasjon på utfallet av en tidkrevende lyttetest.

Når det gjelder "er CD-spiller X og CD-spiller Y basert på samme innmat", så er synet sammen med en skrutrekker antageligvis bedre enn hørselen.

-k

Vedlegg

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.384
    Under avdelinga for hjemmebesøk har jeg postet mine lytteinntrykk av Edge CD spiller:

"Konklusjonen min på lydkvaliteten til Edge CD er følgende: Den spiller like godt som innmaten gir indikasjoner om. Det er en svak hardhet og kompakthet i lyden, en svak "mekanisk" lyd. Den er litt ru i lyden, spesielt hørbart i mellomtonen. Det som er absolutt utilgivelig i mine ører er at den helt tydelig fjerner informasjon og mikrodetaljer i musikken. Spesielt oppover i frekvensområdet, over ca. 10 kHz. Lufta og rommet over instrumentene blir mye borte sammenlignet med gode CD-spillere. Du hører det spesielt godt på gode analoge innspillinger som er overført til Cd, og hvor det er en del båndsus i originaltapen. Bassgjengivelsen er mye entonebass."

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    P

Parelius

Gjest
    Rotekroken skrev:
    Spilleren er helvetes bra den, garantert verdt de 55k som den koster, sett opp mot andre konkurrenter i samma prisklasse..
    Rotekroken skrev:
    Edge har ikke blitt sammenlignet mot noe, ikke lydmessig og ikke hastighet..
    Jeg greier ikke helt å følge med her…

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Rotekroken skrev:
    RIAA har dessverre tatt seg en tur på hytta, eller eieren da, så jeg sitter her uten mulighet for å spille av vinyl, ikke har jeg rør heller..

Ingen rør, ikke vinyl og atpåtill ingen horn :eek: :eek:..................laug ? hvilket laug ? ::)

B

Back_Door

Gjest
    Rotekroken skrev:
    Hvorfor er Edge med sin beskjedne innmat så esktremt god.?
    Hva slags oppskrift har de brukt for å få frem musikken på denne måten.?
    DET kunne jeg tenkt meg å fått svar på ;D

Pris på spiller står ikke i stil til innmat, den er grei..
    Men når innmat er "100 ganger bedre" og lyden er en katastrofe på andre spillere, hva skal vi konkludere med da.?
    Men hva om det lykkes å finne en spiller med like billig og "dårlig" innmat som lyder like godt, men til en brøkdel av prisen? Det er jo DET denne tråden handler om. Eller tror du innmaten i denne Edge spiller skjuler en hemmelighet som det ikke er mulig å se, men som samtidig gjør gråstein om til gull for ørene? Da må det være godt gjemt, for det er jo ikke så lett å skjule seg bak noe i denne boksen. ;)
    En naturlig konklusjon kan bli at man trenger ikke dyre spillere, men at Edge er så smarte at de vet hvordan de skal prissette sine produkter for å bli vurdert som high-end.
    Dine konklusjoner er uansett underlige, så lenge du samtidig skriver at du ikke har testet mot andre enda.. ref innlegget til Parelius.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Bare det å skifte opamper kan forandre lydgjengvielsen tildels tydelig.
    Dette har jeg selv erfart med min Zhaulo dac (hvor jeg tør å forsøke den slags ;) )
    Sier ikke dermed at det er her Edge eventuelt har funnet på noe lurt.

Eller vil jeg (igjen) berømme Fosse for hans nøkterne holdning til vinyl kontra cd (og sammenlikninger og annet) dette til tross for at han helt klart for egen del satser på vinyl som primærsignalkilde og helt sikkert for sin egen del mener det er best.
    Hadde alle (særlig enkelte) ;D vært litt mer diplomatiske i slike typer diskusjoner så kunne de både vært mer givende og hyggeligere, det er nå min mening.

Mvh.KW

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.933
    Torget vurderinger
    2
    Rotekroken skrev:
    rolfozzy skrev:
    Jeg har forstått kroken slik, at han har sammenligna Edgen lydmessig med Sonyen, og tidsmessig med ei stoppeklokke. Sammenligning med vinyl har han ikke gjort enda. Mangler visst riia. Etter hva jeg kan forstå ut fra skriveriet hans.

For et pes.

Men hva i alle dager skal jeg hjelpe deg med ? Springe på butikken og kjøpe en riia til deg ?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.933
    Torget vurderinger
    2
    En liten ting jeg lurer på, kroken. Hvordan kan du påstå at denne Edgen er så jævla bra, samtidig som du får ubehag av at den går for fort ?

Og enda en liten ting,hvordan vet du at den er verdt 55000,- uten og ha sammenligna med spillere i samme prisklasse.

Har jeg forstått deg rett nå ? Det er sånn jeg tolker det du skriver.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Ikke bare er den tilsynelatende overpriset, den har "skrap"-innmat, produsenten svarer ikke på tiltale og den spiller for fort. Uhyre underholdende tråd. Særlig i sammenligning med at f.eks Arcams gode spillere bare faller i pris når det kommer nye modeller, og billig-spillere får bedre og bedre kritikk.

Skulle gjerne hørt om den spilte bedre enn min nåværende, er faktisk i markedet for en spiller med innebygget pre.

S

slowmotion4

Gjest
    Siden den Edge spillern er så helvetes bra kunne det vært greit med en spiller med Edge innmat i standard kabinett.
    Det burde jo bli jævlig bra og jævlig billig? Noe for meg?

B

Back_Door

Gjest
    emokid skrev:
    .... og den spiller for fort.
    Personlig velger jeg å vurdere den påstanden som udokumentert, og kanskje den minst sannsynlige i denne tråd..
    M.a.o. tror jeg det finnes en naturlig forklaring med en annen konklusjon på disse målinger. Legg merke til at jeg "tror"..

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    BHO skrev:
    Rotekroken skrev:

Ingen rør, ikke vinyl og atpåtill ingen horn :eek: :eek:..................laug ? hvilket laug ? ::)

"oslo og omegn digital, transistor og tullehøyttalerelaug"

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Jeg kan ikke forklare om det var meg, klokka, spilleren eller om det var solformørkelse den dagen jeg sjekket hastighet på Edge, men jeg gjorde det to ganger på samma plata og fikk samma resultat..
    I dag så sjekket jeg med en annen plate, på 120 sekunder så klarte jeg ikke å skille tiden med 1/10 sekund, den spilleren gikk helt perfekt med andre ord..
    Jeg kan ikke forklare dette som noe annet enn et mysterium, men nå hadde jeg ingen ting å utsette på timingen på musikken som ble spilt heller..
    Orker ikke å spekulere i hva dette kan ha vært, det er jo veldig mye som kan spille inn her, men jeg har lært en ting av dette..
    Aldri forklar noe slikt før man har sjekket, dobbeltsjekket, trippelsjekket og så vente par dager, før man gjør samma prosess igjen.!

Beklager det som dette evt har bydd på av problemer for den ene eller den andre parten..
    Faktum pr i dag er hvertfall at spilleren er 100% nøyaktig i forhold til min stoppeklokke over 120 sekunder på flere plater..
    Sitter her å er fryktelig lei meg, har en skikkelig vond følelse i kroppen :-[

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rotekroken skrev:
    1000mg paracetamol, 600mg ibuprofen og en liten 25mg Sobril skulle kurere alt det der tenker jeg :)

Mvh Vidar P

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    joaquin skrev:
    BHO skrev:
    Rotekroken skrev:

Gutter....... jeg har sett lyset........... CD spiller med sorte noname kabler rett i transistor effekt, sorte noname skolisser og ut i konvensjonelle høyttalere........
    Det er over hode ingen forskjell på det som står i stua og det som jeg sitter med her på kontoret, endelig er jeg i mål.!

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Vidar P skrev:
    Rotekroken skrev:
    1000mg paracetamol, 600mg ibuprofen og en liten 25mg Sobril skulle kurere alt det der tenker jeg :)

Mvh Vidar P
    En del Vodka (Norgesglass), 1800mg Ibux, 1500mg Pinex Forte og 50mg Nozinan vil nok hjelpe.!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Rotekroken skrev:
    joaquin skrev:
    BHO skrev:
    Rotekroken skrev:

Gutter....... jeg har sett lyset........... CD spiller med sorte noname kabler rett i transistor effekt, sorte noname skolisser og ut i konvensjonelle høyttalere........
    Det er over hode ingen forskjell på det som står i stua og det som jeg sitter med her på kontoret, endelig er jeg i mål.!
    godt, godt.
    vi andre får kave videre på blindveien vår. ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rotekroken skrev:
    Vidar P skrev:
    Rotekroken skrev:

Mvh Vidar P
    En del Vodka (Norgesglass), 1800mg Ibux, 1500mg Pinex Forte og 50mg Nozinan vil nok hjelpe.!
    Det vil iallefall hjelpe på businessen på legevakta.. :)

Mvh Vidar P

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn