Den øverste grafen er JanRs anlegg fra stolen bakerst i rommet, ja.
Selv om det oppleves som rommet spiser bass og fysisk trøkk, så ser det vel egentlig ikke slik ut på målingene.
Jeg savnet tildels mye nivå nedover, noe som egentlig er strangé de luxe siden vi her snakker 15-tommere i basshorn og jeg sitter og hører på ertesmå 6,5 tommere i bassrefleks..... :
Som rolfozzy var inne på låt det også noe hardt oppover, mest når volumet ble høyt.
Rommet må nok ta skylden her. Harde flater og lite demping. Pluss et vinglete gulv som muligens går i selvsving...
Men moro å oppleve hvor hinsides bra RS-kablene passet her! Vi snakker hånd i hanske og anlegget tok viktige/riktige steg når disse ble koblet inn.
Grafen lengre opp er fra fullfrekvens-sweep i XTZ-programmet.
Her vist med RAW (i gult) og AMBIENT (simulert opplevd i rommet, i grønn).
Det er også et vannfallsdiagram som ikke viser mye heng på noen spesielle problemområder.
RTA-målingen. (Rosa støy som får bygge seg opp i rommet)
Her synes jeg flere ting blir tydelig.
Utfasingen i bassen, som nok må ta litt av skylden for mangelen på trøkk?
Basshornet rekker, som Erland har vært inne på, ikke opp så langt som det burde/kunne/skulle? (Kanskje en bypass av bassfilteret er en fiks på dette?)
Mellomtonehornet gir seg før diskanten tar over på ca 6kHz?
Det er ikke superdiskant vi snakker om her, det ruller markant av oppover i toppen.
Til slutt bassfrekvensmålingene som viser at programmet ikke fant noen romnoder.
Målingene til side, og med sikte på hva JanR vil få til med oppsettet, så synes jeg det låt godt.
Vekk med hardheten i toppen, og mer trøkk nede så vil dette klikke på plass.
Lykke til på ferden og igjen takk for at jeg fikk besøke kjellerstua.
Mvh
Rolf