Den største nytelse...
Vedlegg
-
254 KB Visninger: 108
Parelius skaffer seg praktisk erfaring. Videre tok han med seg sin Ontech dac for at vi skulle høre den i mitt oppsett. Denne ble vekselvis brukt med Audionet som drivverk og med Parelius' Mac som leverandør. Parelius satt i den sweeteste spot og vekslet mellom den dypeste konsentrasjon og største nytelse.Snickers-is skrev:Hva skjer her Fosse?
Så sant, så sant.Fosse skrev:.....tenkte tråden kunne trenge noen trivelige bilder i mellomtiden.
Kan vi stole på prestasjonene sett i lys av det flytende dopingmiddel?Fosse skrev:Parelius satt i den sweeteste spot og vekslet mellom den dypeste konsentrasjon og største nytelse.
Når han nå får i seg morgenkaffen kan han kanskje melde sine inntrykk.
Det som forundrer meg mest (og som er viktigere enn innmaten!) er den brukervennlige funksjonaliteten. Her forventer man faktisk noe mer fra en spiller til 50k, enn en til tusenlappen. Det gjelder både display og fjernkontroll.Rotekroken skrev:Min største skuffelse var egentlig displayet, der kunne de ha brukt noe som ga litt mer informasjon, det gjelder alle spillere uansett prisklasse..
Helt korrekt Vidar P, den nå utgåtte Audionet ART V2.Vidar P skrev:Ang Audionet; vi snakker fortsatt om den tidl omtalte cdp'en til 35.000,- veil?
Mvh Vidar P
Har du en slik også du da? Og; deler du Parelius' syn på deres relative egenskaper?Fosse skrev:Helt korrekt Vidar P, den nå utgåtte Audionet ART V2.Vidar P skrev:Ang Audionet; vi snakker fortsatt om den tidl omtalte cdp'en til 35.000,- veil?
Mvh Vidar P
Jepp!nb skrev:Var det ikke en slik Audionet Hr. Solstad i "Hjemmekino" hadde også?
Korrekt.Vidar P skrev:Så da blir det vel riktig å si at; subjektivt og upartisk ved lytting så vil Edge GCD kunne finne hard konkurranse også i prisklasser langt UNDER sin egen? Ikke bare OVER sin egen, slik det opprinnelig ble fremstilt?
PS; ikke for å disse noe eller noen, men for å bringe balanse til omtaler av denne spilleren fra enkelte hold tidligere.
Mvh Vidar P
Dette er en interessant observasjon. De tidlige CD-spillerne låt uoppløst og hardt. Nyere CD-spillere låter til sammenligning utrolig finkornet, oppløst og avspent. "Digitalis" klangen er helt borte og lyden er behagelig som et varmt bad. MEN: Etter mitt skjønn så har den "gjengse" moderne CD-spiller lyd blitt i overkant snill. Det mangler nettopp litt smack og skarphet i transientene. Jeg har en teori om at denne "snillheten" skyldes de gjengse steile lavpassfiltrene. Eksperimentering med min filterløse DAC har bekreftet dette, jfr. mine testartikler av Stello/Eximus i Fidelity i fjor/vinter. Jeg ser at bl.a. Meridian er på gang med nye "alternative" lavpass filterløsninger som sies å skal låte "bedre" (mindre pre-ringing, bl.a.). Leste dette nylig i en notis i Hi-Fi News, tror jeg det var.Parelius skrev:Her er smack i riffene på gitaren, og skarptrommen er skarp. Det svinger...Så skifter vi til Audionet ART V2; en litt annen opplevelse. Smacket og skarpheten er noe mer fraværende...Det er kanskje mer tilbaketrukket...[finkornet/oppløst]...Personlig så foretrekker jeg Audionet/ONTech fremfor Edge, om noen skulle være i tvil.
Det er selvsagt en mulighet at Edge har gjort noe, men den totale stillhet på konkrete opplysninger eller i det minste antydninger om hva de eventuellt skulle ha gjort finner jeg ikke veldig tillitsvekkende. De kunne jo pakket det sånn passe ullent inn om de mener de sitter på ett eller annet genialt konsept som de ikke vil ut med. Selvsagt kun spekulasjoner fra min side.pedal skrev:Så til saken: Kanskje Edge har tatt en rimelig OEM konstruksjon (det forklarer manglende oppløsning/finkornhet), og så gjort "noe" med lavpass filteret for å få til denne "friskheten" i lyden? Filterkarakteristikken kan i så fall enkelt sees på en frekvensmåling, for de som har slikt utstyr.
Ja da, ja da, ja da, masekoppen. Vi har skjønt dette poenget nå. Omtrent for 10,000 visninger siden. Edge har driti seg ut med denne CD-spilleren. Nå prøver vi å komme litt videre i debatten. Paerlius og Fosse har postet interessante bilder og lytteinntrykk, som åpner for litt interessant synsing utover dette med prisen på Edge. Okay?nb skrev:Det er selvsagt en mulighet at Edge har gjort noe, men den totale stillhet på konkrete opplysninger eller i det minste antydninger om hva de eventuellt skulle ha gjort finner jeg ikke veldig tillitsvekkende. De kunne jo pakket det sånn passe ullent inn om de mener de sitter på ett eller annet genialt konsept som de ikke vil ut med. Selvsagt kun spekulasjoner fra min side.
Ellers enig med du: Legger man 55 kilokroner eller noe i området på bordet, så bør det være begrenset hvor mye kompromisser man skal finne seg i, det være seg på eventuelle ytelsesparametere man finner relevante eller på hvordan saken er bygget.
Jajajada masapedal skrev:Ja da, ja da, ja da, masekoppen. Vi har skjønt dette poenget nå. Omtrent for 10,000 visninger siden. Edge har driti seg ut med denne CD-spilleren. Nå prøver vi å komme litt videre i debatten. Paerlius og Fosse har postet interessante bilder og lytteinntrykk, som åpner for litt interessant synsing utover dette med prisen på Edge. Okay?
Vidar P skrev:Så kan man jo lure på om Ken Kessler kan ha rett i endel tilfeller.
As I have repeated too many times, I'm utterly suspicious of CD players costing over £1000 because the law of diminishing returns is positively draconian with CD..
Jeg opplever det rett som det er jeg også; mens pussig nok i andre tilfeller så er det mye å hente. Det virker litt merkeavhengig synes jeg.
..................
KofB er vel heldigital, så da blir sammenligningen litt vanskelig. Alle vet jo at drivverket ikke spiller noen rolle uansettValentino skrev:Så da lurer jeg på hvordan Edgen yter i en subjektiv setting sammeliknet med KindOfBlues Cambridge som koster 10 kilokroner, og foreslår en ekskursjon retning Frogner for d'herrer F & P.
Skulle man måtte ta ansvar for sannhetsgehalten i alt som sies på dette forum, så hadde det blitt ganske stilleVidar P skrev:Det ligger vel i kortene at det er Cambridge som bør ut på tur?
Forresten; denne stadige forkynnelsen av at drivverk ikke betyr noe er skummelt; du kan risikere å lure noen til å tro deg. Når man pøser ut en påstand mange nok ganger, så har man et visst ansvar for sannhetsgehalten i den.
Gjelder dette alle parter i en slik diskusjon? www.hydrogenaudio.org har f.eks tatt dette til et helt annet nivå:Vidar P skrev:Når man pøser ut en påstand mange nok ganger, så har man et visst ansvar for sannhetsgehalten i den.
Merk at hverken målinger eller seende tester der er gyldige før man framsetter en påstand om hvordan noe låter.Hydrogenaudio Terms of Service / Notices
...
8. All members that put forth a statement concerning subjective sound quality, must -- to the best of their ability -- provide objective support for their claims. Acceptable means of support are double blind listening tests (ABX or ABC/HR) demonstrating that the member can discern a difference perceptually, together with a test sample to allow others to reproduce their findings. Graphs, non-blind listening tests, waveform difference comparisons, and so on, are not acceptable means of providing support.
Tenker du da på at vi gjør en form for "subjektiv normalisering" av inntrykket?Karma skrev:Når noe mangler, fremtrer gjerne det som er igjen mer tydelig.
Audionet derimot er kanskje en mer fullstendig spiller som bedre behersker det komplekse.
Eksempel: En oppfattelse av at en komponent fokuserer på en bestemt del av et frekvensområde, kan vel like gjerne skyldes fravær av et annet?
Du er inne på det riktige.knutinh skrev:Tenker du da på at vi gjør en form for "subjektiv normalisering" av inntrykket?Karma skrev:Når noe mangler, fremtrer gjerne det som er igjen mer tydelig.
Audionet derimot er kanskje en mer fullstendig spiller som bedre behersker det komplekse.
Eksempel: En oppfattelse av at en komponent fokuserer på en bestemt del av et frekvensområde, kan vel like gjerne skyldes fravær av et annet?
-k
Jeg tror du skjønner hva jeg mener, uten å blande inn så mange nivåerknutinh skrev:Gjelder dette alle parter i en slik diskusjon?Vidar P skrev:Når man pøser ut en påstand mange nok ganger, så har man et visst ansvar for sannhetsgehalten i den.
Jeg er helt enig.Vidar P skrev:Man bør alltids være litt varsom med å være altfor påståelig på et åpent forum, dette gjelder ikke minst når man ikke har all verdens praktisk og/eller teoretisk grunnlag for å hevde hva man hevder. Og det gjelder selvsagt alle, i alle slags kontekster.
Jeg er helt enig.Det er stor forskjell på å hevde;
- det ER ikke forskjell på drivverk
og på å hevde;
- jeg har aldri hørt forskjell på drivverk
Derav geipen etter min kommentar lengre oppe i tråden. Kanskje en slik ;D hadde vært mer passende?Vidar P skrev:Det er stor forskjell på å hevde;
- det ER ikke forskjell på drivverk
og på å hevde;
- jeg har aldri hørt forskjell på drivverk
Mvh Vidar P