Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sålenge grønt er en kledelig farge for deg så er det jo bare å fortsette å gå glipp av gode konsertopplevelser, da skal du se kvinnene kommer til å kaste seg etter deg til slutt. Slik er det med kledelige farger.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.019
    Sålenge grønt er en kledelig farge for deg så er det jo bare å fortsette å gå glipp av gode konsertopplevelser, da skal du se kvinnene kommer til å kaste seg etter deg til slutt. Slik er det med kledelige farger.

Takk for oppmuntringen baluba :cool:
    Jeg flyter ennå på en flod av mektige konsertopplevelser fra slutten av 70-tallet og opp til våre dager.
    Så noe har jeg da fått med meg av gromme saker. Sist ut var Pulse of Floyd i Kulåsparken i Sarpsborg, og DET var faktisk MEKTIG til tross for at det er et coverband.
    Nest konsertopplevelse blir King Crimson på Sentrum Scene, så heeeeeeeeeeeeelt akterutseilt er man da ikke i egne øyne :rolleyes:
    MEN det begynner å bli grådig lenge siden jeg så Herr Garbarek i levende live. Dog hjelper det på å ha et rikt utvalg av diskografien hans i hylla.
    Meg om det!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.304
    Torget vurderinger
    23
    Evans var en formidabel pianist, hard på børsten som seg hør og bør....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mancinis soundtrack til The Pink Panther er ganske fornøyelig. :)
    Her spilles Fitzgerald og Armstrongs Porgy & Bess fra 1958.

071697.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Får komme med enda en Bill Evans her:).
    Kjøpte denne i dag. Synes den er bra. Rolig og behagelig å lytte til.
    Vis vedlegget 394570

Da ble det til at jeg hoppet over på denne.
    Takk for tips.
    Atter en gang.
    Det var da som faen til gruppepress over tid om denne skiva. Får vel spille den da, selv om hygge ikke er det jeg er innstilt på etter å ha gjennomgått Jean D'Arcs lidelser. Men det er kanskje det jeg trenger. Så siden doktoren selv inntar daglig dose får jeg ta en dagsdose i alle fall.

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    3.913
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Går i denne akkurat nå på Tidal/Wimp. Baker er nå en av mine favoritter men Bill Evans er nok kommet inn på lista han og :).
    Behagelig og bra musikk å lytte til en sen fredags kveld.
    baker-evans.png

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    3.913
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Å gå gjennom et voksent liv uten å ha et sterkt forhold til Evans er ikke bra, så ikke en dag for tidlig IMHO!
    :) Nei du kan så si Baluba. Var nok "under radar'n" her hos meg en stund.

Men nå er det faktisk bare 3-4 år siden at Jazz ble det store her hos meg. Var innom Arild på Hi-Guiden, Hamar, for en titt og han hadde ( har ) en del bruktplater. Fant denne og det var da "galskapen" startet :). Veldig bra samling for øvrig den der.
    Noen ville vel kanskje si at det skulle jeg aldri ha gjort, må si det har blitt kanskje vel mange plateinnkjøp etter den der og ditto mange timer med fantastisk musikk men men.
    Har jo også resultert i at begge døtrene her har også fått opp øynene litt for Jazz, dog i den "lettere" genren hvis vi kan kalle det det, Fitzgerald og Armstrong bl.a.
    verve_jazzbook.png

/Per

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På tre, fire år har du jo ikke hatt allverdens tid til å pløye gjennom det universet. For meg ble Evans en stor og lysende stjerne da jeg i 1983 kom over et eksemplar av Miles' Sketches of Spain. Der viser Evans sitt geni ikke bare som komponist og pianist, men spesielt som en gudsbenådet arrangør. Spesielt arrangementet av adagioen fra Concierto de Aranjuez av Rodrigo gjorde meg ekstatisk som ung elsker av både jazz og klassisk musikk. Tror sannelig den blir neste ut for meg her i krypten.

sketches_of_spain.jpg

Sketches of Spain på Tidal.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.383
    Sted
    På kanten.
    Fant ikke La Scala som amm01 anbefalte i en annen tråd, så jeg får slikke sårene med denne. Aldeles uhørt.

Keith Jarrett Trio - Somewhere before (1968)

last ned (11).jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Reisen til Spania er omme. Men Miles fortsetter å regjere med stadig nye besetninger i bandet sitt. Som på Someday My Prince Will Come fra 1961. Snakker om mann med spennvidde, Miles har touchet innom alt fra standardlåter via folkemusikk og komposisjonsmusikk/klassisk til jazzpunk. Men her altså i det samme tidsperioden som han gjorde sin spanske plate i, og uten Evans denne gang.

Miles+Davis+Someday+My+Prince+Will+Come+363073.jpg

På Tidal.

ja33

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Groove Collective - Declassified

surabus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Antall liker
    1.640
    Keith Jarrett - La Scala

DSC_0023.jpg
    God artist og veldig fin musikk...

ja33

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Miles Davis - Seven Steps To Heaven

J.O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    24
    Det ble for mye rytmisk. Må ha jazz nå. Bare må ha det. Hodet trenger hvile. Har sloss mot en bomullsbukse i flere uker.

Bill Evans Trio - Waltz for Debby (1961)

Vis vedlegget 393613

Toppers, Svein Arne! Et eksempel på Bill Evens på sitt aller beste. Og her hadde han med seg sin originale trio. 1959-1961. Scott LaFaro og Paul Motian. Dessverre omkom Scott i en bilulykke noen dager før jeg ble født i august 61. 10 dager etter siste innspilling på New York Village Vanguard. To lp-er kom ut av den innspillingen, Waltz for Debby en av dem. BE fikk en lang og flott karriere, men gikk bort i 1980. I dag kan vi fortsatt nyte Paul Motian, bl a sammen med Chick Corea.

Alt det jeg har diskutert over rundt BE, og musikken knyttet til det: Ren og skjær nytelse i topp klasse, alt sammen!

Og for en bassist Scott LaFaro var, han revulosjonerte hvordan man spiller bass.

ja33

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Ryan Truesdell Presents Centennial - Newly Discovered Works Of Gil Evans

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Bill Evans Trio - How my heart sings! (1964)

Vis vedlegget 394933
    Så hærlig at det blomstrer med Bill Evans i denne jazz-tråden om dagen:). Egen Bill Evans-tråd, Stingsilda? Ja, hvorfor ikke?

Men enn så lenge, spennende diskusjoner rundt BE og Miles Davis, f eks, i denne tråden.

Og her går det i
    image.jpeg

akkurat nå. På vinyl;).

Ha en fortreffelig dag, alle:cool:

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    På tre, fire år har du jo ikke hatt allverdens tid til å pløye gjennom det universet. For meg ble Evans en stor og lysende stjerne da jeg i 1983 kom over et eksemplar av Miles' Sketches of Spain. Der viser Evans sitt geni ikke bare som komponist og pianist, men spesielt som en gudsbenådet arrangør. Spesielt arrangementet av adagioen fra Concierto de Aranjuez av Rodrigo gjorde meg ekstatisk som ung elsker av både jazz og klassisk musikk. Tror sannelig den blir neste ut for meg her i krypten.

Vis vedlegget 394840

Evans er ikke alltid Evans, baluba;-).

Tror det går å lese på TIDAL-versjonen også, men CD-en min forteller at vi her snakker om Gil Evans og ikke Bill. Det var nok Gil som arrangerte for Miles her. Men kanskje var Bill med på piano(?). Har ikke helt klart å tyde meg fram til det...

Uansett: Sketches of Spain er stor musikk. Og Bill og Miles har jo vært sammen om andre store prosjekter siste halvdel av 1950-tallet så vidt jeg erindrer å ha lest:)

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har du faenmeg rett i, Harald. Det er som komponist og arrangør/dirigent Gil Evans er kjent, mens Bill er kjent som pianist og komponist. Huff og huff. Det er en periode Bill og Miles jobbet sammen, men ikke på alle album. Miles forskjellige ensembler hadde tildels skiftende besetninger.

Tenk hvor mange album Miles spilte inn fram til midten av sekstitallet. Det er egentlig latterlig stor produksjon de gutta hadde.

ja33

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11

Vis vedlegget 394840

Evans er ikke alltid Evans, baluba;-).

Tror det går å lese på TIDAL-versjonen også, men CD-en min forteller at vi her snakker om Gil Evans og ikke Bill. Det var nok Gil som arrangerte for Miles her. Men kanskje var Bill med på piano(?). Har ikke helt klart å tyde meg fram til det...

Uansett: Sketches of Spain er stor musikk. Og Bill og Miles har jo vært sammen om andre store prosjekter siste halvdel av 1950-tallet så vidt jeg erindrer å ha lest:)

På "Kind Of blue", spilte Bill Evans og Miles Davis sammen..

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn