jokris skrev:
drister meg frempå med noen spørsmål til deg angående behovet for bassamp på horna
skal ikke du i utgangspunktet ha mer enn nok power i ampene dine til å få tilfredstillende lyd fra horna ?
hvordan oppleves forskjellene med og uten bassamp ?
og til slutt, kan det være kildene som rett og slett (ha meg unnskyldt ) ikke er gode nok til å grave ut
alt av kildematerialet ? ergo får du dette behovet for bassamps ?
eller er det rett og slett slik at kildene/forsterkerne dine er såass gode at de ikke legger til det "disco" trøkket mange liker/forventer fra såpass store ht ? jeg opplever nemmelig selv en stor forskjell på mengde bass jeg får utifra hva jeg spiller, men opplever da at det er forskjell på innspillinger, og at det blir "fake" med sub , selv om jeg av og til bruker det i tillegg
ta spørsmåla med riktig sinnelag Jan, vil bare grave meg litt ned under huden for å finne ut mer om hønna i bruk
Før vi flyttet hit var det sjelden/aldri noe "problem" nedover. Der spilte rommet med og alle var glade. Har for så vidt fungert greit her også det siste året. Litt tuglete start når vi flyttet hit men etter ett par nervesammenbrudd og noen blødende magesår så begynte det å gå veien. (med god hjelp fra gutta i arroganzen) Tålmodighet, ikke min sterkete side men man lærer. Har anlegget, bokstavelig talt, i en bunkers. Ikke hjelp å få fra rommet her. Spiller bass ja, men nivået faller fra midt i rommet og bakover. Ja ja ja, sliter med gulvet fortsatt 8) Sitte foran bordet i kjelleren gidder jeg ikke.
Nuvel, nok bakgrunns svada.
Sånn generelt, nei man trenger ikke bass amper/eller dra-hjelp-nedover på khorn er nå min mening.
Unntak finns, og da er et stort sett rommet som kødder det til vil jeg tro.
Litt todelt det her, iaf i mitt tilfelle.
Det er artig å teste ut ting, drivere - delefilter - amper - bassamper.
Leke mao. Man lærer endel også, for ikke alt er like vellykket.
Den andre delen er jo at man vil ha max ut av anlegget sitt, spesielt hønna.
Fordelen
her hos meg med bassamper og bratt delefilter er at A: ampene sliter mindre (2A3 bla) så lenge de KUN skal drive toppene.
Og tro meg det er som å få ny amp/amper i hus. De stortrives og låter i mine ører bedre enn noen gang. Største ampen jeg har er 2x10 rør watt.
B: mye bedre kontroll på bassene, kan leke litt med nivå. Men....man skal trå forsiktig fant jeg ut, for mye nivå og herjing kødder til mye (i værste fall) videre oppover. 450hz er ett følsomt område, så igjen....må ta det litt piano med nivået.
Så kort ver.
Jeg har ett rom som ikke hjelper til mye.
Ampene trives bedre når de kun skal drive toppen.
Og at bassen blir mye bedre - mere kontrolert - i det hele tatt med bassamper.
Litt mere nivå er selvsagt ikke å forakte men det er ikke noe mål i seg selv i mitt tilfelle.
Ble du klokere ?
/jan
olsen