JA/ Stereophile - Edge GCD - bevisførsel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Snickers-is skrev:
    Hva skjer her Fosse?
    Parelius skaffer seg praktisk erfaring. Videre tok han med seg sin Ontech dac for at vi skulle høre den i mitt oppsett. Denne ble vekselvis brukt med Audionet som drivverk og med Parelius' Mac som leverandør. Parelius satt i den sweeteste spot og vekslet mellom den dypeste konsentrasjon og største nytelse.

Når han nå får i seg morgenkaffen kan han kanskje melde sine inntrykk. Jeg må nesten konsentrere meg om annet en stund.... tenkte tråden kunne trenge noen trivelige bilder i mellomtiden.

B

Back_Door

Gjest
    Fosse skrev:
    Parelius satt i den sweeteste spot og vekslet mellom den dypeste konsentrasjon og største nytelse.

Når han nå får i seg morgenkaffen kan han kanskje melde sine inntrykk.
    Kan vi stole på prestasjonene sett i lys av det flytende dopingmiddel? :D

(egen erfaring tilsier at det sletter ut det negative og forsterker det positive..)

P

Parelius

Gjest
    En rask tilbakemelding (noen fortalte meg at jeg også hadde en jobb å gjøre på kontoiret). Dette er ingen test, bare et lite inntrykk fra en subjektiv opplevelseskveld; sensualistmetode mao., uangripelighetsstrategi.

Med det samme anlegget synger, og Edge mater komponentene, så tenker jeg; dette låt da ikke så ille. Slett ikke ille. Her er smack i riffene på gitaren, og skarptrommen er skarp. Det svinger. Så skifter vi til Audionet ART V2; en litt annen opplevelse. Smacket og skarpheten er noe mer fraværende, en umiddelbar følelse av at vi ikke er så up front som på Edgen. Men det er bare tilsynelatende. Smacket er ikke like smacket, og skarpheten er ikke like skarp, sånn med det samme. Det er kanskje mer tilbaketrukket, som tidligere referert av andre. Jeg tror ikke det. Når jeg hører etter, og vi går tilbake til Edgen, så er min opplevelse at det noe annet som er på gang; en form for avkuttethet. Skarptrommen ”smeller” nok mer gjennom Edgen, men den er mer plassert som smellende i et rom på Audioneten. Billedlig (bokstavelig) talt: Fra avstand kan linjer se lik ut, men zoomer vi inn, så viser Audioneten kurver i det små, der hvor Edgen bare trekker en linje mellom punkter vi allerede så på forminskelsen. Den er ”frempå” fordi den synes å holde tilbake noe. Den synes å være svakere på å gjengi rominformasjonen(?). Dette er det jeg henger meg mest opp i.

ONTechen og Audioneten låter forbausende likt. ONTechen matet fra Audionet og Mac har jeg ingen mulighet til å skille fra hverandre, selv ikke når jeg setter fantasien i sving.

Personlig så foretrekker jeg Audionet/ONTech fremfor Edge, om noen skulle være i tvil.

Ingenting av dette vedkommer tråden. Min praktiske erfaring har lite å si for problemstillingen. Men kanskje er det nå noen av deltagerne som får ro i sjelen.

En liten note: Jeg hadde helt fått ut av hukommelsen bildet av innmaten til omtalte Edge. Fosse og jeg var likevel enig i at når vi nå satt der og spilte, så var ikke den estetiske fremtoning til komponentene uten betydning. (Fosse har platespiller og Hovland og Graf; det er ikke akkurat uten betydning for en inntrykksøm sjel.) Det eleverer opplevelsene til ørene når synet er behaget. I så henseende stiller Edge med handicap; den er slett ikke pen i sin ytre fremtoning, i mine øyne. Designmessig er det bare uttrykk for dårlig smak – slik jeg ser det, selvfølgelig.

M

musicus

Gjest
    Takker Parelius!

Din praktiske erfaring er interessant i mange sammenhang, takker for redegjørelse. Ang Audionet så kan jeg vel bare stemme i, som fler årig bruker av ART V2 og den noe større VIP (Nuværende digital kilde er Meridian 588) så var dette også interessant selv om ikke jeg har prøvd de opp mot den her etterhvert så berømte Edge´n.

mvh

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Rotekroken skrev:
    Min største skuffelse var egentlig displayet, der kunne de ha brukt noe som ga litt mer informasjon, det gjelder alle spillere uansett prisklasse..
    Det som forundrer meg mest (og som er viktigere enn innmaten!) er den brukervennlige funksjonaliteten. Her forventer man faktisk noe mer fra en spiller til 50k, enn en til tusenlappen. Det gjelder både display og fjernkontroll.

Gode minner går tilbake til tiden da det stod en MOON cdspiller i stuen. Folkene hos SIM audio har skjønt hva brukervennlighet er for noe. Displayet var leselig fra sweet spot 6 meter unna! I tillegg til en solid! fjernkontroll.

MOON spilleren kostet forøvrig nesten det samme som Edge... ::)

Skjønt, - ikke all verden inni denne heller...

Solid fjernkontroll!

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ang Audionet; vi snakker fortsatt om den tidl omtalte cdp'en til 35.000,- veil?

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Helt korrekt Vidar P, den nå utgåtte Audionet ART V2.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fosse skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Helt korrekt Vidar P, den nå utgåtte Audionet ART V2.
    Har du en slik også du da? Og; deler du Parelius' syn på deres relative egenskaper?

Mvh Vidar P

N

nb

Gjest
    Var det ikke en slik Audionet Hr. Solstad i "Hjemmekino" hadde også?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Audioneten har jeg hatt i eie i halv-annet år.

Jeg skrev noen tidlige lytteinntrykk her http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21378.180.html.
    Hvis du ser i den opprinnelige Egde-tråden ser du at OAS-guttas og Parelius' lytteinntrykk er ganske sammenfallende, selv om de bruker litt forskjellig ord og vendinger.
    Min beskrivelse, og Førstedamens, er også ganske sammenfallende med det de andre melder. Hva folk foretrekker varierer i noen grad.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så da blir det vel riktig å si at; subjektivt og upartisk ved lytting så vil Edge GCD kunne finne hard konkurranse også i prisklasser langt UNDER sin egen? Ikke bare OVER sin egen, slik det opprinnelig ble fremstilt?

PS; ikke for å disse noe eller noen, men for å bringe balanse til omtaler av denne spilleren fra enkelte hold tidligere.

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Vidar P skrev:
    Så da blir det vel riktig å si at; subjektivt og upartisk ved lytting så vil Edge GCD kunne finne hard konkurranse også i prisklasser langt UNDER sin egen? Ikke bare OVER sin egen, slik det opprinnelig ble fremstilt?

PS; ikke for å disse noe eller noen, men for å bringe balanse til omtaler av denne spilleren fra enkelte hold tidligere.

Mvh Vidar P
    Korrekt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så kan man jo lure på om Ken Kessler kan ha rett i endel tilfeller.

As I have repeated too many times, I'm utterly suspicious of CD players costing over £1000 because the law of diminishing returns is positively draconian with CD..

Jeg opplever det rett som det er jeg også; mens pussig nok i andre tilfeller så er det mye å hente. Det virker litt merkeavhengig synes jeg.

Jeg hadde f.eks ikke all verdens forventninger da jeg (mer eller mindre programmessig) oppgraderte den separate psu'en til min Naim CDS3 (kommer uten intern psu) fra XPS2 til NA555PS; en oppgradering som gjorde at spillerens pris hoppet fra 115k til 135k. Men i det tilfellet så var forbedringene til å føle å ta på. Bokstavelig talt; en mer palpabel, organisk og dynamisk lyd helt og holdent svarende til prisdifferansen syntes jeg. Selv om jeg egentlig hadde lyst til å ikke høre det,
    for lommebokas del :)

Likedan; hos samme produsent; er hoppet fra CDX2 til CDS3 så lett hørbart at man ikke et øyeblikk er i tvil om de store forbedringene som inntreffer. Hopping mellom de to kildene, enn så god CDX2 er, er en lek; det er aldri vanskelig å identifisere hvem som er hvem.

I andre tilfeller synes det å være en mer tvilsom sammenheng mellom pris og ytelse. Derfor synes jeg ikke det går an å snakke generelt, slik KK fremstiller det. Men at det er enkelte produsenter som priser sine cdp'er temmelig frimodig, det virker å være tilfelle?

Selv synes jeg forresten at det er aller enklest å høre forskjell på cdp'er med "normale", ja sågar kanskje ikke engang særlig gode innspillinger. Da virker det som om de beste spillerne virkelig får noe å sette tennene i, vise hva de kan så og si, og klarer å gjøre de virkelig musikalsk attraktive; mens lavere-ytende spillere lar deg bli påminnet den sub-optimale lydkvaliteten i langt større grad.

Med virkelig gode innspillinger, især "superinnspillinger" av demokvalitet etc, så synes jeg ofte det blir verre (om enn ofte fullt mulig) å sette fingeren på noe.. alt låter jo bra med slike innspillinger :)

Mvh Vidar P

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.759
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Her er smack i riffene på gitaren, og skarptrommen er skarp. Det svinger...Så skifter vi til Audionet ART V2; en litt annen opplevelse. Smacket og skarpheten er noe mer fraværende...Det er kanskje mer tilbaketrukket...[finkornet/oppløst]...Personlig så foretrekker jeg Audionet/ONTech fremfor Edge, om noen skulle være i tvil.
    Dette er en interessant observasjon. De tidlige CD-spillerne låt uoppløst og hardt. Nyere CD-spillere låter til sammenligning utrolig finkornet, oppløst og avspent. "Digitalis" klangen er helt borte og lyden er behagelig som et varmt bad. MEN: Etter mitt skjønn så har den "gjengse" moderne CD-spiller lyd blitt i overkant snill. Det mangler nettopp litt smack og skarphet i transientene. Jeg har en teori om at denne "snillheten" skyldes de gjengse steile lavpassfiltrene. Eksperimentering med min filterløse DAC har bekreftet dette, jfr. mine testartikler av Stello/Eximus i Fidelity i fjor/vinter. Jeg ser at bl.a. Meridian er på gang med nye "alternative" lavpass filterløsninger som sies å skal låte "bedre" (mindre pre-ringing, bl.a.). Leste dette nylig i en notis i Hi-Fi News, tror jeg det var.

Så til saken: Kanskje Edge har tatt en rimelig OEM konstruksjon (det forklarer manglende oppløsning/finkornhet), og så gjort "noe" med lavpass filteret for å få til denne "friskheten" i lyden? Filterkarakteristikken kan i så fall enkelt sees på en frekvensmåling, for de som har slikt utstyr.

Ja takk begge deler:
    Den "perfekte" CD-spiller/DAC i mine ører, er den som kombinerer oppløsningen og finkornheten à la Audionet med smacket og skarpheten til Edge. Begge deler er tilstede på live musikk og bør være tilstede når man snakker om spillere til +50,000.-. Hvis man må velge det ene kontra det andre, så skjønner jeg at enkelte foretrekker å prioritere smack framfor oppløsning. Spesielt hvis man er vant med vinylens lettflytende hurtighet.

Presisering: Jeg har ikke hørt noen av de nevnte apparatene, og ser her bort fra kontroversen rundt prislappen på Edge.

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    Så til saken: Kanskje Edge har tatt en rimelig OEM konstruksjon (det forklarer manglende oppløsning/finkornhet), og så gjort "noe" med lavpass filteret for å få til denne "friskheten" i lyden? Filterkarakteristikken kan i så fall enkelt sees på en frekvensmåling, for de som har slikt utstyr.
    Det er selvsagt en mulighet at Edge har gjort noe, men den totale stillhet på konkrete opplysninger eller i det minste antydninger om hva de eventuellt skulle ha gjort finner jeg ikke veldig tillitsvekkende. De kunne jo pakket det sånn passe ullent inn om de mener de sitter på ett eller annet genialt konsept som de ikke vil ut med. Selvsagt kun spekulasjoner fra min side.

Ellers enig med du: Legger man 55 kilokroner eller noe i området på bordet, så bør det være begrenset hvor mye kompromisser man skal finne seg i, det være seg på eventuelle ytelsesparametere man finner relevante eller på hvordan saken er bygget.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.759
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Det er selvsagt en mulighet at Edge har gjort noe, men den totale stillhet på konkrete opplysninger eller i det minste antydninger om hva de eventuellt skulle ha gjort finner jeg ikke veldig tillitsvekkende. De kunne jo pakket det sånn passe ullent inn om de mener de sitter på ett eller annet genialt konsept som de ikke vil ut med. Selvsagt kun spekulasjoner fra min side.

Ellers enig med du: Legger man 55 kilokroner eller noe i området på bordet, så bør det være begrenset hvor mye kompromisser man skal finne seg i, det være seg på eventuelle ytelsesparametere man finner relevante eller på hvordan saken er bygget.
    Ja da, ja da, ja da, masekoppen. Vi har skjønt dette poenget nå. Omtrent for 10,000 visninger siden. Edge har driti seg ut med denne CD-spilleren. Nå prøver vi å komme litt videre i debatten. Paerlius og Fosse har postet interessante bilder og lytteinntrykk, som åpner for litt interessant synsing utover dette med prisen på Edge. Okay? ;)

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    Ja da, ja da, ja da, masekoppen. Vi har skjønt dette poenget nå. Omtrent for 10,000 visninger siden. Edge har driti seg ut med denne CD-spilleren. Nå prøver vi å komme litt videre i debatten. Paerlius og Fosse har postet interessante bilder og lytteinntrykk, som åpner for litt interessant synsing utover dette med prisen på Edge. Okay? ;)
    Jajajada masa ;)

Det var et lite bidrag til å få debatten videre også fra min side, men det kom muligens noget uheldig ut - beklager i såfall det.

Men det er tross alt fortsatt spilleren som diskuteres og om prisforlangende er rimelig sett utifra det kundene synest de får. Mekanisk kvalitet ser ut til å være litt såder, så da står man igjen med prestada. Man har fått inntrykk av at det har vært om ikke opplest og vedtatt, så i det minste ivrig hevdet at det er et røverkjøp til prisen om man kun ser på lyden. Lytterapporter tyder nå på at spilleren også får skarp konkurranse fra spillere i betydelig lavere prisklasse som påpekt av Vidar - neppe noe særegent for denne spilleren. Og ett eller annet sted bør parameterene falle på plass som du selv påpekte.

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Vidar P skrev:
    Så kan man jo lure på om Ken Kessler kan ha rett i endel tilfeller.

As I have repeated too many times, I'm utterly suspicious of CD players costing over £1000 because the law of diminishing returns is positively draconian with CD..

Jeg opplever det rett som det er jeg også; mens pussig nok i andre tilfeller så er det mye å hente. Det virker litt merkeavhengig synes jeg.
    ..................

Kort sagt: Mer enn 10k er bortkastet på en CD spiller, med unntak av Naim, da kan du trygt gå langt over 100k. Jeg stirrer i vantro på det jeg leser. No

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da kan du jo lese en gang til med det samme du er i gang. For det var ikke det jeg sa. Jeg nevnte et eksempel fra mine egne opplevelser.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.534
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så da lurer jeg på hvordan Edgen yter i en subjektiv setting sammeliknet med KindOfBlues Cambridge som koster 10 kilokroner, og foreslår en ekskursjon retning Frogner for d'herrer F & P.

N

nb

Gjest
    Valentino skrev:
    Så da lurer jeg på hvordan Edgen yter i en subjektiv setting sammeliknet med KindOfBlues Cambridge som koster 10 kilokroner, og foreslår en ekskursjon retning Frogner for d'herrer F & P.
    KofB er vel heldigital, så da blir sammenligningen litt vanskelig. Alle vet jo at drivverket ikke spiller noen rolle uansett :p

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.534
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    KoB har også analoglakris til klokkeradiolydgeneratorene. Det eneste som måtte behøves var en koplingsboks a la QED.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger vel i kortene at det er Cambridge som bør ut på tur?

Forresten; denne stadige forkynnelsen av at drivverk ikke betyr noe er skummelt; du kan risikere å lure noen til å tro deg. Når man pøser ut en påstand mange nok ganger, så har man et visst ansvar for sannhetsgehalten i den.

Du kunne jo f.eks høre MITT Cambridge drivverk sammen med mitt separate Audiolab drivverk, inn i min Audiolab 8000DAC. Jeg vil bli dypt overrasket om du ikke klarte å høre forskjell. Ytelsen fra et drivverk avhenger vel av mer enn 1'er og 0'er, det har vi vel forstått innen nå, 25 år etter cd'ens lansering.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.534
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skummel er den.
    Både RME ADI-2 og SD Transporter blokkerer for resultatene av drivverkkrumspring etter hva jeg kan høre hos meg.

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Det ligger vel i kortene at det er Cambridge som bør ut på tur?

Forresten; denne stadige forkynnelsen av at drivverk ikke betyr noe er skummelt; du kan risikere å lure noen til å tro deg. Når man pøser ut en påstand mange nok ganger, så har man et visst ansvar for sannhetsgehalten i den.
    Skulle man måtte ta ansvar for sannhetsgehalten i alt som sies på dette forum, så hadde det blitt ganske stille ;)

Nå er Hr. KindOfBlue vel en av de som deler mitt syn på drivverkets heller mangelfulle betydning i digital lydreporduksjon, så hans hjem er da kanskje ikke et egnet sted for gjennomføring av en slik test uansett?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I disse tilfellene er ikke synet så viktig, men hørselen :)

Mvh Vidar P

K

knutinh

Gjest
    Vidar P skrev:
    Når man pøser ut en påstand mange nok ganger, så har man et visst ansvar for sannhetsgehalten i den.
    Gjelder dette alle parter i en slik diskusjon? www.hydrogenaudio.org har f.eks tatt dette til et helt annet nivå:
    http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=3974
    Hydrogenaudio Terms of Service / Notices
    ...
    8. All members that put forth a statement concerning subjective sound quality, must -- to the best of their ability -- provide objective support for their claims. Acceptable means of support are double blind listening tests (ABX or ABC/HR) demonstrating that the member can discern a difference perceptually, together with a test sample to allow others to reproduce their findings. Graphs, non-blind listening tests, waveform difference comparisons, and so on, are not acceptable means of providing support.
    Merk at hverken målinger eller seende tester der er gyldige før man framsetter en påstand om hvordan noe låter.

-k

B

Back_Door

Gjest
    Interessant test.

En mulig tolkning:

Når noe mangler, fremtrer gjerne det som er igjen mer tydelig.
    Audionet derimot er kanskje en mer fullstendig spiller som bedre behersker det komplekse.

Eksempel: En oppfattelse av at en komponent fokuserer på en bestemt del av et frekvensområde, kan vel like gjerne skyldes fravær av et annet?

K

knutinh

Gjest
    Karma skrev:
    Audionet derimot er kanskje en mer fullstendig spiller som bedre behersker det komplekse.

Eksempel: En oppfattelse av at en komponent fokuserer på en bestemt del av et frekvensområde, kan vel like gjerne skyldes fravær av et annet?
    Tenker du da på at vi gjør en form for "subjektiv normalisering" av inntrykket?

-k

K

KindOfBlue

Gjest
    Min lille Cambridge er pent skjult bak en skyvedør - så synet vil ikke innvirke nevneverdig, tror jeg?

Jeg går ut ifra at man ønsker å vurdere den analoge upsamplingen fra Zoran-chipsettet i Edgen? Da er det vel best om dette signalet går videre til en tradisjonell analog forsterkerkjede, og det har ikke jeg i lytterommet.
    Hos meg går det analoge signalet til reprosessering inne i høyttalerne, først ADC og oppsampling til 24/96 - så prosessering og signalstyring - deretter DAC 32/192kHz ut til forsterkerne. Den signalkjeden vil vel kanskje kunne ha innvirkning på ev. forskjeller man opplever.
    Og jeg går ut ifra at det ikke er samme lyd fra analog og digital ut på Edge GCD?

B

Back_Door

Gjest
    knutinh skrev:
    Karma skrev:

Tenker du da på at vi gjør en form for "subjektiv normalisering" av inntrykket?

-k
    Du er inne på det riktige.
    Alle lytteinntrykk blir jo behandlet i vår hjerne.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    knutinh skrev:
    Vidar P skrev:
    Når man pøser ut en påstand mange nok ganger, så har man et visst ansvar for sannhetsgehalten i den.
    Gjelder dette alle parter i en slik diskusjon?
    Jeg tror du skjønner hva jeg mener, uten å blande inn så mange nivåer :)

Man bør alltids være litt varsom med å være altfor påståelig på et åpent forum, dette gjelder ikke minst når man ikke har all verdens praktisk og/eller teoretisk grunnlag for å hevde hva man hevder. Og det gjelder selvsagt alle, i alle slags kontekster.

Det er stor forskjell på å hevde;

- det ER ikke forskjell på drivverk

og på å hevde;

- jeg har aldri hørt forskjell på drivverk

evt;

- ut ifra min forståelse av teknologien, så kan jeg ikke forstå at det skal være forskjell på drivverk

Mvh Vidar P

K

knutinh

Gjest
    Vidar P skrev:
    Man bør alltids være litt varsom med å være altfor påståelig på et åpent forum, dette gjelder ikke minst når man ikke har all verdens praktisk og/eller teoretisk grunnlag for å hevde hva man hevder. Og det gjelder selvsagt alle, i alle slags kontekster.
    Jeg er helt enig.

og på å hevde;

Jeg er helt enig.

Den enkelte er "ekspert" på sine opplevelser. Det kan aldri være galt å fortelle om egne opplevelser. Likeledes så kan man oppnå utrolig mye med å henge et lite spørsmålstegn bak utsagnet sitt, eller på et annet vis tydeliggjøre at man ikke erklærer dette som en universal sannhet.

Noen ting kan man dog vite relativt sikkert. Matematikk og statistikk byr på svar med to streker under. Signalbehandling, kretsdesign og akustikk er ikke så langt unna i enkelte tilfeller. Det som i mine øyne er vanskeligst å avgjøre konklusivt er spørsmål med stort innslag av smak og behag, så som "hva er verdens beste gitarriff", eller "hvilken høyttaler låter best"?

Når det gjelder utsagnet ditt så synes jeg at det må være greit å hevde at jeg (som sant er) aldri har sett peer-reviewet dokumentasjon på at valg av CD-drivverk har hørbar betydning. Det betyr selvsagt ikke at slike forskjeller ikke eksisterer, det betyr ikke en gang at det ikke kan være dokumentert et eller annet sted. Men jeg har ikke sett slik dokumentasjon, og jeg har brukt ganske mange tastetrykk på å tilby andre å framstille eller henvise til slik dokumentasjon uten at noe har kommet fram.

-k

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:

og på å hevde;

Mvh Vidar P
    Derav geipen etter min kommentar lengre oppe i tråden. Kanskje en slik ;D hadde vært mer passende?

MEN om denne spilleren er så bra som det sies, så er det om ikke annet en indikator på at det ikke nødvendigvis trenger å være så nøye med hva som brukes av drivverk for å få frem godlyden. Drivverket her hadde unektelig en noget begrenset HiFi-porno-faktor.

I følge produsenten er også behvoet for feilkorrigering (hva er forresten problemet med at så skjer?) en funksjon av temperatur, det synes jeg er en litt original påstand, så det hadde vært fint om noen som kan mye om drevdesign og chip-egenskaper hadde sagt noe om det. Jeg vet ikke hvor varmt det kan bli inne i en bilkupé som står i solsteken en dag, men jeg har enda ikke opplevd at CD-spilleren ikke vil virke. Ditto inne i laptopen min hvor det kan bli ganske varmt. Jeg ser heller ikke noe på bildene som skulle tilsi at det er implementert veldig originale kjøleløsninger her, og det hjelper neppe med de asfaltmattene som tilbys i Norden i så måte.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn