Jeg registrerer personangrep på side 15, og dette er helt unødvendig, og ikke tillatt.
Det er ulike oppfatninger av betydninger av kabler, og en må nesten respektere at det foreligger ulike syn på dette.
1. Det er mange som oppfatter lydmessige forskjeller på kabler (subjektiv oppfatning).
2. Det foreligger svært lite vitenskapelig dokumentasjon som underbygger disse oppfatningene.
3. Det er også mange som ikke hører noe forskjell på kabler, og dette underbygges også av dagens kjente vitenskap.
En har forsøkt å diskutere seg frem og tilbake i årevis angående dette temaet, men etter min oppfatning så kommer en sjelden noe vei med dette.
Det er mange som mener å høre forskjell på kabler, og disse lar seg nok neppe rokke selv om vitenskapen muligens tilsier noe annet.
Det foreligger noen mulige forklaringer:
1. Det er forskjell på kabler, men dagens vitenskap har ingen forklaring på dette, eller det måles etter feil faktorer.
2. Det foreligger en minimal forskjell på kabler (som også kan måles), men som er så ubetydelig at øret ikke burde registrere forskjellene.
3. Det hele kan forklares med placebo-effekt, og at hjernen blir påvirket av markedsføring, pris, selgere, at andre hører forskjell osv.
4. Kabler kan gi lydmessige forskjeller pga. utstyret det tilkobles (f.eks. at forsterker ikke er konstruert korrekt).
Dette temaet vil nok diskuteres i mange år fremover, og en vil nok se at uenighetene vil være like store. Det hele kan nesten sammelignes med relgion - noen tror, og andre ikke.
Det eneste som skiller "kabel-diskusjon" fra relgion er at det ofte kommer inn karakterer som baserer alle sine meninger på vitenskap, og som senere etter å ha hørt på ulike kabler ikke klarer å forstå hvorfor de hører forskjell, men som blir hellig overbevist om at det faktisk gjør noe med lyden. Det er svært få som er motstandere av relgion som faktisk begynner å tro på det, men det har sikkert forekommet det også.
Uansett hva som er riktig eller galt, så er det såpass mange som mener at kabler gjør noe med lyden, og slik jeg ser det så blir det veldig useriøst å gå til personangrep i disse diskusjonene. Det er naturlig at en ønsker å forsvare sitt ståsted, og når enkelte hører store forskjeller på kabler, mens andre mener det ikke har noe betydning, så er det vel uungåelig at det ender i konfrontasjon, men kanskje enkelte burde ha et litt mer åpent sinn begge veier.
Når enkelte hevder at forskjeller i kabler utgjør en massiv endring, så er det kanskje å ta litt i, mens når andre mener at alle kabler spiller helt identisk, så blir det også en drøy påstand uten å ha hørt på alt som finnes av kabler.
Det virker som vitenskapen gir rom for at kabler med ulik dimensjon, ulik materialoppbygging og ulik skjerming kan gi seg utslag i forskjeller, men spørsmålet er hvor store disse forskjellene er, og det er vel dette som er kjernen. I tillegg finnes priser på enkelte kabler som er helt hinnsides, og de fleste har vel begynt å skjønne at prisen ikke er synonymt med lydmessige forbedringer, og dette skaper en annen side av debatten.
Debatten kan vel deles inn i følgende segmenter:
1. Kan ulike kabelkonstruksjoner (tykkelse, materialvalg, skjerming osv) gi rom for forskjeller?
2. Hvis det kan påvises forskjeller - hvordan vil disse forskjellene påvirke lytteopplevelsen?
2. Har pris noe betydning for evnt. forskjeller?
3. Kan andre faktorer påvirke effekten av kabler?
Enkelte debatter tar for seg disse aspektene på en seriøs måte, og det bør vel være i alles interesse å komme frem til en slags "middle-ground".
Det er mange som hevder at forskjellene på kabler er store, men det er veldig få som klarer å vise til disse forskjellene i seriøse blindtester, og kanskje dette i seg selv bør være et slags bevis på at forskjellene ikke er så store, men det beviser ikke nødvendigvis at forskjeller ikke er tilstede.
Jeg ønsker ikke å påvirke den ene eller andre veien, men jeg ser at kabeldebatter ofte bunner ned i krangling mellom de som hører "store" forskjeller og de som mener at kabler ikke gir forskjell i lyden. Det pussige er at jeg ofte hører argumenter som at en "godt konstruert" kabel til f.eks. kr. 500 er bra nok. Sistnevnte kan jo høres ut som at til og med kabelskeptikerne åpner for at det er en forskjell, men at kabler ikke trenger å koste kr. 200.000. Da er det faktisk en diskusjon om prissetting, og ikke om forskjeller, og ofte ser jeg at kortene blandes litt, og det kan bli vanskelig å se hva som faktisk diskuteres.
Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at dette bør kunne diskuteres på en saklig måte, og vi har sett oss lei av kabel-kranglinger. Vær vennlig å frastå fra personangrep, og hold debatten på et saklig nivå.
Mvh
Høvdingen