JA/ Stereophile - Edge GCD - bevisførsel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    K

KindOfBlue

Gjest

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    Tølper skrev:
    Snickers-is skrev:
    Voff skrev:
    Det finnes ikke objektiv testmetodikk.
    Det er ikke bare en subjektiv påstand, men den er også objektivt feil.
    Er ikke nødvendigvis uenig, men lurer på hvordan du ville gått frem for å bevise dette så lenge hver experimentell test jeg vet om er blitt skapt av mennesker, resultatet er fortolket (eventuelt avlest) av mennesker og til sist resultatet lest/konsumert (og som oftest fortolket igjen) av mennesker? Av nysgjerrighet, finnes det absolutt objektivitet?

Mvh

;D ;D ;D Aldeles fortreffelig

For fortsette avsporingen; her noen bøker jeg engang hadde som pensum i vitenskapsteori. Anbefales.
    Det er mulig jeg prater bambus. Har jo glemt mye... ;D

Vedlegg

K

KindOfBlue

Gjest
    I mellomtiden kan vi jo både subjektivt og objektivt ta en kikk på bildene jeg har satt inn.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    KindOfBlue skrev:
    Dersom du referer til absolutter, og er helt nede på det subatomære plan, og vil påkalle deg Heisenbergs Uskarphetsrelasjon ...

På ingen måte. Hvilke metoder vi ønsker å bruke for et gitt problem er subjektiv. Hvordan vi bruker dem er subjektiv. Hvordan vi tolker resultatet er subjektivt. Faktisk er metodikk i seg selv vårt største hinder for nytekning. Det betyr selvfølgelig ikke at metodikk ikke er viktig, men vi skal være oppmerksomme på våre begrensninger ikke være så skråsikker (Feyerabend tar'n vel langt ut ogh mener sikkerheta vår er ren illusjon).
    Feyerabend, som nok er litt ekstrem men som ingen vitenskapteorietiker vil hevde ikke har et poeng, sier at den "lille mann" må bli hørt og viser til uttalige eksempler gjennom vitenskapshistorien der "objektiv" metodikk har avvist fenomener vi nå vet er reelle (vær nå grei og ikke bruke dette til å bevise at kabler til 150 000 virker ;D).
    Merk: jeg sier ikke dette for å forsvare Edge eller vodookabler (det burde vel enhver ha sett), men for å poengtere at enkelte som påberoper seg objektivitet er svært så subjektive....
    Nå er jeg svært glad i subjektivister, jeg hadde bare ønsket at de sluttet å skamme seg over det... ;) ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.732
    Sted
    Østfold
    Tølper skrev:
    Er ikke nødvendigvis uenig, men lurer på hvordan du ville gått frem for å bevise dette så lenge hver experimentell test jeg vet om er blitt skapt av mennesker, resultatet er fortolket (eventuelt avlest) av mennesker og til sist resultatet lest/konsumert (og som oftest fortolket igjen) av mennesker? Av nysgjerrighet, finnes det absolutt objektivitet?

Mvh
    Det er ikke testen som er subjektiv, heller ikke resultatet, men fortolkningen. Det er en vesentlig forskjell på det.

K

KindOfBlue

Gjest
    Voff skrev:
    Merk: jeg sier ikke dette for å forsvare Edge eller vodookabler, men for å poengtere at enkelte som påberoper seg objektivitet er svært så subjektive....
    Nå er jeg svært glad i subjektivister, jeg hadde bare ønsket at de sluttet å skamme seg over det... ;) ;D
    Da er vi mer på linje. Jeg er selv tilhenger av selvrefererende slutninger -- minner mye om diskusjoner på HFS.

>Setningen under er usann.
    >Setningen over er sann.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.286
    Torget vurderinger
    4
    Gents ! Please !

Fokus !

Vitenskapsteori er interessant, men må hver eneste interessante debatt skli over i den vanlige endeløse blindtest-/objektiv-/subjektivsuppa ?

L

lark

Gjest
    Den første som klarer å finne ut hvilken DVD-spiller som inneholde samme print som Edge G Cd blir utropt som KONGEN AV HIFISENTRALEN til evig tid. ;D Jeg er 99% sikker på at Edge har snublet over en billig vellydende DVD-spiller. Vel vitende om det faktum at lydkvalitet alene ikke er salgbart i highend-markedet, har de fått laget et gedigent kabinett og satt prisen i et leie som gjør den interessant blant den gemene hifi-hop ;D

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    5.999
    Fantastisk tråd dette.

Jeg åpnet for sikkerhets skyld min egen Pioneer DV-600AV dvd-spiller, men det var ingenting som lignet der inne. Så man kan nok gå ut i fra at det ikke er noen av 300/400/600 serien dvd-spillere fra Pioneer dette.

Tar spilleren sacd?

T

Tølper

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Tølper skrev:

Mvh
    Det er ikke testen som er subjektiv, heller ikke resultatet, men fortolkningen. Det er en vesentlig forskjell på det.
    Er vel ikke unormalt at en observerer noe eller stiller seg et spørsmål (subjektivt), så samler en informasjon og konstruerer en hypotese (subjektiv), for så å teste hypotesen ved å konstruere en test eller lignende (delvis subjektivt) hvor en prøver å eliminere ting som kan trekke testens interne validitet i tvil (prøver å gjøre den objektivt). Før en så analyserer data (delvis subjektivt) og publiserer resultatene. Jeg ser bare ikke noe absolutt objektivt her. Og da blir jeg ikke mindre skeptisk av at du sier det ersubjektivt fordi det er subjektivt (et sirkelargument). Uten at jeg har hverken høyere utdanning eller dyptgående kunnskap i metode.

Beklager mer Off-Topic, klarer bare ikke å unnlate å følge opp av og til :)

T

Tølper

Gjest
    MrSpock skrev:
    Fantastisk tråd dette.

Jeg åpnet for sikkerhets skyld min egen Pioneer DV-600AV dvd-spiller, men det var ingenting som lignet der inne. Så man kan nok gå ut i fra at det ikke er noen av 300/400/600 serien dvd-spillere fra Pioneer dette.

Tar spilleren sacd?
    Menerganske bestemt at den ikke tar SACD.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Fosse skrev:
    Brum skrev:
    Niks, Edge G CD kan IKKE lese DVD-plater. Det kommer bare opp "---------" på displayet.

Min spiller er dog nyere en Fosse sin, dvs serienummeret er litt høyere (dersom av betydning).

- Brum
    Har du forsøkt ulike dvd-plater? Noen plater pleier å spille med en gang du putter dem inn (husker ikke om det er noen forskjell på Edge i farten)?
    I følge importøren skal min være av siste type og ny nå i våres.
    Får du ikke opp noe dvd-merke i displayet?
    På den Edge GCD som står her så får jeg opp følgende i displayet når jeg setter inn DVD plater:
    . . . . . DVD

Kontrollen er av type sort plast med masse som indikerer at den også er til DVD bruk..
    Edge navnet er derimot gravert inn og ikke noe tape eller annet som det er hentydet til her..

Har også tatt bilder av denne innvendig, om det er interesse for det så kan jeg legge de ut..

Min største skuffelse var egentlig displayet, der kunne de ha brukt noe som ga litt mer informasjon, det gjelder alle spillere uansett prisklasse..
    Er det display så skal man kunne se alt man foretar seg, her ser jeg ikke om den står på repeat eller noe, bare den aller viktigste infoen med tid og nummer..
    Kan ikke si at jeg er spesiell kravstor på det punktet der, så det er nok mange som ville ha reagert på det uansett om den hadde kostet 300,-

Det er nevnt en litt lurvete skuff og det stemmer meget godt over ens med egen erfaring..
    Har litt plast-følelse når jeg bruker den, men det er bare mine personlige følelser..
    Nå er jeg jo vant med Sony ES skuff også da, er vel ikke mange spillere som er i den klassen der ;D

Noe mer negativt har ikke jeg opplevd foreløpig..

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    nb skrev:
    Trane skrev:
    Gents ! Please !

Fokus !
    Jeg tror vi venter på at Edge eller noen i nærheten av Edge skal si noe. Jeg tror det blir en stund å vente.
    Tjah, hva er det du vil vi skal si da.?
    Har du lyst til å høre Edge vs BD vs DVD vs CD vs vinyl.?
    Har langt fra verdens beste anlegg, men jeg har da ører som hører at det er forskjeller der, det burde de aller fleste høre uansett hvor kverulante de er ;D

T

Tølper

Gjest
    Rotekroken skrev:
    nb skrev:
    Trane skrev:
    Gents ! Please !

Fokus !
    Jeg tror vi venter på at Edge eller noen i nærheten av Edge skal si noe. Jeg tror det blir en stund å vente.
    Har langt fra verdens beste anlegg, men jeg har da ører som hører at det er forskjeller der, det burde de aller fleste høre uansett hvor kverulante de er ;D
    Om du, det kan virke slik, har kjøpt en Edge snurrer etter disse tråden her på hfs så dagens lys skal du ha at du er dristig. I beste mening.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Tølper skrev:
    MrSpock skrev:
    Fantastisk tråd dette.

Tar spilleren sacd?
    Menerganske bestemt at den ikke tar SACD.
    Puttet inn en hybrid (har ikke ren SACD) og det står CD i displayet..
    Har ingen knapp på spiller eller remote som indikerer valg for CD eller SACD heller..
    Jeg har på bakgrunn av dette, sterk mistanke til at den ikke spiller av SACD og det er jo en fordel, det er jo en CD spiller............. :)

K

KindOfBlue

Gjest
    Rotekroken skrev:
    Valentino skrev:
    Setter pris på oppibilder, Rotekroken, absolutt.
    Kommer kjære venn, det kommer..
    Kikk der du legger inn batteri i fjernkontrollen. Står ofte produsentnavn der inne, eller bak på lokket.

Og ta gjerne et bilde av hele fjernkontrollens betjeningspanel - gutta på HeadFi vet garantert hva det er når de ser den.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Tølper skrev:
    Rotekroken skrev:
    nb skrev:
    Trane skrev:
    Gents ! Please !

Fokus !
    Om du, det kan virke slik, har kjøpt en Edge snurrer etter disse tråden her på hfs så dagens lys skal du ha at du er dristig. I beste mening.
    Jeg har ikke kjøpt Edge GCD, men etter det jeg hører i dag så står den faktisk ganske høyt på topp-5 listen over spillere som klarer å frembringe musikken på en virkelig god måte..
    Og det på en måte som engasjerer og som får frem det aller meste av sølvskivene uten å være.......kunstig, falsk, over the top, sci/fi osv.. For meg pr i dag så spiller den musikk som gjør at det ikke er store hoppet fra CD til vinyl, litt smak og behag vil jeg si..

Fikk denne levert direkte fra Peter D og er en flunkende ny spiller..
    Har bare hørt på et par sanger, ikke satt meg i sweetspot og lyttet, det får jeg ta til uka..
    Men en av de tingene som jeg ble meget overrasket over, var evnen til å gjenskape trommer..
    Sto på kjøkkenet og holdt på med mitt, satte på noe blues som svinger, så fikk jeg høre trommer så ekte at jeg kun har hørt det fra meget gode vinyl rigger før..
    Men som sagt så har jeg ikke testet denne skikkelig ennå, det er bare hva jeg har hørt fra sidelinjen..

Syns det var topp service fra Peter D som ville låne meg denne spilleren, en stor takk til han.!

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    KindOfBlue skrev:
    Rotekroken skrev:
    Valentino skrev:
    Kikk der du legger inn batteri i fjernkontrollen. Står ofte produsentnavn der inne, eller bak på lokket.

Og ta gjerne et bilde av hele fjernkontrollens betjeningspanel - gutta på HeadFi vet garantert hva det er når de ser den.
    Skal få tatt bilder av alle sider på remote..
    Har sett inni batterilokket og så ikke noe der, ikke som jeg kan finne ut hva det er hvertfall..
    Men det blir nok i morgen, nå skal jeg ha skjønnhets søvnen min ;D
    Natti natti..

oldmusic

Medlem
    Ble medlem
    20.01.2008
    Antall liker
    0
    Har fulgt med i denne Edge GCD debatten og må inrømme at det
    var et sjokk å se hva som var inni til den prisen.
    En CD spiller i denne pris klassen er flere lysår vekk fra det som jeg
    er villig til å bruke enda jeg er en musikk elsker.
    Kjøpte i vår en ny CD spiller etter at min kjære Technics spiller
    fra 1991 begynte å spore helt umotivert feil.
    Fikk Marantz’n i hus og likte lyden.En uke etterpå kom jeg over
    et bilde av innmaten på nettet.Ble nesten kvalm over hvor billig
    det så ut og spilleren ble ikke rørt på en uke.
    Tenkte at her var det bare å svelge kvalmen i seg og sette den på.
    Nå nyter jeg musikk på den og tenker ikke lenger på hvordan den
    ser ut innvendig.Og ja forresten,den ser bedre ut innvendig enn
    den Edge’n gjør.

K

KindOfBlue

Gjest
    Rotekroken skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Rotekroken skrev:
    Valentino skrev:

Har sett inni batterilokket og så ikke noe der, ikke som jeg kan finne ut hva det er hvertfall..
    Natti natti..
    Sov godt. Fin test det, å lytte til anlegget eller en ny komponent fra et annet rom.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Hva med et nærbilde av displayet; kanskje det kan vekke gjenkjennelse?

Mvh

N

nb

Gjest
    Rotekroken skrev:
    Edge kunne jo f.eks svare på
    - er dette basert på en annen DVD-spiller? Dersom ja - hvilken og (eventuelt) hvilke endringer har de gjort
    - hvorfor tilbyr de ikke DVD-avspilling når alt ser ut til å ligge til rette for det?

L

lark

Gjest
    nb skrev:
    Rotekroken skrev:
    Edge kunne jo f.eks svare på
    - er dette basert på en annen DVD-spiller? Dersom ja - hvilken og (eventuelt) hvilke endringer har de gjort
    - hvorfor tilbyr de ikke DVD-avspilling når alt ser ut til å ligge til rette for det?
    En eller annen må få prøvd om det lar seg gjøre å få bilde ffra HDMI-utgangen som sitter på det grønne printet.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.062
    Torget vurderinger
    24
    Rotekroken skrev:
    Fosse skrev:
    Brum skrev:
    Niks, Edge G CD kan IKKE lese DVD-plater. Det kommer bare opp "---------" på displayet.

Min spiller er dog nyere en Fosse sin, dvs serienummeret er litt høyere (dersom av betydning).

- Brum
    Har du forsøkt ulike dvd-plater? Noen plater pleier å spille med en gang du putter dem inn (husker ikke om det er noen forskjell på Edge i farten)?
    I følge importøren skal min være av siste type og ny nå i våres.
    Får du ikke opp noe dvd-merke i displayet?
    På den Edge GCD som står her så får jeg opp følgende i displayet når jeg setter inn DVD plater:
    . . . . . DVD

Kontrollen er av type sort plast med masse som indikerer at den også er til DVD bruk..
    Edge navnet er derimot gravert inn og ikke noe tape eller annet som det er hentydet til her..

Har også tatt bilder av denne innvendig, om det er interesse for det så kan jeg legge de ut..

Min største skuffelse var egentlig displayet, der kunne de ha brukt noe som ga litt mer informasjon, det gjelder alle spillere uansett prisklasse..
    Er det display så skal man kunne se alt man foretar seg, her ser jeg ikke om den står på repeat eller noe, bare den aller viktigste infoen med tid og nummer..
    Kan ikke si at jeg er spesiell kravstor på det punktet der, så det er nok mange som ville ha reagert på det uansett om den hadde kostet 300,-

Det er nevnt en litt lurvete skuff og det stemmer meget godt over ens med egen erfaring..
    Har litt plast-følelse når jeg bruker den, men det er bare mine personlige følelser..
    Nå er jeg jo vant med Sony ES skuff også da, er vel ikke mange spillere som er i den klassen der ;D

Noe mer negativt har ikke jeg opplevd foreløpig..
    Det gjør det her også -----dvd (lite symbol).
    Men, når jeg setter inn Nils Lofgren, Live Acoustic så begynner den å spille, og jeg kan skippe, det kan jeg ikke på de fleste andre DVD-er.
    Det var hva jeg mente.

M

musicus

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Rotekroken skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Rotekroken skrev:
    Valentino skrev:

Natti natti..
    Sov godt. Fin test det, å lytte til anlegget eller en ny komponent fra et annet rom.
    Det, var vel en litt "lav" kommentar, du kan bedre enn det KoB......

mvh

K

KindOfBlue

Gjest
    musicus skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Rotekroken skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Rotekroken skrev:
    Valentino skrev:

Natti natti..

mvh
    Ment i fullt alvor - spesielt høyttalere syns jeg det er ganske avslørende å lytte til fra andre rom! Med åpne dører -- velkjent, egentlig, med tanke på naturlighet i spilling. Hvor mange ganger har du ikke hørt/lest om "jeg trodde det var et band jeg lyttet til, men så kom jeg inn i rommet og så kun et anlegg"?

M

musicus

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    musicus skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Rotekroken skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Rotekroken skrev:
    Valentino skrev:

Natti natti..

mvh
    Ment i fullt alvor - spesielt høyttalere syns jeg det er ganske avslørende å lytte til fra andre rom! Med åpne dører -- velkjent, egentlig, med tanke på naturlighet i spilling. Hvor mange ganger har du ikke hørt/lest om "jeg trodde det var et band jeg lyttet til, men så kom jeg inn i rommet og så kun et anlegg"?
    Da misforstod jeg deg, slike opplevelser du beskriver hører til sjeldenhetene, og sier enligt mine erfaringer noe om en forandring/forbedring i oppsettet når man tester noe, sorry!

mvh

B

Back_Door

Gjest
    Rotekroken skrev:
    Tølper skrev:
    Rotekroken skrev:
    nb skrev:
    Trane skrev:
    Gents ! Please !

Fokus !
    Jeg har ikke kjøpt Edge GCD, men etter det jeg hører i dag så står den faktisk ganske høyt på topp-5 listen over spillere som klarer å frembringe musikken på en virkelig god måte..
    Og det på en måte som engasjerer og som får frem det aller meste av sølvskivene uten å være.......kunstig, falsk, over the top, sci/fi osv.. For meg pr i dag så spiller den musikk som gjør at det ikke er store hoppet fra CD til vinyl, litt smak og behag vil jeg si..

Har bare hørt på et par sanger, ikke satt meg i sweetspot og lyttet, det får jeg ta til uka..
    Men en av de tingene som jeg ble meget overrasket over, var evnen til å gjenskape trommer..
    Sto på kjøkkenet og holdt på med mitt, satte på noe blues som svinger, så fikk jeg høre trommer så ekte at jeg kun har hørt det fra meget gode vinyl rigger før..
    Men som sagt så har jeg ikke testet denne skikkelig ennå, det er bare hva jeg har hørt fra sidelinjen..

Syns det var topp service fra Peter D som ville låne meg denne spilleren, en stor takk til han.!
    Innser du at du med dette innlegget setter deg selv i et underlig lys? At du på denne måten kan fremstå som "kjøpt og betalt"?
    Hvorfor skulle plutselig Peter D være så grei med akkurat deg at han sender deg denne spiller til lån? Noen vil utvilsomt se det i sammenheng med de innlegg du har hatt i trådene om dette tema..For å si det på en annen måte: det er neppe helt tilfeldig hvem som i denne sammenheng får en slik service fra Peter D.
    At du samtidig er i stand til å fremsette en så positiv vurdering basert på overfladisk lytting, til og med fra et annet rom, gjør ikke saken bedre. Vi blir jo stadig forklart at å vurdere en komponent mot en annen krever lang tids lytting fra sweet spot for å få frem de små detaljer som betyr prikken over i-en..
    Jeg påstår intet om deg og din person. Kjenner deg jo ikke personlig. Ville bare minne deg på hvordan ditt innlegg lett kan tolkes.

M

musicus

Gjest
    Karma skrev:
    Rotekroken skrev:
    Tølper skrev:
    Rotekroken skrev:
    nb skrev:
    Trane skrev:
    Gents ! Please !

Fokus !

Innser du at du med dette innlegget setter deg selv i et underlig lys? At du på denne måten kan fremstå som "kjøpt og betalt"?
    Hvorfor skulle plutselig Peter D være så grei med akkurat deg at han sender deg denne spiller til lån? Noen vil utvilsomt se det i sammenheng med de innlegg du har hatt i trådene om dette tema..For å si det på en annen måte: det er neppe helt tilfeldig hvem som i denne sammenheng får en slik service fra Peter D.
    At du samtidig er i stand til å fremsette en så positiv vurdering basert på overfladisk lytting, til og med fra et annet rom, gjør ikke saken bedre. Vi blir jo stadig forklart at å vurdere en komponent mot en annen krever lang tids lytting fra sweet spot for å få frem de små detaljer som betyr prikken over i-en..
    Jeg påstår intet om deg og din person. Kjenner deg jo ikke personlig. Ville bare minne deg på hvordan ditt innlegg lett kan tolkes.
    Givetvis om man tar på seg de "negative brillene" og leser det slik du her skisserer, må innrømme at tanken ikke var der før du fremsatte den, nu, men det gjelder vel det meste man prater varmt om, om man er "kjøpt og betalt" mener jeg, lett å kaste stein i glasshus her, imho....

mvh

K

KindOfBlue

Gjest
    Spill den inn i 1000 timer, Rotekroken! Eller er den ferdig innspilt?

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Spill den inn i 1000 timer, Rotekroken! Eller er den ferdig innspilt?
    <i>
    In general, the NL product will be 85-95% broken in after 200 to 300 hours, with the last 5-15% emerging over the next 700 to 800. It is subtle, but it is there: a final opening up and effortlessness that communicates just a little bit more of the heart and soul of the music.

The G series product and preamplifiers will be closer to half of the time required of the NL line.
    </i>

Fra en mail jeg fikk fra Edge for ganske lenge siden når jeg spurte om produktene deres faktisk krever 1000 timers innspilling.

K

KindOfBlue

Gjest
    Man får håpe transporten tåler innspillingen - det tilsvarer jo 250 spillefilmer ... om man går ut ifra 500 timers innspillingstid.

B

Back_Door

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Man får håpe transporten tåler innspillingen - det tilsvarer jo 250 spillefilmer ... om man går ut ifra 500 timers innspillingstid.
    Vi kan vel kanskje være enig om at et minimumskrav til en high-end cd-spiller, er at drivverket er av en slik kvalitet at det tåler den påkrevde innspillingstid? ;D

B

Back_Door

Gjest
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    Rotekroken skrev:
    Tølper skrev:
    Rotekroken skrev:
    nb skrev:
    Trane skrev:
    Gents ! Please !

Fokus !

Givetvis om man tar på seg de "negative brillene" og leser det slik du her skisserer, må innrømme at tanken ikke var der før du fremsatte den, nu, men det gjelder vel det meste man prater varmt om, om man er "kjøpt og betalt" mener jeg, lett å kaste stein i glasshus her, imho....

mvh
    Ser du forskjell på negative briller og kritiske briller?
    Ellers er det riktig at mange sitter i glasshus. Det trenger imidlertid ikke bety noe negativt, om man bare er påpasselig med at stener ikke treffer glassveggene.. ;)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn