JanR's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    JanR skrev:
    shaunv skrev:
    Står en nesten ubrukt naka zx-7 her sånn om du vil teste. Hehe.
    Og det sier du nå !!!

Noen mulighet for å låne/kjøpe/rappe den ?

/jan
    Hehe :p

Selvfølgelig mulighet for å låne den. Og skulle du låne den i veldig lang tid tror jeg ikke eieren sier noe, for han har kastet kasettene sine uansett. ::) Den kommer mao ikke til å bli brukt igjen, men tar jo litt hylleplass i boden.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    JanR skrev:
    shaunv skrev:
    Står en nesten ubrukt naka zx-7 her sånn om du vil teste. Hehe.
    Og det sier du nå !!!

Noen mulighet for å låne/kjøpe/rappe den ?

/jan
    Hehe :p

Selvfølgelig mulighet for å låne den. Og skulle du låne den i veldig lang tid tror jeg ikke eieren sier noe, for han har kastet kasettene sine uansett. ::) Den kommer mao ikke til å bli brukt igjen, men tar jo litt hylleplass i boden.
    Takk for det :)
    Hadde vært skikkelig artig å lånt/fått hørt på.
    Skal jo ikke være noen sinke i trafikken den der heller.

Kastet kassettene, en skam :'(

RX-202:
    http://www.vintagecassette.com/modelspage.jsp?product=3233

ZX-7:
    http://www.vintagecassette.com/modelspage.jsp?product=3261

Kjekk side for Naka nisser:
    http://naks.com/

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Brasse skrev:
    Ja, gjør nok mer nytte for seg den der kassettspilleren enn Meishu'en ;D
    Man vil jo ikke bruke opp Meishu'n ;)
    Den skal nok opp på benken igjen så snart Mesh Plate rørene er i hus.

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har ikke peiling på kasettspillere, så skal ikke uttale meg om den er bra eller ikke. Men det er da en nakamichi. Hehe.

Ja, husker jeg ble litt sjokkert over at kasettene ikke var her lengre, for var jo en god del. Tror bare han tok vare på noen gamle bandopptak fra 70tallet.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    Jeg har ikke peiling på kasettspillere, så skal ikke uttale meg om den er bra eller ikke. Men det er da en nakamichi. Hehe.

Ja, husker jeg ble litt sjokkert over at kasettene ikke var her lengre, for var jo en god del. Tror bare han tok vare på noen gamle bandopptak fra 70tallet.
    Ingen ekspert sjøl :)
    Men Naka husker man igjen fra gamle dager. Lagga sitter på en 202, R.S også.
    En kompis kjøpte Dragon på tidlig 80 tallet, pokker meg litt av byggverk det der :)
    http://www.vintagecassette.com/modelspage.jsp?product=3191

ZX-7 kan jeg ikke huske å hørt tidligere, kan da ikke være "dårligere" enn 202, tror jeg 8)
    Synd med kassettene men skjønner jo egentlig hvorfor ikke folk tok vare på de, ikke lenge iaf.
    Cd mediet var jo sååååå mye bedre 8)

Nei J-V, det her må vi får ordnet litt kjapt ;)

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Den Dragon saken var jo litt stor med mye knapper på ja^^

Ifølge siden du linker til var zx-7 litt dyrere enn 202, men lyden? Det finner du ut av seiere ;) Spørs om den er i toppstand eller ikke pga ingen bruk, men det finner du også ut. Hehe.

Kasettspillere har i alle fall muligheten for lyd som er behagelig for ørene i alle fall. er jo folk som sverger til det tross alt.

Får ta det i samme slengen som alt annet da vet du;) Fikk mail i dag om at armen blir jobbet med nå.

J-V

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    Får ta det i samme slengen som alt annet da vet du;) Fikk mail i dag om at armen blir jobbet med nå.

J-V
    Ahh, ting skjer :)
    Få den i hus og gi meg ett signal så skal vi vel få til noe.

shaunv skrev:
    Den Dragon saken var jo litt stor med mye knapper på ja^^

Ifølge siden du linker til var zx-7 litt dyrere enn 202, men lyden? Det finner du ut av seiere ;) Spørs om den er i toppstand eller ikke pga ingen bruk, men det finner du også ut. Hehe.

Kasettspillere har i alle fall muligheten for lyd som er behagelig for ørene i alle fall. er jo folk som sverger til det tross alt.

J-V
    Dragon var kongen det :)
    Nå er det som sagt mange år siden jeg hørte den så våger ikke å gi meg utpå hvordan det låt eller hvor bra det var. Men husker godt hvor imponerte vi ble når den ble pakket ut og plassert i racket.

zx-7 var en dyrere spiller, så vil jo tro at den spiller i klasse med 202 eller muligens "bedre", time vill shåv ;) 202 er ingen dårlig avspiller, tro meg.
    Gleder meg til å finne ut.
    Mange som sverger til kass.spillere, antikk og måler dårlig (godt å få det ut ;D ) men sjarmerende lyd. Ja kanskje til og med meget bra på endel innspillinger 8)

Går igjennom en del Maxell kassetter her, Metallica, og de låter pokker meg bedre enn de to cd'ene jeg har med de gutta :eek: , meg om det.

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Har i grunn troa på at metallica er bedre på kasett enn cd gjerne. Da mye på cd er direkte slitsomt å høre på. :-X

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    Har i grunn troa på at metallica er bedre på kasett enn cd gjerne. Da mye på cd er direkte slitsomt å høre på. :-X
    Helt klart, syns jeg da.
    Ikke så galt på vinyl men ikke alle som er helt "der oppe" ennå :)

Fant jaggu en god gammel Glen Miller og ikke minst en Miles Davies kassett her også, pokker er jo rene juleaften det her ;D

Nå må jeg bare få tak i en rensekassett.

/jan

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Da var jeg hjemme etter turen til østlandet, må få si tusen takk for at jeg fikk komme og oppleve rør og hornlyd av ypperste klasse.
    Jeg greide selvsagt å glemme min egen CD i Drøbak, hadde brent en CD med noen godlåter av min egen musikk, var dog heldig å få okkupere sweetspot under Metallica/Dream Theater seansen så jeg skal ikke klage ;)
    Ellers må jeg også få takke 65finger for at jeg fikk sitte på fra Drøbak.
    Om jeg får innvilget audiens en annen gang skal jeg for alt i verden huske på å ta med noe av ''min type'' musikk, men sålangt jeg kan bedømme burde anlegget fungere veldig bra også på blues-rock, jeg ble mektig imponert av den rør-ampen din, tenker du har enda mere godlyd i vente og muligens enda mere futt og fart når du får realisert planene dine ang. gulvet i lytterommet ditt.

ROCK ON!! 8)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Siden vi drodler rundt Nakamichi og Dragon;
    Hadde en slik i 10 år.

Gjorde et opptak fra TalkTalk LP'n Colour of Spring på metallbånd og nøyaktig justering.
    Klarte faktisk og lure noen kresne lyttere i en A/B test på hva som var original(LP) og hva som var kopi(fra kassett).
    Men med kassetter fra studio kom aldri kvaliteten opp dit.
    Mao ble det lite interessant å holde på med, så jeg solgte den til en samler i Drammen for 3000,- kr.

Gøy å ha eiet og blitt kjent med denne legenden uansett.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Erland skrev:
    Siden vi drodler rundt Nakamichi og Dragon;
    Hadde en slik i 10 år.

Gjorde et opptak fra TalkTalk LP'n Colour of Spring på metallbånd og nøyaktig justering.
    Klarte faktisk og lure noen kresne lyttere i en A/B test på hva som var original(LP) og hva som var kopi(fra kassett).
    Men med kassetter fra studio kom aldri kvaliteten opp dit.
    Mao ble det lite interessant å holde på med, så jeg solgte den til en samler i Drammen for 3000,- kr.

Gøy å ha eiet og blitt kjent med denne legenden uansett.
    Bare det å ha en Dragon (for eks) stående i racket hadde vært nok for meg :) Vannvittig bygge og som du sier til opptak var den absolutt -over gjennomsnittet- :)
    Der ligger vel kanskje forskjellen i de dyrer Naka'ene kontra de billige som for eks 202. Men det skal 202 ha, den spiller meget bra, ja overraskende bra. Opptak, ikke kommet så langt ennå men garantert ikke på høyde med Dragon, men må vel testes etterhvert. Om ikke annet så for morro skyld.

Uff, tok av litt her med kass.spillere :)
    For meg så er det litt morro, gamle minner, har endel kassetter med enda mere minner.

/jan

R

RoDa

Gjest
    JanR skrev:
    Går igjennom en del Maxell kassetter her, Metallica, og de låter pokker meg bedre enn de to cd'ene jeg har med de gutta :eek: , meg om det.
    Trøkk i de der Max Hell kassettene ja!

R

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    maskinisten skrev:
    Da var jeg hjemme etter turen til østlandet, må få si tusen takk for at jeg fikk komme og oppleve rør og hornlyd av ypperste klasse.
    Jeg greide selvsagt å glemme min egen CD i Drøbak, hadde brent en CD med noen godlåter av min egen musikk, var dog heldig å få okkupere sweetspot under Metallica/Dream Theater seansen så jeg skal ikke klage ;)
    Ellers må jeg også få takke 65finger for at jeg fikk sitte på fra Drøbak.
    Om jeg får innvilget audiens en annen gang skal jeg for alt i verden huske på å ta med noe av ''min type'' musikk, men sålangt jeg kan bedømme burde anlegget fungere veldig bra også på blues-rock, jeg ble mektig imponert av den rør-ampen din, tenker du har enda mere godlyd i vente og muligens enda mere futt og fart når du får realisert planene dine ang. gulvet i lytterommet ditt.

ROCK ON!! 8)
    Først;-
    Beklager at eftan/kvelden ble litt amputert, vel for min del.
    Var ikke akkurat planlagt at kjeringa skulle bli lagt inn og operert for blindtarm betennelse :-\
    Men heldigvis så vet gutta å ordne seg så det gikk vel tålig greit tross alt :)

Stor takk til C.Alshus som villig lånte bort bil og la igjen ett par lp'er som jeg virkelig har kost meg med i dagene etterpå, og kommer til å gjøre i lang tid fremover.

Takk for at du tok deg tid til å svinge innom når du først var her nede Maskinisten :)
    Hyggelig og du er selvsagt velkommen tilbake når det måtte være, da med medbrakt musikk ;D
    Anlegget som sådan er vel ikke så ille gæli, ikke for meg iaf. Rommet, vel det er under planlegging.
    Du fikk iaf en liten titt inni min rør-horn verden.
    Var jo litt artig at dere fikk hørt på AN Meishu og Svampen/M2, skal ikke utdype det mere... ;)
    Svampen har jeg blitt veldig "glad i", den er fast innventar. Spilte ikke galt med Mesh Plate rør, syns jeg da.

Takk igjen til deg Maskinisten og de andre gutta, kjempehyggelig og dere er alle velkommen tilbake nær sagt når som helst :)

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Har grublet litt på det der med AN Meishu og Svampen/M2.

Gutta som var innom her forrige helg (søndagen) lurte litt på det.... 65finger og jeg har hatt ett par diskusjoner på tlf om det der ;)
    Svampen/M2 spilte såpass "mye bedre" enn Meishu, litt merkelig....egentlig.
    Jeg heller mot at den er "uinnspilt", er byttet en haug med kondiser bla. Jensen sølv-papir og AN kobber-mylar (eller hva de nå heter) + at Arne, som gikk over ampen, har gjort mye. Bla byttet noen sokler, hardwiret endel på både linje og utgangskortet.
    Den er ikke spilt mye på om noe etter oppgraderingen i danmark av forrige eier. Ikke gått så veldig mange timer her heller.
    Så kan vel kanskje ligge noe der ???
    Syns ikke det låter som om det er noe feil med den, bare "uengasjert" og litt grå.
    Låt iofs sånn i leiligheten også, foretrakk Svampen/M2 der også.
    Alt av rør som sitter i (utenom EH 300B som er nye) vet jeg er i bra stand.
    Lånte noen TJ 300B Mesh av BHO, de låt slettes ikke galt kontra AN og EH 300B.
    Nye TJ 300B Mesh er på gang.

65finger kan sikkert fylle ut tomrommene her ;)

Uansett, bare noen løse tanker på en søndags eftan :)

Edit: Nå har jeg ikke hørt den her med normal spenning i veggen, 225V. Forrige helg lå spenningen på 203-204V.
    Edit 2: Hørte Meishu nå sist på Horten messa (AN rommet) og det spilte forrykende så den kan, helt klart.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ang Meishu, mere å gruble på etter dagens 5-6 timer med den 8)

Eieren kom innom for å inspisere. Så litt bekymret ut gjorde han også.
    Var jo litt "spennende" for meg også iofs. Ikke være koblet opp siden søndagens seanse. Da på 203-204V. Den trivdes tydeligvis ikke med det.
    Nå skal den jo få hele 222-223V, og ikke minst ett par TJ 300B/N Mesh Plate rør.
    Og tror dere ikke på fan at den har våknet, YES The Meishu is back :eek:

Eieren slappet av og lente seg tilbake, jeg også for den saks skyld.
    Det her spilte ikke galt, ikke i det hele tatt. Gått i vinyl i hele eftan-kveld. Første par timene med Audion riaa, siste 2-3 timene med den innebygde riaa'n (nei ikke M2 riaa i den her ;) )
    Spiller jo...bra :) Ikke noen dårlig riaa som sitter i den her karen.
    Vi begge ønsket oss litt mere fylde, litt mere "rør lyd".
    Måtte selvsagt leke litt med rør på linjekortet vi da (M2 kort m/6SN7) og endte opp med ett Mullard ECC33 som lå og slang her. (det som satt i var ett RCA 6SN7)
    Nå snakker vi ;D

Det som jeg ikke skjønner helt er at den gikk fra å være en middelmådig rør amp til å bli en meget bra og musikalsk rør amp....
    Kan det var pga av spenningen som var nede på 203-204V sist vi brukte den ?
    Klarer ikke auto biasen å henge med ved så lav spenning ?
    Iflg han som har reparert den og gått over hele ampen (Arne) så kjørte den 300B rørene hardere enn "normalt". Aner ikke hva som er normalt på 300B, rundt 70mA ?

Nuvel, nå er den iaf tilbake og spiller meget bra med TJ mesh rør og ECC33 :)
    Merkelig greier.

Edit: nå skal det vel også sies at det sitter endel nytt inni der, ett par Jensen papir-sølv kondiser eller noe i den duren. En haug med AN kobber kondiser osv. Ampen har knapt vært brukt etter oppgradering.

/jan

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    JanR skrev:
    Har grublet litt på det der med AN Meishu og Svampen/M2.

Gutta som var innom her forrige helg (søndagen) lurte litt på det.... 65finger og jeg har hatt ett par diskusjoner på tlf om det der ;)
    Svampen/M2 spilte såpass "mye bedre" enn Meishu, litt merkelig....egentlig.
    Jeg heller mot at den er "uinnspilt", er byttet en haug med kondiser bla. Jensen sølv-papir og AN kobber-mylar (eller hva de nå heter) + at Arne, som gikk over ampen, har gjort mye. Bla byttet noen sokler, hardwiret endel på både linje og utgangskortet.
    Den er ikke spilt mye på om noe etter oppgraderingen i danmark av forrige eier. Ikke gått så veldig mange timer her heller.
    Så kan vel kanskje ligge noe der ???
    Syns ikke det låter som om det er noe feil med den, bare "uengasjert" og litt grå.
    Låt iofs sånn i leiligheten også, foretrakk Svampen/M2 der også.
    Alt av rør som sitter i (utenom EH 300B som er nye) vet jeg er i bra stand.
    Lånte noen TJ 300B Mesh av BHO, de låt slettes ikke galt kontra AN og EH 300B.
    Nye TJ 300B Mesh er på gang.

65finger kan sikkert fylle ut tomrommene her ;)

Uansett, bare noen løse tanker på en søndags eftan :)

Edit: Nå har jeg ikke hørt den her med normal spenning i veggen, 225V. Forrige helg lå spenningen på 203-204V.
    Edit 2: Hørte Meishu nå sist på Horten messa (AN rommet) og det spilte forrykende så den kan, helt klart.

/jan
    Jeg stusset over forskjellen i opplevd lydkvalitet mellom svampen og Meishu. meishuen låt slapt, grått, lite dynamisk og uklart sett i forhold til svampen da jeg hørte begge hos Jan sist. Jeg lyttet til Meishu riktignok på AN-E høytaler under Hortenmessa nå i høst og hadde et helt motsatt inntrykk. For egen del konkluderte jeg med at Meishuen hos Jan ikke var i orden.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har Svampen også hevet seg tilsvarende med ny strøm? ::)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.646
    Torget vurderinger
    2
    På lørdag spilte Meishuen best så vidt jeg kan huske.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Brasse skrev:
    Har Svampen også hevet seg tilsvarende med ny strøm? ::)
    Ventet på den ;D

Vil vel påstå det, om ikke den store forskjellen som vi opplevde på Meishu'n i dag. Men til det bedre ja.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    Du mente så :)
    Den spilte ikke galt lørdagen, tross alt. Søndag imponerte den ikke.

I dag derimot :)

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    humørsyk, den meishuen?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Gago skrev:
    humørsyk, den meishuen?
    Vel gamle venn, det er det jeg prøver å finne ut av :)
    Oppført seg eksemplarisk hele tiden (tenker på feil og denslags) men har ikke spilt bra her....før i dag.
    Hadde vært interesant å vist hvorfor ? Eller ? ;)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.646
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    rolfozzy skrev:

/jan
    Har du rota rundt med kabelbytting igjen kanskje?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    JanR skrev:
    rolfozzy skrev:

/jan
    Har du rota rundt med kabelbytting igjen kanskje?
    Neida. Alt er som det skal være her, med kabler.
    Tror fortsatt at spenningen/volten i kombinasjon med endel "uinspilte" komponenter ikke er en bra ting.
    Blir jo iofs bare synsing da jeg ikke har greie på denslags men...

/jan

R

RoDa

Gjest
    Ikke ofte (sannsynligvis aldri) det passer med Idol-vinnere...

Men denne låt-tittelen har kanskje noe til felles med oppførselen fra det anlegget ditt...? ::)

:D :D

R

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hehehe takk, ikke la det bli noen vane.
    iIkke noe feil med anlegget unge venn.

En noe humørsjuk Meishu ja...
    Men den er tydeligvis i form igjen. Konkluderer med at den ikke liker lav spenning 8)

/jan

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Men den låt jo ikke like bra som Svampen med høy spenning i gamleleiligheten heller? ::)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Brasse skrev:
    Men den låt jo ikke like bra som Svampen med høy spenning i gamleleiligheten heller? ::)
    Nei, det har du helt rett i.

Vel, de som hørte den der syns ikke det. Ikke jeg heller iofs. Litt på smak og litt (tror jeg) på uinnspilt.
    De/den siste som hørte, 65finger tror jeg, syns vel at den var for "snill" og litt "grå" ?
    Da var ampen akkurat kommet tilbake fra siste tur hos rep kællen. Hvorfor det var sånn...aner ikke.
    Kan jo unskylde den med at den kanskje var "uinnspilt", rør. Ikke vet jeg :)
    Men fakta er at den spilte ikke så godt som ønskelig (ehhhh) i leiligheten heller.
    Men det har av en eller annen grunn tatt seg opp her, iaf siden dere var innom og spenningen er tilbake til bortimot normal.
    Får en jo til å lure litt....finns det små slemme hifi troll som bor i elektronikken ??? ::)

/jan

R

RoDa

Gjest
    Det er ikke lenge før vi ser en fortvilet JanR i en episode av "Åndenes Makt".

"Her prøver jeg å slenge på en plate.... Men rommet suger bass og forsterkerne låter plutselig dårligere... Ikke er det alt heller!! Spøkelsene herjer med spenningen i stikkontakten.... :'( "

Have no fear, disse kjærringene are here.....

R

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    U bet! P1'en min har jo putret og gått i over et år. På salgsdagen gikk gløden på driverrøra.
    Stereo-ånder skal en ikke kimse av!

Aha! Har du prøvd å sette demon-statuen på Meishuen?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Brasse skrev:
    U bet! P1'en min har jo putret og gått i over et år. På salgsdagen gikk gløden på driverrøra.
    Stereo-ånder skal en ikke kimse av!

Aha! Har du prøvd å sette demon-statuen på Meishuen?
    Pokker ta, det har jeg ikke tenkt på. Takk for tips, skal plassere han der asap.

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn