Sitat meg selv i forrige posten;KindOfBlue skrev:Musicus - lyden er da ikke under diskusjon?
Vi er nysgjerrige på hva Edge har gjort med et drivverk som er fullstendig standard lavpris, for å få god lyd ut av det.
En lyd som er så god at den forsvarer en pris som vanligvis hører hjemme i helt andre konstruksjoner, der OEM ikke er et nøkkelelement.
Og om Rotekroken er på sporet av løsningen her - med en tidsmanipulasjon a la hva man gjør med platespillere, så burde det være meget interessant, eller?
Jeg er helt enig med deg, det er virkelig synd med disse som driver og poster negative poster.musicus skrev:...ett meget klokt menneske fortalte meg engang at det alltid er enklere å være negativ til noe enn positiv, og det reflekterer denne tråden meget vel, noen har jo nesten gjort det til sitt varemerke å være negativ, det er så sjelden man leser noe positivt fra visse at man skvetter til i stolen om så skulle være tilfelle. Tenkbart!!
Joda, men Harry Pearson, JP o.a. sverger til lyden, den er formidabel, sies det. Og Rotekroken likte også det han hørte. Et medlem her inne solgte sin fire ganger dyrere cd-spiller og gikk over til Edge, så god er lyden.musicus skrev:Sitat meg selv i forrige posten;KindOfBlue skrev:Musicus - lyden er da ikke under diskusjon?
Vi er nysgjerrige på hva Edge har gjort med et drivverk som er fullstendig standard lavpris, for å få god lyd ut av det.
En lyd som er så god at den forsvarer en pris som vanligvis hører hjemme i helt andre konstruksjoner, der OEM ikke er et nøkkelelement.
Og om Rotekroken er på sporet av løsningen her - med en tidsmanipulasjon a la hva man gjør med platespillere, så burde det være meget interessant, eller?
"Er det ingen som gidder feste seg ved at han faktisk likte lyden? (jada jada jeg vet det ikke er temaet osv...)"
så joda jeg vet at ikke den var under diskusjon, derav min lille siterte kommentar, ha meg unnskyldt min lille andre refleksjon i samme svar.....
mvh
knutinh skrev:Jepp, det er virkelig synd med disse som driver og poster negative postermusicus skrev:...ett meget klokt menneske fortalte meg engang at det alltid er enklere å være negativ til noe enn positiv, og det reflekterer denne tråden meget vel, noen har jo nesten gjort det til sitt varemerke å være negativ, det er så sjelden man leser noe positivt fra visse at man skvetter til i stolen om så skulle være tilfelle. Tenkbart!!
-k
Vel det kan synes som ett uklokt drag og ikke please massene her inne, men jeg undrer om ikke det også kan være ett drag av klokskap i det hele med, "løgnen er rundt hjørnet før sannheten får på seg skoene" sier ett gammelt ordspråk, og jeg undrer om ikke det kan passe litt på denne saken...KindOfBlue skrev:Joda, men Harry Pearson, JP o.a. sverger til lyden, den er formidabel, sies det. Og Rotekroken likte også det han hørte. Et medlem her inne solgte sin fire ganger dyrere cd-spiller og gikk over til Edge, så god er lyden.musicus skrev:Sitat meg selv i forrige posten;KindOfBlue skrev:Musicus - lyden er da ikke under diskusjon?
"Er det ingen som gidder feste seg ved at han faktisk likte lyden? (jada jada jeg vet det ikke er temaet osv...)"
så joda jeg vet at ikke den var under diskusjon, derav min lille siterte kommentar, ha meg unnskyldt min lille andre refleksjon i samme svar.....
mvh
Formel-1 performance, og Yaris-motor under panseret. Nå er vi nysgjerrige på hva Edge har gjort med Yaris-motoren for å få til disse kjøreegenskapene.
Edge kan selv oppklare dette lynkjapt, selvsagt, i tråd med Goldmund her:
http://www.goldmund.com/news/2008/01/
http://www.goldmund.com/news/2008/02/
Slik jeg forstår det er formålet med denne tråden å finne ut av hva forskjellen er mellom to CD-spillere, og om kundene har blitt "lurt" til å kjøpe en CD-spiller som innholdsmessig er basert på en billigere CD-spiller?musicus skrev:Vel, jeg ser hvor du vil og jeg byr på den, men jeg byr egentlig på noen opplevelser og inntrykk innimellom også, slik Kroken her gjør med denne spilleren....
Som nevnt noen ganger nu, har vel jeg som de fleste andre her gjort meg mine tanker om denne spilleren, det seg være, designet, prisen og ytelsen (som jeg ikke har hørt), dessverre kan jeg nesten si, har jeg falt for fristelsen å kommentere mere måten hele har vært "diskutert" på, enn hva som sies, det har i mange tilfeller lignet alt annet enn noe positivt. Og det er med glede jeg melder at jeg ikke regner deg som en del av de som tilsynelatende har latt sin skadefryd skinne gjennom.knutinh skrev:Slik jeg forstår det er formålet med denne tråden å finne ut av hva forskjellen er mellom to CD-spillere, og om kundene har blitt "lurt" til å kjøpe en CD-spiller som innholdsmessig er basert på en billigere CD-spiller?musicus skrev:Vel, jeg ser hvor du vil og jeg byr på den, men jeg byr egentlig på noen opplevelser og inntrykk innimellom også, slik Kroken her gjør med denne spilleren....
Med unntak av personangrep og den vanlige kjeftinga noen sider tilbake, hvilke poster er det du helst ville ha vært foruten? Har du bidratt med noen poster i denne tråden som du helst ville ha slettet?
Det er fint at du byr på opplevelser og inntrykk i tråder hvor det er relevant, jeg er sikker på at mange setter pris på det. Men må man følge din modell for å være en verdig medlem?
-k
Takker for grundig svar.Rotekroken skrev:Hei Karma..Karma skrev:Rotekroken:
Jeg leste i din egen tråd at det var Peter D som tok kontakt med deg.. Jeg vil fortsatt påstå at min mulige tolkning ikke var helt på viddene.
Lurte uansett på hvorfor du ikke kommenterte mitt innlegg. Er det så at du har vært "påseilet", ønsker jeg deg god bedring.
Er enig at vi bør være snille mot hverandre. Tar din redegjørelse til etterretning.
Disse tråder har ellers handlet om redelighet, ærlighet og prispolitikk fra Edge. Det har du vel i mindre grad tatt stilling til? At du menet at denne spørsmålsstilling hadde noe med barnehage og /eller fjortiz å gjøre, må jeg si undret meg.
Stemmer at det var Peter som tok kontakt med meg via mail, der fikk jeg blant annet en link til hva han har skrevet på sin side..
Peter på sin side påstår at det er musikken/musikkgjengivelsen som er viktig, der støtter jeg han 100%
Litt nysgjerrig på hva som egentlig bodde i denne spilleren som har så til de grader blitt halshugget her på HFS, så spurte jeg Peter om det var mulig å låne den på vegne av lauget og meg selv, slik at de som ønsket det kunne høre hva som bodde i denne spilleren..
Foreløpig så er det ingen i lauget som har meldt sin interesse..
Litt vel påseilet pga forandring i en del planer, ting som jeg personlig ikke visste kom til å skje, så jeg ble litt "lurt" til å tro at jeg hadde litt mer fritid enn jeg faktisk fikk..
Men har hatt noen frie minutter innimellom og kost meg med musikk, det gir hvertfall meg en ro i kropp og sjel som ikke noe annet kan..
Nå tror jeg du er litt forvirret av min "utblåsning" tidlig i tråden for å slippe useriøse ting som jeg ser på som masse tomme ord, det var det litt vel mye av i den forrige tråden syns jeg..
Vi skal selvfølgelig ikke ha munnkurv på noen måte, men vi kan oppføre oss som voksne personer selv om vi er uenige.?
La oss heller holde oss saklige og ha fakta på bordet i denne tråden
Om noe er overpriset så mener jeg det seriøst at det skal frem i lyset.!
Ingen av oss tjener på å handle utstyr som låter vesentlig mindre enn summen vi legger igjen hos pusheren, jeg håper også at prisene kan bli litt mer normalisert på en del ting, men er redd for at det meste av priser bare fyker i været :-[
Eneste måten vi kan styre dette på, er å snakke om det som ikke er verdt pengene sine og finne alternativer som gir oss bedre valuta for pengene våres..
La meg si det slik, med min viten så er det ganske mange her på HFS som sitter med "PA-kopier" og tror det er Hi-Fi, en del som jeg vet er feil konstruert med hensikt også, mye av dette får uhemmet god omtale her.!
Litt vel mye inside info fra mitt hold så jeg vil ikke sitte her å slakte noe, men vit at det er mangt som vi blir bedratt med, selv om det ser flott ut innvendig og utvendig, og koster skjorta.!
Vi blir garantert lurt selv om vi ser på innmat, uansett hva det gjelder..
Sikkert veldig mange som er uenige med meg her, men det får stå sin prøve 8)
Mine inntrykk av spilleren er som følger:
Display er noe som jeg ikke liker, hadde ikke likt det på en spiller til 300,- en gang..
Remote er heller ikke en slik spiller verdig..
Slark i skuff som gir meg plastfeeling, heller ikke et godt tegn..
Litt mer positive ting er at det spiller meget bra, ikke helvete om denne Edge spilleren er lik noen rimelige CD spillere eller dyre DVD spillere, her er det alt for mye musikk til at det finnes noe likeheter, hørt med mine ører..
Om dette er en rimelig DVD spiller i forkledning, så vil jeg gjerne ha oppskriften.! ;D
Cello låter aldeles sykt bra, du får med deg de minste detaljer som er svært vanskelig å få frem med noen spillere..
Trommer som er så vanskelig å få til å låte noen lunde riktig, her er jeg meget kravstor og det er ikke ofte jeg kan høre trommer gjengitt noen lunde bra, på denne spilleren så låter trommer meget bra..
Detaljnivå er ganske høyt opp mot toppen, vil nå jeg påstå..
Lydmessig så har jeg bare en ting å utsette, det håper jeg de som har denne spilleren i hus kan få sjekket opp også, for jeg satt å ble litt "stresset" for det fløt ikke i samma tempo som jeg er vant med..
Frem med stoppeklokke og sjekke, joda den er 1,5 sekunder raskere på 2 minutter og det er hørbart..
Kan være at min klokke ikke er helt perfekt, men det tilsvarer 45 sekunder i timen, 1080 sekunder eller 18 minutter på et døgn, så feil kan vel ikke klokka mi gå
La oss gi spilleren litt kred og si 1 sekund på 3 minutter, da har jeg vært litt raus..
Hadde de ovenstående bakdelene blitt rettet opp, så hadde ikke jeg vært i tvil om at spilleren er verdt 55k, basert på det jeg hører..
Jeg har noen plater på CD og vinyl som er helt like, hvertfall så like som man kan komme tror jeg.?
Bare jeg får RIAA i hus så skal jeg teste følgende plater opp mot hverandre:
Harry Belafonte - Live At Carnagie Hall..
Ry Cooder - Jazz..
Dire Straits - flere plater fra Vertigo..
Pink Floyd - flere plater..
Sikkert noen til som jeg ikke kommer på akkurat nå, men dette vil gi meg en del svar som jeg ikke kan gi i dag..
Kjell
Enig - jeg har aldri hørt om CD-spillere som går med feil tempo, men med platespillere er det ikke så vanskelig å tenke seg at så kan være tilfelle.Valentino skrev:Ok, statistikere.
Det er vel mer sannsynlig at
Krokens Sony er langsommere enn normen
enn at
det er så store eksemplaravvik mellom Krokens og Fosses Edgespillere
eller enn at
både Fosses Audionet og Edge går fortere enn normen?
Sannsynlighetsberegning med sviktende signifikansnivå. Who, me?
Rotasjonshastighetnb skrev:Enig - jeg har aldri hørt om CD-spillere som går med feil tempo, men med platespillere er det ikke så vanskelig å tenke seg at så kan være tilfelle.
Jepp, et spor på 4 minutter testet over 120 sekunder var det unnagjort på 118,5 sekunder..HC skrev:Har jeg forstått riktig:Rotekroken skrev:Lydmessig så har jeg bare en ting å utsette, det håper jeg de som har denne spilleren i hus kan få sjekket opp også, for jeg satt å ble litt "stresset" for det fløt ikke i samma tempo som jeg er vant med..
Frem med stoppeklokke og sjekke, joda den er 1,5 sekunder raskere på 2 minutter og det er hørbart..
Kan være at min klokke ikke er helt perfekt, men det tilsvarer 45 sekunder i timen, 1080 sekunder eller 18 minutter på et døgn, så feil kan vel ikke klokka mi gå
La oss gi spilleren litt kred og si 1 sekund på 3 minutter, da har jeg vært litt raus..
Hadde de ovenstående bakdelene blitt rettet opp, så hadde ikke jeg vært i tvil om at spilleren er verdt 55k, basert på det jeg hører..
Spiller Edge spilleren en 2 minutters låt på 1.58,5 minutter ?
Hvis dette er riktig så er det jo et stort avvik, er dette vanlig ? Her fokuserer vi på minimale forvrengningstall og så er hastigheten off med 1% ??
Dette kan da ikke være normen ?
Så for å gjøre det klart:Rotekroken skrev:Jepp, et spor på 4 minutter testet over 120 sekunder var det unnagjort på 118,5 sekunder..
Det kan også være at display viser litt galt, at det ikke er så mye som 1,5 sekunder på 2 minutter, men dette er den eneste gangen jeg har funnet frem stoppeklokka for å sjekke..
...
Litt OT, men jeg vet jo at en del platespillere har høyere hastighet for å imponere mest mulig, det kan være at vi blir lurt på CD spillere også.?
http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_(music)Dette er også første gangen som jeg syns musikken var litt "stresset" eller stresset meg opp, for det gikk for fort kontra alle andre spillere jeg har hatt i hus..
Jeg sitter ikke med noen fasiter, det er hvertfall klinkende klart ;DKindOfBlue skrev:Jeg vet ikke om Rotekroken sammenlignet med platespiller eller CD. Men siden han er rørmann på sin hals kan jeg tenke meg at referansene hans (lydminnet) kommer fra avspilling av plater, hvilket er grunnen til at min første tanke var at spilleren hans kanskje går for sakte. (Nå blir han sint på meg.)knutinh skrev:Mener du at dette produktet bevisst gjør pitch-endring som en subjektiv "enhancement"?KindOfBlue skrev:Skal det fungere, må konverteringen skje i Edgen, eller?
DAC-konvertering, så speede opp, justere pitch, og så konvertere til en ny S/PDIF strøm?
Men jeg har ennå til gode å få svar på mitt spørsmål om digi-UT lyder likt med analog-UT på Edge -- den unike lyden kommer vel via analog-UT, og da er løsningen ev. å gjøre opp-speeding i forb. med intern DAC-modifikasjon.
Poenget mitt var at dersom spilleren leser samples fra CD og uten endring presser disse synkront ut på DAC og spdif, så vil en målt tidsfeil på analog utgang bety at spdif også kjører på "feil" tidsbase.
Dersom spilleren aktivt endrer sampleverdiene, eller dersom den leser data fra CD i en annen takt når det er plugget inn en spdif-plugg enn når det er plugget inn analog rca så blir det selvsagt en annen sak.
Dersom "referansen" er en platespiller så er det kanskje nærliggende å se nærmere på den først?
-k
Som du påpeker blir det et styr for en ekstern DAC om man har økt "farten" på bitstrømmen -- men mest sannsynlig, dersom denne hastighetsøkningen er reell, er at man gjør en intern konvertering: Avlesing>DAC - JUSTERING - ADC etter justeringen, slik at datastrømmen ut følger standard.
Mens analogt signal etter justering portes rett ut? På denne måten blir også lyden lik i coax/analog.
Interessant. Nå sitter Rotekroken og holder fire ess her. Hva var det han sammenlignet mot?
La meg si det slik at jeg ikke stresser ;Drolfozzy skrev:Jeg har forstått kroken slik, at han har sammenligna Edgen lydmessig med Sonyen, og tidsmessig med ei stoppeklokke. Sammenligning med vinyl har han ikke gjort enda. Mangler visst riia. Etter hva jeg kan forstå ut fra skriveriet hans.
For et pes.
Det var spøkefullt ment - tror ikke du er typen som har platespiller som går med feil rpm.Rotekroken skrev:På platespiller så er det sånn hastighetskontroll-viser på utsiden av tallerken, det er også pitch som jeg kan justere riktig hastighet med..
Er noe luxus på en spiller fra 1968 serru ;D
Og, KoB.. Jeg blir aldri sint på noen.. Hvorfor i all verden skulle jeg det.? Tror nok du har oppfattet meg LITT galt ;D
Jeg er enig. Ørene er et essensielt redskap for å finne ut hva vi kan høre (og ikke høre).Rotekroken skrev:du er nødt til å bruke ørene dine..
Jeg er ikke enig. Målinger, grafer og bilder kan si oss noe om hva som "egentlig" skjer, om mekanismene som indirekte har betydning for det vi hører, og ofte kan de også gi oss en brukbar indikasjon på utfallet av en tidkrevende lyttetest.Å diskutere målinger, grafer, bilder, osv er helt bortkastet, i told you so..
Det der må du utdype, gjerne med beskrivelse av hva denne gjør vs sine konkurrenter som gjør at den er "ekstremt" god. Det er tydelig at du er temmelig uenig med Parelius, Espen R* og andre her om lyden?Rotekroken skrev:Hvorfor er Edge med sin beskjedne innmat så esktremt god.?
Rotekroken skrev:Spilleren er helvetes bra den, garantert verdt de 55k som den koster, sett opp mot andre konkurrenter i samma prisklasse..
Jeg greier ikke helt å følge med herRotekroken skrev:Edge har ikke blitt sammenlignet mot noe, ikke lydmessig og ikke hastighet..
Rotekroken skrev:RIAA har dessverre tatt seg en tur på hytta, eller eieren da, så jeg sitter her uten mulighet for å spille av vinyl, ikke har jeg rør heller..
Rolfozzy, HJELP MEG.!!! :'(
Men hva om det lykkes å finne en spiller med like billig og "dårlig" innmat som lyder like godt, men til en brøkdel av prisen? Det er jo DET denne tråden handler om. Eller tror du innmaten i denne Edge spiller skjuler en hemmelighet som det ikke er mulig å se, men som samtidig gjør gråstein om til gull for ørene? Da må det være godt gjemt, for det er jo ikke så lett å skjule seg bak noe i denne boksen.Rotekroken skrev:Hvorfor er Edge med sin beskjedne innmat så esktremt god.?
Hva slags oppskrift har de brukt for å få frem musikken på denne måten.?
DET kunne jeg tenkt meg å fått svar på ;D
Pris på spiller står ikke i stil til innmat, den er grei..
Men når innmat er "100 ganger bedre" og lyden er en katastrofe på andre spillere, hva skal vi konkludere med da.?
Men hva i alle dager skal jeg hjelpe deg med ? Springe på butikken og kjøpe en riia til deg ?Rotekroken skrev:rolfozzy skrev:Jeg har forstått kroken slik, at han har sammenligna Edgen lydmessig med Sonyen, og tidsmessig med ei stoppeklokke. Sammenligning med vinyl har han ikke gjort enda. Mangler visst riia. Etter hva jeg kan forstå ut fra skriveriet hans.
For et pes.
RIAA har dessverre tatt seg en tur på hytta, eller eieren da, så jeg sitter her uten mulighet for å spille av vinyl, ikke har jeg rør heller..
Personlig velger jeg å vurdere den påstanden som udokumentert, og kanskje den minst sannsynlige i denne tråd..emokid skrev:.... og den spiller for fort.
BHO skrev:Rotekroken skrev:RIAA har dessverre tatt seg en tur på hytta, eller eieren da, så jeg sitter her uten mulighet for å spille av vinyl, ikke har jeg rør heller..
Ingen rør, ikke vinyl og atpåtill ingen horn ..................laug ? hvilket laug ? :
1000mg paracetamol, 600mg ibuprofen og en liten 25mg Sobril skulle kurere alt det der tenker jegRotekroken skrev:Sitter her å er fryktelig lei meg, har en skikkelig vond følelse i kroppen :-[
Gutter....... jeg har sett lyset........... CD spiller med sorte noname kabler rett i transistor effekt, sorte noname skolisser og ut i konvensjonelle høyttalere........joaquin skrev:BHO skrev:Rotekroken skrev:RIAA har dessverre tatt seg en tur på hytta, eller eieren da, så jeg sitter her uten mulighet for å spille av vinyl, ikke har jeg rør heller..
Ingen rør, ikke vinyl og atpåtill ingen horn ..................laug ? hvilket laug ? :
"oslo og omegn digital, transistor og tullehøyttalerelaug"
En del Vodka (Norgesglass), 1800mg Ibux, 1500mg Pinex Forte og 50mg Nozinan vil nok hjelpe.!Vidar P skrev:1000mg paracetamol, 600mg ibuprofen og en liten 25mg Sobril skulle kurere alt det der tenker jegRotekroken skrev:Sitter her å er fryktelig lei meg, har en skikkelig vond følelse i kroppen :-[
Mvh Vidar P
godt, godt.Rotekroken skrev:Gutter....... jeg har sett lyset........... CD spiller med sorte noname kabler rett i transistor effekt, sorte noname skolisser og ut i konvensjonelle høyttalere........joaquin skrev:BHO skrev:Rotekroken skrev:RIAA har dessverre tatt seg en tur på hytta, eller eieren da, så jeg sitter her uten mulighet for å spille av vinyl, ikke har jeg rør heller..
"oslo og omegn digital, transistor og tullehøyttalerelaug"
Det er over hode ingen forskjell på det som står i stua og det som jeg sitter med her på kontoret, endelig er jeg i mål.!
Det vil iallefall hjelpe på businessen på legevakta..Rotekroken skrev:En del Vodka (Norgesglass), 1800mg Ibux, 1500mg Pinex Forte og 50mg Nozinan vil nok hjelpe.!Vidar P skrev:1000mg paracetamol, 600mg ibuprofen og en liten 25mg Sobril skulle kurere alt det der tenker jegRotekroken skrev:Sitter her å er fryktelig lei meg, har en skikkelig vond følelse i kroppen :-[
Mvh Vidar P