V
vredensgnag
Gjest
Nå er jeg i slikt humør.
Vedlegg
-
66.4 KB Visninger: 477
Ahhh.... skatter! Elsker slike events.vredensgnag skrev:Kom i postkassen i dag. 2-spors spolebånd fra 1958, direkteoverført fra kopieringsmaster i 1:1 hastighet.
Herlig å lytte gjennom. Inneholder fire av sporene fra en tv-sendt konsert som ble berømt. Selve konserten ble sendt den 8. desember 1957, og plate og spolebånd ble sluppet i 1958.
Hvem spilte?
The Sound of Jazz brought together 32 leading musicians from the swing era including Count Basie, Lester Young, Ben Webster, Billie Holiday, Jo Jones and Coleman Hawkins; the Chicago style players of the same era, like Henry "Red" Allen, Vic Dickenson, and Pee Wee Russell; and younger 'modernist' musicians such as Gerry Mulligan, Thelonious Monk, and Jimmy Giuffre. These players played separately with their compatriots (see the song list below), but also joined to combine various styles in one group, such as Red Allen's group and the group backing Billie Holiday on "Fine and Mellow".
Lester Young og Billie Holiday hadde brutt med hverandre, men stilte til innspillingen, fordi man mente den var viktig for å profilere jazz i fjernsynet.
Overføringen ble en gigantisk suksess, også pga hvordan den ble gjort. Kamerafolkene bevegde seg fritt blant musikerne, og disse hadde fått lov til å kle seg som de ville, beholde hattene på om de ønsket, vandre omkring på scenen, og ble bedt om å oppføre seg slik de ville gjort i sin egen jazzklubb.
TV-seerne var i ekstase etter sendingen, der mange reagerte på at musikerne virket så komplett fornøyde med seg selv, sin musikk og samarbeidet med de øvrige. En slags autentisitet som kanskje manglet på den tiden (eller alltid?)
Wiki har detaljer: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sound_of_Jazz
Produsentene hadde bestemt seg for å gå live til USA uten manus, etter å ha diskutert med musikerne hvordan man skulle gjøre overganger. Det ble gjort en prøvegjennomspilling noen dager før sending, og det er fra denne man har materialet som ble brukt til LP og spolebånd.
Det finnes en utgivelse fra tidlig 80-tall som heter "The real sound of jazz", som inneholder opptakssporene fra selve sendingen.
Me like.
På back-cover står: Columbia stereophonic tape recordings add a new dimension of realism in the reproduction of recorded music. This increased realism comes about in part by a sense of localization of the elements in the sound picture, and in conveying to the listener the feeling of actually being in the recording studio or concert hall. This greater perspective permits the listener to follow the individual instruments and to pick out the inner voices in the music. Another agreeable effect is that of being able to hear better at reduced loudspeaker volume. The detail which the stereophonic reproduction provides makes it possible to hear clearly without having the loudspeaker shout.
Kanskje denne må skaffes,hun er en ungdoms veninne av megEiK skrev:Veldig bra plate. Elin Furubotn, Heil Nye Vei.
Takker for tips. Den skal jeg kjøpe - en god del billigere på vinyl enn hva jeg måtte ut med for et 2-spors spolebånd med bare fire av sporene. Men gud som det låter.knuhe skrev:Det ser ut som om denne blir utgitt på vinyl også (http://store.acousticsounds.com/d/80370/Various_Artists-The_Sound_Of_Jazz-180_Gram_Vinyl_Record). Det blir ikke helt det samme som på spolebånd, men for alle oss andre så ....
Har du den på DVD? http://www.amazon.com/Jazz-Masters-Vintage-Collection-1958-1961/dp/B00008V6YW/ref=pd_cp_mov_0vredensgnag skrev:Takker for tips. Den skal jeg kjøpe - en god del billigere på vinyl enn hva jeg måtte ut med for et 2-spors spolebånd med bare fire av sporene. Men gud som det låter.knuhe skrev:Det ser ut som om denne blir utgitt på vinyl også (http://store.acousticsounds.com/d/80370/Various_Artists-The_Sound_Of_Jazz-180_Gram_Vinyl_Record). Det blir ikke helt det samme som på spolebånd, men for alle oss andre så ....
Skal bli spennende å høre forskjell på vinyl og spolebånd. Jeg har noen ulike innspillinger i begge formater nå.
Enig. Kjøpte den i dag. Kanskje hans beste plate.Figge skrev:Tord Gustacvsen Quartet "The Well" Nydelig.