pedal skrev:
KindOfBlue skrev:
Som nevnt i tråden var jeg involvert med Electrolux, som på et tidspunkt hadde 53 merkevarer i stallen, hvorav mange var i samme produktkategori. Og som du skriver -- samme innmat, forskjellig skall.
Årsaken var fremveksten av varehus for hvitevarer, og behovet for å berettige mer gulvplass for egne produkter, i konkurranse med andre. Så man utviklet forskjellige skall og navn, og sikret dermed høyere volum for det som gjaldt: innmaten.
Ulempen var at varehusene spilte fake-merkene ut mot hverandre, og presset prisen.
Et annet smart poeng med dette er at el-varehusene trenger egne modeller for å kunne gi prisgaranti. Electrolux XYZ 1001 kan således selges av Elkjøp for 3,999.- med prisgaranti (som bare gjelder hvis
samme modell kan kjøpes rimeligere andre steder). Dermed slår Elkjøp to fluer i en smekk: De kan selge varen med god fortjeneste + smykke seg med "prisgaranti" i trygghet om at kunden ikke finner nøyaktig samme modell andre steder.
Ganske smart.
Hei!
Kan jo da legge til hva jeg opplevde hos Elkjøp for en del år siden (10 kanskje)
Hjalp modern med å kjøpe ny komfyr og det ble gjort i Lørenskog.
Ganske billig og grei sak.
Siden det er mer naturlig for meg p.g.a, at jeg bor Bærum, og benytte Elkjøp i Sandvika, så oppdaget jeg helt tilfeldig ved et besøk der kort tid etter at den samme komfyren kostet 800.- mindre der.
Jeg hendvendte meg til en ekspeditør og fortalte dette og yttrykte min forundring over at det var forskjellig pris på identisk vare i to Elkjøpbutikker med ca. 2mil+ i avstand mellom dem.
Fikk et kort og greit svar på dette.
Selv om det er en kjede så drives hver butikk individuelt, med frihet til prissetting (i alle fall den gang)
Det beste med historien var da ekspeditøren, gjorde meg oppmerksom på at jeg slettes ikke trengte å dra til Lørenskog med kvitteringen for å få igjen differansen, det kunne jeg gjøre der hos dem i Sandvika.
Som sagt så gjort uten problem, SÅ da vet dere det, sjekk prisen i alternative Elkjøp butikker
Vet ikke om det fortsatt er tilfeller av prisforkjeller Elkjøpbutikkene i mellom, men som sagt kanskje verdt å sjekke ut.
Mvh.KW