Noen inntrykk fra bunkersen av Leben RS-30EQ riaa. Rørbestykket, 2x 12AT7A GE og 1 stk 6X5GT GE.
Flott sak, rene smykket når sant skal sies. Godt sammenskrudd, ikke gjort noe halveis her nei.
Stått her en god mnd, desverre ikke fått hørt særlig på den pga sjukdom. Nå har den til
gjengjeld vært i bruk så det monner de siste dagene
Min eldste sønn (22 år) meldte seg frivillig til å være "lyttepanel", varmer en fars hjerte.
Nå har ikke han allverdens (lytte)erfaring men vet hva han liker og forklarer enkelt og
greit hva han syns. Ikke en masse dilldall utrykk, raka rør mao. Nuvel, prøve å få ned på
papiret hva vi syns om Leben og litt om Leben vs Audion.
La det ikke være noen tvil, Leben er en meget god riaa.
Den gjør, i mine ører, ikke mye feil eller vesen av seg. Det første som slår meg er hvor
"avslappet" den er, stresser ikke, gjør kun det den skal gjøre - lar deg få spille av lp
plater. Og den er tyst, helt tyst.
Relativt lav gain i den, i forhold til Audion som har 40-42db gain hvis jeg ikke husker feil.
Leben har 23.5db gain.
Burde selvsagt ikke være noe problem, annet enn at vi måtte skru volum opp og ned ettersom
vi byttet riaa.
Veldig pertentlig/ordentlig, om man kan si det om en riaa. Kan minne meg litt om MI 10 ampen
som var innom her, bare er der. Uten sammenligning forøvrig.
Det er vel kanskje også den eneste svakheten den har, her hos meg på anlegget mitt. Den bare
står der og gjør jobben. Litt "grå" i mangel av ett bedre ord. Ikke noe negativt det kanskje
men jeg er vant med litt mere "fart og futt", ref;- Audion riaa.
Tonalt - meget bra den karen.
Det som både sønn og jeg liker best med den er hvor luftig og behagelig den spiller hele
veien. Spesielt på musikk som ikke har det for travelt
Rock/heavy/noen prog plater er
ikke akkurat spilt inn med tanke på at man skal sitte der og plukke ut smådetaljer og høre
etter hva som skjer i lydbildet hele tiden, imo.
Ja den spiller det meste uten å mukke men har styrken sin, igjen her hos meg på mitt anlegg,
på litt lugnere musikk. Eller det meste utenom Metallica og dems like.
Skal ikke dele opp riaa'n, eller hvor den gjør best jobb. Syns den gjør like bra jobb
bortimot hele veien. Det som tiltaler meg mest (med fare for å gjenta meg sjøl) er hvor
avslappet og luftig den er. Utrolig deilig på mange av platene vi spilte, bla Chris Isaac
"Wicked game" og Rickie Lee Jones "Rickie Lee Jones" for å ta ett par eksempler.
Sønn: (fritt oversatt)
Den spiller veldig klart og rent. Kanskje litt "kjedelig" på endel rock/prog plater.
(Porcupine Tree/Deep Purple/Uria Heep/Camel/Marillion)
Kunne vært mere "fres" i den, mere fart.
Låter veldig bra på sing-songwriter/akustisk/jazz/pop-rock/blues.
Så ser den jo bra ut
Far:
Mm ja, den låter veldig bra på det meste men ikke mest "fres" i den på prog - rock plater.
Spiller det ja np, men savner litt mere engasjemang-fart. (alt annet enn objektivt men ta
det for det det er verdt)
Sønn:
Likte Sade plata, ho sang mere til meg enn for meg. Og jeg likte ikke ikke Sade engang
tildligere.
Far:
Sikkert arvet det der fra din mor !
Men enig, Sade og Tracy Chapman låter jæ**** bra.
Sønn:
Syns lyden breier seg ut mere nå, artig.
Stort rom, masse smådetaljer som kommer godt frem. Kan vi sette på Terje Rypdal "blue" en
gang til på Leben ?
Far:
Selvsagt, knallskive med meget bra lyd (ECM)
"musikk i bakgrunn, far tar seg en cig ute...."
Sønn:
Dæven, det her var morro
Jazz og greier, kult.
Far:
Ehh ja, Terje er dyktig han, knallgod gitarist/komponist.
Og ja du har rett, Leben maler ett stort rom, luftig-svevende-avslappende, rent deilig det
her.
---
----
-----
------
-------
Litt mat-kaffe-brus senere så ruslet vi ned og skulle se hvordan Leben klarte seg mot
Audion.
Fant fram de her platene som skulle være "test plater" Vi valgte noen hver.
Marillion " The thiewing magpie"(live) og "Clutching at straws"
Sade "diamond life"
Tracy Chapman "Crossroads"
Jan Garbarek "I took up the runes"
Porcupine Tree "the incident"
Frank Zappa "Sheik Yerbouti"
Yello "Flag"
Metallica "The black album" (4lp ver, 45rpm)
Bob Dylan "Oh mercy"
Jackson Browne "Running on empty"
Og til sist men ikke minst
Deep Puple "Made in Japan"
Burde vel dekke det meste mente vi.
Nå skal vi ikke lage en konkuranse eller kåre noen vinner her. Poenget var rett og slett å
se hva en nesten 3x dyrere riaa kunne gjøre vs Audion. Original rør i begge riaa'ene. Ingen av de ble slått av mens vi lekte oss.
Legge til at det er jævlig artig når man kan bytte riaa's "on the fly"
Musikk minnet mitt = kort-tids-minne så passet meg bra.
Men det får bli i morgen. Trøtt og sliten i dag, grillfester og 3-4 timers søvn tar på en gammel kropp.
Noen bilder får avslutte kveldens seanse her i bunkersen.
Fortsettelse følger....
http://www.lebenhifi.com/products/rs30eq.html
Lassemann og jeg fikk noen timer med begge her før helgen.
Du må gjerne komme med noen kommentarer Lasse
Edit: skriveleif
/jan