James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Bette

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har du lest konklusjon på det du linker til orso?


    Forøvrig er diskusjon om pris langt mindre interessant enn diskusjon rundt ytelse.. Bang pr buck.. Sikkert flere som har noe å bidra med der..
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.728
    Antall liker
    3.948
    Torget vurderinger
    96
    Det er lett å lese mellom de paniske linjene til de frelste at de egentlig begynner å forstå at forskjellene er så mikroskopiske, at de aldri hadde greid å skille dem i blindtest. De siste årene har vi sett flere slike, og de ender selvsagt i et 0-resultat hver gang. Ingen har noen gang klart å lytte seg fram til hvilken kabel som spiller. Noen velger å holde på en virkelighetsoppfatning de nok innerst inne vet svikter, mens andre går videre.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.166
    Antall liker
    8.540
    Torget vurderinger
    1
    Men av en eller annen grunn er det ikke noe problem å sette sammen et stereoanlegg bestående av et par høyttalere, forsterker og en enkelt kilde som overgår prisen til en flunka ny 911... Og det før man har handlet kabler.
    Du kan handle kabler til en pris av en 911 også...:rolleyes:

    Men skjønner ærlig talt ikke hvorfor alle disse som hører vanvittige forskjeller på korrekt konstruerte kabler ikke inkasserer de 1 million dollarene i dusør? For meg er det enormt mye penger....
    Folk som hører forskjell på to tilfeldige USB kabler burde definitivt kunne skille en $7250 kabel fra metervare...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.397
    Antall liker
    37.273
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Magico Q5. Selv de koster "bare" $59950 for paret.
    Det er jo også latterlig overpriset og et eksempel på at pris og ekslusivitet alene selger. Er jo ingenting med selve designet som er spesielt imponerende, og de er målemessig ganske middels.
    Magico Q5 loudspeaker Measurements | Stereophile.com
    Magico er en av de produsentene jeg har respekt for, til tross for navnet. De har gått grundig gjennom det meste som har betydning for en høyttaler, både kabinett og drivere, og har konstruert fra grunnen av. Men selv Q5 er designet for å selges til en viss pris med hyggelig fortjeneste. Når Magico setter seg fore å lage en "Ultimate" høyttaler blir det litt dyrere. Begynner nesten å nærme seg Sluket-land.

    MAGICO Ultimate Loudspeaker | The Absolute Sound
    Magico Ultimate II Horn Loudspeaker: Following a Dream | AVguide
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    OK. Dette går først og fremst til alle kabelfrelste som hevder at de beste kablene nødvendigvis må koste skjorta (og en god del til i dette tilfellet).


    Hvor stor forskjell i lyden bør det være på de to høyttalerkablene på bildene under, vurdert ut fra den enorme prisforskjellen?
    Er marginale forbedringer som det må "lyttes over tid" for å registrere nok til å forsvare prisen på Kharmaen? Riktig svar: NEI!
    Bør 10 av 10 lyttere kunne peke ut den ene eller den andre av disse kablene med 100% treff i en ti-runders blindtest? Riktig svar: JA!

    Jeg mener at lydforbedringen fra Canare-kabelen til Kharma-kabelen bør være som å gå fra mobiltelefonlyd til lyden fra et kompetent stereoanlegg. Er det noen som er uenige i den påstanden, så er de velkommen til å protestere her og nå.

    Jeg er sikker på at en blindtest av disse to kablene ville endt opp like intetsigende og sprikende som alle andre blindtester.
    Men du verden for en enorm forskjell det ville være i en "seende" test!!
    Kunder som svir av 52000 € på 2,5 meter med høyttalerkabler har garantert andre motiver enn lydkvalitet for pengebruken.
    Når skal forresten dette prishysteriet på kabler stoppe? Kharma Enigma Extreme Signature er vel tidenes dyreste høyttalerkabel til nå?

    Vis vedlegget 173864
    Oppgitt pris er for biwireversjonen, ikke den på bildet.
    Vis vedlegget 173839

    Vis vedlegget 173840
    jeg vil , uten å være pro eller imot kabler, kommentere denne litt.utifra dine utsagn
    hvis vi overfører dine utsagn til resten av hifi utstyret kan vi egentlig legge ned alt som heter high end hifi
    eksempel, en cd spiller til 70 k vil ikke heve ett budsjett anlegg til uante høyder,
    det er heller ikke skrevet i stein at det nødvendigvis er 500% bedre lyd med en forsterker til 100k kontra en til 5 k
    men allikevel så skal allså kablene "taes", det er den tingen i kjeden som er lettest å gjøre narr av
    har man ett vel balansert oppsett, uansett prisklasse, er det imo vel verdt å investere i nettopp de små forbedringene som bringer oppsett de få % videre, fremfor å bytte elektronikken, ikke nødvendigvis kabler men håper du skjønner meg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En nøkkelsetning fra Asbjørns link:

    Magico has a reputation for building some of the finest conventional cone/box speakers currently available. When its top-of-the-line speaker is a horn, you sense further confirmation that horns are not your father’s loudspeaker technology.
     
    N

    nb

    Gjest
    En nøkkelsetning fra Asbjørns link:

    Magico has a reputation for building some of the finest conventional cone/box speakers currently available. When its top-of-the-line speaker is a horn, you sense further confirmation that horns are not your father’s loudspeaker technology.
    Den logiske konsekvensen av det er jo at konstruktøren(e) mener at det er bedre en "konvensjonelle" høyttalere. Egentlig litt "rar" fremgangsmåte, vanlig strategi er jo å gi et inntrykk av at rimeligere modeller gir en smak av toppversjonen, men til en lavere pris. Her er jo toppversjonen noe helt annet, noe som lukter betydelige kompromisser lengre ned i næringskjeden. De mindre modellene kan selvsagt være fremragende høyttalere uansett, men det er litt rart sånn merkevaremessig. Men dette kan jo du betydelig mer enn meg om....
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Denne Ultimate høyttaleren til magico virker rimelig kompromissløs helt til du kommer til bassen. En sammenligning mellom Slukets bass og denne blir nesten tullete, og blir litt som om en sprek familiebil skal bryne seg mot en F-1 på bane. Tror tilogmed mine basser kan hamle opp med bassen i Magico Ultimate II. Dette bli etter min mening et for stort kompromiss på en slik høyttaler - koster jo tross alt noen millioner
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En nøkkelsetning fra Asbjørns link:

    Magico has a reputation for building some of the finest conventional cone/box speakers currently available. When its top-of-the-line speaker is a horn, you sense further confirmation that horns are not your father’s loudspeaker technology.
    Den logiske konsekvensen av det er jo at konstruktøren(e) mener at det er bedre en "konvensjonelle" høyttalere. Egentlig litt "rar" fremgangsmåte, vanlig strategi er jo å gi et inntrykk av at rimeligere modeller gir en smak av toppversjonen, men til en lavere pris. Her er jo toppversjonen noe helt annet, noe som lukter betydelige kompromisser lengre ned i næringskjeden. De mindre modellene kan selvsagt være fremragende høyttalere uansett, men det er litt rart sånn merkevaremessig. Men dette kan jo du betydelig mer enn meg om....
    Selv er jeg tilhenger av alternative spredningsprinsipper for lyd, men du påpeker noe viktig i merkevaresammenheng. Det blir som om en bilprodusent har en rekke forhjulsdrevne biler i lavere prissegment, men insisterer på synkronisert firehjulsdrift i toppmodellen; mao. ingen konsekvens i merkevaretilbudet.

    Men Magico er vel kloke nok til å innse at HiFi-folket er ytterst konservativt når det gjelder hva man våger kjøpe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.397
    Antall liker
    37.273
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne Ultimate høyttaleren til magico virker rimelig kompromissløs helt til du kommer til bassen. En sammenligning mellom Slukets bass og denne blir nesten tullete, og blir litt som om en sprek familiebil skal bryne seg mot en F-1 på bane. Tror tilogmed mine basser kan hamle opp med bassen i Magico Ultimate II. Dette bli etter min mening et for stort kompromiss på en slik høyttaler - koster jo tross alt noen millioner
    Jepp. Bassen i den er et kjempekompromiss, på grensen til "chickened out". Og da er villedende pris allerede $395000,-

    Og der ligger nok kjernen i hvorfor DIY kan gå mye lenger enn hyllevare. Det er ikke så mye å velge mellom på hifiasylet hvis du vil ha horndynamikk også i bassen, helt ned til 10-15 Hz. Da snakker vi prosjektering heller enn kjøping. Her er en annen som har tatt'n godt ut:
    http://nerdbeach.com/worlds-largest-horn-subwoofer-makes-impressive-home-theater/
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.779
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    finnes flere eksempler på målemessig middels som faktisk spiller ringer rundt målemessig perfekt utstyr
    Her spiller vel både matching og egne preferanser inn også?

    I min enkle «Hi-Fi» verden har måleinstrumentet kún vært egne ører. De ulike komponentene måler for alt jeg vet under pari, og i kombinasjon med hverandre (i rommet det spiller) kanskje ennå verre, enn hver enkelt komponent hver for seg. Har kun lest måling av den ene forsterkeren (Sugden), og det var bortimot «slakt». Vel… CD-spilleren kom, så vidt jeg husker, greit ut av det i sin tid.

    Men, betyr måleresultater noe for meg – nope. Mitt måleinstrument liker det som registreres (les høres) og da kan det for min del egentlig måle akkurat som det vil.
    Når det er sagt, så vil det helt sikkert være en del å hente på ulike små akustikktiltak, finjustering av ht-plassering, lytteposisjon osv hjemme hos meg – og måling vil sikkert være et utmerket hjelpemiddel i en slik sammenheng.

    Når det gjelder kabler, som tråden strengt tatt dreier seg om, så har jeg et avslappet forhold til det. Har aldri testet og sammenliknet kabler grundig og analyserende, men de «testene» som har blitt foretatt gjennom årene har gitt meg en klar formening om at det er hørbare forskjeller mellom ulike kabler – utvilsomt om man sammenlikner høyst ulike konstruksjoner (for alt jeg vet, så ville de målt ulikt også). Men, mellom teoretisk/elektrisk «riktig» konstruerte kabler, ville jeg nok garantert slite med å treffe i ABX-test.

    Den mest avslørende test/sammenlikning jeg (og en kompis) har gjort var å teste 3 ulike signalkabler. Dette ble gjort med 2 like CD-spillere (m/serienr ikke veldig langt fra hverandre), like CD´r i begge spillerne (startet så likt som mulig), og så veksling mellom de 2 linjeinngangene i ulike intervaller (blindt for lytter). Kryssbytting, for å eliminere evt forskjeller ved CD-spillerne, platene eller inngangene ble foretatt. I denne testen var det temmelig «enkelt» å skille de 3 fra hverandre. Det var kún unntaksvis at vi ikke klarte å skille mellom kabel A og B. Alle kablene var av anerkjent merke, men i den «rimeligere» enden av prisskalaen. Selv om det var enkelt å skille de ved denne metoden, så tror jeg allikevel at treffprosenten ville gått dramatisk ned ved en «ordinær» ABX-test.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En nøkkelsetning fra Asbjørns link:

    Magico has a reputation for building some of the finest conventional cone/box speakers currently available. When its top-of-the-line speaker is a horn, you sense further confirmation that horns are not your father’s loudspeaker technology.
    Nettopp. Det er en konvensjonell kassehøyttaler med sine betydelige svakheter. Da hjelper det lite om kabinettet er steindødt og elementene er de beste. Hvis det er tilfellet. Store svakheter sammenlignet med et bedre design vil de ha alikevel ha. Og de måler uansett ikke like bra som f.eks apekistene til Revel på de viktigste områdene. En følsomhet på lave 84 dB er nå heller ikke videre positivt.
    Magico V6 her:
    SoundStage! Measurements - Magico V2 Loudspeakers (5/2009)
    PSB Imagine Mini til sammenligning:
    SoundStageNetwork.com | SoundStage.com - SoundStageNetwork.com | SoundStage.com

    Såkalt high-end hifi handler ikke nødvendgivis så mye om kvalitet, men ofte i stor grad om pris og ekslusivitet. Det gjelder både kabler, elektronikk og høyttalere. Hva kan f.eks forvare prisen til Wilson Audio Alexandria?

    DIY kan være så mangt og mange bygger mye rart med manglende kunnskap, men ingen tvil om at det er veien dersom man skal ha noe kompromissløst. Det samme ser man med akustikk. Produktene på kommersielle markedet der er laget med tanke på vekt, frakt og pris. En diffusor med dybde på 10 cm eller absorbent på 3-5 cm er tullete fra et lydmessig ståsted.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.133
    Antall liker
    3.613
    .....
    Det er heller ikke slik at de dyre fine produktene nødvendigvis er så veldig avansert eller fri for lyter; nesten tvert i mot fordi det må tas nettopp disse kommersielle hensyn som kan gå på størrelse, design og andre forhold. Det er MENNESKER bak disse produktene også, ikke en vidundermaskin som mates med ønsket spec. og så spytter ut et ferdig produkt. Ultimate high-end ht-design er ikke enkelt, men det er heller ikke "rocket surgery" som en så betimelig uttrykte det tidligere. Det handler om erfaring, guts, nok kroner og kunskaper om prosjektstyring og kunsten å få ting gjort uten å nødvendigvis gjøre alt selv.
    Og det handler om å sette seg litt inn i sakene....og gjerne lese noen bøker.

    bok rs.jpg
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    å endelig får man snakke om kabler igjen. det er skummelt med andre teamer. spesielt deilig er det for 1400gang få frem at pris påvirker inntrykket
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.365
    Antall liker
    20.239
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    å endelig får man snakke om kabler igjen. det er skummelt med andre teamer. spesielt deilig er det for 1400gang få frem at pris påvirker inntrykket
    Der tar de jo selvsagt helt feil. Der også. Kun god lyd er viktig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.397
    Antall liker
    37.273
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derfor smaker kakaoen best fra en oransje kopp - nyheter - Dagbladet.no

    Så lett er det å bevise placeboeffekten blant kakakodrikkere altså. Men denne metoden kunne vel ingen her inne bli lurt med vel...:rolleyes:
    Det er jo den gamle historien: Er man interessert i hvordan det smaker eller er man interessert i opplevelsen. Hvis man prøver å smake seg frem til den beste kakaooppskriften, vil det være lurt å servere alternativene i umerkede kopper av samme farge. Hvis man i stedet prøver å sjarmere noen til å mene at dette var den beste kakaokvelden noensinne, er det ikke dumt å bruke orange kopper, matchende stearinlys, osv.

    Men den opplagte parallellen til "vår" virkelighet er om noen nekter plent å innrømme at synet kan ha noe med saken å gjøre, og i stedet hevder at det er det dielektriske momentet i de orange pigmentmolekylene som er annerledes og bedre enn i de grønne molekylene, og så lanserer en serie kakaokopper til bare $10000 pr kopp med 99,9999% renhetgrad av det orange pigmentet hentet fra en bestemt gruve og produsert etter en absurd komplisert kryogenisk prosess. Og hvis det er noen som ikke merker at kakaoen smaker bedre i de koppene, så har vedkommende for dårlige smaksløker og for billig vannkoker.

    :rolleyes:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror få er uenige om at synet har en påvirkning på opplevelsen. Det er derimot ikke alle som er enige i at det forklarer hele den opplevde forskjellen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    L

    larkus

    Gjest
    Meir kabelvanvidd fra Siltech
    siltech007.jpg


    siltech009.jpg


    Noen bedre?

    Og her litt billig "kinadrit" fra den andre enden av prisskalaen
    siltech009.jpg

    siltech010.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.397
    Antall liker
    37.273
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror få er uenige om at synet har en påvirkning på opplevelsen. Det er derimot ikke alle som er enige i at det forklarer hele den opplevde forskjellen.
    Det er vel riktigere å si at det er ingen som mener at det forklarer hele den opplevde forskjellen.

    Men de ørsmå forskjellene som finnes blir hausset opp til det helt absurde med dertil hørende priser. Omtrent hvor stor forskjell i lydkvalitet er det mellom de to ledningene larkuz nettopp viste? Er det noen som tror at det er den beste oppgraderingen man kan få for pengene hvis man har $61983 å bruke?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror få er uenige om at synet har en påvirkning på opplevelsen. Det er derimot ikke alle som er enige i at det forklarer hele den opplevde forskjellen.
    Det er vel riktigere å si at det er ingen som mener at det forklarer hele den opplevde forskjellen.

    Men de ørsmå forskjellene som finnes blir hausset opp til det helt absurde med dertil hørende priser. Omtrent hvor stor forskjell i lydkvalitet er det mellom de to ledningene larkuz nettopp viste? Er det noen som tror at det er den beste oppgraderingen man kan få for pengene hvis man har $61983 å bruke?
    Hvor mye synes du en evt forskjell mellom en god og en enda bedre kabel skal koste ? Siden denne runddansen om pris har blitt en jæ ma're her inne... Er det ikke opp til hver enkelt ? Tjener en 500000 i året kan 50000 på kabler være mye...Tjener en 5 mill så er 50000 en peanøtt..Men svar gjerne , konkret, hva skal det koste ?? For sannheten er at det ikke skal koste noe, fordi det, etter din mening, ikke er verdt det....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.397
    Antall liker
    37.273
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye synes du en evt forskjell mellom en god og en enda bedre kabel skal koste ? Siden denne runddansen om pris har blitt en jæ ma're her inne... Er det ikke opp til hver enkelt ? Tjener en 500000 i året kan 50000 på kabler være mye...Tjener en 5 mill så er 50000 en peanøtt..Men svar gjerne , konkret, hva skal det koste ?? For sannheten er at det ikke skal koste noe, fordi det, etter din mening, ikke er verdt det....
    Jeg mener at en "god" kabel koster noen hundrelapper og en "enda bedre" kanskje noen hundrelapper ekstra for bling og feelgood-faktor, men funksjonelt er det ikke mer å hente på å hive enda mer penger etter ledninger. Sluket vil sikkert mene at den grensen går noe høyere, kanskje et par tusenlapper, men det stopper ganske tidlig. Resten er stort sett varm luft.

    Selvsagt er det opp til hver enkelt hvor mye penger man vil bruke, men da kan man være ærlig på at dette handler om statussymboler (på samme måte som f eks damevesker) heller enn å prøve å innbille seg selv og andre at det gir noen funksjonelle fordeler. Hvor mye penger folk tjener er en avsporing. Nå skal vi ikke være indiskrete her, men jeg vil tro at enkelte av DIY-profilene her inne tjener rundt 5-10 ganger mer i året enn de mest markerte kabelprofetene. Men man betaler da ikke tusen kroner literen for lettmelk selv om man skulle ha råd til det.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvor mye synes du en evt forskjell mellom en god og en enda bedre kabel skal koste ? Siden denne runddansen om pris har blitt en jæ ma're her inne... Er det ikke opp til hver enkelt ? Tjener en 500000 i året kan 50000 på kabler være mye...Tjener en 5 mill så er 50000 en peanøtt..Men svar gjerne , konkret, hva skal det koste ?? For sannheten er at det ikke skal koste noe, fordi det, etter din mening, ikke er verdt det....
    Jeg mener at en "god" kabel koster noen hundrelapper og en "enda bedre" kanskje noen hundrelapper ekstra for bling og feelgood-faktor, men funksjonelt er det ikke mer å hente på å hive enda mer penger etter ledninger. Sluket vil sikkert mene at den grensen går noe høyere, kanskje et par tusenlapper, men det stopper ganske tidlig. Resten er stort sett varm luft.

    Selvsagt er det opp til hver enkelt hvor mye penger man vil bruke, men da kan man være ærlig på at dette handler om statussymboler (på samme måte som f eks damevesker) heller enn å prøve å innbille seg selv og andre at det gir noen funksjonelle fordeler. Hvor mye penger folk tjener er en avsporing. Nå skal vi ikke være indiskrete her, men jeg vil tro at enkelte av DIY-profilene her inne tjener rundt 5-10 ganger mer i året enn de mest markerte kabelprofetene. Men man betaler da ikke tusen kroner literen for lettmelk selv om man skulle ha råd til det.
    Kanskje det for enkelte har en funksjon med statussymboler ? :cool:...

    Og hvorfor skal noen som bruker mye penger på noe som en tror på måtte forsvare det ?? Er ikke dette med pris uintr? Funksjon kontra ytelse er en fin diskusjon, pris er en diskusjon som bare blir subjektivt vås... Dyrt ifht hva da liksom....?? Slik sett burde ikke kabler koste mer enn knapper og glansbilder. Uten at prisdiskusjon er så spennende for flertallet...kom heller med noen målinger, de leses med intr...Snakk om at "ting er så dyre" er sutring og er ei kjerring med pms verdt..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.397
    Antall liker
    37.273
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kommer til å tenke på den gamle vitsen om de to nyrike russerne som møttes på gaten, en gang på Yeltsins tid.

    "Fint slips! Hvor har du kjøpt det?"
    "På GUM. Kostet 1000 rubler."
    "Din tulling! Du burde kjøpt det på Arbat. Der koster det 2000!"
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg kommer til å tenke på den gamle vitsen om de to nyrike russerne som møttes på gaten, en gang på Yeltsins tid.

    "Fint slips! Hvor har du kjøpt det?"
    "På GUM. Kostet 1000 rubler."
    "Din tulling! Du burde kjøpt det på Arbat. Der koster det 2000!"
    Helt fin den der vitsen Asbjørn...Men er du ikke lei av å mase om pris..? Kan du ikke heller vise, slik du er god til, med målinger , de små forskjellene som tross alt finnes.. Så får det bli opp til den ene eller andre om han vil svi av så store summer.. :rolleyes:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror få er uenige om at synet har en påvirkning på opplevelsen. Det er derimot ikke alle som er enige i at det forklarer hele den opplevde forskjellen.
    Men de ørsmå forskjellene som finnes blir hausset opp til det helt absurde med dertil hørende priser. Omtrent hvor stor forskjell i lydkvalitet er det mellom de to ledningene larkuz nettopp viste? Er det noen som tror at det er den beste oppgraderingen man kan få for pengene hvis man har $61983 å bruke?
    Jeg har ikke hørt kablene Larkuz viser til.
    61983$ er en absurd sum penger for et lydkomponent. Skulle jeg brukt den summen i anlegget mitt hadde jeg ikke brukt den på kabler.
    Tror de fleste hifientusiaster opererer med 10% regelen som et utgangspunkt for kabler. Synes ikke det er så mye absurd i det, selv om man sikkert kan lage det billigere selv.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg hinter om at det er feilprioriteringen mange er freidige nok til å påpeke, og ikke nødvendigvis hva komponentene enkeltvis koster, og om man har råd til dem eller ikke. Prioritering av passive komponenter, ofte på bekostning av ledd i kjeden med langt større innvirkning på sluttresultatet, er et problem for hobbyen, og for rekruttering til samme.
    Dersom de påståtte forskjellene var enkle å demonstrere for alle og enhver, var ikke dette et diskusjonsmoment.

    Her har vi en tråd med innspill fra en klok mann - teknisk ekspert på WBF, som tillater seg å prioritere rett, og åpner en diskusjon om samme. Han påstår, tankevekkende nok, at dersom man ikke har en meget forståelsesfull familie så er man ikke i stand til å prioritere rett i forhold til ideell gjengivelse, og dermed risikerer man å tulle seg vekk når det gjelder samme.

    90% of Reproduced Sound Quality Comes From . . .

    I think that 90% of the total package of sound quality one gets from a two-channel audio system depends on:

    1. the listening room (size, shape, construction, etc.);
    2. the speakers;
    3. the placement of the speakers and listener with respect to each other and room boundaries; and
    4. the acoustical treatment of the listening room.

    I'm even pretty sure that these factors are listed in the order of their contribution to that 90%.

    Differences among all the rest--amp, preamp, sources, cables, and various electrical and vibration isolation tweaks--while audible (we think), are truly swamped in importance by these four. Audiophiles can still hear the effects of these things even when those four are not excellent, but anyone who says that the difference between one amp and another is more significant to the illusion of reality than moving the speakers a few inches is kidding themselves. A non-audiophile will always hear the effects of these four things (or at least the first three), but will often strain to hear the effect of any other change which may be "perfectly obvious" to the audiophile.

    Many, if not most, audiophiles do not approach excellence in these four areas. This is not necessarily or even usually out of ignorance. If you lack an understanding family, 1., 3., and 4. cannot be properly dealt with.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.782
    Torget vurderinger
    23
    Gammelt nytt, men som stadig er like gyldig. INGEN komponent kan rette opp feil/mangler som skyldes et råttent rom og et par skoesker. Slettes ikke en kabel..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Synes 90% virker som en LITEN overdrivelse, men er selvfølgelig ikke uenig i prinsippet om hvilke faktorer som har mest å si for totalen.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Han er i alle fall på rett spor, for å si det slik....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.397
    Antall liker
    37.273
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    61983$ er en absurd sum penger for et lydkomponent. Skulle jeg brukt den summen i anlegget mitt hadde jeg ikke brukt den på kabler.
    Tror de fleste hifientusiaster opererer med 10% regelen som et utgangspunkt for kabler. Synes ikke det er så mye absurd i det, selv om man sikkert kan lage det billigere selv.
    Absurd er ordet, ja. Men hvis det nå er sånn som jeg mener, at man stort sett har fått på plass alle funksjonelle egenskaper ved ledningene etter noen få hundrelapper, da blir også den "10%-regelen" ganske snodig. Den sier egentlig noe sånt som at "det er kutyme å gi 10% tips når man kjøper hifi". Eller 8% tips, hvis vi trekker fra innkjøpsprisen på ledningene.

    Det er mulig hukommelsen min ikke er helt patent, men jeg mener å huske at den "regelen" har vært utsatt for en del inflasjon oppigjennom årene. Var det ikke en "2%-regel" for lenge siden, og så en "5%-regel" noen år, før vi havnet på den "10%-regelen"?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Hvis vi legger 10% regelen til grunn, så hører "kinadriten" til $17 som er avbildet tidligere i tråden hjemme i ett anlegg til ca, $250 hvis vi inkluderer signalkabler til ca. $8:cool:
    Her i huset praktiseres 2% regelen (sånn ca.) CD+forsterker+høyttalere = kr. 105000.
    Signalkabel+høyttalerkabel = ca. kr. 2200,-Alt DIY.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    61983$ er en absurd sum penger for et lydkomponent. Skulle jeg brukt den summen i anlegget mitt hadde jeg ikke brukt den på kabler.
    Tror de fleste hifientusiaster opererer med 10% regelen som et utgangspunkt for kabler. Synes ikke det er så mye absurd i det, selv om man sikkert kan lage det billigere selv.
    Absurd er ordet, ja. Men hvis det nå er sånn som jeg mener, at man stort sett har fått på plass alle funksjonelle egenskaper ved ledningene etter noen få hundrelapper, da blir også den "10%-regelen" ganske snodig. Den sier egentlig noe sånt som at "det er kutyme å gi 10% tips når man kjøper hifi". Eller 8% tips, hvis vi trekker fra innkjøpsprisen på ledningene.

    Det er mulig hukommelsen min ikke er helt patent, men jeg mener å huske at den "regelen" har vært utsatt for en del inflasjon oppigjennom årene. Var det ikke en "2%-regel" for lenge siden, og så en "5%-regel" noen år, før vi havnet på den "10%-regelen"?
    I beste mening ønsker jeg meg en slik DIY-kabel for noen hundrelapper som jeg kan teste mot komersielle dyrere kabler. Med god margin virker du som den som har mest kunnskap om kabler her inne. Har du tid og lyst til å lage en RCA-kabel for testing?
    Mitt eget kabelbudsjett har vært:
    -7.500,- for 3 meter høyttalerkabler (bruker ikke de lengre)
    -7.000,- ca for en meter signalkabel TA (verdt hver krone i lydkvalitet i forhold til annet jeg har testet)
    -4.000,- Coaxial (usikker på kvaliteten ved denne, men den lyder forskjellig fra andre coaxkabler jeg besitter og synes denne matcher best pr i dag)

    Sum 18.500,-

    I forhold til det komersielle kabelmarkedet så synes jeg disse "hever" lydkvaliteten i mitt oppsett i forhold til andre og billigere kabler jeg har testet og mitt inntrykk er at jeg ikke kan erstatte hverken coaxkabelen eller signalkabelen med "hva som helst". Inntrykket er også at jeg kan få enda bedre lyd ved å legge mer penger i signalkabelen, men da begynner det å spise av "høyttaleroppgraderingsbudsjettet", så det lar jeg være. Skal gå innom "prolyd" og kjøpe meg en RCA signal og Coax en av de nærmeste dagene, men hvis du har lyst får du lov til å lage en du og. Jeg betaler.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn