Dette er merkelig - kona sier AKKURAT det samme, hmmm....JanR skrev:Innimellom så liker jeg deg ikke.
;D
Må få tatt meg en tur snart, pokker ta...du har jo så mye godis "liggende å slenge"
/jan
JanR skrev:Noen inntrykk fra bunkersen av Leben RS-30EQ riaa. Rørbestykket, 2x 12AT7A GE og 1 stk 6X5GT GE.
Flott sak, rene smykket når sant skal sies. Godt sammenskrudd, ikke gjort noe halveis her nei.
Stått her en god mnd, desverre ikke fått hørt særlig på den pga sjukdom. Nå har den til
gjengjeld vært i bruk så det monner de siste dagene
Min eldste sønn (22 år) meldte seg frivillig til å være "lyttepanel", varmer en fars hjerte.
Nå har ikke han allverdens (lytte)erfaring men vet hva han liker og forklarer enkelt og
greit hva han syns. Ikke en masse dilldall utrykk, raka rør mao. Nuvel, prøve å få ned på
papiret hva vi syns om Leben og litt om Leben vs Audion.
La det ikke være noen tvil, Leben er en meget god riaa.
Den gjør, i mine ører, ikke mye feil eller vesen av seg. Det første som slår meg er hvor
"avslappet" den er, stresser ikke, gjør kun det den skal gjøre - lar deg få spille av lp
plater. Og den er tyst, helt tyst.
Relativt lav gain i den, i forhold til Audion som har 40-42db gain hvis jeg ikke husker feil.
Leben har 23.5db gain.
Burde selvsagt ikke være noe problem, annet enn at vi måtte skru volum opp og ned ettersom
vi byttet riaa.
Veldig pertentlig/ordentlig, om man kan si det om en riaa. Kan minne meg litt om MI 10 ampen
som var innom her, bare er der. Uten sammenligning forøvrig.
Det er vel kanskje også den eneste svakheten den har, her hos meg på anlegget mitt. Den bare
står der og gjør jobben. Litt "grå" i mangel av ett bedre ord. Ikke noe negativt det kanskje
men jeg er vant med litt mere "fart og futt", ref;- Audion riaa.
Tonalt - meget bra den karen.
Det som både sønn og jeg liker best med den er hvor luftig og behagelig den spiller hele
veien. Spesielt på musikk som ikke har det for travelt Rock/heavy/noen prog plater er
ikke akkurat spilt inn med tanke på at man skal sitte der og plukke ut smådetaljer og høre
etter hva som skjer i lydbildet hele tiden, imo.
Ja den spiller det meste uten å mukke men har styrken sin, igjen her hos meg på mitt anlegg,
på litt lugnere musikk. Eller det meste utenom Metallica og dems like.
Skal ikke dele opp riaa'n, eller hvor den gjør best jobb. Syns den gjør like bra jobb
bortimot hele veien. Det som tiltaler meg mest (med fare for å gjenta meg sjøl) er hvor
avslappet og luftig den er. Utrolig deilig på mange av platene vi spilte, bla Chris Isaac
"Wicked game" og Rickie Lee Jones "Rickie Lee Jones" for å ta ett par eksempler.
Sønn: (fritt oversatt)
Den spiller veldig klart og rent. Kanskje litt "kjedelig" på endel rock/prog plater.
(Porcupine Tree/Deep Purple/Uria Heep/Camel/Marillion)
Kunne vært mere "fres" i den, mere fart.
Låter veldig bra på sing-songwriter/akustisk/jazz/pop-rock/blues.
Så ser den jo bra ut
Far:
Mm ja, den låter veldig bra på det meste men ikke mest "fres" i den på prog - rock plater.
Spiller det ja np, men savner litt mere engasjemang-fart. (alt annet enn objektivt men ta
det for det det er verdt)
Sønn:
Likte Sade plata, ho sang mere til meg enn for meg. Og jeg likte ikke ikke Sade engang
tildligere.
Far:
Sikkert arvet det der fra din mor !
Men enig, Sade og Tracy Chapman låter jæ**** bra.
Sønn:
Syns lyden breier seg ut mere nå, artig.
Stort rom, masse smådetaljer som kommer godt frem. Kan vi sette på Terje Rypdal "blue" en
gang til på Leben ?
Far:
Selvsagt, knallskive med meget bra lyd (ECM)
"musikk i bakgrunn, far tar seg en cig ute...."
Sønn:
Dæven, det her var morro
Jazz og greier, kult.
Far:
Ehh ja, Terje er dyktig han, knallgod gitarist/komponist.
Og ja du har rett, Leben maler ett stort rom, luftig-svevende-avslappende, rent deilig det
her.
---
----
-----
------
-------
Litt mat-kaffe-brus senere så ruslet vi ned og skulle se hvordan Leben klarte seg mot
Audion.
Fant fram de her platene som skulle være "test plater" Vi valgte noen hver.
Marillion " The thiewing magpie"(live) og "Clutching at straws"
Sade "diamond life"
Tracy Chapman "Crossroads"
Jan Garbarek "I took up the runes"
Porcupine Tree "the incident"
Frank Zappa "Sheik Yerbouti"
Yello "Flag"
Metallica "The black album" (4lp ver, 45rpm)
Bob Dylan "Oh mercy"
Jackson Browne "Running on empty"
Og til sist men ikke minst
Deep Puple "Made in Japan"
Burde vel dekke det meste mente vi.
Nå skal vi ikke lage en konkuranse eller kåre noen vinner her. Poenget var rett og slett å
se hva en nesten 3x dyrere riaa kunne gjøre vs Audion. Original rør i begge riaa'ene. Ingen av de ble slått av mens vi lekte oss.
Legge til at det er jævlig artig når man kan bytte riaa's "on the fly"
Musikk minnet mitt = kort-tids-minne så passet meg bra.
Men det får bli i morgen. Trøtt og sliten i dag, grillfester og 3-4 timers søvn tar på en gammel kropp.
Noen bilder får avslutte kveldens seanse her i bunkersen.
Fortsettelse følger....
http://www.lebenhifi.com/products/rs30eq.html
Lassemann og jeg fikk noen timer med begge her før helgen.
Du må gjerne komme med noen kommentarer Lasse
Edit: skriveleif
/jan
lassemann skrev:Bare så det er sagt. Leben er en fantastisk riaa. Den gjør ingenting feil og det er vanskelig å peke på noen bestemte svakheter. Det jeg sitter igjen med er at det imidlertid også er vanskelig å fremheve dens styrke. Den er litt anomym og karaktersvak om jeg skal være helt ærlig. For all del, forstå meg riktig. Leben er flott, men etterlater ikke noen store spor eller ettertanke.
Forøvrig en suveren beskrivelse av far og sønn. Veldig bra!
mvh
lassemann
Takk for det kjære laugbrorGago skrev:ærlig og redelig evaluering, det der.
god jobbet, janr.
neste må bli å teste audion opp mot min ear 868.
eneste aberet, er at vi da må bruke linjetrinnet i 868 til audionen også, selv om den er ukjent for deg.
da blir et i alle fall likt vilkår for begge riaa-trinnene.
Nåja, han overdriver hvertfall ikke. Audion-riaaen er en giant-killer.Vermin skrev:Godt skrevet Jan, lett og forstå hvordan det låter
Gago skrev:jeg tror den gjør det helt utmerket, jeg.
så mange fornuftige og musikkglade mennesker kan ikke ta feil.
Takk kjære laugbror IIVermin skrev:Godt skrevet Jan, lett og forstå hvordan det låter
R.S. skrev:Nåja, han overdriver hvertfall ikke. Audion-riaaen er en giant-killer.Vermin skrev:Godt skrevet Jan, lett og forstå hvordan det låter
Mvh. RS
Synd du ikke kom innom torsdagen som var. Da kunne du fått hørt på Leben hele kvelden.Bånnulka skrev:
Hørte begge disse hos Jan og på Almarroen synes jeg Leben passet meg bedre lydmessig enn Audion.
Mvh Roar
Bånnulka skrev:Hørte begge disse hos Jan og på Almarroen synes jeg Leben passet meg bedre lydmessig enn Audion.
Kan tenke meg denne Leben kan være meget god på 80 tallsinnspillinger.
Mvh Roar
R.S. skrev:Bånnulka skrev:Hørte begge disse hos Jan og på Almarroen synes jeg Leben passet meg bedre lydmessig enn Audion.
Kan tenke meg denne Leben kan være meget god på 80 tallsinnspillinger.
Mvh Roar
Tror du på deg sjøl nå Roar?
Mvh. RS
Tror du det kan være toppen til Roar?R.S. skrev:Vi har nok en ganske ulik tilnærming Roar, det vet vi jo at vi har. Jeg har hørt Audion-riaaen nok til å vite at det ikke er noe galt med toppen der i gården, om så Almarroen ikke låter pent er det en annen sak som virker lite inn på min vurdering av riaaene.
Mvh. RS
R.S. skrev:Vi har nok en ganske ulik tilnærming Roar, det vet vi jo at vi har. Jeg har hørt Audion-riaaen nok til å vite at det ikke er noe galt med toppen der i gården, om så Almarroen ikke låter pent er det en annen sak som virker lite inn på min vurdering av riaaene.
Mvh. RS
For å ikke glemme ett annet hus, andre kabler, andre ører.Bånnulka skrev:Så skal en være klar over at det kun var en pickup som ble brukt,resultatet kunne bli helt anderledes med en annen pickup og step up og det gjelder begge veier.
Mvh Roar
Og sånn går no dagan ;DMilenko skrev:Ja, hva med å ramse opp alle mulige variabler i et anlegg..... ;D
Det har jeg/vi absolutt gjortMilenko skrev:Ser ut som om dere har kost dere med snadder utstyr igjen....
Klikk på sitat og skriv (nederst under quote)Milenko skrev:Flott gjort og ære være dem for det, spennende lesing dette. (må vel snart løre klipp/lim/sitat snart)
Det skal vi få til.BHO skrev:Du får dra med deg Audion-riaa`n en gang du er på tur.
Kunne være gøy det.
Impulse ->impulse skrev:Jeg tar deg på ordet her, Rolf. Denne må jo sjekkes ut! ;D
Bra. 8)impulse skrev:Jeg tar deg på ordet her, Rolf. Denne må jo sjekkes ut! ;D
rolfozzy skrev:Et virkelig røverkjøp Audion riaan. Kan ikke riktig forstå hvorfor ikke fler har fått øya opp for den. Eller øra får vi kanskje si. Den grisebanka min forrige riaa, som koster nesten 3 ganger så mye. Holfi. Så jeg er ikke det minste overraska at den hamler opp med Leben også.
Men den er vel for billig til at enkelte tar den seriøst.
Og Fidelity burde absolutt ta en sjekk på den. Kunne brukt "Hakeslipp" som overskrift på artikkelen.
Dette er jeg faktisk helt enig i. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor Leben ikke gjør det bedre. Leben trenger nok mer gain fra PU for å yte optimalt. Det samme opplevde jeg her hos meg hvor vi også sammenliknet Audion opp mot Leben.Miles skrev:rolfozzy skrev:Et virkelig røverkjøp Audion riaan. Kan ikke riktig forstå hvorfor ikke fler har fått øya opp for den. Eller øra får vi kanskje si. Den grisebanka min forrige riaa, som koster nesten 3 ganger så mye. Holfi. Så jeg er ikke det minste overraska at den hamler opp med Leben også.
Men den er vel for billig til at enkelte tar den seriøst.
Og Fidelity burde absolutt ta en sjekk på den. Kunne brukt "Hakeslipp" som overskrift på artikkelen.
I janR sitt oppsett får Leben RIAA for lite forsterkning i fra PU. Altså Leben riaa er ikke optimalt tilkoblet.
Det blir feil å dra konklusjon mellom Audion (som er optimalt koblet til) og Leben riaa som IKKE er optimalt tilkoblet.
rolfozzy i dress??JanR skrev:Impulse ->impulse skrev:Jeg tar deg på ordet her, Rolf. Denne må jo sjekkes ut! ;D<-- RolfOzzy
/jan
Hadde det enda vært en grilldress.RoDa skrev:rolfozzy i dress??JanR skrev:Impulse ->impulse skrev:Jeg tar deg på ordet her, Rolf. Denne må jo sjekkes ut! ;D<-- RolfOzzy
/jan
R
Undertegnede er kledd for en hver anleding. Og med det mener jeg, påkledsel tilpasset de som måtte være på besøk. Kan være leit for gjestene hvis vertenMbare skrev:Hadde det enda vært en grilldress.RoDa skrev:rolfozzy i dress??JanR skrev:Impulse ->impulse skrev:Jeg tar deg på ordet her, Rolf. Denne må jo sjekkes ut! ;D<-- RolfOzzy
/jan
R
;D ;Drolfozzy skrev:Undertegnede er kledd for en hver anleding. Og med det mener jeg, påkledsel tilpasset de som måtte være på besøk. Kan være leit for gjestene hvis vertenMbare skrev:Hadde det enda vært en grilldress.RoDa skrev:rolfozzy i dress??JanR skrev:Impulse ->impulse skrev:Jeg tar deg på ordet her, Rolf. Denne må jo sjekkes ut! ;D<-- RolfOzzy
/jan
R
fremstår langt over gjestenes standard på det området.
Jeg er aldri lei å beH.R skrev:Jaja - fruen fikk mast seg til en lytt (ikke at det trengtes å be to ganger).
En lydmessig forbedring fra forrige besøk så ting går sakte men sikkert fremover og i riktig retning. Sier bare Fostex i en bisetning. Følg med på Yen'en fremover
Du ble vel ikke overrasket da hun spurte om en lytt vel?JanR skrev:Jeg er aldri lei å be
Takk for titten foresten, hyggelig å hilse på resten av gjenget/familien.
Joda, går ikke fort her men beveger seg i riktig retning om ikke annet. Mye takket være BHO
Ta godt vare på Fru H.R, ikke alle som er velsignet med ei som ikke bare holder ut med oss stereonisser men jaggu er på vei til å bli en sjøl
/jan
Nei hehe.H.R skrev:Du ble vel ikke overrasket da hun spurte om en lytt vel?
lol. Vel noen kjerringer altså....Fatter ikke de stakkers menn som må holde ut med slikt vissvass men dem om det.JanR skrev:Nei hehe.H.R skrev:Du ble vel ikke overrasket da hun spurte om en lytt vel?
Ble mere overrasket over at hu syns høytalerne var fine. Størrelsen ble ikke nevnt med ett ord.
De fleste " ahhh gud så store de er..."
/jan
H.R skrev:lol. Vel noen kjerringer altså....Fatter ikke de stakkers menn som må holde ut med slikt vissvass men dem om det.JanR skrev:Nei hehe.H.R skrev:Du ble vel ikke overrasket da hun spurte om en lytt vel?
Ble mere overrasket over at hu syns høytalerne var fine. Størrelsen ble ikke nevnt med ett ord.
De fleste " ahhh gud så store de er..."
/jan