James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Bette

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan hende at jeg tar deg på ordet der. Nå blir det ganske hektisk på jobb noen uker fremover, men jeg skal se om jeg kan lodde sammen to-tre alternativer som du kan prøve når det roer seg litt igjen. Skal se hva jeg har liggende og hva som bør bli med i neste bestilling fra Elfa.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hadde vært helt topp! :)

    Har planer om å blindteste 3-4 kabler jeg ikke har hørt tidligere. Hvorav en kommer til å være svindyr.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Bruk nå heller disse hundrelappene på Viking- lotto! ;) 100 millioner til en norsk alenevinner (dersom lykketallet trekkes ut), tenk på det!
    Bedre anvendte penger, ettersom Asbjørn gir blaffen i de faktorer som virkelig påvirker kabelytelsen. Men, gjør som du vil!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Det var vel en litt drøy påstand, K-T?
    Hva vet du om at Asbjørn "gir blaffen i de faktorer som virkelig påvirker kabelytelsen"?

    For min del vil jeg tro at han er meget konkret på akkurat det.
    Det skal uansett bli spennende å høre resultatet hos TN, nå kablene etterhvert kommer på plass! Kanskje vi er flere, som blir overrasket? :rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    TrompetN: Vil du ha med en BjueJeans Cable i testen din? I så fall kjøper jeg gjerne en og låner deg den så lenge det måtte behøves. Hadde ikke det vært interessant? En BJC, to DIY-varianter fra Asbjørn og en skikkelig dyr kabel, men da kanskje en uten remedier i form av filtre o.l. Som åpenbart påvirker lyden på helt konvensjonelle måter!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er nå helt unødvendig å få Asbjørn til å lage en kabel til deg. En hvilke som helst kjent prokabel med tilstrekkelig skjerming er lydmessig transparent. Spørsmålet er om forsterkeren din ikke har en innvirkning på resultatet. Prøv høyttalerkabler med Ncore.
    Med riktig utstyr og normalkonstruerte kabler så finnes det ingenting som skulle tilsi noe som helst forskjeller what's so ever. Ingen har klart å motbevise dette til dags dato.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Er nå helt unødvendig å få Asbjørn til å lage en kabel til deg. En hvilke som helst kjent prokabel med tilstrekkelig skjerming er lydmessig transparent. Spørsmålet er om forsterkeren din ikke har en innvirkning på resultatet. Prøv høyttalerkabler med Ncore.
    Med riktig utstyr og normalkonstruerte kabler så finnes det ingenting som skulle tilsi noe som helst forskjeller what's so ever. Ingen har klart å motbevise dette til dags dato.
    Etter din oppfattning
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For min del vil jeg tro at han er meget konkret på akkurat det.
    Ja, for en analog RCA signalkabel er det stort sett bare kapasitansen leder/skjerm og seriemotstanden i skjermen (=signalretur) som har noe å si. Hvis det skal gå et digitalt signal i den vil også korrekt impedans være et poeng, men RCA-kontaktene kommer til å rote det til uansett, så det er ikke verdt så veldig mye å få gjøre det helt riktig. Og så god terminering, selvsagt. Stort vanskeligere er det ikke, mener jeg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Etter din oppfattning
    Nei. Ifølge kjent og prøvd vitenskap.
    Mener man noe annet, så har man en lang vei å gå med å komme med noe som helst av seriøs bevismaterialet.
    Pr. dags dato eksisterer ikke det.
    Når ble Ncore den eneste forsterkeren som kan brukes til å skjekke ut kabler...?? Vrøvl orso... Og forskjeller er det, det er det kun du som mener at det ikke er...Hvor store de er og om det er verdt å betale penger for er en annen diskusjon..Men forskjeller, teknisk såvel som lydlige er det..
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når ble Ncore den eneste forsterkeren som kan brukes til å skjekke ut kabler...?? Vrøvl orso...
    Hvor har jeg skrevet det? Du leser med skjeve briller.
    Og forskjeller er det, det er det kun du som mener at det ikke er...Hvor store de er og om det er verdt å betale penger for er en annen diskusjon..Men forskjeller, teknisk såvel som lydlige er det..
    Det har du ingenting av seriøs karaktet som underbygger. Absolutt nada.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Når ble Ncore den eneste forsterkeren som kan brukes til å skjekke ut kabler...?? Vrøvl orso...
    Hvor har jeg skrevet det? Du leser med skjeve briller.
    Og forskjeller er det, det er det kun du som mener at det ikke er...Hvor store de er og om det er verdt å betale penger for er en annen diskusjon..Men forskjeller, teknisk såvel som lydlige er det..
    Det har du ingenting av seriøs karaktet som underbygger. Absolutt nada.
    Og det har du mer av ? :rolleyes:... Det er konsensus at det er forskjeller på kabler...Både blant skeptikere og troende...Hvor store disse er diskuteres og prisene er til tider absurde...Tror du må komme deg ut av hulen din dekket med JYSK madrasser og få hørt litt mer musikk.. :cool:
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Når ble Ncore den eneste forsterkeren som kan brukes til å skjekke ut kabler...?? Vrøvl orso...
    Hvor har jeg skrevet det? Du leser med skjeve briller.
    Og forskjeller er det, det er det kun du som mener at det ikke er...Hvor store de er og om det er verdt å betale penger for er en annen diskusjon..Men forskjeller, teknisk såvel som lydlige er det..
    Det har du ingenting av seriøs karaktet som underbygger. Absolutt nada.
    beklager orso men jeg har null tillitt til din kompetanse på kabler, forsterkere eller hva det skal være. Du er en som velger en gjeng og leser til øye blir stort og vått. Du er også svært selektiv i hva du leser og TROR på imo (selvfølgelig)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dere må gjerne være uenig, men og stadig gå på person framfor sak er en uting og ødeleggende for et forum.

    Som nevnt tidligere. Det er ingenting som beviser noe annet enn det jeg skriver. Bevisbyrden ligger på dere.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    jeg vet det er forskjell. kaster ikke bort tid på å bevise det ovenfor Deg orso. Jeg har stort sett minimale tekniske kunnskaper . det har du også men du later som du har det. enkelt å se det over noen innlegg.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dere må gjerne være uenig, men og stadig gå på person framfor sak er en uting og ødeleggende for et forum.

    Som nevnt tidligere. Det er ingenting som beviser noe annet enn det jeg skriver. Bevisbyrden ligger på dere.

    Skal du forsøke å få martyr status nå da ? Er vel litt give and take dette... Og jeg takler det helt fint...

    Hvorfor skal du overbevises ? Kan du ikke finne det ut selv ? Kommer gjerne med litt erfaringer med forskjellige ting, at en innser at det kan være forskjeller på kabler..
     
    L

    larkus

    Gjest
    Hadde vært helt topp!


    Har planer om å blindteste 3-4 kabler jeg ikke har hørt tidligere. Hvorav en kommer til å være svindyr.
    En ting er å høre forskjell på kablene. Sjansen for det øker betydelig hvis testen inkluderer kabler med mystiske "bokser".
    En helt annen ting blir å avgjøre hvilken som låter mest "korrekt" eller "best"

    Jeg har dessuten ikke helt tiltro til såkalte "blindtester" der de involverte på forhånd vet noe som helst om kablene som er med i testen.

    Den ultimate blindtest bør kanskje foregå slik:

    Testpanelet består av 4 deltakere som kun får opplyst om at det dreier seg om kabel A og kabel B (For å unngå evt. prestasjonsangst og stress hvis det dreier seg om svindyre kabler kontra billige)
    Det opplyses at det først lyttes til kabel A. Deltakerene noterer ned sine inntrykk av kabelen, men har ikke lov å diskutere seg imellom.
    Deretter gjøres det samme med kabel B.

    Deretter lyttes det til kablene i tilfeldig, og for deltakerene ukjent rekkefølge. Deltakerene skal nå prøve og identifisere kablene ut fra de inntrykk de dannet seg av kablene i den innledende runden. Det er naturligvis strengt forbudt å diskutere seg imellom.

    Når testen er ferdig sjekkes treffprosenten, og om det er sammenfallende lytteinntrykk i de notatene som ble gjort i innledende lytterunde.

    Først nå opplyses det om hvilke kabler det dreier seg om:)

    Bare et forslag, men kanskje noe å tenke på for fremtidige kabeltester blant hfs-medlemmer.
    Er det noen som har motforestillinger til en slik testprosedyre?

    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @Dazed: Takk for tilbudet!:) Har en Blue jeans kabel for hånden så det skal du slippe.

    @Orso: Fasiten du nevner stemmer ikke for meg (tror jeg), så da er det bare å teste selv. Helst både Asbørn sin og en pro kabel. Jeg har jo den forsterkeren jeg har, så jeg får ta utgangspunkt i den.

    @Larkus: Jeg er trygg på egen kvalitetsvurdering av lyd. Som du vet så mener jeg at blindtesting av kabler fordrer ganske mye. Denne testen vil være for å stille egen nysjerrighet. Ved å teste flere enn to kabler jeg aldri har hørt vil jeg være "blind" nok for egen del.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.375
    Jeg hinter om at det er feilprioriteringen mange er freidige nok til å påpeke, og ikke nødvendigvis hva komponentene enkeltvis koster, og om man har råd til dem eller ikke. Prioritering av passive komponenter, ofte på bekostning av ledd i kjeden med langt større innvirkning på sluttresultatet, er et problem for hobbyen, og for rekruttering til samme.
    Dersom de påståtte forskjellene var enkle å demonstrere for alle og enhver, var ikke dette et diskusjonsmoment.

    Her har vi en tråd med innspill fra en klok mann - teknisk ekspert på WBF, som tillater seg å prioritere rett, og åpner en diskusjon om samme. Han påstår, tankevekkende nok, at dersom man ikke har en meget forståelsesfull familie så er man ikke i stand til å prioritere rett i forhold til ideell gjengivelse, og dermed risikerer man å tulle seg vekk når det gjelder samme.

    90% of Reproduced Sound Quality Comes From . . .

    I think that 90% of the total package of sound quality one gets from a two-channel audio system depends on:

    1. the listening room (size, shape, construction, etc.);
    2. the speakers;
    3. the placement of the speakers and listener with respect to each other and room boundaries; and
    4. the acoustical treatment of the listening room.

    I'm even pretty sure that these factors are listed in the order of their contribution to that 90%.

    Differences among all the rest--amp, preamp, sources, cables, and various electrical and vibration isolation tweaks--while audible (we think), are truly swamped in importance by these four. Audiophiles can still hear the effects of these things even when those four are not excellent, but anyone who says that the difference between one amp and another is more significant to the illusion of reality than moving the speakers a few inches is kidding themselves. A non-audiophile will always hear the effects of these four things (or at least the first three), but will often strain to hear the effect of any other change which may be "perfectly obvious" to the audiophile.

    Many, if not most, audiophiles do not approach excellence in these four areas. This is not necessarily or even usually out of ignorance. If you lack an understanding family, 1., 3., and 4. cannot be properly dealt with.
    Enda en døv tulling som forsøker å gjøre seg interessant?
    Hører dere ikke forskjell på forsterkere?
    Et par akustikkplater så er alt ok?
    Jeez....
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det er visst en egen stamme av folk på internett som stort sett mener at:
    1. Kabler er voodoo
    2. Komponentforskjeller er ikke så viktige
    3. Høyttalere er kjempeviktige og å temme rommet er kjempeviktig.

    Når det gjelder punkt 1. og 2. tar de demonstrativt grundig feil. (Med unntak av at strømkabler muligens er litt voodooo, med mindre JEG tar feil her. Det er også indikasjoner fra tester på at påkostede strømkabler er mindre viktig jo bedre komponentene er faktisk)

    Når det gjelder punkt 3. så har de ikke skjønt at høyttalere, i likhet med høyttaler/ signalkabler kun er transducere for det som er oppstrøms i kjeden, og at å pare dyre høyttalere med middelmådig elektronikk gir middelmådig resultat, på samme måte som det er bortkastet med 40 000-kroners signalkabler i et 10 000- kroners anlegg.
    Ellers er det interessant at de som driver profesjonelt innen akustikk faktisk anbefaler vanlige oppholdsrom som gode akustiske miljø. Heller personlig også til denne oppfatningen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høyttaler(elementer), mikrofoner og pickuper er transducere. Kabler er ikke det.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Enda en døv tulling som forsøker å gjøre seg interessant?
    Hører dere ikke forskjell på forsterkere?
    Et par akustikkplater så er alt ok?
    Jeez....
    Han sier vel ingenting om at han ikke hører forskjell på forsterkere? Det han imidlertid påpeker, er at en endring av høyttalerposisjon kan gi en tydeligere effekt enn å bytte forsterkeri.
    Jo, (jeg) vi, hører forskjeller på forsterkere og forsterkerkonstruksjoner, men det var altså ikke poenget her.

    Ellers er det helt unødvendig med flåsete bemerkninger om "et par akustikkplater", likeledes med å omtale en sikkert kunnskapsrik mann på WBF, som en "døv tulling".

    Respektløst, rett og slett.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Høyttaler(elementer), mikrofoner og pickuper er transducere. Kabler er ikke det.
    Helt riktig, jeg ordla meg slurvete. Det jeg mente å si, var at det jeg tror man betaler en del for når man kjøper dyre høyttalere, er potensialet til å gjengi et elektrisk signal veldig korrekt. Men når dette elektriske signalet er "så som så" i utgangspunktet, så er det ikke så mye å hente på å ha dyre høyttalere, fremfor rimelige. Dette er kabelanalogien.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Litt om den "døve tullingens" lytterom:

    Harbeth Monitor 40.1 main speakers, stereo JL Audio Fathom f113 subwoofers, Bryston 7B-SST amps, TacT RCS 2.2XP, PS Audio Perfect Wave Transport and DAC, Oppo BDP 83SE universal disc player, Day-Sequerra M4.2R HD FM/AM tuner. Cables includes Apogee Wyde-Eye A/D digital links, Bryston interconnects, Belden/Blue Jeans 10-gauge speaker cables, Absolute Power Cords. Power conditioning includes a PS Audio Power Plant Premiere and P300 Power Plant, as well as on original MIT Z-1 Stabilizer. There is a dedicated 200-amp electrical service and ten different dedicated circuits just for the audio equipment in this room. Vibration isolation is done via an Arcici Suspense rack, active Vibraplane, Black Diamond Racing shelves, squash balls, Symposium Rollerballs, Bright Star Audio Little Rocks or magazines on top of components. Connections are cleaned/treated with Caig Deoxit Gold (ProGold) GX-5 spray. Room treatment is via Sonex.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Huffameg. Mannen må jo være stokk døv. ;)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.375
    "but anyone who says that the difference between one amp and another is more significant to the illusion of reality than moving the speakers a few inches is kidding themselves."

    Dette er en ganske respektløs omtale av alle som mener å ha hørt signifikant lydmessige forskjeller i forsterkere.
    Jeg ser ingen grunn til ha noen respekt for vedkommende.

    Men dere er altså enige i påstanden hans?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.824
    Antall liker
    18.224
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    "but anyone who says that the difference between one amp and another is more significant to the illusion of reality than moving the speakers a few inches is kidding themselves."

    Dette er en ganske respektløs omtale av alle som mener å ha hørt signifikant lydmessige forskjeller i forsterkere.
    Jeg ser ingen grunn til ha noen respekt for vedkommende.

    Men dere er altså enige i påstanden hans?
    Korriger meg mer enn gjerne om jeg tar feil, men han mener vel på ingen måte at det ikke er lydkarakteristikkmessige og tonale forskjeller i forsterkere. Slik jeg leser significant to the illusion of reality så har vel det mindre å gjøre med om en amp er lys/mørk, varm/kald osv.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    "but anyone who says that the difference between one amp and another is more significant to the illusion of reality than moving the speakers a few inches is kidding themselves."

    Dette er en ganske respektløs omtale av alle som mener å ha hørt signifikant lydmessige forskjeller i forsterkere.
    Jeg ser ingen grunn til ha noen respekt for vedkommende.

    Men dere er altså enige i påstanden hans?
    Du bør nok lese hva som står der, og reagere på det, og ikke på hva du tror han skriver.

    Og om du ikke hører store forskjeller når du beveger høyttalerne noen få tommer (altså multipler av 2,5cm), så har du et underlig anlegg.
    I Fidelity var det en artikkel om hvordan en av utviklerne til Wilson tunet et par småhøyttalere hos Vadseth, og der Vadseth i tydelige ordelag beskrev hvordan lyden endret seg stort med selv små forflytninger.

    Og det er altså akkurat dette mannen du mener er en døvhørt tulling påpeker, når han rangerer hva som faktisk innvirker sterkt på lyden.

    Jeg har ikke tall på de gangene jeg har vært i lytterom med høyttalere plassert av kona, og ikke av hva som er best for gjengivelsen. Hva man måtte finne på å anvende av forsterkere er irrelevant i slike situasjoner.

    Dette skriver også tullingen om.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.903
    Antall liker
    107.932
    Torget vurderinger
    23
    "but anyone who says that the difference between one amp and another is more significant to the illusion of reality than moving the speakers a few inches is kidding themselves."

    Dette er en ganske respektløs omtale av alle som mener å ha hørt signifikant lydmessige forskjeller i forsterkere.
    Jeg ser ingen grunn til ha noen respekt for vedkommende.

    Men dere er altså enige i påstanden hans?
    Absolutt enig.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.847
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høyttaler(elementer), mikrofoner og pickuper er transducere. Kabler er ikke det.
    Helt riktig, jeg ordla meg slurvete. Det jeg mente å si, var at det jeg tror man betaler en del for når man kjøper dyre høyttalere, er potensialet til å gjengi et elektrisk signal veldig korrekt. Men når dette elektriske signalet er "så som så" i utgangspunktet, så er det ikke så mye å hente på å ha dyre høyttalere, fremfor rimelige. Dette er kabelanalogien.
    Men igjen tillegger du kabler egenskaper de kun har i en alternativ virkelighet.

    En løgn er en løgn selv om den blir trodd​ sang DumDum Boys.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "but anyone who says that the difference between one amp and another is more significant to the illusion of reality than moving the speakers a few inches is kidding themselves."

    Dette er en ganske respektløs omtale av alle som mener å ha hørt signifikant lydmessige forskjeller i forsterkere.
    Jeg ser ingen grunn til ha noen respekt for vedkommende.

    Men dere er altså enige i påstanden hans?
    Ja. Det er hørbare forskjeller mellom forsterkere, men både objektivt og subjektivt er de mye mindre enn forskjellene som oppstår ved å flytte høyttalere og lytteposisjon noen centimeter. Da får du sånne effekter som at enkelttoner i en bassrekke forsvinner og kommer tilbake, avhengig av om du har en kanselleringsfrekvens akkurat på den frekvensen eller ikke. Det er nokså forstyrrende for groove'n, for å si det mildt. Jeg har ennå til gode å høre noen forsterker som sensurerer bort enkelttoner fra el-bassen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg har ennå til gode å høre noen forsterker som sensurerer bort enkelttoner fra el-bassen.
    Da har du ikke hørt mye. Jeg har lest på HFS at klasse-D-forsterkere "slutter utklingingen av instrumenter for tidlig", så er det betydelige elementer av signalprossesering i forsterkere, eller sensur om du vil (dog ikke av enkelttoner i dette tilfelle) - om man skal tro lytterapportene. Men det skal man kanskje ikke.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.926
    Antall liker
    5.965
    Torget vurderinger
    2
    Jeg registrerer personangrep på side 15, og dette er helt unødvendig, og ikke tillatt.

    Det er ulike oppfatninger av betydninger av kabler, og en må nesten respektere at det foreligger ulike syn på dette.

    1. Det er mange som oppfatter lydmessige forskjeller på kabler (subjektiv oppfatning).
    2. Det foreligger svært lite vitenskapelig dokumentasjon som underbygger disse oppfatningene.
    3. Det er også mange som ikke hører noe forskjell på kabler, og dette underbygges også av dagens kjente vitenskap.

    En har forsøkt å diskutere seg frem og tilbake i årevis angående dette temaet, men etter min oppfatning så kommer en sjelden noe vei med dette.

    Det er mange som mener å høre forskjell på kabler, og disse lar seg nok neppe rokke selv om vitenskapen muligens tilsier noe annet.

    Det foreligger noen mulige forklaringer:

    1. Det er forskjell på kabler, men dagens vitenskap har ingen forklaring på dette, eller det måles etter feil faktorer.
    2. Det foreligger en minimal forskjell på kabler (som også kan måles), men som er så ubetydelig at øret ikke burde registrere forskjellene.
    3. Det hele kan forklares med placebo-effekt, og at hjernen blir påvirket av markedsføring, pris, selgere, at andre hører forskjell osv.
    4. Kabler kan gi lydmessige forskjeller pga. utstyret det tilkobles (f.eks. at forsterker ikke er konstruert korrekt).

    Dette temaet vil nok diskuteres i mange år fremover, og en vil nok se at uenighetene vil være like store. Det hele kan nesten sammelignes med relgion - noen tror, og andre ikke.

    Det eneste som skiller "kabel-diskusjon" fra relgion er at det ofte kommer inn karakterer som baserer alle sine meninger på vitenskap, og som senere etter å ha hørt på ulike kabler ikke klarer å forstå hvorfor de hører forskjell, men som blir hellig overbevist om at det faktisk gjør noe med lyden. Det er svært få som er motstandere av relgion som faktisk begynner å tro på det, men det har sikkert forekommet det også.

    Uansett hva som er riktig eller galt, så er det såpass mange som mener at kabler gjør noe med lyden, og slik jeg ser det så blir det veldig useriøst å gå til personangrep i disse diskusjonene. Det er naturlig at en ønsker å forsvare sitt ståsted, og når enkelte hører store forskjeller på kabler, mens andre mener det ikke har noe betydning, så er det vel uungåelig at det ender i konfrontasjon, men kanskje enkelte burde ha et litt mer åpent sinn begge veier.

    Når enkelte hevder at forskjeller i kabler utgjør en massiv endring, så er det kanskje å ta litt i, mens når andre mener at alle kabler spiller helt identisk, så blir det også en drøy påstand uten å ha hørt på alt som finnes av kabler.

    Det virker som vitenskapen gir rom for at kabler med ulik dimensjon, ulik materialoppbygging og ulik skjerming kan gi seg utslag i forskjeller, men spørsmålet er hvor store disse forskjellene er, og det er vel dette som er kjernen. I tillegg finnes priser på enkelte kabler som er helt hinnsides, og de fleste har vel begynt å skjønne at prisen ikke er synonymt med lydmessige forbedringer, og dette skaper en annen side av debatten.

    Debatten kan vel deles inn i følgende segmenter:

    1. Kan ulike kabelkonstruksjoner (tykkelse, materialvalg, skjerming osv) gi rom for forskjeller?
    2. Hvis det kan påvises forskjeller - hvordan vil disse forskjellene påvirke lytteopplevelsen?
    2. Har pris noe betydning for evnt. forskjeller?
    3. Kan andre faktorer påvirke effekten av kabler?

    Enkelte debatter tar for seg disse aspektene på en seriøs måte, og det bør vel være i alles interesse å komme frem til en slags "middle-ground".

    Det er mange som hevder at forskjellene på kabler er store, men det er veldig få som klarer å vise til disse forskjellene i seriøse blindtester, og kanskje dette i seg selv bør være et slags bevis på at forskjellene ikke er så store, men det beviser ikke nødvendigvis at forskjeller ikke er tilstede.

    Jeg ønsker ikke å påvirke den ene eller andre veien, men jeg ser at kabeldebatter ofte bunner ned i krangling mellom de som hører "store" forskjeller og de som mener at kabler ikke gir forskjell i lyden. Det pussige er at jeg ofte hører argumenter som at en "godt konstruert" kabel til f.eks. kr. 500 er bra nok. Sistnevnte kan jo høres ut som at til og med kabelskeptikerne åpner for at det er en forskjell, men at kabler ikke trenger å koste kr. 200.000. Da er det faktisk en diskusjon om prissetting, og ikke om forskjeller, og ofte ser jeg at kortene blandes litt, og det kan bli vanskelig å se hva som faktisk diskuteres.

    Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at dette bør kunne diskuteres på en saklig måte, og vi har sett oss lei av kabel-kranglinger. Vær vennlig å frastå fra personangrep, og hold debatten på et saklig nivå.

    Mvh
    Høvdingen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    som DIY´r kan man outsource det man ikke behersker selv, droppe det man ikke prioriterer og kort sagt gjøre som det passer en i jakten på god lyd
    mao legge pengene der det teller.....
    mvh
    Leif
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.375
    "but anyone who says that the difference between one amp and another is more significant to the illusion of reality than moving the speakers a few inches is kidding themselves."

    Dette er en ganske respektløs omtale av alle som mener å ha hørt signifikant lydmessige forskjeller i forsterkere.
    Jeg ser ingen grunn til ha noen respekt for vedkommende.

    Men dere er altså enige i påstanden hans?
    Ja. Det er hørbare forskjeller mellom forsterkere, men både objektivt og subjektivt er de mye mindre enn forskjellene som oppstår ved å flytte høyttalere og lytteposisjon noen centimeter. Da får du sånne effekter som at enkelttoner i en bassrekke forsvinner og kommer tilbake, avhengig av om du har en kanselleringsfrekvens akkurat på den frekvensen eller ikke. Det er nokså forstyrrende for groove'n, for å si det mildt. Jeg har ennå til gode å høre noen forsterker som sensurerer bort enkelttoner fra el-bassen.
    Ok, da har vi forskjellig erfaring.
    Jeg kan godt bevege hodet ganske mye (flere tommer) uten at lyden endrer særlig karakter, det samme om jeg flytter høytalerne litt fram og tilbake eller fra side til side i forhold til utgangsposisjonen. Forskjeller er der, men den fundamentelle karakteren til høytaleren består. Det samme med mine tidligere høytalere.
    Siste endring av forsterker opplevde jeg helt anderledes. Musikken i det hele lød anderledes. Jeg hører det som mindre (dynamisk?) forvrengning (jeg kan spille høyere før ørene opplever lyden som begynnende ubehagelig - ca. 3-4 dBC), man hører litt mer gjennom til opptaket og i tillegg spiller det med bedre kontroll av bassen (eller noe slikt - bassen opplevdes som mer rytmisk riktig).
    I sum, definitivt mer musikalsk signifikant enn små endringer i lytteposisjon.

    Helt greit at vi har ulike opplevelser og erfaringer, men å avfeie mine som innbilning, som noen tydligvis vil;
    vel "tulling" til dem, da har vi ikke noe mer å diskutere.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Du må ha vært ekstremt uheldig mad kabelvalgene dine Asbjørn, og personlig så hører man fortsatt forskjeller på kabler, men når noen kommer drassende med kabler til en ny bil (middels dyr), da vil man velge en annen vei å gå! Så og hørte ganske stor forskjell på to HDMI kabler for bare to timer siden, og der var ikke prisen mere enn 150,00 Kr. i fordel av den beste og dyreste kabelen, men dette var jo uansett ikke noen dyre kabler! Den billigste kostet 119,00 Kr., og den dyreste 269,00 Kr. Hvorfor krangler Enter knappen fortsatt, når man skal lage nye avsnitt her inne?
    Vi VET at du hører forskjeller som ikke eksisterer i likhet med alle andre mennesker på planeten. Det er dette kabeltilhengerne ikke tar inn over seg. Poenget er å skille det innbillte fra det reelle. Her kan du spare mye penger å få bedre lyd på kjøpet...
    Er dette et usaklig personangrep, eller ikke?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn