James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Bette

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Dette, samt nb`s innlegg, er egentlig ikke noe annet enn nedlatende hersketeknikker...trist igrunn
    Hvordan tror du de har kommet fem til prisen?

    Jeg setter en knapp på noe ala: "Den dyreste kabelen som er i kommersielt salg i dag koster X, så da legger vi oss litt høyere, så ser vi hva som skjer" eller noe i den retning.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.435
    Antall liker
    2.871
    Torget vurderinger
    3
    @nb Nå kommer "folk må få bruke pengene sine på hva de vil" argumentet snart :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    nb: Poenget er at dere er nedlatende og herskesyke til tider, kun fordi enkelte her har dyre kabler i et anlegg. Ja, selv om jeg ikke betalte nypris for mine K2, er dette dyre kabler nytt..men fytti grisen så bra de spiller.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    50 k Euro for et sett med høyttalerkabler er en rekord i arroganse og hån mot tenkende mennesker.
    Er det ikke du som sier at ingen kommersielle høyttalere er bra nok og at en helst bør bruke en million (eller to?) på noe selvbygg?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg mener at lydforbedringen fra Canare-kabelen til Kharma-kabelen bør være som å gå fra mobiltelefonlyd til lyden fra et kompetent stereoanlegg. Er det noen som er uenige i den påstanden, så er de velkommen til å protestere her og nå.
    Eller fra mobiltelefonlyd til kompetent "TV- lyd" i det minste, i et egnet anlegg. Ser ut som den Kharma- kabelen er fornuftig oppbygget (monokrystall- sølv).
    Håper prisen står noenlunde i forhold til produksjons/ utviklingskostnader, men om dette er verdens beste kabel, så har de faktisk lov til å ta den prisen de vil. Det er fritt frem for Nordost eller andre til å lage noe like bra til billigere pris..om de klarer
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.683
    Torget vurderinger
    23
    50 k Euro for et sett med høyttalerkabler er en rekord i arroganse og hån mot tenkende mennesker.
    Er det ikke du som sier at ingen kommersielle høyttalere er bra nok og at en helst bør bruke en million (eller to?) på noe selvbygg?
    Helt riktig. Dersom økonomien tillater selvsagt. Men du kommer et godt stykke på vei med 2-300.000,- også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det, og et par tusen timer for konstruksjon og bygging. Det gjør litt mer forskjell enn bare å hive tusenlapper ut av vinduet for å unngå ikke-eksisterende forvrengningsformer.

    Tankeeksperiment:
    Tror du det er mulig å høre forskjell på basstårna til Sluket og en 6,5" "subwoofer" til 199,95 fra Clas Ohlson i en blindtest?

    Tror du det er mulig å høre forskjell på Kharma og Canare høyttalerkabler i en tilsvarende blindtest, hvis vi går ut fra at det er prosentvis omtrent like stor prisforskjell der?

    Bonusspørsmål: Hvorfor tror vi det?
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hva i alle dager er det som får Sluket og eventuelt deg til å tro dere skal klare å bygge bedre høyttalere enn det noen som helst produsent har i sortimentet sitt?
    Skulle kanskje tro på det om dere tok en topphøyttaler og skiftet all internkabling med denne Kharma- kabelen eventuelt. Da hadde dere kanskje klart å forbedre noe i det minste.
    Du tror visst øvre grense for kabler går ved noen hundrelapper, Sluket mener visst man fint kan stoppe etter noen tusenlapper. Grensen ligger godt høyere enn dette.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    hvis vi går ut fra at det er prosentvis omtrent like stor prisforskjell der?
    Ved et 300-kroners anlegg fra Clas er det ikke sikkert det hadde vært mulig å høre forskjell på disse kablene engang. Men jo bedre anlegg, jo bedre "forstørrelsesglass" blir det på kabelforskjellene. Som det står i Kharma- reklamen, så påvirker kabelforvrengning så godt som "alt" ved lyden, så det skal ikke være nødvendig å vite på forhånd hva man skal lete etter. En "menigmann" fra gaten, uten særlig forståelse av "audiobegreper" ville kanskje bare si at det hørtes mer virkelighetstro ut med Kharma- kablene fremfor med noen simple kabler, om han fikk høre. Og det er jo helt riktig også.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hva i alle dager er det som får Sluket og eventuelt deg til å tro dere skal klare å bygge bedre høyttalere enn det noen som helst produsent har i sortimentet sitt?
    Skulle kanskje tro på det om dere tok en topphøyttaler og skiftet all internkabling med denne Kharma- kabelen eventuelt. Da hadde dere kanskje klart å forbedre noe i det minste.
    Du tror visst øvre grense for kabler går ved noen hundrelapper, Sluket mener visst man fint kan stoppe etter noen tusenlapper. Grensen ligger godt høyere enn dette.
    hva er kostprisen på kablene dine?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.435
    Antall liker
    2.871
    Torget vurderinger
    3
    På tide å ta seg en tur ut av hula de Kule-T og lytte litt til kompromissløse DIY løsninger.
    Hvis du i så mye som ett sekund tror på at det ikke lar seg gjøre å lage ett bedre system når du slipper markedsførings utgifter, utgifter til utvikling og andre som skal lønnes.
    Men i stedet kan pøse alle pengene inn på kvalitets elementer etc og hente inn av all den kunnskapen som er der ute. pluss at data simulering og måle utstyr
    har blitt veldig overkommelig priset. Så er det vel nesten ikke mulig å ta mer feil.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hva i alle dager er det som får Sluket og eventuelt deg til å tro dere skal klare å bygge bedre høyttalere enn det noen som helst produsent har i sortimentet sitt?
    Skulle kanskje tro på det om dere tok en topphøyttaler og skiftet all internkabling med denne Kharma- kabelen eventuelt. Da hadde dere kanskje klart å forbedre noe i det minste.
    Du tror visst øvre grense for kabler går ved noen hundrelapper, Sluket mener visst man fint kan stoppe etter noen tusenlapper. Grensen ligger godt høyere enn dette.
    hva er kostprisen på kablene dine?
    En hemmelighet. Men et godt stykke over 100k...(og også et bra stykke unna 200k)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hva i alle dager er det som får Sluket og eventuelt deg til å tro dere skal klare å bygge bedre høyttalere enn det noen som helst produsent har i sortimentet sitt?
    Skulle kanskje tro på det om dere tok en topphøyttaler og skiftet all internkabling med denne Kharma- kabelen eventuelt. Da hadde dere kanskje klart å forbedre noe i det minste.
    Du tror visst øvre grense for kabler går ved noen hundrelapper, Sluket mener visst man fint kan stoppe etter noen tusenlapper. Grensen ligger godt høyere enn dette.
    hva er kostprisen på kablene dine?
    En hemmelighet. Men et godt stykke over 100k...(og også et bra stykke unna 200k)
    KOSTPRISEN er ikke 100k. Da er du lurt
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hva i alle dager er det som får Sluket og eventuelt deg til å tro dere skal klare å bygge bedre høyttalere enn det noen som helst produsent har i sortimentet sitt?
    Skulle kanskje tro på det om dere tok en topphøyttaler og skiftet all internkabling med denne Kharma- kabelen eventuelt. Da hadde dere kanskje klart å forbedre noe i det minste.
    Du tror visst øvre grense for kabler går ved noen hundrelapper, Sluket mener visst man fint kan stoppe etter noen tusenlapper. Grensen ligger godt høyere enn dette.
    hva er kostprisen på kablene dine?
    En hemmelighet. Men et godt stykke over 100k...(og også et bra stykke unna 200k)
    Jøsss.........kostpris på over 100K ja,ja.

    Mvh.KW
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.683
    Torget vurderinger
    23
    Er vel ikke noe galt i å ha kabler for 100k for en komplett rigg - sikkert like mye i kabler som slenger rundt her hos meg også. Men for en nevenyttig person med litt kompetanse så kan fullgod kabling til hele anlegget fint fikses for brøkdeler av den summen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva i alle dager er det som får Sluket og eventuelt deg til å tro dere skal klare å bygge bedre høyttalere enn det noen som helst produsent har i sortimentet sitt?
    Et visst minimum av innsikt i hvor store kompromisser som inngår i enhver høyttalerkonstruksjon. En høyttaler opp mot grensene for hva som er teknisk mulig vil bli en diger, tung sak som koster flere hundre tusen i selvkost. Med normale påslag i importør- og forhandlerledd står du igjen med et knøttlite til ikkeeksisterende marked for tingen, så denslags produkter er det ikke mange av.

    Det er mye mer fristende for produsentene å smelle sammen en enkel imponatorsak for å selge dyrt til oligarker med mer penger enn kunnskap. Det finnes drøssevis av eksempler på det. Som selvbygger kan du legge vekt på de egenskapene som betyr noe og gi blanke i eventyrfortellingene fra markedsavdelingen, for du har allerede sikre kunder for alt du kan lage - deg selv.

    En kabel som ligger tilsvarende tett opp mot grensene for hva som er teknisk mulig vil fortsatt være en ledningsstump og koste noen hundrelapper i selvkost.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jeg snakker om min kostpris
    vet du hva kostpris er? det er ikke utsalgspris (hint)
    Kjøpte dem rett fra produsenten, så det er egentlig meningsløst å snakke om kostpris slik du tenker..
    sjekk siste innlegget til Asbjørn. sjekk prisen på sølvledere med teflonisolasjon, ubåtolje, wbt-terminaler osv. + arbeid osv. en nevenyttig DIyer kan enkelt kopiere disse får en brøkdel. Når det er sagt har jeg null problemer med at enkelte kjøper disse fra en produsent men poenget er at hvis du har kunnskap og vilje kan du lage ting sjæl.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Sølvledere og sølvledere fru Blom. Det er helt klart forskjeller på disse. Og mine kabler bruker de beste produsenten kan tilby. Myke "monokrystalledere" antagelig lignende de i den Kharma- kabelen. WBT-RCA terminaler er forresten noe skit, med dårlig og grov skrufestemekanisme, lusen "plastfinish" og mindre transparent lyd enn Furutech sine beste Rhodium- plugger (som jeg har). Med 3m høyttalerkabel og to signalkabler blir det tross alt 16 meter med intrikat flettet kabel, et utall termineringer..og at jeg betaler litt for "utviklingskostnader" har jeg heller ikke noe problem med. Jeg har dessuten ikke kunnskap og vilje til å lage slike ting selv..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hadde vært interessant om noen kunne dokumentere faktiske kostnader for en kjent kabel og kabelprodusent fra innkjøp i råvarer, tidsbruk og provisjon ledd til ledd.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.336
    Antall liker
    3.463
    Torget vurderinger
    49
    Slike hjemmelagde kabler gir ingen eier glede , og ender i en skuff , når den neste "geniale" ideen dukker opp lol .
    Etter en stund har man fulle skuffer og skap med skrot , og 100k i arbeidstimer på å produsere skrot ......
    Bare en tanke :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    3.548
    Man skulle tro at hjemmelagde ting gav større eierglede egentlig. Men, man må jo selvsagt ha tro på konstruksjonen sin. Jeg tror det siste er det som er mest krevende.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hva i alle dager er det som får Sluket og eventuelt deg til å tro dere skal klare å bygge bedre høyttalere enn det noen som helst produsent har i sortimentet sitt?
    .
    du tuller med oss nå...gjør du ikke
    Å du er kanskje også en av dem som tror dere kan dette bedre enn noen som har holdt på med dette på heltid i 30 år?
    Hva skal du forresten ha for å bygge en Ferrari til meg? Jeg har ikke 2 millioner, men hos deg får jeg det kanskje billigere?
    Du trenger vel bare lese litt "bilteori" på nett eller i håndbøker, så har du alt du trenger..
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.101
    Antall liker
    6.599
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vel Trygve, jeg hører det jeg hører....
    Jeg tror du ville blitt vettskremt når du hadde hørt et kompromissløst sammensatt diy oppsett, eks som slukets, Jeg tror det ville vært vanskelig å argumentere slikt som det gjøres fremover, men dette er jo bare noe jeg tror da.....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.232
    Antall liker
    20.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan skal man kunne bevise at man hører forskjell? De som ikke måler noen forskjell, nekter jo å tro på andres ører uansett.

    Så, da var det sagt.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hva i alle dager er det som får Sluket og eventuelt deg til å tro dere skal klare å bygge bedre høyttalere enn det noen som helst produsent har i sortimentet sitt?
    .
    du tuller med oss nå...gjør du ikke
    Å du er kanskje også en av dem som tror dere kan dette bedre enn noen som har holdt på med dette på heltid i 30 år?
    Hva skal du forresten ha for å bygge en Ferrari til meg? Jeg har ikke 2 millioner, men hos deg får jeg det kanskje billigere?
    Du trenger vel bare lese litt "bilteori" på nett eller i håndbøker, så har du alt du trenger..
    stikkordet er at de som "lever" av dette forsøker å tjene penger på å bygge å selge høytalere. Det trenger ikke hjemmesnekkern.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.232
    Antall liker
    20.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva i alle dager er det som får Sluket og eventuelt deg til å tro dere skal klare å bygge bedre høyttalere enn det noen som helst produsent har i sortimentet sitt?
    .
    du tuller med oss nå...gjør du ikke
    Å du er kanskje også en av dem som tror dere kan dette bedre enn noen som har holdt på med dette på heltid i 30 år?
    Hva skal du forresten ha for å bygge en Ferrari til meg? Jeg har ikke 2 millioner, men hos deg får jeg det kanskje billigere?
    Du trenger vel bare lese litt "bilteori" på nett eller i håndbøker, så har du alt du trenger..
    stikkordet er at de som "lever" av dette forsøker å tjene penger på å bygge å selge høytalere. Det trenger ikke hjemmesnekkern.
    De har vel også økonomi til å teste ut ting, kompetanse og årevis med erfaring. Holder neppe med god vilje i garasjen. Selv ikke med utdannelse fra Massachusetts.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Slike hjemmelagde kabler gir ingen eier glede , og ender i en skuff , når den neste "geniale" ideen dukker opp lol .
    Etter en stund har man fulle skuffer og skap med skrot , og 100k i arbeidstimer på å produsere skrot ......
    Bare en tanke :)
    snodig å tenke at man skulle bruke tid på å produsere skrot
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.683
    Torget vurderinger
    23
    Slike hjemmelagde kabler gir ingen eier glede , og ender i en skuff , når den neste "geniale" ideen dukker opp lol .
    Etter en stund har man fulle skuffer og skap med skrot , og 100k i arbeidstimer på å produsere skrot ......
    Bare en tanke :)
    For enkelte er nok dette ganske så riktig, men så har de vel hatt det morro så lenge det varte da, i hvertfall. Og dette er jo også en del av denne mangslungne hobbyen, og har kanskje like stor verdi for noen som selve musikken. ikke noe galt i det. For mitt eget vedkommende så er den "egenproduserte" delen av utstyret noe av det som gir meg absolutt mest eierglede, av mange forskjellige årsaker som f.eks. komponentkvaliteter, skreddersøm, smarte løsninger og også design. I tillegg til de lydmessige egenskapene selvsagt.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hva i alle dager er det som får Sluket og eventuelt deg til å tro dere skal klare å bygge bedre høyttalere enn det noen som helst produsent har i sortimentet sitt?
    .
    du tuller med oss nå...gjør du ikke
    Å du er kanskje også en av dem som tror dere kan dette bedre enn noen som har holdt på med dette på heltid i 30 år?
    Hva skal du forresten ha for å bygge en Ferrari til meg? Jeg har ikke 2 millioner, men hos deg får jeg det kanskje billigere?
    Du trenger vel bare lese litt "bilteori" på nett eller i håndbøker, så har du alt du trenger..
    stikkordet er at de som "lever" av dette forsøker å tjene penger på å bygge å selge høytalere. Det trenger ikke hjemmesnekkern.
    De har vel også økonomi til å teste ut ting, kompetanse og årevis med erfaring. Holder neppe med god vilje i garasjen. Selv ikke med utdannelse fra Massachusetts.
    pell fra hverandre en Sonusfaber til 120k og summer sammen delekosten. Bruk litt tid på et DIYforum og vurder kunnskapsnivået og viljen til å dele på kunnskapen. sjekk samtidig ut hvem som poster innlegg på slike forum. Utviklingsavdelingene til de fleste HIFI-produsenter er en fis i tåka
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.232
    Antall liker
    20.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva i alle dager er det som får Sluket og eventuelt deg til å tro dere skal klare å bygge bedre høyttalere enn det noen som helst produsent har i sortimentet sitt?
    .
    du tuller med oss nå...gjør du ikke
    Å du er kanskje også en av dem som tror dere kan dette bedre enn noen som har holdt på med dette på heltid i 30 år?
    Hva skal du forresten ha for å bygge en Ferrari til meg? Jeg har ikke 2 millioner, men hos deg får jeg det kanskje billigere?
    Du trenger vel bare lese litt "bilteori" på nett eller i håndbøker, så har du alt du trenger..
    stikkordet er at de som "lever" av dette forsøker å tjene penger på å bygge å selge høytalere. Det trenger ikke hjemmesnekkern.
    De har vel også økonomi til å teste ut ting, kompetanse og årevis med erfaring. Holder neppe med god vilje i garasjen. Selv ikke med utdannelse fra Massachusetts.
    pell fra hverandre en Sonusfaber til 120k og summer sammen delekosten. Bruk litt tid på et DIYforum og vurder kunnskapsnivået og viljen til å dele på kunnskapen. sjekk samtidig ut hvem som poster innlegg på slike forum. Utviklingsavdelingene til de fleste HIFI-produsenter er en fis i tåka
    Har ingen tro på at man hjemme på kjøkkenet eller garasjen lager bedre høyttalere enn f.eks Coltrane eller Magicco 5. Dette kan også overføres til kabler, forsterkere og avspillere. Derimot; at det er en artig og spennende hobby for enkelte, har jeg ingen problemer med å forstå.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    pell fra hverandre en Sonusfaber til 120k og summer sammen delekosten.
    Jeg kjøpte mine brukt, under et år gamle, for 69k. Altså blir det ca 35 k per høyttaler. (Men gode som nye)
    Hva blir deleprisen for dette? Og hva ville en nevenyttig kar bruke av arbeidstimer på å lage noe like forseggjort?
    Han måtte ha verktøy, produksjonslokale, et tonn med kunnskap og ikke minst erfaring om høyttalerbygging...
    Og selv DA ville han antagelig ikke klare å lage noe like bra.
    For slike som meg som ikke har holdt på med sløyd siden barneskolen..glem det. :eek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn